بازدید 13020

مذاکره نیز جنگ است؛ دیپلمات‌ها هم سرباز

نکته‌ای که به تدریج از حاشیه به اصل می‌رود، این که شعار مرگ بر آمریکا در حال گره خوردن به مذاکره ایران و ۱+۵ است، به گونه‌ای که عده‌ای چنان می‌پندارند که مذاکره کنندگان ایرانی طرف آمریکا هستند و پشت به میهن مذاکره می‌کنند!
کد خبر: ۳۵۵۱۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۸ 02 November 2013
مذاکره نیز جنگ است؛ دیپلمات‌ها هم سربازاین روز‌ها، روزهای آبان است؛ آبانی که خواه ناخواه رنگ استکبار‌ستیزی در‌ خود دارد که در همین ماه است که هم حضرت امام در روزگاری نه چندان دور بر قوانین مستکبرانه رژیم سابق اعلام اعتراض کرد و هم دانشجویان پیرو خط‌‌ همان امام، بر رفتار مستکبرانه آمریکا شوریدند.

به گزارش «تابناک»، نکته‌ای که به تدریج از حاشیه به اصل می‌رود، این که شعار مرگ بر آمریکا در حال گره خوردن به مذاکره ایران و ۱+۵ است، به گونه‌ای که عده‌ای چنان ‌می‌پندارند که مذاکره‌کنندگان ایرانی طرف آمریکا هستند و پشت به میهن مذاکره می‌کنند!

بر‌ پایه این گزارش، ‌روزهای اخیر، در برخی رسانه‌ها چنان تبلیغ می‌شود که گویی قرار است مذاکره کنندگان به ژنو بروند و منافع ایران را به آمریکا بفروشند و بیایند؛ رویکرد غیر‌اخلاقی و غیر‌منصفانه‌ای که قطعا به زیان منافع این مردم است.

مذاکره‌کنندگان ایرانی فرزند این مرز‌ و بوم هستند و از سوی بالا‌ترین نهاد نظارتی ‌تأیید ‌شده‌اند؛ افرادی هستند که نباید کسی در سربازی آنان برای این ملت، ‌شک داشته باشد، که آنان در مذاکره برای به دست آوردن منافع ایران می‌کوشند و می‌رزمند. ‌زمانی عده‌ای با سربازی خود، ‌خاک این کشور را نگه داشتند و اینک برخی دیگر از‌‌ همان سربازان، به دنبال منافع این خاک و مردمانش هستند!

فرض کنید در زمان جنگ تحمیلی، فرماندهان جنگ به یک استراتژی برای حمله یا دفاع می‌رسیدند؛ آیا به این استراتژی‌ها در کوچه و خیابان حمله می‌شد؟ آیا در زندگی سرمایه‌ای بالا‌تر از جان هست؟ آیا برای یک کشور بالا‌تر از خاک وجود دارد؟ در جایی که در زمان جنگ، یک تصمیم برگشت ناپذیر، ممکن بود جان و خاک مردم را نابود سازد، فرماندهان جنگ ناچار به تصمیم گیری بودند و در حد توان هم برای اجرای موفقیت‌آمیز استراتژی خود می‌کوشیدند و می‌رزمیدند؛ استراتژهایی که‌ گاه با شکست و‌ گاه با پیروزی همراه بود.

مهم‌ترین نکته زمان جنگ، به رغم همه تنوع‌ها و گرایش‌هایی که منجر به یک تصمیم‌گیری می‌شد، اجماع مردمی و رسانه‌ای پشت جبهه‌ها بود؛ آن هم حمایت از تصمیماتی که بالا‌ترین ریسک ممکن را برای کشور و مردم ‌داشت.

اکنون نیز به رغم همه تنوع در گرایش‌ها و سلیقه‌ها درباره مذاکرات ایران و ۱+۵، سران کشور یک استراتژی را دنبال می‌کنند؛ استراتژی که در آن مهم‌ترین برنامه حفظ و ارتقای منافع ایران و ایرانیان است.

اما این استراتژی توسط چه کسانی اجرا می‌شود، مهم نیست؛ این یک استراتژی در قالب اجماع در درون هیأت حاکمه ایران است و به اجماع رسانه‌ای و عمومی نیاز دارد. دیپلمات‌های ایرانی سربازانی هستند که برای ایران می‌جنگند. آنان به موقع خود و به زبان خود مرگ بر آمریکا ‌سر خواهند داد؛ بنابراین، این که این شعار را به آنان گره بزنیم، کار درستی نیست. چه کسی می‌داند که این دیپلمات‌ها اگر انقلابی‌تر از عده‌ای نباشند، کمتر از آنان نیز استکبار‌ستیز نیستند.

طوری تبلیغ نکنیم که پیش از آغاز نبرد دیپلماتیک، سربازان خودی قالب تهی کنند. باور کنیم آنان نیز ایرانی هستند! چراغشان در این خانه می‌سوزد. مذاکرات به معنای دوستی با هیچ کس نیست! مذاکره ابزاری مسالمت‌آمیز برای تحصیل منافع است.

این همه شتاب لازم نیست، به‌ گاه نقد استراتژی ایران، این استراتژی نقد هم خواهد شد؛ به ‌گاه تصمیم‌گیری برای انجام یک عمل سران کشور مشارکت خواهند کرد و در پایان، تصمیمی به ضرر منافع ایران گرفته نخواهد شد. این طبیعت یک نظام مردمسالار عقلایی است که ارکان و سرانش جز سود و خیر مردم و کشور چیزی نمی‌خواهند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹۹
انتشار یافته: ۵۳
موفق شوید. رسانه فراخ نظر با چیدمان کردن ادبیات جنگ و صلح بسیار وجه انگیز سخن می گوید. نویسنده را تشویق کنید.
درود بر اين نگارش منصفانه و منطقي
از این متن روشن تر ؟؟؟؟دست متفکر و نویسندش درد نکنه !!!!!!
کار دیپلمات از سرباز سخت تر است چون سربازان در دو جبهه رو به رو هستند ولی دیپلماتها در دل دشمن باید به وظایف میهنی خود عمل کنند
خدا پدر مادر نویسنده ی این متن بیامرزه...جانا سخن از زبان ما میگویی... واقعا یک ستاد باید تشکیل بشه واسه این تلاش های دیپلماتیک فرهنگ سازی کنه..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
احسنت
خیلی خوب نوشتید، امیدوارم همه این مسئله را درک کنند و پشت مسئولین مذاکره کننده را تا حصول نتیجه خالی نکنند..
کو گوش شنوا
مشكل همين است بعضي فكر ميكنند از اكثريت مردم براي مملكت دلسوزتر و بيشتر ميفهمند,,,,
فقط بايدگفت كه جاي غصه دارد
عالی نوشت ، صد آفرین ، مرحبا دست این نویسنده را باید بعنوان قهرمان فکر بالا برد
احسنت به تابناک ونظرات کارشناسی وبه روزش
دست نویسنده درد نکند هزاران افرین جناب اقای دکتر روحانی عزیز شما را بخدا بخون شهدا سوگند جلو افراد افراطی محکم بایستید
دولت محترم وتایید شده ی ملت و رهبری عزیز -ما سخت و سخت پشتیبان شما هستیم همچنان رهبر عزیز - به شما اعتمادداریم و تا آخر پشت شما هستیم ...
درود برنویسنده ی محترم این متن...
آفرین.
همانطوری که مردم عادی تو کار یک پزشک متخصص نباید و نمی توانند دخالت کنند مسئولینی که کارشان ربطی به هم نداره نباید تو کار یکدیگر دخالت کنند تا هر شخصی با تخصص خودش در جایگاه خودش کارش رو با موفقیت ادامه بده.
کار را باید به کاردان سپرد.
چه عجب ! بالاخره ديديم كه يك خبرگزاري بدون هيچ تعصب و حمايت از جناح خاصي يك حرف حسابي زد
از این متن روشن تر ؟؟؟؟دست متفکر و نویسندش درد نکنه !!!!!!
در زمان جنگ حتي بسياري از رزمندگان هم تا شب عمليات از جزييات حمله بي اطلاع بودند مگر انها نامحرم بودند كه عده اي انتظار دارند جزييات مذاكرات فاش شود واين را بهانه حمله به مذاكره كنندگان قرار داده اند
جو گیر میشیم، وگرنه مذاکره یک امر رایج تو کل دنیاست.
کسانی که در روند مذاکرات سنگ اندازی می کنند اکثریت ملت را نمایندگی نمی کنند.
متاسفانه تو مملکت ما هزار نفر در مورد یک مساله اظهار نظر می‌کنن،
سلام
دستتون درد نکنه
یه خاهشی داشتم که در سایت از مردم بابت این ها نظر خواهی بشه
نتیجه کاملا بدست میاد
از نویسنده این مقاله متشکرم.
با تمام وجود می گویم که این گونه افراد نه نماینده مردم و نه پیروی رهبری معظم انقلاب هستند
گل گفتی تابناک! باید به سربازان دیپلمات این ملت اعتماد کرد و فرصت داد
متن نوشته بسیار بجا بود. به نظر بنده بجای اینکه از تریبون های مختلف برای کوبیدن مذاکره کنندگان استفاده شود برای حمایت از این عزیزان باید استفاده شود چرا که کشور در شرایطی خاص به سر می برد و این عزیزانی که از گوشه کنار فریادسر داده اند باید بدانند که این انقلاب و کشور متعلق به تمام مردم این سرزمین است مردمی که در طول تاریخ هرگز در برابر بیگانگان سر خم نکرده اند ولی این بدان معنی نیست که ما حتی جلوتر از رهبر عزیز انقلاب حرکت کرده و حتی جایی که ایشان پدرانه پند می دهند ما زبان به دشنام این سربازان انقلاب برداریم. بعضی از عزیزان باید منتظر باشند تا تاریخ درباره ایشان قضاوت کند. ....
آفرین برنویسنده این مطلب
متاسفانه اکثریت مردم ما در زمینه هایی که تخصص ندارند بر اساس شنیده ها صحبت و تصمیم می گیرند ، اما کار دیپلمات ها چیزی نیست که بشود در کوچه و بازار برای آن تصمیم گرفت بلکه در عالم سیاست و دیپلماتیک گاهی اوقات یک کلمه مسیر گفتگوها را می تواند عوض کند ، پس بگذاریم این سربازان وطن در عرصه دیپلماتیک کار خود را بنمایند و ملت نیز از ثمره آن بهره ببرند
حرف دل اکثر مردم ایران که دلشون بحال این مملکت میسوزه نه بحال خودشون.
دیدگاه منطقی
بسیار جالب بود. امیدوام آنها که هر روز دستگاه دیپلماسی را مورد هجمه قرار می دهند بخوانند و سنگ لای کار مسئولین و دلسوزان نظام نگذارند.
نباید منطق راکه مقام معظم رهبری همیشه ودرهمه کارها برآن تاکید میکنند رافدای تندروی بعضی از افراد کنیم ومنطقی از کشورمان وسربازان مذاکره کننده نیز دفاع نمایم
" مذاکرات به معنای دوستی با هیچ کس نیست! مذاکره ابزاری مسالمت‌آمیز برای تحصیل منافع است"
اینه!
آقا گل گفتی....مچکریم....
ما بايد مثل عملياتهاي جنگي در ديپلماسي پيش بيني همه چيز را بكنيم..
جانا سخن از زبان ما میگویی
تابناک از من ایده گرفتی ها!! قبلا تو نظراتم به این موضوع اشاره کرده بودم لااقل ذکر منبع می کردی!!!
خداوند انشاالله به همه ما انصاف بده مخصوصا به کاسه داغتر از آشها.
انصافا متن بسیار خوبی نوشته شده است و ازهمه عزیان انتظاراست که ازسربازان دیپلمات حمایت کنند وقطعا بامقام معظم رهبری هماهنگ هستند .
مطلب ونوشته بسیار منطقی وحکیمانه ای بود.....به قول مولانا ..... مردم اندر حسرت فهم درست
عالی بود.
امیدوارم آنهایی که تریبون در اختیارشان هست و البته عجول نیز هستند این را بخوانند
گوش اکر گوش تو و ناله اگر ناله من
آنچه البته به جایی نرسد فریاد است
چقدر این روزها به این نوع نگاه درست و منصفانه نیازمندیم...
به امید روزی که همه بر اساس حق بگویند و قلم بزنند نه برای منافعشان
حرفهاي بسسسسسسسسسيار جالبي است.جان كلام را گفتيد تا كر شود هر آنكس كه نشنود
تابناک گرامی
شما طرفداران زیادی در جناحهای مختلف داری. تحلیل خوبی نوشتی.
خیلی مردی.........
چه عجب منفی ها کمه!!
با سلام
بسیار عالی بود.ایکاش توصدا وسیما هم همچین تفکری قابل طرح باشد،ایکاش.
احسنت
افرين وهزاران بارك ال...
احسنت به این تفکر،،،،، پیشنهاد اقای امیر حسین نیز قابل توجه است ولی بدون سروصدا و هر گونه تبلیغات.
از طرفی این بدون اذن و اراده و حمایت و مصلحت رهبری نمی تواند باشد، پس مسئولین بالای نظام خصوصا قوه قضائیه که الحمدلله مدعی رفع و برخورد با منافقین و فتنه انگیزان هستند ، جلوی افراد مورد حمایت که بنحوی در اینخصوص کارشکنی می کنند را بگیرند.
درود بر نویسنده
آفرین . عالی بود. امیدوارم آنان که دم از مردم و ملت میزنند به نظرات مردم در این متن دقت فرمایند. به فرمایش حضرت آقا ما به دیپلماتهایمان اعتماد داریم و واقعا هم عالی فرمودند. همه تلاش وزارت خارجه ما این است که نگاه های بد را از کشور دور کند و چهره صلح طلبی ایران را به جهان نشان دهدو مشکلات مردم را جل کنند .حال چه لزومی دارد عده ای کمی عوض مردم و از زبان آنها حرف خودشان را بگویند و باعث بد نامی کشور و هدر رفتن منافع کشور و زحمات دیپلماتهای ما شوند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر