بازدید 23256

محمد‌جواد ظریف: ادعای تماس محرمانه با جان کری دروغ محض است

محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، ادعای تماس یا مکالمه تلفنی با جان کری، وزیر خارجه آمریکا را دروغ محض نامید. خبرگزاری‌های داخلی ایران به نقل از جان کری گزارش داده بودند که وی در حال مذاکرات محرمانه با محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه ایران است.
کد خبر: ۳۵۰۶۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۷ 11 October 2013
محمد‌جواد ظریف: ادعای تماس محرمانه با جان کری دروغ محض است
محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، ادعای تماس یا مکالمه تلفنی با جان کری، وزیر خارجه ایران را‌‌ دروغی محض و آشکار نامید.

به گزارش «تابناک»، خبرگزاری‌های داخلی ایران به نقل از جان کری گزارش داده بودند که وی هم‌اکنون در حال مذاکرات محرمانه با محمد‌جواد ظریف وزیر خارجه ایران است.

اما وزیر خارجه ایران ‌گفته است، نه تنها پس از نیویورک وی هیچ تماس و یا مکالمه‌ای اعم از محرمانه و غیر‌محرمانه با وزیر خارجه آمریکا نداشته، بلکه جان کری حتی در این مدت تلاشی هم برای برقراری مکالمه با وی نداشته است.

ظریف همچنین افزود، جان کری هم احتمالا چنین مطلبی را بر زبان نیاورده، ‌چون اصلا چنین تماس‌هایی نبوده است و اصل مطلب درست نیست‌ و احتمالا سوء‌برداشت‌هایی در این زمینه شده است.

وزیر خارجه ایران همچنین تأکید کرد، ‌از آنجا که چنین تماس‌هایی وجود نداشته است، خبرنگاران در نقل خبر از جان کری کم دقتی کرده‌اند.

به گفته ظریف، آنچه ‌واقعیت دارد، این که ‌وی پس از سفر نیویورک هیچ گونه تماس و مکالمه‌ای با وزیر خارجه آمریکا نداشته است.

پیگیری خبرنگار تابناک نشان داد که جان کری هم چنین سخنی‌ بر زبان نرانده ‌و یک سایت ایرانی با بی‌دقتی به خبر‌سازی در این باره پرداخته است و متأسفانه خبرگزاری‌های داخلی هم نه به متن اصلی سخنان کری مراجعه کرده‌اند و نه حتی زحمت یک پرسش ساده از مقامات وزارت خارجه را به خود داده‌اند. در بهترین حالت، اگر این خبر‌سازی سهوی بوده‌ که باید از صاحبان این رسانه‌ها خواست، دقت بیشتری کنند و اگر همه خبر‌سازی تعمدی بوده است که دیگر حرفی ‌نمی‌ماند.


جان کری در مالزی چه گفته بود؟

سایت وزارت خارجه ایالات متحده، متن پرسش و پاسخ مربوط به ایران در جریان سفر کری به مالزی را به صورت زیر منتشر کرده است. پرسش مربوط به ایران، آخرین پرسشی است که کری به آن پاسخ می‌دهد و پس از آن پرسش و پاسخ وزیر خارجه آمریکا با خبرنگاران پایان می‌یابد؛ این ‌را خبرنگاری به نام ایندیرا پرسیده است.



پرسش: متشکرم آقای وزیر. آفریقای جنوبی و برزیل هر دو برنامه تسلیحات هسته‌ای داشتند و امروز هر دو کشور در حال غنی‌سازی اورانیوم هستند. ایران گفته ‌که حق این کشور برای غنی‌سازی هسته‌ای در مذاکرات آتی غیر قابل مذاکره است. آیا شما می‌توانید به دولت جدید ایران که می‌گوید به دنبال توافقی هسته‌ای در عرض یک سال است و با مخالفت جدی تندروهای داخلی نیز روبه‌رو‌ست، اطمینان دهید که پس از شفاف‌سازی در مورد همه فعالیت‌های غیرقانونی خود، مانند آفریقای جنوبی و برزیل اجازه غنی‌سازی خواهد داشت؟

جان کری وزیر خارجه: روشن است که موضوع غنی‌سازی در مرکز مذاکرات هسته‌ای قرار دارد و من قرار نیست در کوالالامپور و برای پاسخ به پرسش شما، کار مذاکره را اینجا انجام دهم، ولی ما برای ایران این را روشن کرده‌ایم که آنها می‌توانند یک برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای داشته باشند؛ به شرط این که الزامات جامعه جهانی را برآورده سازند که در پروتکل الحاقی و قطعنامه‌های مصوب شورای امنیت آمده است.

قرار است در روزهای آتی مذاکراتی صورت گیرد. ما پیشتر مذاکرات‌ خصوصی داشتیم. من شخصا گفت‌وگویی خصوصی با وزیر خارجه ایران داشتم (اشاره به گفت‌وگوی دو طرف در نیویورک)، ولی ایران می‌داند که لازم است چه کارهایی انجام دهد تا برنامه صلح‌آمیز خود را حفظ کند و ما آماده‌ایم ‌برای رسیدن به راهکار‌ مذاکره کنیم و بر این باوریم همان گونه که رئیس‌جمهور اوباما چندین بار گفته است، یک راهکار صلح‌آمیز مبتنی بر مذاکره بهترین گزینه ماست، بنابراین ما مذاکره خواهیم کرد، ولی قرار نیست ‌در روزهای آتی، مذاکره‌ای علنی داشته باشیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۰
انتشار یافته: ۱۳
در عالم سیاست هر نوع ارتباطی که در راستای حفظ منافع ملت و کشور و البته نظام باشد ستودنی است و انچنان که اقای ظریف خود را نشان داده به نظرم ناطق تر و با سواد تر والبته اینده نگر تر است
بگذاريد وزير محترم امو خارجه كارش را انجام دهد منافع ملي اساسي ترين و مهمترين كار وزير خارجه است هركس در هر لباس و مقام اگر به منافع كشور عزيزمان توجه نكند در پيشگاه تاريخ هم بايد پاسخگو باشد لطفا و باز لطفا بگذاريد فرزند وزارت خارجه با آرامش انجام وظيفه كند
وظیفه وزیر امور خارجه هر کشوری تماس حضوری تا غیر خضوری با وزرای خارجه سایرکشورهاست. اعم از دوست یا دشمن. چرا رسانه ها این مسائل را بیش از آنچه هست بزرگ می کنند؟
به موقع اومدی تو میدون ظریف داشتن خرابت میگردند دم تابناک گرم درود به شرف تابناک که به موقع و سریع اطلاع رسانی کرد مرسی.
مراقب باشین امریکا فقط دنبال حفظ چهرش و یا احیای اون در سطح دنیاست و از آغاز زمستون میلادیتحرکات جدیدی شکل میده
من نمیدونم ظریف با اینهمه مداخله چیکار میکنه و چطوری تحمل میکنه
مرسیو درود بر شما که زحمت کشیدید و واقعیت را انعکاس میدهید
آقاي ظريف لطفا دلسرد نشويد و به خدا توكل كنيد.
اقای دکتر ظریف شما انسان کامل فهمیده ، بلد کار، . صبوری هستید . درود بر دولت تدبیر و امید
اقای دکتر افتخار ایرانیییییییی.
هر دیپلماسیی منتقدین دارد ولی نه افراطی .
واضح و روشن!
اینها همه تلاش برای به حاشیه بردن دولت و از جمله وزیر امور خارجه است.
انتقاد خوبه .. ولی نه با هدف تخریب .. این کار فقط دشمن شادکنه . درود بر ظریف
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی