بازدید 20131
در حاشیه دستگیری سه عامل انتشار پیامک «دگلوفین»؛

این متهمان میلیون‌ها همکار دارند که دستگیر نخواهند شد!

این پرسش سرآغاز مبحث بزرگی می‌شود که بیشتر به نقاط نامطلوب طبع فعلی ایرانی برمی‌گردد؛ مسائلی همچون انتقال کورکورانه مفاهیم و اخبار توسط ما که می‌تواند بر‌گرفته از علم گریزی رایج در بینمان باشد، چراکه اگر غیر از این بود، دست‌کم خیلی‌هایمان به قدر یک جست‌وجو و تحقیق ساده در صدد راست‌آزمایی ماجرا برمی‌آمدیم.
کد خبر: ۳۵۰۱۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۷ 09 October 2013
هرچند فردای روز انتشار گسترده پیامک ورود نوعی استامینوفن جدید و مرگبار به بازار دارویی کشور، وجود چنین دارویی از بیخ و بن تکذیب شد و وزیر بهداشت از دستگیری عامل انتشار این شایعه توسط دستگاه‌های امنیتی خبر داد، ‌بر پایه سخنان امروز رئیس پلیس فتا، باید نتیجه گرفت که این دستگیری در آن روز روی نداده است.

به گزارش «تابناک»، سردار کمال هادیان‌فر، رئیس پلیس فتای کشور امروز در جمع خبرنگاران گفت: متأسفانه وزارت بهداشت، روزهای گذشته شکایتی را ‌رسما نسبت به انتشار این خبر نکرده بود و سه روز پیش شکایت آنها به دست ما رسید. پلیس فتا در این سه روز موفق به شناسایی سه تن از عوامل اصلی انتشار این پیامک شد.

این مجرمان میلیون‌ها همکار دارند که دستگیر نخواهند شد!بدین ترتیب، ماجرای پیامک مشهور «دگلوفین نخورید!» وارد فاز حقوقی خواهد شد و متهمان در مسیر محاکمه قرار خواهند گرفت و چه بسا در این رهگذر، ‌افراد دستگیر شده در روزهای آتی بیش از سه تن شود، ولی این همه ماجرا نیست.

آنچه در آغاز جالب به نظر می‌رسد، فارغ از ادعای پنج، شش روز گذشته وزیر مبنی بر دستگیری عامل انتشار که با سخنان امروز رئیس پلیس فتا مبهم جلوه می‌کند، از این روی جالب توجه است که پلیس، پیگیری امر را مبتنی بر شکایت دانسته؛ یعنی تا زمانی که شکایتی مطرح نشده، پلیس ضرورتی برای ورود به ماجرایی تا این اندازه بزرگ ندیده ‌تا جایی که این مقام انتظامی، جمله خود را با «متاسفانه» آغاز کرده است.

به عبارت بهتر، رئیس پلیس فتا که ظاهرا از درخواست وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که از مسئولین امنیتی خواسته بود تا از انتشار این گونه اخبار که تشویش اذهان عمومی را به دنبال دارد جلوگیری کنند، چرا که چنین پیامک‌هایی مردم را دچار نگرانی می‌کند، بی اطلاع بوده، ابراز تأسف کرده که مسئولان شکایت نکرده‌اند تا پلیس دستمایه‌ای برای پیگیری ماجرا داشته باشد؛ گویی تمامی اقدامات پلیس تنها با شکایت آغاز می‌شود‌ که این گونه نیست.

از این بعد ماجرا که بگذریم، انتشار پیامکی با این حجم و در این سطح کلان، حکایات بسیار مهم‌تری در ‌خود ‌دارد که نه خبری از رسیدگی به آنها منتشر شده و نه احتمالا هرگز ‌‌رسیدگی ‌ خواهند شد که اگر این گونه بود، چه بسا امروز شرایط متفاوتی را تجربه می‌کردیم.

کافی است دقت کنیم که این پیامک دروغ و جعلی چگونه به فاصله کوتاهی از انتشار در یک شهرستان در یکی از استان‌های جنوب شرقی کشور، توانست همه جغرافیای کشور را در نوردیده و در کمتر از یک روز، آنچنان در اذهان راه یابد که حتی فراگیرترین و قدرتمندترین رسانه‌ها قادر به انجام آن نیستند؟

این پرسش سرچشمه مبحث بزرگی می‌شود که بیشتر به نقاط نامطلوب طبع ایرانی برمی‌گردد؛ مسائلی همچون انتقال کورکورانه مفاهیم و اخبار توسط ما ایرانیان که می‌تواند برگرفته از علم‌گریزی رایج در بین ما (اگر شما استثنا هستید، به خود نگیرید) باشد، چراکه اگر غیر از این بود، دست‌کم خیلی‌هایمان به قدر یک جست‌وجو و تحقیق ساده در‌صدد راست‌آزمایی ماجرا برمی‌آمدیم تا با این رویکرد، دست‌کم آن دسته از پیامک‌هایی که نام دوم این داروی مرگ‌آور را «باکلوفن» ذکر کرده بودند، جعلی بودنشان آشکار شود، چرا که باکلوفن نام داروی با کاربرد شل‌کننده عضلانی است.

این مجرمان میلیون‌ها همکار دارند که دستگیر نخواهند شد!

البته انتشار گسترده این پیامک که در هر گروه و طبقه اجتماعی دست به دست می‌شد، نشانگر اوج گرفتن دیوار بی‌اعتمادی مردم به رسانه‌ها و مسئولان نیز هست؛ به این معنا که همه احساس می‌کنند اتفاقی رخ داده که کسی مانع از ‌آگاهی‌رسانی آن شده و هیچ رسانه‌ای زیر بار پیامدهای انتشار آن نرفته است و حالا هر کسی که این پیامک را دریافت کرده، باید نقش رسانه را ‌بازی کرده و جور کوتاهی‌کنندگان را رأسا به دوش بکشد!

بدین ترتیب بستری که ویژگی‌های نامطلوب و‌ گاه فردی ما فراهم آورده، شایعه‌ای که چند نفر آن را ـ آگاهانه یا ناآگاهانه ـ شکل داده‌اند، به سرعت به رشد می‌رساند تا اثرات آن در سطح ملی بروز کرده و چه بسا برخی عوارض آن تا مدت‌ها ‌بماند.

اینجاست که باید پرونده بزرگتری برای خشکاندن ریشه ماجرا تدارک ببینیم تا در آن هم کسانی که بی‌اعتمادی را سبب شده‌اند،‌ بازخواست شوند و هم کسانی که در انتشار گسترده این دروغ مشارکت داشته‌اند، سرزنش ‌و تنبیه شوند؛ اما چه می‌شود کرد که با لحاظ این شرایط، خیلی‌هایمان همکار متهمان انتشار این شایعه به شمار می‌آییم.

کافی است، سری به صندوق پیام‌های تلفن همراهمان بزنیم تا سهم خودمان را در انتشار این شایعه دریابیم و اکنون که قرار است چند متهم ردیف نخست ماجرا به محاکمه سپرده شده و میلیون‌ها نفر از ما قسر در بروند، دست‌کم خودمان کلاهمان را قاضی کرده و برای خود حکم ببریم؛ حکمی که هر چقدر هم کم باشد، می‌تواند پیامد‌های مثبتی برای آینده جامعه‌مان به همراه بیاورد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳۴
انتشار یافته: ۳۱
یعنی چه که باید شاکی وجود داشته باشه؟ یعنی اگه پلیس ببینه داره یه جا دزدی میشه چون هنوز شاکی وجود نداره دزد رو دستگیر نمیکنه؟
پاسخ ها
شهروز
| Canada |
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
لابد اینجوریه دیگه !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
البته در بحث ساپورت و چکمه حکمش فرق داره ها! دیگه شاکی نمی خواد چون خیلی خطرناکه..
ماهواره هم که با تانک و هلی برد وارد میشن.
اما مسائل معمولی مثل سرقت و درگیری و تجاوز و .. خوب شکایت و پرونده و فتوکپی و پوشه .... می خواد دیگه!
پیامک رو دیگه همین که شکایتش رو پلیس قبول کرده خودش جای تشکر داره !!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
بیایید منصف باشیم وظیفه پلیس نیست که از دانشگاه الزهرا استعلام کنه که این خبر راسته یا نه بلکه وزارت بهداشت باید به پلیس بگه خبر کذبه
رضا
| Germany |
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
من بار ها برایتان نوشتم که نزدیکی علامت مثبت و منفی بخصوص در تبلت و تلفن همراه باعث ثبت اشتباه نظر می شود و این اواقعیت و صحت نظرات می کاهد لطفا این دو دشمن را از هم دور کنید
سمیه
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
نظر ناشناس اولی(19:30) هزارتا لایک داره :)
آيا مي دانيد ارسال ناآگاهانه اين پيامك از سوي ما به دوستانمان چه مبلغ عظيمي را به جيب شركتهاي اپراتور تلفن همراه سرازير كرده است؟ همينطور پيامك هايي كه ظاهر آنها مذهبي است مثل فرستادن چند صلوات و يا خواندن ذكري و ارسال آن براي چند نفر چه گردش تصاعدي عظيمي را طي مي كند؟ سعي كنيم سادگي ما باعث پولدار شدن ديگران نشود!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
همينه
علت اصلی انتشار سریع شایعاتی از این دست عدم اطمینان مردم به حاکمیت و رسانه های رسمی است. اعتماد مردم به حاکمیت سرمایه بزرگی است که یک نمونه بسیار کوچک از ضرر نبود این سرمایه در انتشار این پیامک جلوه گر شده است. عمق فاجعه اسیب دیدن چنین سرمایه ای وقتی مشخص میشود که عزم ملی برای حل مسئله (نظیر تهدید خارجی و جنگ ...) لازم باشد.
اقایانی که در 8 سال گذشته با دروغهای شاخ دار این سرمایه را از این بردند باید پاسخگو باشند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
چقدر جای شبکه های رادیویی و تلویزیون محلی خالی است. یک شبکه تلویزیونی مثلا در سطح یک شهر یا چند آبادی.
نظر شما دوست عزیز هزارتا مثبت داره و علاوه بر اون خبر تابناک هم بسیار عالی است.
بویژه با اشاره کردن به طبع ما ایرانی ها و مخصوصا اشاره به انتشار کورکورانه شایعات.
ببینید زهرا در پاسخ کامنت پائینی چی نوشته!!!
ای ول
در مورد تب کریمه و کنگو هم مسئولان هیچ اطلاعی ندادند و تنها از طریق ایمیل مطلع شدیم
پاسخ ها
زهرا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها..والا با این همه داروی چینی واردتی آدم شک میکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
زهرا خانم بیماری ویروسی چه ربطی به داروی چینی دارد ؟
خدا به هر کی هر چی میده اول ظرفیتشو بده بعد خودشو
خدا یه ذره ظرفیت شعور هم به این مزاحمین پیامکی بده که نمیدونند این کارها چقدر عواقب خطرناک داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
اینا مزاحمین پیامکی نیستند . همین دور و بریای خودمونند .
مزاحمین پیامکی ، شرکتهایی هستند که تمام اطلاعات صاحبان شماره تلفن از قبیل آدرس ، جنس و سن را از مخابرات گرفته و برای سفارش دهنده ها کار تبلیغاتی می کنند . اگر به نوع مسیجهایی که برایتان می آید توجه کنید مشخص است .
احسنت
اين و خوب احمدي تابناك ، همه بي اعتماد شديم ، از بس كه گفتن ، مصلحت نيست ، الان شرائط بده ، ....
به طور شگفت انگيزي قوانين در جهت حفظ حقوق مجرمان بكار گرفته مي شوند ، من موارد زيادي سراغ دارم چه تو كشور چين و چه ايران
این نشون دهنده بی اعتمادی عمیقی است که بین دولت و مردم به وجود اومده. مردم فکر میکنند که دولت فقط به فکر منافع خودش هست و حتی برای جون مردم هم ارزش قايل نیست. که این هم به دلیل رفتارهای خودخواهانه بعضی از دولتمردان است.
اتفاقااین ایمیل برای من هم آمدولی من برای کسی نفرستادم چون فکرکردم موضوع به این مهمی حتما توسط وزارت بهداشت باید اعلام بشه
تابناک جان
تو خودت هم بعضی وقتا دست کمی از این شایعه پراکن ها نداری... مثلا خبرهایی در مورد مسلمون شدن مستر بین و .... که از جاهای دیگه نقل قول میکنی.
اول یه تحقیق بکن بعدا خبر چاپ کن
(البته انتشار گسترده این پیامک که در هر گروه و طبقه اجتماعی دست به دست می‌شد، نشانگر اوج گرفتن دیوار بی اعتمادی مردم به رسانه ها و مسئولان نیز هست؛ به این معنی که همه احساس می‌کنند اتفاقی رخ داده که کسی مانع از اطلاع رسانی آن شده و هیچ رسانه‌ای زیر بار تبعات انتشار آن نرفته است و حالا هرکسی که این پیامک را دریافت کرده، می‌بایست نقش رسانه را ایفا کرده و جور کوتاهی کنندگان را راسا به دوش بکشد!)
در شهر ما لاهیجان که معتادها سیم خاردار و در باغ و تمام محصولات درختی و سبزی و ترب را میدزدند میگوید ابتدا باید این افراد را حین جرم دستگیر و 3 شاهد بیاوری و دادخواست بدهی و وقتی تائید شد برای واریز جریمه به حساب ما انرا به ما تحویل بدهی.
علت انتشار این خبر ایا بی اعتمادی به سیستم دارو و درمان در کشور نیست؟!
لطفا کلمه ی اشتباه تبع رو در کادر بالای خبر را هم درست کنید چون تو سر تیتر خبر به چشم میاد.البته تو خود متن درست شده.
علت انتشار این خبر ، اعتماد بیش از اندازه مردم ما به حرفهای خاله زنکی و شایعات است وگرنه با یک سرچ کوچک در اینترنت میتونستید بفهمید که باکلوفن یک شل کننده عضلاته و به استامینوفن که مسکنه ربط نداره و دارویی بنام دگلوفن نداریم
مردم حق دارند که خودشون فکر سلامتیشون باشند اون موقع که خون آلوده به ویروس ایدز به مردم بدبخت تزریق میکردن اگر یکی اطلاع داشت مطمن باشید به بقیه هم خبر با پیامک میداد.
باسلام.

اصولا ما ایرانیها مردمی هستیم که با شایعه و غلو زندگی میکنیم. در سوئد هم ایرانیها اینطورینتد باوجود اینکه خیلیها در اینجا بزرگ شده اند.
همه دارو ها عوارض دارند همه میدونیم و اینو هم میدونیم که عوارض یک دارو بر روی افراد مختلف تاثیرات مختلف میگذاره ..اینجا نقش یک دکتر خیلی مهمه که چه مقدار برای چه سنی چه وزنی وبا چه جنسیتی تجویز کنه متاسفانه دارو کیلویی تجویز میشه ....
كلا عملكرد پليس در بسياري از حوزه ها قابل نقد است
احتمال اینکه این خبر را کسی از اینترنت بخواند و باور کند و پیامک کند نیز هست.
پس پلیس با نظر به اینکه اولین ارسال کننده ها را پیدا کند راه به جایی نخواهد برد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی