بازدید 3352

جاسوسی آمریکا از کاربران یاهو و گوگل

کد خبر: ۳۵۴۷۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۵ 31 October 2013
روزنامه واشنگتن پست در گزارشی که روز چهارشنبه منتشر کرد، اعلام کرد آژانس امنیت ملی آمریکا از داده های صدها میلیون کاربر گوگل و یاهو که برخی از آنها آمریکایی هستند، جاسوسی کرده است.

به گزارش تسنیم روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» گزارش داد، طبق اسنادی که «ادوارد اسنودن» پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا فاش کرده، این آژانس از اطلاعات صدها میلیون کاربر گوگل و یاهو هم جاسوسی کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی که روز چهارشنبه منتشر کرد، اعلام کرد آژانس امنیت ملی آمریکا از داده های صدها میلیون کاربر گوگل و یاهو که برخی از آنها آمریکایی هستند، جاسوسی کرده است.

طبق مستنداتی که واشنگتن پست با استناد به مدارک محرمانه فاش شده توسط ادوارد اسنودن، منتشر کرده است، برنامه ای تحت عنوان «ماسکیولر» که آژانس امنیت ملی آمریکا با همکاری همتای انگلیسی خود « ستاد ارتباطات دولتی» اجرا می کرد، برای ماموران اطلاعاتی آمریکا این امکان را فراهم کرد تا از طریق فیبرهای نوری که شرکت های بزرگ اینترنتی گوگل و یاهو استفاده می کنند، اطلاعات صدها میلیون شهروند را در اینترنت رصد کنند.

واشنگتن پست افزود:« برنامه ماسکیولر یک برنامه مخفی و مکمل برنامه جاسوسی پریسم است که آژانس امنیت ملی آمریکا با اجرای آن توانسته است با تحت فشار قراردادن شرکت های فناوری رایانه ای، اطلاعات شهروندان را رصد کند.»

طبق یکی از اسناد محرمانه منتشر شده توسط واشنگتن پست که  به تاریخ سی ام ژانویه سال 2013 مربوط می شود، حدود 181 میلیون داده مربوط به شهروندان آمریکایی ظرف سی روز قبل از تاریخ این سند توسط آژانس های اطلاعاتی آمریکا از طریق رایانامه ها یا شنود مکالمات تلفنی یا ویدیوئی گرد آوری شده است.

شرکت یاهو در واکنش به این افشاگری ها، در بیانیه ای اعلام کرد:« ما نظارت های دقیقی به منظور حمایت از امنیت مراکز اطلاعاتی داده های کاربران اینترنتی خود به اجرا گذاشته ایم. ما نه به آژانس امنیت ملی آمریکا و نه به هیچ یک از دیگر آژانس های اطلاعاتی آمریکا اجازه دسترسی به این مراکز را نداده ایم.»

از سوی دیگر، مسئول حقوقی گوگل تأکید کرد « این شرکت رایانه ای بهیچ وجه در جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از اطلاعات کاربران شرکت دست نداشته و از شنیدن گستردگی فعالیت های جاسوسی این آژانس، غافلگیر شده است.»

وی افزود:« ما از مدت ها پیش نگران چنین اقدامات احتمال نظارتی بوده ایم و به همین علت به رمزگذاری های خود برای خدماتی که گوگل در زمینه ارتباطات به کاربران خود می دهد، ادامه می دهیم.»

این مقام شرکت اینترنتی گوگل اضافه کرد:« ما به هیچ دولتی از جمله دولت آمریکا اجازه نفوذ به سامانه های خدمات رسانی خود نمی دهیم. ما از گستردگی این اقدام جاسوسی از اطلاعات کاربران خود توسط آژانس امنیت ملی آمریکا که از طریق فیبرهای نوری خصوصی گوگل انجام شده است، شوکه شده ایم؛ امری که ضرورت ایجاد اصلاحات فوری را ایجاب می کند.»

ژنرال «کیت الکساندر» رئیس آژانس امنیت ملی امریکا در کنفرانسی در واشنگتن در پاسخ به سوالی درباره افشاگری های واشنگتن پست، تأکید کرد هیچ اطلاعی از این ماجرا ندارد و چنین ادعاهایی نادرست است؛ چرا که «هرگز چنین فعالیت های جاسوسی صورت نگرفته است.»
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار