بازدید 52951

فرصت‌سازی یک اعدامی برای لطف به چند میلیون مبتلا به مواد مخدر

مرد سی‌و‌هفت ساله‌ای که یک روز پس از اعدام زنده یافته شد، شاید یک بار دیگر زندگی را بیابد. این در حالی است که نگاه به اخبار منتشره از اعدام قاچاقچیان در شش ماه ابتدایی سال نود و دو، شمار اعدامی‌های مواد مخدر را بیش از صد تن نشان می‌دهد. این شیوه مبارزه با مواد مخدر چند سال است که ادامه دارد!
کد خبر: ۳۵۲۶۰۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۰ 21 October 2013
جامعه ایرانی در چند روز اخیر با این معما روبه‌رو شده‌ که آیا یک اعدامی که یک روز پس از اعدام زنده دیده شده، باید بار دیگر اعدام شود یا خیر؟

اما آیا این مهم‌ترین معمایی است که در مسأله مواد مخدر پیش روی جامعه است؟

به گزارش «تابناک»، مرد ۳۷ ساله‌ای که به دلیل حمل یک کیلوگرم روانگردان شیشه در بجنورد به دار آویخته شد، یک روز پس از اعلام مرگش، با بخار گرفتن کاور پلاستیکی جسدش زنده یافته شد.

اما هم‌اکنون چند پرسش بدون پاسخ قطعی وجود دارد؛ این که در چنین شرایطی با محکوم چه باید کرد؟ این که یک کیلوگرم شیشه کشف شده از وی چه بلایی بر سر جامعه می‌توانست بیاورد و ‌سرنوشت نهایی وی در پرتو همه مباحث حقوقی و شرعی این روز‌ها چه خواهد شد؟

وقتی دوازده سال پیش و در بهار سال ۱۳۸۰، حسن نراقی کتاب جامعه‌شناسی خودمانی را می‌نوشت، در پایان بخشی از کتاب که «حقیقت‌گریزی و پنهان‌کاری ما» نام دارد، به موضوع شیوه مبارزه با مواد مخدر پرداخت. بازخوردهایی که نویسنده در مورد کتاب خود گرفت، به کتاب دومی به نام «پی نکته‌هایی بر جامعه‌شناسی خودمانی» منجر شد که برخی از نکات آن به صورت زیر است:

‌۱ ـ «سالانه از متوسط ۳۲۰۰ تن مواد مخدر تولید شده در افغانستان، حدود ۲۵۰۰ تن آن راهی ایران می‌شود که نهایتا روانهٔ بازارهای اروپا و آمریکا بشود، ولی همه ساله حدود یک‌هزار تن از این مواد در داخل کشور ما توزیع می‌شود؛ یعنی کشور عزیز ما ایران به تنهایی ۴۰ درصد این مواد را به خود اختصاص می‌دهد‌!».

 ۲ ـ «روزنامهٔ عدالت در شماره ۱۰۷ خود از قول مدیر کل زندان‌های یزد می‌آورد: جرایم مواد مخدر دلیل بازداشت ۸۵ درصد از زندانیان استان است، و رئیس کل دادگستری استان تهران با «اسف بار» خواندن وضع دادگستری، افزایش ۱۵ درصدی سالیانهٔ پرونده‌های قضایی را در حالی اعلام می‌کند که نمایندهٔ دفتر برنامهٔ کنترل مواد مخدر بین المللی گفته است: کارهای مجامع جهانی در برابر آنچه که جمهوری اسلامی ایران طی ۲۰ سال گذشته با مواد مخدر انجام داده بسیار ناچیز است‌».

‌نویسنده سپس پیشنهاد می‌کند، ‌«اگر پذیرفته‌ایم که تمام محدودیت‌ها، جریمه کردن‌ها، حبس کردن‌ها، و اعدام‌ها که در این پنجاه شصت ساله اعمال کرده‌ایم همه نتیجهٔ معکوس داده، پس این بار به ریسکش می‌ارزد که با یک نشست و برخاست قانونی، جسارتی به خرج دهیم و مصرف مواد مخدر را آزاد اعلام کنیم. شوکه نشوید! این به آن مفهوم نیست که بلافاصله بعد از آزاد کردن، تمامی راه‌های مبارزه را به روی خودمان ببندیم، نه! تمام آن کار‌ها را حتی با شدت بیشتر دنبال می‌کنیم. منتها من به دلایلی که می‌خواهم ارائه بدهم معتقدم این عمل تازه بستر مناسب این مبارزه را فراهم خواهد ساخت. اصلا اجازه بدهید پیش بینی کنیم که اگر این اتفاق افتاد، پی آمدهای بلافاصله آنچه خواهد بود؟

‌۱ ـ به یکباره حدود 80 درصد زندان‌ها خالی می‌شود و نان‌آور و سرپرست حدود یک میلیون نفر زن و بچه هموطن آسیب‌پذیر من و شما بالای سرشان قرار می‌گیرند که با همه کمی‌ها و کاستی‌ها، بودنشان در مجموع به مراتب بهتر از نبودنشان خواهد بود.

‌۲ ـ آلودگی‌های رایج از قبیل هپاتیت، ایدز، امراض مقاربتی، ناشی از محدودیت زندان‌ها و همچنین قتل نفس‌ها و مهم‌تر از همه بدآموزی‌های داخل زندان که به صورت اجتناب ناپذیری در اکثر موارد زندانی کم تجربه را در کمترین مدت به یک موجود تبهکار و آلوده مبدل می‌سازد، به صورت قطعی و ‌یکباره قطع می‌شود و یا لااقل سرعت رشد آن به شدت تنزل می‌یابد. (سنجش پی آمدهای مثبت دست‌آورد این بخش به لحاظ کاهش هزینهٔ درمان معتاد و اطرافیان معتاد خود مقولهٔ جداگانه‌ای است).

‌۳ ـ اعلام آزادی مصرف، به یکباره قیمت مواد را حدودا ۸۰ درصد کاهش خواهد داد و این کاهش قیمت برای معتادان بینوا و بانوا! که به هر حال و از هر کجا و به هر قیمت این هزینه را تامین می‌کنند فرصتی خواهد داد تا پول صرفه جویی شده را به مصرف خانواده یا لااقل خودشان برسانند و اگر کسی این ایراد را بگیرد که اکثر این وجوه از محل‌های غیر مجاز تأمین می‌شود، بلافاصله این دلخوشی را برای من ایجاد خواهد کرد که لااقل با پایین آمدن قیمت مواد، این گونه اعمال غیر مجاز هم رو به کاهش خواهد گذارد.

‌۴ ـ با آزاد شدن خرید و فروش، به یکباره مسأله‌ای به نام قاچاق و قاچاقچی مواد مخدر از بین می‌رود و در نتیجه قاچاقچی که تا امروز برای توسعه و رونق کار مرگ بارش به هر ترفندی دست می‌یازید و اجبارا و طبیعتا به دنبال توسعهٔ بازار مصرف کالای خود بود، چون دیگر سود باد آورده‌ای را در این راه نمی‌بیند، برای غیر معتادان جوان و بی‌تجربه دام گستری نخواهد کرد.

 ۵ ـ بنا بر اذعان بسیاری از دست‌اندرکاران فقط در ‌۲۴ سال گذشته به همراه کشته شدن بسیاری از جوانان و مردان این سرزمین که بر سر مسألهٔ قاچاق و طی درگیری با نیروهای انتظامی کشته شده‌اند، ما متجاوز از سه هزار و پانصد تن از خالص‌ترین نیروهای انتظامی خود را در این راه از دست داده‌ایم که کماکان هنوز هم ادامه دارد. ما با تغییر روش مبارزهٔ خود با این بلای خانمان‌سوز از بی‌سرپرست ‌و داغدار شدن آتی بسیاری دیگر از هم‌وطنانمان از دو طرف درگیر جلوگیری خواهیم کرد.

شاید پیشنهاد و پیش‌بینی آقای نراقی به نظر عجیب بیاید و هیچ ‌گاه اجرایی کردن آن پذیرفته نشود. اما از آن زمان تاکنون یک دهه گذشته و کتاب نویسنده بار‌ها و بار‌ها تجدید چاپ شده است، ولی شیوه مبارزه با مواد مخدر به چه نتیجه‌ای رسیده است؟ تعداد قاچاقچیان کمتر شده یا تعداد معتاد‌ها یا خانواده‌های نابود شده یا زندانیان مواد مخدر؟

جامعه، رسانه‌ها، حقوقدانان و مراجع عظام تقلید وارد بحث بر سر سرنوشت علیرضای ۳۷ ساله زنده مانده بعد از اعدام شده‌اند، ولی این تنها یکی از چند صد محکوم به اعدام به خاطر مواد مخدر است. رسانه‌ها، بسیاری از مقامات و حتی تصمیم‌گیران حوزه مبارزه با مواد مخدر و عواقب آن، نه تنها پاسخی قاطع در مورد میزان موفقیت شیوه مبارزه با مواد مخدر ندارند، بلکه تنها تصویری که از اعتیاد دارند، یک معتاد در کنار خیابان‌ها و یا پارکی در تهران است. چه کسی می‌داند اعتیاد و مواد مخدر با خانواده‌های معتادان و قاچاقچی‌ها در شهر‌ها و روستاهای دور‌تر چه کرده است؟ معتادانی که تعدادشان میلیونی است؟
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳۰۲
انتشار یافته: ۷۷
طرح ترانزیت مواد مخدر بهترین چاره است بجای اینکه مواد درداخل کشور توزیع شود باید تا مرزهای ترکیه پلمپ و اسکورت شود تا برود داخل اروپا و ممالک بدخواهان را ویران کند چرا باید تاوان این بیرحم ها را کشور ما بدهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
اگر نابودي و مرگ عزيزان و جوانان ما اهميت دارد. بايد هيچ فرقي براي انسانيت در نظر گرفت. بايد با همكاري جهاني ريشه فقر و بيكاري و ناداني و كم سوادي رادر ايران و افغانستان خشكانيد تا اين غول خانمان سوز از بين برود.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
شما گمان می کنید قاچاقچی ها از بازار ایران به راحتی می گذرند؟
سینا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
دوست عزیز راه های بهتری هم هست اونم کنترل و نظارت و سختگیری بیشتر بر روی موضوع مواد مخدر
آریابان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
متأسفانه ، مشتری هم ، کاسب را بر سر ذوق آورد ؛
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
اون مال قدیم بود که مواد مخدر وارد میکردیم . الان دیگه تولید داخلی رونق گرفته و کلی محل برای ساخت مواد مخدر ساخته شده تا با خودکفایی از واردات بی نیاز شویم .
علی بیکار
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
ما از نظر اخلاقی و انسانی و اسلامی اعتقاد داریم همه انسانها با هم برابرندو ... پس ما نباید مرگ را برای همسایه بخواهیم . باید بودجه مبارزه با قاجاق و اعتیاد صرف اگاه سازی جوانان و ترغیب آنان به سلامتی جسم و روان شود .ما بجای ترساندن مردم از سیگار مضرات آن را نه به صورت نصیحت بلکه بصورت کارشناسی شده ترویج دهیم . آیا سینما گران ما و صدا وسیما فیلمی که یک نفر اصلا در زندگی خود دروغ نگفته و موفق بوده ساخته اند ؟ آیا فیلمی که جوانی در مقابل وسوسه های دوستان برای روی آوردن به اعتیاد ساخته اند؟ پس ما بایستی رویکرد جدیدی در باره اعتیاد داشته باشیم.
خدایا
مگه میشه آزاد کرد؟؟؟؟؟؟؟
با این توجیهات باید روابط جنسی نامشروع - مصرف مشروب و الکل و خیلی چیزهای دیگه رو هم آزاد کرد !
اصلا باید دزدی رو هم آزاد کرد تا هر کسی بر اساس میزان روزانش دزدی کنه!و دزدی مسلحانه از بین میره!
مگه میشه؟
قوانین راهنمایی و رانندگی هم هیچ!
زمین خواری هم اگر آزاد کنیم بهتره نمیشه چون جلوی رشوه رو میگیره!
این حرفها چیه

در اسلام از بین بردن قبح و زشتی یک عمل نهی شده و بسیار گناه دارد .
گفته اند وای بر کسی که عمل زشتی را زیبا جلوه دهد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
لازم نيست اين انسان رسته از بند اعدام را آزاد كرد؛ اما مي توان او را به زندان افكند.
دانشجو
| Malaysia |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
کی خواست زشت نشون بده!!!!!
اگر چامعه به رشد کافی برسه این راه ها بهترینن
چون خود ممنوعیت یه چیز جذابیت میاره،مخصوصا وقتی مردم به مرجعی که اطلاع رسانی میکنه بی اعتماد باشن
حالا اگر اعتماد باشه ، ممنوعیت هم نباشه ، فقط راهنمایی بشه بهترین نتیجه حاصل میشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
اقای محترم مگه توی کشورهایی که مصرف مواد مخدر ازاده دیگه هیچ قانئنی حاکم نیست! این موضوع هیچ ربطی به قوانین دیگه از جمله قوانین راهنمایی و رانندگی نداره، این صحبت شما تعجب اوره.
جواد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
آیا این مطابق اسلام است که احکام قطعی دین را با یک حکم که حتی فقهای شورای نگهبان نتوانسته اند آن را قبول کنند و مجمع تشخیص مصلحت آن را قانونی کرده مقایسه کنیم؟
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
برادر عزیز در کشور هلند مصرف مواد مخدر آزاد است، گفتم تا بدونی اونقدرها مسئله ی عجیبی نیست !
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
عزیز دو کشور هلند و دانمارک ماده مخدر سبک را ازاد کردند و نتایج مثبتش را می بینند.
علاوه بر مواد مخدر تمام جرم ها تو جامعه بیشتر شده
فجیع ترین مسایل اخلاقی تو جامعه ی اسلامی داره اتفاق میفته
کل ملت معتاد بشن که چند نفر قاچاقی ها اعدام نشوند و زندان ها خلوت شود و همه چی آروم بشه و ما چقدر خوشبخت بشیم؟
لابد بعدش هم نظر میدن که اختلاس آزاد بشه تا قیمت دلار بیاد پایین!
پاسخ ها
2121
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
كل ملت ؟ مگه كسي شما رو وادار به استفاده ميكنه عقل داري مصرف نكن چرا بايد تاوان بي عقلي عده اي معدود را كسان ديگر بپردازند ؟ آزاد كردن آن هم نمي تواند در داخل مصرف را پاين بياورد اما در نرخ آن واينكه افرادي ديگر به دنبال در آمد سر شار نخواهند رفت واين خود يك راه براي مبارزه با سوداگران مرگ خواهد بود
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
حسین اقا بهتره بیشتر روی این موضوع فکر کنید ، توی بعضی از کشورهای جهان اول دنیا مصرف مواد مخدر ازاده و اتفاقا جمعیت افراد معتاد هم نسبت به جمعیت کل جامعه در صد بسیار ناچیزی هستند
علی
| - |
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
چرا فقط به معتادهای هوسرانی که خودشان مقصر اصلی هستند بعنوان تلفات مواد مخدر نگاه میشود.

چرا زندانیهای بیشمار و اعدامی ها و خانواده های آنها در آمار تلفات دیده نمیشوند؟ که اکثرا هم از محرومین جامعه هستند. چرا رانندگان بین شهری و سایر عابرین که دائما تحت سوءظن و موادیابی هستند در آمار تلفات دیده نمیشن؟ و ....
إعدام درملا عام كار درستي نيست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
اعدام کلا کار درستی نیست.
ناشناس
| - |
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
اگر در ملا عام نباشه كه فتده اجتماعي اش از بين ميره
بحث بحثه عرضه و تقاضاست وقتي تقاضاي نباشه پس عرضه هم نيست . به نظر من بايد مثل کشور چين به معتادها و کسايي که درگير اين مساله اند مهلت بدهند تا خود را اصلاح کنند. (البته با در اختيار قراردادن کليه امکانات براي ترک و... و حفظ آبرو) سپس کساني که اصلاح نشدند رو از جامعه و حيات حذف کنند. واقعن کشور ما بايد چه قدر تاوان اين آدمهاي خودخواه و پست رو بده. هر روز ميشنويم فلاني شيشه کشيد سر نوزادشو بريد ، فلاني خونرو آتيش زد و...
يه جا بايد تموم شه اين بدبختي
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
حذف از جامعه و حيات هیچوقت جواب نمیده مگه این همه تلاش برای حذف چیزهای بیخطر تری مثل ماهواره و .. کردیم، اثر داشت که حذف معتادان از جامعه و "حیات"! اثر داشته باشه؟
خدا پدرت را بیامرزد با این مطلب واقعی ات.البته اگر مواد مخدر آزاد شود،خیلی ها از سودهای کلانی که به جیب می زنند و در داخل کشور زندگی میکنند محروم میشوند و این شاید به مزاج خیلی ها خوش نیاید!!!!همان بهتر که ساکت باشی ای دل....
عجب اتفاقی برای این بنده خدا افتاده !!!!!!!!!!! من که میگم زنده بمونه وحتما زندگیش تغییرخواهد کرد امااز طرفی شاید بعدا ازاین موضوع بخوان یه جورایی سوء استفاده کنن انوقت چی پیشنهاد آقای نراقی عالی بهتر نیست مسئولین روش بیشتر فکر کنن
بسیار مسئله مهم و خوبی را مطرح کردید.امیدوارم بجای خیلی از مباحث بیهوده که گهگاهی در این سایت منتشر میشود از حقوقدانان برجسته و جامعه شناس و روانشناسان خبره پیگیر این معضل باشید.
فکرشو بکن شب تلویزیون آگهی پخش کنه:

خدمات پرواز مجازی شیره ای ها
با نیم قرن سابقه نئشگی
در خدمت جوانان و آینده سازان عزیز

خدمات و سرویس رایگان پس نئشگی
سرنگ تمیز و مجانی تا سقف دو عدد در هر شب
فضانوردی مجازی رایگان تا میلیونها کیلومتر دور تر از ماورا, به صورت گروهی و انفرادی

کسانی که به درجات عالیه ی "توپ توپ" نائل شوند به صورت رایگان از بورسیه شیشه و کراک بهره مند خواهند شد
پاسخ ها
شهرام
| - |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
پسرخوب! اینهمه سایت زرد وفیس بوک وفلان هست. بروهمونجا کامنت بذار. اگه همه جا نظر ندید خدای نکرده زبونم لال چیزی میشه؟ اصلا فهمیدی این مطلب چی میگفت؟
دلاور
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
مگه جای تو را تنگ کرده شهرام
عجب آدم بی جنبه ای هستی
آخه اين چه نظريه...!!!!
مگه آمريكا از آزادي حمل اسلحه بيشتر فايده برده يا ضرر؟! همين چند وقت پيش 14 بچه معصوم بيگناه توي مدرسه كشته نشدن؟!! جلوي خطر رو بايد گرفت!! آزادي هاي انساني در مقابل خطر بايد قرباني بشوند!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
آزادی اسلحه در آمریکا برطبق قانون اساسی آن کشور و به منظور جلو گیری از دیکتاتوری دولت است و تا به حال نشان داده منافع آن برای کل جامعه بیش از ضرر آن بوده . برای نمونه کشته شدن آن کودکان را با قضیه بوسنی و یا سوریه مقایسه کن
آيا شيوه مبارزه با مواد مخدر فقط اعدام است. اگر چنين مي بود، چرا تاكنون اين ماده ويران گر در كشور برچيده نشده است. وقتي ريشه مشكلات و فقر در كشور باشد و بي سوادي و كم سوادي با بيكاري همراه باشند؛ هيج اعدامي درمان گر درد اين ناهنجاري اجتماعي نخواهد بود.
پاسخ ها
منصور اجاقلو
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
خوشم اومد! نطرت عالیه!
من با نویسنده کتاب موافقم چون راه های گذشته جواب نداده
از لایک ها و دیسلایک ها میشه یه آمارهایی گرفت. نمیشه؟
یکی از اقوام ماکه 27 سال سن داشت هم سه ماه پیش به جرم حمل یک کیلو مواد تو کرمان اعدام کردند. و حالا از او یک پسر سه ساله و یک زن جوون مونده.و برای اولین بر بود که این کار رو می کرد.ادم واقعا دلش برای زن و بچش میسوزه که چه کار باید کنند. اگه ادرس می خاین حاضرم ادرس بدم.
پاسخ ها
کارگر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
میدونی همون یک کیلو مواد میتونه چندتا خانواده رو نابود کنه حتما اگر اون موقعه نگرفته بودنش تا الان چند کیلو دیگر رو جابه جا کرده بود
تنها راه درست مقابله با قاچاق و اعتیاد بالا بردن سطح زندگی و رفاه مردم هستش البته در هر جامعه ای استثناء وجود دارد بعضی فی قلوبهم مرض هستند
پيشنهاد مي كنم همگي يكبار ديگر فيلم ارزشمند تاراج را ببينيم . آنوقت مي توانيم علت مخالفت با آزادي خريد و فروش مواد مخدر را بهتر بفهميم
زمانی افرادی در این کشور از فرط بیکاری و بی بضاعتی دست به یاغی گری و غارت میزدند ، بهترین راه حل برای این افراد توسط دولت وقت (مشروطه) آموزش و اشتتغال بود نه اعدام! این افراد شرور پس از دستگیری آموزش شغلهای نقاشی ، کفاشی و ... را میدندند و تحت نظر به این شغلها گماشته میشدند، و دیگر هر گر یاغی گری نکردند.
باید در نظر داشت که فردا قاچاقچی بخصوص قاچاقچیان خرد پاه اکثرا آدمای بدبخت و بیکاری هستند.
در ضمن همین الان هم مصرف مواد مخدر آزاد و جزء ساده ترین امور است برای مثال اگر من بخواهم همین امشب میروم بدون هیچ ترس واهمه یا محدودیتی مصرف میکنم.
آزاد شدن و نشدن مواد تاثیری در افزایش مصرف کننده نتاثیری نداره . خیلی از کسایی رو که مخدر مصرف می کنند و من میشناسم هیجان این بگیر و ببندش رو دوست دارن . جوانی که خویشتن دار نباشه و بخواد بلغزه تحت هر شرایطی این اتفاق براش می افته . آزادش کنن و هزینه های صرفه جویی شده رو به بحث فرهنگ سازی اختصاص بدن . بهتر نتیجه می گیریم .
معلومه که نباید اعدام بشه. هر عقل سلیمی میفهمه که این یک نشانه از سوی خداست. یک فرصت دیگر از جانب خدا تا شخص مورد نظر خطاهاشو جبران کنه. نمیدونم بعضی ها چرا کاسه داغتر از آش شدن
اينکه کسي را در گوشه زندان اعدام کني و بعدا بگويي قاچاق مواد مخدر ريشه کن مي شود حداقل تا حالا ثابت شده است که چنين چيزي نتيجه بخش نبوده است اگر بگويي در ملا عام اعدام مي کني که قاچاقچيان عبرت بگيرند باز ايا مي دانيد شهرهاي ما چه وضعي پيدا مي کنند شايد شبيه برخي شهرهاي جنگ زده سوريه شوند و از سوي ديگر چه روحيه اي بر مردم ما حاکم مي شود و چه چهره اي از نظام ما در جهان ترسيم مي شود. و اصلا ايا کسي بحث انسان شناسي و جامعه شناسي انجام داده است که ببيند اعدام در ملا عام مايه عبرت مي شود يا مايه ترويج خشونت . بنابراين اعدام کردن قاچاقچي که گاهي حتي براي اولين بار وسوسه شده و به قاچاق دست زده از نظر کاهش اين جرم شاهد نبوده ايم. اما مسئله شرعي هم در ميان است ما طبق چه معياري مي گوييم 30 گرم شيشه جرم اعدام را دارد ولي 29 گرم ندارد يعني يک گرم مي تواند شخصي را مفسد في الارض کند در عدد 30 يا 40 يا يک کيلو چه رازي نهفته است اينها جاي سئوال است وقتي جان کسي ر مي خواهيم بگيريم اين ارقام چه وجه شرعي و انساني مي توانند داشته باشند. حالا من پيشنهادم اينست که بحث اعدام قاچاقچي برچيده شود و بجاي ان قاچاقچي ان هم قاچاقچي حرفه اي محکوم به حبس شود البته حبسي که بتواند فعاليت اقتصادي کند بخشي از ان را هزينه خانواده اش کند و بخشي را هم به دولت بدهد براي هزينه کنترل او.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
نظر جالبی بود مخصوصا آخرش که زندانی باید وادار به کار کردن بشه...البته کار با حقوق
به خدا كه اعدام برا اي افراد كمه اين جور آدما رو بايد زنده زنده پوستشونو كند و تو تلوزيون نشون داد اونم نه يكي دوتا بلكه ده تا دهتا اونوقت ببينم كي جرات ميكنه اسم مواد رو بياره معتاد روهم بايد اعدام كنن چون ديگه برگشتي وجود نداره و ترك و اينجور چيزا يك در هزار به زور جواب ميده !
پاسخ ها
لیلا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
شما باید رئیس دادگستری میشدی!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
شما یه دکتر برو
واقعا توجیهی به این افتضاحی تو عمرم ندیدم!
آقا روابط جنسی نامشروع رو هم آزاد کنید که دیگه این همه بیماری و تجاوز به عنف و زنا نباشه! هر کی خواست بسم الله! طبق این نظریه جواب خوبی هم بابد بده!
پاسخ ها
لیلا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
نه که محدود کردنش باعث شد بیماری و..... وجود نداشته باشه!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
خودتو به خاب زدی نه؟ همه چی هست چشماتو باز کن یا خودت اهلشی و جانماز آب میکشی
مادربزرگم میگه وقتی که خودشون تو ی زمینهای کشاورزیشون تریاک میکاشتن تعداد معتادا 3 یا 4 نفربیشتر نبوده اونم یکیش کدخدا بوده وبقیه هم از ثروتمندای روستاشون ولی الان چی .....؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!! یه چیز دیگه بهتر نیست تفریحات وسرگرمی هارو بیشتر کنن تامردم نرن سراغ قلیان بعد سیگار بعد تریاک و.........
اگر كشور همسايه برادر افغانستان بمب شيميايي به كشور ما مي انداخت ، دستگاه ديپلماسي و نظامي ما چه مي كرد؟
برادران افغان هر ساله با 2500 تن مواد مخدره ( بدتر از منفجره) جوانان ما ، اقتصاد ما و خانواده هاي ما را هدف قرار مي دهند و ما سكوت كرده ايم!
شايد به اين امر راضي هستيم چون به هرحال دوستان همسايه ما حق زندگي و فعاليت اقتصادي دارند!

آن 2500 تن و عوامل توليدش را اصلا محاسبه نمي كنيم در عوض مساله ما مي شود كه حمال يك كيلو از اين 2و نيم ميليون كيلو كه از مرگ نجات يافته را بكشيم يا نه!
واقعا ایده جالبی بود.بهر حال با انجام این پیشنهاد یقینا وضع بدتر از این نخواهد شد و جان جوانان ایرانی سپر بلای ترانزیت مواد به اروپا نخواهند شد.
ضمن اینکه فرد محکوم به اعدام اگر به یک بار اعدام محکوم شده باشد چون حکم اجرا شده است حتی اگر پزشک زندان به اشتباه اعلام فوت کرده باشد و اگر چه آزادی این فرد برای جامعه مضر باشد باید نامبرده بدون حتی یکروز زندان آزاد شود.
كسي كه معتاد است و مواد مصرف ميكند به هر طريقي آنرا تهيه خواهد كرد بايد جامعه را به سمتي برد كه مصرف آن كاهش يابد و الا با اعدام و زنداني و... مسئله حل نخواهد شد چطور كه تا كنون حل نشده بايد از خشونت زايي در جامعه جلوگيري كرد
راستی ارزش ریالی یک کیلو شیشه چقدره چندمیلیون تومانه وتفاوت خرید وفروشش توجامعه چنده؟ به نظرم میاد باتوجه به اینکه دراین چندین سال باوجودادعای فراوان مبنی برمبارزه باقاچاق موادوصرف هزینه زیادموفقیتی هم دراین راه نداشتیم وهرروزآمارقاچاق ومصرف آن بالاتر میره باید منطقی فکرکرد وشاید یکیش هم این باشه که بیاییم مثل قبل ازانقلاب کشت خشخاش روآزاد کنیم وزیر نظر وزازت جهادکشاورزی ووزارت بهداشت این کارانجام بشه ومعتادها بانظر بهزیستی شناسایی بشن وبهشون کوپن تریاک تعلق بگیره تابه مقدارزیادی جلوی قاچاق گرفته بشه این کارچند حسن داره :
1 - بعضی مناطق درایران مزیت کشت خشخاش دارن وبراشون به صرفه تره
2 - زمینه قاچاق اون درداخل تاحدزیادی گرفته میشه ودیگه کسی برای چندرغاز استفاده یک کیلوشیشه اعدام نمیشه وامار اعدام درایران میاد پایین وزندانها ودادگستری خلوت ترمیشن
3 - کسانی که معتاد هستن تحت شناسایی ومراقبت قرارمیگیرن وازمواداستاندارد دولتی استفاده میکنن
4 - دولت ازاین محل درآمدمالیاتی خوبی کسب میکنه وهزینه صرف شده برای جلوگیری ازقاچاق هم صرف امورتبلیغی جلوگیری ازاشاعه مواد میشه
5 - ایجاد اشتغال مولد میشه
نظرتان چیست که آنهایی را که سالم هستند و گرفتار این معتادان قاچاقچیان هستند اعدام کنید.
به نظر بنده مبارزه فراگیر جدی و اصولی با مواد مخدر وجود ندارد و گرنه به این راحتی هر معتادی در شعاع صدمتری از محل سکونتش به مواد دسترسی نداشت.
هيچ عقل سليم و عرف عقلا و طبع سالمي اعدام مجدد كسي را كه تمام مراحل قانوني كذايي را طي كرده است نمي پذيرد.
اولین نتیجه گیری این عاغاهه که خیلی ضایس!
میگه اگه این زندانیا آزاد شن میرن به خانوادشون میرسن ؟!؟!؟!
واعجبا! بابا اینا سربار خانواده و در نهایت جامعه میشن و هستن و تأثیر منفی هم روی خانواده ها هم دارن و یه نون خور اضافه هستن.
واقعا این عاغاهه کارشناسه ؟!
حالا موارد بعدیش هم مشکل داره که بماند ...
خدا شفاتون بده باز تریپ روشن فکری گرفت شمارو
واقعا باید برای بعضی از جرم ها به شدیدترین شکل برخورد کرد .....
مثلا ....
کسی که معتاده :
برای بار اول توی کمپ های ترک نگهداری بشه و حرفه و کاری بهش یاد بدن و بعد از ترک کمکش کنن که به زندگی برگرده
برای بار دوم : توی کمپ ترک + کار اجباری
برای بار سوم : کار اجباری برای چند سال
بار چهارم : اعدام

برای همه قاچاقچی ها هم فقط اعدام ....
برای مفاسد اقتصادی و اختلاس فقط اعدام ..
برای دزدی مسلحانه فقط اعدام ...

کاش یکم جدیت بیشتری داشتیم مثل کشور چین که توانست جلوی فساد و دزدی و قاچاق رو بگیره
ما اعدامی بدیم! ما شهید بدیم!! ما زتدانی بدیم!! همه این هزینه ها پای ما!!! تا مبادا مواد به اروپا ترانزیت یا فروخته بشه تا خدای ناکرده جوانان اروپایی آلوده نشن و راحت بتونن زندگی کنن دریغ از یک همدردی و یا کمک مالی. چراااااااااا .
با سلام
از این طرف نیقتید!
-حال که غرب وشرق قدردان زحمات ایران در مبارزه با مواد مخدر نبوده و مردم ما هم برای سالم ماندن آنان قربانی می دهند بدون اینکه آنان کما کنند لذا بهتر است ترانزیت آن با سایر کشورها آزاد شود تاهم افغان ها به پولشان برسند وبتوانند کشورشان را اداره کنند و هم آنان متعهد شوند که در داخل کشور ما توزیع نکنند.امریکا ئی ها آمدند که مواد مخدر در افغانستان را کاهش دهند ولی خودشان کشت محصولات افیونی را افزایش دادند.حال که جامعه جهانی بفکر خودش نیست چرا ما باید تاوان آن را بپردازیم ،مواد مخدر از سلاح شیمیائی که همه از آن وحشت دارند مخرب تر است ،چرا با آن مبارزه نمی شود ؟
به نظر من جلوی هرچی رو بگیرن بد تر میشه!از فردا مشروب آزاد بشه آب میوه ممنوع همه مششروبو ول میکنن میرن دنبال آب میوه!
به نظر خیلی از اساتید دانشگاه در یک فراخوان و طرح جامع دولت خودش در مرحله اول باید معتادان رو شناسایی کنه بعد ترانزیت مواد رو به عهده بگیره و در مراحل بعد کمیت و کیفت مواد مصرفی رو تحت کنترل بگیره و کم کم به معتادان مهلت و فرصت و و امکانات ترک رو بده وقیمت مواد رو به تدریج افزایش بده و یک قراردادبا ضمانت اجرا جهت طی مراحل ترک از معتادین بگیره ضمنا با ترانزیت مواد توسط دولت سود کلانی نصیب دولت میشه که با اون میشه ریشه اعتیاد رو تو این مملکت زد
با سلام من بع عنوان یک وکیل آشنا به امور مواد مخدر و وکالت از متهمین مواد مخدر لازم میدانم چند نکته کاملا اساسی در این خصوص عرض کنم 1-در شهری مثل ارومیه تا به حال چندین برابر آمار اعلامی شما محکوم اعدام شده اند 2-علیرغم اعدام هزاران نفر در طول سالیان متوالی بعد از اجرای قانون و شهادت هزاران جان بر کف نیروی انتظامی و صرف هزینه های بسیار زیاد نه تنها از آمار قاچاق و اعتیاد کم نشده بلکه تنوع محصولات جدید مواد مخدر و امار فوق العاده زیاد اعتیاد،عدم اصلاح و ارعاب بازماندگان اعدام شده ها،افزایش کشفیات(نشان از ورود زیاد) ،آینده گنگ وارثین و سردرگمی بازماندگان معدومین ،تحمل هزینه سربرستی خانواده ها برای دولت،محکومیت حقوق بشری کشور در مجامع بین المللی،رویگردانی مرزداران کشور از دولت(در سرحدات)همه و همه عملا ناکارامدی مجازات اعدام را اثبات کرده است به طوری که هنوز معتقد به اعدام هستیم.به نظر میرسد تنها شکل مبارزه با این معظل شوم از منظر جرمشناسی مبارزه با علتهای چون فقر،بیکاری،استفاده از مجازات حبس نه اعدام اما قاطع و حتمی و رویکرد عقلانی فرهنگ سازی و مبارزه قطعی با بیسوادی میتواند کارسازتر از اعدام باشد،فراموش نکنیم کسانی که اعدام میشوند قابل مقایسه با کارتلها و مافیاهای بین المللی سیسیل،کوبا و مکزیک نیستند،اینان جوانانی هستند که بالغ بر 95 درصد آنها برای اولین بار دستگیر شده و اکثرا به بهای اندکی چون 50 هزار تومان دارن اعدام میشوند،این افراد درست است که مرتکب و عامل خانمانسوزی بوده اند اما نقش آنها تمام کننده این بروسه وحشتناک نبوده و تنها یکی از علتهای ناقصه این معضل میباشد بیشتر این افراد از لحاظ اخلاقی و انسانی در مرتبه قابل فبول و قابل بازگشتی به جامعه هستند و کسانی هستند که عاشق کشور و دفاع از آن هستند ولی در دام گسترانیده قاجاقجیان و کارتلهای بزرگی افتاده اند که هیج وقت دیده نمیشوند تادستگیر شوند بس بیاید با التاس به مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان مرجع تصویب کننده این مجازات دوران خصوصی و حجری راه عبور و قطع این مجازات وحشتناک را هموار کنیم،من وصیتنامه بسیاری از این افراد را دارم که در آن به وضوح آثار اصلاح دیده میشود اما افسوس که دیده و شنیده نمیشود
این جور افراد رو نباید اعدام کنید .اینها رو باید یکی از دستهایشان را قطع کنید تا برای بقیه عبرت بشه.
چه راحت از اعدام حرف ميزنيد .
انگار دارين بز ذبح ميكنين
dar javabeh on kasikeh neveshteh dar amrica aslaheh azadeh
tebgh ghanoon asasi amrica har kas dar mahaleh zendegish mitoneh yek aslaheh dashteh basheh vali nemitoneh hamlesh konehelateh inkeh dolat amrica nemitoneh aslaharo mamno koneh inekeh agar rejim estebdadi dar keshvar beh vojod amad harkas betoneh aslaheh dashteh basheh ta on rejim estebdadirio mohar koneh barayeh hamin dolat nemitoneh ghanon asasiro avaz koneh inro migan zemanat azadi ba dashtan aslah dar moghabeleh dolat estebdad
بایستی بعرض برسانم که تمامی موارد راهکارهای اعلام شده دارای ایراد است:
1. فرد قاچاقچی نمی تواند لفظ نان آور را یدک بکشد. معتاد نیز یک مریض روانی است و بایستی تحت درمان باشد که پس از درمان و اگر خانواده ای باشد نان آور آنها شود.
2. با آزاد سازی زندانیان بیماری های هپاتیت و ... محدود در زندان را به جامعه کشانده و آن را گسترش میدهیم.
3. با آزادی مصرف و کاهش قیمت تعداد کثیری از افراد جامعه (حتی فرزاندان من و شما) امکان ابتلا شدن به این معضل را خواهند داشت.
4. آزاد شدن خرید و فروش نیز نتایج مشابه 3 را به ارمغان خواهد آورد.
5. بعلت مشکلات مبارزه با قاچاقچیان که نباید صورت مسئله را خط زد بلکه قدرت انتظامی و قضایی و اجرایی را بایستی توسعه داد.
حالا که مجازات اعدام وضع اینه وای به حال وقتی که شل بگیرن ...
آقا اعدامش کنند ،هستند آدمهایی که با رفتگری و حمالی دارن نون حلال میبرند و امثال اینها چه خیانتی که به ملت نکرده اند ...
تنها راه حل ترانزیت مواد مخدر بدون رسوبه
نظر خوبی است. البته این طرح در قدیم اجرا می شده و تریاک با رول دولتی پخش می شده است. باید نتایج و نقطه ضعفهای آن را بررسی کرد. یکی از مشکلات ما این است که با استدلال می خواهیم نظرمان را به دیگران بقبولانیم در حالی که بشریت قرنهاست که روش علمی را جایگزین استدلالهای بدون پشتوانه تجربی کرده است. مهمترین بخش روش علمی مشاهده و استنتاج از آن است. آمار افزایش مصرف مواد نشان می دهد که روش مبارزه فعلی حتی اگر شدیدتر هم شود قطعا شکست خورده است پس چرا بر ادامه آن اصرار می کنیم؟
سلام
اسلام دین بخشش و رافت است این مرد شاکی خصوصی ندارد یعنی بصورت مستقیم نزده یک نفر را بکشد و خانواده مقتول قصاص بخواهد که اگر اینچنین بود اگر هزار بار هم به بالای دار می رفت و زنده می ماند باید حکم اجرا می شد ولی در این مورد استثنا چون شاکی مدعی العموم است و یک بار هم حکم اجرا شده ولو سهوا با قصور بوده است و از طرفی مواد نیز کشف شده است و بدست قانون افتاده است بهتر است فرصتی دوباره به این شخص داده شود تا حیاتی دوباره در کنار زن و فرزندانش اغاز کند و این عین رافت اسلامی و اموزه های دین ما است که سراسر از بخشش و کرم و احسان و جوانمردی صحبت می کند بیائید اینرا عملا به دنیا نشان دهیم . او را ازاد کنید
اعدام نه.اقای نراقی بلی.
هیچ جوانی یک شبه به دام اعتیاد نمی افتد. انحراف از خانواده ها شروع می شود. جایی که فلاکت مالی باعث بی اخلاقی می شود.
بین مواد فروش و قاتل تفاوت هست. مواد را مردم اگر چه به اشتباه ولی با رضایت خود خریداری می کنند، اگر فروشندگان مواد اعدام می شوند باید فروشندگان پراید هم اعدام گردند؛ آنها هم سالانه 50 هزار نفر را کشته و زخمی می کنند...
چرا دائم میگید باید دوباره مجازات شه چون جوانان ما رو بدبخت کردن!؟؟
بابا باور کنید این جوانانی که میگید اگه اینها هم نباشند خودشون دست به کار میشن و به دنبالش میرن!!!
بهترین راهکار برای مقابله با اعتیاد طرح جزیر است /جزیره حکم یک زندان خیلی بزرگ یا بهتر بگم محیط زیست حفاظت شده رو داره که توسط دولت اداره میشه که تو این منطقه با ایجاد فرصت شغلی (با توجه به توانایی فرد)از این افراد استفاده مفید بشه و نیاز به مواد مخدر ای افراد هم توسط دولت (البته کنترل شده ) بر طرف بشه / در امد حاصل از کار این افراد بخشی برای مخارج خود در جزیره و بخشی برای خانواده صرف میشود / تنها راه نجات از جزیره هم ترک کامل و تایید پزشک جزیره میباشد / با این کار این افرادی که دچار اعتیاد شدن رو از جمعیت سالم جامعه دور نگه داشته میشود تا فرد دیگری مبتلا نشود هم دوری از جامعه سبب ایجاد انگیزه برای ترک و بازگشت میباشد /البته این طرح نیاز به بررسی کارشناسی دارد /مثل این طرح زیاده مهم اینه که ایا دولت و دولت مردان خود میخواهند جلوی اعتیاد گرفته شود یا خیر ؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر