بازدید 12388

مرغ‌ از سفره خانوار ايراني مي پرد؟

کد خبر: ۳۵۰۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۲ 10 October 2013
قيمت مرغ در روزهاي اخير در حالي افزايش قابل توجهي را تجربه كرده است كه فعالان بازار معتقدند، در صورت تداوم روند كنوني ميزان افزايش قيمت بيش از اين ارقام خواهد بود.

 به گزارش خبرنگار قانون، هر كيلو مرغ در سطح شهر تهران حدود هفت هزار تومان عرضه مي‌شود اما اخبار رسيده از اين سو و آن‌سو دلالت بر افزايش نرخ مرغ حتي تا كيلويي 10 هزار تومان دارد.

بانك مركزي نيز در گزارش هفتگي خود از قيمت خرده فروشي كالاها، بر افزايش 10 درصدي نرخ مرغ تاكيد كرده و قيمت مرغ را 6934 تومان اعلام كرده است كه بيشترين افزايش در ميان 11 گروه كالاي مورد گزارش است. گراني مرغ تنها گريبان گير تهران نيست بلكه گزارش‌هاي رسيده نشان مي‌دهد در ساير استان‌ها نيز اين وضعيت وجود دارد.

بر اساس این گزارش، ‌قیمت هر کیلو گرم مرغ در استان آذربایجان شرقی میانگین 6750 تومان، آذربایجان غربی 6975 تومان، مازندران 6890 تومان، اصفهان 7100 تومان، یزد 6670 تومان، همدان 6900 تومان، سمنان 6900 تومان، قزوین 7000 تومان، اردبیل 6750 تومان، ایلام 6675 تومان، خوزستان 6625 تومان، قم 7000 تومان، فارس 6520 تومان و خراسان جنوبی 7145 تومان بوده است.قیمت مرغ در استان خراسان جنوبی در بیشترین قیمت حتی به 7420 تومان نیز رسیده است.
 
گراني نهاده

براساس این گزارش، افزایش قیمت مرغ طی هفته‌های گذشته به دلیل کاهش نهاده در بازار و نیز افزایش قیمت این محصول بوده است.

در هفته‌های اخیر محموله‌های کشتی حامل خوراک طیور در بنادر کشور، لنگر انداخته بود اما به دلیل عدم تخصیص ارز آزاد نمی‌شد و همین مسئله موجب کمبود خوراک و افزایش قیمت در بازار شد.افزایش قیمت نهاده ادامه داشت تا چند روز گذشته دولت اعلام کرد دیگر ارز 1226 توماني نیز که پیش از این برای واردات نهاده‌های دام و طیور تخصیص می‌یافت به جای آن ارز2477 داده می‌شود.

این خبر نیز تنش دیگری را به بازار اضافه کرد به‌طوری‌که قیمت سویا اکنون به 1900 تا 2000 تومان و ذرت به کیلویی 1000 تا 1100 تومان افزایش یافت که پیش از اعلام این خبر به ترتیب 1800 و 950 تومان بود.قیمت محصولات پروتئینی 70 درصد متاثر از قیمت خوراک است.

 مرغ‌ها مي‌پرند

 افزايش قابل توجه قيمت مرغ در حالي صورت می‌گيرد كه طي سال‌هاي اخیر خانوارهاي ایرانی به دليل گراني بيش از حد گوشت قرمز تا حدي پروتئین مورد نياز خود را از مرغ تامين می‌كنند. با اين حال در چند ماه اخیر نوسان قيمت مرغ و تخم‌مرغ سبد غذايي خانوار را با مشكلاتي جدي مواجه كرده است. هر چند قيمت تخم‌مرغ در حال حاضر تا حدي كاهش يافته اما در يك ماه گذشته اين كالا نيز گراني قابل توجهي را تجربه كرد.

 بسياري از متخصصان تغذيه بر اين باورند ادامه روند فعلي مي‌تواند سبب بروز كمبود پروتئین در خانوارهايي كه در دهك‌هاي پايين تر درآمدي قرار دارند، شود چرا كه محصولات جايگزين مانند حبوبات نيز در سال‌هاي اخیر افزايش قيمت قابل توجهي را تجربه كرده‌اند.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد به واسطه گراني بسياري از كالاهاي اساسي و مهم نظير گوشت قرمز، لبنيات، حبوبات و گوشت مرغ، سهم مصرف اين كالاها در سفره خانوار كاهش يافته و كالاهايي با قابليت سيركنندگي بيشتر و قيمت ارزان تر جايگزين آن شده‌اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴۸
انتشار یافته: ۳۶
کم مونده بگن سویا رو جاگزین گوشت کنید بعد سویا هم کیلوی 7 تومن بفروشند. بعید نیست. در آینده ای نزدیک.....
در اروميه مرغ 7300 تومان هست .
هردم از این باغ بری میرسد تازه تر از تازه تری میرسد.
نتیجه شعار بهبود وضعیت معیشت مردم چقدر زود به بار نشست.
من 3 روز پیش در اصفهان خریدم کیلویی 7500تومن .حداقل سیستم کوپن دوران جنگ را پیاده کنید.
مرغ چی هست..
این مرغها اصلا" بدرد نمیخورن مردم بهتره نغییر ذایقه بدن ....
گوشت که پرید مرغم از مردم بگیرید
از آقای روحانی میخواهیم تا جلوی کوجک شدن هرچه بیشتر سفره مردم را بگیرند
جان دل برادر مرغ که هیچ تخم مرغ هم بال در آورد و پریده مدت هاست که بچه های فقیر کم در آمد فکر می کنند مرغ پرنده وحشی است که قابل دسترس نیست از مسئولین بپرسی در هفته چند بار گوشت و مرغ می دهید فرزندانتان من سراغ دارم که در ماه بیش از یک بار گوشت نمی توانند بخورند
خيلي چيزهاي ديگه پريده . اين ييكي هم روش.
اول شیر دوم مرغ بعدفلاکت...
ما همینجوری از قبل پریده بود الان دیگه تو رویاها سیرش باید کرد.
از سفره ما که خیلی وقت پریده
ببخشید میشه مرغ چه شکلیه !!!
کشوری که بر روی منابع عظیم گازو نفت خوابیده نباید،نباید فقیر داشته باشه
باید به دنبال فقیر بگردیم
سویا قیمت جهانی 450دلارمیباشد یعنی با ارز مبادله ای میشود 11500+هزینهحمل1500=13000ریال میشود لطفا کمی انصاف داشته باشید
همه می دانیم که افزایش قیمت مرغ به دلیل افزایش نهاده هایی نظیر ذرت،سویا،دارو،برق،گاز و سایر اقلام است که سبب شده قیمت تمام شده این محصول نسبت به قبل بالا برود.بعضی از این نهاده ها به دلیل قیمت دلار بالا رفته و بعضی به دلیل حذف یارانه انرژی و ... حال سوال اینست که ما چرا به تولید کننده بد بین هستیم .مشکل جای دیگری است .مشکل تولید کننده و مردم مصرف کننده نیستند.
پریده تابناک بی اطلاعه!!
ما مدتهاست که داریم اشگنه میخوریم و برامون فرقی نمیکنه که مرغ چند باشه قیمت سیب زمینی برای اشگنه بالا نره
ممنون از دولت تدبیر و امید
بیچاره مردم دیگه چی بخورن
الان یک ساله که ازسفره ما پریده بودن یا نبودنش روی نسلهای بعدی تاثیر خواهد گذاشت.شما فکر می کنید گرانی شیر روی هوش وتوانایی کودکان حال ومردان فردا تاثیر ندارد اینها همه تاثیر بلند مدت ومخربی مانند یک بیماری نهفته خواهد داشت که اثار ونتایج ان به ضورت کاهش جمعیت جوان کشور-کاهش ضریب هوشی جمعیت کشور-بیماری های ناشناخته وصدها اثار منفی دیگر خواهد بود که باید از امروز به فکر فردا می بود
بد نیست یک نگاهی به تیتر اخبار اول تابستان بیاندازید. روزهای انتهایی دولت دهم، آگاهان این صنعت بارها گفته بودند که به دلیل عدم ترخیص به موقع ارز و ترخیص نهاده ها توسط دولت دهم، در شهریور و مهرماه قیمت مرغ و تخم مرغ به شدت افزایش خواهد یافت. اما کو گوش شنوا!!!
ببخشید برای شما میشه میپرد برای ما و خیلی از مردم خیلی وقته پرید
گوشت که نه. ماهی هم که نه. مرغ هم نه؟! این مملکت ثروتمند همه چیز دارد و هی چی هم ندارد
خیلی وقته که کل سفره پریده مرغ که چیزی نیست!
روحانی متشکریم ...روحانی معترضیم
ببخشيد قيافه مرغ چه جوري بود
در جنوب فارس چندین ماهه که مرغ رو کیلویی 7000 هست
از سفره ما بازنشستکان و بیکاران و حقوق بگیران جز میپره ولـــــــــــــــــــــــــی از سفره نمایندگان ...وزیران ....مدیران.... بازاریان ...ووو...نمیپره که هیچ بیشتر هم میشه!!
مرغ!؟ اين مرغي كه ميگي چي هستش حالا؟
ما که نان باگت رو با خمیر میخوریم بعدشم یه پارچ آب تا داخل معده حجمش بیشتر بشه راحت تا شب نگهت میداره.
به شایعات دامن نزنید.سودجویان دنبال همین شرایطند.
واقعا كسايي كه ندارن چي بخورن قيمت پنير 28 هزار تومان و سيب زميني 2500 تومان . ديگه از سيب زميني و پنير غذايي داريم براي مستضعف.
وقتی دولت نهاده نمی دهد چکار می توان کرد نهادههای طیور دوبرابر شده کارخانه های تولید مرغ دیگر توانا یی تولید ندارند مرغداران نابود شده انند اگر مقداری از این پول فو تبالیستها را به مرغداران می دانند مرغ ارزان می شد
فعلاً مرغ نيم پره !
اي اقا ما دوسال است كه مرغ نمي خوريم يه خانواده 5نفره با درامد30 هزارتومان در هرماه با اين درامد بپوشيم يا بخوريم يا بهاي اب وبرق بديم هزينه درمان هم سرسام اوره
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس