بازدید 5478

هشدار سیف درباره صندوق توسعه ملی

کد خبر: ۳۵۳۹۲۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۵ 28 October 2013
رئیس کل بانک مرکزی در همایش صندوق توسعه ملی نسبت به دچار شدن صندوق توسعه ملی به سرنوشت حساب ذخیره ارزی هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، از جزیره کیش ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی امروز در همایش صندوق توسعه ملی افزود: با روی‌کارآمدن دولت تدبیر و امید تا مرداد‌ماه سال جاری از محل وصولی صادرات نفت و گاز و سود منابع و نیز مانده حساب ذخیره ارزی 55 میلیارد دلار وارد صندوق توسعه ملی شده و از این رقم در مجموع 20 میلیارد دلار از صندوق برداشت شده بود که در قالب خطوط اعتبار اسنادی ال‌سی و مصارف ارزی پرداخت شده بود.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اساسنامه صندوق‌توسعه ملی گفت: اعطای تسهیلات این صندوق صرفا باید ارزی باشد اما در ماده 84 قانون برنامه پنجم تغییراتی داده شد که اجازه تبدیل ارز به ریال برای بخش صنعت و معدن به جز مسکن و نیز برای کشاورزی و آب تسهیلات ریالی پرداخت شود.

وی افزود: حساب ذخیره ارزی که قبلا در برنامه سوم توسعه براساس ماده 60 تشکیل شده بود از محل نوسان قیمت نفت منابعی واریز می‌شود که دولت می‌تواند تا 50 درصد از این منابع را در پروژه‌های عمرانی سرمایه‌گذاری کند و از کارکردهای دیگر حساب ذخیره ارزی حمایت از پول ملی در مقابل ارز‌های خارجی بود.

وی افزود: محدودیت‌های درآمد نفتی باعث شد حساب ذخیره ارزی حداکثر 6 میلیارد دلار منابع پیدا کند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به رویکرد دولت‌های قبلی مبنی بر برداشت مکرر از حساب ذخیره ارزی با هدف توسعه منطقه‌ای گفت: این امر در نهایت موجب تغییر قانون حساب ذخیره ارزی به قانون صندوق توسعه ملی در ماده 84 قانون برنامه پنجم شد. که براساس این قانون حداقل 20 درصد از منابع نفت و گاز وارد صندوق توسعه ملی می‌شود.

سیف افزود: در حال حاضر کسری بودجه دولت و نیز تبدیل ارز های صندوق‌ توسعه ملی به ریال این نگرانی را ایجاد می‌کند که سرنوشت صندوق توسعه ملی به سرنوشت حساب ذخیره ارزی تبدیل شود.

وی افزود: شفافیت بودجه باید رعایت شود و از تبدیل ارز صندوق به ریال خودداری شود وگرنه بیم آن می‌رود که تجربه تلخ حساب ذخیره ارزی در صندوق توسعه ملی مشاهده شود.

وی همچنین به ترکیب هیئت امنای صندوق توسعه ملی اشاره کرد و گفت: باید ترتیب این هیئت امنا منطقی باشد و از بخش خصوصی نیز در آن حضور داشته باشند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر