بازدید 21863

آیا ایران غنی‌سازی بیست درصدی را متوقف کرده است؟

رسانه‌های بین‌المللی با توجه به سخنان سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، مدعی توقف غنی‌سازی بیست درصدی در ایران شده‌اند. ارتباط این مساله با مذاکرات هسته‌ای بین ایران و غرب روشن نشده است.
کد خبر: ۳۵۳۲۲۴
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۲ 24 October 2013
غنی‌سازی بیست درصدی متوقف شده است؟

رسانه‌های بین‌المللی با توجه به سخنان سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، مدعی توقف غنی‌سازی بیست درصدی در ایران شده‌اند. ارتباط این مساله با مذاکرات هسته‌ای بین ایران و غرب روشن نشده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، رسانه‌های روسیه و اروپا این مساله را مورد توجه قرار داده‌اند.

سیدحسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری خانه ملت، گفت: هیچ کشور عاقلی سوخت 20درصدی خود را با تضمین دریافت سوخت مورد نیاز معاوضه نمی‌کند، این کار به نوعی در اختیار دیگران قرار دادن دارایی خود و سپس گدایی از آنها است.

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی افزود: تهران ذخایر خود را به طور کامل گزارش داده و اگر ابهامی وجود دارد، بازهم گزارش می‌دهد تا آژانس بر این ذخایر کنترل و نظارت داشته باشند.

نقوی حسینی با تاکید بر اینکه ذخایر اورانیوم غنی‌شده در کشور باقی خواهد ماند، ادامه داد: ایران، یک بار موضوع تامین سوخت را امتحان کرده و جواب مثبت نگرفت و پس از آن، اقدام به تامین سوخت مورد نیاز خود کرد.

این نماینده مجلس نهم بیان کرده که تهران آمادگی دارد ذخایر 20 درصد خود را به میله سوخت تبدیل و نگرانی در مورد استفاده غیرصلح‌آمیز از آن را رفع کند ولی بحث معاوضه مطرح نیست.

وی درباره اظهارنظر وزیر امور خارجه روسیه مبنی بر احتمال توافقی ایران و 1+5 بر سر غنی سازی 5 درصدی، با اشاره به اینکه چنین اظهارنظرهایی گمانه‌زنی است، ادامه داد: تولید بالای 5 درصد به نیاز کشور بستگی دارد؛ صنعت هسته‌ای ایران برای سوخت رآکتور تهران به غنی‌سازی 20درصد نیاز دارد ولی این سایت، اکنون سوخت لازم را دارد و دیگر نیازی به تولید وجود ندارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، توضیح داد: تهران خود تصمیم‌ می‌گیرد غنی سازی بالای 5 درصد داشته باشد یا خیر؛ اما موضوع تعلیق و توقف در حال حاضر بی‌معناست زیرا اصلا تولیدی وجود ندارد. سوخت رآکتور تهران تامین است و فعلا نیازی به تولید اورانیوم 20 درصد احساس نمی‌شود.

منحصر شدن غنی‌سازی در حد کمتر از پنج درصد یکی از خواسته‌های احتمالی غرب از ایران در مذاکرات هسته‌ای است که احتمالا ایران آماده مذاکره در باره آن است. ولی پیش از این، ایران اعلام کرده است که حق غنی‌سازی، فعالیت در فردو و حفظ ذخایر اورانیوم بیست درصدی خود را خطوط قرمز در مذاکرات هسته‌ای می‌داند.

ارتباط اعلام خبر توقف موقت یا بلندمدت غنی‌سازی بیست درصدی با مذاکرات جاری بین ایران و کشورهای 5+1 موضوعی است که در سخنان نقوی حسینی به آن اشاره‌ای نشده است.

غنی‌سازی بیست درصدی متوقف شده است؟
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۹۹
انتشار یافته: ۱۴
اگر واقعا درست باشه که بعیده ،باید گفت چرا این امتیاز مهم را بدون دریافت یک امتیاز دادن و اینکه لااقل می شد به عنوان گام اول اعتماد ساز ایران در بوق و کرنا کرد تا اینکه خودمون متوقف کنیم
غنی سازی بیست درصد متوقف بشه؟ برای چی؟
این همه عذاب کشیدیم. بدبختی تحریمها را به جان خریدیم. گرانی کشیدیم و ...
فقط برای اینکه بتونیم غنی سازی خودمون را داشته باشیم اونوقت بیایم اونو متوقف کنیم.
مگه ما از کشورهای عقب افتاده ای مثل پاکستان و هند چی کم داریم؟؟
بابا اشکالی نداره متوقف کنید ولی موضع قدرت رو حفظ کنید همون نرمش قهرمانانه دیگه.
اگر در آینده 60% برای سوخت کشتی و زیر دریایی اتمی بخواهیم کی به ما میدهد آیا امریکا این را همین الان تضمین میکند ؟
ایران تمامشو به میله سوخت تبدیل کنه که نگرانی های غربی ها هم برطرف شه اخه اورانیوم 20 درصد غنی شده به چه درد این کشور میخوره .
احتمالا اگه ایران وآمریکا به هم اعتماد کنندوآمریکایی ها براساس احترام به حقوق ایرانیان برسرتولید اورانیوم 5درصدی توافق کنند.چند سال آینده هیچ بعید نیست به توافق درباره ی اورانیوم20درصدی درایران دست یابند.
سلام دوست عزیز اورانیوم 20درصد در مصارف پزشکی کاربرد داره.
بنظر من درصد زیاد مهم نیست
همین که به آنها فهماندیم و انها نیز متوجه شدن که راحت میتوانیم به درصدهای بالا برسیم کافی است!
ايران درمملكت هركاري بكندبه خودش مربوط است وقتي رهبري ومردم ايران به صراحت اعلام ميدارندكه سلاح هسته اي دربرنامه هاي ايران جايي نداشته ونخواهد داشت چراغرب اصرارداردكه بايدداشته باشد آينده مردم ايران پس ازاتمام سوخت هاي فسيلي درصورت نبودانرژيهاي نوو هسته اي چه خواهدبود؟ اين حق مردم و مسئولين ايراني است كه درتمامي سيستم هاي علمي وصنعتي خودرانونمايدو اگرنكندكارگناهي كرده است لذامامردم ايران ميبايست كمافي السابق ازسياست هاي توسعه طلبانه علمي واقتصادي دولت كاملا حمايت كنيم
با سلام
غری ها مطمئن نیستند ،در مراودات جانب احتیاط رعایت شود ، فرق بین بهانه و واقعیت ها را باید درنظر گرفت و منطبق با عملکرد آنان رفتارنمود .خمه نوع سلاح غیر متعارف در اختیاررشان است ومرتب به طبل جنگ می کوبند ،آن وقت از ما تضمین می خواهند ، به سوابق رجوع کنند در این مدت 34سال از انقلاب اسلامی ایران چگونه عمل کرده و آن ها چگونه تا معلوم شود کی باید تضمین دهد.
برای راکتور های قدرت حداکثراورانیوم 5% کافیست برای تحقیقاتی وپزشکی هم تا 20% کافیست برای زیردریایی هم فراوری پسماند سوخت مصرفی مثل پلوتونیم می شود استفاده کرد
بحث اورانیوم و هسته ای و اینها بهانه ای بیش نیست و غرب طبق گفته حضرت امام(ره) از تفکر ما هراس داره.
دوستان سادگی نکنید .
ما سیاست مدار نیستیم ، پس بهتره به دولت و رجال سیاسی خودمون اعتماد کنیم.
اقاي سخنگو گفته اند كه غني سازي بيست درصد در حال حاضر متوقف شده است و در حد پنج در صد است كه كشورهاي غربي با ان موافقند.
اما نكته مهم اينكه چرا اينكار قبلا انجام نشد و چرا حالا انجام مي شود اگر زودتر انجام مي شد ضرر كمتري به كشور وارد مي شد
بیخ گوش ما پاکستان و هند دارن بالای 90 درصد غنی سازی میکنن تازه بمب هم میسازن و 5+1 یک بار هم باهاشون مذاکره نمی کنه و تحریم هم نمیشن.
اونقت ما...

در برابر زور و ظلم وایسادن چه سخته...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان