بازدید 25326

چرا با کلنگ به جان مردم بختیاری و خوزستان افتاده‌اند؟

نکته جالب این که استاندار اصفهان در نخستین بازدید کاری پس از انتصاب، به بازدید از یک پروژه در استان چهارمحال و بختیاری رفته است! کسی به هیچ وجه با تأمین آب شرب استان اصفهان و حتی قم مخالف نیست، بلکه مشکل این است که آقایان آب شرب مردم چهار محال و خوزستان را می‌برند تا در اصفهان به مصرف صنعتی برسانند!
کد خبر: ۳۵۲۷۰۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰ 22 October 2013
چرا با کلنگ به جان مردم چهار محال و خوزستان افتاده اند؟ساخت ۷۵ کیلومتر تونل بهشت‌آباد در عمق ۳۰۰ متری زمین به منظور انتقال آب کوهرنگ به استان اصفهان، امری است که به گفته کار‌شناسان، باعث خشک شدن همه چشمه‌ها، قنات‌ها، چاه‌ها و منابع آبی در استان چهارمحال و بختیاری و از بین رفتن زندگی ۶۰ درصد جمعیت استان چهارمحال و بختیاری می‌شود؛ موضوعی که پیامدهای آن تنها منحصر به استان چهارمحال و بختیاری نیست و ‌دامن مردم خوزستان را نیز گرفته است. همین امر باعث بروز اعتراضاتی در این دو استان شده است که درباره آخرین مورد آن، می‌توان به ایجاد زنجیره انسانی ‌پیرامون کارون در اهواز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»، پیگیری سیاست‌های انتقال آب استان چهارمحال و بختیاری افزون بر این که به از میان بردن زندگی ۶۰ درصد جمعیت استان چهارمحال و بختیاری منجر می‌شود، استان خوزستان را به مانند یک قطب کشاورزی با بحران جدی روبه‌رو می‌کند، به گونه‌ای که سیاست‌های اشتباه وزارت نیرو در استان خوزستان، موقعیت کنونی این استان را به کویر تبدیل کرده است.

وزارت نیرو بدون اینکه به مشکلات جاری مردم این دو استان در حوزه آب توجه کند، با لابی‌گری و کار غیرکار‌شناسی، اجرای این پروژه را در دستور کار قرار داده است. هم‌اکنون مردم دو استان در زمینه تأمین آب شرب بهداشتی دچار مشکلات جدی هستند، به‌ گونه‌ای که آب شرب مردم این دو استان غیر‌استاندارد و دارای نیترات بسیار بالایی است.

در همین زمینه، امیرعباس سلطانی، نماینده مردم بروجن و عضو کمیسیون انرژی در گفت‌و‌گویی با قانون ضمن تأیید ‌کار‌شناسی نبودن این طرح‌ها گفته است: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، سازمان بازرسی کل کشور، سازمان محیط زیست با انجام فعالیت‌های کار‌شناسی انتقال آب استان چهارمحال و بختیاری به فلات مرکزی را غیرکار‌شناسی و مخالف معیارهای یونسکو اعلام کرده‌اند.

وی در توضیح تکمیلی خود افزود: یونسکو معیارهای شش‌گانه‌ای را در زمینه انتقال آب از یک حوزه آبی به حوزه دیگر تدوین کرده ‌که از آن جمله می‌توان به این نکته اشاره کرد که در انتقال آب باید نیاز آب استان مبدأ تأمین و مازاد آن به سایر مناطق انتقال داده شود. مضافاً منافع و مصلحت‌های استان‌های مبدأ در نظر گرفته ‌و حق آبه نیز پرداخت شود؛ اما متأسفانه هیچ‌کدام از این شرایط نیز محقق نشده است.

وی با اظهار این که در این باره به قانون توجه نشده، گفت‌: مشکل این است که انتقال آب بنا بر قانون انجام نشد. آنچه هست، لابی‌گری و زور است. چینش‌های مدیریتی در وزارت نیرو به گونه‌ای انجام شده ‌که توازن به نفع انتقال آب استان چهارمحال و بختیاری به اصفهان باشد. برای نمونه نگاه بخشی‌نگر و منطقه‌گرا که در دولت باز کرده است، باعث ضربات سنگینی به منافع ملی می‌شود. وقتی توزیع قدرت بنا بر مناطق مختلف کشور تعریف نشود این رفتار‌ها دور از انتظار نیست.

این نماینده مجلس در توضیح این ‌که تلاش‌های آنان برای نجات چهارمحال و بختیاری و خوزستان بخشی‌نگری نیست، می‌گوید: خشک‌سالی پنج سال اخیر در استان چهارمحال‌و‌بختیاری طی ۴۴ سال گذشته بی‌سابقه بوده است، به گونه‌ای که میزان بارندگی باران در کوهرنگ از یک هزار و ۸۰۰ میلی‌متر در سال به ۴۰۰ میلیم‌تر و بارش برف از ۱۷ متر در ارتفاعات به ۴۰ سانتی‌م‌تر کاهش پیدا کرده است. اتفاقاً می‌خواهم بگویم موضوع انتقال آب استان چهارمحال و بختیاری یک موضوع ملی است و نمایندگان استان به هیچ وجه با تأمین آب شرب استان اصفهان و حتی قم مخالف نیستند، بلکه مشکل این است که هدف آقایان استفاده از آب استان برای مصارف صنعتی و کشاورزی است. چرا باید در استان اصفهان بدون وجود مزیت‌های اقتصادی برنج‌کاری شود، اما کشاورزان خوزستانی و چهارمحالی با داشتن زمین‌های مستعد، از کشاورزی محروم باشند؟
 
 نکته جالب اینکه استاندار اصفهان در اولین بازدید کاری پس از انتصاب به بازدید از یک پروژه در استان چارمحال و بختیاری رفته است! عملی که نماینده مردم بروجن آن را غیر اخلاقی می‌داند و می‌گوید:
 
این عمل استاندار استان اصفهان، مصداق بارز بی‌اخلاقی است، اساساً هنگامی که استاندار یک استان می‌خواهد از یک شهرستان بازدید کند، با فرماندار آن شهر هماهنگی می‌کند. اما متأسفانه می‌بینیم که استاندار استان اصفهان بدون توجه به حساسیت‌های استانی بدون آگاهی مسئولان استان چهارمحال و بختیاری از پروژه بهشت در استان چهارمحال بازدید می‌کند که بر خلاف عرف‌های سیاسی است. نمایندگان استان ‌شفاهی و کتبی این کار فرماندار اصفهان را محکوم و مراتب را با وزیر کشور و رئیس‌جمهور مطرح کردند.
این در حالی است که روز گذشته رسول زرگر‌پور استاندار اصفهان مدعی شده است که لازم است، مدیریت حوزه آبریز زاینده رود باید یکپارچه شود و از دست سه استان خارج شود.

وی به تصویب قانونی در سال ۸۴ مبنی بر مدیریت محدوده آبریز منطقه‌ای شامل استان‌های یزد، اصفهان و چهار محال و بختیاری اشاره کرد و گفت: بر پایه این قانون مدیریت محدوده آبریز منطقه به شرکت‌های استانی واگذار شد. وی اضافه کرده که بر پایه این قانون، مدیریت محدوده آبریز زاینده رود به سه استان داده شد و در نتیجه هماهنگی و یکدستی موجود در تولید، تخصیص و انتقال از بین رفت. لذا ما می‌خواهیم مدیریت تمام حوضه آبریز زاینده رود را دست یک مدیر بدهیم و قرار نیست که این مدیریت استانی باشد.

به هر حال افکار عمومی و رسانه‌ها لازم است بیش از پیش به اتفاقاتی که در حوزه منافع ملموس مردم رخ می‌دهد، توجه کنند و با آگاهی‌رسانی بموقع خود نگذارند یک استان را به خاطر محرومیت امکانات از منابع طبیعی خدادادی خود نیز محروم کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۹۸
انتشار یافته: ۲۰۱
اون موقعی که آب زاینده رود رو میبردن یزد و رفسنجان که باهاش پسته بکارن , کسی به فکر مردم اصفهان نبود !
حالا که خود اصفهانی ها دست به کار شدن شما تازه به فکر افتادید ؟
اصفهان اگر اجازه داشته باشه خط لوله یزد رو قطع کنه مطمئن باشید نیاز به شریان آب جای دیگه ای نداره . آب یزد رو هم از خلیج فارس بکشین بیارین و شیرین کنید !
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
اگه صنایع فولاد منتقل بشن بجای بهتر آب اصفهانیا تامین میشه.اولویت آب همیشه اول با انسان دوم کشاورزی و سوم صنعته ولی صنعت اصفهان ظاهرا بر مردمش ارجحیت داشته
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
احسنت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
بیایید خودتون یک فکری به حال دشت مرکزی ایران بکنید اخه از اینکه این اب بره توی خلیج فارس چه سودی میبرید. مردم چهارمهال از این اب چه سودی میبرند اصلا تا حالا تحقیق کردید من میدونم هیچ سودی نمیبرند این اب مستقیم میره خلیج فارس و تنها ابی است که بر روی رودخانه زاینده رود سواره و به صورت ثقلی قابل برگشت به دشت مرکزیه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
درنخستین سال خشکسالی (سال های 79 و 80) 65 درصد آب اصفهان حد فاصل سد زاینده رود و پل کله برداشت می شده است، در سال آبی 87 و88 برداشت به 66 درصد رسید.

· افزایش 243 برابری برداشت آب حد فاصل سد زاینده رود و پل کله طی 50 سال گذشته

· افزایش برداشت 210 میلیون متر مکعبی آب طی دوره اول خشکسالی زاینده رود بین سالهای آبی 76، 77 تا 80، 81.

· افزایش برداشت 137 میلیون متر مکعب طی دوره دوم خشکسالی یعنی بین سالهای آبی 84، 85 و 89، 90.

نکته قابل توجه این است که مجموع آب انتقالی از حوضه ی کوهرنگ به زاینده رود در حدود 480 میلیون متر مکعب می باشد که این میزان در سالهای خشک حتی به نصف نیز تقلیل می یابد و این در حالی است که میزان برداشت ها از بستر رودخانه توسط پمپاژها جه در سال های پر باران و جه در سال های خشک در حدود 490 میلیون متر مکعب می باشد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
1- در حال حاضر برداشت بی رویه سالیانه آب در محدوده سد تا پل کله به تنهایی بیش از کل میزان آبی است که سالانه توسط تونل دوم و تونل چشمه لنگان وارد حوضه زاینده رود می شود و میزان این برداشت سال به سال در حال افزایش است.

با عنایت به اینکه برای برداشت فوق هیچ گونه پیش بینی در تامین منابع آبی جدید صورت نگرفته و تونل چشمه لنگان برای اهداف دیگری احداث گردیده به همین میزان از سهم حقابه داران کاسته شده است.

