بازدید 4314

نظام بانکی ما شبیه یک نظام ربوی کامل است

کد خبر: ۳۵۳۴۸۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۷ 26 October 2013
یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نرخ سود بانکی فعلی در کشور، گفت: نظام بانکی ما شبیه یک نظام ربوی کامل عمل می‌کند چرا که بر اساس قانون بانکداری اسلامی نباید نرخ سود ثابتی وجود داشته باشد.
 
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، خواستار بازگشت به قانون بانکداری اسلامی در تعیین نرخ سود بانکی شد و گفت: در قانون بانکداری اسلامی بنا نیست سود معین تضمین شده‌ای تعیین کنیم و به سپرده‌گذار وعده بدهیم یا از گیرنده تسهیلات آن را دریافت کنیم بلکه قانون بانکداری اسلامی ما را ملزم می‌کند نظام کاملا پویا و شناوری را تعریف کنیم یعنی سپرده‌گذار ما باید بداند در سودی که احتمالا محقق می‌شود سهیم خواهد بود اما درصد آن را نمی‌توانیم وعده بدهیم.
 
وی افزود: گیرنده تسهیلات هم باید بانک و در واقع سپرده‌گذار را در سودی که ایجاد می‌کند، سهیم کند. متاسفانه مشکلی که ما داریم این است که در این میان به دلیل اینکه یا اطلاعات شفافی تولید می‌شود و یا اطلاعات بین تولیدکننده،‌ بانک و سپرده‌گذار منتقل نمی‌شود، در عمل نظام بانکی مجبور شده به تعیین نرخ سود ثابت رو بیاورد که این خلاف قانون است.
 
نماینده مردم مشهد در مجلس اضافه کرد: پیشنهاد من به شورای پول و اعتبار، نظام بانکی کشور و همکارانم در مجلس این است هر فکری می‌خواهند برای معضل تسهیلات‌دهی به واحدهای تولیدی کنند، آن را در مدار قانون بانکداری اسلامی قرار دهند.
 
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در قانون بانکداری اسلامی نباید نرخ سود ثابتی وجود داشته باشد، یادآور شد: ما می‌توانیم پیش‌بینی‌هایی کنیم و حداقل‌هایی را به عنوان پیش‌بینی برای خودمان تعیین کنیم اما به هیچ عنوان نمی‌توانیم گیرنده تسهیلات را ملزم کنیم که حتما این مبلغ را بدهد.
 
حسین‌زاده افزود: کار میدانی که در مجموعه وسیعی از پرونده‌های تسهیلات صورت گرفته نشان می‌دهد نرخی که ابتدا صحبت می‌شود و آنچه در آخر آن را می‌گیرند دقیقا یکی است یعنی نظام بانکی ما دارد شبیه یک نظام ربوی کامل عمل می‌کند در حالیکه قرار بود این یک پیش‌بینی باشد و نرخی وجود داشته باشد که بانک بر اساس آن متوجه شود که آیا توجیه اقتصادی برای ارائه تسهیلات وجود دارد یا خیر؟ اما این در عمل به تعیین نرخ سود ثابت منجر شده که همین مورد اعتراض ماست.
 
نماینده مردم مشهد در مجلس با بیان اینکه مراجع عظام تقلید به سیستم بانکداری به دلیل شیوه اجرای قانون اعتراض دارند، گفت: دولتی‌ها در این زمینه میدان‌داری کنند و مجلس هم ورود کند تا ما به مدار قانون بانکداری بدون ربا برگردیم که اگر این اتفاق بیفتد نظام تولید ما بیشترین سود را خواهد داشت، ضمن اینکه سازوکارهای انگیزشی هم در این قانون پیش‌بینی شده که ما به آن توجه نکرده‌ایم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل