بازدید 58386

مرد اعدامی دوباره اعدام نشود

کد خبر: ۳۵۱۷۲۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۶ 17 October 2013
در مورد مرد اعدامی هم از آنجایی که قانون در مورد او اجرا شده و قوه‌قضاییه حکم را اجرا کرده، تردیدی هم در اجرای حکم و نحوه آن وجود نداشته‌ است، بنابراین نمی‌توان یک‌بار دیگر از این مرد سلب حیات کرد.

محمدحسین شاملو، قاضی بازنشسته در شرق نوشت: خبر زنده‌شدن مرد اعدامی که چند روز قبل حکم اعدامش در زندان بجنورد اجرا شد، بحث‌های زیادی را بین حقوقدانان به‌وجود آورده و برخی معتقدند این حکم باید دوباره اجرا شود و برخی معتقدند نباید این حکم را بار دیگر اجرا کرد.

من نیز با این گروه موافقم و معتقد هستم این حکم برای‌بار دوم نباید اجرا شود. هرچند قانون صراحتا در مورد این موضوع صحبت نکرده و سکوت کرده ‌است اما بر اساس قاعده در «هرگونه شبهه‌ای اعم از موضوعیه یا مصداقیه در رابطه با حدود و تعزیرات منجر به برداشته‌ شدن حکم حد یا تعزیر می‌شود و قاضی حق اجرای مجازات را ندارد.» می‌توان گفت که این حکم نباید دوباره اجرا شود. همچنین مطابق قاعده شرعی «احتیاط در نزول دما و فروج» که از مسلمات فقه جزایی اسلام است به موجب آن تمام مواردی که ابهامی در رابطه با حکم موضوعی پیدا می‌شود که مستلزم تعرض به جان یا ناموس اشخاص است باید به‌گونه‌ای عمل شود که کمترین آسیب به جان و ناموس اشخاص وارد شود.

زنده‌شدن این مرد جان دوباره‌ای بوده که خداوند به او بخشیده ‌است. ما درخصوص مجازات سنگسار هم این مساله را می‌بینیم. وقتی فرد سنگساری بتواند خود را نجات دهد دیگر نمی‌توان او را دوباره سنگسار کرد. در مورد اعدام هم می‌توان به همین قانون استناد کرد و با توجه به اینکه سلب حیات در مورد مرد اعدامی انجام گرفته و مدارک پزشکی نیز آن را تایید کرده ‌است بنابراین مجازات یک‌بار برای او انجام گرفته و زندگی دوباره او نمی‌تواند باعث شود تا دوباره حکم اجرا شود. نکته دیگر اینکه در قانون بازدارنده بودن بسیار مهم است. در مورد مرد اعدامی هم از آنجایی که قانون در مورد او اجرا شده و قوه‌قضاییه حکم را اجرا کرده، تردیدی هم در اجرای حکم و نحوه آن وجود نداشته‌ است، بنابراین نمی‌توان یک‌بار دیگر از این مرد سلب حیات کرد. او مجازاتش را تحمل کرده و حالا به هرنحوی مرگ در مورد او منقضی شده ‌است، بنابراین اجرای دوباره حکم قانونی و شرعی نیست.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸۰۰
انتشار یافته: ۵۲
احسنت . خواست خدا بوده که بعد از یک روز دوباره زنده شود . چرا باید دوباره اعدام شود . مگر در حکم صادر شده اعلام نشده یک بار اعدام ؟ چرا می خواهند دوبار اجرا کنند؟
اعدام نشود انعكاس بهتري دارد . بزاريد سختي ومشقت اعدام شدن را براي عبرت گرفتن ديگران بيان كند.
کار خدا بی حکمت نیست، باید در برابر آن تسلیم شد، به نظر من نباید اعدام شود.
واقعا صحیح است چرا که او به یک بار اعدام محکوم شده بود و حکم اجرا شده است حال او دوباره زنده شده تولدی دیگر ما حق نداریم کسی که متولد میشود را ازار کنیم چرا که او گناهی ندارد تازه تولد شده است
آفرین
اين معجزه است شايد خدا خواسته فرصتي دوباره به او بدهد نبايد مجدد حق حيات از او گرفته شود خداوند جان دوباره به او بخشيد و صد درصد زندگيش تغيير ميكند و مثل قبل نميشود
کاملا با این نظر موافقم. ای کاش گروهی از فعالان حقوقی با مطرح کردن موضوع در قوه قضاییه با اعدام مجدد این فرد مخالفت کنند چرا که بر اساس نظر این قاضی بازنشسته، خداوند امکان زندگی مجدد را برای این فرد فراهم کرده است تا بتواند گناهان خود را جبران کند.
به نظر من ایشون درست میگه.مطابق با نظر دکتر پزشکی قانونی اون بعد از اجرای حکم مرده و مردنش تایید شده و این بزرگترین دلیل برای اجرای مجازات تو اون زمانه و بعد از مردن شاید خداوند جان تازه ای به او داده کسی چه میدونه پس باید به این جونه تازه احترام گذاشت و نباید دوباره این جون رو ازش گرفت.
نباید اعدام بشه ولی تحت نظر باشه یا تبعید بشه یا دست بند الکترونیکی داشته بشه. میخواهین دوباره حق بشر رو علم کنند!
آخه چرا بعضی از ما انسان ها اینقدر رو از بین بردن انسان دیگر تکیه می کنیم گویی که خودمان هیچ علاقه ای به جان شیرینی که خداوند داده علاقه ای نداریم. این بنده خدا دوباره پس از اعدام زنده شده این یعنی خدا تولدی دیگر برایش مقدر کرده است. در ضمن جرم این فرد حمل یک کیلو شیشه بوده (که صد البته جرم کمی نیست و طبق قانون می بایست اعدام شود که شده است) اما انسان دیگری را مستقیما از بین نبرده است که تکیه می شود که حتما بایستی دوباره اعدام شود. یه خورده بیشتر فکر کنیم می بینیم منطقی و عقلانی هم نیست که دوباره اعدام شود. بیشتر بیاندیشیم مثبت بیاندیشیم .......
احسنت بر شما بسيار دقيق و كارشناسي شده و بدور از هر گونه احساسات بود به نظرم جامعه به وجود افرادي چون شما كه بدور از احساسات يا لجاجت موضوعي را ميشكافند نياز دارد اميدوارم اين فرد نيز كه جان دباره اي گرفته مسير خير و بركت و كمك به همنوع را برگزيند و الگويي باشد براي ديگران كه در اينصورت خواندن داستان زندگي اين مرد خواندني و عبرت آموز خواهد بود - داستاني كه با مرگ تمام نشد - انشااله
وقتی خدا زندگی دوباره بهش داده، نباید این فرصتو ازش گرفت
موافقم
کاملا درسته نباید دوباره اعدام شود
Salam

Ba Shoma Movafegham
انشلااله اسلام دین با گذشتهاست
به نظر من دوباره اعدامش کنند. اگه خدا بخواد زندش کنه، دوباره می تونه این کار رو بکنه. تا سه مرتبه این کار رو بکنند. بار سوم رهاش کنند.
کاملا واضح است که بر اساس شرع با اجرای یکبار حکم اعدام حد و تعزیر حکم بکل کاهش یافته و با توجه به خواست خداوند در اعطائ جان دوباره به بنده اش حکم این فرد به حکمی غیر مثلا حبس تغییر یابد.انشالله
نباید دوباره مرگ رو جلوی چشم این بنده خدا آورد. هر چه بوده کار خدا بوده و درست نیس بخواهیم تقدیر الهی رو عوض کنیم
موافقم؛ اگر چه ایشان مجرم بوده است ولی اولا حکم برای ایشان اجرا شده است و دوما عطوفت و روحیه بخشش در دین اسلام همواره مبنای هر چیزی بوده است.
موافقم اعدام دوباره بر اساس عدل نیست.
بنده خدا يكبار اعدام شده شايد خدا عمر دوباره اي براي توبه به او داده خواست خدا اين بوده بنده خدا گناه داره
با توجه به نظر اکثر فقها مبنا بر این است که چنانچه طناب دار پاره شود و یا هر اتفاق دیگری بیافتد تا محکوم زنده بماند باید در همان لحظه ازاد شود و ایم حیاتی دوبار از سوی باریتعالی داده شده و هیکس توان بی حقی او را ندارد امید ان می رود که اعدام مجدد اجرا نگردد
با سلام و آرزوی سلامتی برای کلیه افراد جامعه
این شخص باید اعدام شود چون وجودش برای جامعه مضر تشخیص داده شده و اینکه گفتید با توجه به اینکه سلب حیات در مورد مرد اعدامی انجام گرفته و مدارک پزشکی نیز آن را تایید کرده ‌است باید بگویم که اگر غرضی در تشخیص این پزشکان نباشد پس باید بگویم که خیلی بی تجربه میباشند که فرق بین مرده و زنده را نمیداند.
با این حال تمام اینها را که نوشته شد باید برگردد به صاحب آن حق و یا ولی دم که تقاضای قصاص را نموده اگر دلش به حال این شخص سوخت و خواست ببخشد.
به نظر من نبايد اعدام بشه،شايد يه فرصتي از طرف خدا بهش داده شده،شايد خدا به اون ٢ دخترش رحم كرده،با توجه به جرمش و نبود شاكي خصوصي ،اجازه زندگي كردنو بهش بدن.
کاملا موافقم ترس واضطراب اعدام فوق العاده وحشتناک است ودر واقع او یک بار اعدام شده ودیگر نیازی نیست
قاعدتا نباید دوباره اعدام شود
شاید بهتر باشد تحت نظر باشد البته به نوع جرم قبلی وی بستگی دارد
موافقم این مرد تنبیه شده است.
اما اگر قرار شد دوباره اعدام شود حداقل از لحاظ که به شدت حالت روحی او و خانواده اش تخریب شده و دوباره هم قرار است تخریب شود ،ادعای خسارت نماید تا کمکی به خانوادهاش شده باشد.
خداوند جان اورا باز گرداند ما جه کاره ایم که در کا راین خالق مهربان دخالت کنیم ...... به دودختر کوچک او باید رحم کرد...امید آنکه این مرد هم زندگی شرافتمندانه ای را آغاز کند
خداوند به او حق حیات دوباره بخشیده است. زنده شدن او تنها یک معجزه از سوی خداوند بوده است. بنابراین اجرای دوباره این حکم ایستادگی در برابر خواست خدا است. لطفا او را دوباره اعدام نکنید، اعدام نکنید.
پس بفرمایید این قاچاقچی که چندین هزار جوان را آلوده شیشه کرده مجددا زنده باشد تا بازهم خانواده های بیشتری را بدبخت کند.
در قرآن فقط درمورد سنگسار گفته شده
خدا پدر شما رو بیامرزه. من 100% با شما موافقم
و شاید این فرصت دیگری است که خداوند به ایشان داده که جبران کارهای گذشته را انجام بدهد ،
قاچاقچی حتی اگر صد بار هم اعدام بشود و نمیرد باز باید اعدام بشود. اعدام نکردن او یعنی نابود کردن مردم.
انشاا... که حکم دوباره اجرا نشود
بله اوتنبیه شده است ونباید اعدام شود بلکه باید به او فرصت توبه داده شود.
وقتی خدا خواسته به دلایلی که برای ما بندگان گنه کارش پوشیدست پس خواهشن به خاطر خدا دوباره این کارو نکنییییییییییید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
باید یکبار دیگه بهش فرصت زندگی بدن شاید خواست خدا این بوده.این اتفاق خیلی اتفاق نادر بوده
من هم با اين نظر كاملا موافق هستم و فكر ميكنم اين مرد تمام زجر و سختي مرگ را يك بار تحمل كرده و در واقع يك بار به طور كامل طعم مرگ رو چشيده و حالا خدا با حكمت خودش كه بر ما پوشيده است به اون زندگي دوباره داده پس اجرا دوباره حكم بسيار بي معني و ناراحت كننده است و ممكن باعث جريحه دار شدن احساسات عمومي در جامعه بشه بخصوص اين كه من خبر دار هستم كه اين مرد دو دختر داره كه بعد از اين اتفاقات خيلي خوشحال هستند پس همه بايد كمك كنيم تا باز به زندگي بر گرده.
اگر ازاد بشه دوباره به قاچاق رو میاره حبس ابد بهش بدن
من هم فکر میکنم که او مجازات شده است و لازم نیست که دوباره اعدام شود. او تا زمانی که زنده است با یادآوری مرگ خود جرات انجام هیچ جرمی را نخواهد داشت
به نظر من هم ، این عمر دوباره و شاید فرصت دیگری است که خداوند به مجرم داده تا اشتباهات گذشته اش رو جبران کند .
حقش نیست دوباره اعدام بشه - عمری که خدا بهش بخشیده - درسته قاچاقچی بوده و دشمن مردم بوده ولی حتما مصلحتی بوده که خدا بهش عمر دوباره داده - اگه سهل انگاری از طرف پزشک یا عوامل اجرای حکم نباشه -
تا اونجای که میدونم - اگه ایشون تو سردخونه هم شروع به تنفس کرده باشه هوای داخل پلاستیکی که روی میت میکش برای انتقال حتی واسه 5 دقیقه هم کافی نیست چه برسه به 24 ساعت
درهرصورت حقش نیست و خدارو هم خوش نمیاد - ایشون فقط به یک بار اعدام محکوم شده و مجازاتشم تحمل کرده و اجرا شده
اما از نظر شرعی باید گفت حکم این متهم مشابهه حکم زناکاری است که به سنگسار محکوم می شود. محکوم به سنگسار اگر از چاله سنگسار فرار کند و از مرگ بگریزد دوباره سنگیار نمی شود. و آزاد می شود.
اینجاست که رافت اسلامی خود را نشان می دهد به خاطر دو دخترش به او فرصت جبران بدهید
مجازات این شخص مرگ بوده نه اعدام با دار!پس تا زمان اجرا نشدن مجازات حکم باقی است.
اگر اینطور باشه که هرکس با کلک سعی میکمه از چوبه دار سالم بیاد پایین و بعد هم بگه من مجازات شدم!!!! حال اگر یک جنایتکار جنگی یا خائن یا جاسوس باید تیربارون بشه و اسلحه گیر کنه، دیگه نباید اعدام بشه؟!!! واقعآ مسخره است.
ضمنا همه میدونن اشتباهات پزشکی در مورد تشخیص مرگ خیلی زیاد اتفاق افتاده و دلیل به حیات دوباره شخص نمیشه!.ضمن اینکه در این ص.رت ممکنه با تتمیع پزشک حکم مرگ جعلی هم صادر بشه.
احسنت. خدا به ایشان زندگی مجدد داده است.
به نظر من هم نباید دوباره اعدام بشه چون مجازاتش یک بار اعدام بوده که اجراشده
لازم نيست براي هرچيزي به دنبال قانون دنيايي خود باشيم .
طبق روايتي از زمان اميرالمومنين ، فردي را براي قصاص به اولياي دم او سپردند ، آنها بعد از انكه مطمئن شدند وي از دنيا رفته رهايش كردند ، اما وي زنده ماند و به مداوايش پرداختند ، اولياي دم باز مدعي شدند كه بايد او را قصاص كنيم ، اما امام فرمود مي توانيد قصاص كنيد به شرطي كه بابت جزاحتي كه دفعه قبل وارد كرديد قصاص شويد !
و همين امر باعث شد آنها رضايت دهند .
وقتی خداونگار بزرگ که زندگی و مرگ همه مخلوقات در اختیارش هست ، زندگی دوباره به این آدم داده ، دیگه اجرای مجدد حکم واقعا بی معنی و به نوعی ظلمه ، به نظر من این مجرم تاوان جرمش رو پس داده و جزای کار خلافش رو داده، چرا که حتی نگاه کردن به طناب دار خودش از مجازات مرگ بدتره، جه برسه به اینکه طناب دار بیفته گردنت و 12 دقیقه از طناب آویزون باشی ، مطمئنا این زنده شدن ، زندگی دوباره ای که خدا به بنده خودش داده ، پس اعدام دوباره این فرد ظلمی بزرگ و دخالت در عدالت الهی خواهد بود !!!
به نظر من نبايد اعدامش كنند چون به اندازه كافي زجر اعدام را چشيده و بايد به آغوش خانواده اش برگردد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل