تحولات در صنعت خودرو آغاز میشود!

و اکنون خودروهای چینی «بومی سازی» می‌شوند!

حرکت خودروسازی در پی تبلیغات وسیع از ایجاد حول در خودروسازی و ایجاد و تدوین استراتژی های جدید در تولید و رقابت، اکنون به نتیجه مینشیند و پس از کپی سازی پلت فرمهای کره ای و فرانسوی و انگلیسی، اکنون نوبت خودروهای چینی است که «بومی سازی» شوند!
کد خبر: ۳۴۶۰۲۷
|
۲۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۳ 20 September 2013
|
29567 بازدید
|
و اکنون خودروهای چینی «بومی سازی» می‌شوند!
حرکت خودروسازی در پی تبلیغات وسیع از ایجاد تحول در خودروسازی و ایجاد و تدوین استراتژی های جدید در تولید و رقابت، اکنون به نتیجه می‌نشیند و پس از کپی سازی پلت فرمهای کر‌ه‌ای و فرانسوی و انگلیسی، اکنون نوبت خودروهای چینی است که «بومی سازی» شوند!

به گزارش تابناک، این روزهای بحثها پیرامون خودروسازی داخلی بر خلاف روزهای آخر دولت قبل، اندک و اغلب کم حاشیه است. این امر از آن روی بوده است که نگاه دولت جدید به صنعت خودرو و به خصوص دیدگاه نعمت زاده، وزیر جدید صنعت و معدن و تجارت را با توجه به سابقه و رویکرد وی، باید نگاهی حمایتی و در عین حال «راهبرانه» توصیف کرد.

اولین اقدامات حمایتی وزیر جدید از صنعت خودرو سازی قطع دست شورای رقابت از عرصه قیمت گذاری و احیای شورای سیاستگذاری خودرو بود که در نهایت منجر به آن شد که خودروسازان بعد از چندی ماه بتوانند از گوشه رینگ خارج شده و نفسی تازه کنند.

این اقدامات با تحولات در سطح مدیریتی دو شرکت خودروسازی بزرگ و تغییر مدیران عامل این دو خودروسازی ادامه پیدا کرد و از سوی دیگر فشارهایی که برای تحول در عرصه خودروسازی وارد شد نشان از آن داشت که نگاه جدید به دنبال تغییرات اساسی در صنعت خودروسازی کشور است.

تغییر پوسته در صنعت خودرو اما چیزی نیست که افکار عمومی بعد از آن همه سیل انتقاداتی که طی این مدت روانه خودروسازی ها شده است، بدان رضایت دهند و در نهایت منتظرند که تحولاتی اساسی در صنعت خودروی کشور را شاهد باشند.

پیش از این در مراسم تودیع و معارفه مدیر عامل جدید ایران خودرو سخنانی شیرین به میان آمد. شیرین هم از جنبه طنز آن هم از جنبه فنی.

یکه زارع مدیر عامل جدید ورود مدیران لایق و شایسته به عرصه خودروسازی را موجب آغاز تحولات مثبت و پیشرفت عنوان کرد و اذعان کرد که علی رغم اینکه مدیران شایسته ای در شرکت های خودروسازان حضور داشته اند، نبود استراتژی و برنامه مدون خودروسازی را دچار روزمره گی شده و ایران را تبدیل به خودروساز واقعی نکرده است.

این اولین اعراف یک مدیر خودروساز به واقعیتی است که پیش از این کارشناسان و منتقدان بارها و بارها آن را بر زبان آورده بودند. از سویی دیگر شافعی، معاون نعمت زاده و رئیس ایمیدرو گفت: واردات خودرو را کار بدی نمی دانم‌ اتفاقا باید واردات خودرو انجام شود تا سطح توقع مردم بالا رود. مردم ما نباید به خودروهایی مانند پیکان و خودروهای فعلی راضی شوند.

اینها همه علائم خوبی از شروع تحول در صنعت خودرو با پذیرش واقعیاتی بود که مدتها بر سر قبول آنها جنگ و دعوا برپا بود. اما گویا هنوز قرار نیست اتفاق ریشه داری در صنعت خودروی کشور رخ دهد!

امروز یکی از خبرگزاری ها خبری منتشر کرده است مبنی بر اینکه قرار بر آن شده که اجزای پلتفرم یک خودروی چینی در داخل کشو از سوی یک خودرو ساز بزرگ کپی سازی شود.

این خبرگزاری که از گفتن نام این خودروسازی پرهیز کرده، اشاره کرده است که این اقدام در پی تحریم های آمریکا بر علیه صعت خودرو است و گفته که ظاهرا یکی از دلایل کپی‌سازی اجزای داخلی این پلت‌فرم از روی دیگر محصولات موجود در بازارهای جهانی آن است که با توجه به شرایط فعلی، زمان کافی برای طراحی اجزای این پلت‌فرم در داخل کشور وجود ندارد زیرا خودروساز مربوطه باید هر چه سریع‌تر در راستای تنوع محصولات تولیدی حرکت کند.

گویا این شروع تحولات در صنعتی است که پیرامون تغییرات در آن این روزها بسیار و بسیار تبلیغات میشود. خودروهای چینی که تا کنون به شکل وارداتی و مونتاژ در کشور حضور داشتند، قرار است از این به بعد به شکل کاملا «بومی» کپی سازی شوند!

حرکت خودروسازی از کپی برداری از پلت فرمهای کره ای و فرانسوی به سمت خودروهای چینی – که از قطعات یدکی آن و کیفیت محصولات آن در مقابل سایر خودروها انتقادات زیادی وجود دارد – را به راستی باید تحولی در عرصه خودروسازی دانست! اگر دهه های پیش پلت فرمهای کره ای و فرانسوی در کشور کپی برداری میشدند، اکنون باید منتظر بومی سازی 100% (!) خودروهای چینی در کشور باشیم!

جالب، توجیهاتی است که برای این اقدام آورده شده است: تحریم صنعت خودرو و نبود زمان و سرمایه کافی برای طراحی و تولید اجزای یک پلتفرم داخلی و فشار بر این خودروساز برای ایجاد تنوع در تولیدات!

سوال اصلی در اینجا است که آیا تحولات در صنعت بزگی مانند صنعت خودروسازی در کشور اینگونه آغاز شده است و این همه تبلیغات پیرامون تدوین استراتژی و مانند آن با تغییرات مدیریتی، نتیجه اش آن است که با توجیهاتی بی منطق به سمت کپی از خودروی چینی حرکت کنیم؟

آیا وزارت صنعت و معدن و تجارت با تحت فشار قرار دادن خودروسازهای داخلی راه را برای اینگونه تحولات باز کرده است!؟ راستی ! این اقدام آیا در پی ورود بیش از حد قطعات یدکی چینی به کشور که منجر به انتقادات شدید از سوی قطعه سازان نیز شده بود، نیست؟

آیا با یک چنین اقدامات و توجیهاتی، امیدی برای «تحول» خودروسازی در دولت تدبیر و امید باقی میماند؟ شاید اینها سوالاتی است که وزارت صنعت و معدن و تجارت پاسخ آنها را در مشت خود داشته باشد!

اشتراک گذاری
سلام پرواز
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰۸
انتشار یافته: ۲۷
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
احتمالا بعد از خودرو چینی میریم سراغ خودرو های هندی ( البته اون مدلی که مثل دوچرخه است ،یه نفر جلو میشینه رکاب میزنه و یه نفر هم عقب لم میده) اینطوری هم مشکل سرعت حل میشه هم تلفات جاده ای !!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
هرکس که ترقی می کند ما وا می ترقیم!!!!
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
vai be hale inke az chin copy konim. chi beshe! az farance v korea copy kardim in sheode
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
خدا بهمون رحم کنه ..."تحول در صنعت خودرو سازی " دوباره چراغ عقبش میخوان عوض کنن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
تعریف ساده پلتفرم عبارت است از " آنچه از خودرو که در معرض دید نیست". مشخصه های آلایندگی، ایمنی، مصرف سوخت ابتدایی ترین مواردی هستند که متاثر از طراحی پلتفرم هستند. مثلا تعبیه ایربگ بر روی پژو 405 همانقدر موثر است که تعبیه کمر بمد ایمنی بر روی موتور سیکلت. چرا که اصولا در پلتفرم های طراحی شده در اوایل دهه 80 ، اصولا بروز رفتاری که منجر به تحریک سیستم ایربگ در صورت بروز تصادف، پیش بینی نشده است. به همین دلیل انتخاب مشخصه های پلتفرم باید با نگاه به پیش بینی فناوری های محتمل در 15 سال آینده باشد: 5 سال برای دوره طراحی و 10 سال برای چرخه عمر.
با توجه به این که موارد فوق، اطلاعاتی بسیار پیش و پا افتاده نزد اکثر دست اندرکاران صنعت خودرو می باشد، مطمئنا اتخاذ تصمیم برای تامین پلتفرم چینی، خارج از شائبه و تردید نمیتواند تلقی شود.
حمیدرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
خرید پلتفرم (از چین یا هر جای دیگر) در صورتیکه دارای امکانسنجی و توجیه فنی اقتصادی مرتبط مناسب باشد ایراد نیست ولی مشکل اینجاست که در مملکت ما مفهوم امکانسنجی در هیچیک ار حوزه های صنایع شناخته شده نیست و با عجله در راستای تامین منافع عده ای خاص تهیه و بر اساس آن قرارداد و ... بسته میشود.
تاج
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
مزحکه ......خلایق هرچه لایق
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
وای به حال مردم ایران
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
باید واردات خودرو ازاد بشه .............فقط اینجوریه که خودروسازا تکونی میخورند......
کامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
باورودخودروهای بی کیفیت چینی باید فاتح خودروسازی کشور خوانده شود چون خودم خودرو چینی داشتم بعد یس یکسال با هزار گرفتاری ناچار شدم با زیان آن را فروختم اگرخودرو چینی به مفت نمی ارزد آزموده را آزموده خطا است بهتر است دولت مردان دور خودرو چینی را خط بکشند
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# عملیات وعده صادق 3 # جنگ ایران و اسرائیل # مذاکره ایران و آمریکا # آژانس بین المللی انرژی اتمی # حمله آمریکا به ایران
نظرسنجی
آیا موافق ساخت بمب اتم هستید؟
الی گشت