بازدید 11151

فساد و تخلف اقتصادی در منطقه آزاد قشم

کد خبر: ۳۵۱۹۹۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۰ 19 October 2013
 تيم مديريتي جديد مستقر در سازمان منطقه آزاد قشم كه خود را مصمم به بررسي كارشناسي شرايط اين منطقه مي‌دانست، در ارزيابي‌هاي خود از كشف مستنداتي دال بر اعمال تخلفات اقتصادي گسترده در اين منطقه خبر داد.

به گزارش روزنامه اعتماد، بخش عمده اين تخلفات در قالب واگذاري زمين‌هاي منطقه به افرادي مشخص بوده كه از بعد مالي حجمي وسيع را شامل مي‌شود.

مديرعامل جديد سازمان منطقه آزاد قشم كه از زمان تصدي وي بر سازمان اين منطقه بيش از سه هفته نمي‌گذرد از كشف فساد و تخلفات گسترده اقتصادي در دل اين جزيره خبر داد؛ تخلفاتي كه توسط جريان‌هاي مشخص در طول دوره مديريت‌هاي قبلي در سازمان اين منطقه آزاد صورت گرفته است.

شهريار مشيري كه به گفته خود از زمان حضورش در اين منطقه با همراهي يك تيم كارشناسي از تهران و بندرعباس، مستنداتي مبني بر فساد اقتصادي در اين منطقه دست يافته است، در توضيح تخلفات كشف شده مي‌گويد: در واقع طي سال‌هاي اخير در اين منطقه يك مافياي سردرگم اقتصادي شكل گرفته كه به صورت گسترده به غارت اموال منطقه پرداخته است. طبق برآوردهاي صورت گرفته اوج اين تخلفات مربوط به دوره ماقبل از مديريت پيشين منطقه قشم بوده است.

وي توضيح مي‌دهد: غالب تخلفات در حوزه خريد و فروش زمين‌هاي منطقه بوده است. براين اساس بخش وسيعي از اراضي اين جزيره با زد و‌بندي و بستن قراردادهاي تركمن‌چاي به صورت تقسيطي به افرادي فروخته شده اما در ازاي آن پولي به حساب سازمان منطقه آزاد واريز نشده است.

مشيري با تاكيد بر اينكه متن اين قراردادها بسيار هوشمندانه منعقد شده است، افزود: افرادي را كه زمين به نام آنها واگذار شده، شناسايي كرديم اما برآوردها بر آن است كه مالكان واقعي اين افراد نبوده و اشخاص ديگري هستند كه به دنبال شناسايي آنها هستيم. ما پرونده اين تخلفات را پس از پيگيري گسترده به دبيرخانه شورايعالي مناطق آزاد ارسال مي‌كنيم تا آنها از طريق قوه قضاييه آنها را پيگيري كنند.

مديرعامل منطقه آزاد قشم در ادامه به موضوع قاچاق سوخت در اين منطقه نيز اشاره كرد و گفت: يكي ديگر از مشكلاتي كه به‌شدت در اين منطقه به چشم مي‌خورد كه ناشي از عدم مديريت صحيح منطقه است، رشد قاچاق سوخت است به طوري كه طبق ارزيابي‌ها در آب‌هاي اين منطقه روزانه تا حدود 100 هزار ليتر سوخت نيز قاچاق مي‌شود. در اين زمينه به دنبال انجام مذاكراتي با وزارت نفت براي ساماندهي اين موضوع هستيم.

كشف چك‌هاي وصول نشده مشيري اخيرا در شوراي اداري اين شهرستان نيز به سوء جريان‌هاي فراوان در اين منطقه اشاره كرده و گفته بود: اگر مي‌دانستم كه اوضاع سازمان منطقه آزاد قشم چنين است، هرگز اين مسووليت را نمي‌پذيرفتم.

به گفته وي، متاسفانه بسياري از كساني كه در قشم به عنوان سرمايه‌گذار وارد ساخت وسازها شدند در واقع دلال بودند و مصداق عيني تروريست اقتصادي هستند. مشيري گلايه كرد كه متاسفانه دستگاه‌هاي نظارتي در اين مدت در قشم كاري انجام ندادند و حقوق مردم قشم، استان هرمزگان و ايران در اين ميان پايمال شد.

اين مقام به آنچه ساير فسادهاي اقتصادي در قشم ناميد، اشاره كرد و به نحوه اخذ تسهيلات كلان از بانك‌هاي منطقه آزاد قشم پرداخت و گفت: افرادي با گرفتن موافقت اصولي و برگ مبايعه‌نامه مبادرت به اخذ تسهيلات كلان كرده‌اند و تاكنون افزون بر چهار گوني چك وصول نشده در اين ارتباط كشف شده است.

مانوردريايي براي گرفتن وام

رييس هيات‌مديره سازمان منطقه آزاد قشم به يك سناريو و صحنه‌سازي براي اخذ تسهيلات ميلياردي از بانك‌هاي منطقه آزاد قشم اشاره كرد و گفت: فردي براي خريدن شش فروند كشتي با يك بانك وارد مذاكره شد و با برگزاري مانور كشتي‌ها در دريا و قبولاندن تصويب گرفتن وام به كارشناس بانك، افزون بر 50 ميليون دلار تسهيلات گرفت ولي بعد ادعا كرد كه كشتي‌ها دزديده شده است.

مشيري گفت: كشتي مگر دوچرخه است كه به اين راحتي دزديده شود؟ كارخانه‌هاي سازنده كشتي، سريال كشتي‌ها را دارند و درصورت سرقت يك كشتي، سريال آن اعلام مي‌شود، ولي هيچ‌گونه گزارشي از سرقت اين شش فروند كشتي وجود ندارد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود به تشريح وضعيت بودجه‌يي سازمان منطقه آزاد قشم پرداخت و گفت: درحال حاضر در صندوق اين سازمان كه يك هزار و 200 نفر پرسنل دارد، يك ريال پول موجود نيست در حالي كه هزينه ماهانه اين سازمان افزون بر 200 ميليارد ريال بوده است.

مشيري با اعلام اين مطلب كه قرار است كل شهرستان قشم شامل همه روستاها و سه جزيره هرمز، هنگام و لارك تحت پوشش منطقه آزاد قشم قرار بگيرد، از برخي ديدگاه‌ها در گذشته كه با امنيتي جلوه دادن اين منطقه مانع گسترش محدوده منطقه آزاد قشم مي‌شدند، انتقاد كرد و گفت: قشم براي دشمن چه خطري دارد كه با اين بهانه مانع توسعه اين جزيره مي‌شدند؟درحالي كه دشمن قشم، كلاهبرداران و شياداني هستند كه به لطايف الحيل اموال مردم اين جزيره را به غارت برده‌اند.

وي با اشاره به اينكه در تمام دنيا مناطق آزاد براي سرمايه‌گذاري سالم تاسيس شده و با توجه به تسهيلات و مزيت‌هاي آن نسبت به ساير مناطق ديگر، سرمايه‌گذاران سالم در اين مناطق مشغول كار شده‌اند، افزود: با اين اوضاع و احوالي كه منطقه آزاد قشم داشته است، چگونه سرمايه‌گذاران خارجي كه عادت به كار شرافتمندانه دارند، سرمايه سالم خود را به اين منطقه منتقل مي‌كردند؟

وي همچنين از بخشيده شدن يك ساختمان چهار طبقه همراه با 100 ميليارد ريال به يكي از افراد كه سابقا داراي مقام در مناطق آزاد بوده از سوي منطقه آزاد قشم سخن گفت.

مشيري گفت: من نمي‌دانم نگاه به آينده داشته باشم يا به اين گذشته سرتاسر مساله‌دار بپردازم؟

وي با ذكر اين مطلب كه به ياري خدا و با همت مردم و همه ساكنان با شرف و عزت‌مدار جزيره قشم اين منطقه آباد خواهد شد، گفت: اولويت مديريت جديد منطقه آزاد قشم اتمام عمليات ساخت بيمارستانی که چند سال است نیمه کاره مانده و آغاز بهره‌برداري از آن است و اولويت بعدي آن رونق بخشيدن به كسب وكار مردم و تامين معاش آنهاست.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی