بازدید 4981

زندگی روستایی چندان هم ارزانتر از شهری نیست

کد خبر: ۳۴۵۹۸۲
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۰ 20 September 2013
با وجود این تصور که رشد قیمت کالاهای مصرفی در روستاها همواره کمتر و هزینه‌های معیشتی ارزانتر است آمارهای رسمی در بسیاری از موارد بر خلاف آن صحه گذاشته و نشان می‌دهند که تورم در سبد کالای روستایی نسبت به شهری گاهی کمتر و گاهی هم بیشتر است.

به گزارش ایسنا در حالی که تورم شهری در ماه مرداد ماه سال جاری به 35.1 درصد رسید تورم روستایی که در فاصله کمی از آن توسط مرکز آمار اعلام شد بیانگر پیشتازی رشد قیمت کالاهای مصرفی در روستاها نسبت به شهرها بود به گونه ای که تورم در سبد روستایی از 40.4 به 41.1 رسیده است.

گوشت، خوراکی‌ها و نان و غلات از گروه‌هایی هستند که تورم آن‌ها در روستا نسبت به شهر گاهی تا 17 درصد کمتر نیز می رسد این در حالی است که رشد قیمت‌ها در بهداشت و درمان، تفریح و فرهنگ، دخانیات و کفش و پوشاک در روستاها نسبت به شهرها در مرداد ماه گرانتر شده است.

اما با وجود اینکه رشد قیمت‌ها در برخی از کالاها در روستاها کمتر از شهرهاست و از سویی دیگر قیمت‌ها در روستا نسبت به شهر متعادل تر و یا کمتر به نظر می‌رسد اما در نهایت تورم روستایی پنج درصد بیشتر از شهری است.

این در حالی است که عادل آذر-رییس مرکز آمار ایران- در مورد پایین تر بودن تورم روستایی از شهری توضیح داد: افزایش قیمت به هر میزان به لحاظ ضریب بیشتر از شهرها، در روستاها خود را نشان می دهد.

وی همچنین در مورد اینکه نرخ کالاها در روستاها پایین تر از شهرها است، اما تورم عکس این موضوع را نشان می دهد گفت: قیمت‌ها در روستاها پایین تر است، مثلا اجاره ها در روستاها کمتر از شهرها است، اما وزن، اثر و تبعات هر ریال افزایش قیمت در روستاها نسبت به دهک‌های بالاتر بیشتر است و معمولا دهک‌های روستایی قابل قیاس با دهک‌های شهری به لحاظ درآمدی نیستند از این رو رشد قیمت ها تاثیرگذار تر خواهد بود.

خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات


در حالی تورم گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در سبد کالای خانوارهای شهری در مرداد ماه 53.3 بود که برای خانوارهای روستایی به 46.5 رسیده است.

خوراکی‌ها

نرخ تورم سالانه این گروه در روستاها با رشد نسبت به ماه قبل به 44.5 در مرداد رسید این در حالی است که تورم شهری آن حداقل هفت درصد بیشتر و 51.7 بوده است.

نان و غلات

تورم این گروه در روستاها حداقل 12 درصد کمتر از شهرهاست به گونه‌ای که افزایش سطح قیمت‌ها در غلات و نان در سبد روستایی 32.5 و در سبد شهری 44 درصد است.

گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آن

تورم گوشت سفید و قرمز در روستا نیز 10 درصدی کمتر از شهری و حدود 36.7 است.

ماهی‌ها و صدف داران

17 درصد اختلاف بین افزایش سطح قیمت در گروه ماهی ها و صدف داران در شهر و روستا است که این تفاوت بیانگر ارزانی حداقل 17 درصدی این گروه در روستاها نسبت به شهرهاست.

تورم این گروه در مرداد 51.3 درصد بوده است.

شیر، پنیر و تخم مرغ

با اینکه در اغلب روستاها لبنیات به وفور یافت می شود اما تفاوت چندانی بین تورم گروه شیر، پنیر و تخم مرغ در روستا و شهر وجود نداشته و قیمت‌ها افزایش 46.9 درصدی در روستا و 53.2 درصدی در شهر ها نشان می دهد.

روغن‌ها و چربی‌ها

رشد قیمت‌ها در این گروه تنها چهار درصد در شهرها بیشتر از روستاهاست به طوری که روغن و چربی در سبد شهری 55.4 و در سبد روستایی تورم 55.1 درصدی را نشان می دهد.

میوه و خشکبار

میوه و خشکبار در روستاها با وجود منابع تولیدی این محصولات کمتر از یک درصد ارزانتر است چرا که تورم این گروه در شهر 55.5 و در روستا 54.7 درصد است.

سبزیجات و حبوبات

اگرچه تورم در قیمت سبزیجات و حبوبات با 68 درصد در روستا کمتر از تورم 76 درصدی شهری است اما با این حال رشد قیمت‌ها در محصولاتی که روستاییان خود تولید کنندگان آن هستند تا مرز 70 درصد بسیار بالا به نظر می رسد.

قند، شکر و شیرینی‌ها

تورم این گروه در روستا ها 33.4 و در شهر ها حدود 35 درصد است.

چای، قهوه،کاکائو، نوشابه و آب میوه

این قلم از کالاها در سبد کالای روستایی حدود 9 درصد گرانتر از سبد شهری و نزدیک به 80 درصد اعلام شده است.

دخانیات

دخانیات که در سبد کالای شهرنشینان بالاترین تورم را با 104.7 به خود اختصاص داده است در سبد روستایی نیز با 112.7 صدر نشین بیشترین افزایش قیمت است.

پوشاک و کفش

پوشاک و کفش در روستاها حداقل چهار درصد گرانتر از شهر ها بوده و تورم آن به بیش از 50 درصد می رسد.

مسکن،آب، برق و سوخت

15 درصد تورم این گروه برای روستاییان است این در حالی است که شهری ها رشد 19 درصدی را قیمت ها را در این بخش تحمل می کنند.

مسکن

تورم در مسکن برای روستا نه تنها کمتر از شهر نیست بلکه در مرداد ماه سال جاری 5/. درصد از تورم مسکن شهری بیشتر و حدود 20.8 بوده است.

اجاره

17.4 درصد افزایش قیمت اجاره در روستا و 19.9 تورم این بخش در شهر هاست.

آب،برق و سوخت

تورم این گروه برای روستاییان هفت درصدی کمتر از شهرنشینان است به طوری که به ترتیب 6.8 و 13.7 برای این دو بخش بوده است.

مبلمان و لوازم خانگی

سطح قیمت ها برای مبلمان و لوام خانگی در روستاها دو درصدی نسبت به شهر ها کمتر است این در حالی است که تورم روستایی این گروه در روستاها 54.4 و در شهرها56 درصد است.

بهداشت و درمان

افزایش هزینه های درمانی در روستاها قابل تامل تر بوده و تورم این گروه در مرداد ماه به 32.7 روستا رسیده است این درحالی است که برای شهرنشینان 31.3 بوده است.

حمل و نقل

هزینه‌های حمل ونقل روستایی با رشد دو درصدی نسبت به ماه قبل به 21.8 در مرداد رسید. این درحالی است که تورم این بخش در سبد کالای شهری در ماه گذشته 36 درصد بود.

ارتباطات

با این که تورم گروه ارتباطات در سبد روستایی نسبت به تیر ماه با افزایش همراه بوده و به 0.2 درصد رسیده است اما باز هم تفاوت بیش از 11 درصدی در بخش روستایی و شهری برای این کالا مشهود است به طوری که تورم ارتباطات شهری 12 درصد بوده است.

تفریح و فرهنگ

تفریح و استفاده از ابزارهای فرهنگی در مرداد ماه در روستاها نسبت به شهرها گران‌تر شده است به گونه‌ای که تورم روستایی این کالا 49.4 و تورم شهری آن 47.3 است.

آموزش

همان طوری که قیمت‌ها در گروه آموزش برای سبد شهری از افت و خیز چندانی در ماه‌های گذشته برخوردار نبود و اغلب در رنج 10 درصدی تغییر جزیی داشت در سبد روستایی نیز با رشد چندانی مواجه نبوده و از 6.2 تیر به 6.4 درصد مرداد افزایش یافته است.

هتل و رستوران

هزینه هتل و رستوران در روستاها افزایش و به 43.6 درصد رسید این در حالی است که تورم این کالا برای شهرنشینان 37 درصد در ماه قبل بوده است.

کالا و خدمات

اما تورم مجموع کالا و خدمات در روستاها تفاوت چندانی با شهرها ندارد چرا که افزایش سطح قیمت‌ها در کالا برای سبد روستایی 44.7 و در سبد شهری 47 درصد است.از سوی دیگر تورم خدمات روستایی با سه درصد بیشتر نسبت به شهری 25.5 درصد بوده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی