بازدید 3815

هیچ نشانه‌ای از تغییر اقلیم در ایران وجود ندارد

کد خبر: ۳۵۰۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۳ 09 October 2013

یک اقلیم شناس گفت: درهیچ جای ایران نشانه‌ای از تغییر اقلیم نداریم و هرآنچه که به عنوان نشانه‌ تغییر اقلیم شناخته می‌شود درعرض‌های بالای کره‌ زمین اتفاق افتاده است.

ناصرکرمی ایسنا، افزود: مسئله تغییر اقلیم با نوسانات اقلیمی تفاوت دارد؛ اما متاسفانه در بین مسئولان و حتی برخی کارشناسان کشور مشاهده می‌کنیم که نسبت به این دو موضوع تفاوتی قائل نمی‌شوند.

وی ادامه داد: اقلیم همواره در حال نوسان است؛ اما منظور از تغییر اقلیم، تغییرات یا نوسانات برگشت ناپذیر است و به عنوان مثال میانگین بارش 100 ساله تهران 250 میلی متر در سال است در صورتی که ما هم بارش 600 میلی متری داشته‌ایم و هم بارش 150 میلی متری که از این مورد به عنوان نوسانات اقلیم یاد می‌شود، اما اگر بگوییم تهران خشک شده یعنی برای همیشه تهران خشک خواهد ماند که این مسئله نشان دهنده تغییر اقلیم است.

این کارشناس محیط زیست تاکید کرد: علاوه بر مسئله برگشت ناپذیری، تغییرات اقلیمی نشانه‌ دیگری دارند که شامل دست کاری‌های بشری و انسان ساخت بودن این تغییرات می‌شود.

این اقلیم شناس، فرضیه‌ تغییر اقلیم را اثبات نشده اعلام کرد و افزود: با این حال نمی‌توان انکار کرد که اغلب دانشمندان بر این باور هستند که بشر با دست کاری اقلیم باعث گرم شدن کره زمین شده است.

کرمی تاکید کرد: با وجود آنکه بسیاری از دانشمندان مسئله تغییر اقلیم را نفی می‌کنند پس از امضای قرار دارد کیوتو، 160 کشور جهان متعهد شدند که اقداماتی را برای کنترل تغییر اقلیم انجام دهند.

وی اضافه کرد: از آنجا که مصرف بی رویه از سوخت‌های فسیلی باعث به وجود آمدن اثر گلخانه‌ای در سطح زمین شده است بسیاری از کشورها متعهد شده‌اند که از وسایل نقلیه برقی به جای وسایل بنزینی استفاده کرده و یا برای گرم کردن خانه‌ها از منابع حرارتی خورشیدی استفاده کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار