بازدید 18607

چهل سال پیش حق غنی‌سازی و بازفرآوری ایران به رسمیت شناخته شد

در روزهای پیش و پس از مذاکرات اخیر هسته‌ای در ژنو، مقامات آمریکایی بر این ادعای خود مصر هستند که معاهده ان‌پی‌تی و یا توافق به دست آمده در ژنو، نمی‌تواند مبنای ادعای ایران برای حق غنی‌سازی باشد. این در حالی است که اسناد تاریخی، نشان می‌دهد نه تنها غنی‌سازی، بلکه حتی بازفرآوری در ایران نیز توسط آمریکایی‌ها به رسمیت شناخته شده است.
کد خبر: ۳۶۰۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۸ 26 November 2013
چهل سال پیش حق غنی‌سازی و بازفرآوری ایران به رسمیت شناخته شد

در روزهای پیش و پس از مذاکرات اخیر هسته‌ای در ژنو، مقامات آمریکایی بر این ادعای خود مصر هستند که معاهده ان‌پی‌تی و یا توافق به دست آمده در ژنو، نمی‌تواند مبنای ادعای ایران برای حق غنی‌سازی باشد. این در حالی است که اسناد تاریخی، نشان می‌دهد نه تنها غنی‌سازی، بلکه حتی بازفرآوری در ایران نیز توسط آمریکایی‌ها به رسمیت شناخته شده است.

به گزارش «تابناک»، محمد سهیمی، استاد ایرانی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی بر این باور است که دولت فورد در سال‌های ۱۹۷۵ و ۱۹۷۶ حق ایران برای غنی‌سازی، بازفرآوری و فناوری‌های وابسته را به رسمیت شناخته است.

دولت اوباما در هفته‌های اخیر مدعی شده ‌که تفسیر موجود از ماده چهارم معاهده ان‌پی‌تی مبنی بر اینکه کشور‌ها حق غنی‌سازی دارند، قبول ندارد و از سوی دیگر، ایران در توافق خود با ۵+۱ اعلام کرده ‌که برنامه‌ای برای بازفرآوری ندارد و تأسیساتی برای این کار هم نخواهد ساخت.

این در حالی است که اسناد مذاکرات اتمی ایران و آمریکا در سال‌های ۱۹۷۵ و ۱۹۷۶ نشان می‌دهد که ایالات متحده نه تنها وجود برنامه غنی‌سازی ایران را به شکل گسترده پذیرفته است، بلکه در راستای رقابت با فرانسه برای کسب بازار ایران، حاضر شده است که بازفرآوری را نیز بپذیرد.

در چهاردهم مارس ۱۹۷۵‌ و در یادداشت شماره ۲۱۹ مطالعات امنیت ملی که به وسیله برنت اسکوکرافت، معاون وقت مشاور امنیت ملی آمریکا امضا شده، جرالد فورد رئیس‌جمهور آمریکا دستور زیر را صادر کرده است:

‌«بررسی موضوعات مرتبط برای رسیدن به توافقی قابل قبول با دولت ایران که تجارت هسته‌ای بین دو کشور و به طور خاص، فروش راکتور‌ها و مواد هسته‌ای توسط آمریکا به ایران، سرمایه‌گذاری ایران در تأسیسات غنی‌سازی آمریکا و سایر مبادلات مناسب هسته‌ای در آینده را ممکن خواهد کرد».

فورد بعدا به مذاکره‌کنندگان آمریکایی دستور می‌دهد که به ایران، تأسیسات غنی‌سازی و بازفرآوری را پیشنهاد کنند. به طور مشخص در یادداشت تصمیمات امنیت ملی شماره ۲۹۲ به تاریخ ۲۲ آوریل ۱۹۷۵ اظهار می‌شود که ایالات متحده باید «اجازه دهد که مواد آمریکایی در ایران به سوخت تبدیل شود تا در راکتورهای این کشور مورد استفاده قرار گیرد و در اختیار کشورهای ثالثی قرار ‌گیرد که ما با آن‌ها موافقت‌نامه داریم».

به علاوه آمریکا پیشنهاد کرده ‌که به ایران اجازه دهد ۲.‌۷۵ میلیارد دلار در تأسیسات غنی‌سازی آن سرمایه‌گذاری کند. این موضوع در یادداشت ۲۹۲ مورد اشاره قرار گرفته است: ایالات متحده باید «موافقت کند که سقف میزان سوخت را در مقداری که بازتابی از تعداد تقریبی راکتورهای طرح شده برای خرید از صادرکنندگان آمریکایی است تعیین کند...‌».

همین یادداشت به این موضوع نیز اشاره می‌کند که ایالات متحده آماده است بپذیرد تأسیسات بازفرآوری چندملیتی واقع در ایران، سوخت هسته‌ای دریافتی از ایالات متحده و مصرفی در ایران را بازفرآوری هم کند.

یادداشت تصمیمات امنیت ملی شماره ۳۲۴ به تاریخ بیستم آوریل ۱۹۷۶ نیز پا را فرا‌تر می‌گذارد و سیاست آمریکا را این می‌داند که به دنبال تعهد ایران به این مسأله باشد که در مورد چندملیتی یا ملی بودن تأسیسات احتمالی بازفرآوری خود با آمریکا مشورت کند؛ افزون بر این، بنا می‌شود که آمریکا برآورد هزینه حالت‌های گوناگون تاسیسات بازفرآوری را به ایران پیشنهاد کند.

حال پرسش این است که چگونه‌ ایالات متحده چیزی را که چهل سال پیش و در اسناد رسمی خود آماده بوده، ‌در اختیار حکومت شاه قرار دهد، اکنون حق ایران نمی‌داند؟

یادداشت تصمیمات امنیت ملی شماره 292      یادداشت تصمیمات امنیت ملی شماره 324

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۲
انتشار یافته: ۱۰
پس این جمله از توافق نامه که گفته:راه حل نهایی متضمن یک برنامه ی غنی سازی در ایران میباشد.ولی کری چطوری ادعا میکنه هیچ حق غنی سازی به رسمیت شناخته نمیشودخب میخواست امضاءنکنه تا100درصد غنی سازی رو یادش میدادیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
در اون بند همچنین اومده طبق یک توافق مشترم. یعنی حقی رو که طبق آژانس جزئی از حقوق ما بوده رو ما در این توافق نامه منوط به تعریف مشترک کردیم
حرفهای کری برای دلداری دادن به رژیم اسرائیل بازنده اصلی مذاکرات است و مصرف بین المللی ندارد. همه قدرتهای دنیا از جمله آمریکا میدونن پای چه توافقی را امضا کردند.
پاسخ ها
فرحناز
| United Kingdom |
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
دولت آمریکا بشدت نیاز داره که نمایندگان کنگره رو راضی نگه داره تا تحریم های جدیدی علیه ایران تصویب نکنه. اسراییل دو هفته گذشته رسما اعلام کرد با نماینده های کنگره لابی میکنه. اینم لینک مربوطه:
http://www.bbc.co.uk/persian/world/2013/11/131110_l31_israel_us_geneva_iran_nuclear.shtml
ما باید این موضوع رو درک کنیم. البته دولت آمریکا دلش برای ما نسوخته. به یک توافق برای مقاصد سیاسی خودش احتایج داشت.
تابی 1سوال اینکه به فرض ما اومدیم200کیلواورانیوم20درصد رو ازبین بردیم بعداونا زدن زیر توافق اون موقع سودش چیه؟هرچنددر این توافق حق ایران به رسمیت شناخته شده ولی کری بجوری داره لفاظی میکنه.چرا مجری شبکه خبر این سوالات رو در برابر ظریف مطرح نکرد؟
سند مهمه . حرف اهمیتی نداره. حق غنی سازی داریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
تو هیچ جای سند توافق اشاره ای به حق غنی سازی نشده و فقط به تداوم غنی سازی در شش ماه آینده ان هم با غلظت 5 درصد اشاره شده است
به نظر من درست نیست که یک قسمت از سخنان یک نفر رو برش بدیم و واسه مردم پخش کنیم . حتی اگه اون نفر دشمنمون باشه. آقای کری اگه مخالف غنی سازی بود زیر تفاهم نامه رو امضا نمیکرد. اونا این حرفها رو میزنند تا از فشار لابی صهیونیستی و فشار کنگره کم کنند. آقای کری نظر شخصی خودش رو گفته. گفته از نظر ما معاهده ان پی تی نمیگه که همه میتونن غنی سازی کنن بلکه گفته همه میتونن از انرژی هسته ای استفاده کنند اما با ایران توافق میکنیم که در حد نیازش واسه انرژی غنی سازی کنه. این برداشت شخصی خودش از ان پی تی رو گفته. لازم نیست انقدر رسانه ملی رو این حرفها مانور بده. الان دلار و طلا داشت میومد پایین. الان دوباره کشیده بالا..سر همین که به این حرفها دامن زده میشه. خوبه آقای کری داد بزنه که ما حق غنی سازی ایران رو به رسمیت میشناسیم...اونوقت در ظاهر همه خوشحال میشن اما در خود آمریکا کنگره و صهیونیست ها کاری میکنن توافقی که چقدر واسش تلاش شده یک دفعه از بین بره. آقای کری و اوباما تحت فشارند. توافقیه که انجام شده. مهم نتیجه توافقه. چه اهمیتی داره آقای کری فلان جا چی گفت... . در ضمن من از رسانه ها میخام تا متن NPT رو منتشر کنند ببینیم واقعا چی توش نوشته شده...
ایا دکتر سهیمی تنها ایرانی است که از این جرییان مطلع است .یعنی این همه کارشناس .مشاور .اساتیددانشگاه . اصلا" قابل قبول نیست که چنین مسئله ملی رو که حتما" دارای اسناد معتبر باید با شد کسی در ایران خبر نداشته تا از کالیفر نیای جنوبی کسی معتقد به این توافق نامه باشدمگه میشه؟
من هیچ جمله ای در متن شما ندیدم که حق غنی سازی ایران را در 40 سال پیش به رسمیت بشناسد. بر فرض هم که همچین چیزی صحت داشته باشد،این آقای محمد سهیمی تا بحال کجا بوده که بعد از توافق تازه صداش درومده؟!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی