بازدید 16532
چه کسانی مؤسسات کنکور ارشد را اداره می‌کنند؟

از اغوای نخبگان با لپ‌تاپ تا دلالی بازیکن فوتبال!

نفرات برتر کنکور مقابل یک دوربین نشانده می‌شوند و از آنها خواسته می‌شود ضمن معرفی خود، اندکی درباره فعالیت‌هایشان در موسسه مذکور سخن بگویند، سپس تنها بخشی که خودشان و رتبه کنکورشان را بیان کرده اند دیزالو می‌شود و در نهایت آنچه پخش می‌شود این محتوا است: «... هستم رتبه... رشته ...، ... آموزشگاه ... با ما رتبه تک رقمی و دورقمی کنکور شوید»
کد خبر: ۳۴۸۷۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۴ 02 October 2013
رقابت بر سر جذب متقاضیان کارشناسی و کارشناسی ارشد، در حالی در این فصل شدت می‌گیرد که شیوه‌های عجیبی برای جذب دانشجویان در پیش گرفته می‌شود و در این زمینه، مالکان برخی مؤسسات آموزشی ـ که به رنگ‌های گرم علاقه ویژه‌ای دارند ـ به غیراخلاقی‌ترین راه ممکن دست یافته‌اند و ظاهراً تنها با دید سودآوری اقتصادی ـ به هر بهایی ـ به این حوزه می‌نگرند.

به گزارش «تابناک»، اما چه عاملی می‌تواند بیش از هر چیز‌ ترغیبتان کند تا یک مؤسسه آموزش عالی را برای حضور در آماده‌سازیِ ‌آزمون کار‌شناسی یا کار‌شناسی ارشد برگزینید؛ یک تبلیغ شیک با چه پیغامی؟ ضرورتی به تأمل آنچنانی نیست، چون مدیران مؤسسه‌ها به خوبی سنجش افکار کرده‌ و دریافته‌اند کارآمد‌ترین راه برای واریز میلیون‌ها تومان ‌به حسابشان، معرفی برترین‌های کنکور به عنوان دانش‌آ‌موختگان این آموزشگاه‌هاست؛ بنابراین، ‌طبیعی است که بر سر این عنصر ارزشمند تبلیغاتی رقابتی سخت درگیرد.

در این باره باید گفت، هر آموزشگاهی در پی آن است تا از این فرصت بهره گرفته و نشان دهد که نقشی در به دست ‌آ‌وردن رتبه تک، دو و سه رقمی شاگردانش داشته است؛ اما این کار هنگامی از ‌دایره اخلاق بیرون می‌رود که برخی مؤسسات از این ظرفیت تبلیغاتی سوءاستفاده کرده و به یکباره تبلیغاتی‌ در رسانه‌های گوناگون پخش می‌کنند که تقریباً همه برگزیده‌های ‌شهرستانی و تهرانی آموزش عالی ایران را در همه سطوح در خود دارد!

با این اوصاف، هر عقل سلیمی، دچار این چالش ذهنی ‌می‌شود که شاه‌کلیدهای گشایش قفل کنکور کار‌شناسی و کار‌شناسی ارشد در دستان مدرسان و نهفته در شیوه تدریس و آزمون‌های آن مؤسسه ‌است و اگر جز این بود، طبیعتاً این حجم منتخبین خروجی یک سال آن آموزشگاه‌ نبودند؛ غافل از این که به یکباره نام یک منتخب از تبلیغ چند آموزشگاه سر در‌می‌آورد و آموزشگاه‌های دیگر معترض می‌شوند که برخی از این شاگردان، متعلق به آموزشگاه آن‌ها هستند و یا دست‌کم در آموزشگاه مدعی تحصیل نکرده‌اند!

ماجرا اما به چه شکل است؟

وقتی یک دانشجوی شهرستانی که با سختی و با تکیه بر هوش ذاتی و نیز مطالعه سنگین، رتبه تک‌رقمی یا دو رقمی کار‌شناسی ارشد را به دست آورده، نیازمند چند میلیون تومان برای تأمین حداقل‌هایش در تهران می‌شود، این آموزشگاه است که نقش مسئولان امر را بازی می‌کند و‌ سراغشان را می‌گیرد و پیشنهادی «به از هیچ» به آنان می‌دهد؛ یعنی یک لپ‌تاپ و اندک‌ حقوقی بابت مشاوره به دانش‌آموختگان آموزشگاه. به این ترتیب و با همین پیشنهاد کوچک، برخی از بهترین‌های ‌آموزش عالی کشور، جذب شده و مورد بهره‌برداری آموزشگاه‌ها قرار می‌گیرند.

خلاصه آن که نفرات بر‌تر کنکور، جلوی ‌دوربین نشانده‌ و از آنها خواسته می‌شود با معرفی خود، اندکی درباره فعالیت‌هایشان در آن مؤسسه ‌بگویند و ... . سپس تنها بخشی که خودشان و رتبه کنکورشان را بیان کرده‌اند، دیزالو می‌شود و در پایان آنچه پخش می‌شود با این محتوا همراه است: «... هستم، رتبه... رشته...،... هستم، رتبه... رشته... و... آموزشگاه... با ما رتبه تک رقمی و دورقمی کنکور کار‌شناسی (یا کار‌شناسی ارشد) شوید» تا این پرسش پیش آید که مگر از یک آموزشگاه چند تن می‌توانند در یک گروه تک‌رقمی و دو رقمی شوند؛ بیش از ۹ و ۹۹ نفر؟!

با این حال، شاید به یکباره آموزشگاه‌ها اعتراضی داشته باشند و طبیعی است که پس از یکی از همین اعتراض‌ها‌ به همین فیلم نیز بسنده نشود و برخی از این مؤسسات در ادامه‌‌ همان روال غیراخلاقی، فرمی‌ به امضای این دانشجویان نخبه می‌رسانند که دانشجویان تأکید کرده‌اند در دوران مطالعه‌شان برای شرکت در کنکور، از دانش‌آ‌موختگان این مؤسسات بوده‌اند!

این رویه‌ به همین گونه ‌ادامه می‌یابد و این آموزشگاه‌ها از این که مثلاً جامعه آماری‌ کنکورهای آزمایشی‌شان را ـ که چندصد ‌تا هزار نفره است ـ جامعه‌ای در اندازه کنکور واقعی معرفی کنند نیز ابایی ندارند و این وضعیت تا آنجا ادامه می‌یابد که برترین‌های کنکور سال بعد به شیوه‌‌ همان کنکور سال پیش‌ جذب و سپس گروه نخبه سال گذشته بدون پرداخت مطالباتشان کنار گذاشته می‌شوند و یا درخواست‌های عجیبی از آن‌ها می‌شود که طرح برخی از آن‌ها شدنی نیست.

نکته جالب این که برخی از مالکان برخی از این مؤسسات آموزشی در حوزه‌های دیگر نیز مشغول شده‌ و در کنار فعالیت شریفی که در حوزه آموزش عالی پی می‌گیرند، شغل دلالی فوتبال را نیز به سوابقشان افزوده‌اند که در نوع خود ‌جالب است و به خوبی نشان می‌دهد ‌این اشخاص سرمایه‌سالار، تنها ارزش بااهمیت برایشان‌ پول است.

بی‌گمان بسیاری از کنکوری‌ها که به این آموزشگاه‌ها می‌آیند و هزینه‌های بالایی ‌می‌کنند و سرانجام رتبه هزار کنکور نیز نمی‌شوند، به مراتب بیش از نخبگان اغوا شده ضربه می‌بینند و شاید مسیر زندگی‌شان دستخوش تغییر شود و از این حیث، طبیعی است به‌‌ همان اندازه که مسئولان باید دست‌کم به رتبه‌های زیر صد کنکور توجه ویژه داشته باشند و حداقل‌ها برایشان در دوران تحصیل تأمین شود، دانشجویان نیز ـ حتی در صورت به دست نیاوردن این حداقل‌ها ـ باید تن به چنین بازی‌هایی ندهند و مدیون صد‌ها و هزاران تن نشوند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۷
انتشار یافته: ۳۱
تا زمانی که ملت الکی آیتده را در درس جستجو کنن همین خواهد بود
برید دنبال زندگیتون مثل ماها خودتونو بدبخت نکنید
پاسخ ها
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
الکی جو نده! چه رشته ای خوندی؟ چه مقطعی؟ یعنی چی بدبخت شدی؟
همین الانم ماها درسمونو ول کنیم کجا بریم؟
این همه بیکار تو جامعه!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
عالي گفتي، عمق فاجعه اونقدر زياده كه ترجيح ميديم بهش فكر نكنيم.
ناشناس
| Iraq |
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
من پیمانکارم اول که کارشناسان مکانیک را می ارم به اونها می گم نگویند لیسانس هستند برای 6 ماه مثل یک کارگر فنی باید کارکنند(پائین تر از تکنسین)
همواره این جوری نتیجه بهتر گرفتم
بچه دبستانی رو که باید کلی تفریح و ورزش کنه از همون روز های اول میبرن با تبلیغات فراوون توی این موسسات تا حتی روز های جمعه هم راحتی ندارن این بچه حتی به فکر ورزش وتفریح نیست جوونهای آینده رو دریابید!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
واقعا درست گفتید نه تنها بچه دبستانی از قبل از سن دبستان تبلیغ می کنند ای بیایید به بچه ها خوندن یاد بدید آخه این بچه دیگه حوصله سر کلاس نشستم داره؟ تلویزیون هم که خدا رو شکر دست ماهخواره ها رو با این تبلیغات بی پایه از پشت بسته
ما ایرانی ها به شدت دچار تنبلی اجتماعی هستیم. مثلاً عاشق چنین تبلیغاتی هستیم:
بخورید و لاغر شوید!
انگلیسی در خواب!
و...
این گونه موسسات با جذب تنبل هایی که «دوست دارند» موفق باشند و حال خواندن کتاب های مرجع و اصلی را ندارند پول های کلان به دست می آورند.
به امید روزی که در هر کتابفروشی کتاب های مرجع بیشتر از کتاب های کنکوری و تستی باشد و علم ارزش داشته باشد...
وقتی هدف این آموزشگاهها فقط کسب درآمد بیشتره نه آموزش ، نتیجه میشه زیر پا گذاشتن تمام اخلاقیات
ای کاش مسئولان فکری برای این کار بکنند .خیلی ها قبولی در کنکور را تنها راه نجات خوشبختی خود می بینند در حالیکه با توجه به آمار بالای ورودی های هر سال دانشگاهها و فارغ التحصیلان ، شاهد اشباع بسیاری از بازارهای کار هستیم و نتیجه این امر چیزی بجز سرگردانی و در به دری فارغ التحصیلان پس از چند سال درس خواندن نیست . در حال حاضر تقاضای بسیاری برای ورود به تحصیلات تکمیلی وجود دارد و مهمترین علت این امر نیز چشم و هم چشمی و احیانا عدم توانایی برای ورود به بازار کار پس از گذراندن دوره کارشناسی است .
این موسسات هم دیگه خیلی ....
ولی یک نکته رو نویسنده در نظر داشته باشه خواهشن! توی کارشناسی ارشد که تعداد بسیار بسیاری رتبه تک رقمی و دو رقمی داریم (نه اون 9 تا 99 که گفته شد) و در کارشناسی هم هم همین طور. شما تعداد گروه‌های آزمایشی رو در تعداد مناطق ضرب کن خودت می‌بینی...
پس اینکه تعداد رتبه‌های تک رقمی از تعداد اعداد تک رقمی بیشتر بشه هیچ عجیب نیست!
تو این چند سال گذشته هیچ آبرویی بر علوم و دانش و درس و مدرسه و دانشگاه نذاشتن، واقعا حق همه دانش اموزان و دانشجویان خوب این کشور ضایع شده، نه تنها عمرشون رو بر باد دادن و هیچ آینده ای هم براشون وجود نداره، تازه یکسری آدم بیسواد شروع به بازی گرفتنشون کردن و دارن مسخرشون میکنن. واقعا ...........
1 اقدام نام ببرید که اقتصادی باشد و در وضع موجود عجیب نباشد.
تابناک عزیز! وقتی بسیاری از اساتید دانشگاه و موسسات پژوهشی در مقالاتشون، copy و paste را بدون نام مرجع و با افتخار انجام میدهند تا به نام تولید علم و به کام «زیاد بودن مقالات» و «جیب» انجام شود، چه انتظاری از دلالان آموزشگاه ها دارید ؟؟ دلالان در همه جا هستند. دلال مقاله (استثمار دانشجویان توسط اساتید) ، دلال فرش (استثمار فرش بافان)، دلال دلار (نابودی پول ملی)، دلال ورزش (استثمار ورزشکاران)، دلالی برای ارباب رجوع در اداره ها و و و.
چرا؟؟ چون تولید واقعی در کشور ما کم سود و پر زحمت است و چه بسا پر ضرر! چون هزینه‌های زندگی بالا رفته و هیچ کسی هم جوابگو نیست! وقتی معنی خصوصی بودن با دلالی قاطی میشه، همینی میشه که میبینی!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
احسنت
همجا پره دلالیو استثمار شده:-(
این همیشه برای من سواله که وقتی ما ظرفیت دانشگاه هامون خالیه اینهمه هیاهو برای ورود به دانشگاه برای چیه؟ و با توجه به اینکه جوانان ما با لیسانس بیکارن چه نیازی به فوق لیسانس و دکترا دارن؟...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
فوق ليسانس و بيكار
رتبه های برتر کنکور نباید قبول کنند. وقتی آگهی از تلویزیون پخش می شود تابلو است که واقعیت ندارد
من خودم رتبه اول کنکور کارشناسی ارشد بودم، بخدا راست گفتید. تازه این چیزی که شما گفتید کمتر از 10 دزصد از تخلفاتشون هست. یک سری بی اخلاقی هایی ازشون سر میزنه که باورتون نمیشه!! روم نمیشه اینجا بنویسم!!
حاضرم با شما برای پیگیری این موضوع همکاری کنم.
من رتبه سوم کنکور ارشد در کل کشور و نفر اول در دانشگاه علوم پزشکی تهران هستم، متاسفانه برای کسی مهم نیست و اگر من هر کشور دیگری بودم مطمئنا تا الان حداقل تماسی با من می گرفتند و مشکلات مالی من را تا حدی حل می کردند و من را یاری می کردند...حتما بخاطر این رفتار و عدم حمایت دوستانم به کشورهای دیگری می روند
چه میشه گفت به این موسسات موفقیت دزد؟!
شکایت کنن و 4 تاشون رو جریمه و حبس ابد کنن ببینم دیگه کسی کلاه برداری می کنه یا نه.
تا بوده با نخبگان همین طور برخورد شده آلت دست سیاستمداران و سرمایه داران
نه خیر قربان، همه اینها که گفتید درست نیست...
خیلی از این آموزشگاه ها به درست ادعا می کنند که خروجیشان نفرات برتر هستند... علت هم مشخص است... ... ... سالهاست وضع به همین منوال است...
خانه از پای بست ویران است
واقعا متن خوبي بود.متشكرم تابناك جان
اما واقعا راه حل چيست؟
اون آقايي كه ميفرمائيد دلال فوتبال هست رو هم فكر كنم همه بشناسن...
من واسه خودم كه يك دانشجو هستم متاسفم اگه عرصه علم آموزي توي اين مملكت افتاده دست اين افراد.
با سلام تو کشوری که همه درس میخوانند تا از کاری که یه کم زحمت داره فرار کنند میشه همین. مدرک های بالاتر ، آموزشگاه های دروغگو ، دلال های سود جو، و همه هم بیکار !!!
جالب اینجاست که مثلا یک رتبه خاصی در تبلیغات چند موسسه می بینیم !!!! فکر کنم طرف از جلوی یک آموزشگاه هم رد بشه ، بگویند اینجا بوده !!!
من دكترا برق دارم الانم دارم با ماهي 700تومن الكي خوشم كاشكي از همون ليسانس بيشتر ادامه نميدادم هم اعصابم رفت وهم وقتم وعمرم تو اين مملكت تحصيلات ارزش نداره
طرح بی خاصیت ایجاد رقابت بی ثمر میان دانش آموزان به اسم تیزهوشان و استعدادهای برتر را هم ذکر کنید که زندگی و آسایش والدین و دانش آموزانی را که بهرۀ هوشی نرمال( یعنی متوسط دارند) را بر باد داده و به قیمت کلاس و معلم خصوصی و تست زدن و کسب نمرۀ بالاتر، به دانش آموز در حد بهرۀ هوشی 100 برچسب تیزهوش را می زنند و با ایجاد توقعات غیر واقعبینانه سلامت روان کودک و نوجوان را به خظر می اندازند!
البته نظام آموزشی ما هم کم و بیش بیماره!
مدارک دانشگاهی به درد هیچ کاری نمی خورند اگر همانند امریکا یا اروپا 3 سال تکنسینی اموزس می دادند 100 برابر بهتر بود الان هم خیلی از لیسانس ها به اموزشگاه ها برمی گردند ودوره عملی می بینند وحتی در کار مثل تکنسین کار می کنند تا یاد بگیرند
سازمان سنجش که متولی قضیه است بی خیال ترین سازمان های دولتی است. فقط بلدن اطلاعیه بدن
این مقاله کاملا درست و حقیقی هست چرا که همچین وضعیتی برای برادر خودم اتفاق افتاد ، بعد از اعلام نتیجه ها ،نفر اول ارشد بود رفتن سراغش و با یه لپ تاپ و حق مشاوره کم ،براشون کار کرد و بعد از یه مدت همه چی تموم شد به همین سادگی .............
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها