بازدید 104826
مشاور روحانی رسانه ای کرد

پشت صحنه ماندن ولايتي و کنار رفتن عارف از انتخابات ریاست جمهوری

يک فرد نزديک به حسن روحاني ناگفته هاي جديدي از ماجراي انتخابات 24 خرداد بيان کرده است.علي عسگري که مشاور پارلماني حسن روحاني در مرکز تحقيقات مجمع بود در این باره گفت:«ان شاءا... که ايشان راضي باشند که من اين مسائل را بيان مي کنم». به نظر مي رسد عسگري اين اخبار و اطلاعات را براي اولين بار ارائه مي دهد .
کد خبر: ۳۴۷۵۲۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۶ 27 September 2013
پشت صحنه ماندن ولايتي و کنار رفتن عارف از انتخابات ریاست جمهوریيک فرد نزديک به حسن روحاني ناگفته هاي جديدي از ماجراي انتخابات 24 خرداد بيان کرده است.علي عسگري که مشاور پارلماني حسن روحاني در مرکز تحقيقات مجمع بود در گفتگو با روزنامه خراسان توضيحاتي درباره چگونگي کنار رفتن عارف از رقابت ها و ماندن ولايتي در ميان کانديداهاي انتخابات ارائه مي کند.

او در اين توضيحات به نقش ويژه علي اکبر ناطق نوري در اين زمينه اشاره مي کند و جزئياتي از مذاکره ناطق با خاتمي براي کنار رفتن عارف و مشورت علي اکبر ولايتي با وي براي ماندن يا نماندن در انتخابات و توصيه ناطق به ولايتي بيان مي کند.به نظر مي رسد عسگري اين اخبار و اطلاعات را براي اولين بار ارائه مي دهد چرا که چند لحظه پس از توضيح در اين باره بلافاصله مي گويد: «ان شاءا... که ايشان (آقاي ناطق) راضي باشند که من اين مسائل را بيان مي کنم».

وي گفت :«اگر دقت کنيد من اولين بار گفتم اگر آقاي هاشمي، خاتمي، سيدحسن خميني و آقاي ناطق وارد انتخابات نشوند به طور قطع آقاي روحاني کانديدا خواهد شد سپس بحث را به روحاني و هاشمي رساندم در ادامه برداشت من اين بود که شايد رئيس جمهور شدن آقاي هاشمي و خاتمي به دلايلي سخت باشد و حتي موجب امنيتي شدن شرايط شود مثل آن چه که پيش آمد اما درباره آقاي روحاني اين احساس را نداشتم و برداشتم اين بود که ايشان با شرايط کم هزينه تري روبه رو خواهد بود و ديديم که اين احساس درست بود.

و البته ابتکار آقاي هاشمي اين بود که بزرگوارانه ايستاد و رد صلاحيت خود را براي نظام و خودش تبديل به پيروزي کرد و پيش بيني هم مي کردم اگر آقاي هاشمي از آقاي روحاني حمايت کند به طور قطع آقاي روحاني راي بياورد. آقاي هاشمي تا قبل از حمايت از آقاي روحاني اين گونه از کسي حمايت نکرده بود و از ايشان نام برد. اين هم از اطمينان خاطري که وجود داشت ناشي شده بود. من در اين ميان سخت ترين جا را انتخاب کردم ، يعني ستاد انتخابات استان خراسان رضوي . برداشت آقاي روحاني اين بود که چون آقاي قاليباف و جليلي از خراسان رضوي هستند سخت ترين قسمت کار استان خراسان است. پيش بيني من اين بود که آراي خاکستري و نيروهاي سرخورده با حضور آقاي روحاني با گفتمان خاص خودشان جذب خواهند شد بدين ترتيب هم نظام به نتيجه مطلوب نائل مي شود و هم آقاي روحاني راي مي آورد.»

عسگري ادامه داد :« نقش آقاي ناطق در انصراف عارف از انتخابات بسيار مهم بود. تصور همگان بر اين است که آقاي خاتمي در انصراف آقاي عارف نقش مهمي داشته است.

آقاي خاتمي در نامه اي به آقاي ناطق پيشنهاد کرد که 3 نفر از طرف آقاي روحاني و 3 نفر از طرف آقاي عارف معرفي شوند و چند نفر هم مرضي الطرفين باشند و اين شورا تصميم بگيرند. بعد آقاي ناطق در جلسه اي (مراسم عروسي نوه شهيد صدوقي) به آقاي خاتمي گفته بود فرصتي براي تشکيل اين چنين شورايي وجود ندارد و گفته بود که مگر غير از اين است که آقاي عارف گفته که «اگر آقاي خاتمي به من بگويند، من کنار مي روم» اين موضوع را مکتوب کنيد. بنابراين آقاي ناطق نقش اثرگذاري داشت که آن نامه را آقاي خاتمي بنويسد. از سوي ديگر نيز بحث اين بود که آقاي ولايتي کنار برود. آقاي ولايتي به هر دليلي کنار رفتن برايش سخت بود بعضي از بزرگان جريان اصول گرا از جمله آقاي مهدوي کني به وي گفتند که کنار برود. وقتي آقاي ولايتي با آقاي ناطق در اين باره مشورت کرد، آقاي ناطق در پاسخ گفته بود که مگر غير از اين است که بزرگان اصول گرا مي خواهند که جريان اصول گرا پيروز شود شما (ولايتي) بگويد من مشروط کنار مي روم آن هم به اين شرط که آقاي جليلي و من با هم کنار برويم.

هدف از بيان اين نکات اين است که پشت صحنه ماجرا از نظر تدبير سياسي، مديريت صحنه و شکل ميداني توسط آقاي ناطق انجام شد. ان شاءا... که ايشان راضي باشند اين نکات را مي گويم. در کل آقاي ناطق نقش مهمي در کانديداتوري آقاي روحاني داشتند. بد نيست اين را بگويم در مراسم مشهد زماني که به همراه آقاي روحاني سالن شهيد بهشتي را به سمت حرم ترک مي کرديم من به آقاي روحاني گفتم شما از امام رضا(ع) تشکر کنيد چرا که همه چيز دست به دست هم داده تا شما پيروز ميدان باشيد.»

عسگري حتي از حضور رحماني فضلي در کابينه دفاع مي کند و مي گويد: « رحماني فضلي مدت ها جزو تيم آقاي روحاني بود. از زماني که جلسات عقلاي مجلس چهارم و پنجم تشکيل مي شد».
او در عين حال معرفي توفيقي براي وزارت علوم را درست نمي داند و معتقد است: «به دلايل عقلي به نظر من معرفي آقاي توفيقي درست نيست».
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار