بازدید 11844

مافیای ارز همان مخالفان تک نرخی شدن آن هستند؟

چیزی که در این سی‌و‌چهار سال مردم ما را عذاب داده، از یک طرف بی‌ثباتی‌ها، نرخ‌ها و مصوبات و از طرف دیگر رانت و فسادی است که در کشور دیده می‌شود. با قاطعیت می‌توان گفت، یکی از عوامل و چه بسا تنها‌ترین عامل این فساد‌ها، چند نرخی بودن ارز است.
کد خبر: ۳۵۵۵۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۸ 05 November 2013
انتقال آب از قزل اوزن به دریاچه ارومیه منتفی شد؟تورم ۴۰ درصدی، نقدینگی حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی و کسری ۱۱۰ هزار میلیارد تومانی بودجه در کنار وجود چند نرخ برای ارز در اقتصاد، از مشکلاتی است که دولت تدبیر و امید با آن روبه‌روست و وعده داده که در ‌برنامه‌ای صد‌ روزه، اقداماتی‌ انجام دهد تا اقتصاد از رکود تورمی بیرون آمده و وضعیت زندگی مردم بهبود یابد.

به گزارش «تابناک»، در این راستا، دولت در بخشنامه بودجه سال ۹۳ بر پایه قانون برنامه پنجم به دنبال تک نرخی شدن ارز است؛ اما آن گونه که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده، زمان برای اظهار‌نظر درباره این که نرخ ارز چقدر باید باشد، مناسب نیست.

غلامعلی جعفرزاده امین‌آبادی در این باره‌ گفت: چیزی که در این سی‌و‌چهار سال مردم ما را عذاب داده، ‌بی‌ثباتی‌ها، نرخ‌ها و مصوبات از یک سو و ‌‌رانت و فساد‌ از سوی دیگر است‌. می‌توان ‌با قاطعیت گفت، یکی از عوامل و چه بسا تنها‌ترین عامل این فساد‌ها، چند نرخی بودن ارز است. ‌شاید ‌بپرسید ‌چرا اینچنین درباره موضوعی ‌با این قاطعیت ‌سخن می‌گویید، حال آن که تاکنون تصمیمی در این باره گرفته نشده است!

به دلیل وجود مافیای بزرگ رانت‌خوار که به هزار و یک دلیل، مانع این کار می‌شوند. ما ‌اعضای کمیسیون برنامه و بودجه، دیوان محاسبات کشور و... با قاطعیت تمام ایستاده‌ایم که بودجه ۹۳ را تک‌نرخی بنویسیم تا این همه مفسده‌ای که در بازار ارز وجود دارد، جمع ‌و ارز تک نرخی شود و بازار به ثبات برسد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به این ‌که آیا با تک نرخی شدن ارز همه مشکلات حل خواهد شد، گفت: یک سونامی خواهیم داشت. کسانی که تاکنون از قبل ارز دولتی می‌خوردند و الان متضرر می‌شوند، یک سونامی بزرگ به بازار وارد خواهند کرد؛ اما اگر دولت بیندیشد، اثرات ضربه این سونامی را کاهش خواهد داد.

وی اظهار داشت: نمی‌توان حتی یک کالا را نام برد که با ارز دولتی وارد شده ‌و به قیمت دولتی به دست مردم رسیده باشد. هنگامی که دلار به ۳۰۰۰ تومان رسیده بود، با ارز ۱۲۲۶ چندین هزار دلار کالا وارد شد؛ اما نمی‌توان کالایی‌ را ‌پیدا کرد که با قیمت تمام شده ۱۲۲۶ به دست مردم رسیده باشد؛ با ارز دولتی آمد اما با ارز آزاد به دست مردم رسید.

درخواست این نماینده رشت این بود: خواهش من این است که اصحاب رسانه به مجموعه اقتصادی مجلس، اعم از کمیسیون اقتصادی، برنامه و بودجه و سایر کمیسیون‌ها کمک کند و فشار بیاورند تا ارز تک نرخی شود و از قیمت پایین ارز دولتی سوء‌استفاده نشود.

وی افزود: شاید این پرسش پیش بیاید که اگر ارز تک نرخی شود در بحث دارو چه خواهیم کرد؟ پاسخ من این است که سوبسید و یارانه را به مصرف‌کننده و بیماران پرداخت کنید و به جای این که اول راه یک قالب یخ بدهیم، در طول مسیر کوچک شود و در پایان راه، چیزی به مصرف کننده نرسد، این را از‌‌ همان آغاز به مصرف‌کننده بدهیم تا از مزایای سوبسید و یارانه استفاده کند.

این نماینده در پاسخ به این که چه کسانی مافیای ارز هستند، گفت: نمی‌توان از کسی نام برد، ولی کسانی که هم‌اکنون مخالف تک نرخی کردن ارز هستند، عمدتا عده‌ای خاص هستند که از قبل سیستم موجود بهره می‌برند و نمی‌گذارند که به جیب مردم برود.

جعفر‌زاده با تأکید بر لزوم ورود دولت به تأمین داروهای خاص گفت: اکنون برداشت اشتباهی در کشور به وجود آمده که دولت باید از همه کار‌ها دست بردارد و به امور حاکمیتی بپردازد؛ این گونه نیست و باید در موارد خاص ورود کرده و تصدی‌گری کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۱
انتشار یافته: ۲۸
افرین
خیلی طرح خوبی است بشرطی که اجرا شود .
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
تابناک عزیز ، من بعنوان یک شهروند تبریزی هماره از انتخاب عناوینی که کمک به حل مسائل سیاسی ، اقتصادی نه تولید جنجال و دلسردی در جامعه مینمائید کمال تشکر و قدردانی را دارم .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
ضمنا با توجه به وضعیت اقتصادی مردم دوره ازمون و خطا بسر امده لطفا حساب شده حرکت کنید و هم زمان با تک نرخی شدن ارز دستمزدهها حداقل دویست درصد باید افزایش پیدا کند در غیر اینصورت..
بابا ما چند نرخي بودن ارز را ديديم به نظر من اينها همه حرف است كه ارز اگر تك نرخي شود بازار ثبات پيدا ميكند همه حرف هايي را اقاي اجمدي نژاد در مورد يارانه نقدي گفت تكرار همانست اما اين بار با نرخ ارز چرا با ارزاق مردم بازي مي كنيد با يك حرف نسنجيده وزير اقتصاد بازار خودرو را به افزايش قيمت راه برديد حال باز از تك نرخي شدن ارز صحبت مي كنيد مگر كشورهاي ديگر چگونه قيمت يك كالا به مدت 10 سال افزايشي ندارد اما در ايران هر روز يك نرخي جديد بابا جمع كنيد اين همه حرف هاي بي پايه و اساس را كمي به فكر مهار تورم باشيد اگر راست مي گوييد قيمت هاي را ثابت كنيد اگر توان ان را داريد روزي كه مي خواهيد مردم به شما راي دهند دم از همه چيز مي زنيد اما چه فايده وقتي پست اين ميزها قرار مي گيريد اما به فكر مردم هستيد ايا لحظه اي فكر مي كنيد كه با حقوق 500 تومان چگونه بايد زندگي كرد لااقل كمي به خودتان بيائيد اگر كسي در خانه بيماري داشته باشد هزينه درمانش در ماه مي دانيد چقدر مي شود اگر مي دانستيد به اين راحتي حرف نمي زنيد حرف امثال من را نمي فهميد كاش بين الله بين الله باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
اقا حرفات درست ولي ربطي نداشت اين عمو غلامعلي هم حرفش درسته
یادش بخیر سالهای که دلار900تومان بود.پول ملی ارزش داشت.
تک نرخی یعنی دولت دلار 3000 تومانی بفروشه همین!
دولت درآمدش به 3/1 کاهش پیدا کرده دلار باید 3000 تومان بفروشه تا دخل وخرجش دربیاد یعنی هزینه اونو مردم می دن !
زدی تو خال،ولی اگه بذارن
با سلام:
کجای دنیا شما سراغ دارید که ارز را با دو یا چند نرخ بفروشند.
با تشکر از تابناک.
پاسخ ها
صراف تجریش
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
کجایه دنیا اینجوری تحریم هست فعلا بهترین راه حل مطمین باش تو این شرایط نمی شه تک نرخی نگهش داشت بانکهای چین 8 % کارمزد میگیرن چه جوری میشه تک نرخیش کرد؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
جناب صراف هیچ جا بیش از 3 درصد کارمزد نداره
در ضمن شمای صراف از جیبت که نمی دی
دلار 3000 تومانی را 4800 تومان حواله می کنی گوگولی
اين رشته سر دراز دارد ...
در تمام دنیا سهم سلامت و تغذیه مردم جدا از نرخ ارزهاست و اگر دقت کنید در ایران بخاطر بی تدبیریها و اقتصاد نفتی این مشکلات نمود بیشتر دارد
نمایده محترم من نه اقتصاد دانم ونه سیاستمدار ولی اطمینان دارم اگر دولت ارز را تک نرخی کند مثلا ارز دولتی 3000 تومان بازار ازاد بشود آنوقت ارز بازاد آزاد 4000 تومان میشود مگر اینکه دولت پشتوانه ارزی قوی داشته باشد که کلیه نیاز بازار ازاد را بدون محدودیت تامین کند که این از محالات است بنابراین در شرایط موجود تک نرخی کردن ارز عملی نیست در کوتاه مدت ممکن است بشود ولی بعد از مدتی ارز دولتی و ارز بازاد ازاد از هم فاصله خواهند گرفت
ارز تک نرخی!
احتمالا منظور بالاترین قیمتش هست دیگه نه قیمت های پایین تر!!
حرف تا عمل خیلی فاصله داره .انشالا درست میشه
موافقم
عالیه.امیدواروم این طرح اجرا بشه ولی چشم آب نمیخوره.
معنی پول=کاردرواحد زمان است ارزها برای تبدیل کارکشور به کشوری دیگر است وقتی ارزش پول کشوری از بین می رود یعنی کارکردن در ان کشور بی ارزش شده مثلا می گویند رشد اقتصادی صفر است ولی بانکها نرخ سودشان بالای 25درصد است اگر رشدی وجود ندارد این سود در کجا است که به انها پرداخت میشودبعد می گویند چرا تولید صرف نمی کند باید گمرکی صفر شود و مصرف کننده حق انتخاب داشته باشد وهمین رقابت باعث خواهد شد تا تولید رقابتی شکل خواهد گرفت نه تولید رفاقتی وباید سرمایه گذاری خارجی بصورت 100درصد ازاد گردد تا تکنولوزی روز وارد گردد چرا باید از ورود سرمابه گذاری به این صورت ترسید مگر طرف خارجی می تواند کارخانه را بردارد ببرد درصورتی سرمابه انها در این کشور گیر افتاده و این خود می شود فشار بر دولتهای دیگر برای برداشتن فشار....و تحریم بابا حالا که پول هیچ جای برای سرمایه گذاری ندارد و همه چی قفل شده است برای چی بانکها سود 20درصد پرداخت میکنند می گوینداگر سود سپرده پایین بیاید پول سرگردان به طرف دلار و طلا میروداگربطرف طلای ساخته شده برود چه ایرادی دارد در این بخش رونق گرفته و باعث اشتغال خواهد شد که بعد هم صادرات در هر زمینه که این پول حرکت کند باعث رونق خواهد بود به شرطی که بانکی ها و دولت برای کسری بوجه اقدام به فروش سکه ننماید واز دخالت کردن در بازار ارز و غیره...دوری کند تا بازار عرصه و تقاضای واقعی در بازاربورس شکل بگیردواگر بخشی را هم می خواهد تشویق و یا جلوگیری کنند فقط با ابزار مالیاتی این کار را انجام دهدنه گمرکی و غیره....بعد به شرکتهای بورسی اجازه بدهندبصورت مستقیم از سهامدارن سپرده ریالی دریافت کنند تا شرکتها ترغیب شودن توی بورس بیایند وهم هزینه پول و بروکراسی برای گرفتن وام بطور خود کار حذف میگردد و سهامدار هم از سود سپرده وهم از سود سهام بهره می برند واین خود می شود یک امتیاز برای سهامدار وچون شرکتها دیگر از بانکها وام نمی گیرند نرخ بهره کاهش خواهد یافت.......و تولید روز به روز افزایش خواهد یافت و دولت فقط بایدسیستم ها نظارتی راتقویت کند. اگر باین سیستم موجود 500سال هم ادامه دهید جز همین چیزی که دستاورد این چند سال بود چیزی دیگری برای این کشور به ارمغان نخواهد اورد و اگر سازمان برنامه وبوجه و بانک مرکزی و بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات مستقیما زیر نظر مجلس قرا بگیردتامجلس دقیقا برکار دولت نظارت داشته باشد و اگر دورهای انتخابات به 8سال افزایش یابد و هر کسی که برای کاندید شدن امد اول باید یک دوره کلاس از روند کاری مجلس بگذراند وبعد با گرفتن یک ازمون اگر قبول شد حالا می توانند برای کاندید شدن اقدام کنند این باعث می شود هر کسی نتواند کاندید شود تاهرکسی که فکر می کند می تواند این ازمون را بگذراند جلو بیاید نه مثل حالا که دوسال طول می کشد تا نماینده کار مجلس را اشنا شود بعد هم دوسال دیگر رفتنی است و این سیکل چند سال هست که در حال تکرار است..و کسانی که دراین چند سال دارای تجربه شدن می توان برای وزارتخانه ها انتخاب کردا
با راه اندازی بورس ارز هم پول ملی تقویت می شودهم به زیر 1000تومان خواهد امد دیگر کسی یارانه نمیخواهد هرچند میلیادرها ثروتشان به یک سوم کاهش پیدا می کند و کارگر و کارمند به همان اندازه قدرت خرید گوشت ومرغ و غیره اش بالا میرود
خودشان نمى دانند
ببينيد قيمت ارز ما تابع بازار نيست دولت احمدي نژاد تا ديد کسري بودجه عمدا قيمت دلار را افزايش داد تا از مبه تفاوت قيمت ارز هم يارانه بده هم کسري بودجه را تامين کنه ولي با افزايش نرخ اررز سرمايه دار ميلياردي 20 ذبرابر افزايش در آمد داشت بدبختي مثل من مستاخر 3 محله پائين تر در تهران شد و ديگه جز نون خالي چيزي نميخوره .
ما هم آرزوی تک نرخی شدن ارز را داریم اما کوه تا این پیشنهاد به مرحله عمل برسد
مهمترين عامل توجه به توليد ونظارت بر توز يع وفروش

قيمت كذارى منصفانه كشورى ومبارزه قاطع با كرانفروشى است.
تک نرخی شدن ارز مهمترین عامل مهار تورم میباشد و مهمترین عامل ثبات در بازار اقتصادی کشور میباشد و با تک نرخی شدن ارز مملکت از دست دلالان ارز هم خلاص میشود و این افراد دیگر نمیتوانند یکشبه پول هنگفتی بدون زحمت به جیب بزنند، بنابر این تکنرخی شدن ارز موجب رونق کار حلال و رونق بازار میگردد
تک نرخی شدن ارز خیلی مهم است...
تابانک پیگیر باش.......
گام بعدی تعیین نرخ ارز.........
تابانک پیگیر باش........
در کشورهای آزاد _ مردم درخل مشکلات کشور همکاری دارند و دولت ها هم به نظریات مردم توجه بسیار دارند نه مثل کشور ما حقیقت اینستکه برای تثبیت نرخ ارز باید ارزش پول ملی را تثبیت کرد چپزی که طبق قانون از اهم وضایف بانک مرکزی هست و در این سالها کلا فراموش شده. جگونه میشود این کار کرد تقاضای بین الملی را باید برای ریال افزایش یابد چه گونه وقتی ما کالای تولیدی قابل رقابت ( از نطر کیفیت و قیمت ) نداریم پس باید حداقل نفت را بریال بفروشیم. کشور های خریدار ببانکمرکزی ارزمیدهند و ریال میخرند و درچنین حالتی هم تقاضا برای ریال بالا میرود وهم ارز مورد نیاز کشور تامین میشود و ازهمه مهمتر ببچای ااینکه دلار بتواند قدرتش براقتصاد دیکته کند این ریال است که قدرتش باتعین برابری آن با دلار براقتصاد دیکته میکند ما هروقت ارز احتیاج داشتیم نرخ پایین نگهیداریم هروقت نخواستیم بالا
طرح خوبي است، تلاش كنيد
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی