بازدید 15781

ناصری: روحانی نجابت خاتمی را کنار بگذارد

کد خبر: ۳۵۳۷۰۴
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۹ 27 October 2013
« عبدالله ناصری» مدیرعامل اسبق ایرنا و از فعالان سیاسی و عضو شورای مشورتی اصلاح طلبان در مصاحبه با روزنامه « آرمان» نسبت به موفقیت دولت روحانی ابراز خوشبینی کرده ودر عین حال از رییس جمهوری خواسته است نجابت خاتمی را کنار بگذارد.

وی در پاسخ به این سوال که دولت در فضای یک طرفه کنونی رسانه ای چه می تواند بکند، گفت: به نظرم دولت دو کار باید انجام دهد؛ یکی اینکه حتما سازوکارهای قانونی را برای توسعه رسانه های سمعی- بصری متنوع پیدا کند. از روح کلی قانون اساسی و مذاکرات شورای بازنگری قانون اساسی و هم از هدف جمهوری اسلامی این تنوع و تکثر رسانه ای مستفاد می شود. باید دولت این راهکار را پیدا کند .اولا دولت و خیلی از ارگان های دیگر در درون حاکمیت می توانند رسانه سمعی، بصری یا رادیو تلویزیون داشته باشند یا حداقل اینکه با همان سازوکار مشابه صداوسیماهای مختلف داشته باشیم.

ناصری افزود: در دوره اصلاحات صداوسیما به نظرم خیلی آشکار، نقش منتقد دولت را داشت اما نجابت آقای خاتمی و دولت اصلاحات مانع می شد که راهکارهایی برای کنترل این رویکرد اتخاذ کند. معتقدم آقای روحانی این نجابت را باید کنار بگذارد. چون بودجه رادیو و تلویزیون دست دولت است و بخش اعظمی از این بودجه با مالیات مردم، با حق و حقوق مردم است و باید به طور جدی این رویکرد و نگرش را در صدا وسیما کنترل کند.

این فعال سیاسی گفت: اگر به پیام مردم در انتخابات خرداد 92 توجه کنیم، اتفاقی که افتاد و پیامی که مردم دادند متناسب با این پیام باید در بخش های دیگری از کشور باید اتفاقاتی شکل بگیرد. به نظرم صداوسیما نیز باید از مدیریت صرفا با کارکرد سیاسی فاصله گیرد و این هم به نفع مردم و هم به نفع کشور است. تا این اتفاق هم نیفتد، فضاهای مجازی خیلی اثرگذارتر خواهند بود در عرصه اجتماعی و رسانه های غیرملی و خارجی بیشتر مورد استناد قرار می گیرند.

وی اظهارداشت: نکته دیگری که باید به آن توجه کرد اینکه متولی تامین حقوق و صاحبان رسانه کیست؟ بزرگ ترین نقش را دولت دارد. سه ارگان اساسی اگر در چارچوب شعارهای دولت فعلی هماهنگ باهم عمل کنند؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت اطلاعات و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی تا حدود زیادی می توان این حقوق را تضمین کرد.

مدیرعامل اسبق ایرنا افزود: این تجربه خوبی در دوره اصلاحات بود. ارشاد به عنوان مجموعه مادر و درواقع راس اهتمام جدی داشت برای بحث و تبادل نظر بین نهادهای امنیتی و حتی نیروی انتظامی با رسانه ها. در دولت های نهم و دهم این کار منتفی شد چون خود وزارت ارشاد در چارچوب یک رویکرد جدید قرار گرفت، چه در دولت نهم و چه در دولت دهم. رویکردی که آقای صفارهرندی و تیم تحت نظارتشان در وزارت فرهنگ و ارشاد داشتند، در عرصه کتاب، سینما، تئاتر یا مطبوعات کاملا رویکردی با سوءظن بود. بنابراین کار اصلی را معتقدم که دولت باید انجام دهد و این انتظار از دولت انتظاری منطقی است، دولت ابزارهای مطلوبی در اختیار دارد، امروز هم دولت آقای روحانی می تواند با وزارت اطلاعات مطلوب و معقولش و طبیعتا شورای عالی امنیت ملی و وزارت فرهنگ و ارشاد خیلی از مشکلات گذشته اصحاب رسانه را برطرف کند و فضا را بازتر تا این آزادی که امروز در دنیا از آن سخن گفته می شود، «آزادی رسانه» و آزادی گردش اطلاعات در ایران نهادینه شود.

ناصری درباره آینده دولت کنونی هم گفت: من اساسا به موفقیت آقای روحانی و دولتشان خوشبین هستم. دلیل اصلی این که بالاخره به رغم همه مشکلات، تحریم ها و شرایط حاد بین المللی و اقتصادی که کشور داشته تاریخ این کشور و تاریخ دوره جنگ نشان داده که اگر قوه مجریه که کار اصلی کشورداری برعهده آن است دست آدم های بی تدبیر نباشد، خیلی از مشکلات را می تواند پشت سر بگذارد. چینش کابینه آقای روحانی درمجموع به نظرم چینش خوبی است البته یکی دو مورد دور از انتظار بود ولی افراد کاردان زیادی در کابینه هستند.

وی گفت: مهم تر از آن در سطوح بعد از وزرا، مدیران ارشد و میانی که عموما نیروهای توانمند و باتجربه های آموخته از دوره جنگ و بعد از جنگ هستند. من درمجموع خوشبین هستم. یک نکته را باید اشاره کرد، حتما آقای روحانی به این مساله باید توجه کند که در عین حال که کابینه باتدبیری را مدیریت می کند، واقعیت های روز کشور را باید با افکار عمومی درمیان بگذارد.

این فعال سیاسی افزود: آقای روحانی به هیچ وجه نباید عملکرد دولت های نهم و دهم را از مردم دریغ کند. با صداقت و با شفافیت و اخلاق و منطق باید به مردم بگوید که چه تحویل گرفته و چه اتفاقاتی در 8 سال افتاده است و باید دو قوه دیگر مخصوصا قوه مقننه را متقاعد کنند در همکاری با سیاست های کلان که مطلوب مردم است. نهادهای دیگر اثرگذار در روند امور کشور را باید توجیه کنند. بعضی از کوتاه آمدن های ایشان هم لازم است برای مردم استدلال شود، البته من شخصا بعضی را قبول ندارم .

وی گفت: مثلا معرفی نکردن دکتر توفیقی را برای مدیریت آموزش عالی، در عین حال که معرفی دکتر فرجی دانا هم ستودنی است. اتفاقا با همین رویکرد بود که اصلاح طلبان قبل از انتخابات وقتی بحث ائتلاف پیش آمد منطبق بر واقعیت های اجتماعی به سمت ائتلافی رفتند که خروجی اش آقای روحانی بود. واقعیت ها نشان می داد و همین طور در نظرسنجی ها منعکس شد و فضای عمومی جامعه نیز همین را در واقع انتخاب کرد و رای 24 خرداد هم همین بود که کسی بیاید که به یک عبارت اصلاح طلب نیست اما گفتمانی را که دنبال کرده که کاملا برگرفته از آموزه های اصلاح طلبی است.

وی در پاسخ به سوالی دخالت شورای مشورتی اصلاح طلبان در تعیین وزیران را رد کرد و گفت: شورای مشورتی اساسا بعد از انتخابات ریاست جمهوری کار خود را تمام شده می دانست. البته آقایان جهانگیری، نجفی و توقیفی و خانم ابتکار از اعضای شورا بودندکه در کابینه واردشدند. از ناحیه این شورا پیشنهادات کلی ارائه شد برخی از اعضای این شورا دو، سه مرحله با دکتر روحانی ملاقات داشتند. نقطه نظراتشان را بیان کردند اما نهایتا از حوزه آقای خاتمی و شورای مشورتی چیزی رسما مطرح نبود. این واقعیت هم وجود داشت که کارگروه هایی که زیرنظر خود دکتر روحانی شکل گرفته و شاخص های تعیین وزرا را تعیین می کرد، خیلی از این اعضای کارگروه ها، اعضای همان شورای مشورتی بودند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی