بازدید 32497
تحلیل «لس‌آنجلس تایمز»:

ایران و آمریکا به مذاکره مستقیم نزدیک می‌شوند

پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران و انتخاب حسن روحانی، گمانه‌های فراوانی در ‌درون و بیرون از کشور ‌درباره احتمال بهبود روابط ایران و غرب، از جمله آمریکا مطرح شد. اکنون تعاملات ‌میان دو کشور در موضوع سوریه، بهانه جدیدی برای شکل گرفتن این گمانه‌زنی‌ها شده است.
کد خبر: ۳۴۴۶۰۸
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۸ 12 September 2013
ایران و آمریکا به مذاکره مستقیم نزدیک می‌شوندپس از مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران و انتخاب حسن روحانی، گمانه‌های فراوانی در داخل و خارج درباره احتمال بهبود روابط ایران و غرب، از جمله آمریکا مطرح شد. اکنون تعاملات ‌میان دو کشور در موضوع سوریه، بهانه جدیدی برای شکل گرفتن این گمانه‌زنی‌ها شده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه «لس آنجلس تایمز» در مطلبی به بررسی آخرین تحولات در رابطه ایران و آمریکا پرداخته و می‌نویسد، ارتباطات برقرار شده میان ایران و آمریکا در ماجرای سوریه، امید‌ها به آب شدن یخ‌های روابط دو کشور را زنده کرد‌.

این روزنامه اشاره می‌کند، بر پایه برخی گزارش‌ها، دولت اوباما در هفته‌های اخیر از طریق تبادل چند نامه، تلاش کرده خود را به دولت جدید ایران نزدیک کند؛ افزون بر این، قرار است روحانی روز ۲۴ سپتامبر در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند و برای نخستین بار، شاید دیداری میان رئیس‌جمهور ایران و مقامات آمریکایی انجام شود.
 
بنابراین، لس آنجلس تایمز استدلال می‌کند که مقامات ایران و آمریکا احتمالاً در حال فراهم کردن زمینه‌ای برای مذاکرات رو در رو میان دو دولت هستند. در روزهای اخیر، هر دو دولت‌ اظهارات مثبتی ‌نسبت به یکدیگر مطرح کرده‌اند که نشان از تمایل آن‌ها به کاهش تنش‌ها دارد؛ برای نمونه، اوباما طی هفته جاری در چهار مصاحبه تلویزیونی گفت که ایران نقش سازنده‌ای در متقاعد کردن بشار اسد به ‌استفاده نکردن از سلاح شیمیایی داشته است.

وی در گفت‌و‌گو با «سی ان ان» ضمن اشاره به این که ایران خود قربانی استفاده از سلاح شیمیایی بوده، به مخالفت جمهوری اسلامی ایران با استفاده از این سلاح‌ها پرداخت.

افزون بر این، به گفته محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، دو کشور چند پیام محرمانه را نیز درباره اوضاع سوریه با یکدیگر رد و بدل کرده‌اند. البته وی به محتوای این پیام‌ها اشاره‌ای نکرده است.

تحلیلگران بر این باورند که ایران نمی‌خواهد موضوع سلاح‌های شیمیایی در سوریه، بر روند پرونده هسته‌ای این کشور تأثیر منفی بگذارد.

همچنین نقش برجسته ظریف در دولت ایران، خود نمایانگر تغییر جهتی از سوی ایران است. این فارغ التحصیل دانشگاه‌های «سان فرانسیسکو» و «دنور» که زمان خدمت خود در سمت نماینده ایران در سازمان ملل، دیپلماتی محبوب به شمار می‌رفت، به عنوان هدایتگر مذاکرات هسته‌ای ایران برگزیده شده است.

طی هفته‌های اخیر، از یک سو ظریف و روحانی اظهارات مثبتی را نسبت به آمریکا و غرب مطرح کرده‌اند ‌و از سوی دیگر، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اعلام نمود، در صورت جدی بودن ایران، دولت آمریکا آماده مذاکره با این کشور است؛ افزون بر این، برخی از گزارش‌ها در روزهای اخیر بر فرستادن نامه‌ای از سوی اوباما برای رهبری جمهوری اسلامی ایران و ابراز تمایل وی به گشودن «صفحه‌ای جدید» در روابط دو کشور دلالت دارد.

به هر حال، مجموع این تحولات می‌تواند، ‌‌نشانه‌های مثبتی در نظر گرفته شود، مبنی بر این که ایران و آمریکا خواستار بهبود روابط دوجانبه و احتمالاً انجام گفت‌و‌گوهای مستقیم هستند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی