بازدید 5732

قانون جایگزین سلیقه در ممیزی کتاب می شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه پیشتر سخت گیری هایی در حوزه ممیزی کتاب صورت می گرفته است، افزود: در دوره جدید، قانون و ضوابط را جایگزین سلیقه های شخصی در ممیزی کتاب خواهیم کرد.
کد خبر: ۳۵۲۹۰۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۳ 22 October 2013
«علی جنتی» بعدازظهر سه شنبه در حاشیه مراسم رونمایی از نهج البلاغه مطلا با حضور در جمع خبرنگارن به سووالات آنها پاسخ گفت.

به گزارش ایرنا وی درباره تغییرات لازم در قوانین ممیزی کتاب گفت: به نظر می رسد در بحث ممیزی کتاب در گذشته شاهد نوعی سختگیری مبنی بر تطبیق قانون در برخی مصادیق موجود بودیم، که این امر اختلافاتی را ایجاد کرده بود.

جنتی افزود: تا زمانیکه نویسندگان و اهالی قلم آثار خود را برای مجوز به ارشاد می سپارند نباید با تنگ نظری به آنها برخورد شود و باید قانون را جایگزین سلیقه های شخصی کنیم.



** مفاخر ایرانی را کسی نمی تواند به نام خود فتح کند

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر تلاش برخی کشورها برای تصاحب مفاخر فرهنگی ایران گفت: مفاخر ایرانی را کسی نمی تواند به نام خود فتح کند. گاهی اقداماتی انجام شده و سعی کرده اند آنچه را که رنگ ایرانی دارد مانند کتیبه های موجود در گنجه از بین ببرند، اما این امر به معنی از بین رفتن مفاخر ما نیست.

وی یادآور شد: به عنوان مثال مولانا در ترکیه مدفون است اما تمام اشعار او به زبان فارسی است و جزء مواریث ایرانی به شمار می آید، از این رو کسی نمی تواند او را به نام خود مصادره کند.

به گفته جنتی، دیگر شخصیت های فرهنگی مانند «سنایی» نیز از جمله این مفاخر هستند، هر چند خارج از مرزهای ایران مدفون شده اند اما جزو مفاخر فرهنگی ایران به شمار می روند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: یکی از وظایف انجمن آثار و مفاخر که وابسته به ارشاد فعالیت می کند این است که همایش های بین المللی برای معرفی بیش از پیش این شخصیت ها برگزار کند، از این رو این مرکز می تواند با برگزاری همایش ها و کنگره های مختلف، مجموعه ای از آثار علمی را جمع آوری کند و همین امر به وابسته بودن این مفاخر به ایران اعتراف خواهد کرد و در نهایت می توان این مقالات را در قالب کتاب منتشر و در همه جا توزیع کرد.



** ترویج زبان فارسی وظیفه بنیاد سعدی است

جنتی همچنین در پاسخ به این پرسش که بودجه در نظر گرفته شده برای گسترش زبان فارسی در سال جاری چه میزان است، گفت: اطلاعی از این موضوع ندارم.

وی افزود: پیشتر شورای گسترش زبان فارسی امر ترویج زبان فارسی را برعهده داشت اما اکنون این وظیفه برعهده بنیاد سعدی که هماهنگ با ارشاد فعالیت می کند، گذاشته شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کار مطالعاتی را این بنیاد انجام می دهد اما رایزنی های فرهنگی کار اجرای آن را برعهده داشتند، از این رو بودجه ای برای این امر تعیین و در میان رایزن ها و براساس هر منطقه توزیع می شود.

جنتی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اجرای یک اثر نمایشی در هفته اخیر که برخی از بخش های آن با موازین اسلامی در تناقض است نیز یادآور شد: اگر قرار باشد تئاتری روی صحنه برود یک سال زمان خواهد برد تا بعد از تصویب به اجرا درآید. این نمایشنامه در سال گذشته به تصویب رسیده بنابراین من درباره جزییات آن نمی توانم اظهارنظر کنم.

وی تاکید کرد آنچه که قرار است از این پس مورد تایید قرار بگیرد این است که حساسیت بیشتری نسبت به این نوع موضوعات خواهیم داشت تا مشکلات کمتری ایجاد شود.



** تک خوانی بانوان اگر منجر به مفسده نشود اشکال ندارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به خبرنگاری درمورد تکخوانی بانوان گفت: در این رابطه اظهارنظرهای متفاوتی وجود دارد. مراجع عظام اعلام کردند که اگر تک خوانی بانوان منجر به مفسده نشود، اشکال ندارد.

جنتی بر ارتقای شاخه های مختلف هنری بویژه هنرهای تجسمی تاکید کرد و افزود: بدنبال این هستیم که وضعیت هنری هنرمندان را بگونه ای ارتقاء دهیم که هنرمندان روی پای خود بایستند.

به گفته وی، باید هنر نگارگری و مجسمه سازی بگونه ای باشد که بتواند در حراجی های خارج از کشور مطرح شوند.



** قرآن های خطی در مجموعه های شخصی جمع آوری نمی شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر جمع آوری قرآن های خطی در مجموعه های شخصی از سوی وزارت ارشاد افزود: این قرآن های خطی در مجموعه های شخصی نگهداری می شوند و جمع آوری آنها برعهده ما نیست و تا زمانیکه در چنین مجموعه ها نگهداری می شوند ضرورتی برای ورود دولت به این حوزه وجود ندارد.

وی به برنامه های جدید وزارت ارشاد برای هفته کتاب اشاره کرد و گفت: تاکنون فرصتی برای شرکت در جلسات شورای سیاستگذاری هفته کتاب نداشته ام.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: پیگیری این کار برعهده معاون امور فرهنگی است که به تازگی منصوب شده است.

جنتی گفت، امسال تلاش داریم تا کتابهایی که بیشتر مورد استفاده عامه قرار می گیرند، توزیع شوند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار