بازدید 97383
مرور روزنامه‌های شنبه سیزدهم مهرماه

یارانه چه کسانی قطع می‌شود؟

پیشنهاد شماری از نمایندگان مجلس برای گنجاندن حذف یارانه، سه دهک در اصلاحیه بودجه، آینده شعار «مرگ بر آمریکا» و شرایط حذف آن و یک تغییر ادعایی جدید در فراکسیون‌های مجلس مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های امروز است.
کد خبر: ۳۴۹۰۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۰ 05 October 2013

پیشنهاد شماری از نمایندگان مجلس برای گنجاندن حذف یارانه، سه دهک در اصلاحیه بودجه، آینده شعار «مرگ بر آمریکا» و شرایط حذف آن و یک تغییر ادعایی جدید در فراکسیون‌های مجلس مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های امروز است.

یارانه چه کسانی قطع می‌شود؟

تهران امروز از جمله روزنامه‌هایی است که در مطلبی با تیتر «یک پیشنهاد تازه برای حذف ثروتمندان یارانه‌بگیر» به پیشنهاد حذف سه دهک از دریافت یارانه‌ها اشاره کرده ‌و نوشته است: توکلی در پاسخ به این سؤال که طبق پیشنهاد شما چه اقشاری از فهرست دریافت‌کنندگان یارانه حذف می‌شوند و انتخاب آن‌ها به چه شیوه‌ای ممکن است، توضیح داد: به عنوان مثال دولت می‌تواند تمام مودیان مالیاتی که از یک مبلغ به بالا مالیات پرداخت می‌کنند یا تمام مدیران دولتی که از مبلغ مشخصی بیشتر حقوق می‌گیرند یا تمام افرادی که خودروهای شخصی گران‌قیمت دارند همچنین صاحبان سرمایه کلان در بخش‌های خصوصی را از فهرست دریافت‌کنندگان یارانه حذف کند.

وی خاطرنشان کرد: کسر ۳۰ درصد از یارانه‌بگیران و به عبارتی ۳ دهک بالای جامعه امکان‌پذیر است و این پیشنهاد در کمیسیون برنامه و بودجه در جریان بررسی لایحه بودجه مطرح خواهد شد. وی با تأکید بر ضرورت حذف دهک‌های بالا از دریافت یارانه نقدی به دلیل کمبود منابع قابل پرداخت برای یارانه نقدی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نحوه پرداخت یارانه کاملا ناعادلانه و غیرهدفمند است و در عین حال نباید با چاپ اسکناس منابع یارانه نقدی تأمین شود. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: دولت قبل مدعی بود که قدرت تفکیک فقرا را از اغنیا ندارد در حالی که این حرف نه با احکام اسلام سازگار است و نه با تجربه بشری.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در یک مطالعه که بانک جهانی درباره ۲۰ کشوری که حذف یارانه پنهان انرژی را در دستور کار قرار داده‌اند از جمله ایران انجام داده و در ژانویه ۲۰۱۳ (دی ماه سال گذشته) نتایج آن را منتشر کرده آمده است‌ در ۱۸ کشور پرداخت نقدی و غیرنقدی تنها به مستحقان و دهک‌های پایین جامعه انجام می‌گیرد و تنها ایران است که به‌طور سرانه و مساوی به همه مردم یارانه می‌دهد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه باتأکید بر این که لزومی ندارد که این روش ناعادلانه و صد در صد غیرهدفمند و معارض هدف اصلی طرح را ادامه دهیم، گفت: من معتقدم دولت جدید هم می‌خواهد و هم می‌تواند این روش را اصلاح کند

عزت‌الله یوسفیان ملا دیگر نماینده مجلس د‌‌‌‌‌ر گفت‌وگو با قانون اظهار داشته که حذف ۳ د‌‌‌‌‌هک از د‌‌‌‌‌ریافت یارانه امکان ‌پذیر نیست.

قانون در این باره نوشته: ماجرای بود‌‌‌‌‌جه ۹۲ تمام شد‌‌‌‌‌نی نیست. از تاخیر بی‌سابقه احمد‌‌‌‌‌ی‌نژاد‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌ر ارائه لایحه بود‌‌‌‌‌جه سال ۹۲ که ۸۴ روز پس از مهلت قانونی به مجلس ارائه شد‌‌‌‌‌ تا ایراد‌‌‌‌‌ات متعد‌‌‌‌‌د‌‌‌‌‌ آن، کار را به جایی رساند‌‌‌‌‌ که بعد‌‌‌‌‌ از روی کار آمد‌‌‌‌‌ن د‌‌‌‌‌ولت یازد‌‌‌‌‌هم، ضرورت اصلاح قانون بود‌‌‌‌‌جه ۹۲ از نخستین د‌‌‌‌‌ستورکارهای تیم اقتصاد‌‌‌‌‌ی روحانی عنوان شد‌‌‌‌‌. مد‌‌‌‌‌تی است که اصلاحیه بود‌‌‌‌‌جه ۹۲ د‌‌‌‌‌ر مجلس بررسی می‌شود‌‌‌‌‌ و امروز احتمالا آخرین جلسه د‌‌‌‌‌ر کمیسیون برنامه و بود‌‌‌‌‌جه خواهد‌‌‌‌‌ بود‌‌‌‌‌ تا پس از آن بود‌‌‌‌‌جه۹۲ به صحنی علنی بیاید‌‌‌‌‌. احمد‌‌‌‌‌ توکلی عضو کمیسیون برنامه و بود‌‌‌‌‌جه مجلس از پیشنهاد‌‌‌‌‌ نمایند‌‌‌‌‌گان مبنی بر حذف سه د‌‌‌‌‌هک از د‌‌‌‌‌ریافت یارانه نقد‌‌‌‌‌ی خبر د‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌ه بود‌‌‌‌‌، که برای بررسی امکان عملیاتی شد‌‌‌‌‌ن این پیشنهاد‌‌‌‌‌ با عزت‌الله یوسفیان‌ملا نمایند‌‌‌‌‌ه مرد‌‌‌‌‌م آمل و عضو کمیسیون برنامه و بود‌‌‌‌‌جه گفت‌وگویی انجام د‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌یم. یوسفیان معتقد‌‌‌‌‌ است مقوله‌ای به نام د‌‌‌‌‌هک اصلا مبنای واقعی ند‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌ و چنین پیشنهاد‌‌‌‌‌ی را نمی‌توان اجرا کرد‌‌‌‌‌.

این نماینده مجلس در بخشی از این گفت‌و‌گو در مورد پیشنهاد حذف سه دهک از یارانه‌ها می‌گوید: آقای توکلی باید‌‌‌‌‌ بگوید‌‌‌‌‌ که آیا آمار فعلی د‌‌‌‌‌ر مورد‌‌‌‌‌ وضعیت زند‌‌‌‌‌گی مرد‌‌‌‌‌م، د‌‌‌‌‌قیق است؟ سال گذشته، پیامک‌هایی برای عد‌‌‌‌‌ه‌ای از مرد‌‌‌‌‌م ارسال شد‌‌‌‌‌ه بود‌‌‌‌‌ که اعلام می‌کرد‌‌‌‌‌ شما به د‌‌‌‌‌لیل وضعیت مالی مناسب، از د‌‌‌‌‌ریافت یارانه نقد‌‌‌‌‌ی حذف خواهید‌‌‌‌‌ شد‌‌‌‌‌، این د‌‌‌‌‌ر حالی بود‌‌‌‌‌ که برخی از د‌‌‌‌‌ریافت‌کنند‌‌‌‌‌گان آن پیامک‌ها، تحت پوشش کمیته امد‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌ بود‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌. بنابراین مشخص است که اطلاعات د‌‌‌‌‌قیقی د‌‌‌‌‌ر اختیار متولیان اجرای هد‌‌‌‌‌فمند‌‌‌‌‌ی یارانه‌ها قرار ند‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌.

به نظر من مجوزی برای قطع یارانه‌ برخی گروه‌ها وجود‌‌‌‌‌ ند‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌، مگر آن‌ها ایرانی نیستند‌‌‌‌‌ و د‌‌‌‌‌رآمد‌‌‌‌‌ کشور متعلق به آن‌ها نیست؟ آنان که نیازمند‌‌‌‌‌ هستند‌‌‌‌‌ ساز و کارهای د‌‌‌‌‌یگری مثل کمیته امد‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌ و بهزیستی برای حمایت از آن‌ها وجود‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌. ضمن آنکه زمانی مطرح شد‌‌‌‌‌ حد‌‌‌‌‌ود‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌و میلیون نفر ساکنان خارج از کشور، یارانه نقد‌‌‌‌‌ی د‌‌‌‌‌ریافت می‌کرد‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌. اما د‌‌‌‌‌ر هر صورت نمی‌توان مرد‌‌‌‌‌م را از این حق محروم کرد‌‌‌‌‌.

این در حالی است که هاد‌‌‌‌‌ی قوامی، عضو کمیسیون برنامه و بود‌‌‌‌‌جه در همین روزنامه در باره ضرورت حذف ۳۰ د‌‌‌‌‌رصد‌‌‌‌‌ از یارانه‌بگیران نوشته: یکی از موارد‌‌‌‌‌ی که د‌‌‌‌‌ر این روز‌ها د‌‌‌‌‌ر قالب اصلاح بود‌‌‌‌‌جه ۹۲مطرح می‌شود‌‌‌‌‌، حذف سه د‌‌‌‌‌هک بالای جامعه از د‌‌‌‌‌ریافت یارانه نقد‌‌‌‌‌ی است. قرار بود‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌ر راستای هد‌‌‌‌‌فمند‌‌‌‌‌ی یارانه‌ها از مصرف‌کنند‌‌‌‌‌گان ضعیف و تولید‌‌‌‌‌‌کنند‌‌‌‌‌گان حمایت شود‌‌‌‌‌ اما د‌‌‌‌‌ر عمل با توجه به مشکلات د‌‌‌‌‌رآمد‌‌‌‌‌ی این مسأله محقق نشد‌‌‌‌‌ه است، بنابراین حذف برخی د‌‌‌‌‌هک‌ها باعث خواهد‌‌‌‌‌ شد‌‌‌‌‌، تا بخشی از فشارهای منابع د‌‌‌‌‌رآمد‌‌‌‌‌ی و هزینه‌ای د‌‌‌‌‌ولت کاهش یابد‌‌‌‌‌. د‌‌‌‌‌ر حال حاضر د‌‌‌‌‌ولت ناچار است که برای پرد‌‌‌‌‌اخت یارانه نقد‌‌‌‌‌ی به مرد‌‌‌‌‌م از منابع مختلف استفاد‌‌‌‌‌ه کند‌‌‌‌‌.

د‌‌‌‌‌ر واقع با حذف 30 د‌‌‌‌‌رصد‌‌‌‌‌ از جامعه از د‌‌‌‌‌ریافت یارانه نقد‌‌‌‌‌ی، حد‌‌‌‌‌ود‌‌‌‌‌ ۱۲۰۰ میلیارد‌‌‌‌‌ تومان د‌‌‌‌‌ر ماه آزاد‌‌‌‌‌ می‌شود‌‌‌‌‌ که این رقم می‌تواند‌‌‌‌‌ بخش‌های د‌‌‌‌‌یگری را فعال کند‌‌‌‌‌. د‌‌‌‌‌ر شرایط فعلی کسب د‌‌‌‌‌رآمد‌‌‌‌‌ برای د‌‌‌‌‌ولت مشکل است و فعالیت‌های عمرانی د‌‌‌‌‌ر کشور مشکلات جد‌‌‌‌‌ی د‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌. هم اکنون ۴۰۰ هزار میلیارد‌‌‌‌‌ تومان پروژه ملی و استانی نیمه تمام د‌‌‌‌‌اریم، هراند‌‌‌‌‌ازه اتمام این پروژه‌ها به تعویق بیفتد‌‌‌‌‌، د‌‌‌‌‌ر سال‌های بعد‌‌‌‌‌ هزینه‌های مضاعفی بر د‌‌‌‌‌ولت تحمیل می‌شود‌‌‌‌‌. بخشی از کسری بود‌‌‌‌‌جه‌ مربوط به همین پروژه‌های نیمه تمام و طلب‌های پیمانکاران است. ضمن آنکه تعطیل شد‌‌‌‌‌ن برخی پروژه‌ها بیکاری‌های گسترد‌‌‌‌‌ه‌ای را به همراه د‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌.

علاوه بر آن، طولانی شد‌‌‌‌‌ن برخی پروژه‌ها باعث می‌شود‌‌‌‌‌ که توجیه اقتصاد‌‌‌‌‌ی آن‌ها از بین برود‌‌‌‌‌. د‌‌‌‌‌ر بسیاری از این طرح‌ها به علت معطل ماند‌‌‌‌‌ن، هزینه‌های ابتد‌‌‌‌‌ایی نیز به‌هد‌‌‌‌‌ر می‌رود‌‌‌‌‌ که این مسائل خسارت‌های زیاد‌‌‌‌‌ی را برای کشور به همراه د‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌. برای رفع این مشکل می‌توان فشار بر منابع د‌‌‌‌‌رآمد‌‌‌‌‌ی د‌‌‌‌‌ولت را کاهش د‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌ و به اعتقاد‌‌‌‌‌ من حتی بیش از سه د‌‌‌‌‌هک را می‌توان حذف کرد‌‌‌‌‌. چرا که د‌‌‌‌‌ر صورت تحقق این مسئله بسیاری از مشکلات د‌‌‌‌‌ولت د‌‌‌‌‌ر حوزه اقتصاد‌‌‌‌‌ی کاهش خواهد‌‌‌‌‌ یافت. اما شاید‌‌‌‌‌ این سؤال مطرح شود‌‌‌‌‌ که آیا امکان حذف سه د‌‌‌‌‌هک وجود‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌ و یا این که شناسایی این سه د‌‌‌‌‌هک به چه صورت خواهد‌‌‌‌‌ بود‌‌‌‌‌؟ به نظر من حذف سه د‌‌‌‌‌هک قابلیت اجرایی د‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌.

د‌‌‌‌‌ر حال حاضر امکان شناسایی د‌‌‌‌‌و د‌‌‌‌‌هک بالا به راحتی فراهم است و آمار آن وجود‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌. د‌‌‌‌‌یگر د‌‌‌‌‌هک‌ها را می‌توان از طریق بانک‌های اطلاعاتی شناسایی کرد‌‌‌‌‌ و حد‌‌‌‌‌اقل ۳۰ د‌‌‌‌‌رصد‌‌‌‌‌ از د‌‌‌‌‌ریافت‌کنند‌‌‌‌‌گان یارانه‌ را حذف کرد‌‌‌‌‌. برای شناسایی د‌‌‌‌‌هک‌های بالا، روش‌های مختلفی وجود‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌، د‌‌‌‌‌ر حال حاضر بانک‌های اطلاعاتی موجود‌‌‌‌‌ می‌تواند‌‌‌‌‌ به شناسایی این گروه‌ها کمک کند‌‌‌‌‌. مثلا بانک اطلاعات خود‌‌‌‌‌رو، یا بانک‌های اطلاعاتی املاک می‌تواند‌‌‌‌‌ مبنایی برای شناسایی د‌‌‌‌‌هک‌های بالا باشد‌‌‌‌‌. اگر د‌‌‌‌‌ولت عزم این کار را د‌‌‌‌‌اشته باشد‌‌‌‌‌، امکان آن وجود‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌.

علی مطهری در مجلس هم فراکسیون تشکیل می‌دهد

پس از این که زمزمه‌های تشکیل فراکسیون اعتدال رو به خاموشی رفت، این بار روزنامه‌های اصلاح‌طلب از تشکیل فراکسیون جدیدی خبر می‌دهند.

در گزارش «شرق» از تحولات تازه در فراکسیون‌بندی‌های مجلس نهم آمده است: فراکسیون‌بندی‌های مجلس در شرف تغییر است، در کنار دو فراکسیون اکثریت و اقلیت در بهارستان، گروهی از نمایندگان بر آن هستند تا ساز و کاری برای ایجاد فراکسیونی تازه بیندیشند؛ فراکسیونی که ایده آن پیش‌تر از سوی «علی مطهری» ارایه شده و حالا سازوکارهایی تعبیه شده تا تأسیس این فراکسیون زمینه‌های اجرایی و عملی مناسبی پیدا کند. فراکسیون «صدای ملت» دیر یا زود، میهمان بهارستان خواهد شد تا رویکرد سیاسی تازه‌ای در دل مجلس نهم پا گیرد؛ رویکردی که بیشتر خواهان رفتارهای میانه‏رو است و بر «گفتمان اعتدال» تأکید دارد.

«محمد میردامادی»، نماینده ساری در همین زمینه به «شرق» می‌گوید: «در حال مذاکره‌های ابتدایی هستیم و هنوز با نمایندگان به شکل مشخص در این زمینه صحبت نشده. نخست قرار است هیات اصلی این فراکسیون با «علی لاریجانی»، رییس مجلس دیدار داشته باشد و به‌دنبال آن ساز و کارهای عملیاتی‌شدن فراکسیون را در دستور کار قرار دهیم‌». جبهه «صدای ملت»، ائتلافی است که از منتقدان دولت محمود احمدی‌نژاد در آستانه انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی شکل گرفت. «علی مطهری»، پس از عدم‌حضور در فهرست جبهه متحد اصولگرایان، همراه با افرادی چون علی عباسپور و حمیدرضا کاتوزیان، ائتلافی با عنوان «صدای ملت» را تشکیل دادند و اقدام به ارایه فهرست انتخاباتی جدا کردند. از میان آن نفرات تنها مطهری به مجلس نهم راه یافت. اما حالا برخی نمایندگان مجلس زمینه‌های ظهور این فراکسیون را آماده می‌‏بینند و به همین خاطر رایزنی‏هایی به منظور راه‌انداختن «صدای ملت» در بهارستان به گوش می‌رسد. آن طور که مؤسسان این فراکسیون تأکید دارند، کمیت و تعداد چندان مورد توجه نبوده و بیشتر تأسیس نهادی متشکل از نمایندگان همسو و معتدل موردنظر است.

«علی مطهری»، پیشتر درباره علت تشکیل این ائتلاف در آستانه انتخابات مجلس نهم گفته بود: «اگر جبهه پایداری به وحدت تمکین می‌کرد و فهرست نمی‌داد، سایر گروه‌ها هم این کار را نمی‌کردند. اما آن‌ها از اول زیر بار اتحاد نرفتند. وقتی یک گروه فهرست انتخاباتی مجزا می‌دهد، این حق برای دیگران هم ایجاد می‌شود و عدالت حکم می‌کند که دیگران هم بتوانند فهرست بدهند‌». در آستانه انتخابات مجلس نهم مطهری به‌همراه علی عباسپور، حمیدرضا کاتوزیان و مصطفی رضاحسینی از اصلی‏‌ترین افراد این جریان به شمار می‌‏آمدند. ابوالحسن نواب، معاون سیاسی جامعه روحانیت مبارز هم که نامش در دو فهرست دیگر قرار ندارد، در این فهرست حضور داشتند. پس از اعلام موجودیت این جبهه انتخاباتی، سایت جهان‌نیوز، نزدیک به علیرضا زاکانی، نوشته بود علت عدم‌حضور این افراد در فهرست جبهه متحد اصولگرایان «به خاطر مواضع عجیب آن‌ها در مورد حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ بوده‌». این رسانه اصولگرا ارایه چنین فهرستی را مصداق «جرزنی و تفرقه‌افکنی» دانسته بود. اما «علی مطهری» تأکید دارد که دلیل راه‌انداختن جبهه «صدای ملت»، جلوگیری از افراط و تند‌روی‌ها بوده در حالی‌که جامعه نیازمند گفتمان اعتدال است. ایجاد آزادی به مفهوم درست، اعم از آزادی بیان و آزادی‌های اجتماعی، عدالت، استقلال فرهنگی و برداشت درست از اصل ولایت فقیه از مبانی اصلی تشکل صدای ملت است. هر فردی اعم از اصولگرا یا اصلاح‌طلب که به این اصول معتقد باشد می‌تواند در تشکل صدای ملت جای گیرد.

در حال حاضر مجلس میزبان فراکسیون رهروان، به ریاست علی لاریجانی و کاظم جلالی است. این فراکسیون توانسته اکثر کرسی‌های هیات‌رییسه مجلس را از آن خود کند و در برابر فراکسیون اصولگرایان به ریاست حدادعادل از توان اثرگذاری بیشتری برخوردار است. با این حال به‌دنبال رأی اعتماد به کابینه یازدهم و به‌ویژه عدم رأی اعتماد به «محمدعلی نجفی»، برخی نمایندگان عضو این فراکسیون بنا را بر انتقاد گذاشته و سخنان ناگفته‏ای بیان کردند، این که فراکسیون رهروان در مواقع حساس، از امکان رأی فراکسیونی برخوردار نبوده و پراکنش رأی افراد عضو در آن بسیار است. همچنین اهمیت کمیت بر کیفیت از دیگر نقدهای مطرح‌‌ از سوی نمایندگان عضو در این فراکسیون است. اما راه‌افتادن فراکسیون «صدای ملت» می‌تواند به شنیده‌شدن برخی دیگر صدا‌ها در مجلس کمک کند؛ صداهایی که در حال حاضر شاید چندان خواهان پیوستن به فراکسیون‏های موجود در بهارستان نیستند و می‌خواهند در سایه جمعیت فکری دیگری اندیشه و آرای خود را تعریف کنند.

حذف «مرگ برآمریکا» هدیه بدون نفع به آمریکا نباشد

امروز مهم‌ترین بحث روزنامه‌ها در حوزه سیاست خارجی شعار مرگ بر آمریکاست. ابتکار مسائل دیروز نماز جمعه تهران را مورد توجه قرار داده و نوشته: بدون ترید یکی از مهم‌ترین، پربسامد‌ترین و دم‌دست‌ترین شعاری که در سه دهه اخیر در اجتماعات سیاسی ایران سرداده می‌شد «مرگ بر آمریکا» بوده است. به تبع آن، آتش زدن پرچم و درست کردن وآدمک‌های رهبران سیاسی این کشور نیز به یکی از مناسک این اجتماعات تبدیل شده بود. اما در ده روز اخیر اتفاقاتی رخ داد که برخی از رسانه‌ها را واداشت تا به تحلیل و گمانه زنی درباره سرنوشت این شعار بپردازند. گفت‌و‌گوی مستقیم وزرای خارجه ایران و آمریکا و به دنبال آن مذاکره تلفنی رؤسای جمهور این دو کشور پس از سه دهه دشمنی، از جمله این اتفاقات بوده است.

واکنش نشان دادن به شعاری که یکی از بدیهی‌ترین شعارهای نماز جمعه در کشور بوده، از جمله مواردی است که نشان می‌دهد شعار «مرگ بر آمریکا» از وضعیت سه دهه گذشته برخوردار نیست. این موضوع البته به معنای این نیست که این شعار محوری در جمهوری اسلامی کم رنگ شده یا با مخالفت عده‌ای روبه رو شود، بلکه ممکن است، برخی با شدت و حدت و با صدایی بلند‌تر نیز آن را سر دهند. اما نمی‌توان انکار کرد که این شعار ممکن است با واکنش‌هایی روبه رو شود. چه در موافقت وچه در مخالفت با آن. به همین خاطر است که سخنران پیش از خطبه، نماز جمعه دیروز تهران، نتوانست به صدایی گروه‌هایی از مردم که این شعار را سرداده بودند، بی‌تفاوت بگذرد. محمدحسن صفار هرندی؛ عضو مجمع تشخیص مصلحت و مشاور فرماندهی سپاه پاسداران روز گذشته در نمازجمعه تهران اگرچه در بیان دشمنی‌های آمریکا با مردم ایران سخن گفته بود، اما وقتی با شعار «مرگ بر آمریکا» ی نمازگزاران روبه روشد، گفت: مگر من شعار داده‌ام که جواب مرا می‌دهید؟ صفار هرندی سخنران پیش از نماز جمعه این هفته تهران درباره دیپلماسی نرمش قهرمانانه و چگونگی روابط دیپلماتیک و نه استراتژیک با آمریکا، گفت: در هفته‌های اخیر شاهد جریان و نگاهی جدید به مسائل بودیم که شاید در نگاه اول با عادات معمول ما متفاوت باشد، اما همچنان که بار‌ها تأکید شده است تمامی تحرکات در چهارچوب دیپلماسی عمومی نظام و چهارچوب اختصاصی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

قانون نظر فائزه هاشمی را مهم دانسته که گفته: شعار «مرگ بر آمریکا» می‌تواند مانند شعار «مرگ بر شوروی» حذف شود که البته باید بر اساس منافع ملی باشد و رابطه هزینه و فایده در نظر گرفته شود.

آرمان هم در این باره نوشته: بعد از بازگشت حسن روحانی از نیویورک، بار دیگر مباحث مربوط به رابطه ایران و آمریکا روی میز سیاستمداران دو کشور قرار گرفته است. در آمریکا تندروهای این کشور سعی دارند رفتار اوباما را یک عقب‌نشینی سیاسی نشان دهند و در ایران نیز مخالفان و موافقان رابطه، هر روز در مقالات و سخنرانی‌ها به بیان نقطه نظرات خود می‌پردازند. یکی از بحث‌برانگیز‌ترین موضوعات داخلی در هفته گذشته، مسأله حذف شعار «مرگ بر آمریکا» در ایران بوده که هم در میان اصلاح‌طلبان و هم در میان اصولگرایان، موافقان و مخالفانی دارد. امیر محبیان، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی اصولگرا اما در میانه این مسیر ایستاده است. وی معتقد است حذف این شعار در شرایطی که منفعتی برای کشور نداشته باشد، به سود ایران نخواهد بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۷۰
انتشار یافته: ۹۳
به نظرتون دهک ها عوض نشدند از 5 سال پیش تا حالا؟ به اندازه یک دهک آدم از پایینترین دهک اومدند بالاترین و بالعکس.
پاسخ ها
فرهاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
عالی بود مرسی از این نگاشته و پیامتون
امین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
پس اونای که مشاغل ازاد دارند و در امد ملیونی دارن و مالیاتشون رو هم برای یک سال میاد 300 هزار تومان چی ولی اون کارگری که تو کورهای ذوب زحت میکشه و مالیاتش رو نقدی از حقوقش کسر میکنن باید چی بگه من حاظرم در صورت شرایط برابر با اون مشاغل آزاد یارانمو رو ببخشم ما مالیات رو میدیم سودش تو جیب مشاغل آزاده
yalda
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
امین جان سخن از دل ما می گویی
این خارج از عدالته. یارانه متعلق به همه است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
زندگی خوب و رفاه هم متعلق به همه است...
سارا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
45هزار تومن از اونی که بنز داره دردی دوا نمیکنه ولی کسی که با حقوق 600 تومن داره 400 اجاره میده،چرا.
احمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
كامل كنم اوني كه متعلق به بعضي ها ازجمله دهك هاي بالا است ماليات اگر اهل عمليد ماليات واقعي بگيريد بمنظور پرداخت يارانه
سرمایه ملی از ان همه است نخود و کشمش جدا نکنید همان طوری که موقع انتخابات همه را سهیم میدانید
آنها که نیاز ندارند در واقع از همه حریص ترند . و مگر میشود با آنها شوخی کرد سر قطع یارانه
ایرانی نیستیم! چون زحمت کشیده ایم! سهمیه سوخت که نداریم! اینم روش!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
دقیقا همینه اقای ناشناس اون فردی که 5 تا ماشین دم خونشه از سوخت و چیزای دیگه سهمیه داره و اون بدبختی که نمیتونه ماشین بخره حتی پراید نمیتونه بخره باید فقط ببینه پولدارها چطور به رایگان سوخت و....را مصرف میکنند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
آقای ناشناس دوم مگه ماشین ها سند ندارن خوب مالیات بده همه چیز حل میشه یارانه هم بگیره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
همین الان هم بنزین 700 تومنی بیشتر از 1000 نسبت به قیمت جهانی یارانه داره.یعنی کسایی که بیشتر مصرف میکنن یارانه بیشتری میگیرن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
تا جایی که میدونم انهایی که ماشین انچنانی به قول شما سوار میشوند یارانه سوخت هم نمیگیرند ! یعنی اصلا کارت سوخت ندارند
صدرا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
سلام
جناب ناشناس دوم! مالیات در کشور ما هم ناقص اجرا میشه و هم راه های دور زدنش بسیار زیاد است... یک نفر با چند زد و بند مالیات 30 میلیونیش رو کرد 3 میلیون!!!؟ جالب اینجاست که ایشون جزو مرفحین به حساب می آیند و عملا 30 میلیون پول زیادی براشون نیست اما از دادن همین پول هم طفره می رند...چه برسه به مردم عادی...به اون ججون بدبختی که با هزار قرض و قوله یه مغازه زده و باید کلی مالیات بده... بگذریم که باید صدای صاحب مغازه و چکها و مردم رو هم باید بده!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
ایول.ماشین بالای 1600 سی سی داری نا قلا
یارانه فقط و فقط مال بدبخت بیچاره هاس
دولت پول ندارد و این ملت بدبخت است که باید جور کم پولی دولت را جبران کند پیشنهاد میشود دولت امید و تدبیر امید مردم را قطع نکند و همه مردم را با یک چشم نگاه کند چونکه وضعیت مردم با ناپایدار بودن اقتصاد کشور هر از گاهی دچار تغییرات میشود.
دیگه نفری 45 تومان ارزشی نداره جزءدلخوشی جزئی اونم از مردم بگیرد تو این دوسال خیلی از آدمها به این پول ناچیز وابسته شدند اونم ازشون بگیرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
از اول هم معلوم بود در نهايت همين مبلغ هم حذف مي شود. اول 30% بعد كم كم كل جامعه
دهک ها غیر واقعی هستند. بطور مثال من کارمندم ولی دهک من دو دهک از دهک یکی از اقوامم که دارای بیش از دو برابر ثروت من (باغدار) است بالاتر است.!!!
يارانه در واقع كمك به حفظ تعادل سطح زندگي بين ا قشار ضعيف وقوي جامعه است،حذف خانوارهاي كه وضعيت مطلوب زندگي را دارنداقدام شايسته مي باشد كه اين كار بايد هرچه سريعتر صورت گيرد و در بخش هاي مهم از جمله بهداشت و درمان و آموزش و...توزيع شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
هر گونه حذف يارانه ها بايد با موافقت مردم صورت پذيرد چون ثروت ملي متعلق به همه مردم است ازكجامعلوم حذف دهكهاي بالاتر بين دهكهاي پايين تر تقسيم شود
يارانه در واقع كمك به حفظ تعادل سطح زندگي بين ا قشار ضعيف وقوي جامعه است،حذف خانوارهاي كه وضعيت مطلوب زندگي را دارنداقدام شايسته مي باشد كه اين كار بايد هرچه سريعتر صورت گيرد و در بخش هاي مهم از جمله بهداشت و درمان و آموزش و...توزيع شود.
در صورت قطع يارانه سه دهك،پيشنهاد ميگردد كه خدماتي دولت جهت اينگونه دهكها در نظر بگيرد،مثلا بخشودگي درصدي از ماليات،عوارض شهرداري،عوارض خودرو و ساير موارد مشابه.
وقتی قرار شد یارانه در اختیار مردم قرار بگیره، طبق قانون میبایست درآمد دولت از آزاد سازی قیمت ها در اختیار بخش تولید و بهداشت و درمان قرار بگیره، اما الان عملا وضعیت این دو بخش حیاتی کاملا مشخص هست، پس حذف 30% مردم از گرفتن یارانه هم تاثیری نخواهد داشت مگر نارضایتی مردم از طرحی که اگر درست انجام میشد، اقتصاد کشور شکوفا میشد.

ضمنا یارانه حق فرد فرد ایرانی ها هست، کسی نمیتونه این حق رو از مردم ایران بگیره، مگر این که کسی خودش بخواد یارانه اش رو به دولت ببخشه.
من یک کارمند ساده ای بیش نیستم و حقوقم کفاف یک هفته بیشتر را نمیده این يارانه ها را کلا حذف کنید ولی عوضش فقط و فقط تورم را مهار کنید . افزایش سالانه حقوق هم مال شما
پاسخ ها
کیوان
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
دوست عزیز! وقتی صحبت از حذف یارانه میکنید, فقط قسمت اولش رو میشنوند! مگه تورم رو مهار میکنن؟ الان چند ماهه که دلار مقداری ارزان شده. کدوم کالای اساسی ارزون شد؟ فقط بازار دیجیتال کمی عکس العمل نشون داد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
کیوان عزیز حرف دل ما را زدی.
چراازاول روی سه دهک صحبت می شوداول یک دهک حذف شودبعداگرموفق شدندکه درست تشخیص داده وشناسایی سرمایه دارهاراکرده اندبرنددنبال آن یکی های
اگر آقای روحانی از مردم بخواهند تا داوطلبانه بیایند و انصراف بدهند زیبا تر است تا با الفاظ زور .
نرمش و اعتدال در سیاستهای داخلی نیز باید وارد شود و مردم را شریک در حکومت بدانید.
در ابتدای طرح نیز حدود دو میلیون و پانصد هزار نفر نیز انصراف داده بودند از حمله خود من.
پس نه به زور است و نه به ماشین داشتن.
افراد را از دهک های پایین شناسایی کنید خود به خود دهک های بالا نیز حذف میشوند
هیچ وقت آمدید از آن افرادی که در این طرح به دلخواه خودشان ثبت نام نکردند تا یارانه به دیگران برسد تشکر و تقدیر کنید.؟؟
فقط لفظی نه با پول و جایزه.
اولااين مبلغ ازاول نميبايست به بدنه جامعه بدون فكرتزريق ميشدتاايجادمشكلات اقتصادي نمايد.دوما قبل ازتزريق مبلغ فوق بايدفكري به مهارقيمتهاراميكردند تااين همه مردم درعسرو حرج قرارنگيرند. سوما اين مبلغ ماداميكه درجامعه تعديل قيمتها پيش نيامده نبايد قطع شود.چهارم اينكه درست است كه بايددرجامعه به افراد ضعيف وآسيب پذيركمك كردامانه بازياد كردن مبلغ بلكه باايجاداشتغال وتعديل حقوق ودستمزد و قيمت اقلام ميتوان مشكل را حل كردو خذف مبالغ پرداختي ازبعضي ها اصلا با عدالت درست نميباشد چون بيت المال است واين حق تمام مردم است كه بايد از بيت المال بهره مندگردددرآخراينكارهاوبه ترس وواهمه انداختن مردم درست نميباشد مسئولين اقتصادي آماري ازچيزهايي رابگيردكه آن رافقط ايران داردولي دنيا آن رانداردوباكم وزيادكردن آنهادرزمان فروش دنيارابخودوابسته نمايدايران قبل ازهرچيز وبالاتر ازآن داراي انسانهايي است كه الان باعلم خداداديشان دنياي غرب راميگردانند بهتراست قبل ازهركدام تدبير اساسي بشود
یارانه باید به مالیات دهنده گان پرداخت شود.
شما رو به خدا کلش رو حذف کنید تا بیشتر از این تنبلی رو افزایش ندادید.بجای پرداخت پول نقد تولید رو مدیریت کنید. به جای بالا بردن نقدینگی این پول رو صرف احداث 4تاکارخانه درست و حسابی کنید تا این قد خام فروشی نکنیم و اشتغال رو سرو سامان بدیم.
در همه زمانها بیت المال بین فقیر وغنی وسیاه وسفید و عرب وعجم یکسان تقسیم میشده
انکه زحمت کشیده ودرآمد بیشتری دارد جزایش حذف یارانه نیست که خود این کار باعث تنبل پروری میشود
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
یارانه از پول نفت تامین می شد و نفت هم برای همه مردم ایرانه!
قطع یارانه همه دهک ها بهتر از گران کردن بنزین است امیدوارم مسئولین اشتباه نکنند به جای درست کردن سبیل ریش رو خراب نکنند که درآن صورت هم تورم ناشی از گرانی سوخت بر مردم تحمیل خواهد شد وهم آن مبلغ یارانه بر اثر این تورم ارزش ناچیزی خواهد داشت
کارمند و کارگر حقوق بگیر قبل از انکه حقوق دریافت کنند مالیاتپرداخت می کنند و لی کسبه و بازاریان بعد از یکسال انهمبعد از اعتراض و تقاضای تقسیط را دارند شما با کسانیکه به موقع مالیات پرداخت می کنند را شناسایی می کنید وافرادی که شغل ازاد دارند و بساز و بفروشی دارند ویا افرادی که پرونده مالیاتی ندارند جکار خواهید کرد ایا خدمات دولتی به این افراد را نیز که بات نرخهای جدید ارئه می شود کم خواهید کرد تفاوتی میان یارانه بگیر و یارانه نگیر دارید
پاسخ ها
سید رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
من یک شرکت خصوصی دارم تو این دو سالی که شما حقوق میگرفتی و سالی 25 % افزایش حقوق داشتی من برشکست شدم مالیات هم میدم کلی هم بدهکارم ولی شما فقط زندگیتون یکم سخت شده!
دوست داری جاتونو با من عوض کنید؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
آقا رضا زندگی بقیه یک کمی سخت شده؟! یک کمی به دور و اطراف خودتون نگاه کنید بعد این جمله رو بگید!
کیوان
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
آقا رضا! اولا تو این دو سال حقوقها 25% اضاه نشد. سال 91, 15 درصد اعلام کردند ولی به بهانه نظام هماهنگ 10 درصد اعمال کردند. سال 92 هم 25 درصد اعلام کردند ولی باز به دلیل نظام هماهنگ فقط 20 در صد افزایش داشتیم ( بخشی از حقوق در نظام هماهنگ فریز شده و شامل افزایش های سالانه نمی شود)
اگر پول نفته که باید به همه تعلق بگیره واونهم به دلار که ارزشش نیافته واگر یارانه دولته که باید هدفمند بشه وبخشهای کشاورزی وتولید وصنعت وبهداشت وآموزش تزریق بشه وکارتولید بشه .
همیشه ما برای پاک کردن صورت مسئله آمادگی خاص داریم فکر نمی کنیم چطور میشه مشکل را حل کرد ؟ آقا یا یارانه ندهید یا باید به همه یارانه داد اینکه کسی متمول است باید یارانه اش قطع شود درسته ؟ اگه ما از کسانی که درآمد بالا دارند مالیات بگیریم چطوره ؟ بهتر نیست ؟ خدا خیرتون بده
سلام
يارانه مبلغي است كه دولت از محل درآمد منابع ملي جهت تعادل قيمت برخي كالاها از جمله كالاهاي اساسي و دارو و خدمات درماني پرداخت مي كند و متعلق به تك تك افراد اين مرز و بوم مي باشد.بهتر است نظام مالياتي كشور اصلاح شود .در حال حاضر قشر حقوق بگير هر ماه و بدون مكان دستكاري بالغ هنگفتي جهت ماليات مي پردازند كه حتي بعضا شركتها ماليات پرداختي خودرا نيز بين كاركنان تقسيم مي كند و كسي هم صدايش در نمي آيد و بازاري ها و بازرگانان و كارخانه داران سالي يكبار آن هم با دستكاري هاي مشخص و معلوم و با در آمد هاي غير قابل تصور،خيلي كمتر از حقوق بگيران ماليات پرداخت مي كنند.اول عدالت را از اينجا شروع كنند بعد به درآمدهاي منابع ملي برسند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
آفرين
واقعا" کار ، کارشناسی شده است کسی که کارمند است و مستاجر هم است و هیچگونه درآمد دیگری ندارد پیامک اومده گفتند شما دهک سوم هستید یارانه چنین افرادی باید حذف شود واقعا" خجالت آور است .
یعنی چی که مال همست؟ بابا ی عده نیاز ندارن ولی ی عده دارن از گشنگی می میرن یعنی نباید جداشون کرد. نباید اونی رو که داره ماشین خارجی سوار میشه بنزین می زنه با اونی که ماشین نداره ولی 10 برابر کرایه می درو جدا کرد. باید جدا کرد. بنظر من باید کمک کرد تا کشور به حالت اولش برگرده و اقتصادمون دوباره جون بگیره وگرنه با این رقم 45 تومن کسی بجایی نمی رسه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
اقا مشکل اینه خیلی از اونایی که شما میگی سرمایشون قابل پیگیری نیست مالیاتم نمیدن همه درامدشو تو گاوصندوق خونش ذخیره کرده. اول همه چهار تا مستمری بگیر وحقوق بگیر بدبخت یارانشون قطع میشه . که هم مالیات میدن هم همه چیزشون ثبت شده است.
بيائيد فكر درست كنيد با اين روش بايد همه دهك ها را قطع كنيد بجاي اين كار بايد نفت را بهتر بفروشيد و تحريمها را برداريد در غير اين صورت همه فقير ميشويم
بسمه تعالي
حذف كسانيكه حقوقشان در اختيار خودشان است از يارانه شايد معقول باشدولي حقوق كارمند كه دست خودش نيست با حذف يارانه حقوق خود را افزايش دهد وهمين الآن هم اضافه كاري نباشد زندگي تعطيل است .
حدود سه سال هست که به همه افراد یارانه نقدی داده میشه این مقدار ناچیز هم که در مقابل این تورم سیل آسا ثابت بوده. ازین به بعد بهتره به افراد کم درآمد بیشتر کمک بشه و فقیه ثابت بمونه که مقومت منفی هم به وجود نیاد. به یقین این مقدار در دو سه سال آینده (در صورت ثابت ماند) ارزش چندانی نخواهد داشت.
به نظر من دولت برای کسری بودجه بنزین یارانه ای را حذف کند و بنزین همان لیتری 700 ازاد شود . هم بعضی رانتها و سوءاستفادها حذف می شود و هم ثبات بهتری در عرصه حمل و نقل و اقتصاد جامعه انجام خواهد شد. چون همین الان در بخش حمل و نقل عمومی مردم پول سوخت ازاد را می پردازند.
آقا كاري نداره. برن تو شهرهاي بزرگ از روي آدرس سكونت افراد ، اونهايي كه بالا شهر ميشينن رو پيدا كنن ، يارانه شون رو قطع كنن. (تو سرشماري چند سال پيش آدرسها هست) مثلا تو تهران هر كي از ونك به بالا ساكنه ، يارانه اش قطع بشه. تو شهرهاي ديگه هم همينطور. ما هم كه آدرس خونه مون آخر دنياست ، يارانه مون رو حفظ كنن. خدا حفظشون كنه!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
اون وقت اونایی که آخر دنیا میشینن ولی ثروتشون حساب وکتاب نداره تو کدوم لیست قرار دارند؟به نظرم بهتره کمی منطقی تر وحساب شده ودقیق عمل کرد.اگه از روی ظواهر باشه باید تمام افرادی که در استانهای محروم هستن یارانه بگیرن ولی اونهایی که در شهرهای بزرگ وثروتمند زندگی می کنند یارانه نگیرن.می بینید اینطوری نمیشه باید حساب شده عمل کرد
مستاجر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
حرف شما کاملا درست است. به عنوان مثال تمام افرادی که در مناطق شمالی تهران سکونت دارند اگر مالک هستند که حداقل چند صد میلیون تا چند میلیارد ثروت دارند و اگر مستاجر هم هستند حداقل چند میلیون اجاره می دهند پس یارانه به این افراد نباید تعلق گیرد.
یارانه کلاً باید حذف بشه بازار عرصه رو به مردم بدجور تنگ کرده
یارانه ها به غیر از بازنشستگان و سالخوردگان بدون مستمری به بقیه پرداخت نشود و بجای آن اداره کمک به بیکاران (مثل سوشیال در کشور اروپایی) راه اندازی شود...بدین ترتیب هر شخص بیکار باید به مدت هشت ساعت روزانه وقتش را در اختیار این اداره گذاشته و در عوض حقوق دریافت کنند....این اداره موظف است کار یابی کرده و این اشخاص را در اختیار کارخانجات قرار دهند.. که برای کمک به تولید بعضی از کارخانجات که در حالت ورشکستگی هستند.....حتی اگر شده مجانی کار کنند ولی حقوقشان را از اداره سوشیال بگیرند در غیر اینصورت حقوق و یارانه نخواهند داشت.
بدین ترتیب جلوی تورم هم گرفته خواهد شد و کمتر ارازل و اوباش در خیابانها پرسه میزنند
دولت اگر بتونه مالیات را مدیریت کند و از اقشار پر در امد هم مثل کارمندان مالیات بگیرد نیازی به حذف یارانه هم نیست. وقتی کارمند ماهی 10 در صد از حقوقش بابت مالیات کم میشه چرا باید فوتبالیست 3در صد مالیات پرداخت کند ویا تجار و بازاری مبلغی به مراتب کمتر از کارمند مالیات بپردازد؟
به نظر من یارانه را باید با تغییرات ثروت در این 3ساله تطبیق داد. هر کس که در تهران در سال 89 مالک حداقل یک واحد آپارتمان اضافی ( غیر از واحد محل سکونت )بوده است از هدفمندی و تورم بعد از آن سود زیادی برده است. کل یارانه پرداختی به یک خانواده 4 نفره در این سه سال کمتر از 7 میلیون تومان بوده است. در حالی که فقط افزایش قیمت یک واحد آپارتمان در تهران حداقل 100 میلیون تومان بوده است. در اولین قدم کسانی که مالک بیش از یک واحد آپارتمان در شهرهای بزرگ هستند یارانه شان قطع شود چون در مقایسه با من مستاجر این افراد یارانه 50 سالشان را یکجا دریافت کرده اند یا به عبارتی پیش خور کرده اند.
من يك معلم ليسانس با 20 سال سال سابقه هستم.خونه ندارن،ماشين ندارم،يك همسر مريض دارم كه هفته اي 120 هزار تومن هزينه اياب ذهاب به مركز و دوا و دكتر ميشه.280 هزار تومن كرايه خونه ميدم،200هزار قسط به بانك ملي ميدم براي وام رهن خانه.تو خوشه بندي جزو گروه 3 بودم ،اونوقت پسر عموي بنده با ويلاي 150 متري در فرحزاد و چند ماشين و خونه و...هم جزو خوشه 3 بود.
کارمندانی که همسرشان هم کارمند هستند هم در لیست بالا باید درج شود. و همچنین کلیه دکتران متخصص .دندانپزشکان و وکلاو وموجران و آپارتمان سازها
پاسخ ها
لیلا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
به نظر من یا باید یارانه همه قطع شود یا به همه تعلق بگیرد.زیرا کسی که در طبقه غنی قرار گرفته بنا به دلایلی، که یکی از اونها هم تلاش ایشان بوده به اینجا رسیده است پس قطع یارانه ایشان این ذهنیت را ایجاد می کند که در صورتی که تلاش نکنیم بلاخره دیگران به ماکمک خواهند کرد.به نظرم بهتره کلاً یارانه هارا قطع کنند وبه نظام اقتصادی کشور رونقی بدهند اینگونه همه کار خواهند داشت واز دسترنج خود استفاده می کنند .ای کاش دولتمردان ما به مردم ماهیگیری هدیه کنند نه ماهی را. وقتی در یک خانواده هم زن وهم مرد کار می کنند و بر خود سخت می گیرند ،برای این است که مستقل باشندیا کسی که تقریبا سه دهه از عمرش رو درس خونده وتخصصی به دست آورده نباید از اموال عمومی محروم کرد.اگه به دلیل نبودن سیاست صحیح بازار بعضی ها بدون حساب وکتاب ثروتی بهم زدن نباید بقیه سرمایداران را با یک دید نگریست.به نظرتون انصافه که به افرادی که تلاش بیشتری میکنند واز رفاه خود می کاهند یارانه تعلق نگیره .اینطوری روحیه تلاش وسختکوشی رو از بین می بریم.به نظرم برای ساخت یک کشور همه باید سهیم باشند.بخشش ثروت، هم در آمیزه های دینی وهم درعرف باید با رضایت ومیل فرد غنی باشد نه به اجبار
ولی مهمتر از اون اینه که نمیدونم چطوری این دهک ها را مشخص کردن.فقط بر اساس گفته خود افراد یا تحقیقات هم داشته اند.اگه قرار باشه بر اساس این تقسیم بندی دهک یارانه ها به افراد تعلق بگیره روش نادرستی خواهد بود.
دهک بندی ها کاملا الکیه
ما فامیل داری ماهی چند میلیون فقط کرایه از املاک قولنامه ایش میگیره و ماشین پرادو داره بعد تو دهک 1 قرار داره
آگر قرار است يارانه برخي خانوارها قطع شود، لازم است در اين صورت فقط و فقط درآمد و موقعيت خود سرپرست خانوار مورد بررسي قرار گيرد نه كل اعضاي يك خانواده. يعني براي مثال اگر يك برادر در خانه اي درآمد بالايي داشته باشد آن را به پدر كارگر، مادر خانه دار، يا به خواهر بيكار خود و... ميدهد يا چه بسا آن را فقط براي كسب و كار و آتيه خود نگه مي دارد.؟ از اين رو درست نيست كه همه اعضاي آن خانواده با چوب درآمد بالاي اين برادر بي مسئوليت رانده شوند و از حق يارانه خود محروم شوند. البته به نظر من بهتر است يارانه همه قطع شود .
از طلا گشتن پشیمان گشته ایم مرحمت فرمایید مس کنید.
من که فکر می کنم اگر کلا یارانه قطع شود وبه هیچکس تعلق نگیرد خیلی بهتر است از هم اکنون که پرداخت میشود چون زمانیکه یارانه ای در کار نبود وضع مردم ومملکت از جهت اقتصادی خیلی بهتر از حالا بود به نظر من اگر یارانه کلا قطع شود وبجای آن بهداشت ودرمان رایگان شود خیلی بهتر است ضمنا قانون اساسی هم با این کار اجرا خواهد شد
من این 45500 را که ماهیانه به حسابم میریزند نمیخواهم ! چون پولش به هیچ جایی از زندگیم نمیرسه ..... همون نون خشک را میخورم و منت کسی را هم نمیکشم
يارانه بازاريان تجار مدىران ارشد پزشكان متخصص مهندسين ارشد وبقيه متولين بايد حذف شود
پاسخ ها
حقگو
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
یارانه حق هر ایرانی از بیت المال است بهتر است بجای اینکه یارانه را قطع کنند مالیات برمبنای در آمد دریافت نمایند
یارانه پر درامدها در صورتی قطع شود که خود فرد تمایل داشته باشد نه به جبر و زور ،این کار ظلم و غیر قانونی است
با این طرح فقط کارکنان دولت ضرر می کنند چون دریافتی آنها دقیقا مشخص است. اما آنهایی که درآمدهای بالایی دارند ولی مثل کارکنان دولت حکم مشخصی ندارند همیشه جزأ دهک های کم درآم محسوب می شوند
من معلمم با26سال سابقه کار ولیسانس ماهی یک میلیون حقوق دارم وبیمه وبازنشستگی ومالیات وقسط ازاون کم میشه ببین چی میمونه .یارانه 45500تومان مربوط به 5-6سال قبل هست که اکنون باتوجه به تورم هیچ ارزشی ندارد .درضمن خیلی از مشاغل آزاد بسازبفروشها دلالهای املاک واتومبیل سود یک معامله آنها چندبرابر حقوق ماهانه ماست ودرهیچ کجاهم ثبت نمی شود ودر دهکهای فقیر هم قرار دارند ولی بدبخت کارمندان مالیات را ماهانه می پردازن واگریک ماشین هم داشته باشن چون به نامشونه تازه دارن قسطش هم میدن دردهک مرفه قراردارن .به این میگن عدالت؟؟؟؟؟؟؟
به نظر من بهتره مبلغ یارانه رو هر ماه کمی کمتر کنید تا حذفش قابل پذیرش تر باشه; بعد این پولی که هر ماه اضافه میاد رو کم کم وارد تولید کنید تا تورم از بین بره
در پاسخ به دوستانی که فکر می کنند باید مثلا پزشک ها یا کارمندانی که همسرشان کارمند است یارانه نگیرند یا هر نوع جدا سازی دیگر ،چه ربطی داره که بیخودی نظر می دید ؟ یه متخصص تازه فارق التحصیل که باید یه سال بگرده بیمارستان پیدا کنه در آمدش در دو سه سال اول از یه اوستای گچ کار که روزی 100 تومان می گیره کمتره ، وامی هم که در کار نیست باید اون د سه سال از جیب خودش یا پدرش بخوره ، یک زوج کارمند تازه ازدواج کرده که باید کرایه خونه رو هم بده وضعش بهتر از یک کارمند استخدام دهه 60 که خانومش خونه داره ولی سنوات و خونه سازمانیش رو هم داره ؟ آخه چرا بیخود نظر می دی؟ تا زمانی که در آمد شفاف سازی نشه نمی شه گفت کی وضعش بهتره ، بعضی مسیر های تاکسی تا ماهی 4 تومان درآمد خالص داره ، 70 درصد دندون پزشک های جوان تا 10 سال هم به چنین عددی نمی رسند حتی اگر خانومشون هم کارمند باشه
پاسخ ها
کیوان
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
دکتر جون , "فارغ التحصیل" درسته. با "غ"!
من سه شيف كار ميكنم حلا اگه درامدم بالاست بخاطر وقتيه كه از زندگيم ميزنم چرا بايد از يارانه محروم بشم
بنظر برای جلوگیری ازعوارض تزریق پول نقد توسط یارانه ها ارایه کالا بصورت سرانه یعنی ایجاد سهمیه یا کارت سهمیه هایی به صورت رایگان یا با قیمت پایه از بنزین وگاز وگازوییل وآب وبرق برای هرنفر به اندازه میانگین مصرف هر نفر در سال وآزاد شدن قیمت ها ی این کالاها بهترین کار ممکن است دولت در صورت داشتن سود اضافی می تواند در مسیرهای تولید وآموزش وبهداشت رایگان آن را هزینه نمایید به شرط آنکه سهمیه های داده شده متوسط مصرف هر نفر را تامین نمایید
به نظرم بهتره یارانه ها رو قطع کنند ولی به جای آن سیاست اقتصادی وتورم را مورد بررسی قرار دهند.از ابتدا هم تزریق پول بدون حساب وکتاب به جامعه اشتباه بود وچنین تبعاتی قابل پیش بینی.هموطنان عزیز اگر در خانواده ای چند نفر شاغلند یا اصلا همه شاغلند دلیل بر این نمیشه یارانه اشان قطع شود توجه داشته باشید باید فرهنگ کار وتلاش وسختکوشی ترویج شود نه اینکه اینگونه افراد را سرخورده کنیم.دولت باید جلو افزایش ثروت بی حساب وکتاب وبادآورده بعضی سرمایداران را بگیرد نه ثروت صحیح (تاکید میکنم ثروت صحیح ودرست)یک متخصص وپزشک ویک کارخانه دار وتولید کننده رو.اگه کسی درست پولدار شده نباید که از حقوق قانونی محروم بشه!!!بلکه باید سیاست درست اقتصادی وجود داشته باشه تا کسی الکی پولدار نشه. به نظرم کلا یارانه ها را قطع کنند ولی بجای آن بازار اقتصادی را رونق دهند.یارانه 45تومنی دردی دوا نمیکنه ای کاش این ثروت همگانی به جامعه ودر جهت رونق اقتصادی تزریق میشد وکسب وکار رونق میگرفت فقرا هم صاحب کار می شدند ونیازی به دریافت مختصر یارانه نبودن.بهتره فرهنگ تلاش را ترویج می کردند وخودشان هم به بازار کمک می کردن به جای اینکه هر ماه ماهی های کوچک به بعضی فقرا برسه.دولتمردان قدرت ماهیگیری به ملت بدهید نه ماهی کوچک.این برکه را بسازید تا هرکس به فراخور توان وتلاش روزی کسب کنه نه اینکه متخصصان وسرمایداران واقعی را سرکوب کنید
بهتره یارانه دهک های بالا قطع بشه ولی این یارانه در تولید و صنعت سرمایه گذاری بشه و با این کار توسعه اقتصادی بوجود بیاد یا اینکه یارانه همه مردم قطع بشه و به اسم خودشان در صنعت و تولید و کشاورزی سرمایه گذاری بشه .یکم فکر کنید ببینید چه سرمایه عظیمی ماهیانه به بالا بردن تولید و درآمد کشور تزریق میشه واین میتونه کشور را از این رکود شدید اقتصادی نجات بده . خواهشا این پیشنهاد را مطرح کنید .
اگر یارانه قطع شود تاثیری در زندگی آنان ایجاد نمی کند چون چندین برابر آن را از گران کردن تولیدات خود به راحتی به دست می آورند هیچ فاید ه ای هم ندارد باید خرج های الکی جامعه کاهش یابد
کاش این یارانه رو کلا قطع کنن و کل این سرمایه رو تو تولید و ایجاد اشتغال سرمایه گذاری کنن تا مردم بتونن بهتر زندگی کنن
من معتقدم یارانه فقط به افراد تحت پوشش سازمانهای حمایتی باید داده شود وبقیه یارانه در دست دولت برای حمایت از تولید وتمام شدن طرحهای نیمه تمام باشد................
با سلام دوستان و همکاران من به یکی کمک مالی میکردند من گفتم بهش بگین بره کار کنه هر جا که موند ما کمکش میکنیم اینجوری نباشه که همیشه ما کمکش کنیم . میدونید یارو چی گفته بود؟؟ البته فرموده بود که ادم کار نمیکنه تراکتور کار میکنه ؟؟ جل الخالق ؟؟ دیگه از انروز به بعد کمک را ول کردیم و الان هم خیلی ها زندگی را ول کردن به امان خدا فقط چسبیدن به یارانه و اونا هم فکر میکنن اگه یارانه دوبرابر بشه بهتره .. چون فکر میکنن که تراکتور باید کار کنه ؟؟ حالا خود دانین
بنده پیشنهاد میکنم افرادی که واقعاً وضع مالیشان خوب است محض رضای خدا انصراف بدهند خیلی از خانواده ها هستند هزینه تهیه دارو را ندارند . بنده خودم کارمند هستم در شرف بازنشستگی با مدرک لیسانس حدود 900 هزار حقوق میگیرم . از آنجا که پدر و مادرم مسن و بیمار هستند یارانه خودم و مبلغی از حقوقم را به عنوان کمک هزینه تهیه دارو و غذا به آنها میدهم باز هم کفاف نمیدهد (از رفسنجان)
اگر یارانه نقدی به یارانه جنسی تبدیل بشه (مثل کوپنی قدیم) اولا ایجاد تورم نمیکنه دوما پولدارا دنبالش نمیرن
این بخش نظرات بینندگاه هم شده جایی برای درگیری بین هم وطنان ! کاش اصلا" ازاول یارانه نمی دادند که باعث بشه قیمت همه چی اینقدربالا بره!!!
قيمت اجناس و برگردونيد يارانه نخواستيم فكر ميكنيد زيادكرديد 45تومن يارانه ميديد با اين نرخ تورم .
اگر حذف یارانه افراد پر درآمد جامعه انجام شود و سهمیه آنها به افراد کم درآمد اضافه شود بهتر از قطع کل یارانه ها ست .
ببین این یارانه سهم هر نفر از درآمد کشور است سوال من این هست که اگر سهم یک خانواده در یکی از دهکها قطع شود در ازای آن از سهم درآمد کشور چه چیزی عایدشان میشود آیا خانوادهای که یک عمر زحمت کشیده با یک خانواده جدید مساویند اگر منطقی ودور از احساس فکر کنیم جواب سوال نه است
کاملا غیر منطقیه.... نفت مال همه مردمه...فقیر و غنی نداریم...
پاسخ ها
احمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
گل گفتي
بايد يارانه به همه بدهند و ماليات واقعي از دهك هاي بالا بگيرند
ماليات واقعي نگرفتن اشتباه است نبايد آن را با يك اشتباه ديگر مثل ندادن يارانه جبران كنيد
خواهشاً دست به يارانه نزنيد به اندازه كافي مخارج سرسام آور است به جاي اينكه مبلغ يارانه را اضافه كنيد بااين مخارج كمرشكن تازه ميخواهيد كمش كنيد اول حقوق دولت مردان را كم كنيد و تورم را پايين بياوريد بعد دست به يارانه بزنيد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان