بازدید 8465

تیم مذاکره کننده هسته ای ایران وارد ژنو شدند

کد خبر: ۳۵۸۹۴۵
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۲۳:۱۶ 19 November 2013
دکتر «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه و اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران وارد شهر ژنو سوئیس شدند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران پیش از حضور در دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 به دعوت خانم «اما بنینو» همتای ایتالیایی خود به این کشور سفر کرده بود.

«مجید تخت روانچی» معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه، «سیدعباس عراقچی» معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه، «حمید بعیدی نژاد» مدیرکل سیاسی و امور بین الملل وزارت امور خارجه، «داود محمدنیا» مشاور حقوقی وزیر امور خارجه و «محمد امیری» مدیرکل امور پادمان های سازمان انرژی اتمی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران را در این سفر همراهی می کنند.

اعضای گروه 1+5 شامل کشورهای آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان از فردا (چهارشنبه) با هیات جمهوری اسلامی ایران در شهر ژنو مذاکره می کنند.

ریاست گروه 1+5 را در این دور از مذاکرات نیز «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عهده دارد.

خانم «هلگا اشمید» معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خانم «وندی شرمن» نماینده دولت آمریکا، «سرگئی ریابکوف» نماینده فدراسیون روسیه، «ژاک اودیبر» نماینده فرانسه، «هانس دیتر لوکاس» نماینده دولت فدرال آلمان، «سایمون گس» نماینده دولت انگلیس و «وانگ مین» نماینده دولت چین در این مذاکرات خواهند بود.

گفته می شود همانند مذاکرات گذشته، بار دیگر کارشناسان امور تحریم در تیم مذاکره کننده آمریکا حضور خواهند داشت. در دو دور مذاکرات گذشته «آدام زوبین» مدیر دفتر کنترل سرمایه خارجی وزارت خزانه داری آمریکا همراه هیات آمریکایی بود.

از آنجا که در نشست ژنو، مذاکرات در سطح معاونان وزیران امور خارجه 6 کشور برگزار می شود، دکتر ظریف تنها در نشست افتتاحیه مذاکرات حضور خواهد داشت و ادامه گفت وگوها با حضور معاونان برگزار خواهد شد. ریاست هیات کارشناسی ایران را عراقچی به عهده خواهد داشت.

ایران و 1+5 در مذاکرات ژنو1 که روزهای 23 و 24 مهرماه برگزار شد، کلیات طرح پیشنهادی جدید ایران با عنوان «پایانی بر یک بحران غیرضروری؛ آغاز افق های نوین» را پذیرفتند و در مذاکرات ژنو2 که 16 تا 18 آبان انجام شد، بر سر متن پیش نویس مشترکی درباره تعیین هدف و گام های اول و آخر به عنوان نقشه راهی برای اجرای طرح پیشنهادی ایران مذاکره کردند؛ مذاکراتی سخت که وزیران خارجه 6 کشور را به ژنو کشاند.

در مذاکرات 10 روز پیش، کاترین اشتون از جان کری وزیر امور خارجه آمریکا برای حضور در این مذاکرات دعوت کرد و سایر وزیران امور خارجه کشورهای گروه 1+5 (به جز چین که در سطح معاون وزیر شرکت کرد) راهی ژنو شدند تا سطح گفت وگوها به سطح وزیران امور خارجه ارتقا یابد و طرفین زودتر به توافق دست یابند اما در یک کارشکنی آشکار، «لوران فابیوس» وزیر امور خارجه فرانسه با پیش نویس این متن مخالفت کرد و توافق نهایی به رغم پیشرفت های قابل توجه حاصل نشد.

وزیران امور خارجه ایران و گروه 1+5 برای نخستین بار در حاشیه شصت و هشتیمن اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با یکدیگر دیدار کردند که دکتر ظریف و «جان کری» وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا نیز برای نخستین بار پس از 34 سال قطع روابط سیاسی تهران و واشنگتن، در حاشیه این نشست، 30 دقیقه با یکدیگر گفت وگوی دوجانبه داشتند.

در سال های گذشته، سوئیس سه بار میزبانی مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 را به ترتیب در تیرماه 1387، مهرماه 1388 و آذرماه 1389 به عهده داشت.

مذاکرات هفته جاری ایران و 1+5 ششمین میزبانی سوئیس از این مذاکرات در طول سال های گذشته خواهد بود.

همزمان با روند مذاکرات سیاسی، در مذاکرات فنی میان تهران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، طرفین 20 آبان ماه در تهران بیانیه و تفاهم نامه مشترکی را با ضمیمه ای 6 بندی امضا کردند که به بازرسان این نهاد ناظر بین المللی اجازه بازرسی از معدن گچین در بندرعباس و کارخانه آب سنگین اراک را به صورت داوطلبانه می دهد.

این بیانیه و تفاهم نامه مشترک به امضای «علی اکبر صالحی» معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی و «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی رسید.

صالحی با بیان اینکه با نقشه راه ترسیم شده، گام های بلندی را برخواهیم داشت، گفت: در مدتی نه چندان دور، پرونده هسته ای ایران از نظر فنی و حقوقی بسته خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه نیاز به توافق سیاسی داریم، گفت: امروز دیگر بحث استدلال و اقناع از لحاظ فنی و حقوقی مطرح نیست. آژانس می گوید سوال هایی که مطرح شده باید پاسخ دهیم تا آنها در شورای حکام اعلام کنند مواردی که از طرف دیگران به عنوان یک اتهام اعلام شده، واقعیت نداشته است.

دو طرف همچنین توافق کردند دور بعدی مذاکرات فنی و حقوقی خود را در روز 20 آذر در وین از سر گیرند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان