بازدید 119963

در پرداخت یارانه‌ها فساد بزرگی رخ داده است

حسین راغفر
کد خبر: ۳۵۶۰۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۳ 05 November 2013
نمی‌توانم جزئیات قرارداد تاسف‌بار تجاری با چینی‌ها را اعلام کنم
موضوع دارایی‌های ایران در چین همچنان در رسانه‌ها مطرح است، اما متأسفانه اطلاعات پیرامون این موضوع برای شفافیت بیشتر منتشر نمی‌شود. تابناک با حسین راغفر از اقتصاددانان و منتقدان دولت گذشته به گفت‌و‌گو نشسته است که بخش اول آن را در این جا می‌خوانید.

حسین راغفر، اقتصاددان ایرانی و استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا، دانش‌آموخته دانشگاه «اسکس» است. راغفر در گذشته، مدتی دروازه‌بان تیم ملی فوتبال ایران و نیز جوان‌ترین رئیس فدراسیون فوتبال ایران بوده است.

* به عنوان پرسش نخست، آقای دکتر همین طور که می‌دانید مقداری از دارایی‌های ایران در چین وجود دارد و فعلا ایران نمی‌تواند این پول‌ها را از چین به داخل وارد آورد. موضوع از چه قرار است؟


ــ بر پایه اخبار‌، قرار است چین مبالغی که در این کشور وجود دارد، به صورت خط اعتباری به ایران بازپرداخت ‌و بعد هم شرکت‌های چینی در ایران سرمایه‌گذاری کنند. موضوع اصلی این است که‌ از چند سال گذشته، پروژه‌های ما را چینی‌ها اجرا می‌کنند. مثلا در پروژه پل صدر در تهران که قرار‌گاه خاتم مجری آن است، بسیاری از کارگران چینی کار می‌کنند. این در حالی است که اصلی‌ترین مسأله کشور ما بیکاری است.

ما برای کارگرهای چینی کار و ‌برای تولید کننده‌های روس، هندی و ترکیه‌ای کارخانه درست کردیم‌. سیاست‌های دولت نهم و دهم کمترین عنایتش به مسائل ملی بود. البته شاید بتوان هزاران مورد از این نمونه‌ها را آورد. پروژه‌هایی از این دست هزینه‌های هنگفتی بر کشور تحمیل کرده است؛ از جمله، هزینه‌های اقتصادی، فرهنگی، روحی و روانی‌. یک مسأله قابل تأمل و جدی است که نمی‌شود همه اتفاقات در چند سال اخیر،‌ همیشه خراب باشد.

* آیا شما اطلاعاتی از جزئیات اموال ایران در کشورهای گوناگون از جمله چین دارید؟


ــ تقریبا اموال ایران در چین نزدیک سی ‌میلیارد دلار است که در حدود ۲۲ میلیارد یورو می‌شود. البته این موضوعات به همین جا ختم نمی‌شود. مثلا قراردادی میان دو کشور ایران و چین وجود دارد که رابطه تجاری ما را با آن‌ها رقم می‌زند که خیلی تأسف‌بار است. این موضوع چون توسط محافل رسمی مطرح نشده است، نمی‌توانم اعلام کنم.

* شما علت این مشکلات را چه می‌دانید؟


ــ این مشکلات به علت وادادگی‌ها به بلوک شرق از جمله روس‌ها و چینی‌هاست. من فکر می‌کنم که ماهیت این کشور‌ها با امریکا فرق ندارد. آن چه ماهیت استعماری و استثماری دولت امریکا را تشکیل می‌دهد، منافع اقتصادی این کشور‌هاست و ما رفتارهای خیلی مشابه را از سوی هندی‌ها، چینی‌ها و روس‌ها در پروژه‌های متعددی دیدیم.

مثلا در مورد روس‌ها می‌توان پروژه بوشهر را نام برد. روس‌ها بیش از بیست سال است که چندین برابر از هزینه این پروژه از ما پول گرفته‌اند و هنوز هم این پروژه را کامل اجرا نکرده‌اند. در مورد هندی‌ها همین امر صادق است. با این همه امتیازهای گوناگونی که به این کشور داده شده، ‌باز هم منابع زیادی از کشور ما را بلوکه کرد‌ه‌اند و به ما می‌گویند ‌با روپیه از ما خرید کنید. از این استثماری‌تر می‌شود؟

 امریکا که خوی تجاوز کاری دارد، مگر غیر از این کار می‌کرده است. مگر فقط امریکا نشانهٔ استکبار است، این ماهیت قدرت در دنیاست و همه این کشور‌ها، فرصت‌هایی را که می‌تواند شکل بگیرد، ‌به نفع منافع ملی خودشان به کار می‌‌گیرند.

* آقای راغفر آیا راهی جز آنچه در این چند سال رفتیم، داشتیم؟


ــ ما بیشترین درآمدهای نفتی را در دو دولت نهم و دهم داشتیم. اگر یک عقلانیت در نظام تصمیم گیری دولت می‌بود، می‌توانستیم در زمانی که رکود بزرگ جهانی و سقوط قیمت سهام شرکت‌های بزرگ در فاصله زمانی ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ وجود داشت، بیشترین استفاده را کنیم. ما نباید منابع را اتلاف می‌کردیم. باید از این منابع در فرصت‌های تولیدی در سایر کشورهای دنیا استفاده می‌کردیم. در آن دوران به علت کاهش شدید قیمت سهام در دنیا می‌توانستیم سهام شرکت‌های بزرگ را خریداری کنیم و امروز این سهام سرمایه کشور بود.

اگر این اتفاقات افتاده بود، شاهد نبودیم که در منابع نفتی و گازی مشترک در کشورهای همجوار سرمایه‌گذاری شود و امروز آن‌ها چندین برابر از منابع مشترک استحصال کنند. شرکت‌های امریکایی و اروپایی هستند که از شرایط نابسامانی که دولت گذشته پدید ‌‌آورد به زیان منافع ملی ما استفاده می‌کنند. من در عجبم که چرا کسی در این رابطه صحبت نمی‌کند. علت این مسأله برای من قابل درک نیست. شاید جهت‌گیری‌های سیاسی، علت چشم فروبستن بر این خطا‌های بزرگی است که در دولت قبل شکل گرفت.

* ‌با توجه به شرایط تحریمی، ایران نمی‌تواند مبادله پولی داشته باشد. به نظر شما‌ چگونه می‌شود، پول ملت ایران را به کشور برگرداند؟


ــ نکته مهم این است که ما همیشه به علت شکل‌گیری این وضع نابسامان نمی‌پردازیم و به اینکه چه راه کارهایی هست، می‌پردازیم. آن موقع که این اتفاقات می‌افتاد، خیلی‌ها گفتند که این منابع کشور را به سادگی تلف نکنید. این همه کالای بنجل چینی وارد نکنید. اینقدر وابستگی ایجاد نکنید. ولی متأسفانه گوش شنوایی نیست. امروز می‌پرسند باید برای این بحران پدید آمده‌ چه کار کرد‌؟

به نظر من دولت قبل باید پاسخگوی مشکلاتی باشد که برای کشور به وجود آورده‌اند. کشورهای مرتبط با ما با آگاهی از مشکلات کشورمان این مسائل را ایجاد می‌کنند. آن‌ها می‌دانند که ما با محدودیت جدی منابع مالی روبه‌رو هستیم. در چنین شرایطی، تنها چیزی که می‌تواند اولاً باعث رفع تحریم‌ها و دوما می‌تواند منابع ما را آزاد کند یک کلمه است؛ بازگشت اعتماد عمومی و ملی به دولت. این امر امکان پذیر نیست مگر اینکه ما فرصت‌ها ی لازم را برای حضور بخش خصوصی و بازسازی اعتماد مردم فراهم کنیم. متأسفانه همین الان ما نشانه‌هایی که می‌بینیم بسیار متناقض است.

* چه اقداماتی برای بازگشت اعتماد وجود دارد؟


ــ باید دید چه الزامات و نیازهایی برای بازگرداندن اعتماد وجود دارد. بیشتر این جوان‌هایی که فارغ التحصیل می‌شوند یا آرزو دارند که از کشور خارج شوند یا از کشور خارج شده‌اند. این امور را باید بازسازی کرد. جوان‌ها باید به آینده کشور امیدوار باشند و خودشان را سهیم بدانند. این موضوع باعث می‌شود که مردم یکپارچه پشت دولت بایستند. ما این تجربه را قبلا در زمان جنگ داشتیم. در آن دوران وضع کشور بسیار بد‌تر بود. ما با شرایط تحریم جنگ، کمبود درآمد‌ها روبه‌رو بودیم. ما در آن دوران، شش میلیارد پول درآمد داشتیم. در آن زمان دولت سه میلیارد برای اداره جنگ و کشور مصرف و سه میلیارد بقیه را هزینهٔ یارانهٔ کالاهای اساسی مردم می‌کرد. مادامی که مردم پشت دولت هستند، فشارهای غربی نمی‌تواند کاری کند.

در چنین فضایی است که می‌تواند ادعا شود، اعتماد بخش خصوصی بازمی‌گردد. دولت قبلی اعتماد بخش خصوصی را از بین برده است. نظام بانکی و مالی ما تبدیل به یک غده سرطانی برا‌ی سیستم تولید شده است. سود ۶۰ و ۷۰ درصدی که آن‌ها به دست می‌آورند، تبدیل به سرمایه نمی‌شود. در چنین شرایطی تولید هم اصلا شکل نمی‌گیرد؛ بنابراین تولید کننده، سرمایه‌گذار وارد نمی‌شود. افراد وارد فعالیت‌های سفته بازی و دلالی می‌شوند. بنابراین اشتغال‌ و امیدی برای آینده در میان جوانان و خانواده شکل نمی‌گیرد. پس بسیار روشن است که باید چه کار کرد.

* دولت جدید چه کاری انجام داده است؟


ــ دولت ‌با تعلل بسیاری پیش می‌رود. البته خیلی موانع بزرگی هم جلوی پای دولت است. مثلا ما در این سی سال گذشته، همواره با امریکا رابطه داشتیم، از جمله از امریکا کالا با پنج یا شش برابر قیمت خرید کرده‌ایم. این موضوع به این معناست که ‌با امریکا مرتبط بوده‌ایم اما این رابطه بسیار پرهزینه بوده است. امروزه می‌بینیم امروز چینی‌ها، روس‌ها و به تازگی هندی‌ها تلاش برای ایجاد ظالمانه‌ترین روابط با ایران دارند.

* پس از جنجال‌های فراوان میان دولت و مجلس، سرانجام بحث حذف یارانه دهک‌های پردرآمد منتفی چیست؟ نظرتان را در این باره بفرمایید.

 ـــ بحث حذف یارانه‌ها در اوضاع کنونی ‌عملی نیست. از ‌سوی دیگر، اقدام به حذف یارانه‌های دهک‌های بالای درآمدی با عوارض متعددی روبه‌رو است. باید گفت، دولت قبلی مقصر اصلی است، چرا که گفت پول نفت را به سر سفره مردم می‌آوریم. این شعار‌ که پول نفت مال شخص افراد است، این شائبه را پدید ‌می‌آورد‌ که تاکنون پول نفت را دولت می‌خورده و به افراد جامعه داده نمی‌شد. در حالی که باید پول نفت و منابع طبیعی کشور، منطقی به اشکال گوناگون‌ به سرمایه تبدیل شود. دولت موظف نیست پول یارانه‌ها را تبدیل به گوشت و نان کند، بلکه باید آن را ‌به خدمات سلامت، آموزش و پرورش و زیرساخت‌ها تبدیل کند؛ سرمایه‌هایی همچون نفت که ‌منحصر به این نسل نیست.

ما باید به گونه‌ای این سرمایه را استفاده کنیم که سود آن به نسل‌های آینده هم برسد. متأسفانه دولت گذشته توقعی ‌در جامعه پدید آورد‌ که همه پول یارانه را حق خود می‌دانند. در چنین فضایی ما به ۱۰ درصد از مردم می‌گوییم، این پول حق شما نیست و شما استحقاق ندارید. در صورتی که ما تا به حال می‌گفتیم این پول حق شماست.

* پس راهکار چیست؟


ــ قرار نیست یارانه‌ها ‌‌نقدی داده شود. می‌توان از آن برای ایجاد رونق اقتصادی کشور استفاده کرد. حداکثر کسانی را که بتوان از حذف یارانه‌ها، خارج نمود، بعید است به چند صد هزار نفر برسد. نکته دیگر آن که صرف نظر ار تبعات منفی، بعید است که خیلی از طبقات بالای جامعه در این طرح ‌نام‌نویسی کرده باشند.

*‌‌ بنا بر اطلاعات موجود، کسانی که فعلاً یارانه می‌گیرند، از تعداد افراد کشور بیشتر است!


ــ این آمار درست است و ‌معنایش این است که فساد گسترده‌ای وجود دارد. جریاناتی مبالغ هنگفتی را به نام افراد و با نام‌نویسی در طرح یارانه‌ها، از سیستم خارج می‌کنند. البته کنترل این فساد هم ساده نیست. فساد بزرگی از این طریق در کشور پدید آمده ‌و در این فاصله مبالغ بزرگی از سیستم خارج شده است. در ضمن تنها علت بازنگری در شیوه پرداخت یارانه‌ها کسری بودجه و ناتوانی در تأمین منابع است. در واقع قصد اصلاح رویه اشتباه قبلی نیست.

* پس شما بنا بر چه اساسی گفته‌اید که می‌توان‌ دهک‌های پایین را شناسایی کرد؟


ــ همینطور که گفتم، علت پدید آمدن این طرح کسری بودجه است. اگر این دلیل نبود، هیچ کس به فکر نمی‌افتاد که ۴۲ هزار میلیارد تومان سالیانه به سیستم اقتصادی تزریق می‌شود که یکی از اصلی‌ترین دلیل تورم است. قربانی اصلی این طرح هم گروه‌های پایین درآمدی هستند‌ که یارانه ‌می‌گیرند. اگر ما با این پول سرمایه‌گذاری ‌و از طریق آن اشتغال ایجاد می‌کردیم، مشکلات امروز را نداشتیم.

در همین راستا آقایان با توجه به این مشکلات گفتند، ما ۳۰ درصد کمبود داریم. پس ۳۰ درصد از کسانی که یارانه می‌گیرند، ‌حذف می‌کنیم. برای حل این موضوع نیز را‌هکار‌های ساده‌ای‌ پیش می‌گیریم. از دهک‌های پایین که نمی‌توانیم حذف کنیم. پس از بالا حذف می‌کنیم. معلوم نیست راهکار‌های ساده، کارآمد و بلند‌مدت باشد. اگر این روند ادامه پیدا کند مجبور می‌شویم در چند وقت آینده ۳۰ درصد دیگر را کم کنیم. اگر قرار است کاری شود، باید ‌اقدامی عاجل و منطقی با یک نگاه بلند مدت باشد.

شناسایی گروه‌های پایین درآمد به مراتب آسان‌تر است. آن‌ها ویژگی‌های مشخصی دارند. مثلا یک خانواده که زن سرپرست و در روستا زندگی و احتمالا یک بیمار هم دارد و چند فرزند دانشجو و دانش‌آموز با احتمال ۹۰ درصد این خانوار فقیر است. ما می‌توانیم ویژگی‌ها خانوار‌ها را پایه مشخصات خانواده‌ها محاسبه و ارزیابی ‌و با روش‌هایی خانواده‌ها را درجه بندی کنیم.

اگر هم‌اکنون ‌به خانوادهای فقیر بگویی که داروی شما رایگان است، ولی یارانه به شما نمی‌دهیم. ‌قول می‌دهم که ۵۰ درصد از خانواده‌های فقیر، گزینه داروی رایگان را انتخاب می‌کنند. یا خانواده‌هایی که فرزندانی دانش‌آموز دارند، بگوییم تحصیلات رایگان باشد آن‌ها این گزینه را انتخاب می‌کنند. مثلا در چند وقت اخیر معلوم نیست کدام یک از جریان‌های قدرت تخته‌های الکترونیک هوشمند وارد کرده است و دانش‌آموزان را مجبور می‌کنند که پانصد هزارتومان به مدسه بدهند.

مثلاً وزارت بهداشت مدت‌هاست، طرحی را شروع کرده ‌که ‌خانوادهای دارای کودک که ‌سوء‌تغذیه دارند را شناسایی کرده و به ‌کمک کند. الان هم در دستور کار است که این طرح را ملی کنند. اگر ما مطمئن باشیم ‌کسی گرسنه نمی‌خوابد و ‌سلامت مردم نیز تأمین می‌شود، اگر دولت خدمات حمل و نقل را نیز به آن بیفزاید، به صورتی که ۴۰ درصد جمعیت از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنند، مردم دیگر به هیچ پول نقدی نیاز نخواهند داشت و از طریق این سرمایه‌گذاری در زیر‌ساخت‌ها صد‌ها هزار شغل ایجاد می‌شود و دیگر ما شاهد تورم اینچنینی نیستیم. با این ۴۵ هزار تومان یارانه دیگر دکتر هم نمی‌توان رفت.

* البته طرح تحول اقتصادی تنها منوط به یارانه‌ها نبود و شاخه‌های دیگر هم داشت. یکی دیگر از این شاخه‌ها مالیات‌ها بود. این در حالی است که بیش از یک سال است، لایحه یک فوریتی مالیات‌ها در مجلس مسکوت مانده است؟

ــ منابع نفتی باید به اشکال دیگر سرمایه ‌تبدیل شود و دولت باید هزینه‌های جاری خودش را از طریق مالیات‌ها تأمین کند. وقتی که ده‌ها بازیگر قدرتمند در عرصه اقتصادی فعالیت می‌کنند ولی مالیات نمی‌پردازند، یکی از آسیب‌های جدی برای منابع دولت است. از طرف دیگر این گونه سیاست‌ها فضا ر‌ا ‌‌انحصاری می‌کند و نمی‌گذارد فضای اقتصاد رقابتی شود. سرمایه‌گذار خصوصی نیز در این رقابت وارد نمی‌شود، چرا که رقیب او مالیات نمی‌دهد، قوانین را دور می‌زند، دسترسی به منابع بانکی سهل است و اگر ارزی باشد، در اختیار آن‌ها می‌گذراند؛ بنابراین، دیگر جایی برای رقابت نمی‌ماند.

* این نهاد‌ها کدامند؟


ــ بیشتر نهادهای دولتی در این امر شامل می‌شوند. نیروهای نظامی و انتظامی، شهرداری‌ها، بنیاد مستضعفان، بنیاد شهید و آستان قدس رضوی و..‌. حتی برخی از این ارگان‌ها، بانک و مؤسسات مالی و اعتباری دارند. البته این مؤسسات خودشان اقدام به خلق پول می‌کنند و زیر بار قوانین بانک مرکزی هم نمی‌روند. به هر صورت با توجه به جو تحریم‌ها و ضعف بخش خصوصی، سهم این گونه نهاد‌ها در اقتصاد بیشتر شده که این بسیار خطرناک ‌است. در واقع خصوصی‌سازی در کشور به خودمانی‌سازی تبدیل شده است. یکی از کارهایی که دولت می‌تواند در شرایط کنونی انجام دهد، اصلاح شرایط کسب و کار و شکستن انحصار و ایجاد فضای رقابتی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۲۳
انتشار یافته: ۱۴۸
صحبت های بسیار خوب و منطقی کردند ایشون. کاش این شفافیتها همیشه بودند
پاسخ ها
عاشق شفافيت
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
پروژه پل طبقاتي صدر توسط قرارگاه خاتم با كارگر چيني اجرا ميشود !
آزاد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
ما داریم نفت مفت می دیم به بلوک شرق آنوقت سوخت را در کشورمان سهمیه بندی می کنیم گران می کنیم و در ادامه هزینه تولید را بالا می بریم بابا بیام اینها را در کشور خودمان صرف کنیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
طي دوسال گذشته هرروز حد اقل دوبار بزرگراه صدررا طي كرده ام وهيچ كارگرچيني نديدم . بنابراين صحت بقيه مطالبتان مشكوك مي باشد .
بنده خدا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
استاد راغفر : جانا سخن از زبان ما ميگويي
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
اراده درست میگه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
کارگران ایرانی هستند ؛ مهندسان این پروژه چینی هستند ؛ من چند تاشون رو دیدم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
آقای ناشناس که میگی تو پل صدر کارگر چینی ندیدی! مگه فقط کسایی که روی خود پل کار میکنند کارگر هستن؟ مثلا اون بلوک های بتنی رو تو یه کارگاه میزنن شما کارگرای اون کارگاه رو دیدی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
ولی در اتوبان تهران شمال همه چینی هستند
الف
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
سیاستهای کشور ما به نفع همه ملتهاست (چه شرقی چه غربی) ضررشم فقط برای خودمونه
مرگ بر بلوک شرق باید جایگزین مرگ بر امریکا شود. استکبار امروز چین وهندو شوروی است نه امریکا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
مرگ بر روسيه خائن و چين موذي آب زير كاه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
واقعا"راست گفتی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
نه شرقی ،نه غربی
آشنا
| Norway |
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
دوست عزیز، امیدوارم که روزی برسد که به این مرحله از درک و شعور برسیم که ابتدا "سوزنی به خود زده" و دریابیم که از ماست که بر ماست.

باید بدانیم که دیگران به فکر منافع ملتشان هستند به هر نحوی، منتها ما تنها دغدغه ای که نداریم آسایش و راحتی مردمان نجیب ایران عزیزمان است.
- در تهران بزرگ فقط ترافیک، دود، آلودگی، بیکاری، اعتیاد، فقر و ... وجود دارد(آمارهای تکان دهنده تعداد گداها، دختران خیابانی و همچنین مصرف روزانه مواد و مشروبات الکلی را مرور بفرمایید. البته با علم به اینکه این آمار رسمی، حتما بخش کوچکی از واقعیت خواهند بود)
- در شهرهای مرکزی مشکل بیکاری، سردرگمی، هویت، اعتیاد، تلاش برای ورود به تهران جهت دستیابی به امکانات! و ...
- در شهرهای مرزی کشورمان فقط بیکاری و واردات کالاهای قاچاقی که به مرگ عزیزان مرزنشینمان ختم می شود؛ زیرا این تنها راه درآمد و سیر کردن شکم خانواده ست. البته با پخش سرمایه های کشورمان به صورت نابرابر، باعث ایجاد موج جدایی طلبی با هدف بهتر شدن اوضاع شده ایم و داریم با زور و وعده های واهی بر مردمان این نواحی حکومت می کنیم. در صورتی که می توانست کاملا برعکس باشد. اگر وضعیت معیشتی و کار این مردمان نجیب و زخم خورده در حد قابل قبولی بود، چه بسا مرمان بلوچستان پاکستان در جنوب شرق، ترکمنستان در شمال شرق، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و کردستان عراق در شمال غرب و عراق (قسمت عری نشین) در غرب و در جنوب بحرین، تمایل به پیوستن به خاک ایران را داشته و خود را بنحوی ایرانی می دانستند نه اینکه ما برای فرار از این بحران دم ازجدایی طلبی زده و ...
اکثر کشورهای نامبره بعلاوه افغانستان و بجز ترکیه (البته در یک ده اخیر وضعیت این کشور بهبود یافته) کشورهای پایایی نبوده و این امکان وجود داشت که آنها برای فرار از بحران به کشورمان پناه برده و خود را جزئی از خاک کشورمان می دانستند(وضعیتی که برای مردمان پاک سرشت افغانستان افتاده است). ناگفته نماند معادلات سیاسی جهان موضوع مورد بحث نیست. باری می توانستیم مرمان چهار گوشه ایران را راضی نگه داشته و امید به زندگی را در دل آنها پررنگ کنیم.
شاید از خود بپرسید که پس این همه پیشرفت علمی و مقالات و ساخته ها و یافته ها و ...کجای داستان قرار می گیرند؟! دوستان عزیز اگر ما پیشرفت علمیی داشتیم که در دنیا خریدار داشت، آیا این وضع کشورمان بود؟! کدام کشور دنیا را سراغ دارید که از لحاظ علمی و فناوری پیشرفت داشته باشد (بجز کره شمالی که در امر صنایع نظامی پیشرفت هایی داشته ولی ...) اما وضعیت مردمان شان در این حد و اندازه باشد. حتی کشورهایی همچون آلمان، ژاپن، سوئد، دانمارک و ...که از لحاظ منابع زیرزمینی بسیار فقیر بوده ولی اقتصاد و وضعیت معیشت این ملتها شهره خاص و عام بوده و البته الگویی برا کشورهایی نظیر استرالیا، کانادا و آمریکا. البته نیازی به توضیح در مورد کشورهایی نظیر کشورهای عرب حوزه خلیج همیشه فارس نیست، که اقتصادشان متکی به نفت/گاز است.
دوست عزیز و خوبم، ما اگر بیل زن بودیم ابتدا "باغچه خود را بیلچه ای می زدیم"؛ دستی بر سر و روی صنعت خودروسازی مان می کشیدیم؛ مشکلات دارویی مان را حل می کردیم، ارزش پولی مان را بالا و سطح صادرات "فرشی" که به اسم افغانستان، "خاویاری" که به اسم روسیه و کشورهای دریای خزر، "زعفرانی" که به اسم اسپانیا، "پسته ای" که به نام کشورهای دیگر به دنیا صادر می شود را به حداکثر می رساندیم. صنعت کشاورزی چهار فصل مان را بهبود می بخشیدیم و گندم و انواع میوه صادر می کردیم، مشکلات دامپروران و مرغ داران عزیزمان را رفع می کردیم و گوشت صادر می کردیم، و از همه دردناکتر، از توریسم، این صنعت مهجوری که طی هزاران سال از آباء و اجدادمان به ارث رسیده است را، به نحو احسن استفاده می کردیم. البته ناگفته نماند این توانایی ها جدای از منابع عالی انسانی، جوانان باهوش، کشوا، تحصیل کرده و فهیم کشورمان بوده و حتی بدون منابع یاد شده و تنها با تکیه بر چنین نیرویی عزیمی می توان کشور را بمراتب بهتر این اداره نمود، البته اگر درست مدیریت می شد.
این قابلیت های بلقوه، امیدی به آینده نداشته و عمرشان را به بیهودگی (این آفت خانمان سوز و بلای غیر طبیعی) هدر داده و نه تنهای امیدی به بهبود وضعیت اقتطادی ندارند بلکه حتی دیگر میلی به ازدواج و تشکیل خانواده هم از طرق اصولی و تایید شده ندارند؛ آنها امیال جنسیشان را از راهایی که برازنده نام ایرانی و شخصیت اجتماعی نیست رفع کرده و دیگر نیازی به دردسرهای عائله مند شدن و داد و فریاد بچه و و پر کردن شکمشان ندارند! و اگر بزودی برنامه های جدی در راستای بهبود معیشت و کاری آنها اجرا نشود، کشور دچار فروپاشی "پنهان" شده و صدمات آن برگشت ناپذیر خواهد بود. پنهان از آن بابت که در چند سال آینده دیگر خیری از نیروی جایگزین کاری جوان، نخواهد بود. همین ما هستیم و با کلی مشکلات بدوش از گذشته و تک فرزند یا بدون فرزند.
با شعار تععد فرزندان و ...هم نمی شود هزینه های پزشکی مادر را داد؛ شکم بچه را نمی شود سیر کرد؛ برایش اتاق خواب مجزا نمی توان فراهم نمود، مدرسه ای نزدیک به محل زندگی و کم جمعیت و با کیفیت نخواهد ساخت؛ دبیرستان و دانشگاه نخواهد شد؛ و دست آخر همانند پدر و مادر لیسانس و یا فوق لیسانش یبکارش خواهد شد که سودای کاری هرچند کم درآمد و مقداری عزت و احترام در سر خواهد پروراند که ....چه بسا فرزندان آینده ایران زمین همانند زمان ما نگرشی متفاوت به "علم بهتر است یا ثروت" داشته و دنبال رو والدین باسواد بیکارشان نروند! که همیشه هشتشان گرو نهشان بود. وای بر من و تو آن "روز" که اگر فرا رسد، چه "شب" تاری خواهد بود....وای بر ما

دست آخر بنظر من می توان شعار مرگ بر تنبلی، بیکاری، مدیریت بد، اعتیاد و از این قبیل را جایگزین نمود.
وسلام
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
البته به نفع بعضی ها نیست.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
یعنی راستی میگی که امریکا استکبار نیست؟ یا تعارف می کنی وچون از دست شرقیها عصبانی هستی این رو گفتی؟
من فکر میکنم اگر همشون رو در نظر بگیری مناسب تر باشد آنوقت روحیه استکبار ستیزی ضد استعماریت را نشان دادی . بدون فرق
کارشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
مثل اینکه از اوضاع بیلبوردها خبر نداری
اراده
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
عزیزم تا کی میخوای بگی مرگ بر این و مرگ بر آن با شعر دادن که چیزی درست نمیشه باید زحمت کشید (با حلوا حلوا گفتن که دهان شیرین نمیشود)
مرگ بر تفکر استکباری
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
دوست عزیز و گرانقدر نمی دانم شما در کجا و با چه تفکر تکامل یافته اید اما با تمام احترام به عقیده و نظر شما باید به شما و کسانی که مثل شما فکر می کنند بگوییم که اشتباه می کنید چرا که راه رفته را دوباره آزمایش می کنید خداوند بزرگ به ما شعور و قدرت تفکر داد تا فکر کنیم و طبیعت را در اختیار خود بگیریم مرگ بر این و آن فرستادن بدون عمل هیچ فایده ای که ندارد هیچ دارای تبعات هم هست همه به دنیال منفعت و تجارت خودشان هستند مثل یک تاجر در بازار هرکس حماقت عرضه کرد شکست می خورد و هرکس با فکر و برنامه جلو رفت پیشرفت می کند و سود می برد اگر از مرگ بر گفتن محکوم کردن ظالمان است که مانند اربابمان اباعبدا... الحسین (ع) باید عمل کنیم و حرف نزنیم حرف بی عمل را در هیچ کدام از اولیای خدا نمی بینیم پس دیگر بس است مرگ بر غرور کاذب مرگ بر اقتصاد ضعیف قابل تحریم مرگ بر احتیاج مرگ بر بی نگرشی و بی تدبیری ، چین و روس امریکایی و اروپایی و... همه به دنبال منافع خودشون هستند و دارای برنامه آنها مثل ما فکر نمی کنند که ظلم نکنیم و ظلم نپذیریم ژاپن به چین حمله کرد - انگلیس امریکا را مستعمره خودش کرد- آلمان به فرانسه و روسیه و ... حمله کرد- همه به هم ظلم می کنند و برای بقای ملتشون حاضرند هر کاری بکنند در عراق در لیبی در افغانستان در پاکستان در بحرین در سوریه در یمن در فلسطین در بوسنی در ویتنام در کنگو در الجزایر در سومالی در سودان جنایت می کنند و کردند برای قدرت مندی کشورشون پس اگر قرار باشد مرگ بفرستیم باید به همه مرگ بفرستیم خوی انها استعماری است باید با زبانی که می فهمند با آنها صحبت کرد البته تلاش هایی که در کشورمون شده را هم نباید نادیده گرفت ولی کافی نبوده و خیلی بیشتر از اینها باید کار می شده ما عقبیم اما ماهی را هر وقتی از آب بگیری تازه است باید جهادی که اقتصادی و سیاسی است و توسط رهبر عزیز عنوان شد را دنبال کنیم چرا که هیچ کشوری با این وضع دوام نمی آورد .
و در آخر مرگ بر تفکر استکباری مرگ بر حرف بی عمل مرگ بر عدم تفکر و تدبر و تامل و زنده باد تولید زنده باد مردم مظلوم ایران زنده با شهدایی که حرفشون عملشون بود زنده باد کسی که فکرش اعتلای وطن باشد زنده باد کسانی که اعتقادشون ظاهرشون نیست زنده باد کسانی که مانند مولا اباعبدا... (ع) در موقع عمل عمل کردند . امیدوارم که خداوند مهربان ایران عزیز را از پلیدی و فساد دور نگه دارد.
غلامرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
فقط یاد گرفته ایم بگوئیم مرگ بر فلان کشور و مرگ بر فلان شخص ؟ برادر من ! موقع معامله باچشم باز و حواس جمع افراد اینکاره رو بفرستید تابعداً نگید ای وای افاغنه هم سر ما کلاه گذاشتن!
ناشناس
| - |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
شرق وغرب همانند دو تیغه قیچی به ظاهر مخالف یگدیگر حرکت می کنند ولی اصل حرکت آنها بخاطر زدن ریشه استقلال ایران است پس نباید در برابر آنها خود را ببازیم بلکه با درایت عمل کنیم ومانند برخی ها مقهور شرق ویا غرب نشویم
علی دارآفرین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
تابناک عزیز
اگر گاها" تشگری از زحمات سایت وزین شما میکنیم مطمئن باشید دلایل متقنی دارد که یکی از آنها درج چنین مطلبی است الحق سایتی مردمی و گوینده نظرات ملتی را اداره میکنید که منتشرکننده آراء خوانندگان است .
تابناک ترکمن چای ارزی کم کم دارد بوسیله کسانی که اطلاعاتی دارند رو میشود
مرگ بر روسیه و چین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
بايد سفارت روسيه خائن رو اشغال كرد .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
جان من یک مرد پیدا بشه ضرر و زیان ایران از چین و روسیه را با آمریکا مقایسه کنه تکلیفمونو روشن کنه
کارشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
کسی که منفی داده اگه دلیل قانع کننده دارند بگن
داریوش
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
من منفی ندادم.ولی توصیه می کنم به اسم دشمنی با روس و چین، تلویحا سنگ آمریکا رو به سینه نزنید.تحریمهای امروز رو آمریکا ایجاد کرده نه روسیه و چین.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
روسیه و چین هن از تحریم حمایت کردند چون نونشون تو تحریم ایرانه
Hamed
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
آقاي داريوش

بگو ببينم اين تحريم هاي سازمان ملل رو كدوم چين و روسيه بهش راي مثبت دادند؟!!!!!
بعدش ببين اين تحريم ها رو فقط آمريكا كه روبه روي ما بوده ايجاد كرده يا روسيه و چيني كه مثلا پشت ما بودن و نه تنها قطعنامه هاي شوراي امنيت رو "وتو" نكردن كه حتي راي مثبت بهش دادن!!!

آره عزيزجان!
بنده
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
داریوش جان ، روسیه و چین و هم عضو شورای امنیت هستن و قطع نامه ها رو وتو نکردند. همانطور که برا سوریه کردند!! ضمن اینکه روسیه تحریمهای یک جانبه هم کرده. مثالش s300s
masoud
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
ولی می تونستن وتو کنن
چرا نمی توانید این ثروت متعلق به مردم ایران است همانطور که ارث پدر متلع به فرزندش است مردم ایران از این نعمت های این سرزمین سهم دارند پس از ان درست استفاده کنید وان را به باد ندهید
پاسخ ها
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
بالاخره نفهمیدم منظورتون چی بود!!لطفا
به جای عربی فارسی صحبت کنیم و بنویسیم
ای ول که یکی پیدا شد و اعلام کرد که چین و روسیه هم پیاله امریکا هستند، البته سوال ایجاست یک پل چند پیمانکار دارد اگر قرارگاه خاتم پیمانکار است پس چینی ها پیمانکار خاتم هستن
چطور است که حاصل همکاری آمریکا با چین محصولات اپل است؟چطور است که حاصل همکاری ژاپن و چین بسیاری محولات سونی است؟ چطور است که حاصل همکاری کره با چین بسیاری از محصولات سامسونگ است؟چرا دشمن خیالی درست میکنید؟ چرا به مردم دروغ میگویید؟ فکر نمی کنید عیب اصلی در خود مردم ایران به طور اعم و مسئولین بطور اخص است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
اشتباه + دادم، + منو حذف شده در نظر بگیر!
نظر من - است.
مهرداد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
احسنت
بنده خدا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
سيد بزرگوار، پاسخ سوال شما بسيار روشن است : آمريكا، ژاپن و ... صاحب دانش و فناوري روز هستند و از چيني ها به عنوان توليد كننده سطح پايين و ارزان استفاده مي كنند ولي ما كه صاحب دانش و فناوري روز نيستيم يا نمي توانيم آن را به كار ببريم بازار اشتغال و توليد خود را در اختيار چين قرار ميدهيم. بنابراين اگر بدو.ن تعصب فكر كنيم حق با استاد راغفر است!
مرگ بر روسیه و چین
من تو خیلی از شرکتهای خارجی کار کردم.متاسفانه چینی ها و روسها و کشورهای بلوک شرق و روس و ترکیه واقعا بی تربیت و گستاخ هستند.اونها دارن تو این مملکت و از منابع ما کسب درآمد میکنند ولی درعوض با ایرانیهای واقعا گستاخانه برخورد می کنند و خودش ون برتر و ایرانیها رو نژاد پست و عق مونده و کشور دسته چهارم میدونند.
آدم میگه قربون قبل انقلاب که فقط آمریکاییها اینجور بودن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
آمریکایی ها این جور نبودند و نیستند. اصولا فرهنگ آمریکایی یک فرهنگ چندگانه و مهاجرپذیر است و همه اقوام را می پذیرد. اما کشورهایی که مهاجرپذیر نیستند و از قدیم هم مشکلات فرهنگی و اجتماعی داشتند و دارند، نسبت به بعضی اقوام که موفقترند (مثل آمریکایی ها) رفتار خوب و نسبت به ناموفق ها (مثل ما) رفتار بد دارند.
خود ما هم همین حالت را داریم. اگر یک افغانی را ببینیم با او رفتار بدی داریم اما به یک غربی احترام می گذاریم. این خصلت جوامع عقب افتاده است
ناشناس
| Turkey |
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
منم چند سالی هست ترکیه زندگی می کنم مردم مهربان و ایرانی دوست هستن
آقا ترا به خدا یه کم به زندگی فکر کنن جور دیگه ای نمی تونی ابراز مخالفت کنی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
خودت فهمیدی چی گفتی
به به هردم از این باغ بری میرسد! بنظر مسئولان ممکن نیست استکبار شرقی باشد؟!
چین وهند درقبال نفت چیزی که به درد ملت بخورد تحویل نمیدهند.بنابراین به اینا نفت ندیم خیلی بهتره.چرا نفت کشورماصرف توسعه ی کارخانه جات این کشورهابشه؟الان آمریکا درقبال نفت عربستان چه تجهیزاتی در اختیارشون قرارداده؟
روسیه و چین سناریو آمریکا رو بازی می کنند و هیچ فرقی با آمریکا ندارن و در موضوعاتی که دکتر بیان کردند درنده خو تر از آمریکا هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
روسيه و چين به مراتب خطرناكتر از آمريكا هستند براي ايران .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
اینها بدتر از آمریکا هستند
البته افزون بر چین,روسیه,هند و ترکیه در 8 سال گذشته کشورهای عرب خلیج فارس هم از تحریمهای ایران سودهای هنگفتی برده اند
برای پولی که زحمتی نکشیده ایم ارزش قائل نیستیم اگردرآمدمملکت ازمالیات بخش خصوصی تامین میشدبرای هزینه هرریالش وسواس وجودداشت ولی افسوس که به دلارهای نفتی به شکل ارث پدری نگاه میکنندو...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
نه، مالیات بخش خصوصی هم ارث پدری بعضی هاست. مگر الان از جیب من وشما کم خورده می شود؟
قرآن سفارش جنگ با كافران را كرده دوستي باشرقيها چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
این کشورها با توجه به جمعیت میلیاردی وکارخانه های فراوان دوست دارند نفت مارویه جاببلعند...
ما باید بفهمیم که تمام کشورهای دنیا صرفا برای منافع ملی خودشان تلاش میکنند تا 1- کاسه داغ تر از آش نشویم بعضی جاها و 2- گمان نکنیم از دست دیو که بگریزیم به دامان فرشته پناه خواهیم برد که او خود دیو دیگری است."همه کشورها برای منافع ملی شان تلاش می کنند ما نیز باید ساده لوحی را کنار بگذاریم".
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
ما هم باید فقط واسه منافع ملی مون تلاش کنیم
فرق چین و روسیه با آمریکا اینه که آمریکا ابر قدرت اول جهانه و به گشنگی این دو کشور نیست که هر چی جلو دهنش برسه کامل بدره! حداقل اندکی برای آن کشور باقی میذاره!
ولی در کل باید روی پای خودمان بایستیم. هیچکسی در دنیا دلش به حال ما نسوخته. باید خودمون با کال عقب ماندگی هایمان را جبران نماییم.
آمریکا خیلی بهتر از روسیه و چین و انگلیسه
بهتره با تکیه بر داشته های خودمون که همون تحصیل کرده ها و سرمایه داران از این کناف سردرگم بیایم بیرون اونوقت ده سال دیگه میتونیم بگیم مرده باد دشمنان.
پاسخ ها
فرزان
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
البته کلاف درستشه...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
چرا ما اینقدر عقده داریم که دشمن داشته باشیم
ما باید بدانیم که هیچ کشوری در دنیا منافع خود را نمیگذارد تا به ما خدمت کند.این نخبگان و بزرگان ما هستند که باید منافع کشورمان را تامین کنند.وقتی که مسوولان فقط با روزمرگی مدیریت میکنند حتما منافع میان مدت و بلند مدت ایران را قربانی مدیریت امروز خواهند کرد که میبینیم همین اتفاق نا مبارک افتاده است.واقعا جای گلایه دارد که اینهمه متخصص پر ادعای اقتصادی کجا هستند تا این فجایع بر سر ما نیاید.ایا نباید مسببین اینهمه حیف و میل به مجازات برسند.حالا بگردید یک متخلف خرده پا را دستگیر و تو بوق کنید.اما این اقایان چون فلان کس هستند یا مورد حمایت فلان کس در حاشیه امنیت کامل زندگی میکنند.کجای دنیا اینجوری است.حداقل انها ادعاهای این اقایان را ندارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
گل گفتي
ما كه نفهميديم !!!!!
لطفا" شهرداري تهران توضيح بده كه :
چرا پروژه صدر كه مجريش قرارگاه خاتم است ، كارگر هاش چيني است ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
من شهرداری نیستم ولی خوب معلومه که دستگاه خرپا چینیه و فقط اونا بلدن ازش استفاده کنن،جز کارگرای اون دستگاه بقیه ایرانیان
تا وقتی تکیه بر جوانان شود و یک دهم اعتماد و یک صدم سرمایه ای که به چین و هند و روسیه می شود را به جوانان مغز دار و مخترع و تیزهوش هزینه شود
ایشون به جای اینکه بگوید چه باید میکردیم بگوید چه باید بکنیم و بعد مسئولیت صحبتهای خود را هم بپذیرد.
امریکا صاف وایمیسه جلوت دشمنی میکنه اما چین و روسیه مثه کرم اروم و بی صدا نابود میکنن.حالا بازم برو بگو مرگ بر امریکا...اگه باید به دشمن مرگ فرستاد چین و روسیه بسیار سزاوارترند. جدا از مسائل سیاسی و اقتادی خود همین چین سالانه کلی مسلمون چینی را میکشه.اما حداقل تو امریکا باراک اوباما عید قربان را با مسلمونای امریکایی جشن میگیره.
هیچ کشوری از اون یکی‌ بدتر یا بهتر نیست، بلکه همه بر اساس منافع خودشان عمل میکنند. نه مثل ما که هم به سوریه و هم به حماس کمک می‌کنیم و بعد نیروهای حماس در سوریه بر ضد اسد می‌جنگند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
حرف حق زدي
تا اطلاع ثانوي لازم است بگوئيم : مرگ بر چين خبيث
روسیه و چین استثمار میکنند ولی کره جنوبی هم هست که کل مملکت در اشغالش هست!!!!!!!!!! کاش عرق ملی تقویت بشود و صداقت نمایان شود و مردم با غیرت ایرانی در عرض 5 سال عوض خواهند کرد سیستم صنعت و اقتصاد را -البته اول باید بنگاه های به اصطلاح فرهنگی که فقط سخنان توهمی پخش می کنند تعطیل شوند و آمار واقعی به مردم داده شود مطابق با پیشرفتهای روز دنیا نه مقیاس با 20 سال پیش کشور- کسی باشما خوب نیست مگر خودت باارزش باشی
متاسفم برای ایرانی های خوش خیالی که فکرمی کنند دشمن ما فقط آمریکا و اسرائیل است!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
بايد ديدگاه مسئولان ما اينطور باشه كه همه دشمنن مگر در منافع مشترك بشه باهم كنار بيان ...منافع ملي بايد حرف اولو بزنه فقط همين
هر کشوری به فکر منافع خودشه چه امریکا و چه چین و روسیه و ترکیه و هند.
مشکل از دلالان تحریم و دستان پشت پرده داخلی هست که از این قرارداد های ترکمنچایی کمیسیون و سود میلیون دلاری میگیرند
صرف نظر از گفته های به حق ایشان ولی این حرف ها چرا در زمان دولت قبلی گفته نشد ؟کلا تا یک دولت عوض میشه بعضی ها هم رنگ عوض میکنن زود دولت قبلی رو میکوبن البته روی صحبتم با ایشون نیست ولی خوب دیگه چه میشه کرد
پاسخ ها
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
در زمان دولت قبلی هم کم انتقاد نمیشد، ولی کو گوش شنوا، دریغ از ذره ای اعتنا به حرف کارشناسان....
من فقط تیتر و خوندم. تیتر یک حرف مفته. احمدی نژاد شرکت های خارجی رو از ایران بیرون کرد و کارها رو به داخلی ها سپرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
پس تا آخرش بخون بعد حرف بزن.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
کدوم شرکت را بیرون کرد؟
درود بر شعور و شهامت استاد ورزشکار
مرگ بر روسیه مرگ بر چین
نویسنده ی مقاله تمام تلاش خود را کرده که بگویید زیر چتر آمریکا بودن بهتر است از در تنگنا بودن. اما کمترین اشاره ای به وضع کشورهای آمریکا زده نمی کند. مصر "حسنی مبارک" دربست گوش به فرمان آمریکا بود و حتی کمک مالی ازش می گرفت ولی مردمش در فلاکت زندگی می کردند.
درمان ایران ایرانی قوی، میهن پرست و متحد با دیگر هم وطنان است. مردم ایران هنوز در قبال کشورشان و زندگی اجتماعی مسئولیت پذیر نیستند و ریشه ی همه ی مشکلات هم به نحوی همین ضعف بزرگ است.
شتاب زده نباید عمل کرد
من به عنوان یک مطلع از سیستمهایی که امریکاییها به ایران دادند عرض کنم مقدار بسیار زیادی اطلاعات فنی با ارزش گیر ایران اومده که هنوز هم داره استفاده میشه. در مقابل همراه گرونترین و بنجل ترین سیستمهای خریداری شده از چین و روسیه فقط چند برگ اطلاعات بدرد نخور تحویل میگیریم.!!!!!
پاسخ ها
PEYMAN
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
امریکاییها خوی استعمارگری دارند یعنی دنبال آباد کردن هستند و منافعشون رو در آبادانی سایر کشورها می بینند. اما اروپاییها روسیه چین و........ برعکس منافعون در فقر سایر ملل است.
پس استعمارگر واقعی امریکا و استثمارگر واقعی اروپا و چین و روس هستند
چينيها - هنديها و ديگر كشور ها كه با همدستي امريكا پول نفت مارا نمي دهند چه كاريه كه اينهمه ما زحمت بيهوده بكشيم و بيگاري بكنيم كلي هزينه بكنيم نفت را از زيرزمين با آن همه هزينه بيرون بياوريم ديگران از ما بگيرند و پولش را ندهند و سودش را آنها ببرند مگر دولتيهاي ما فقط مي خواهند آمار بدهند كه ما چقدر نفت فروختيم ديگر كار ندارند كه پولش را مي توانند بگيرند يا نه !! بابا اين 5كشور از روسيه گرفته تا چين و آمريكا همه پشت پرده با هم همدستند و جهان را با هم بين خود بخش كرده اند و هريك از اين 5كشور داراي حق وتو يك كشور را مي چاپاند !! اگر چينيها و روسها با ما روراستند چرا قطعنامه ها بر عليه ما در سازمان ملل را وتو نمي كنند !!! به گفته شهيد مطهري كمونيسم و امپرياليسم هردو لبه يك قيچي اند و خودشانرا نمي برند! سرمايه زيرزميني كشور مانرا كه مل آيندگان هم هست را با چه منطقي ما بايد اينگونه تاراج كنيم!! ما قبض آب و برق گازمان يك دوره كه نمي دهيم مهر قطع روي رسيد مي زننند و اگر پول آنرا نپردازيم شيرگاز وآب و برق ما را هم بر روي ما مي بندند آنگاه بيگانگان پول مارا نمي دهند و رايگان ومفت از انرژي ما بهره برداري مي كنند!!!! جادارد به اين وزيران به خاطر اينهمه زرنگي !!!! نشان درجه 1 بي لياقتي بدهند!!!
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
انسان نا اگاه اگه نفت نبود با فروش گز و سوهان به جهان میخواستی ارز اوری بکنی .... یکم فکر بکن
دشمنی آمریکا آشکاره واین عمل آمریکا در قبال ایران منطقی است ولی عملکرد چین وروسیه منافق گونه است همانطور که گفته شده منافقین بدتر از کفارند پس ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
نه آمریکا نه چین و نه روسیه با ایران دشمنی ندارند. همگی به دنبال منافع ملی خودشان هستند، همین.
تقصیر آمریکا نیست که ما عرضه نداریم از منافعمان دفاع کنیم و به جایش فقط بلدیم فحش بدهیم. خودمان نتوانستیم از منافعمان دفاع کنیم و دنبال مقصر می گردیم.
نیش عقرب نه از ره کین است
اقتضای طبیعتش این است
مرگ برامریکاومرگ برنوکران امریکا
بگویید دنیا که میداند مردم ایران هم بداند
آه ه ه ه ه
هر چه هست از قامت ناصاف ماست .
به بعضی ها باشه و بهشون رو بدی برای اعتماد سازی با آمریکا و اسرائیل و عربستان وهابی جلوی روضه اباعبدالله رو تو محرم و صفر می گرفتن!
مرگ بر چین!
این شما و این هم تفکر دکتر از اسکس !!! اقای دکتر راهکار ارائه بدید نه اینکه اون دولت کار نکرده !!! ولی درامدش چند برابر دولتهای قبلی بوده !!! مانفهمیدیم دولت احمدی نژاد کار کرده یا نه !!! اگر در تحریم بودیم و نفت مارو کسی نمیخرید پس چطور اقای دکتر میفرمایند بیشترین فروش نفت در این دولت بوده!!!بابا دم خروس رو باور کنیم یا قسم حضرت عباس رو!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
مجید جان! تحریم های نفتی برای دو سال اخر احمدی نژاد بود 6 سال این دولت بیشترین درآمدهای نفتی را داشت
حمید
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
از 8 سال ریاست جمهوری احمدی نژاد فقط یک و نیم سالش در تحریم جدی سپری شده و قبل از آن درآمدها فوقالعاده بود
ای کاش نمایندگان مجلس هم با این موارد توجه کنند
منافعی در میان است انهاییکه شلوغ میکنند در صدد حفظ منافعشان هستند.
بهتر نیست، به جای این که به دیگران مرگ بفرستیم، مدیریت خودمون رو قوی تر کنیم؟
مرگ بر روسیه
البته اقاي دكتر اشتباه مينمايند. اين ها هيچوقت نمي گذاشتند كه ايراني ها كارخانه هاي خارجي را خريداري كنند. يعني اينقدر ايران را در منگنه گذاشته اند. معلوم نيست اقايان ما در چه دنيايي هستند!!!!
بخش جنوبی خط ۳ مترو تهران کلی کارگر چینی با حقوقای دلاری و چند برابر کارگرای ایرانی مشغول کارند، انهم در موردایی که هیچ مهارت و تخصصی خاصی ندارد.
پاسخ ها
پوپک
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
اطفا مسولان در این مورد پاسخ بدهند
این همه بیکار داریم بعد این آقایان در ایران کار می کنند
تابناک لطفا چاپ کن
من که از اینهمه جو دادن ایا دروازبان چیزی نفهمیدم،فکر نکنم پیشنهادی هم به عنوان راهکارداد
مرگ بر روسيه روباه و چين مارمولك
چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است
1387 مطابق با یک قرار داد عجیب، دولت ایران درآمد حاصل از فروش نفت را نزد دولت چین در اختیار این کشور می گذارد تا به عنوان پشتوانه ال سی های خرید کالای چینی برای ایران استفاده گردد.

بنابر این قرارداد، دولت چین علاوه بر آن که پول خرید نفت ایران را نزد خود نگه می دارد ، مدیریت این پول را نیز به عهده دارد و خود این پول را به ارزهای مختلف می تواند تبدیل کند.

یکی از نکات جالب و البته تاسف بار در این قرارداد، این بوده است که دولت چین ، هیچ گونه تعهدی نسبت به نتیجه اقدام خود ندارد و اگر به خاطر اشتباه سهوی یا عمدی دولت چین بخشی از سود یا اصل پول ایران با نوسانات نرخهای ارز از بین برود، مسئولیت آن بر عهده ایران است.

اما ترکمانچای بودن این قرارداد به اینجا ختم نشده و سایر مفاد قرارداد عجیب تر است؛ از جمله اینکه دولت چین برای افتتاح ال سی یا فروش نسیه کالا به ایران، در حالی که پول نقد ایران به عنوان پشتوانه در اختیار آن است، اقدام به دریافت بیمه از ایران می کند که امری عجیب و کم سابقه در بانکداری جهان است.

این موضوع به این معناست که فروشنده در حالی که مبلغی بسیار بیشتر از پول کالا به صورت نقد در اختیار دارد، اقدام به کشیدن درصد قابل توجهی بر روی مبلغ کالا به عنوان حق بیمه یا هزینه ریسک کرده که این مبلغ در سالهای قبل 4 درصد بوده و احتمالا در شرایط فعلی به دو برابر این رقم افزایش یافته است که در مقیاس کلی میلیاردها دلار می شود.

محور سوم این قرارداد ترکمانچای، عدم استفاده کامل ایران از انبوه سرمایه کشور است که نزد چین سرمایه گذاری شده است و گفته می شود این رقم در حال حاضر از مرز 25 میلیارد دلار گذشته است.

به بیان دیگر، 25 میلیارد دلار از سرمایه کشور طبق این قرارداد در اختیار دولت چین می باشد، اما به جای پرداخت سود به ایران، از ایران مبالغ سنگینی به عنوان بیمه و ریسک دریافت می شود.

برای مشخص شدن ابعاد زیان کشور از محل این قرارداد، تنها به ذکر این نکته بسنده می کنیم که اگر این مبلغ هنگفت به جای سپرده گذاری نزد برادران چینی به خرید طلا اختصاص یافته بود، طی این مدت ارزش آن چندین برابر شده بود و علاوه بر آنکه اصل 25 میلیارد دلار موجود بود، حدود 50 میلیارد دلار دیگر که یارانه دو سال مردم است، سود عاید ایران شده بود.
آمریکا و چین و روسیه هیچ فرقی با هم ندارن فقط به جای اینکه ما از اختلافات این قدرت ها به نفع خودمون استفاده کنیم روسیه و چین دارن از اختلاف ما با آمریکا به نفع خودشون استفاده می کنن. به نظر من را بطه باید با آمریکا هم مثل سایر کشور ها رابطه داشت و منافع کشور رو فدار کینه توزی و شعار نکرد
********** توجه **********
این حرفها سیاه نمائی هست تا زمینه رو برای توجیهات آینده آماده کنن اینهمه ساده اندیش نباشید تزویر دو رو دارد مواظب باشید برخی جوری صحبت میکنند که انگار خوشون از همه بهترون هستن آهای یواش اگر مرد بودی و به فکر مردم بودی قبلا این حرفو میزدی الان که میگی پس هدف دیگه داری میخواهی تمام مشکلات رو بندازید گردن دولت قبلی و دولت فعلی رو تبرئه کنید ما هواسمون جمع هست گول نمیخوریم این ترفند کهنه شده یا علی
با سلام به همگی.
من پس از 4 سال تحقیقات بروی یک پروژه تولیدی از نوع مواد غذایی که می تواند جلوی واردات میلیاردها تومان را بگیرد، کار کرده ام.
شرکت هم ثبت کردم جواز تاسیس هم گرفتم، متاسفاته هیچ موسسه مالی و یا اعتباری اعم از بانک و یا موسسه حاضر نشدند وام بدهند. البته دلیل قانع کننده ای داشتند. متاسفانه با وجود واردات میلیون دلاری آدامس به کشور طرح بنده از نوع الف نمی باشد و در هیچ مرکز استانی جزو طرحهای اولویت دار نمی باشد، به همین خاطر وام هم در دستور کار نیست. الان من چه کار باید بکنم............
فروش برند اوربیت در ایران برابر با فروش کل سیمان کشور در طول روز می باشد، محض اطلاع خواستم بگم همین.
یا علی
با نفت بشکه صد دلار و بیشتر قطر و عربستان کشورشون رو ساختن ولی ما این فرصت رو از دست دادیم نفت دادیم مموری تلفن همراه وارد کردیم نفت دادیم آبنبات وارد کردیم راستی اونهایی که می گفتن تهدید هارو تبدیل به فرصت کنیم اون موقع کجا بودن خواب بودن ما از این فرصت به دست اومده به نحو احسن استفاده کردیم اسباب بازی وارد کشور کردیم راستی یه حرف هم با این آقایی که باهاش مصاحبه کردن دارم داداش فقط مردم نامحرم هستن بگید توی دولت نهم ودهم چه کارهایی انجام شده تا این تند روهای عزیز که گلوی خودشون رو پاره می کنند بدونن دارن از چه طیفی حمایت می کنند ببینم اون موقع میرن در خونه رییس دولت نهم و دهم واسش تولد بگیرن.
پس مطابق ادعای آقای دکتر مشکل بازرگانی خارجی ما کشورهایی هستند که ما را تحریم تکرده اند و با ما معامله می کنند، و نه آنهایی که ما را تحریم کرده اند! عجب منطقی! تو اسکس اینطوری درس می دهند؟! یک عده از کاربراتونم که آماده نوشتن مرگ بر این و آن! کمی فکر هم بعضی اوقات بد نیست.
برادر آشنا حرفای شما اکثرا درست است ولی کاش کسی از جایی بلند می شد و استارتی برای رفع این مشکلات می زد وگرنه اینها همه مشکلاتی است که وزانه در ذهن اکثر ماها خطور می کند ولی فقط یا تو سایتها مطالعه شون می کنیم یا روزنامه ها و یا جاهای دیگه و گرنه هیچ توانی برای رفع این مشکلاتنیست دلیل اصلیش هم همان جمله آخریست که دوستمون آشنا گفته.
اصلا این آقا اطلاع درستی از تحریم ها ندارد وتاسف از تابناک است ازانتشار مطالب خارج از موضوع .
گر ، گدا كاهل بود ، تقيصر صاحب خانه چيست ؟
اگر چین نبود کشور ما الان فلج شده بود، چین تنها کشوریه که این قدرت را داره که تحریمهای آمریکا رو نادیده بگیره و تقریبا همه مایحتاج ما را تولید و به ما بفروشه. اگر به ما قراردادها رو تحمیل میکنند به این علت است که میدانند ما جایگزین دیگه ای نداریم. لذا زورگویی چین و هند به ما به دلیل احتیاج ما به آنهاست، هر وقت رایطه ما با غرب اصلاح شد، چین و هند هم به ما زور نخواهند گفت.
پاسخ ها
آشنا
| - |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
احتمالا شما یکی از وارد کنندگان اجناس چینی هستید.
خوبه تو دروازه بان بودی و فقط گل میخوردی والا اگر مثل الان بازیکن میشدی فقط گل به خودی می زدی راغفر جون
وقتی غربی های نامرد ایران را ترک کرده و هیچ پروژه ای را اجرا نمی کنند واز طرف دیگر چینی ها با شرایط بهتری و بدون ملاحظات سیاسی غربی ها حاضرند در ایران کار کنند، پس عقل حکم می کند که با چینی ها کار کنیم. برخی از این سرو صدها مال دوستانی است که همه چیز را در غرب می بینند. درست است که چینی ها هم دنبال منافع حداکثری خودشانند ما هم باید حواسمان جمع باشد. الان چین برنده مناقصه ساخت راه آهن پرسرعت در کالیفرنیای آمریکا هم شده و در برخی زمینه ها حرفهای خوبی برای گفتن دارد. فقط ما اگر مسئولین با تدبیری داشته باشیم که قرار دادهای دقیق و تأمین کننده منافع ملی ما را بر هر شریک خارجی تدوین کنند، آنگاه این حرفهای آی خارجی ها بردند و خوردند و... نخواهیم داشت. فرقی بین چینی و آمریکایی و آلمانی نخواهد بود. نمی شود کارمملکت را تعطیل کرد که غربی ها در ایران کار نمی کنند. پیانکاران داخلی هم سطح کارشان برخی خوب و برخی بسیار صغیف است. همین فرودگاه امام خمینی پر از ایران و اشکال است و قابل مقایسه با بسیاری از فرودگاههای بین المللی کشورهای خیلی کوچکتر از ایران نیست. دنیا با تعامل پیشرفت کرده نه انزوا و خارجی هراسی . ما کشور بزرگ و با شخصیت تاریخی مستحکمی هستیم اینقدر از این و آن نهراسیم. برنامه ریزی خوب داشته باشیم و رفتار منطقی استقلال محوری بدون پرخاشگری از خود نشان دهیم همان غربی ها با اشتیاق به همکاری با ما روی می آورند.
روسیه و چین و آمریکا و فرانسه و... همه باید برای ما یکی باشد یعنی ما فقط به مسئلت و منفعت کشور و ملت خودمان فکر کنیم به هیچکدوم مرگ نگیم بلکه با سیاست به نفع کشور خود قدم برداریم.با مرگ گفتم دارائیهای ما آزاد نمی شود که چین بلوکه کرده .
امپراطوری هان یقینا" یک استمارگر است
تو فیس بوک کمپین مرگ بر روسیه و چین راه بندازید
هردم از این بی تدبیریها بری میرسد تازه تر ازتازه تری میرسد روسیه و چین و برنجهای الوده هندی
مرگ بر استکبار چه شرقی چه غربی
متاسفانه بجای اینکه گمرکی سنگینی را روی کالاهایی که در داخل کشور بازار رقابت دارند بذارن و با حمایت از تولیدکنندگان انبوه باعث ایجاد رقابت و بهبود تولید شوند ان را روی کالایی می گذارند که در کشور انحصار دارند نتیجه عدم تمایل خودروساز به بالابردن کیفیت یا کاهش قیمت و از سوی دیگر مرگ تدریجی صنعت کفش و پوشاک و ...
نمونه قراردادهاي تركمانچاي چيني ها قرارداد نفتي ميدان آزادگان جنوبي است كه از قرار معلوم چيني ها رغبتي براي پيشرفت اين طرح ملي ندارند كه يكي از دلايل آن سهيم بودن آنها در سمت عراقي همين ميدان است. آيا نبايد نظارت عاليه بر انعقاد و اجراي قراردادهاي ملي و بزرگ وجود داشته باشد؟ به اميد روزي كه بتوان با سربلندي ايران و بدون باج دادن زندگي كنيم.
بايد ظرفيت‌ها را آزاد كرد!!!!!!!!!
سلام؛
مي خوام ببينم چين و روسيه چه فرقي با آمريكا دارند ؛ پول ما را كه چيني ها نمي دهند و توليدات دست هزارم آنها كه آشغال هست وارد كشور ما مي شود قراردادي كه با شركتهاي آنها بسته مي شود اجازه نميدهد حتي نيروي انساني ما بعنوان كارگر كار كند با روسيه هم به روشهاي ديگر ؛ كشور ما چرا عادت كرده حتما بايد وابسته به كسي باشد قبلا آمريكا حالا چين و روسيه اشكال ندارد رابطه باشد ولي وابستگي و باج دادن نه تنها به آمريكا بلكه به چين و روسيه هم نبايد باشد ؛
كاملا موافق اين موضوع هستم. شركت ما نيز توسط تركيه خريداري شده ( خصوصي شده ) گاز را به نرخ دولتي مي خرد ، نيروي انساني را به حقوق ايراني پرداخت مي كند. محصولش را به ايران و خارجي به دلار مي فروشد.... كمتر از 5 درصد را هم بصورت سود سهام ساليانه به پرسنلش ميدهد!!! نه مرگ بر كسي و نه درود... فقط مي بايست اعتماد سازي كرد . خوب مديريت نمود. نتيجه را مثل مالزي خواهيم ديد. تحريم هم فقط يك بهانه براي توجيه كارهايي است كه در اين بي ساماني انجام مي شود. بگذاريم دقيق تر بينديشيم نه با احساس .
به نظر من باید به جای شعار مرگ بر آمریکا شعار مرگ بر استکبار داد که شامل همه مستکبران میشه،چه شرقیش،چه غربیش
مرگ بر روسیه
ا مام راحل فرمودند امریکا از شوروی بدتر وشوروی از امریکا بدتر . هردو یک قیچی یک لبه اند. پس شعار مر گ بر روسیه گنجانده شود
با سلام
با احترام به نظرات همه دوستان گرامی که نظر دادند من فکر می کنم عوض اینکه دنبال مقصر بگردیم تو این دنیا که روسیه یا چین بد یا امریکا یا هند بد کی خوبه کی بد باید بگم هیچ کشوری مقصرنیست الا خودمون که کشور رو با ندانم کاریهای عده ای به این حال و روز انداختن
جان ايراني در مقابل حفظ ارزشها چه ارزشي دارد..جانمان فداي ارزشها!!!
عزيزان مرگ بر شرق و مرگ بر غرب ديپلماسي نيست.آنها به فكر منافع خودشان هستند و دلشان به حال ما نسوخته است.ما هم بايد ديپلماسي خودمان را فعال كنيم و منافع كشور و مردم را در نظر بگيريم.
درود بر این اقای راغفر و درود بر سایت تابناک که این روشنگری را انجام داد.از انجا که گفته بود امریکایی ها هم کاری بیش از چینی ها و روسها با ما نکردند خوشم امد.تازه در سابقه روسها داغ ننگ قرارداد ترکمانچای و گلستان هم وجود دارد!!!!!!
چقدر کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی داریم.تا دیروز همه دکتر بودن که ولی حالا کلی دانشمند داریم.
کارگرهای ایرانی که کار نمی کند فقط ادعا دارند. برای ساخت و ساز مسکن ، سازندگان متفق القول هستند که کارگرهای افغانی خیلی بیشتر وبهتر کار می کنند. این واقعیتی است که باید پذیرفت. کارگرهای چینی وترک هم کم ادعا هستند و پرکار و برای طرحهای ظربتی مفیدند. برای پروژه های 10 ساله و 20 ساله میشود از کارگران ایرانی بهره جست!
امروز نیاز به تعامل با برادران امریکایی داریم.
روسیه و چین برای ما نون نمیشیم.
باید سریعتر ایران و امریکا کاردارهاشون رو معرفی کنن و اولین جرقه های ارتباط رو وصل کنن.
کشوری که اقتصاد ندارد،هیچی ندارد.
اول مردم خودمون رو سیر کنیم بهشون برسیم و بعد به فکر باج دادن به روسیه و چین باشیم.
اگر فقط یک صدم این پولها و خودیاریها رو به امریکا میدادیم الان وضعمون به مراتب خیلی بهتر بود.
آقای راغفرصحبت های خوبی مطرح کردند.ولی سندی ارائه نکردند؟
شماها که میگین ما بیکاریم چینیا کار میکنن ماشالا همتون مدرک به دست و دکترین!دیگه حاضر نمیشین برین کارگری.واستون افت داره.چینی که واسش مهم نیست.
واقعاجاي تاسف دارد
این راست گوییها زمانی ارزشمند است که:
1-به موقع گفته شود.
2-راهکاری پشت سرش داشته باشد چون با انتقاد و شفاف گویی صرف که نمیتوان ره به جایی برد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها