بازدید 17772

انقلاب گوگلی، این‌ بار برای جستجوی حافظه!

این روز‌ها دیگر موتور جستجوی گوگل به سلطان و فرمانروای موتورهای جستجو در فضای نت تبدیل شده است. سرعت و دقت این موتور به اندازه‌ای بالاست که تقریبا هیچ یک از‌ موتورهای جستجو به گرد پای آن هم نمی‌رسند. حال شما را با ابزاری آشنا می‌کنیم‌ که این قدرت و دقت را در مورد جستجوی اطلاعات حافظه رایانه شما به کار می‌برد.
کد خبر: ۳۵۴۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۰ 02 November 2013
انقلاب گوگلی، این‌بار برای جستجوی حافظه!
این روز‌ها دیگر موتور جستجوی گوگل به سلطان و فرمانروای موتورهای جستجو در فضای نت تبدیل شده است. سرعت و دقت این موتور به اندازه‌ای بالاست که تقریبا هیچ یک از‌ موتورهای جستجو به گرد پای آن هم نمی‌رسند. حال شما را با ابزاری آشنا می‌کنیم‌ که این قدرت و دقت را در مورد جستجوی اطلاعات حافظه رایانه شما به کار می‌برد.

به گزارش «تابناک»، با بالا‌تر رفتن حجم و ظرفیت حافظه‌های رایانه‌ها، بسیاری از کاربران این روز‌ها با یک مشکل اساسی روبه‌رو می‌شوند و آن یافتن اطلاعاتی همچون فایل‌ها و پوشه‌ها در میان حجم انبوهی از درایو‌ها، پوشه‌ها و مسیرهای سردرگم است. گاهی کاربران در یافتن یک فایل تصویری یا صوتی که مدت‌ها پیش آن را ایجاد کرده‌اند، مجبور خواهند شد که بعضا ساعت‌ها وقت تلف کنند.

جستجوی اطلاعات در فضای نت با وجود موتورهای جستجوی قدرتمندی همچون گوگل، اکنون ‌به‌ کار روزمره، روتین و بسیار ساده تبدیل شده، ولی هنوز جستجوی اطلاعات در حافظه‌های بزرگ رایانه‌ها و لپ‌تاپ‌ها برای بسیاری ‌معضل اساسی است.

اینجاست که پای ابزارهای جستجوی حافظه یا Desktop Search Utilities به میان می‌آید و بر همین اساس، تجربه انقلاب گوگل در جستجوی اطلاعات آنلاین، اما این بار در حافظه رایانه، چیزی است که می‌خواهیم شما را با آن آشنا سازیم.

انقلاب گوگلی، این‌بار برای جستجوی حافظه!

این روزها ابزارهای جستجوی Desktop زیاد هستند و شاید تا چندی پیش Google Desktop نامی آشنا برای بسیاری از کاربران بود و اکنون فقدان آن یک معضل؛ اما برنامه‌‌های قدرتمند رایگان دیگری نیز در این میان هست که در زیر دو نمونه از بهترین آنها را به شما معرفی می‌کنیم.

Copernic Desktop Search: همه چیز در یک جا

این نرم‌افزار که محصول شرکت فرانسوی Copernic است، اکنون ‌یکی از بهترین ابزارهای جستجوی اطلاعات حافظه شناخته و در دو نسخه رایگان و حرفه‌ای عرضه می‌شود. این نرم افزار قابلیت جستجوی اطلاعات حافظه، مرورگرها، ایمیل‌ها و حتی شماره تلفن‌های کاربران را داراست و از این نظر یک ابزار تکمیل و مناسب است:


واسط کاربری آن ساده است و بر خلاف سایر ابزارهای جستجوی اطلاعات حافظه، بسیار کاربر پسند و قابل شخصی‌سازی است، سه نمای متفاوت برای نشان دادن نتیجه جستجو‌ها وجود دارد و کاربر می‌تواند با انتخاب گزینه‌های مربوط به اطلاعات مورد جستجو در بالای پنل نمایش جستجو، سریع‌ به اطلاعات مورد نظر خود دسترسی پیدا کند.

همچنین پنل سمت چپ، این امکان را به کاربر می‌دهد که با پالایش و دقیق ساختن جستجو ـ با وارد کردن اطلاعاتی نظیر زمان و نام فایل مورد نظر ـ از میان نتایج جستجو، اقدام به محدود ساختن موارد کند:


جستجوی ایمیل ها و فایلهای پیوست شده به آنها و همچنین جستجوی شماره های تلفن و آدرسهای ایمیل را باید از جمله نقاط قوت این ابزار دانست که البته نیازمند آن است که کاربر با Outlook ویندوز میانه خوبی داشته باشد و اطلاعات ایمیل خود را در آن وارد کرده باشد.

جستجوی ایمیل‌ها و فایل‌های پیوست شده به آن‌ها و همچنین جستجوی شماره‌های تلفن و آدرس‌های ایمیل را باید از جمله نقاط قوت این ابزار دانست که البته نیازمند آن است که کاربر با Outlook ویندوز میانه خوبی داشته و اطلاعات ایمیل خود را در آن وارد کرده باشد.

نقطه قوت این نرم‌افزار را صرف‌نظر از واسط کاربری آن، باید در سیستم شاخص‌سازی برای جستجو یا Indexing آن دانست. به ترتیبی که این نرم‌افزار اطلاعات را برای جستجو به گونه‌ای شاخص سازی می‌کند که حتی کاربر امکان جستجوی اطلاعات درون فایلهای متنی را نیز دارد.

اما همین شاخص‌سازی را نیز باید ‌‌یکی از نقاط ضعف نرم افزار نیز به حساب آورد. به دو دلیل: نخست این که زمانی که برای اولین بار اقدام به نصب و راه‌اندازی نرم افزار می‌کنید، زمان بسیار زیادی برای شاخص سازی اطلاعات صرف می‌شود که اساسا تعجب‌بر‌انگیز است. در آزمایش ما شاخص‌سازی اطلاعات در یک لپ تاپ با پردازنده هفت هسته‌ای و با رم ۸ گیگابایت و حجم اطلاعاتی در حدود ۲۱۰ گیگابایت، حدود دو ساعت و هفت دقیقه به طول انجامید:


این در حالی است که در نرم‌افزارهای مشابه، این شاخص‌سازی به هیچ وجه بیش از ده یا پانزده دقیقه به طول نمی‌انجامد. از سویی میزان استفاده از منابع سیستم برای شاخص سازی بسیار بالاست و به همین دلیل، نرم‌افزار این امکان را به کاربر می‌دهد که عملیات شاخص سازی را در زمان‌هایی که سیستم بیکار است، صورت دهد.

دلیل دوم برای دادن نمره منفی به سیستم شاخص سازی این نرم افزار این است که Copernic از سیستم شاخص‌سازی زنده یا Real-time پشتیبانی نمی‌کند و برای بروز رسانی اطلاعات شاخص سازی، کاربر باید به شکل دستی اقدام کند. در حالی که بروز رسانی شاخص به شکل زنده، اکنون یکی از مهم‌ترین نکات ابزارهای جستجوی حافظه است.

همچنین از آنجایی که جستجو محدود به نام اطلاعات نشده و محتوی فایل‌ها نیز جستجو می‌شود، گاهی نتایج جستجو مطابقتی با آنچه کاربر به دنبال آن می‌گردد، ندارد؛ برای نمونه، در آزمایش زیر ما اقدام به جستجوی واژه Torrent برای دسترسی به پوشه‌ای با همین نام کردیم که با کمال ناباوری با چند فایل از نوع PDF مواجه شدیم:


نکته منفی آخر در مورد این نرم افزار حجم بالای آن (16 مگابایت) است که در مقایسه با سایر نرم‌افزارهای مشابه، یک نقطه ضعف اساسی به شمار می‌آید، زیرا امکان Portable بودن را از آن می‌گیرد.

اما در مجموع و صرف نظر از این نقاط ضعف، این نرم‌افزار نمونه‌ای خوب از ابزارهای جستجوی اطلاعات حافظه است که با توجه به واسط کاربری زیبای خود و ابزارهای گوناگون برای جستجوی انواع اطلاعات، بسیاری از نیازهای کاربران را برطرف می‌سازد.

دانلود Copernic با لینک مستقیم

Everything: انقلاب گوگلی در حافظه شما (انتخاب و پیشنهاد تابناک)

نرم‌افزاری کم حجم، سریع و فوق‌العاده برای جستجوی اطلاعات در مورد فایل‌ها و پوشه‌ها. به جرأت می‌توان گفت که Everything با امکانات ساده خود، انقلابی که گوگل در عرصه جستجوی نت به وجود آورده را به حافظه رایانه شما تسری داده است:


حجم این نرم‌افزار بسیار اندک است (نزدیک 400 کیلوبایت) و به قدری سبک و نرم‌ روی سیستم در پشت صحنه به فعالیت مشغول است که اصلا متوجه کار عظیم و سنگین آن نمی‌شوید! واسط کاربری آن بسیار ساده ‌و تمرکز اصلی بر پنل نمایش جستجوی اطلاعات است.

جستجو در این نرم افزار بسیار سریع و «در آن واحد» اس، به گونه‌ای که در حین وارد کردن واژه مورد نظر، اطلاعات پنل جستجو به سرعت بروز رسانی می‌شود و نیاز به فشردن کلید Enter و یا هیچ دکمه دیگری نیست:


نقطه قوت این نرم‌افزار را باید در سیستم شاخص‌سازی آن دانست. پس از نصب نرم‌افزار و اجرای آن، سیستم ‌‌کامل رصد شده و اطلاعات آن شاخص سازی می‌شود که در آزمایش ما با لپ‌تاپی با مشخصات پیش گفته، این امر تنها در حدود کمتر از ده ثانیه به طول انجامید!

اما مهم‌تر از همه این که، این نرم‌افزار ‌‌زنده یا Real-Time سیستم شما را رصد کرده و اطلاعات را به روز رسانی می‌کند، به گونه‌ای که با ایجاد هر گونه تغییر‌ در اطلاعات سیستم، همچون اضافه شدن یا پاک شدن فایل‌ها و پوشه‌ها، اطلاعات در آن واحد و به سرعت بروز می‌شوند و همه این‌ها در پشت صحنه و بدون آنکه شما متوجه باشید.

از دیگر نقاط قوت این نرم‌افزار باید به پشتیبانی آن از نسخه قابل حمل یا Portable آن اشاره کرد که در حین نصب نرم‌افزار امکان اتنخاب آن وجود دارد.

اما این نرم‌افزار به نظر سه نقطه ضعف اساسی دارد: نخست نداشتن ابزارهایی برای جستجوی محتوی فایل‌ها. دوم: عدم قابلیت شخصی‌سازی واسط کاربری و امکان محدود سازی نتایج جستجو به موارد خاص و سوم عدم پشتیبانی از Wild Cards برای انجام جستجو.

اما باید گفت، سرعت و دقت نمایش اطلاعات به حدی در این نرم‌افزار بالاست که تقریبا نیاز به محدود سازی نمایش اطلاعات و استفاده از Wild Cards را به کلی برطرف می‌سازد. در زیر نتیجه دو جستجوی متفاوت و دقیق شده را برای واژه MP۳ می‌بینید:


از سویی از آنجایی که تمرکز این نرم افزار بر پنل نمایش جستجو است، شخصی سازی واسط کاربر چندان به کار نمی آید و آنچه از نقاط ضعف باقی میماند، تنها عدم پشتیبانی از جستجوی محتوی فایلها است.

در نهایت همانگونه که گفته شد، Everything همانگونه که از نام آن پیدا است، با حجم کم و واسط کاربری ساده خود، هر آنچه که در حافظه رایانه شما موجود است را به کسری از ثانیه برای شما خواهد یافت و دقیقا یک انقلاب گوگلی در این خصوص است.

دانلود Everything با لینک مستقیم

مسلما نرم‌افزارهای دیگری نیز در این میان و برای این منظور وجود دارد که اطلاعات و تجربیات مخاطبان تابناک‌ در این خصوص بسیار ارزشمند است. مانند همیشه دیدگاه‌ها ‌و تجربیات شما به غنی شدن اطلاعات در این مورد کمک شایانی خواهد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۲۰
Instant File Finde رو هم امتحان كنيد
پاسخ ها
دلاور
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
سلام من هم قبلا میخواستم برم یه برنامه برای جستجوی فایل هام نصب کنم ولی دیدم زیاد باهاش راحت نیستم عوضش تنظیمات ایندکسینگ ویندوز رو عوض کردم وجستجوی ویندوزم هم خیلی قوی شده
یزدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
حرفه ای ها با UltraFileSearch کار می کنند. جستجو داخل فایل
با سلام
ضمن تشكر از تابناک در خصوص به روز بودن مطالب سایت.
اما در خصوص نرم افزارهای معرفی شده به اطلاع می رسانم که همانطور که این نرم افزارهای با سرعت بالا جستجو میکنند امکان ارسال سرع اطلاعات و جاسوسی را نیز در حد اعلی انجام می دهند.
با سلام و عرض تشکر
برنامه fast find هم شبیه برنامه دومی هست البته من چند سالی هست دارم ازش استفاده می کنم . خیلی خوب هست . البته باید گفته شه که این جور نرم افزار ها خیلی هم مفید نیست چون گشتن و پیدا کردن اطلاعات توی سیستم یجوری هایی تمرین حافظه هست و اینجوری آدم تنبل میشه و پیش به سوی آلزایمر....
تابی عاشقتم که هراز گاهی در مورد آی تی و تکنولوژی و اینا هم چیزی مینویسی به نظرم در کنار بخش های اقتصادی ورزشی و مجلس و عکس و .... یه بخش ویژه برای دنیای نرم افزار ها و تکنولوژی روز داشته باشی عالی میشه . تو یه سایت توپی خودت نمیدونی ولی ممنم صبح قبل از صبحانه و شب بعد از مسواک شب اگر تابناک نخونم میمیرم سالهاست این زندگیمه سالها . همونطور که طرفدار دو اتیشه پرسپولیسم طرفدار تابناکم سایت خبری یکی تابی یکی . لطفا این نظر رو منتشر نکن خیلی ضایع بود . هاهاها
ضمن عرض سلام و خسته نباشید به دوستان زحمتکش و دلسوز سایت تابناک بر خودم فرض می دانم از فعالیت جدید تابناک تحت عنوان ارائه خدمات آموزشی اینترنتی تقدیر و تشکر نمایم بی شک بسیار از کاربران اینترنت از اینگونه خدمات و اطلاعات مربوط به کامپیوتر و اینترنت بی اطلاع هساتند لذا این فرصت پیش آمده تویط سایت قابل توجه می باشد .
از تابناک بعید است که چنین مطلب ضعیفی را انتشار دهد نرم افزاری که محتوای فایلها را بررسی نمی کند در حقیقت فقط با نام فایل ها سر و کار دارد مسلم است که اندیکس بندی آن هم سریعتر خواهد بود یک فایل ورد شاید دارای هزار کلمه باشد اما فقط یک نام دارد به همین سادگی در حقیقت نرم افزار دوم بایستی هزار بار سریعتر عمل می کرد مجید جان دلبندم کارشناس نرم افزار با بیست سال سابقه برنامه نویسی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
باشه آقای برنامه نویس 20 سال سابقه. دقت کنی توی متن هم اشاره شده که نرم افزار دوم محتوی قایلها رو بررسی نمیکنه. لازم نبود واسه به رخ کشیدن سابقت این همه زحمت بکشی
این یه برنامه روسی بنام fast find هستش که با برنامه exe hacker نام title اون رو عوض کردن ؛ 10 -11 سال پیش اون بابایی که یه ویندوز بانام نسخه MRT داده بود بیرون و اون رو کوک کرده بود ، این برنامه رو هم با نام خودش داده بنام MRT find داده بود بیرون !!! جبا و 100 عجبا سازنده اصلی روحش هم خبر نداره D:

البته این برنامه کار خاصی نمیکنه با تغییر یکسری از کلیدهای رجیستری و غیرفعال کردن اندیکسینگ ویندوز و ... سرعت جستجو رو بالا برده ، ولی در کل چیز خوبیه .
واقعا نرم افزار Everything یک شاهکاره! در صورتی که حافظه جانبی به سیستم متصل بشه در زمان کوتاهی اطلاعات آن را هم جستجو و قابل دسترس میکنه! محشره!
تابناک یه روز یه خبر می زنه که گوگل با سرویس های جاسوسی آمریکا همکاری داره و یه روز خبر می زنه برای گسترش استفاده از گوگل، مثل قصه فیس بوک که بالاخره نفهمیدیم بده یا خوبه یا فقط برای بعضی ها که عقلشون از ما بیشتره خوبه.
تابناک جان به جرم نقض قانون کپی رایت جریمه نشی یوقتا . :)))
امیدوار شدیم! سر انجام داریم سر عقل می آییم و به سمت علم و در آینده هم به سوی خرد می رویم.
با تشکر فراوان از سایت محترم و مردمی تابناک عزیز
سلام
از اینکه هر روز یک خبر در زمینه آی تی میگذارید ممنونم، امیدوارم این کار مبارک ادامه داشته باشد
متشکر از سایت مردمی تابناک
من الان 2 ساله از نرم افزار everything استفاده می کنم عالیه این نرم افزار
در مورد نرم افزار everything و این که امکان جستجوی محتوی را ندارد باید گفت این نرم‌افزار افزونه ای دارد که با اجرای آن امکان جستجوی محتوی حتی برای فایلهای pdf نیز فراهم می‌شود.
با تشکر
effective file search رو هم امتحان کنید
تابناک جان
این نرم افزار از Regular Expression پشتیبانی میکنه که اگه کسی بلد باشه دیگه نیازی به WildChars نداره.
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
وب گردی