بازدید 31094
توسط کمیسیون اصل نود صورت گرفت؛

افشای جزئیات رانت‌خواری در واردات خودرو

از سال ۹۰ هنگامی که برای نخستین بحث رانت در واردات خودرو مطرح شد، به دلیل فضای موجود در کشور، کمتر کسی به آن اهمیت داد، ولی پس از روی کار آمدن دولت جدید، زمینه‌ به گونه‌ای تغییر یافت که اسناد بالا‌دستی آسان‌تر به دست آمدند و دسترسی به آن‌ها امکان‌پذیر شد.
کد خبر: ۳۵۲۱۷۸
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۵ 19 October 2013
رئیس صندوق توسعه ملی انتخاب شداز سال ۹۰ هنگامی که برای نخستین بحث رانت در واردات خودرو مطرح شد، به دلیل فضای موجود در کشور، کمتر کسی به آن اهمیت داد، ولی پس از روی کار آمدن دولت جدید، زمینه‌ به گونه‌ای تغییر یافت که اسناد بالا‌دستی آسان‌تر به دست آمدند و دسترسی به آن‌ها امکان‌پذیر شد.

به گزارش «تابناک»، امروز در این راستا نماینده مردم اردبیل و عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، در ‌مصاحبه با یکی از رسانه‌ها، پرده از این ماجرا برداشت و ‌از یک رانت بزرگ در بازار خودرو خبر داد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در این باره گفت: پرونده‌ای در کمیسیون اصل ۹۰ هست که تنها یک تن، هشتصد‌ دستگاه خودروی خارجی وارد و به ازای هر خودرو، هشتاد میلیون تومان سود کرده و رقم این رانت بسیار گسترده است.

افضلی‌فرد بیان داشت: برخی‌‌ دوست ندارند ما این مسائل را رسانه‌ای کنیم تا شاید این افراد روز به روز چاق و فربه شوند، در حالی که باید دست این خیانتکاران در هر جایگاهی باشند، اعم از صنعت، معدن و تجارت، گمرک و بانک مرکزی از حقوق بیت‌المال بریده شده و اجازه ندهیم، چنین تضییع حقی شود.

وی افزود‌: جالب این‌ که این خودرو‌ها را با ارز مرجع و تعرفه گمرکی وارد کرده‌ و با ارز آزاد فروخته‌‌ و ما‌به‌التفاوت آن را به حساب دولت پرداخت نکرده‌اند که ما انتظار داریم با بازگرداندن پرونده به مراجع قضایی، برخورد جدی با این سودجویان انجام گیرد.

حسین آذین، دبیر اول کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با تشریح این ماجرا گفت: پیرو شکایات متعدد درباره خودروهای وارداتی به این کمیسیون که به تفاوت فاحش قیمت خودرو در حاشیه بازار با قیمت اعلام شده سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اشاره می‌کرد، کارگروه ویژه‌ای برای پیگیری این موضوع در کمیسیون تشکیل شد.

آذین افزود: وزارتخانه‌های «صنعت، معدن و تجارت»، «اقتصاد و امور دارایی»، «کشور»، «سازمان گمرک»، «سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان»، «سازمان توسعه تجارت»، «مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی»، «بانک مرکزی»، «شورای رقابت»، «سازمان بازرسی کل کشور» و «سازمان حسابرسی» با کارگروه ویژه بررسی تخلفات واردات خودرو همکاری می‌کردند.

نماینده رفسنجان و انار تأکید کرد: گزارش مبسوطی از تخلفات واردات خودرو تهیه شده که این هفته ‌یا هفته آینده در صحن علنی مجلس شورای اسلامی خوانده خواهد شد.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ افزود: در این راستا تا ‌تاریخ مشخصی، ارز مرجع (۱۲۲۶ تومان) و پس از آن که مشکلات ارزی پیش آمد، ارز مبادله‌ای به واردکنندگان متخلف داده شد. وارد‌کنندگان نیز خودرو را با این ارز وارد کرده‌‌ و به قیمت ارز آزاد به بازار داده‌اند.

وی افزود: پس از این که پرداخت ارز مرجع نیز قطع شد، وارد کنندگان و کسانی که از رانت واردات استفاده می‌کردند، با ‌ارز مبادله‌ای، شروع به واردات ‌و بنا به روش قبلی به قیمت ارز آزاد خودرو را وارد بازار کردند.

آذین خاطرنشان کرد: پس از این که خودرو به عنوان کالای لوکس شناخته شد، این افراد با ارز آزاد به واردات خودرو ادامه دادند، ولی متأسفانه دولت در یک مقطع زمانی تعرفه گمرکی را تا ۴۵ در‌صد کاهش داد و واردکنندگان خودرو توانستند از این راه سود خوبی به دست آورند.

این نمانده تأکید کرد: گاهی این سود از ۳۵ درصد تا ۵۰ درصد عاید این افراد شده ‌و آنچه هم‌اکنون مشخص شده ـ بنا بر این گزارش ـ درست بودن وجود رانت و اختلاس فاحش در بازار آزاد نسبت به قیمت مصوب فروش به نفع دلالان و واردکنندگان و تضییع حقوق بیت‌المال و حقوق مصرف‌کنندگان در بازار خودروهای وارداتی همگی مورد تأیید است.

گفتنی است: بنا بر آمار گمرک در ‌ماه‌های مرداد و شهریور سال گذشته، ‌نزدیک ۷۳۵۱ دستگاه انواع خودروی سواری به ارزش تقریبی ۱۶۲.‌۷ میلیون دلار وارد کشور شد. این میزان واردات خودرو به کشور، درست در برهه‌ای رخ داد که نوسان‌های شدید ارزی در همین مدت به وقوع پیوست و تأمین ارز برای واردات مواد اولیه، بسیاری از صنایع را دچار مشکل کرد.
 
نکته جالب اینجاست که بر پایه گزارش‌های منتشره در پنج ماه نخست سال گذشته، ۱۶ هزار و ۷۵۶ دستگاه خودرو به ارزش ۳۴۱ میلیون دلار وارد کشور شد که ۷۸ درصد از این واردات از راه ارز دولتی انجام شده بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵۵
انتشار یافته: ۳۶
خیلی جالبه که به دارو ارز مرجع نمیدن ولی به خوردو میدن!
ایشالا اینای که این پولارو میخورن از حلقشون دربیاد.
باریکلا تابناک!....ما بدنبال معمای این واردات پر ابهام بودیم که الحمد الله تابناک عزیز گزارش انرا به موقع انتشار داد
پاسخ ها
رامین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
نوش دارو پس از مرگ سهراب
تمام خودروهای وارداتی حباب دارد. چرا رسما دولت نظارت نمی کند یا به سمت ایجاد نمایندگی ها نمی رود؟ حداقل برندهایی که تحریم نکردند!
آقایان دستتان درد نکند که همت کرده اید ولی چرا همیشه نوشدارو را بعد از مرگ سهراب می رسانید!!!؟؟؟
اگر سری به داخل برخی وزارتخانه های دخیل بزنید خواهید دید که چه کسانی کارت بازرگانی به نام خود وبستگانشان دارند .آنها این حقه ها را سر هم کرده و به نام کارشناسی به خورد برخی مسئولین بیخبر ! (بخوانید بی کفایت و رانتی) می دهند
راستی فرق قیمت برخی اتومبیلهای خارجی وارداتی و غیر وارداتی از رسمی تا بازار آزاد بیش از 100میلیون تومان است؟
با سلام
آقا تجارت خارجي را آزاد كنيد تا مزيت ايجاد نشود
تابی جون
خوب که چی؟
مگه با اون کسایی که این کار ها رو می کنن برخوردی هم میشه؟
انگار نه انگار!
بعد من کارمند 28 ساله تا به حال نتونستم یک پراید بخرم و آرزوش به دل ام مانده .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
باز خوبه تو کارمندی من 28 ساله لیسانس کامپیوتر 2 ساله دنباله کار میگردم که برای خودم یک دست لباس بخرم
شب بخير اعضاي كمسيون اصل نود ماشاء اله چه خوشخواب تشريف دارن بعد 8 سال يكم ديگه صبر كنيين تا وارد كنندگان ب سن 80 سالگي برسن تا بعد بعلت كهولت سن نتوانند در دادگاهها حاضر شوند
این 8 سال مسئولین نظارتی چه می کردند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
میگما از دانشگاه ایرانیان چه خبر؟؟؟؟ مشکل مای اش حل شد؟؟؟شماره حسابش رو نداری یه کمکی بهش بکنیم تا هم به ثوابش برسیم هم قدر دان زحمات مسوولینش باشیم
ایشان که می گفتند دولت من پاکترین دولت در کل تاریخ ایران است.
ای کاش واقعاً با این افراد برخورد قضائی شدیدی صورت پذیرد.
مثل اینکه پاکترین دولت ایران، رانت خوارترین بوده
خوب دیگه، تنها که نخورده! هم کاسه ای هاشو معرفی کنید.
وقتی اسم رانت را می شنوم از همه چیز نا امید میشم. چرا هیچ نظارتی وجود نداره ؟؟
مگر نه اینکه کشور ما هم مثل بقیه کشورها قانون داره ؟ پس کجا قراره این قانون استفاده بشه ؟ وقتی که همه ثروت کشور به باد بره دیگه نه قانون بدرد میخوره و نه پیگیری قضایی به نتیجه می رسه.
از تابناک بخاطر پوشش این خبر ممنونیم.
متقاضیانی که در نیمه دوم سال نو خودروهای ثبتنامی خود را از شرکتهای هیوندای وکیا گرفتند باخواب پول وهزینه اضافی که برخی نمایندگی ها ازشان هنگام ثبت نام گرفتند، پس از تحویل باقریب به 20 تا 40 میلیون ضرر خودرویشان را فروختند خود بنده نیز سوناتا yf را با 145 میلون پولی که به هیوندای دادم و3 میلیون پول چاهی که از من نمایندگی گرفت. درنهایت بعد از 6 ماه توانستم بمکافاتی خودروی صفر راباقریب به 22 میلیون ضرر بفروشم.هرچه به هیوندای زنگ زدیم وگفتیم شوا خودرو را در نیمه اول سال 91 باارز دولتی وارد کردی چرا همان خودرو را نگه داشتی وقیمت ارز آزاد برای ما حساب نمودید هیچ کسی برای این ضرر وزیان از اینشرکت پاسخگو نیست از شما خواهش میکنیم این مسئولین شرکت هیوندای را از طریق ممکن مثل طرح در سازمان بازرسی ویا مجلس ویا سازمان حمایت یا هر مرجع رسیدگی کننده قانونی مکلف به رعایت حقوق مشتری وپرداخت خسارت ومابهالتفاوت به این دسته ازمشتریانش نمایید.بلکه از این طریق به اشتیاق سیری ناپذیر این دسته از شرکتها پایان دهید.
باتشکر فراوان
پس چرا تا الان سكوت كرده بودند؟ ظاهرا دوباره منافع برخي واردكنندگان گرامي خودرو در تضاد قرار گرفته است و موقع برخي افشاگري ها فرا رسيده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
دقیقا...
و نکته بسیار بسیار جالب تر این است که الان گمرک واردات را کردین 140 درصد تا کسانی که قبلا به همون ترتیبی که گفتید ماشین وارد کردند و گذاشتند تو انبارهایشان حالا با سود بسیار عالی اونها را بفروشند چون بخاطر این گمرکی بالا دیگه ماشین هایشان قیمت طلا پیدا می کنه
جا دارد تابناک فقط به درج مطلب اکتفا نکند و موضوع رسیدگی به آن را نیز پیگیری و اطلاع رسانی نماید.
بنده به عنوان یک وارد کننده خودرو لازم میدانم که توضیحات زیر را به مردم عزیز بدهم
ظاهرا نماینده محترم خیلی اطلاعی از قوانین گمرک و کشور ندارند
آنهایی که با ارز مرجع واردات داشتند و با ارز آزاد فروختند به راحتی قابل شناسایی هستند و نیازی به اینهمه تبلیغات نیست زیرا بر اساس قانون سازمان تعزیرات میتواند برای این شرکتها پرونده تشکیل داده و آنها را جریمه نماید و فکر نمیکنم تعدادشان بیشتر از انگشتان یک دست باشد
عمده واردات خودرو در کشور که توسط شرکتها و اشخاص حقیقی انجام میشود با ارز آزاد بوده است
البته من از نحوه فعالیت نمایندگیها اطلاع ندارم و نمیدانم که اینها ارز مرجع دریافت نموده اند یا نه
ولی اینکه میگویند دولت یک مرتبه تعرفه را نصف کرد یادشان رفته که یک مرتبه نرخ ارز را 2 برابر کردند یعنی از 1226 تومان به 2480 تومان
سود خودروهای رند مانند کیا و هیوندای و تویوتا در بازار هیچوقت بیشتر از 15 درصد نبوده و الان هم حداکثر سود وارد کننده ها 7 تا 10 درصد میباشد که بر اساس بخشنامه های سازمان حمایت سودی کاملا منطقی میباشد
اتفاقا بیشتر خودروهای وارد شده در 2 ماه مرداد و شهریور الان در نمایشگاهها و پارکینگها دارند خاک میخورند و با توجه به افزایش 7 میلیون تومانی تبصره 13 پیش بینی زیان نیز میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
آخی دلم سوخت براتون!!!
تا وقتی خودروهای بی کیفیت داخلی را بخورد مردم میدهند و واردات خودرو آزاد نیست ملت باید شاهد تولید خودروهای بی کیفیت برای مصرف شهروندان ایرانی ، رانت ورود خودروهای خارجی برای یک عده خاص ، خرید گران و بی مهابای خودروی خارجی به قیمت بسیار گزاف و سخره دیگر ملل به گردش اتومبیلهای بیکیفیت در داخل ایران و آلودگی هوا و مصرف بی رویه بنزین توسط خودروهای ساخت داخل و....باشیم.
جالبه که خودرو 20000 دلاری که در دنیا بعنوان خودرو اقتصادی معرفی میشه، در ایران "لوکس" محسوب میشه! این وسط مسئولیت اصلی با دولت بوده و هست که بصورت مصنوعی قیمت ارز رو پائین نگه داشته و باعث ایجاد رانت برای عده ای خاص شده،اما همین که این مسائل برملا میشه و مردم در جریان قرار میگیرند جای شکرش باقی هست.
ضمنا نمایندگان بهتره بفکر ارتقاء صنایع مونتاژ سازی (همون خودرو سازی سابق) خودمون باشن که عملا دارن ورشکسته میشن، تا کی جان و مال مردم رو با ماشین های دهه 80 میلادی به خطر میندازید، بهتره هرچه سریعتر سایپا و ایران خودرو مونتاژ رو کنار بگذارن و از ظرفیتی که در کشور دارن برای دادن خدمات پس از فروش به اتوموبیل های ساخت روز و با تکنولوژی بالا استفاده کنند تا هم مال و جان مردم حفظ بشه و هم آلودگی شدید هوا کم بشه.
جالبه که امکان واردات اتوموبیل فقط و فقط برای نمایندگی ها مثلا مجاز امکان پذیر هست و عملا مردم عادی نمیتونند اتوموبیل وارد کنند، به همین دلیل نمایندگی ها هر کاری که دلشون بخواد انجام میدن، از ایجاد بازار سیاه برای یک مدل خاص تا فروش ماشین مدل 2011 بجای 2012 و . . .
ما تایید کنندگان این پیام الکترونیکی درخواست پیگیری مراجع قضایی و برخورد با مسببان این حیف و میل اموال بیت المال تا حصول نتیجه را داریم
تا زمانی که واردات خودرو رو تحت انحصار نمایندگیهای سود جو و با تعرفه بالا کنند شرایط همینه باید واردات رو از انحصار در بیارند و تعرفه خودرو را هم به 10 تا 20 درصد کاهش بدهند
تقصير وارد كنندگان نيست تقصير خريداران چنين خودروهائي است كه هر بهائي را پرداخت ميكنند اگر ايشان نميخريدند آنها هم اين همه پول يامفت نسيبشان نميشد. بسياري از مشكلات را خودمان بوجود مي آوريم. من نميخريدم رودستش ميموند. غير از اين است.
خدا را شکر که هنوز کسانی هستند که این اشخاص را افشا میکنند. خدا کند دستگاه قضایی سریع حرکت کند.
درخواست ما از وزارت محترم اطلاعات و قوه قضائيه دستگيري كليه متهمان ، رسيدگي به پرونده هاي آنان و ضبط اموالي كه بصورت رانت و نامشروع بدست آورده اند ميباشد.
همچنين وزارت صنايع بايد تعرفه گمركي انواع خودروها را حذف نموده و از سوء استفاده هاي آينده جلوگيري نمايد. خودروسازان داخلي هم مجبور ميشوند كيفيت توليداتشان را بالا ببرند و محصولات را به قيمت رقابتي عرضه نمايند.
بیشترین تقصیر متوجه نمایندگان مجلس است که نظارت دقیق و هوشمندانه به کار دولت ندارند تا به موقع جلو آنرا بگیرند.
دستتان درد نکند تابناک . خدا شاهد است یک دستگاه برقی به مبلغ ۱۲۰۰ یورو چند سال بیش به ایران وارد کردم با کارت بازرگانی بلای چنان گمرک سرم اورد که ماهها طول کشید که فرم خرید نامه نصفش پاره بود اخر مجبور شدم از طریق دلال و ترخیص کار ازاد کنم و بیشتر ازنصف قیمت خرید پرداخت کردم .
من به فکر اینهمه مهندس بیکارم که می تونن بهترینها رو تولید کنند
علیرغم تمامی این اظهار نظرهای کمیسیون اصل نود ، اظهار نظر رئیس سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده ، قاچاق کالا وارز و ... ، اینجانب شکایتی را از یکی از شرکتهای واردکننده خودرو به سازمان حمایت تقدیم نموده ام که در حالی که در زمان عقد قرارداد - اردیبهشت 91 -و پرداخت وجه پیش پرداخت ، دلار ازاد حتی کمتز از 1800 تومان بود ، لیکن شرکت 40 میلیون تومان دیگر به بهانه نرخ ارز مازاد بر قرارداد از اینجانب اخذ کرد . ولیکن هیچگونه پاسخی تا به حال از سازمان مربوطه دریافت نکرده ام و دست سوءاستفاده کنندگان همچنان باز است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار