بازدید 11632

برگزیدگان کتاب سال معرفی شدند

در حوزه علوم اجتماعی (شاخه آمار) دکتر عین‌الله پاشا برای تألیف کتاب نظریه احتمال از انتشارات دانشگاه تربیت معلم و در شاخه حقوق دکتر محمد جعفر جعفری لنگرودی برای تألیف کتاب الفارق (دایره المعارف عمومی حقوق) از انتشارات کتابخانه گنج دانش برگزیده شدند.
کد خبر: ۳۵۹۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۱:۰۴ 08 February 2009

عصر امروز، مراسم بیست و ششمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و شانزدهمین دوره جایزه جهانی کتاب سال، با اهدای جوایز به برگزیدگان در بخش‌های گوناگون به کار خود پایان داد.

به گزارش مهر، برگزیدگان این جایزه به شرح زیر‌ند: در حوزه فلسفه و روانشناسی (شاخه فلسفه اسلامی) دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی برای تألیف کتاب نصرالدین طوسی فیلسوف گفت‌وگو از انتشارات هرمس و در شاخه فلسفه غرب، دکتر حسین غفاری برای تألیف کتاب بررسی انتقادی و تطبیقی فلسفه نظری کانت از انتشارات حکمت برگزیده شدند.

در حوزه دین (شاخه حدیث)، حجت‌الاسلام عزیزالله عطاردی برای تألیف کتاب مسند الامام امیرالمومنین علی بن ابیطالب(ع) از انتشارات عطارد برگزیده شد.

در حوزه علوم اجتماعی (شاخه آمار) دکتر عین‌الله پاشا برای تألیف کتاب نظریه احتمال از انتشارات دانشگاه تربیت معلم و در شاخه حقوق دکتر محمد جعفر جعفری لنگرودی برای تألیف کتاب الفارق (دایره المعارف عمومی حقوق) از انتشارات کتابخانه گنج دانش برگزیده شدند.

در حوزه علوم کاربردی (شاخه مهندسی برق) 1ـ دکتر عبدالعلی عبدی پور و دکتر غلامرضا مرادی برای تألیف کتاب خطوط انتقال فعال در مخابرات الکتروینکی (مدل‌سازی و تحلیل) از انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزیده شدند.

در حوزه دین (شاخه کودک) 1ـ حورا طباطبایی قمی، میترا بیگلری، منا زرباف و زهره لولوئی برای تألیف کتاب و اکنون تنها یک وعده باقی مانده است از انتشارات گرایشتازه برگزیده شد.

در حوزه داستان (شاخه کودک) مژگان شیخی برای تألیف کتاب سی قصه، سی شب؛ از انتشارات قدیانی، کتاب‌های بنفشه برگزیده شد.

در حوزه ادبیات (شاخه داستان) فیروز زنوزی جلالی برای تألیف کتاب قاعده بازی؛ از انتشارات نشر علم و در شاخه شعر مرحوم قیصر امین پور برای سرودن کتاب دستور زبان عشق از انتشارات مروارید برگزیده شدند.

در حوزه تاریخ دکتر منوچهر ستوده برای تألیف کتاب آثار تاریخی ورارود و خوارزم از انتشارات بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار به عنوان نفر برگزیده انتخاب شد.

در حوزه علوم و فنون (شاخه کودک) علاء سلاله نوری، علی رحمانی و مستوره سادات مدرسی و الهام محسن نیا برای تألیف کتاب کتاب‌های را (خواندنی‌های علمی) از انتشارات آموزش علوم برگزیده شدند.

همچنین مترجمان برگزیده این جایزه نیز به شرح زیر مورد تقدیر قرار گرفتند.

برگزیده بیست و ششمین دوره کتاب سال در حوزه دین شاخه حدیث دکتر سید محمد مهدی جعفری برای ترجمه کتاب نهج البلاغه از انتشارات مؤسسه نشر و تحقیقات ذکر و در شاخه ادیان دیگر دکتر ابوالقاسم اسماعیل پور برای ترجمه کتاب دانشنامه اساطیر جهان از انتشارات اسطوره برگزیده شدند.

در حوزه علوم اجتماعی (شاخه آمار) دکتر محمدرضا مشکانی برای ترجمه کتاب نظریه‌های فلسفی احتمال از انتشارات دانشگاه صنعتی شریف و در شاخه حسابداری دکتر غلامرضا اسلامی بیدگلی و دکتر شهاب الدین شمس و هستی چیت سازان برای ترجمه کتاب نظریه‌های مالی نوین از انتشارات دانشگاه تهران دکتر غلامرضا اسلامی بیدگلی به نمایندگی جایزه را دریافت می کنند. ایشان جایزه خود را به کتابخانه آستان قدس رضوی اهدا می‌کنند.

در حوزه هنری (در شاخه هنرهای نمایشی) امید نیک فرجام برای ترجمه کتاب مقدمه‌ای بر روایت در ادبیات و سینما از انتشارات مینوی خرد و در شاخه معماری دکتر مهرداد قیومی بیدهندی برای ترجمه کتاب معنا در معماری غرب از انتشارات فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد.

در حوزه تاریخ کیکاوس جهانداری برای ترجمه کتاب روم و ایران دو قدرت جهانی در کشاکش و همزیستی از انتشارات نشر و پژوهش فرزان روز برگزیده شد.

در حوزه ادبیات داستانی، نوجوان مرحوم حسین ابراهیمی الوند برای ترجمه کتاب نان و گل سرخ از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزیده شد.

در حوزه علوم فنون نوجوان نیز کتاب دایره‌المعارف اینترنتی علوم از انتشارات محراب قلم که این مجموعه توسط جمعی از نویسندگان و مترجمان برگزیده شد که و به نمایندگی از این گروه امیر صالحی طاقانی این جایزه را دریافت کرد.

بر اپایه این گزارش، فهرست برندگان پانزدهمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران نیز به شرح زیر است.

در حوزه مطالعات اسلامی:
1 ـ پروفسور مارتین لینگز از انگلیس برای تألیف کتاب شکوه درخشان خطوط قرآن، هنر خط و تذهیب‌های قرآنی 2ـ دکتر گیورگی لوبژایندزه از گرجستان برای ترجمه قرآن کریم به زبان گرجی (مرکز قفقاز شناسی تفلیس) 3ـ استاد رسول اسماعیل زاده دوزال از جمهوری آذربایجان برای ترجمه قرآن کریم به زبان ترکی آذری (نمایندگی انتشارات بین المللی الهدی در باکو) 4ـ پروفسور ماها الکایزی ـ فریموث از ایرلند برای تألیف کتاب معرفت انسان به خداوند در اندیشه اسلامی 5ـ پروفسور آنابل کیلر از انگلیس برای تألیف عرفان در تفسیر کشف الاسرار 6ـ پروفسورکلارک لومباردی از آمریکا برای تألیف کتاب حقوق اسلامی جایگاه شریعت در قانون اساسی کشورهای اسلامی (نمونه مصر) 7ـ پروفسور شیلا بلر از آمریکا برای هنر رسم الخط اسلامی 8ـ دکتر رضاشاه کاظمی از انگلیس برای تألیف عدالت و جاودانگی؛ معرفی معنویت امام علی(ع) 9ـ پروفسور کورت فلاش از آلمان برای تألیف کتاب مایستر اکهارت؛ فلسفه اسلامی، جان مایه زایش عرفان آلمانی 10پروفسور جیمز موریس از آمریکا برای تألیف کتاب شیدایی جان، شهود جذبه معنوی در تنویرات ابن عربی و 11ـ جمعی از پژوهشگران پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برای تألیف مجموعه 10 جلدی موسوعه الامام السید عبدالحسین شرف الدین (بیروت: دارالمورخ العربی) برگزیده شدند.

همچنین در حوزه مطالعات ایرانی1ـ پروفسور اندرو نیومن از انگلیس تاریخ عمومی صفویه 2ـ دکتر لئونارد لویزون و دکتر کریستوفر شاکل از انگلیس برای تألیف کتاب عطار و سنت (آداب) تصوف ایرانی 3ـ پروفسور شارلـ‌هانری دوفوشه کور از فرانسه ترجمه و شرح دیوان حافظ به زبان فرانسه 4ـ پروفسور کوئیچی‌هانه دآ و دکتر یایوئی کاواها را از ژاپن برای تصحیح ترجمه «منتخب التواریخ» به زبان ژاپنی از محمد حکیم خان (توکیو: مؤسسه مطالعات فرهنگ‌ها و زبان‌های آسیا و آفریقا) و 5ـ دکتر عبدالحفیظ محمد ابراهیم حجاب از مصر الاثر الاسلامی فی‌الملحمه الایرانیه (دارالهادی) برگزیده شدند.

در بخش ویژه (مطالعات مثنوی شناسی) نیز 1ـ دکتر سید قهرمان صفوی از انگلیس ساختار مثنوی مولوی 2ـ دکتر الکساندر جوسیچ و دکتر الکساندر دراگوویچ از صربستان ترجمه مثنوی معنوی به زبان صربی(رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلگراد) 3ـ دکتر الکساندر وایسیلینف (شمس الدین) از بلغارستان سیره حضرت رسول اکرم (ص) در منثنوی (نمایندگی انتشارات بین‌المللی الهدی در بلغارستان) و 4ـ جمعی از مترجمان به سرپرستی دکتر آلکسی خسمتولین از روسیه برای ترجمه دفاتر ششگانه مثنوی به زبان روسی (انتشارات دانشگاه سن پترزبورگ و رایزنی فرهنگی ایران در روسیه) برگزیده شدند.

پژوهشگر و مترجم برتر این جایزه نیز استاد عبدالرحمان العلوی (رحمن عیسی سعید) از عراق برگزیده شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر