بازدید 29369

فیلم: کتاب کهنه هم گیر مردم نمی‌آید؟!

حال این فاجعه به بازار کهنه فروشی نیز تسری یافته و بازار کتب دسته دوم نیز به واسطه از دست رفتن منابع اصلی این بازار ـ که فروش کتب مورد استفاده قرار گرفته توسط کتاب خوان‌هاست ـ در حال نابودی است. کتاب فروشی‌های انقلاب در این باره یا صحبت نمی‌کردند یا یک جمله کوتاه می‌گفتند: «به قفسه‌هایمان نگاه کنید؛ خالی است! وضع خراب است».
کد خبر: ۳۴۴۳۱۳
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۱ 10 September 2013
بازار «کتاب» لحظه به لحظه شرایط وخیم‌تری می‌یابد و بدون رودربایستی نمی‌توان در قبالش سکوت و بهبود وضعیت نشر را موکول به زمانی دیگر کرد؛ شرایطی که اینک به بازار کتب دست دوم نیز راه یافته و امکان تأمین کتاب برای اهلش از این طریق نیز سخت یا ناممکن شده و ظاهراً دیگر چیزی گیر خوشه‌چین‌ها در این بازار مکاره نمی‌آید!

به گزارش «تابناک»، کمتر کسی حاضر بود سخن بگوید و سکوت ناشران نشسته در غرفه‌ها در میان آمبیانسی که به واسطه خلوت بودن بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتابِ تهران نسبت به دوره‌های پیشین دیستورت نشده بود، به خودیِ خود نشان می‌داد وضعیت حوزه کتاب چه سروشکلی دارد و چه آینده‌ای برایش قابل تعبیر است.

شاید حق داشتند سکوت کنند و از تکرار سرنوشتی که برای نشر چشمه رقم خورد، می‌تر‌سیدند؛ سرنوشت تلخی که پشت پرده‌اش هر چه بود، مبنای مشخصی نداشت و سرآغاز رویکرد چشمگیری نبود و از این حیث انتظار می‌ر‌ود، در دولت کنونی درباره آن‌ها بازنگری سریع شود.

فیلم: کتاب کهنه هم گیر مردم نمی آید؟!

اما در حوزه کتاب، تنها این نوع تصمیمات اشتباه، نیاز به بازنگری ندارد و تصمیمات وسیع بسیار اشتباه دیگری نیز قابل بازنگری است؛ تصمیماتی که وضعیت کتاب را در کشور به این سمت و سو کشانده و هر آنچه ‌در این حوزه می‌گنجد، ‌تحت‌الشعاع قرار داده، تا جایی که پدیده‌ای به نام «کتاب دزدی» بیش از پیش بروز و ظهور یافته و کتاب فروشی‌های بزرگ را ناچار به نصب «گیت» کرده است.

حال این فاجعه به بازار کهنه فروشی نیز تسری یافته و بازار کتب دسته دوم نیز به واسطه از دست رفتن منابع اصلی این بازار که فروش کتب مورد استفاده قرار گرفته توسط کتاب خوان‌هاست، در حال نابودی است. کتاب فروشی‌های انقلاب در این باره یا صحبت نمی‌کردند یا یک جمله کوتاه می‌گفتند: «به قفسه‌هایمان نگاه کنید؛ خالی است؛ وضع خراب است».

آنچه ‌خواهید دید، نیم نگاهی به محصول سیاست‌های چندساله اخیر در حوزه کتاب و دورنمای نگران‌کننده پیش روی است که انتظار می‌رود با تدابیر سریع مرتفع شود‌، در غیر این صورت، باید ‌منتظر عوارض عمیق‌تر سیاست‌های چندساله اخیر بود. همچنین چشم‌انتظار توجه سریع به این حوزه به عنوان یکی از بحران‌های جدی و نفس‌گیر حوزه فرهنگ هستیم؛ بحرانی که دودش تنها به چشم ناشران نرفته است.

دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۲۰
در شرایط فعلی که دسترسی به سایت های مختلف بسیار راحت است کتاب و کتابخوانی کم رنگ تر هم می شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
درسته قبول دارم
خود من هرموقع دنبال جواب سوالی هستم اولین جایی که به ذهنم می رسه اینترنته ولی بعد از کمی جستوجو در وبلاگ ها و سایت ها در اغلب موارد مطالب یکسانی پیدا می کنم که همه از روی هم کپی کردن.
این یعنی دانستن سطحی مطالب و در نتیجه آن دید سطحی به اطرافمون
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
دوست عزیز اشتباه نکن. هیچی نمی تونه جای کتاب بگیره. کتاب خیلی عمیق و موثر بر خلاف اطلاعات سایت ها که معمولا عمیق نیست. البته کتب الکترونیک داستان دیگری است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
هیچی مثل کتاب نمی شه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
اینترنت و کتاب های الکترونیکی و صوتی جای خود را دارند اما به نظرم به هیچ وجه جای گزین کتاب های کاغذی نمی شوند و نباید بشوند. نصفی از لدت کتاب خواندن به ورق زدن آن است..
به نظر بنده عدم تسلط کافی در مجموعه نهاد کتابخانه های عمومی کشور عامل اصلی این مسئله است که از متولیان اصلی فرهنگ کتاب و کتابخولنی هست و تا زمانی که نهاد کتابخانه ها به بدنه اصلی آن یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بازنگردد و نظارت دولت نباشد وضع بدتر از این خواهد شد
به امید اینکه یک روزی فرهنگ کتابخوانی در بین مردم عزیر ایران اسلامی جای خودش را پیدا کند به امید آن روز
پاسخ ها
احمد16
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
اونایی که فرهنگشو دارن هم پول خریدشو ندارن.
پاسخ به احمد16
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
شما کتاب خوان باش کتاب زیاد است
خداییش دیگه کتابخانه عمومی زیاد شده است و کلا دسترسی به کتاب های الکترونیکی و غیر الکترونیکی راحت
درسته که میگن مطالعه در ایران کمرنگ است و خواندن اخبار یا مطالب آموزشی و سرگرمی دز اینترنت هم مطالعه محسوب نمیشه اما همین اینترنت تا حد زیادی جبران کننده هست
اخوی قیمت کتاب بالا رفته من کتاب میخریدم 10 تومن شده 25 تومن چاپ 88 89 تو سایتا کتاب دیدم5شده 15 گرامی وقتی یک بسته کاغذ 500 تایی میخریدم 4500 دقیقا سال پیش تو تابستون و الان شده 13500 به نظرت قیمت کتاب همون قدر میمونه شارژ پرینتر 8 تومن بود شده 16 تومن و قیمت یک پرینتر که من فروردین سال قبل خریدم 129 تومن شده 320 تومن
تابناک ما که دیپلم نداریم چه کنیم که معنی واژهای خارجکی دیستورت یا آمبیانس(بند دوم نوشته ی شما) را نمی دانیم مگه شما فارسی گزارش نمی دهید؟
نمی دونم کتاب فارسی شکر است مرحوم جمالزاده را خوانده اید یا نه! خود حقیقت نقد حال ماست آن.
پاسخ ها
م
| United States |
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
همونطور که همه متوجه شدیم نویسنده ی مطلب خیلی باسواد هستند!
(تابی جون می دونم اینو منتشر نمی کنی ولی لااقل به نویسنده مطلب نشونش بده!)
من نمیدونم چرا ناشران به سمت ککتاب الکترونیک نمیرن؟ الان از اوابوک میشه یک کتاب رو باقیمت یک سوم نسخه کاغذی خریداری کرد و همه جا هم برای مطالعه به همراه داشت. به نظر من تنها راه کاهش فیمت کتاب حرکت به سمت کتاب الکترونیک هست
من مولف هستم و کتابهایم در زمینه تخصصی است و خوشبختانه بسیار پرفروش بودند . متاسفانه در یک سال اخیر به خاطر گرانی کاغذ، ناشر به اجبار قیمت کتاب ها را 2 تا 3 برابر کرد و فروش همه کتابها به شدت پایین آمد به صورتیکه ناشر ما که یکی از سه ناشر برتر ایران بود تقریبا ورشکسته شده و اکثر کارمندان و کارگران نشر و چاپخانه را اخراج کرده و اگر وضع به همین صورت باشد به زودی تغییر شغل خواهد داد و سرمایه باقی مانده خود را از نابودی نجات خواهد داد. متاسفانه با ادامه این وضع احتمالا یا کتاب و کتابخوانی به فراموشی سپرده خواهد شد یا ناشران چینی جایگزین ناشران وطنی خواهند شد!
با سلام دوستی دارم که در بازار کتاب تهران کار می کند و گوید صاحب مغازه دو نفر را گرفته که یکسره از صبح تا شب کتابها را "لت" می زنند یعنی صفحه قیمت اصلی آنرا کنده و یک صفحه دیگر با قیمت جدید می زنند و دستمزد این دو شاگرد هم در سه کتاب که لت بزنند خلاصه می شود و باقی اضافه پولها به جیب حاچ اقا سرازیر شده ونفعش را ایشان می برند . گرانی کاغذ و آشفته بازار نشر یک طرف، بی درو پیکر توزیع کنندگان کتاب هم یک طرف!!!
پاسخ ها
یک کتابفروش
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
سلام دوست من ، بنده خودم کتابفروش هستم. والله اولا که اکثر این لت زنی به این خاطر است که کتاب قیمت سابق را دارد ولی از طرف پخش و روی فاکتور قیمت جدید برایمان حساب شده و ما مجبور به لت زدن و تغییر قیمت هستیم. از طرفی هم وقتی ناشرین و پخش ها خیلی ها نقد پول می گیرند و سرمایه ی ماه خوابیده و کتابمان چندسال در مغازه مانده این ضررها رو حساب نمی کنید و یک طرفه به قاضی میرید؟ متاسفانه بازار به شدت بی در و پیکره و ناشر قیمت های عجیب غریب میذاره که ما تو هر نوبت که کتاب رو تموم کنیم برای نوبت بعدی می بینیم قیمت دوبرابر شده و نمی تونیم جای کتاب که فروختیم کتاب جدید رو بذاریم. تازه اون همه کتابی هم که به علت قیمت هاشون تو مغازه خاک میخورن و سرمایه های از دست رفته ی ما هستند ور حساب کنید. والله اوضاع کتابفروش ها بسیار بده، والله کتابفروش هم زندگی و مخارج داره.
منم دوست دارم به این اوضاع رسیدگی بشه.
سپاس
من دانشجوی دکتری و مدرس دانشگاه. پول ندارم کتاب بخرم همین.
کتاب دزدی هم پدیده ای خاص چند دانشجوی از خدا بی خبر نیست. وقتی خود ناشر با پول مترجم کتاب را چاپ می کند و بدون اطلاع او حدود هفتصد جلد را به ارشاد می فروشد و تقریباً صد جلد را هم برای خودش برمی دارد همین هم یک جور کتاب دزدی است. اگر نیست پس چیست؟!
خوب کاری میکنی نظرات بعضی از مطالبی که میفرستی رو میبندی و هیچی ازش انتظار نمیدی تابناک جوننننننننننننننم
باز هم ادامه بده!!!!!!!!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار