بازدید 74542

ازدواج سرپرست با فرزند خوانده قانونی شد

کد خبر: ۳۵۱۷۵۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۰ 17 October 2013
با وجود مخالفان حقوق کودکان و کارشناسان سرانجام لایحه حمایت از کودکان «بی‌سرپرست و بدسرپرست» با ماده جنجالی 27 که در آن اجازه ازدواج سرپرست با فرزند خوانده داده می شود تصویب شد.

به گزارش خبرآنلاین، لایحه اولیه حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست در تاریخ هفدهم اسفند سال 87 به مجلس ارائه شده که آن موقع در ماده 24 آمده بود که ازدواج سرپرست با کودک یا کسی که تحت نظارت اوست منوط به اجازه دادگاه خانواده با اخذ نظر کارشناسی مجاز است. در مجلس نهم با نظرمرکز پژوهش های مجلس و کارشناسان با توجه به اینکه تصریح به امکان ازدواج سرپرست با کودک یا نوجوان که موارد آن بسیار نادر است و با اخلاق عمومی سازگار نیست حذف این ماده پیشنهاد شد.

در این باره محمد اسماعیل سعیدی عضو کمیسیون اجتماعی به خبرآنلاین گفت: اما نمایندگان دولت یعنی مسئولان سازمان بهزیستی که پیشنهاد این طرح را داده بودند اصرار به تصویب این ماده داشتند چون اعلام کردند که مواردی وجود داشته و اگر در قانون نباشد مشکل پیدا می شود.

سرانجام در مرحله اول با یک اصلاحاتی دوباره تصویب شد که «هرگاه سرپرست درصدد ازدواج با فرزند خوانده است باید مشخصات آن را به دادگاه اعلام کند در صورت وقوع ازدواج، سازمان موظف است گزارش ازدواج را به دادگاه اعلام کند تا با توجه به این قانون نسبت به ادامه سرپرستی یا فسخ آن تصمیم اتخاذ شود.»

سپس یک تبصره به آن اضافه شد که ازدواج چه در زمان حضانت و چه بعد از آن با سرپرست ممنوع است. این نظر مجلس بود که به شورای نگهبان رفت اما شورای نگهبان آن را رد کرد و دوباره به مجلس آمد. سرانجام چون از نظر شرع اشکالی نداشت نمایندگان اصلاح کردند و اجازه ازدواج با مصلحت دادگاه داده شد.

این موضوع که به ماده 27 معروف شد مخالفان بیشماری داشت و با وجودیکه شرع امکان آن را می داد اما از نظر عرف مشکل ساز می شود.البته آنگونه حسن کیا، حقوقدان به خبرآنلاین می گوید تا کنون 3 مورد از این ازدواج ها گزارش شده است اما مشکل ازدواج هایی است که ممکن است به صورت غیر رسمی باشد.

فقها چه می گویند؟


همچنین حجت الاسلام محمدرضا درانی، استاد حوزه و دانشگاه در این باره به خبرآنلاین می گوید: فقها محرمیت را از مجاری صحیح خود جایز می دانند و صرف فرزند خواندگی صرف بر محرمیت نیست. مقام معظم رهبری در این خصوص می فرمایند: «فرزند خوانده حکم فرزند ندارد و با مرد و زنی که او را بزرگ می کنند محرم نمی شود، مگر به وسیله رضاع با مراعات شرایط آن و یا ازدواج پس از رشد. قبل از بلوغ با اذن حاکم شرع و رعایت مصلحت طفل عقد موقت اشکال ندارد.»

آیت الله مکارم شیرازی هم اینگونه به سوال حکم محرمیت فرزند خوانده پاسخ می دهد: «در صورتی که دختر باشد راه صحیح این است که با اجازه حاکم شرع او را برای پدر آن مرد عقد موقت کنند و در این صورت به عنوان زن پدر بر آن مرد محرم می شود و اگر پسر باشد راهی جز شیر خوردن از خواهر زن یا مادر زن و مانند آن در سن قبل از دو سالگی ندارد.» نکته قابل توجه این است که نظام فقهی شیعه بر مبنای عقلانیت استوار است و به عنوان یک قاعده فقهی «کلما حکم به العقل حکم به الشرع» را در صدور فتوا در نظر می گیرد و در عین حال ملاحظه عرف هم می کند. در این مورد باید اهالی این مباحث وارد عرصه تبادل نظر شوند. متاسفانه نگاه عامیانه جامعه به این موضوعات صرفا احساسی و غیر تخصصی است.

امکان بازبینی وجود دارد


رئیس سازمان بهزیستی کشور از تایید نهایی لایحه حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست توسط شورای نگهبان خبر داد و گفت: این لایحه پس از تایید نهایی در شورای نگهبان از طرف رئیس مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ شده است.

همایون هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه پس از ابلاغ قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست توسط رئیس مجلس شورای اسلامی، دولت نیز قانون را برای اجرا به سازمان بهزیستی ابلاغ خواهد کرد،‌ گفت: بزودی این قانون به مرحله اجرا در خواهد آمد.
وی افزود: بر اساس قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست بسیاری از مشکلات مربوط به این کودکان برطرف خواهد شد و نیز بسیاری از مسائل مرتبط با فرزندخواندگی و طرح «امین موقت» بهبود خواهد یافت و سازمان بهزیستی بر این اساس باید در ارتباط با سرپرستی دائم و موقت کودکان به خانواده‌های متقاضی اقدام کند.

رئیس سازمان بهزیستی درباره تبصره ماده 27 قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست نیز اظهار کرد: در خصوص این ماده که محل اشکال بود هنوز درب‌های ویرایش و اصلاح تبصره ماده 27 وجود دارد و می‌توانیم در این زمینه از اظهار نظر کارشناسان استفاده کرده و به انتقادات و نقطه نظرات توجه کنیم.

وی با بیان اینکه ماهیت قسمت دوم تبصره ماده 27 قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست بر ممنوعیت ازدواج سرپرست با فرزندخوانده تاکید دارد،‌ گفت: امکان بازبینی، ویرایش و تغییر احتمالی در تبصره این ماده وجود دارد و می‌توانیم با بررسی نظرات کارشناسی و از طرف دولت در خصوص برطرف کردن و حل مشکل برآییم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱۶۲
انتشار یافته: ۳۹
فقط میتوانم بگویم متاسفم
این باعث می شود هیچ خانواده ای کودکان بی سرپرست به ویژه دختران به فرزندی قبول نکند
بابا اینقدر بچه بی سرپرست رو دستشون مونده که میخوان به هر طریقی شده از شرشون خلاص شن! میان و براحتی اینطور قوانینی تصویب میکن! پول ندارن خرجشون رو بدن! درست مثل مجرمینی که میگیرن و بعد آزادشون میکنن، چون پول ندارن تو زندان نگهداریشون کنن!!! جامعه هر روز فسادش بیشتر میشه! به امید ظهور هر چه سریعتر اقا امام زمان (عج).
جالبه مثلا پدر آدم شوهرش بشه یا مادر آدم زنش بشه !!! واقعا این موضوع چندش آور و به دور از اخلاقه و از انسانیت به دوره
رسما کودک آزاری قانونی شد ایول به این مملکت
بخدا خوندن این مطلب حالمو بد کرد. خواهشاً فبل از اینکه این موضوع دستاویزی برای تبلیغ منفی بر علیه ایران بشه اونو لغو کنید.
واقعا که....!
اوج وقاحت!!!!
واقعا قانون کثیفی و زشتی است که بوی تعفن می دهد
جاي تاسف است از اين به بعد تعداد دختران بيشتري در مراكز مراقبت بهزيستي باقي مي مانند هيچ زني حاضر نيست از هووي خودش مراقبت كند
در صورت ازدواج چه کسی هزینه جهیزیه اش را می پردازد؟در صورتی که اینکار توسط کمیته امداد یا بهزیستی تقبل نشود چه تظمینی مبنی بر پرداخت مهریه توسط زوج که چندین سال هزینه زندگی او را پرداخته,وجود دارد؟ایا می توان از کسی که با فداکاری هزینه سرپرستی این فرد را متقبل شده طلب مهر عندالمطالبه که توسط شرع واجب است ,کرد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
تو چی میگی! ء
مشکل آن ازدواج هایی است که ممکن است به صورت غیر رسمی باشد.
معنی پدر و مادر چیه یعنی فقط هم خونش باشی.....؟؟؟؟
ما چقدر ....شدهایم کثیف فکر میکنیم کو عاطفه پدری ومادری که بی ادعا نثار میکردیم
آقا شلوغش نکنید. این دستور شرع مقدس هست. حتما یه حکمتی در کار بوده است که خداوند متعال و پیامبر گرامی اسلام دین رحمت آن را آزاد گذاشته اند. صرفا بر اساس احساس نظر می دهید به جای اینکه بررسی تخصصی کنید. به جای این گیرا برید به وضعیت اسف بار حجاب و عفاف جامعه رسیدگی کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
اسلام رو خرابش نکن
خوب، بحمدالله این مشکل هم با دستهای توانای مجلسیان ازسرراه برداشته شد و ازدواج و طلاق به جریان صحیح خودبرگشت، آمار ازدواج بالارفت و آمارطلاق به صفر رسید.
واقعأ مايه تأسف است.
خیلی مسخره هستش ....
چطور قانونیش کردن؟؟؟!!!!
یه ادم عاقل و سالم همچین کاری نمی کنه.
من متاسفم!و مطمئنا خیلی های دیگه! اینها از سفر روحانی سواستفاده کردند و زمانی که توجه مردم به جریانات سفر اون بود این قانون مسخره رو تصویب کردند.بهمین دلیل همیشه تاسف می خورم چرا ما ان جی او های حمایت از حقوق کودکان و ... نداریم.چون گاهی نیازه از مردم دربرابر دولتهاشون حمایت کرد ونهاد های اجتماعی مردمی در این جور جاها موثرترین نقش رو دارن. ولی بحمدلله ما در این شرایط کاری مفیدتر از گذاشتن مطلب تو فیسبوک و امضا کردن برای ابراز مخالفت نداریم که اونهم هیچ ارزشی نداره.چرا بجای این کارها یک وکیل برای بچه های بدسرپرست و سازمان حمایت از حقوق کودکان تعیین نمیکنند!بچه هایی که توسط خانواده خودشون مورد کودک آزاری قرار میگیرند به کی پناه ببرند؟
توی خبرگزاری فرانسه خبر رو خوندم . فکر نمیکردم حقیقت داشته باشه . اومدم توی اینترنت سرچ کردم دیدم متاسفانه حقیقته . واقعا شرم آوره . چرا صورت مساله رو پاک میگنید آخه . برید اصل مشکل رو حل کنید . چرا هیچ کدوم از مسئولین کارشون رو درست انجام نمیدن ؟
با سلام:نماينده گان محترم تشکر،تشکر،تشکر،،،پس من 70ساله می تونم دختری را از بهزستی تحويل بگيرم در سن 79سالگی که دختر از نظر اسلام به سن بلوغ رسيد باهاش ازدواج کنم، آفرين به نماينده گانى که هم به فکر 70ساله ها هستند،هم به فکر کودکان بی سرپرست،،،مجددا"تشکر،تشکر،تشکر، واقعا"خجالت آور است
باسلام..من نمیدونم چرا اینقدر دوست داریم مسایلو سطحی نگاه کنیم..دختر باید بالغ باشه و رضایت داشته باشه و دادگاه صالح هم مفسده ای در این ازدواج نبینه..تازه میشه ازدواج به نحو موقت باشه و شرط بشه که ارتباط زناشویی انجام نشه..ضمنا تعجبه از کسانی که پدرخوانده را پدر میدونن..تعارف که نداریم! پدر پدره پدر خونده هم بالاخره نامحرمه
با سلام
خداوندا هیچ مسلمانی را گرفتار فقر و بی کسی نفرما و مرا فرصتی ده تا خدمت گزار خلق باشم و بر دست مردم محروم بوسه زنم ، بر سفره هایشان نان و بر لبانشان شادی آورم خداوندا کمک ام کن تا اختراعم را به انجام برسانم ...
من یک وطن پرستم یک 15 خردادی ...
چه قدر بد یعنی چی که سرپرست مجاز به ازدواج با فرزند خوانده است..دیگه یه بچه رو باید به چه امیدی بهش بگیم تو بهزیستی بمون تا یه خانواده ی خوب پیدات کنن.به اسم شرع چه کارها که نمی کنن
واقعا این چه وضعشه من خودم فرزند خونده هستم و بابت این موضوع خیلی زجر میکشم وقتیتمام این مطلبو و قانون کثیف و خوندم دنیا روی سرم خراب شد یعنی چی این قوانین مسخره پوچ
پاسخ ها
بهار
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
منم فرزند خونده هستم پدرم بسیار ادم مذهبی هستن منم وقتی خوندم واقعا حالم بد شد
این دور از انسانیت و اخلاق است حیوان هم این کار رو نمی کند
برای این مجلس که چنین قانون رو تصویب کرده
اصلا دلیلی نداشت ی همچین چیزی تصویب بشه.
چطور دختری که چندین سال مردی رو بابا صدا میزنه حاظر میشه باهاش ازدواج کنه مگه شوهر قحطیه یا زن کمه .همه چیز ارتباط خونی نیست همه اینجوری نیستن ولی دوره عوض شده نگاهها عوض شده این قانونو تصویب کردن تا جلوی روابط نامشروع رو بگیرن.
اگه خودشان با مشکل بی فرزندی و یا فرزند خوانده گی مواجه بودند متوجه تبعات آن شاید میشدند . باید اصلاح کنند . فرزندخوانده با فرزند واقعی تفاوت نداره بخدا نداره
واقعا باید با تمام وجود تاسف خورد ...آخه یعنی چی ازدواج با دختری ک ب فرزندی گرفتی...
واقعا که
....
میشناسم دختربچه ای رو که پدرومادرش مُردن. به فرزندی گرفته شد.خوشحال بود از اینکه الان دیگه پدر و مادر داره بعد از کلی سختی.با این قانون مسخره ،مادرخونده ش برش گردوند بهزیستی از فکر مریضش که مبادا شوهرش با این بچه ازدواج کنه. اون بچه هنوزم نمیدونه چرا برش گردوندن و خل شد انقد فکر کرد که مقصر خودش بوده.کسی بهش نگف مقصر کیه
دوستان در قرآن آیه داریم مسئله ای را که خدا حلال فرموده بر خود حرام نکنید‌، این که دختر خوانده کسی مایل به ازدواج با سرپرستش باشد و دادگاه هم ناظر باشد هیچ اشکالی ندارد،اگر آن مساله اجبار بود حق با مخالفان بود ولی هنگامی که اختیار دوطرف و نظارت دادگاه درمیان است آن خانمی که فرزند خوانده را مرجوع میکند که مبادا در آینده با شوهرش ازدواج کند بی نهایت اشتباه میکند ، چرا که در قانوت ما ازدواج دوم منوط به اجازه همسر اول است وهم اینکه بسیاری موارد این میل به ازدواج در دوطرف وجود ندارد و ضمنا دادگاه هم در میان است،ضمن ابنکه تعدد ازواج هم به لحاظ شرعی حلال است و برای همسران مردی که عدالت را رعایت کند بسیار خوشایند تواهد بود اگر تن به قانون خدا بدهند،مطمئنا هیچ زنی با آمدنش زن قبلی را کم ارزش نمیکند بلکه با توجه به. وحیات مرد از تکراری بودن رها شده و مرد با میل و رغبت بیشتری به او توجه خواهد کرد، چرا که قلب مرد میتواند همزمان چند زن را در خود دوست بدارد و هر زن به سان گلی است که به دسته گل مرد افزوده میشود و این گلها به زیبایی و جلوه یکدیگر جلا میدهند‌،گلهای یک دسته گل هدگز کم اززش تر از یک شاخه گل نیستند و بلکه در کنار هم زیباترند
میخوام زن ازبهزیستی بگیرم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی