بازدید 11866
رئیس فدراسیون اسکی در گفت‌و‌گو با «تابناک»:

هفتادم نشدن بین هفتاد تیم نتیجه مطلوب ماست

کمتر از سه ماه دیگر، بیست‌و‌دومین دوره رقابت‌های المپیک زمستانی در سوچی روسیه برگزار خواهد شد و پنج ورزشکار کشورمان در قالب کاروان ایران در این رقابت‌ها شرکت خواهند کرد. عیسی ساوه‌شمشکی به برخی از پرسش‌های خبرنگار ما در خصوص آماده‌سازی تیم ایران پاسخ داده و گفته که «منظورم از زنگ تفریح نبودن این است که مثلا در میان هفتاد کشور، هفتادم نشویم».
کد خبر: ۳۵۶۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۵ 10 November 2013
هفتادم نشدن بین هفتاد تیم نتیجه مطلوب ماستکمتر از سه ماه دیگر به آغاز رقابت‌های المپیک زمستانی سوچی مانده و ‌هنوز نام ورزشکاران شرکت‌کننده ایرانی در این رقابت‌ها اعلام نشده است؛ اما خیلی هم ‌پیش‌بینی ناشدنی نیست اگر پس از اعلام نام ورزشکاران ایرانی در این رقابت‌ها، بار دیگر نام‌های آشنایی چون ساوه‌شمشکی، کلهر و کیادربند‌سری را بشنویم؛ رویدادی که از سال ۱۹۹۸ در ورزش‌های زمستانی ما رخ داد‌ و از مجموع نه ورزشکار شرکت‌کننده در چهار المپیک زمستانی پیاپی، بیش از ‌30 درصد شرکت‌کنندگان آن از خانواده ساوه‌شمشکی بودند.

به گزارش «تابناک»، نزدیک به بیست‌‌و‌هشت سال است که عیسی ساوه شمشکی، ریاست فدراسیون اسکی را بر عهده دارد و ‌متولی تدارک کاروان اعزامی ایران به رقابت‌های المپیک زمستانی هم هست.

ساوه‌شمشکی می‌گوید که کاروان ایران امسال نمی‌خواهد زنگ تفریح المپیک باشد؛ اما آیا این ادعای او رنگ واقعیت ‌به خود می‌بیند؟!

از بیست ‌دوره رقابت‌های المپیکی که آخرینش سه ماه دیگر در سوچی روسیه برگزار خواهد شد، ایران اجازه حضور در نه دوره آن را به دست آورده که این حضور از بازی‌های سال ۱۹۹۸ ناگانوی ژاپن تا کنون مستمر بوده و سهمیه حضور ایران هم از یک ورزشکار در رقابت‌های سال ۱۹۹۸ به دو ورزشکار در رقابت‌های سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۴ افزایش یافته و در رقابت‌های ۲۰۱۰ تورین چهار ورزشکار از جمله یک ورزشکار زن، اعضای کاروان ورزشی ایران را تشکیل می‌دادند.

امسال اما با کسب رتبه زیر پانصد تن چند ورزشکارمان، ساوه‌شمشکی از سه سهمیه قطعی در آلپاین و دو سهمیه در اسکی صحرانوردی برخوردار است و اگر برگ برنده‌ای که به تازگی در آمریکا کشف کرده، بتواند در رقابت‌های پیش‌ روی از رتبه چهل‌و‌دوم کنونی‌اش به رتبه زیر سی برسد، می‌تواند با شش ورزشکار در المپیک سوچی حاضر شود که حضور دو بانوی ورزشکار در جمع آن‌ها هم قابل توجه خواهد بود.

با این حال، وقتی خبرنگار ما از عیسی ساوه‌شمشکی درباره این که منظورتان از زنگ تفریح نبودن در المپیک چیست و آیا به کسب مدال در این رقابت‌ها امید دارید، با پاسخ عجیب او روبه‌‌رو شد که منظورمان این است ‌برای مثال در میان هفتاد ورزشکار شرکت کننده در یک رشته، رتبه هفتادم را به دست نیاوریم یا در رتبه‌ای پايین‌تر از دیگر کشورهای آسیایی قرار نگیریم.

هفتادم نشدن بین هفتاد تیم نتیجه مطلوب ماست
همچنین هنگامی که از ساوه‌شمشکی درباره راز حضور بی‌شمار خانواده ساوه شمشکی در ورزش‌های زمستانی پرسیدیم، پاسخ داد: شمشک محله‌ای در تهران است که به پیست‌های اسکی نزدیک‌تر است و به همین دلیل، ورزشکاران این منطقه آسان‌تر می‌توانند از امکانات پیست اسکی بهره برده و به این ورزش بپردازند؛ بنابراین، هیچ رازی در ‌میان نیست و ساوه شمشکی‌ها در یک روال معمولی و گسترده در سطح اول ورزش‌های زمستانی کشورمان هستند.

او البته در پاسخ به این ‌که آیا این توجیه برای کارنامه بیست‌و‌هشت ساله شما در ریاست این فدراسیون قابل دفاع است که ورزش‌های زمستانی را تنها در یک منطقه تهران می‌بینید و همین مثال شما نماد توسعه‌نیافتگی اسکی است، به گران بودن این ورزش و ‌حمایت نکردن دولت‌ از آن اشاره کرد و گفت: اسکی خیلی ورزش شهری نیست و به دلیل پیست‌هایی که در مناطق کوهستانی و روستایی وجود دارد، همه نمی‌توانند به آسانی از ان بهره ببرند و به این ترتیب، اسکی خیلی زیاد توسعه نیافته است.

حالا چند روزی است که اعضای تیم ملی اسکی کشورمان از اردوی یک ماهه اتریش به کشور بازگشته‌اند. دور جدید تمریناتشان هم بعد از ایام عزاداری محرم برگزار خواهد شد، ولی چه با پنج ورزشکار و چه با شش ورزشکار فدراسیونی که برداشتش از زنگ تفریح نشدن در رقابت‌های المپیک هفتادم نشدن در میان هفتاد شرکت کننده باشد، نیاز به بازنگری کلی در اهداف و برنامه‌هایش دارد.

رئیس فدراسیونی که همه سپهر این ورزش را در منطقه شمشک تهران و یکی دو خانواده حاضر در این ورزش ببیند، البته ‌سرنوشتی بهتر از این نخواهد داشت که افزایش شرکت کنندگانش از چهار ورزشکار به پنج ورزشکار را در فاصله دو المپیک پیشرفت در کارنامه خود ببینید و بار دیگر خودش را برای انتخابات پیش روی این فدراسیون کاندیدا کند.

مشکلات‌ ‌موجود در این ورزش البته بر کسی پوشیده نیست. ایران چهار ماه برفگیر در سال دارد و تجهیزات اسکی گران و جزو ورزش‌های لوکس محسوب می‌شود و حتی از ۵۵۰ میلیون بودجه این فدراسیون تا کنون تنها ۱۱۰ میلیون آن پرداخت شده است؛ اما همه این‌ها نمی‌تواند موجب شود که ورزش‌های زمستانی به حیات‌خلوت عده‌ای تبدیل شود و شاهد حکمرانی چنیدین ساله چند خانواده بر این ورزش باشیم.

هفتادم نشدن بین هفتاد تیم نتیجه مطلوب ماست
از میان بیش از یکصد مدالی که در المپیک زمستانی توزیع می شود به نظر می رسد سهم ورزش ایران همچنان هیچ مدالی نباشد.

رقابت‌های مهم و معتبری چون المپیک زمستانی که از نظر سطح اعتبار چیزی کم از المپیک تابستانی ندارد و در آن نزدیک به یکصد مدال توزیع می‌شود و پتانسیل بالایی دارد تا با تغییر نگرش مدیریتی با شیوه بهتر و موثرتری برای ان آماده شویم و به امید کسب مدال پا به این رقابت‌ها بگذاریم.

برای دریافت و دیدن آخرین اخبار تابناک، از هر نقطه ای در اینترنت Toolbar اختصاصی تابناک را از لینک زیر دریافت و بر روی مرورگر خود نصب کنید:

لینک دریافت Toolbar تابناک
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۳۸
واقعا باید قدر همچین نخبه هایی رو دونست! حالا چرا با این قیافه مصاحبه گرفته!
پاسخ ها
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
بنده خدا سردشه خوب!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
من نمی دونم چه اصراریه که ما با این وضع خشکی آب و هوا و اینکه توی خیلی از استان های ما به زحمت میشه یه متر برف پیدا کرد باید تو اسکی حرفی برا گفتن داشته باشیم؟؟
خب بریم تو بقیه ی ورزش ها سرمایه گذاری کنیم
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
داداشای گلم:
اینا خانوادگی افتادن رو فدراسیون و تمام ورزشکاراشون قوم و خویش هستند و انحصاری هست
چندروز پیش تو رادیو جوان اسم یه ورزش رو برد که تا حالا نشنیده بودم اتفاقا همین اقا مسول فرستادننیرو بود و اتفاقا همین تیم ملی اسکی رو فرستاده بود!
همین که صادقانه حرف زدن خودش خیلیی خوبه و باعث پیشرفت میشه.
اینم بگین که چقد بودجه بهشون اختصاص میدن و چقد ازشون حمایت میکنن!!
خیلی عجیب نیست، حرفش کاملا صحیح است. خانواده ای ساوه شمشکی و کلهر به بچه هایشان از سن 3 سالگی اسکی یاد می دهند و آنها بیش از هر کس دیگر در ایران اسکی می کنند. به علاوه اسکی انقدر ورزش گرانی است که به غیر از تعداد معدودی از افراد متمول تنها ساکنین دیزین و شمشک و دربندسر به آن می پردازند و در نتیجه جای تعجبی هم نیست که عمده تیم را این افراد تشکیل دهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
البته جالب توجه است که بدانید در جاهای دیگری از کشور هم پیست اسکی وجود دارند مانند منطقه کوهرنگ، همدان و اردبیل و... اما فدراسیونی که خودش را در حد دیزین و شمشک ببیند حتما به نفعش نیست که سر را بالا آورده و سایر مناطق را نیز ببیند. از سوی دیگر بودجه اختصاص یافته به این ورزش برای یک یا دو خانواده کافی است. و این تامین بودجه و اختصاص نیافتن آن هم طبعا از کم کاری فدراسیون محترم می باشد.
خيلي ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
بودجه اختصاصي به اين ورزش را براي توسعه اسكي در شهرهاي كوهرنگ و همدان و اردبيل و. . . در نظر بگيريد ، شايد ايشون يا هركس ديگري در اين سمت بايد از جيبشون مايه بگذارد . همين رسانه ها تا حالا چقدر پيرامون ورزش اسكي كار كرده اند ...خود من اولين بار بود كه عكس رييس فدراسيون اسكي را ميديدم و حتي اسامي ورزشكاران اين ورزش را نمي دانم ...لابد با 110000000تومان يعني (يعني 37000دلار)مي خواهيد مقام هم بدست بياوريد درآمد يه فوتباليست دسته دومي از كل بودجه اين فدراسيون بيشتره..
دستتان درد نکند با این تحلیل . رقیبانمان گیج شدند
شمام چه توقعاتی دارین
شنیدین کسی از عربستان یا امارات یا آفریقا قهرمان اسکی بشه
خوب معلومه ورزش اروپایی هاست
روسیه سوئد ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
اسکی ورزش مناطق مرتفع و برف گیر است برادر. نصف بیشتر ایران کویر است. اسکی در اصل یک وسیله حمل و نقل برای گردنه های سعب العبور برف گیر بوده است. برای نصف بیشتر سرزمین ایران موضوعیت ندارد.
سوال من این است که فدراسیونی که چنین هدف گذاری کلانی!!!! یعنی زنگ تفریح نبودن را دارد چه نیازی به این هزینه کرد برای اردوی خارجی در اتریش داشته است؟
کشور ما ظرفیت بالایی برای ایجاد و توسعه اسکی دارد و با توجه برفگیر بوردن حداقل 3 ماه از سال در بسیاری از مناطق توجه خاص فدراسیون را می طلبد. البته اگر همه اسکی را در پیست داشتن خلاصه نکنیم، بخشهای دیگری نیز در این ورزش وجود دارد که نیازی به پیست ندارد و با کمترین تجهیزات نیز قابل اجراست. اینکه همه تقصیر را به گردن دولت بیندازیم بی انصافی است.
ورزش اسکی درهمه دنیا محلی است درست اشاره کردند منتهی اشکال کار اینجاست که ما ازهمه داشتها استفاده نمی کنیم به نظر من حداقل ما باید هم اکنون 200 ورزش کار اسکی درسطح حرفه ای وقهرمانه داشته باشیم تا رقابت بین آنها افزایش پیدا کنه هرچند محلی باشد درواقع میدان شکوفایی وایجاد یک رقابت فشرده بایستی توسط فدارسیون برنامه ریزی شود. تا انشالله این ورزش مفرح درجایگاه خودش قرارگیرد. قطعا فدارسیون فعلی ما نقاط قوت خوبی هم دارد ومابقی دلسوزان ومتشاق این ورزش برای برطرف کردن نواقص باید به فدراسیون کشور کمک کنند. تنها نشتن وایراد گرفتن کار را درست نمی کند
ایشان بفرمایند منطق مدیریتی وفنی اردوی اتریش چه بود .وقتی شما سهمیه را به قول مربیتان در آلپاین کسب کردید
خوب آقای تعطیلش کنید.تعطیل
خوبه دیگه خونوادگی دور هم هستند .. بودجه هم برای همین چند نفر کافیه.. یک ماه در اردوی اتریش ؟....
جواب معلوم است از اعضای خانواده اش کسی سهمیه نگرفت واین پولهای بیت االمال فقط برای اعضای اصلی خانواده ایشان هزینه میشود
خیلی خنده دار بود :) از این خبرها بیشتر بذارین :) ممنونم
راستی چه مدال های خوشگلی :) خیلی قشنگن مگه نه؟؟
ایشان هیج کاری برای اسکی نکردند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
شاید برای ما آب نداشت اما واسه اون که نان داشت!!!!
این ورزش متاسفانه فرهنگ سازی نشده.
هنوز که هنوزه بهش میگن "ورزش لوکس". این هم شد حرف؟؟!!
هر چیز را بهتر است اهل فنش نظر بدهند.
توسعه اش بدید، اگر راست میگویید.
کافیه 1 دوره تو مسابقات شرکت نککند و بجاش با پولش یک سری تجهیزات اسکی بخرند که مدارس و جوون ها بتونند از اونها استفاده کنند , حتی رایگان تا علاقه و توجه مردم جلب بشه
فدراسیون و ورزشکاران اسکی ایران که سالهاست خانوادگی اداره میشه. پیستهای اسکی در اختیار چند خانواده قرار داره.
وقتی همه امکانات در اختیار چند خانو.اده محدود باشه دیگران که نمیتونن کاری انجام بدن.
تازه با اینکه همشون از بچگی دسترسی به پیست و امکانات دارن در مسابقات بین المللی هیچ عنوانی ندارن.
و البته باید انصاف داد که در ایران این چند خانواده در مسابقات داخلی همیشه در سکو هستن!!! واقعا کار سختی انجام میدن!! خسته نباشن!!!
مربی اسبق تیم ملی اسکی ج.ا.ا ، قبل از ترک ایران رنجنامه ای را نوشت ، و آنرا به رییس جمهور وقت (احمدی نژاد) و روسای سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک داد تا بلکه همگان از پشت پرده خانواده مافیای اسکی آگاه شده و فکری به حال آن کنند! ولی صد افسوس که این مافیا قویتر از آنی است که فکرش را میکنیم ، 28 سال سابقه مدیریت فدراسیون بدون آنکه موفقیتی کسب کرده باشد گواه این مدعا است(میدانم مانند همیشه چاپ نمیشود)
خانوادگی میرن مسابقه؟؟؟
باید خود ساوه شمشکی ها هزینه های این ورزش «خانوادگی» را پرداخت کنند. نمی شود که یک ملت پول بدهد یک خانواده تفریح کند. البته شاید هم بشود.
ما در تمام ورزشهایی که به صورت پرستشیژ ومد در اومده همین مشکل رو داریم هیچوقت تو دنیا چیزی نمیشیم همی نمو نه هم توی تنیس صدق میکنه.. همه کسانی که به پولی مرسند اول از همه یا وسایل اسکی میخرند یا ویا وسایل تنیس..
هر زمان این رویه از بین بره و مردم به خاطر لذت از ورزش سمت این ورزش رفتند اونوقت ممکنه که تو دنیا هم پیشرفت کنیم...
نمونش بسکتبال بود که یه زمانی حدود 10-15سال پیش تقریبا یه ورزش با کلاس بود ولی الان همه به خاطر علاقه سمت این ورزش میرن
با عرض سلام و تشکر فراوان از سایت تابناک که تنها سایتی هست که ۲ ماه مانده به بزرگترین رویداد ورزشهای زمستانی آنهم المپیک ۲۰۱۴ سوچی؟باید بعد از ۳۰ سال بروی صندلی که فقط با رابطه و رانت ایشان نشسته یک چنین پاسخ بی منطقی را بگوید که ما اگر هفتادم نشویم خیلی خوب است.واقعا چشم و دل مسولان کمیته المپیک روشن باشد که بعد از ۳۰ سال ریس فدراسیونش پاسخ های از این دست میدهد و جای خجالت برای سازمان ورزش که شخص با تجربه ای مثل ایشان را دو باره اجازه میدهد که برای یک دوره ۴ ساله دیگر ثبت نام نماید؟واقعا اینقدر قحطل الرجال هست که باید یک نسل دیگر بخاطر منافع شخصی این آقایان بسوزند.المپیک زمستانی ۱۶ رشته مختلف دارد که اگر در سالهای گذشته کمی دلسوزی می کردند حداقل ما می توانستیم در چند رشته دیگر هم شرکت کنیم،ما از کشورهای عربی همسایه مثل کویت باید خجالت بکشیم با ۵۰ درجه گرما هاکی روی یخ را برنامه ریزی کردند و امروز از آن منطقه در المپیک سوچی روسیه شرکت مینمایند.گفتنی خیلی زیاد هست فقط خودگوید حل این معما را؟؟!!!!!!!!!
28 سال ؟!! ركورد داره ايشون پس در ثبات مديريت !‌ياد قاجارها افتادم !!! آقا تو 28 سال ميشه 3 تا اسكي باز رو از 6 سالگي تربيت كرد ! نتونستيد ؟! خوب نريد كه هفتادم نشيد !‌ هزينه تمرين و اردو و سفرهاي اين 28 سال رو هم نميكرديد !
ورزش اسکی مختص اروپا است مثل کشتی که متعلق به ایران است بنابراین اینکه بشود به سرعت به آنها رسید واقعاسخت است، ولی درسایه یک برنامه ریزی اصولی وداشتن یک راهبرده بلند مدت با حمایت دولت درترزیق اعتبارات مناسب قطعا جوانان بخصوص محلی ها این امکان را دارند که به آمادگی لازم برای رقبابت آبرومندانه درجهان دست پیدا کنند.
به نظر مي رسه نگارنده اين مقاله يكبار هم پايش به پيست هاي اسكي باز نشده. اولين نكته اي كه در بدو ورود به اين پيست ها خودش رو نشان مي ده مربيان با نام هاي خانوادگي ساوه شمشكي، كلهر، كيادربندسري، و سولقاني. خوب طبيعي است كه قهرمانان هم از اين خانواده ها باشن. افرادي غيراز ورزشكاران محلي در مسابقات انتخابي شركت مي كنند ولي توان رقابت با آنها رو ندارن. تنها دليل هم مي تونه اين باشه كه افراد غير محلي به اسكي ديدي غير از سرگرمي ندارن ولي اسكي تمام زندگي محلي ها و حتي منبع كسب درآمد آنهاست.
به نظر بنده انتخابات رییس فدراسیون درست انجام گیرد شمشکیا از فدراسیون به ارث رسیده ازباباشون کنار کذاشته شوند ورزش اسکی کشور خوب میشود مادر کشورخودمان مردان خوبی داریم دلسوز این ورزشندورزش کاران خوبی هم درشهرستانها داریم تبریز ارومیه اردبیل زنجان قزوین همدان شهر کرد شیراز مشهد
خواستن توانستن است!
هفتادم شدیم چون می خواستیم, من اطمینان دارم اگه می خواستیم حتی هفتاد و یکم! هم می تونستیم بشیم.
درسته که اهالی محلی دیزین تمرین زیاد دارند ولی متاسفانه علم روز و تغذیه و بدنسازی مناسب ندارند و از تکنیکهای روز و مدرن دنیا دور هستند و حتی اگر بهترین مربی دنیا هم بیاید گیرائی زیادی نخواهند داشت
وقتی دولت محترم واردات اسکی رو کلا ممنوع کرد از توسعه صحبت کردن خیلی خنده داره یه اسکی باز تیم ملی فقط 30 میلیون خرج لوازمش میدونی بودجه سالانه فدراسیون کلش نصف قرارداد یه فوتبالیسته میدونی تیم ژاپن 350 روز در اطریش و اونجا کمپ دایم داره میدونی هزینه یه روز تمرین در اروپا 150 یورو میدونی حتی یکی از اعضای تیم اطریش از وین نیست وهمه از دهات اطراف پیستن حتما اینارو نمیدونی اگه میدونستی یه طرفه قضاوت نمیکردی
من خودم چون علاقه زیادی به این ورزش دارم تا 25 سالگی هر سال میومدم ایران میرفتم واسه اسکی تو شمشک و دیزین و این جور جاها.چون پیستاش عالیه.اما از ما که گذشت ولی واسه دوستایی که الان میرن اسکی یه کاری کنین تا این ورزس از زیر دست این افراد ( ساوه‌شمشکی، کلهر و کیادربند‌سری) بیاد بیرون چون این اقایون و خانوادشون پیستارو ملک شخصیه خودشون میدونن و سالهاس که اونجارو کردن مافیایی.از ما گفتن بود از شما درج پیام باقیشو دیگه مسیولین ورزش پی میگیرن.
برچسب منتخب
# نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان # سد قیز قلعه سی
وب گردی