2- بر طبق ماده 18 قانون توزیع عادلانه آب مصوب سال 1361 حقابه های قدیمی رودخانه زاینده رود به رسمیت شناخته شده است، بنابراین قبل از صدور هر مجوز و یا برداشت جدید باید حق حقابه داران تامین شود، لذا برداشت های مذکور در بند فوق مغایر با قانون می باشد.
برداشت های فوق و برداشت های جدید جهت توسعه ی صنایع، آب شرب و کشاورزی که در طی این مدت رقم خورده است یک مرگ تدریجی و خاموش را برای زاینده رود و به تبع آن آینده ای اسفبار را برای ساکنین این منطقه رقم خواهد زد و عواقب آن منافع ملی را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.
nima
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
آخه چرا میخواین آبی که حق استان چهار محال و بختیاری به اصفهان بدین.
ناشناس
| United Kingdom |
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
آقا/خانم ناشناس سوم،
شما از کجا میدونی آب بدون استفاده میره به خلیج فارس؟! اونقدر آب کارون کم شده که آب شور دریا تا کیلومتر ها بعد از مصب رودخانه پیشروی کرده و این آب شور متاسفانه تمامی نخلستان های آبادان و خرمشهر رو از بین برده چون نخل به شوری آب بسیار حساس هست، مردم آبادان و خرمشهر باید آب بخریند چون آبی که داخل لوله ها هست رسما آب دریاست!
کارون رو نابود میکنید تا زاینده رود زنده بشه؟! بجای این کار، جلوی برداشت بی رویه رو در مسیر زاینده رود بگیرید.
دشت مرکزی ایران اگر قابلیت کشاورزی داشت الان دچار بی آبی و خشک سالی نمیشد، وسط بیابون که برنج نمیکارن!
جمشيد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
احسنت و مرحبا
سینا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
ظاهرا مردم خوزستان هم خودشون باید دست بکار بشن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
در استفاده از مواهب طبیعی اولویت با مردم منطقه است که حیاتشان به این منابع وابسته است.آب لرستان را به قم می برند نوش جانشان اما 80 درصد از زمینهای کشاورزی لرستان همچنان دیم کشت می شود و اغلب شهر ها و روستاهای لرستان با کمبود جدی آب آشامیدنی مواجه هستند و آب آشامیدنی صدها روستا با تانکر تامین می شود
ناشناس
| - |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
لازم است به برداشت با حجم بالای آب جهت طرح طوبی در استان چارمحال رسیدگی بشه کهاغلب زمین های منابع طبیعی یا دیم را زیر کشت آبی برده اند البته حجم آب ارسالی از سرچشمه زاینده رود به قم را فراموش نکنید
دانش فایقی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
کسی که میگه:آب روانه دریای پارسی میشه و هیچ استفاده ای ازش نمیشه،مگه تو باید برای این آب تصمیم بگیری که اینجوری اظهار فضل میکنی؟هیچ فکر کردی این دریای پارسی خشک بشه اون وقت اونجایی که نشستی را باید مانند بیابان عربستان بدانی و بلکه بدتر؟درباره مردم چهارمحال بختیاری مگر از سفره تو نان میخورند که جوابگوی تو باشند؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
اون هم اشتباه بوده چرا تاوانش رو باید مردم خوزستان بدن؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
خلیج نه خلیج فارس
رضا كاوه
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
گاز را از هرمزگان بردند واز اولين نقطه استان كرمان كه خط لوله وارد شد صاحب گاز لوله گش در منازل شدند ولي در هرمزگان مردم با كپسول بايد گاز خريداري كنند و بعضي وقت ها با نرخ گرانتر
ناشناس
| United States |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
خلیج همیشه فارس دیگه :))
کوشا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
هم وطن عزیز اصفهانی حالا که یاد بردن آب زاینده رود به یزد و رفسنجان افتادی کاشکی یادی هم می کردی از اون موقعی که مسئولان اصفهان با هزار لطایف الحیل کارخانه فولاد مبارکه را که حتی فونداسیون تجهیزاتش در بندرعباس آماده شده بود را به اصفهان انتقال دادند و نصف آب زاینده رود را هم به خورد این کارخانه دادند .
برای نماینده های خوزستان باید متاسف بود که بدون هیچ گونه مخالفتی آب خوزستان رو می برند و صدای هیچ کس هم در نمیاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
لازم به ذکر است که سالیانه تنها نزدیک به ۲میلیارد و ۶۰۰میلیون مترمکعب آب از شهرستان سمیرم واقع در جنوب استان اصفهان پس از گذر از استانهای کهگیلویه و بویر احمد و چهارمحال بختیاری به رودخانه کارون می‌ریزد!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
از 8820 ميليون متر مكعبي كه آبي كه از استان چهار محال! وارد خوزستان (كارون)مي شود فقط 480 ميليون متر مكعب يعني فقط 5 درصد آن توسط طونل به زاينده رود مي ريزد. بنابراين اين همه صدا براي چيست؟ چرا به سدهايي كه در استان خودتان ايجاد شده توجه نمي كنيد؟
اين در حالي است كه سالانه دو ميليارد و ششصد ميليون متر مكعب از سميرم اصفهان به كارون مي ريزد يعني اگر اينچنين هم بخواهيم حساب كنيم شما 2.2 ميليارد متر مكعب آب از اصفهان مي بريد.
ثابت قدم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
شما مدعی طبیعت خدادادی هم هستی که آب را به کارون می بره عوضش نفتی که مصرف می کنی و بنزنی که تو ماشینته و گازی که باش زمستون سخت اونجا را به راحتی می گذرونی از خوزستانه
سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
خوب همون آب شهرستان سمیرم رو به اصفهان انتقال بدن .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
هم وطن ناشناس من ! مواهب خدادادی ایران مال همه هموطنانه < اما باید عدالت هم رعایت بشه . اگه توی استان چهارمحال و خوزستان آب غیر بهداشتی و شور و به شدت آلوده وجود داره بهتره (و عاقلانه ست ) اول به اون مناطق آب شرب بهداشتی برسه و بعد برای شرب هم وطنان دیگه برداشت بشه . اگه زمینهای کشاورزی اصفهان تشنه موندن توی خوزستان هم بسیاری از زمینها کشت نمیشه . اگه فکر همه مثل شما باشه خوب به قول دوست عزیزمون نفت و گاز خوزستان و بوشهر هم مال همین مناطقه ، چرا باید عوایدش به جاهای دیگه برسه ؟
تابناک
تو از این فرافکنی ها چه سودی میبری
مطابق با قانون اساسی تمام منابع موجود در کشور برای تمام مردم آن کشور است و وقتی مردم یک استان با مشکل مواجه میشوند همه بایک به رفع آن کمک کنند.پس اگر اینطور است باید بگوییم مردم چهار محال از تیر آهن و پتروشیمی اصفهان نباید استفاده کندد و مردم اصفهان هم نباید از نفت خوزستان استفاده کنند.البته منکر این نیستم که کار باید کارشناسی شده باشد و لی این مسائل قابل حل است و نیاز به درایت دارد که متاسفانه بعضی ها ندارند و آن را با بغض و کینه جابجا گرفته اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
دوست عزیز مردم استان چهارمحال و بختیاری آدم نیستن که آب این استان بره اصفهان و مردم از شدت بی آبی کشاورزی که شغل عمدشونه تعطیل بشه و حتی مشکل جیره بندی آب خوردن را هم داشته باشن؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
همه باید کمک کنند صحیح، اما نه اینکه مشکل خود را به دیگران منتقل کنند
ناشناس
| United Kingdom |
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
مهدی خان!
آیا این درسته که آب آشامیدنی مردم خوزستان رو به اسم نیاز بریزید پای محصول پرمصرفی مثل برنج؟! خوب اگر اصفهان امکان رشد برنج بود مثل شمال پر از شالیزار میشد! نفت و گاز خوزستان رو از ایران بگیرن دیگه چیزی برای بقیه استان ها نمیمونه!
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
آقامهدی میشه بفرمایین این مثالایی که زدین چه ربطی داشت؟
مگه چهارمحالیها دارن مجانی تیرآهن میگیرن؟؟؟
بعدشم گفتن مازاد نیاز یعنی ما خودمون آب میخوایم اونم آب شرب، ولی اصفهان برا صنعتش میخواد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
دقیقا اصفهانی ها به حرف های شما عمل می کنن ، توی صنایع اصفهان فقط اصفهانی ها استخدام می شن ، به آگهی استخدام فولاد مبارکه اصفهان و ذوب آهن توی همین سال مراجعه کنید و ببینید که موقعیت کاری فقط برای متولدین اصفهان هستش ، اما وقتی صحبت از منابع استان های دیگه می شه ، همه چیز باید مشترک باشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
مهدی خان صحبت از نفع و ضرره و نظر تابناک هم مغرضانه نیست. دلیلی ندارد که ما بخواهیم توی اصفهان برنج بکاریم. برنجی که به قول معروف پایش در آب و سرش در آتش است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
افرین کارشناسی، اما نتیجه کارشناسیها همه مخالف این طرحند. فقط با زورپروژه را جلو میبرن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
آب شرب خوزستان را با تیر آهن و پتروشیمی مقایسه میکنی؟
بابا اینها آب برای خوردن ندارند جی میگی تو؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
شما به لحاظ استعداد طبیعی هیچی ندارین ،مردم خوزستان وچهارمحال همه بیکارن؛نفت وگاز رو از زیر پای مردم خوزستان وبوشهر وهرمزگان وایلام وکرمونشاه خارج میکنن بعد میان تو اصفهان وکاشان وقم وتهران که تو بیابونن خرج میکنن،کجای این انصافه واقعا که بی عدالتی بیداد میکنه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
آقای محترم تیر آهن و پتروشیمی رو پولشو میگیرن...
آیا پول نفت و آب رو به خوزستا نیها میدن؟!!!
اونموقع که آقای خاتمی آب اصفهان را برد یزد اول قرار بود این طرح ها اول اجرا بشه بعد آب برده بشه اونموقع باید فکر اینو میکردن که چه عواقبی این کار تو بلند مدت داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
استان سمنان هم از آب کارون سهم دارد . از رئیس دولت تدبیر و امید می خواهیم حالا که آب کارون تا یزد میرسد به فکر کویرهای زادگاه خودشان هم باشند .
کارمند فولاد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
سلام
1-استخدام پارسال فولاد مبارکه ملی بود و حتی یه نمونش اینکه یه فوق لیسانس مدیریت مالی از دزفول استخدام شده(استان خوزستان)
2-استخدام امسال فولاد هم برای استانهای اصفهان و چهارمحال و بختیاریه
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
با سلام.اگر اشتباهی در گذشته صورت گرفته باشه چرا الان مردم چهار محال و خوزستان باید تاوان بدهند.خلاصه بگم که در حال حاظر آب شرب خوزستان بلاخص اهواز و آبادان و خورمشهر به شدت شور چون آب دریا به رود خونه برمیگرده به شدت! و اکثر نخیلات آبادان و خرمشهر بدون محصول و یا خشک و بی کیفیتن و دیگر محصولات زراعی.
با سلام
از مسئولين محترم استان چهارمحال و بختياري خواهشمنديم ابتدا وضعيت معيشتي و... مردم استان را بررسي سپس تصميم گيري نمايند. آيا اين درست است كه مردمي كه تمام خرج و مخارج زندگي خود را از راه كشاورزي تأمين مي‌كنند به يكباره دچار افت شوند و ادامه حيات برايشان ممكن نباشد. براي پيشرفت استانهاي ديگر با زندگي مردم بازي نشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
لطفا ويلاسازي را در استان اصفهان و به خصوص چهار محال تعطيل كنيد. در منطقه باغ بهادران فضاي ويلا ها با بتونهاي سيماني داخل زاينده رود را نيز اشغال كرده است. تفرج در اين مناطق حق همه مردم ايران است!
من یک چهارمحالی هستم اوضاع اب در این استان خیلی بد شده .در چند سال اخیر همان اولایل تابستان اعلام می شود که با کمبود ذخایر اب روبه رو هستیم و حتی اعلام می شود که برخی از چاه های اب رسانی شهر ها خشک شده است .چون از منابع زیرزمینی برای شرب می شود کیفیت اب بسیار پایین هست و در این استان بیمارهای مانند سنگ کلیه خیلی زیاده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
اقای محترم شما اگه توی چهارمهال مشکل کم ابی دارید میتوانید اب رودخانه خرسان و یا سبزه کوه و یه سمیرم و یا..... استفاده کنید اخه چه ربطی داره مشکل کم ابی در چهارمهال به دلیل عدم اجرای طرحهای اب رسانیه و ربطی به تونل بهشت اباد نداره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
ناشناس عزیز شما یا نمیدونید صد چندتاس یا....
این آب هایی که شما میگید مال سرچشمه کارونن نه زاینده رود مناطق بن شامان شهرکرد وتوابع از زاینده رود استفاده میکنن نه کارون . آب کارون را استفاده کنیم باشه بسمه الله مخارج تونل برگردون آب را شما اصفها نی های محترم بدید روچشم
اقای محترم اولا اب بهشت اباد در چهارمهال استفاده نمیشه و مستقیما به خوزستان میره دوما تنها راه نجات دشت مرکزی فعلا انتقال این اب است سوما در دوره اقای احمدی نژاد با برداشت بی رویه اب رودخانه زاینده رود برای کشاوزی در منطقه چهارمهال وضعیت اب در اصفهان روز به روز بدتر شد چهارما شما ها که همین جوری اشوب درست میکنید بیایید خودتون یک فکری بکنید به جز اب بهشت اباد دیگه هیچ اب دیگه ای نیست که به خلیج فارس بریزه و به صورت ثقلی قابل برگشت به دشت مرکزی باشه چون سطح بقیه ابها بجز بهشت اباد خیلی پایین تر از رودخانه زاینده روده.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
بنده خدا اگر اینطوره پس سرچشمه زاینده رود رو هم منحرف کنند طرف یک استان دیگه شما نباید ناراخت بشی چون در سرچشمه هیچ رودی، آب قابل استفاده نیست چون همش کوه و دره و سنگلاخه!
ضمنا کی گفته هرچی آب قابل برداشت هست باید بره سمت اصفهان؟ پس مردم پائین دست رودهانه ها چطور زندگی کنند؟!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
ناشناس عزیز : مگر چه اتفاقی برای دشت مرکزی ایران افتاده که میگوئید برای نجات آن باید چنین کرد و چنان کرد؟
از میلیون ها سال قبل فلات مرکزی ایران به همین شکل بوده و عمدتا با کمبود منابع آب مواجه بوده.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
یک سئوال دارم کشاورزی چهارمحال چند ماه از ساله؟چرا بقیه سال اب نیست؟شما کجای دنیا دیدی تو کویر برنج کشت بشه؟اب رود خانه را نه کشاورزی محدود چهارمحال در بخشی از سال مصرف میکنه بلکه کارخانه فولاد سیمان کاغذ ذوب اهن و اب شرب هزاران شهر و روستای استان اصفهان مصرف میکند.
دانش
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
شما اول فارسی را یاد بگیر ،بعدا بیا اظهار فضل کن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
بهشت اباد شما خوزستان و چهار محالو کویر می کنه شما باید کارخانجاتتان را به جای دیگری منتقل کنید که اب شربتون را به صنایع ندهید
در ضمن من با انتقال آب به یزد هم مخالفم چون خوطستان را بیچاره کرذه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
اقای کارشناس اولن و دومن: لطفن گزارشات مطالعه طرح را بخون بعد اعلام نظر کن. همه گزارشات این طرح را نفی کرده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
بهتره که خودتون بخونید چون من خوانده ام و پیداست که شما مطالعه نکرده ای بعد هم کارشناس اولا و دوما یعنی چه بی ادب
آينده نگر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
چراوقتي همه ميدانيم اصفهان دريك جاي بيابانيه اينقدراعتبارات سرازيرش ميشه كه آب تكافوي مردمش نشه؟؟؟چرامردم چهارمحال بختياري بايدبراي كارمهاجرت كنندبه اصفهان واصفهان روزبه روزفربه تربشه وشهركردخالي ازسكنه؟؟؟؟؟؟؟؟
تابی جان اگر نظری می دهی سعی کن حداقل کمی کارشناسی باشد. کسی منکر آن نیست که نباید در اصفهان برنج کاری شود که البته هم نمی شود اما اگر به سرچشمه های زاینده رود سری بزنی به راحتی میبینی که با پمپ های بزرگ اب به مکان های دور دست فرستاده شده تا باغات میوه که طی همین چند سال اخیر احداث شده را ابیاری کنه! حالا شما که به اصطلاح متخصصی بگو خشک شدن مزارع شرق اصفهان که محصول استراتژیک گندم را می کارند مهم تر است یا باغات میوه!
پاسخ ها
نویسنده
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
برنج و فولاد !!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
باغات میوه
مشکل کم آبی استانهای کویری مرکزی کشور با انتقال آب کارون و غیر کارون حل نمیشه و این پروژه های غیر کارشناسی شده نتیجه اش تبدیل شدن کل کشور به کویر خواهد بود.
به نظرم بزرگترین مشکل کم آبی زاینده رود کشت برنج در بخشهای بالادستی رودخانه میباشد. اگر به کشاورزان اجازه کشت در مناطق وسیعتر ودر عوض محصولاتی با مصرف آب بسیار کمتر داده شود این مشکل تا حدودی کمرنگ خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
زاینده رود در حال حاضر داره اب 3 شهر بزرگ اصفهان یزد و کاشان رو تامین میکنه الانم ذخیره سد به زیر 10% رسیده به نظر شما اگه 4 تا کشاورز برنج نکارن مشکل حل میشه؟
سوالي كه از نماينده محترم بروجن وجود دارد اين است كه چرا فقط از كمبود آب زاينده رود و طرحهاي صنعتي صحبت ميكنند و بزرگنمائي ميكنند .
چرا در مورد مسائل زير بحثي مطرح نميشود و پاسخي نميدهند :
1 - حضور بسياري از هموطنان محترم استانهاي چهارمحال و بختياري و خوزستان كه هم اكنون در استان اصفهان ساكن و مشغول بكار در طرحهاي صنعتي و استفاده از آب مياشند .
2 - اشتغال بكار بساري از هموطنان استان چهار محال و بختياري در صنايع اصفهان ( از جمله ساكنان بروجن در فولاد مباركه و ذوب آهن )
3 - استفاده بي رويه و غيركارشناسي آب جهت طرحهاي طوبي ( بادام كاري و گردو كاري )

اگر ايشان به اين سوالات و امثال آن كه قابل تامل ميباشد پاسخ منطقي دهند بسياري از مسائل قابل بحث و بررسي ميباشد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
اگر اين طوريه همه ثروت هاي ايران بيائد تو تهران چون از همه ايران تو تهران هستن چه حرفيه مي زني؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
چه کار کنن بادوم نکارن آب رو بدن شما تو زاينده رود قايق سوار شين
ناشناس
| United Kingdom |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
جناب پس بگذار من هم چند سوال از شما بکنم:
1- حضور بسیاری از مردم استان اصفهان در طرح های نفت و گاز و شرکت های تابعه نفت در استان خوزستان.
2- حضور بسیاری از مردم استان اصفهان در صنعت فولاد خوزستان و شرکت های تابعه.
3- استفاده بی رویه از آب زاینده رود جهت برنجکاری در استان اصفهان.
4- استفده بی رویه از آب زاینده رود برای مصارف صنعتی مثل صنایع فولاد و ذوب آهن.

شما هم لطفا به این موارد جواب بدید.
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
حرفت طلا.
جمشيد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
كاملا درسته
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
احتمالا خوزستانی هایی هم هستند که در اصفهان مشغول به کار باشند ، اما قطعا تعدادشان در مقایسه با غیر بومی هایی که در خوزستان مشغول به کار هستند هیچ است ، به آگهی استخدام فولاد مبارکه که همین هفته اعلام شد ، یه نگاهی بنداز، داوطلبان باید متولد شهر های استان اصفهان باشند ؛ در حالی که وقتی صنایع نفت ، پتروشیمی و فولاد خوزستان استخدام داره ، اگهی توی کل روزنامه های کشور و تلوزیون اعلام می شه و به جز محدودی از خوزستانی ها ، عملا غیر بومی ها در خوزستان مشغول به کار می شوند ، ما خوزستانی ها که آب شرب رو هم می خریم یا دستگاه تصفیه آب توی خونه نصب می کنیم ، با این همه مظلومیت صدامون هم در نمی یاد و شما ادعا می کنید خوزستانی ها در صنایع اصفهان مشغول به کار شدن ؟ مگه اصفهانی ها اجازه این کار رو به کسی می دن ؟!
ABBAS
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
اگر اصفهانی ها فولاد مبارکه را از هرمزگان انتقال نداده بودند به شهر خودشان حالا مشکل کم آبی نداشتند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
اب چهار محال را می گیرید که اگر بیکار شدند بیایند اصفهان کار کنند واقعا یعنی نمی شد این همه کارخانه را در خوزستان بزنند؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
پول این صنایع از کجا آورده شد؟
به جز از نفت خوزستان تامی%D
ناشناس
| Germany |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
فولاد مبارکه هم قرار بود در بندر ماهشهر کنار خلیج فارس درست بشه که بردید ولی دیگه نه ما کارون را نجات میدهیم....
استان خوزستان واقعا مظلوم است
پاسخ ها
شمس تبریز
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
خوزستان مظلوم با آن مردم باصفای عرب و با منابع عظیم نفت باید بهترین زندگی ها را داشته باشند
به عنوان یک آذربایجانی واقعا دلم درد میگیره از دیدن مظلومیت خوزستان عزیز
ناشناس
| Sweden |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
دوست عزیز! فارسها و لرهای خوزستان هم مثل عربها باصفا هستند!
خوزستان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
شمس تبریز عزیز خوزستان متشکل از عرب و لر و بختیاری و ترک قشقایی، شوشتری ، دزفولی، هندیجانی و... هستش ، همشون هم خون گرم هستن ، جهت اطلاع شما برادران عرب زبان ما حدود 2 میلیون نفر از جمعیت خوزستان 6 میلیونی رو تشکیل می دن که حق اون ها هم مثل همه خوزستانی ها مظلوم واقع شدن
آب زاينده رود اصفهان به هيچ وجه به شهرستان رفسنجان نمي رود بلكه برعكس آب رفسنجان در پسته و در گز اصفهاني به اصفهان مي رود.
مردم استان چهارمحال و بختیاری آدم نیستن که آب این استان بره اصفهان و مردم از شدت بی آبی کشاورزی که شغل عمدشونه تعطیل بشه و حتی مشکل جیره بندی آب خوردن را هم داشته باشن؟
اینکه زاینده رود الان خشکه به خاطر اینه که آب اون صرف درختای بادام چهارمحال بختیاری شده که تا بالای کوهها هم درخت کاشتن و آب را با پمپ کشیدن بالا و حالا دارن سود بادامشونا می خورن
در استان چهارمحال و بختیاری خشکسالی بی سابقه ای است که یکی از دلایل آن انتقال آب و پروژه ها و سدهای عظیم است که بر روی آب و هوا اثر گذاشته اندکشاورزاان این استان برای برداشت آب از زاینده رود که سرچشمه اش همین استان است با مشکلات زیادی روبرو هستند حالا نوبت به آب بهشت آباد رسیده در مرکز این استان، سالهاست مردم و مسئولین این استان گلایه می کنند.
تابی جان اگر نظری می دهی سعی کن حداقل کمی کارشناسی باشد. کسی منکر آن نیست که نباید در اصفهان برنج کاری شود که البته هم نمی شود اما اگر به سرچشمه های زاینده رود سری بزنی به راحتی میبینی که با پمپ های بزرگ اب به مکان های دور دست فرستاده شده تا باغات میوه که طی همین چند سال اخیر احداث شده را ابیاری کنه! حالا شما که به اصطلاح متخصصی بگو خشک شدن مزارع شرق اصفهان که محصول استراتژیک گندم را می کارند مهم تر است یا باغات میوه!
با انتقال آب بهشت آباد به اصفهان هیچ مشکلی از اصفهان در دراز مدت حل نمیشه چون با کم آبی ایجاد شده در استان های خوزستان و چهار محال بختیاری زمینه ایجاد بیکاری گسترده در این دو استان فراهم شده و سیل جمعیت رو به سمت اصفهان و ستیر شهر بزرگ روان میکنه و تین خود باعث ایجاد نا امنی و هزاران مشکل در اصفهان میشه از طرف دیگه با کم شدن جمعیت مولد در این دو استان زمینه های نا امنی مرزهای جنوبی بسیار بالا میره و انگبزه های جدایی طلبی در خوزستان رو به شدت تقویت میکنه!
تنها راه حل مشکل کم آبی منطقه فلات مرکزی ایران جابجای صنایع انرژی بر به نزدیکی منابع آبی که این امر هم به توسعه این مناطق که عمدتا محروم هستند می انجامد و هم از رشد بی رویه جمعیت اصفهان کم میشه و هم انگیزهای جدایی در استا خوزستان کم میشه .
آقایان بجای ایجاد و گسترش صنایع فولادی و سنگین در یزد و کاشان و اصفهان اونها رو به خوزستان منتقل کنند و بجای آن با تقویت صنعت توریسم در این شهرها درآمدی خیلی بیشتر از صنایع گفته در این شهرها ایجاد کنند
به عنوان یک رسانه ای کهگیلویه وبویراحمدی مشرف بر وضعیت منابع اب چهارمحال و بختیاری آنچه در حق آب کوهرنگ ومردم چهارمحال وبختیاری صورت می گیردمصداق از بی عدالتی است،مردم کناراب آبآشامدنی درست ندارند،دشت های کشاورزی تشبنه لب مانده بعد آقایان نگران کشت برنج وجولان ابدر33پل هستند.
اگه صننعت فولاد که برای یک تن فولاد چهارتن اب مصرف میکنه به کناردریابره مشکل سه استان حله اینم نیازبه مساعدت رییس جمهور داره مصرف کل اب شرب اصفهان صدمیلیون لیتره ولی مصرف اب صنعت فولاد هشتصدمیلیون لیتره
انتقال آب بین حوزه ها دیگر در تمام دنیا منسوخ شده....اما نمی دانم چرا ما نمی خواهیم از تجربیات دیگر کشورها استفاده کنیم....
مشکل آب اصفهان بخاطر خشکسالی نیست ، مشکل از مدیریت اشتباه است .......
امیدواریم درست شود...
چرا شهرك هاي زياد و كارخانه هاي با نياز آبي را در چهارمحال و بختياري احداث نميكنند كه نزديك آب باشه!!
به داد خوزستان برسید
من مخالف انتقال آب از سرچشمه کارونم ولی مسئولین دو تا استان لطف کنن این همه اهالی محترم خوزستان و چهارمحالو فرستادن اصفهان آب مصرفیشونم بدن با خودشون بیارن مشکل زاینده رودم اینطوری حل می شه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
لطفا اینهمه نیروی کار که از استان شما میان توی صنعت خوزستان کار می کنن آب و غذا و سوخت و .. رو با خودشون بیارن
به جای این همه خرج تونل و سد و کانال و .... کشاورزی رو سامان بدید. استفاده بهینه از آب بکنید. از چرخه آب به نحو صحیح استفاده بکنین. کمی فکر کنین بعد عمل کنید. اینکه آب اینور بریزید اونور بعد اینور کم بیاد که نشد. پول این همه بی فکری رو کی میده به جز مردم!!!
انشاالله که هر چه زودتر این تونل به بهره برداری میرسه و همه شما متوجه میشید که هیچ تاثیری روی اب چهارمهال و بختیاری نداره
آب كارون اگر زياد نباشد جذر ومد خليج فارس به داخل كارون بر ميگردد وتمام نخيلات ابادان وخرمشهر كه تنها منبع درامد مردم انجا خراب ميشود وقتي همانطوري كه الان اب شور نسبت به گذشته از دريا به كارون بيشتر شده .اصلا ميدوني جذر ومد باعث ورود اب شور به رودخانه ميشود واگر خروجي رودخانه كم باشد بيشتر نفوذ ميكند؟بعد بگو آب بيهوده به خليج فارس ميريزه؟
اب زاينده رود براي اين كم شده كه بيشتر ان براي فولاد مباركه وذوب اهن و ديگر صنايع مصرف ميشود و مقداري هم براي برنج كاري و بسيار جاي تاسف است كساني تصميم ميگيرند كه كمترين توجهي به مردم چهارمحال واصفهان ندارند بيشتر فكر صنايع عمده ومنافع انها ميباشند واز كم ابي زاينده رود فقط جهت استفاده ابزاري است
به خدا اصفهانيها هم آب خوردن ندارند. تابستان يك سر بياييد اصفهان ببينيد مردم مناطق شمالي در طول روز هيچ آبي ندارند تا حتي براي خوردن و آشاميدن استفاده كنند. چرا شما مدام اصفهان اصفهان مي كنيد. به جاي اين مطالب از مسئولان راه حل و راهكار بخواهيد.
نفت رو که میبرن...
آب رو هم همینطور...
هوا هم که همیشه گردوغبار...
خوزستان میمونه و تابش آفتاب !
پاسخ ها
سامان ن
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
دقیقا این شرایط به همراه بی کاری بسیار گسترده در استان کهگیلویه و بویر احمد با تولید 30% نفت کشور در گچساران نیز وجود دارد.
کو گوش شنوا
نظر تستی
من اهل استان فارس هستم و بنابراین در ماجرا بی طرفم. به عنوان یک کارشناس حوزه آب، چند نکته عرض میکنم:
- از نظر حقوقی آب مالی کسی است که در آن حق آبه دارد نه کسی که در سرچشمه نشسته است. یعنی آب زاینده رود، مال کسی است که 50 سال قبل با آن زندگی می کرده و مردم بالادست (مثلا چهارمحال) حق نداشته اند آن را بردارند و با آن باغ میوه ایجاد کنند.
- از نظر اصول علمی، انتقال آب بین حوزه ای (نه بین استانی) اثرات بسیار جدی زیست محیطی دارد و لذا جز برای تامین آب شرب توصیه نمی شود.
- ظاهرا مسئله این بوده است که آب شرب یزد از سرچشمه های کارون تامین شود و در نتیجه از زاینده رود به یزد آب برده اند و از سرچشمه های کارون به زاینده رود که اگر چنین باشد، طرح قابل دفاع است.
- بر اساس اطلاعات من، مشکل زاینده رود، افزایش تعداد و حجم آب بران بالا دست است.
- در ایران، برداشت آب برای صنعت دهها بار بر برداشت آب برای کشاورزی مزیت اقتصادی دارد.
- کارون مشکل جدی دارد و مشکل بیش از آنکه ناشی از انتقال آب از کارون به زاینده رود باشد، ناشی از سدهایی است که در خود خوزستان، بدن مطالعات زیست محیطی احداث شده و علیرغم اینکه اشتباه بودن آنها ثابت شده است، کسی اقتدار لازم برای خراب کردن آنها را ندارد.
- حرف آقای زرگر درست است و مدیریت آب یک حوزه نباید بین چند نفر تقسیم شود و باید متمرکز باشد.
- اگر حوزه آبریزی آب ندارد، نمی تواند با آب حوزه آبریز دیگر صنعت بسازد و باید آب مورد نیاز را از کشاورزان دارای حق آبه در همان حوزه آبریز بخرد.
- تنها راهکار جامع حل مساله، حل مدل اقتصادی آب است. آب باید دارای ارزش اقتصادی قابل محاسبه و قابل معامله بین آب بران باشد تا معلوم شود همانطور که صنعت جدید، می آید و زمین را از کاربری مثلا زراعی می خرد و کارخانه می سازد، باید آب را هم از کشاورز بخرد. (مثلا چاه کشاورز را بخرد و مسلوب المنفعه کند و به جایش چاه بزند.) و یزد هم باید آب را از اصفهان بخرد و اصفهان هم از خوزستان. (با شرمندگی، بختیاری در آب حق چندانی نداشته و احتمالا همین حالا دارد بیش از حق آبه سابقش برداشت می کند.)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
احسنت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
افرین
به عنوان یک فرد نسبتا آگاه باید عرض کنم:
ظاهرا سند حق آبه های کشاورزی در شرق اصفهان در سال 1335 صادر و به آنها تحویل داده شده است.
کارخانه ذوب آهن در سال 1345 راه اندازی شده است
انتقال آب به یزد در دولت خاتمی به شرط و دادن قول احداث تونل تا 2 سال بعد صورت گرفته است
برداشت آب از رودخانه در بالادست ها و دامنه های کوه که هم بخشی متعلق به استان چهارمحال بختیاری است و بخشی نیز منطقه چادگان استان اصفهان است در دوره آقای احمدی نژاد و با استانی کردن مدیریت اب زاینده رود ایجاد شده است
عزیز اصفهانی
شما فکر میکنید فقط شما به همه ایران خدمات اشتغال زایی میدید؟؟؟ بقیه مردم استانهای دیگه فقط تو استان شما ساکن میشن؟؟؟ و استفاده بی رویه و غیر کارشناسی آب جهت طرح های مختلف فقط در استان محروم و مظلوم شما ( اصفهان )درحال اجراست؟؟؟؟؟؟؟؟
نه عزیز من ، تو خوزستان هم ما میزبان هموطنان اصفهانی هستیم ولی مثل شما اینطوری قضاوت نمیکنیم که چون تو استان ما ساکن هستن باید بریم آب زاینده رود رو بیاریم برای مصارف صنعتی خودمون...
یه خورده انصاف هم خوبه والا
مطمئن باش نمیزاریم این طرح بطور غیر کارشناسی اجرا بشه و حق مردم خوزستان وبقیه استانهای دیگه پایمال بشه.
پاسخ ها
اصفهانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
باریکلا به تو . اگه موفق شدی یه قوطی گز جایزه داری پیش من.
اخه عزیزم چرا اینقدر حرص بی خود میخوری اعصابتو خورد میکنی؟ بالاخره با رصد ماه و ستارگان که تصمیم گیری نمیشه.نه شما نه من حق نداریم بگیم میذاریم یا نمیذاریم.حرف ما اینه که ما به خاطر کاری که اقایون کردن به خاطر ابی که انتقال دادن به مشکل خوردیم خودمونم دوست نداریم برای رفع مشکل ما برای کس دیگه مشکل ایجاد بشه.منتها یه عده این وسط با شلوغ بازی و نه نه من غریبم میخوان جو بدن که کار خوبی نیس.کار باید به صورت علمی حل بشه.
با سلام
دوستان دقت کنند که اولا اب زاینده رود مختص استان چهارمحال و بختیاری است و ابتدا باید اب این استان تامین بشه بعد بقیه استانها،نمیشه که مستقیما بیان از سرچشمه اب را به بقیه استان ها ببرن.یه چیز دیگه مخصوصا برای بچه های اصفهان که روی منابع آبی استان ما نظر ندید
خواهشمند است پیگیر پروژه قمرود هم باشید که باعث خشکسالی شهرستان الیگودرز شده است.
چرا ماهم مثل عربها از تکنولوژی ، شیرین کردن آب دریا که خیلی هم پیچیده نیست استفاده نمی کنیم ؟
همین الان شرکتهای مستقر در کرمان در حال احداث خط لوله از دریا به محل معادن خود هستند . پس دولت و یا شرکتها می توانند در مقیاس بسیار گسترده تر این کار را انجام دهند . به نظر من فولاد مبارکه و ذوب آهن بایستی نسبت به این طرح هرچه زودتر اقدام کنند
اگر آب را از جلگه خوزستان ببريد .دودش (خاك وريز گردها) توچشش همه مردم غرب ومركزي و جنوب غرب ايران مي رود .آنوقت انواع سرطان وبيماريهاي ريوي و... سراغتان مي آيد. فقط جلو دماغتان را نبينيد وبلند مدت فكر كنيد.
دوستان عزیز هموطن مدیریت بحران آب (منابع سطحی وزیر زمینی) نیاز مند برنامه ای ملی است .به نکات ذیل توجه کنید:
-رود کارون در اهواز خشکیده است در صورتیکه ذخیره آب سد های عظیمی چون کارون 4 وکارون 3 فقط در راستای تولید برق استفاده میشود .
ذخیره آب سد زاینده رود علاوه بر تولید نیرو بخش اعظم آب شرب وکشاورزی مرکز ایران را تامین میکند که بواسطه افزایش جمعیت ،تغیر الگوهای بهره برداری وخشکسالی های متوالی با خطر جدی روبرو شده است .
آبهای سطحی استان چهارمحال وبختیاری در خط القعر ها جریان دارند لذا استفاده کشاورزی از آن نیازمند پمپاژ آب در حد وسیع از منابع آب سطحی است از اینرو تمام آب کشاورزی وشرب چهارمحال وبختیاری از منابع زیر زمینی تامین میشود .افت شدید آب در سفره های زیر زمینی ،عم جبران برداشت از طریق بارش برف ،افزایش نیترات چاههای آب شرب از نمودهای بحران آب در چهارمحال است .
در این وضعیت هرچند انتقال آب از حوضه کارون به زاینده رود کم خسارت ترین روش است اما اگر تونل انتقال بهشت آباد باعث خشکیدن منابع آب زیر زمینی واختلال در سفره های آب زیر زمینی چهارمحال شود تمام حجم آب انتقالی از طریق این تونل حتی کفاف جبران کاهش آب چهامحال را نیز نخواهد داد .
لذا فارغ از بحث های منطقه ای مدیریت منابع ملی آب یعنی اتخاذ سیاستی که در پرتو آن "نه سیخ بسوزد ونه کباب !!"
من يك خوزستاني هستم و از مسئولين ميخوام آب شرب مثلا مركز استان را بياشامند ببينند چه خبره وقتي مهمان باشند از آب معدني لطفا استفاده نكنند ببينند چه خبر و بوي لجن آب را هنگام دوش گرفتن ببينند چطوره
فعلا که همه چیز به کام شما اصفهانی هاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
اره 10 -12 ساله اب زاینده رود رو بردن فوق فوقش سالی یه بار اونم عید برای بقیه که میان اصفهان باز میکنن.خیلی به کاممونه
آیا برداشتن آب از چهارمحال بختیاری کار خوبی ست؟
روش آبیاری کشاورزی ما که همان سیستم « آب را ببند به زمین » دوران پارینه سنگی است اشتباه است .آنرا بایستی درست کردن.
من یه خوزستانیم اول که آبمونو شور کردین و کلی از زمینهای کشاورزی بایر شدن، حالا که دارین کاملا آبو قطعش می کنین اجازه مهاجرت هم به شهرهای دیگه نداریم و برای انتقالی باید هفت جدمون جلو چشممون بیاد. آیا از نظر شما ما حق حیات نداریم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
تنها بخش کوچی از اب انتقال داده می شه عزیز دل برادر و اون هم در عوض اب انتقال داده شده به یزده
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
ناشناس محترمی که عنوان کردی بخش کوچکی از آب انتقال داده میشه....جان من به سر بیا کارون رو ببین....ببین اصلا آبی مونده که بخش کمیش رو بخواید انتقال بدید؟!!!!
وقتی خوزستان با مشکل کمبود آب رنج می برد و مردم آب شرب ندارد کشاورزی مختل شده سونامی گرد خاک در راه است چرا باید آب را برای کشت چای به اصفهان می برند ؟
اگر این کارو کردن ما به نشانه اعتراض هرکاری انجام می دهیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
اصلا توی اصفهان چای نمیکارند اقای بی اطلاع اصفهان را با مازندران و گیلان اشتباه گرفته ای
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
چای یا برنج یا هر چیز دیگه اصل مطلبو بچسب...
چهار محال خشک سالیه اب برای اشامیدن مردم هم نیست.انقدر زور نزنین تا بیاد این تونل ساخته بشه باید از توش هوا رد کنن جای اب
توروخدا یک کاری بکنید چهار محال داره به کویر تبدیل میشه که اصفهان صنعتی بشه!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
برادر اصفهان کویر شده خبر نداری
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
اصفهان کویر بود حق نداره برنج وفولاد داشته باشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
عزیزم طبیعت خاک اصفهان از اول کویر بوده
افرادی که ادعا می کنن اب زاینده رود رفته جای دیگری خوب برن حقشون رو از همونجاها بگیرن...مردم و خوزستان و چهار محال چه گناهی کردن...اگه یک بار به خوزستان اومده باشید متوجه خواهید شد که حیات اون منطقه به کارون هست...خوزستان قطب کشاورزی مملکت هست...بزرگترین تولید کننده نیشکر، دومین تولید کننده گندم، بزرگترین تولید کننده خرما، یکی از بزرگترین تولید کنندگان مرکبات و بسیاری از محصولات دیگه...کی می گه از اون آب استفاده نمی شه...آلوده ترین شهر دنیا یعنی اهواز که به دلیل خشک شدن چند تالاب از جمله هور العین و هور العظیم به این حال روز افتاده؛ فکر نمی کنید با خشک شدن کارون بدتر می شه؟!!! در ضمن من خوزستانی نیستم و به عنوان کسی این حرف رو می زنم که 6 سال، برای تحصیل، در این استان مظلوم و محروم کشور زندگی کردم. جنگ خوزستان، آب خوزستان، کشاورزی خوزستان، نفت خوزستان، اما الان خودش خوزستان چی داره؟!!!!واقعا این حقه؟!!! یه بار مسئولین پاشون رو تو این استان زرخیز بزارن تا ببینن مردم این منطقه چی می کشن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
حرف ما اصفهانیم همینه این ها همش نتیجه یک پروژ هست ابا دادن یزد و جاهای دیگه بعد قرار شد اب از جای دیگه برا مابیارند
حالا اب برده شده را نمی توان پس گرفت چون مردم یزد عادت به این اب کردند از طرفی اب از جاهای دیگر هم نیامده
اصفهان هم هر روز بدتر از دیروز
پس لطفا کل طرح که 10 ساله خون ما را کرده تو شیشه لغو کنید نه این که نصف ونیمه اجرا شود
باسلام.

بهترین راه حل برای از بین بردن مشکل کم آبی در کشور حفر یک کانال از خلیج فارس به مرکز ایران است. چینی ها در ۱۸۰۰ سال پیش این کار کردند، آمریکایی ها و سوئدی ها هم در قرن پیش و الان هم سودشا میبرند۰
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
ایران کشور بسیار مرتفعی هست. برای این طرحی که شما می فرمایید یا باید حفاری های عظیم صورت بگیر یا از پمپ آب استفاده بشه که جفتش پر هزینه است. بهترین کار شیرین کردن آب های جنوب و انتقال آب شیرین در حجم قابل قبول به مرکز ایران هست که باز هم در برابر مدیریت منابع آب و تشکیل چرخه بین آب و فاضلاب تصفیه شده کار پر هزینه ای هست.
من مخالف جانبداری به نفع هر استان ،بجای کارشناسی در جهت منافع ملی هستم.
چند سال پیش این خبر را از قول یک محقق دانشگاهی که هشدار داده بود مطلع شدم و همان موقع زنگ خطر برای اجرای کار غیر کارشناسی انتقال آب از چهار محال را بصدا درآورد .
جالب اینجاست تحقیق اولیه این طرح ،گسل ها و عوارض طبیعی که باعث هدر روی آب و نرسیدن بخش بزرگی از آب به مقصد را در نظر نگرفته بودند و طرح شتابزده ای محسوب می شد.
لابی گری یعنی همین :توافق پنهانی و غیر کارشناسی برای حذف منافع اکثریت برای کسب منافع اقلیت !
این طرح ی ظلم بزرگه به مردم چهارمحال، بردن آب از زیر زمین بدون توجیه مهندسی و بعد از اجرا عواقب بدترش دامن گیر این مردمه مظلومه
مشكل آب شرب اصفهان نيست جان من اگر مشكل آب شرب اصفهان باشد لوله كشي مشكل را حل مي كند مشكل اين است كه آيا تونل 75كيلومتري براي آب شرب است از سددز كانال 900كيلومتري براي آب شرب قم است يابراي كشاورزي وصنعت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
باتوجه به ارتفاعات در مسیر انتقال اب با لوله هزینه چند برابر احداث تونل داشته و همچنین مستلزم تخریب محیط زیست در طول مسیر لوله میباشد
این حرف ها و این کارها جز ضرر به این سه استان چیزی نداشته صنایع فولاد و آهنی که صاحبانشان در تهران هستند و فقط آلودگی شدید هوا و بی آبی به اصفهان میرسد و همینطور به چهارمحال باید مسئولین این سه استان بدون تعصب ((و این جور حرف هاییی که میگویند با هم اختلاف داریم،)) خود با هم کاری کنند و منافع مردم را در نظر بگیرند و مشکل را حل کنند نه اینکه به پای وزارت نیرو یا هرجای دیگه ای باشند.
آب رودخانه زاینده رود اصفهان هم از نظر اقتصادی هم از نظر شرب هم از نظر گرشگری و هم از نظر روحیه مردم شهر و کشور تاثیر به سزایی داره
رودخانه ای که قرن ها جاری بوده و زنده رود بوده در این 8 سال به خشکه رود تبدیل شده و تمام ان مزیت های بالا از بین رفته است
آن هم به خاطر حرف غیرکارشناسانه در شهرکرد که به هر میزانی که خواستید از بالا دست اب برداشت کنید و شرکرد با پمپاژ .ردن آب,باعث خشکی اصفهان شدن
در این 8 ساله همیشه به اصفهان به دید برخوردار نگاه کردن و واقعا اصفهان را از بین بردن
خواهشا کمی هم نصف جهان را دریابید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
از برنج کاری در منطقه لنجان ، یا برداشت از تونل گلاب کم کنید، تا آب به اصفهان نیز برسد، سد زاینده رود در طول شبانه توسط اصفهان مدیریت می شود حال چه ربطی به نظرات استان چهارمحال و بختیاری دارد؟
کارشناس محترم روستاهای اطراف زاینده رود هم حق برداشت ندارن چه برسد به شهرکرد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
آقای آرش حرف الکی نزن اصلا زاینده رود، رودخانه فصلی بوده و هست، فقط به لطف تونل های که قبلا برای انتقال آب زده شده است در تمام فصول سال آب داشته که الان هم به علت خشکسالی آب ندارد ضمن اینکه صنایع فولاد و دیگر صنایع بخش اعظم این آب را مصرف می کند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
1-زاینده رود رودخانه دائمی است که در این 8 سال به علت سوء مدیریت فصلی شده. 2-تونل گلاب هنوز به بهره برداری نرسیده که پس از بهره برداری قراراست ابی که سالهاست با پمپاژ و هزینه گزاف منتقل میشود را بصورت ثقلی و با هزینه کمتر منتقل کند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
اگه بتاریخ مراجعه میکردی میفهمیدی فصلی هست یا نه و گرنه لزومی نداشت در زمان پهلوی تونل بزنند که آب کارون بیاد توی زاینده رود خب چرا به جای هزینه گزاف تونل لوله نمی زنند
آب يك مسئله ملي است ربطي به استان وشهر خاصي ندارد
چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است...
روستاهای چهارمحال و بختیاری با فاصله کمتر از دو کیلومتر از سرشاخه های کارون در فصل گرما با جیره بندی غیرمنطقی آب (در طول شبانه روز 3 الی 4 ساعت آب دارن) روبرو هستند حال زمین های کشاورزی و مستعد بماند، که همگی دیم هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
اینکه روستا با فاصله کمتر از 2کیلومتری مشگل اب دارد به مدیریت استان ربط دارد و نه کمبوداب
سسسسسسسسسلام
عزیزان اصفهانی اطلاعات خود را بالا ببرید و بدانید که مسلمان تعصب بی جا نباید داشته باشد . اولا میزان برداشت اب از یک رودخانه باید براساس اصول خود باشد برداشت بی رویه به تمام اکوسیستم منطقه اسیب میزنه از جمله از بین رفتن اکثر نخلستانهای ابادان و خرمشهر بدلیل شور شدن اب . دیگر اینکه سبب بالارفتن میزان فلزات سنگین می شود که در حال حاضر نیترات و جیوه ...در اب اهواز بسیار بالا میباشد و ضررهای دیگر بماند حال انتقال برای ذوب اهن و فولاد اصفهان که خنده دار است اصلا این طرحها متعلق به استان اصفهان نیست چون به اب زیاد احتیاج دارند اما با اصرار بی خود این طرحها به اصفهان داده شد . تابناک طبق معمول هیچ وقت نظرات من را نمایش نمیدی .
به جای این حرفهای بی منطق(که از زبان هر کسی میخواهد بیرون بیاد خواه مردم عادی خواه نماینده مجلس خواه وزیر ) اگه فکر و ذهنمون را میگذاشتیم بر روی اصلاح الگوی مصرفان و همچنین از دولت مردان میخواستیم که در بهبود الگوی مصرف هزینه کنند این مشکلات اصلا پیش نمی آمد. این را از این جهت میگم که با این قضیه من درگیر هستم. پدرم یه باغ کوچک در یکی از منطق اصفهان که اتفاقا با مشکل آب مواجه است، دارد. کمبود آب داشتیم. هزینه کردیم و سیستم آبیاری قطره ای که بازم بهینه و به قول منن، من در آوردی است پیاده سازی کردیم . نکته ای دیدم اگه بیش از نیاز درختان به آنها آب بدیم با حق آبه ای که از قبل داشتیم میتونستیم 4 بار توجه کنید 4 بار زمین را آبیاری کنیم. یعنی 20 الی 30 سال پیش این کار را کرده بودیم ما حداقل 80 الی 120 ساله دیگه به این مشکل بر میخوردیم. یا اگه از حالا شروع کنیم حداقل 4 برابر الان زمان پیدا میکنیم. از نمونه اسرافهای ما ایرانی ها زیاد و تمامی نداره در همه زمینه ها. یه سوزن باید به خودمه بزنیم یه جوال دوز به بقیه . من مطمئن هستم این مقدار نعمتهای که داریم(آب، برق، بنزين، گاز و ......) برای تمام مصارفمون کافی و حتی زیاد هم هست. چون خدا برنامه ریزی کرده و به بندش سختی نمیگیره باید اونجوری بشیم که خدا میخواهد نکته اش فقط همینه . فقط باید خودمون را اصلاح کنیم.
غرب شهر اصفهان کلا در اختیار چهار محال و بختیاری های عزیز است که به اصفهان مهاجرت کرده اند. اگر دولت بتواند صنایع اصفهان را به مناطق مناسب تر انتقال دهد، اصفهان از مشکلات عدیده مانند آلودگی، ترافیک، حاشیه نشینی و .... راحت خواهد شد و جمعیت مهاجر ان نیز کاهش خواهد یافت. احتمالا دیگر نیازی به انتقال آب اضافی به اصفهان هم نخواهد بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
عذر میخوام چرا اصفهانی های عزیز جوری رفتار میکنند انگار مهاجرین خدایی نکرده جذامی چیزی دارند در خوزستان هم کلی از استان های اصفهان و غیره امده اند و قدمشون روی چشم شما هم یکم مراعات کنید ما همه مسلمان و ایرانی هستیم
هم وطنان اصفهانی 300 متر زیر زمین تونل کندن میدونید یعنی چی؟ مسئولان شما می دونید یعنی چی؟
تمام سفره های زیر زمینی خشک می شوند استان چهارمحال و بختیاری و خوزستان به کویر تبدیل می گردد.
چرا از آب خلیج فارس استفاده نمی کنید؟
چرا صنایع را در اصفهان متمرکز کرده اید؟
کاری نکنید که بختیاری های غیور و خوزستانی های دلاور (عرب و اعجم)مجبور به عکس العمل گردند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
اولا این تونل قرارنیست اب زیر زمینی را منتقل کند بلکه ابی را که از استان بدون هیچ گونه استفاده خارج میشود را به منطقه مرکزی منتقل خواهد کرد. ثانیا انتقال اب از خلیج فارس به علت اختلاف ارتفاع بیش از 1.5 کیلومتری وهمچنین شوری وطول بیش از هزار کیلومتری تقریبا محال است. ثالثا مسائل کارشناسی را باید بصورت کارشناسی حل کرد و نه باتحیکات قومیتی
آب زاینده رود از قرنها قبل در شرق اصفهان باعث تولید گندم که یک محصول استراتژیک است میشد .در دولت گذشته مجوز دادند که این آب برای کشت هلو و بادام در چارمحال مصرف شود. و کشاورزی شرق اصفهان را نابود کردند و تابناک واکنشی نشان نداد.
من متاسفم که اب استان محروم چهارمحال می برند ودر عوض هیچ خدمت رسانی به اون استان نمی کنند ابی که از شهرستان کوهرنگ می برند از دل کوههای زردکوه بیرون میاد وواقعا زلال و سرد می باشد زنده باد کوهرنگ
تا دیروز نفت و گاز خوزستان می بردن امروز ابشو میبرن
اصفهان به اندازه نیاز واقعیش از آب استان چهارمحال برداشت کنه ولی به ازای آن باید حق آبه بده که وضع معیشت مردم این استان بهبود پیدا کنه،مثلا زرین شهر به چهارمحال واگذار بشه و مدیریت ذوب آهن به شهرکرد سپرده بشه.
پاسخ ها
بچه شهرکرد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
الان فکر کن این کار شد، مشکل حل شد؟
یک قطره از آبی که میره اصفهان تلف نمیشه. همین طور یزد. این دو شهر با تفکر مقتصد و مدیریت خوبشون باید منابع بیشتری در اختیار بگیرند تا بتونند به مملکت بیشتر خدمت کنند.
پاسخ ها
خوزستانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
عمو جان ما داریم از جون مردم خوزستان حرف می زنیم که آبشون شوره و پر از املاح سنگین ، شما از اقتصاد حرف می زنی، تازه کدوم اقتصاد رو شما دارید ؟ اقتصاد یعنی نفت ، پتروشیمی ، فولاد،بزرگترین نیروگاه های برق کشور :دز،عباسپور،رامین، کارزون 1و2و3و4 ، صنایع نیشکر، گندم، اقتصاد یعنی بندر بین المللی، که خوزستان همشون رو داره ،آدم های کاردان و کاری هم داره ، خوزستان دومین تولید کننده گندم کشوره، شما چی؟ فولادی که باید در استان های جنوبی تاسیس می شد رو به زور صاحب شدید و ادعای اقتصاد می کنید
هزاران سال است كه زاينده رود از اصفهان عبور مي كنه مال كجاست مهم نيست اما مسيرش اينه چرا مسير طبيعيش بايد بسته بشه ما آرزومونه كه شركت نفت و صنايع بياد چها محال فكر كردي چي داره غير از آلودگي و بدبختي و كاركنانش يااز جنوب هستن يا به قول شما از چهار محال يا جاي ديگه شايد چند تا كارگر بيچارش هم اصفهاني باشه امكانات مال شما مسير رودخونه را باز كنيد اي بابا
کارون رو نابود میکنید تا زاینده رود زنده بشه؟! بجای این کار، جلوی برداشت بی رویه رو در مسیر زاینده رود بگیرید.
دشت مرکزی ایران اگر قابلیت کشاورزی داشت الان دچار بی آبی و خشک سالی نمیشد، وسط بیابون که برنج نمیکارن!
برای نماینده های خوزستان باید متاسف بود که بدون هیچ گونه مخالفتی آب خوزستان رو می برند و صدای هیچ کس هم در نمیاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
بابا کو برداشت؟؟
بیاید ببینید بعد قضاوت کنید.....
هموطن با مثبت دادن خوزستان مظلوم وچهار محال فقیر را تنها نگذار
من اصفهانیم. زاینده زود زنده روده ما بدون زاینده رود مرده ایم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
ما هم خوزستاني هستيم. شما كه درد مرده بودن زاينده رود رو چشيدين چطور راضي ميشين كارون رو براي منافعه ديگران نابود كنيم؟؟؟؟
زنده باد كارون
زنده بادخوزستان و چهارمحال بختياري
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
و بهتره بدونید چقدر مهاجر از این دو استان به اصفهان داشتید....
صنایع باید کنار دریا منتقل بشه
آقايان درست كردن شركت هاي آب منطقه اي بر اساس تقسيمات جغرافيايي سياسي يعني استاني اشتباه بزرگي بود . كشور داراي 6 حوضه اصلي است و لذا براي امكان انسجام در مديريت هاي كلان هر حوضه، تنها بايد در هر حوضه آبريز يك شركت مديريت حوضه اي تشكيل و منابع آب حوضه را در قالب نتايج آمايش سرزمين و منافع كلان كشوري مديريت نمايد.از موقعي كه تقسيمات حوضه هاي مديريتي به صورت استاني گسترش بيشتري يافت، دخالت هاي غير كارشناسي و جناحي در مديريت آب كشور، اساسا مديريت آب را با چالش مواجه كرده است. لذا صحبتي كه آقاي دكتر زرگر فرموده اند در خصوص حوضه آبريز زاينده رود در خصوص لزوم يكپارچه سازي مديريت آب(با توجه به سابقه قبلي ايشان در جايگاه معاونت آب كشور)، صحبتي بجا و در جهت منافع منطقه اي، حوضه اي، و كشوري است. بايد آب از چرخه مديريت هاي استاني خارج گردد. آب يك ماده ملي است و بايد متناسب با اهداف كلان برنامه هاي كشوري و بطور اصولي و خارج از هر گونه فشارهاي غير كارشناسانه، با مديريت هاي درست و توانمند، مديريت گردد. نه در آب و در نفت و نه در هيچ منابع ديگري نبايد منطقه اي فكر كرد بلكه هدف اصلي همه ما بايد نيازها و اولويت ها و برنامه هاي جامع كشوري باشد. تا به اين نگاه دست نيافته ايم ، توسعه يافتگي اصولي امكان پذير نخواهد بود. خاطرم است در سالهاي اخير وقتي يك هيئت از پارلمان يك كشور آفريقايي از ايران ديدن مي كرد به ملاقات وزير وقت نيرو نيز رفت. يكي از خبرنگاران از يكي از نمايندگان هيئت مذكور سوال كرده بود آيا در كشور شما هم نماينده گان در مجلس بطور منطقه اي دنبال مطالب از جمله آب هستند؟ جواب نماينده آفريقايي بسيار جالب بود. جواب اين بود: اگر ما در مجلس منطقه اي صحبت كنيم ما را از مجلس اخراج مي كنند. خوزستان، فارس، چهارمحال و همه استانهاي اين كشور جزء خاك اين كشور هستند و همه آنها لازم است بطور بهينه از منابع خدادادي اين كشور بهره مندگردند. عليذا در انتقال آب بين حوضه اي ملاحظات جهاني و مديريتي بسياري وجود دارند كه در جهت منافع هر دو حوضه مبدآ و مقصد بايد رعايت شوند.
همه ملت حق استفاده از منابع این سرزمین را دارند ولی بعضی از منابع صرفا به شرایط اقلیمی و محیطی مناطق مربوط میشه و این درست نیست که ما اقلیمها رو بهم بزنیم تا همه استفاده کنند چون در نهایت دودش به چشم همه ایرانی ها میره خشک شدن کارون خشک شدن صنعت و کشاورزی در خوزستان و چهار محال و درنهایت خشک شدن ملیونها زندگی و محل درآمد خانوارهای همین سرزمینه و در نهایت آشفتگی در امور کا مملکت هست بهتره به بزرگترین منبع درآمد ایران که نفت و پتروشیمی خوزستان هست توجه کنیم آب کارون نباشه اصفهانی هم پول نداره
درجواب اصفهاني ها و خوزستاني ها: چرا امتياز صنعت را به استانهاي اصفهان و خوزستان بدن بعد آب چهارمحال و ببرن اونجا كاركنن؟ اين چه كارييه/ صنعتا بدن به خود چهارمحال كه صاحب نعمت خداداديه هركي هم كار خواست تشريف بياره چهارمحال
اقای امیر کدام حق ابه وقتی تونل میزنند و جریان اب را انحراف میدن این که حق ابه نیست چرا بی جهت نظر اشتباه میدی؟ چرا مدیریت و سرپرستی تونل اول و تونل دوم و تونل سوم کوهرنگ و نیروگاه کوهرنگ را به استان چهار محال بختیاری نمیدن و اصفهان تصرفشون کرده
سلام وخسته نباشید خداوند متعال به به ضرروت مسیر آب تعیین شده است اگر این آبها مسیر اصلی خودش طی نکنه بدانید هم اصفهان وبقیه استانهای ایران بی آب می ماند چرا ؟ سد زدندن در مسیر آب های خدادادی وجمع کردن در یک نقطه باعث می شود زمینها خشک وبیابان شده وبخارات که از سطح زمین متساعد نمیشه وباعث کمبود باران کشورهای پیشرفته قبل از ما که سد بسازیم آنها ساختن وبه این نتیجه رسیدن باعث تخریب محیط زیست و آب وهوای مناطق شده نمونه بارز آن دولت آمریکا 500 سده را از بین برد علترامسولین تحقیق کنند سد باعث خرابی وگرمی زمین و کمی ابی شده
بابا به خدا ظلم به مردم بختیاری.اب کوهرنگ و چشمه لنگان بردن اصفهان.اونوقت خودشون اب ندارن /تازه همین برخی اصفهانیا پشت سر لر ها میخندن!!!!!!!!
بیایید فکر کنیم که هیچ استانی وجود ندارد ،آیا باز هم آب را اینگونه تقسیم می کنیم ؟
هرگونه هدر دادن آب اشتباه است .
بهتر است درست و منطقی تصمیم بگیریم و سهم هرکس بر اساس نیازش باشد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
سهم خوزستان به اندازه برقی که تولید میکنه و حفظ محیط زیستشه و هزار مزیت دیگه...آبادی رو خراب نمی کنند برای آباد کردن جای دیگه
اینایی که میگی همه سالهاست به اصفهان مهاجرت کرده اند وگرنه نیاز آبی اصفهان اینقدر بالا نبود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
یه مقدار مهمان نواز باشید!
پاینده باد خلیج همیشه فارس و همه ملت ایران
شماهایی که با استناد به نظرات کارشناسی و علمی انتقال آب از کارون به فلات مرکزی ایران را غیر کارشناسی میدونید.ایا پمپاژ آب از زاینده رود به کوه ها توسط پمپ های آب جهت باغات هلو و گردو تحت عنوان طرح طوبی کارشناسی شده بود؟ایا تقسیم حوزه ابی زاینده رود به سه قسمت و دادن مدیرت هر قسمت به استان های چهار مهال . اصفهان و یزد که در نتیجه این کار تمام اب زاینده رود را فقط مدیریت اب منطقه ای جهار مهال در استان خودشون مصرف میکنند و خشکی را نصیب مردم پایین دست در استان های اصفهان و یزد کرده اند.کارشناسی شده بود؟
ما همه در یک ایران زندگی میکنیم.
به جاي اين كشمكش ها بايد يك فكر اساسي كرد و بهترين راه قبل از وضعيت بحراني:1-انتقال ذوب آهن و صنايع فولاد به جنوب كشور و استفاده از دريا به عنوان خنك كننده است.2- اعلام صرفه جويي و وضعيت فوق العاده به همه مردم و 3- جمع آوري كولر آبي هاي اصفهان و دادن كولر گازي با قيمت مناسب و اقساطي به عموم مردم توسط استانداري اصفهان است.
باید خط لوله ای که از اصفهان به یزد میره را ببینید. ماشین از توش رد میشه. بخش اعظم اون هم برای کارخانه های سرامیک و کاشی یزد برده میشه و بقیه هم برای مصرف آی شرب یزد ولی کشاورز اصفهانی که زمانی خوش زکات میداده الآن زکات بگیر شده.
ما چیزی بیش از حق آبه شیخ بهایی نمی خواهیم.
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
عزیزم حق آبه شیخ بهایی که دیگه شامل تونلهای کوهرنگ2 و کوهرنگ 3 و گلاب نمیشه. ماهم قبول داریم همون حق آبابه شیخ بهایی رو به تو بدیم. و نذاریم از کوهرنگ 2 و 3 چیزی سمت اصفهان بیاد.
چرا سفسطه و مغلطه و ... میکنید، آخه 60 درصد مردم زندگی شان ازبین میره یعنی چه؟ مگه یزد و کاشان و جاهای دیگه که آب ندارند ، یک نفرشان مرد؟ نعمت های خدا باید در تمام جاها تقسیم بشه .خوزستان به چهامحال گاز بدهد ،چهار محال آب بدهد.مردم پشت گرمای سوزان کوره بلنداصفهان عرق بریزند تا به جاهای دیگه آهن بدهد.کرمانشاه گندم بدهد و....
لطفا اختلاف افکنی نکنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
ابی که قرار است با تونل منتقل شود همه اب خروجی استان می باشد وهیچ نقشی در زندگی مردم استان چهارمحال ندارد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
عزیزم ما خوزستانیها که تابحال در مقابل چیزهایی که دادیم دریافت چندانی نداشتیم! بعدش بعضی نعمات مثل نفت و گاز تبعات داره! این تبعات رو ساکنین محل تحمل می کنن!
مردم چهارمحال و بختياري سال هاي سال آب كوهرنگ را از طريق زاينده رود به اصفهان مي فرستاند و بعد هزينه آب شرب استان را با سر برگ قبوض آب استان اصفهان پرداخت مي كردند الان هم منطقه سامان و روستاهاي اطراف آن شده حياط خلوت اصفهاني ها , شما روزهاي پنجشنبه و جمعه تشريف بيارين ورودي جاده شهركرد و اصفهان ببينيد چه تعداد خودرو اصفهاني به شهركرد وارد يا خارج مي شوند بدون هيچگونه هزينه كردي در استان و فقط استفاده كننده و توليد كننده آشغال و زباله در منطقه هستن ,‌ بنابراين پيشنهاد اين حقير به استاندار محترم استان اين است كه راهكاري جهت ورود گردشگران و حتي خريداران املاك تفريحي به خصوص در اطراف شهر سامان در جهت عدم تخريب و حفظ سرمايه استان در نظر گرفته شود. اگر در منصب يك مقام اجرايي استان بودم( كه نيستم ) به ازاي ورود هر خودرو غير بومي به مناطق تفريحي استان عوارض دريافت مي كردم .
با تشكر ( هر چند كه نظرات اين چنيني انتشار داده نمي شود )
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
همشهری ، همه دنیا پول خرج می کنند تا گردشگرهاوتوریست ها راجذب کنند چون حضور گردشگر وتوریست در هر منطقه باعث جذب سرمایه ورونق اقتصادی در ان مناطق میشود اول اطلاعات خود را بالا ببریدوبعد نظربدهید
به جان مردم خوزستان؟ تفاوت خوزستان با اصفهان چيه؟! هر دو از مشرب بختياري مي نوشند!
پاسخ ها
خوزستان مظلوم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
تفاوتش اینه که حق آبه کارون( که 30 سال پیش توش کوسه هم وجود داشت، کشتی رانی داشت اما الان یه جوی پر از لجن ازش مونده) متعلق به کسانی که در حوزه کارون کشاورزی و دامداری میکنن و زندگی انها به این آب وابسته است،راستی تفاوت خوزستانی و اصفهانی چیه ؟ چرا غیر اصفهانی ها حق استخدام در صنایع اصفهان رو ندارن ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
همه از ايرانند، هي بختياري خوزستاني اصفهاني نكن. همه از نزولات خداوندي مينوشند
مطمئنا نياز آب شرب مردم استان محروم چهارمحال و بختياري كه روزي سر سبز ترين طبيعت بود را نمي توان با برداشت بيش از حد اصفهان از زاينده رود به بهانه مصارف صنعتي نا ديده گرفت اولويتهاي استان چهارمحال و بختياري قابل چشم پوشي نيست.
سلام
بیرون گود نشستن وگفتن لنگش کن کاری نداره.
مردم مظلوم چهارمحال آب راا واسه کشاورزی نمیخوان چون زمین کشاورزی وهوای کشاورزی ندارن.برادر من خواهر من آب را واسه خوردن میخوان.،، میفهمین واسه خوردن.
.گزارش استانداری را که اعلام کرده آب آشامیدنی شهر وروستا چون آب چاهه بگیرید معلوم میشه آلودگی در چه سطحی .از اون طرف سرما وبدی آب وهوا واسه چهارمحال باشه و شبهای زایندهرود واسه بقیه خدایش ظلمه
خواهش میکنم ازتون بیشتر روی این جریان مانور بدید

واقعا کارون دیگه داره خشک میشه
اصلا اب نداره دیگه همش فاضلاب هست

اینقدر دارند جاده های ساحلی رو به سمت اب میارند که ادامه بدند 2طرف به هم میرسند و این کارو انجام میدند که مردم متوجه کم شدن آب کارون نشوند

اصلا چه لزومی داره رود کارون خشک شه و ابش به اصفهان بره؟

بازم خواهش می کنم اطلاع رسانی کنید
ممنون از اطلاع رسانی و عرض کنم که تاریخ نشان داده که این شهر و استان عزیزمان در طول تاریخ چقدر هدف ناملایمات قرار گرفته و همانطور که 8 سال جنگیدیم اجازه نمیدهیم میراث استانمان را مانند گوشت قربانی تقسیم کنند
خوزستان اصفهان چهار محال و بختیاری بابا چه خبره مردم رو به جون هم می اندازید یه مشکلی پیش اومده به نام کم آبی مسولین سه استان به همراه رییس جمهور جلسه بگذارند با نظرات کارشناسان به نحو مطلوب و منصفانه حلش کنند
شاید بدون عدد و رقم اظهار نظر کردن رته به جایی نبره. همه نظرها قابل احترام هستند اما بعضا با توجه به سود فردی و یا گروهی اظهار میشن.
شاید جالب باشه بدونید که با اجرای تونل های کوهرنگ 1 و 2 در دهه 40 و 60 سالانه حدود 500 میلیون متر مکعب اب به سرشاخه های زاینده رود منتقل میشه.
این تونل ها چون سد مخزنی نداشتند در سال های خشکسالی با حجم کمتری اب منتقل می کردنند. به همین خاطر از اوایل دهه 70 طرح سد و تونل کوهرنگ 3 تصویب و کار اجراییش شروع شد که متاسفانه هنوز تمام نشده.
مجموع آب انتقالی به یزد و کاشان )93 + 46) برابر با 139 میلیون متر مکعب در سال هست که در قیاس با حجم آب انتقالی از هر یک از تونل های کوهرنگ حدود 100 میلیون متر مکعب کمتر هست.
طرح اولیه سد و تونل بهشت آباد که هدفش تامین آب شرب و صنعت و نه کشاورزی ! هست برابر با 1100 میلیون متر مکعب و یا به عبارتی بیش از 7 برابر حجم آب انتقالی به یزد وکاشان بود که با پیگیری مردم و نماینده های چهارمحال و خوزستان در فاز دوم کمتر (800 میلیون متر مکعب) شد.
به نظرم این اعداد ارقام معیار خوبی برای قضاوت در مورد طرح بهشت آباد باشه.

امیدوارم که در دولت تدبیر و امید شاهد نگاهی مدبرانه به منابع آب باشیم و فارغ از باندبازی ها و بازی های سیاسی برای منابع و منافع ملی مون تصمیم گیری بشه.
نیمی از برق مملکت از سدهای روی کارونه نفت و گاز هم تمامه هزینه مملکت رو تامین میکنه ولی ای کاش سطح آب رودخانه کارون را با چند سال پیش مقایسه کنید تا تفاوت را ببینید .. ای کاش برای یک ماه آب آشامیدنی اهواز در اصفهان باشه تا این دوشتان بدوند چه لجنی داره به عنوان آب به خورد مردم می ره
مگر اشکالی دارد که مردم آبادان و خرمشهر به جای آب لجن بنوشند تا در عوض کشاورزان اصفهانی بتوانند برنج بکارند و شهروندان عزیز اصفهانی «شب های زاینده رود» زیبایی داشته باشند!!!!!!!!
به امید فردایی بهتر برای خودمان و فرزندانمان و تمام مردم عزیز ایران.
عزیزان باید نگاه ملی به کشور داشت و منافع همه (نه ضرر!) لحاظ شود.من خودم اهل خوزستانم.از وضع اصفهان و چهار محال و بختیاری بی اطلاعم.
ولی در جنوب خوزستان شوری آب بیداد میکنه.بدلیل پایین آمدن سطح رودخانه کارون و اروند رود وبهمنشیر که هر روز میلیمتر میلیمتر از عرض اون کم میشه و جاشو گلو لای و نیزار میگیره.این رودخانه ها تنها منع آب شرب و کشاورزی و صنعتی این خطه هستن که شیرینی آب دیگربرای آنا معنایی ندارد.از تمامی مسئولین خواهش میکنم که نگاه یکجانه در این مساله ملی نداشته باشند و منافع مردم این سه استان را لحاظ کنن.
آب زاینده رود یزدی ها بردن/آب کارون اصفهانی ببرن
پروژه جدید ایجاد شد؟
به نظرتون خوزستانی آب کدام شهرو استان باید ببرن
این داستان ادامه دارد...
خوزستانی عزیز شیرین کردن آب دریا و پمپاژش انرژی می خواد که شما نفت و گاز فراوون دارید یه دونه از چاهها بردارید برا خودتون!
جهانی بیندیشیم، منطقه ای عمل کنیم.
به ایران بیندیشیم، استانی عمل کنیم.
حل مشکلات آب کشور یک عزم ملی وجامع نگری میخواهد.وباید مجلس ودولت به عنوان الویت کاری، بسیار جدی دراین امر وارد شوند.وهیئت های سه وپنج نفره صدور پروانه مصرف معقول آب مطابق مواد 18و19قانون توزیع عادلانه در کل کشور ودر سطح وزارتین نیرو وجهاد کشاورزی تشکیل گردد .قوانین متناقض وابهام دار در این موارد اصلاح گرددوبودجه های لازم در این مورد منظور گردد.
با سلام
به اطلاع می رساند شهرکرد مرکز استان چهار محال وبختیاری از آب شرب سالم محرومند و از آب چاه استفاده می کنند. مردم شهرستانهای کوهرنگ اردل بروجن لردگان از آب آشامیدنی سالم علی رغم وجود سرچشمه های دو رود خانه کارون و زاینده رود محروم هستند
درود بر نماینده مردم شریف شهرستان بروجن ما مردم استان با تمام توان از نمایندگان خود دفاع خواهیم کرد.
مي گويند: خيري كه به خانه رواست به جاي ديگر حرام است؟اگر دقت كرده باشيد دراستان اصفهان بالاي 70%سيستم آبياري مزارع وباغات استان از نوع غرغابي است، اين يعني حرام كردن آب ،سرمايه ملي ،نديدن ديگران!؟ .پس بياييم بجاي اينكه آب راهدر بدهيم آب رادرست استفاده كنيم. .ومسئولان محترم اصفهاني مقدمات اين كار را طي يك پروسه زماني مشخص اصلاح نمايند.
1-صنايعي نظير فولاد وكاشي كه بسيار آب بر ميباشند دراستانهاي اصفهان ويزد احداث شده است
2-كانالهاي آبرساني دراستان اصفهان تا مورچه خورت كشيده شده است
3-انتقال آب شرب به اصفهان يزد وكاشان انجام شده است
4- حجم مخزن سد زاينده رود 1400ميليون مترمكعب است كه فقط 50ميليون مترمكعب آن رابه چهارمحال داد ه اند
5-كل آب كه براساس طومار شيخ بهايي تقسيم ميشده به اندازه آب شرب فعلي اصفهان هم نبوده ودر بالادست هم مردم نياز خود رابرداشت مي كرده اند
6- باغ بهادران در استان اصفهان است همين الان تشريف ببريد آب در رودخانه جاري است ومصرف آب شرب وصنايعي نظير ذوب آهن -فولاد-سيمان پلي اكريل -پالايشگاه-نيروگاهوصنايع كاشي وحدود 3000كارخانه سنگ بري مانع رسيدن آب به شهر اصفهان وتلطيف هواي آن شده است
نياز آب بخصوص آب شرب انكار ناپذير است ولي به چه قيمت آيا بازدن تونلي با طول 100كيلومتر آنهم در عمق 300متري زمين بدون مطالعه ودرحالي كه هيچ تجربه اي هم در دنيا در اينخصوص وجود ندارد
4-
از تمام مسئولان خوزستانی از جمله برادران رضایی که از دولتمردان هستند انتظار داریم جلوی انتقال آب کارون را بگیرند.
آقای آرش که می گید خواهشا نصف جهان را دریابید . آخه کی گفته اصفهان نصف جهانه ؟ ! ما خیلی شهرهای قشنگ تر و با قدمت تاریخی و فرهنگی بیشتری در ایران داریم که اصفهان به پاشون نمیرسه.
درسته منابع خدادادی مال همه مردمه ولی نه طوری که 10سال دیگه چهارمحال خشک بشه70درصد مردم باید کوچ کنن و خونه زنگیشونو بفروشن اگه چهارمحال 10سال دیگه خشک بشه اصفهان میاد تمام این شیلات ها و چاه ها و قنات ها و رودخونه ها رو پر آب کنه؟؟؟؟خود شما میذارید؟نه معلومه نه.هرچی آب رو زمینه اضافه برا اصفهان ولی نه عمق 300متری آبارو برداری ببری پس خودمون چی یه کم انصاف داشته باشید آخه.اگه دنبال دفاع مسئولین هستید نه زور بزنید نه هی الکی دعا کنیدخودمون باید یه هاکی تو سر خودمون بریزیم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی