بازدید 49353

تعیین سن مناسب ازدواج در کتاب سوم ابتدایی

قدیمی تر ها یادشان هست که کتاب تعلیمات اجتماعی سابق در کلاس سوم ابتدایی درسی داشت به نام خانواده آقای هاشمی که در جریان سفر این خانواده از کازرون به نیشابور، نکات اجتماعی و سیاسی به دانش آموزان آموزش داده می شد.
کد خبر: ۳۴۹۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۰ 06 October 2013
دانش آموزان کلاس سوم ابتدایی امسال یاد می گیرند که 24 سالگی سن مناسب برای ازدواج است! در کتاب مطالعات اجتماعی سوم ابتدایی‌ که امسال به طور کامل تغییر کرده و جدید التالیف است، درسی به نام «من بزرگتر شده ام» گنجانده شده که سن مناسب برای ازدواج را تعیین کرده است.

به گزارش مجله مهر، در عکسی که از این درس منتشر شده، بالای تصویر نقاشی شده یک عروس و داماد نوشته شده؛ 24 سالگی!
تعیین سن مناسب ازدواج در کتاب سوم ابتدایی
قدیمی تر ها یادشان هست که کتاب تعلیمات اجتماعی سابق در کلاس سوم ابتدایی درسی داشت به نام خانواده آقای هاشمی که در جریان سفر این خانواده از کازرون به نیشابور، نکات اجتماعی و سیاسی به دانش آموزان آموزش داده می شد. اما این درس حذف و براساس طرحی به نام «برنامه درس ملی»، کتاب مطالعات اجتماعی با رویکردی جدید تالیف شد.

براساس اعلام دفتر برنامه ریزی و تالیف کتاب های درسی، کتاب جدید با توجه به نیازهای عمومی تألیف شده و به مسائلی چون هویت شخصی، هویت خانوادگی و هویت اجتماعی پرداخته است.

از سال گذشته براساس «برنامه درس ملی» در پنج درصد دروس پايه اول دبستان و متوسطه، تغییراتی صورت گرفت و امسال این رقم به  20 درصد از همه پايه‌ها رسید و قرار است   در سال 93 در تمام مقاطع به صورت سراسري اجرایي شود.

البته تغییرات کتاب های درسی منتقدانی هم داشته است. بسیاری از کارشناسان این حوزه،معتقدند که روند تغییرات کتاب‌های درسی شتابزده است و ضوابط و استاندرد در آن رعایت نمی‌شود. از سوی دیگر نظرات اصلاحی و انتقادات کارشناسان و صاحب‌نظران هم نادیده گرفته می‌شود. آنطور که پیداست کتاب‌ها بدون طی مراحل آزمایشی و رفع اشکالات در فاصله زمانی کوتاهی تالیف و بلافاصله تدریس آنها توسط معلمانی که خود آموزش ندیده بودند آغاز شده است.

البته سید احمد حسینی مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی اردیبهشت امسال اعلام کرده بود که بازخوردهای پژوهشکده آموزش و پرورش از کتاب‌های جدیدالتالیف به اداره کل نظارت، نشر و توزیع مواد آموزشی ارسال شده و براساس آن تغییراتی در کتاب ها ایجاد می شود. اما به نظر می رسد باید منتظر اعتراض های بیشتر مدرسان و صاحب نظران کتاب های درسی، به این کتاب و کتاب های دیگر مدارس باشیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۹۴
انتشار یافته: ۵۲
پ ن پ . میخوای با این وضعیت اقتصادی بگویند 14 سالگی مناسبه!
تازه 20 سال جلوتر هم گفته.
در این وضع اقتصادی آن 24 باید به 35 تغییر یابد!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
34 برای امروزه تا سوم دبستانی برسه به سن ازدواج نون سنگک رو با تراول 50 هم نمیشه خرید.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
اونایی که منفی دادن خیلی عجله دارن برای ازدواج
خوش بین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
به خدا 35 عالیه فکر کنم 40سن خوبیه
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
والا من فکر میکنم که با این شرایط 35 سالگی هم نمی تونم...
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
واقعا شرم اوره با این روش ذهن بچه ها را خراب میکنند
متاسفانه كتابهاي درسي دوره ابتدايي هم از نظر محتوايي و هم از نظر شكلي مشكل اساسي دارند. به عنوان مثال محتواي كتب درسي كلاس ششم حتي در حد كتابهاي پايه سوم كمبريج هم نيست و از نظر ظاهري هم به گونه اي طراحي شده كه گويي كتاب مهد كودك است.
معلوم نیست داماد 24 ساله است یا عروس ؟ولی طبق عرف جامعه ما ایران داماد بایستی حداقل دو سه سالی بزرگتر از عروس باشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
داماد دیگه. اگه نگاه کنی همش عکس پسره هست و قتی به سن ازدواج میرسه دختره پیداش میشه. این هم یک جور نگاه مردسالارانه هست در ذهن بچه ها. همه داستان را برای آقا پسره تشریح کرده!!!
عبدالعزیز
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
نه دیگه دوماد 24 سالشه چون تصاویر قبلی همش داره پسر رو نشون میده
مطالب علمی را درکتابهای درسی بیشتر کنید نه اینکه بچه ها بجای درس خواندن به فکر ازدواج باشند و بجای صبحت راجع به مطالب درسی راجع به ازداواج ومسائل جانبی آن بپردازند وباید این درس حذف شود.
سربازی رو این کتاب فراموش کرده :دی
نکته عکس خیلی جالبه:
عروس خانوم کلاه فارغ التحصیلی دانشگاه رو سرش گذاشته.
نشون می ده اول درستو بخون بعد ازدواج کن. شاید هم اینکه بعد از رفتن به دانشگاه می تونی ازدواج کنی یا....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
اون تاجه نه کلاه فارغ التحصیلی
ali
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
majid jan on taje aroose
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
و نكته جالب تر اینكه تا قبل از ازدواج از عروس خانم خبری نیست !!!!
تو عكس ها همه پسر هستند !!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
محمود خان به دلیل صرف جویی جشن عروسی و فارغ التحصیلی همزمان شده اینم احتیاج به آموزش از دبستان داره.....
آخه آدم حسابی یعنی طرف لیسانسش را که گرفت بره سربازی هنوز بر نگشته بره خواستگاری ؟
پاسخ ها
Alireza
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
نکته ی جالبی بود، حال کردیم.
وا خب شاید یکی زودتر یا دیرتر به بلوغ فکری برسه . این که نشد که !!!
پاسخ ها
ali
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
age be bologhe fekri resideh bashe ke ezdevaj nemikoneh
اين خليل خوب و به نظر من ناقص است بايد يك كتاب مجزا گذاشته شود كه فرهنگ زندگي و قانون و مقررات ازدواج و شرح وظايف زن و مرد در آن گنجانده شود فكر ميكنم اين كتاب براي جلو گيري آمار زياد طلاق خيلي مفيد ميباشد .
باسلام
بنده مدرس رشته علوم تربیتی دانشگاه پیام نور و ازاد هستم.
از انجایی که اکثر دانشجویان این رشته را و کلاس بنده و همکاران را معلمین و دبیران فرهنگی تشکیل میدهند متاسفانه مسایلی از سوی این عزیزان مطرح میشود که جای بسی تامل دارد .
کلاس ششم ابتدایی کتابی بنام کار وفناوری دارد که حدود 2 سال است به مدارس الزام شده تا انها را تدریس کنند.
کتاب کار و فناوری بیشتر با مباحث کامپیوتری و مقدمات فناوری اطلاعات IT سروکاردارد . اما وقتی معلم دبستان خود حتی با روشن و خاموش کردن کامپیوتر بلد نیست بنظر شما این معلم چگونه میخواهد به دانش آموز ششم ابتدایی فناوری یاد دهد . ( میگویند بجای فناوری ، به دانش آموز میگوییم نقاشی بکشید و بیاورید)
پیشنهاد میشود قبل از اجرای سراسری سند تحول بنیادین آموزش و پروش و برنامه درسی ملی مدارس بطور ازمایشی حداقل 4 سال این برنامه اجرا و بعد از شناسایی نقاط ضعف و قوت به مرحله اجرا گذاشته شود . پیشنهاد میشود مسئولین محترم ابتدا معلمان را با کتابها و محتوای انها اشنا و اماده کنند سپس به سراغ یادگیرندگان این مطالب بروند . (درتهران کلاس شنا و ژیمیناستیک برای دانش آموز میگذارند در روستاهای کرمان و سیستان دانش آموزان در مدارس کپری درس میخانند و این یعنی عدالت )
با تشکر
سی به بالا عاقلانه تر چه واسه خانمها چه آقایون
تا 45 هم ایستادیم؛ وضع اقتصادی ما بهتر نشد. به نظرم در یک روزگی مناسبتر است. چون عقلی نیست؛ بعدش هم که وبالت هست. هیچکسی نه بنی بشر؛ نه ماوراء بشر هم دلش به حالت نخواهد سوخت. تنهای تنها با مشکلاتت بسوز .
الان میانگین سن ازدواج در کشور 26.8 سال می باشد.بیشتر تحصیل کرده ها در سن 30 سالگی ازدواج می کنند البته از این به بعد شاهد بالاتر رفتن آن خواهیم بود چون با توجه به قیمت مسکن کسی دیگر قصد ازدواج نمی کند مگر اینکه خانه ای داشته باشد یا پول اجاره داشته باشد یا ارث رسیده باشد.
موافقم ان شا الله
من رضا 27 سالمه و هنوز خبری نیس اگه زمان ما هم ما رو توجیه میکردن الان این وضعمون نبود :))))))
پاسخ ها
علي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
رضا جون دوره ما امكانات نبود....غصه نخور نوبت ما هم ميشود
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
برادر من. من با تحصیلات دکتری و 32 سال سن مجردم. پسرخاله من با کارشناسی ارشد و یک کار ثابت و 26 سال سن (9 سال بزرگتر از شما) مجرده چون نمیشه با مسائل اقتصادی دست و پنجه نرم کرد. تازه در همسالان تا دلت بخواد کلی تحصیلکرده سن بالای 30 سراغ دارم که مجردند. چه خانم چه آقا.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
رضا جون، خوب الان توجيه شدي، هنوز هم دير نشده بابا.
كودكان ايراني براي وزارت آموزش و پرورش همانند موشهاي آزمايشگاهي هستند .
دانش آموزي پرسيدچرا مامان من در نه سالگي عروسي كرد؟
تا آنجایی که ما یادمان است جوانان 18سالگی دیپلم میگرفتند 4 سال دانشگاه طول میکشه 2سال خدمت سربازی این میشه 24 سال با جمع یارانه های نقدی در 24 سال هم مراسم ازدواج را میگیرند و هم پول پیش خانه را می دهند هم نرخ بیکاری منفی است و عروس خانم هم در خانه منتظر آقا داماد نشسته وکلا همه چیز آرومه ما چقدر خوشحالیم!؟
هیج شکلی راجع به تحصیل و شاغل بودن نیست؟ یعنی فقط ازدواج مهمه به چه شکلی مهم نیست؟
قبلاً میگفتن علم بهتر است یا ثروت.

به قول افسانه در فیلم رسوایی:
توانا بود هر که دارا بود.

متاسفانه الان هر کی از لحاظ اقتصادی وضعیتش بهتره، جایگاه بالاتری داره. هم زودتر ازدواج میکنه. هم بچه دار میشه. هم تفریحاتش را داره. اما قشر تحصیلکرده (همان دانا) هم بیکاره هم دیر ازدواج کرده هم معلوم نیست اصلاً بچه ای داشته باشه!
خب این کتاب هام مال بچه های همون آدم هایی که به راحتی تو 24 و حتی کمتر ازدواج میکنند. زمانی که بچه ما بره مدرسه مینویسن 50 سال!
کم کم ازدواج کاری عبث وبیهوده میشود دلیل آن هم طلاق میباشدازهر 3ازدواج 1طلاق تازه دربیشتر خانواده ها طلاق عاطفی به =شم میخورد
بنظر اساتيد فن واقعا" لازم هست كه بچه كلاس سوم دبستان وارد اين چنين وادي هايي بشه ؟ فكر نمي كنيد داريم به بيراهه مي ريم .يعني مثال مهم تر از اين براي بچه ها نيست .
اصلاحیه خبر و طلب پوزش :
عدد 24 اشتباهی تایپ شده . 42 صحیح است. بدین وسیله از همه خوانندگان عزیز پوزش می خواهیم.
سن ازدواج دستوری نیست بلکه فاکتوری از مجموع نیازها و تواناییها میباشد.
مثلا نیاز جنسی و نیاز عاطفی و یا نیازهای ضروری اجتماع جهت افزاش جمعیت و غیره که در گرو تواناییهای افراد مانند مالی و معنوی و جنسی قراردارد. و در تمام جوامع و خانوادهها متفاوت میباشد بنا یراین سن ازدواج متغیری از این عوامل و طبیعتا گوناگون میباشد لطفا آن را دستوری نکنید بلکه جهت اجرای اسانتر و سریعتر دستورات دینی تسهیلات آن را برای جوانان فراهم نمایید.
اشتباه چاپی شده. میخواسته بزنه 34
یا اینکه ازدواج اولشه که با نداشتن ها به طلاق منجر میشه
یا اینکه سن دختر رو زده که با احتساب اینکه خانما سنشونو کمتر اعلام میکنن به عبارتی میشه 44 سال برا دختر و 50 سال هم برا پسر. ببخشید زن و مرد
اگه چهرشونم توی عکس جوون افتاده بخاطر اینه که از بچگی بخاطر قیمت بالای گوشت قرمز گیاهخوار شدن و جوون موندن
یا اینکه ... بقیشو شما بگین
24زودههه بابا
بازي كن. درس بخوان نقاشي يادبگير و بعد داماد شو. فكر مي كنيد ذهن دانش آموز به چه سمتي هدايت مي شود؟ آن هايي كه سنشان بالاست و ازدواج نكرده اند به خاطر اين است كه اين كتاب را در دبستان نخوانده اند. چند بار روخواني كنيد شايد فرجي بشود؟ يك دوره هم فراموش شده: دوره سماق
با این شرایط سن مناسب 44 سالگی برای تنهایی دوران پیری و البته بدون بچه
غنیمت شمرجزحقیقت مجوی /که باری است فرصت دگربارنیست/مپیچ ازره راستبرراه کج/چودرهست جاجت به دیوارنیست/زآزادگان بردباروسعی/بیاموزآموختن عارنیست/به چشم بصیرت به خوددرنگر/تورادرآینه زنگارنیست/همی دانه خوشه خروارشد/زآغازهرخوشه خروارنیست/همه کارایام درس است وپند/دریغاکه شاگردهشیارنیست
توی کانال پوبا (کودکان ) یک تبلیغ میزاره که بچه هی میگه می رم معتاد می شم میفتم تو جوب و این تا بزرگیش و بعد از این که بچه دار می شه هم ادامه داره .وقتی بچه 5 ساله ام که بسیار هم با هوشه داشت اینو نگاه می کرد پشتم لرزید گفتم خدایا کدوم قسمت از این تبلیغ بچه ام رو جذب می کنه ؟
فعلا که با این اوضاع سن ازدواج حداقل 35 ساله
من 39 سالگی خواستگاری رفتم و در سن 41 سالگی (سال 91) ازدواج کردم. با آنکه منزلم همان خانه پدری بود و بدهکار نبودم، در این یک سال عذاب و سختی بسیاری از نظر مالی کشیدم و هنوز هم غرق در مشکلاتم. حقوقم همان چند روز اول تمام می شود.
واقعا كه به جاي اشاعه فرهنگ درمدارس فكر بچه ها رو خراب مي كنند ازدواج سن خاصي نداره
اصلا ازدواج با این اوضاع اقتصادی و سطح توقع خانواده ها امری اشتباه است
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # قیام 15 خرداد