بازدید 7890

نجات دریاچه ارومیه 3900 میلیارد تومان می‌خواهد

تب داغ دریاچه ارومیه، گلوگاه نمکین وخشک این دریاچه و کشتی‌های بر نمک نشسته‌ای که از خود بر جای گذاشته این روزها رنگ و رویش را به سفیدی میت در حال احتضار برده است. چه کسی می‌داند این رویای آبی به کجا خواهد رفت و چقدر توان مقاومت خواهد داشت. بی‌تردید «امید» به «تدبیری» درست تنها راه نجات اوست. کارگروه ویژه رسیدگی به وضعیت دریاچه ارومیه هفته گذشته تشکیل جلسه داد و تصمیماتی در این باره اتخاذ شد.
کد خبر: ۳۴۳۱۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۶ 05 September 2013
مسعود باقرزاده کریمی معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست درباره مصوبات کارگروه ویژه دریاچه ارومیه در گفت‌و‌گو با ایران اظهار داشت:‌ در این نشست مقرر شد هر چه سریعتر اقدامات کلیدی که در گذشته در قالب ستاد و کارگروه‌ها برای نجات ارومیه تدوین شده است مورد بازنگری و بررسی قرار گیرد و در 2 ماه مهلتی که دکتر روحانی رئیس جمهور تعیین کرده‌اند، به این برنامه‌ها جامه عمل بپوشانیم.

به نوشته روزنامه ایران وی تصریح کرد: همه دستگاه‌های متولی متفق‌القول بودند که برنامه‌های تدوین شــــــده با یک بازنگــــری و آســـیب‌شناسـی می‌تواند ظرف زمان کوتاهی به مرحله اجرا در بیاید. براین اساس اجرای طرح‌های 24 گانه نجات این دریاچه آب شور نیاز به همکاری بین دستگاهی دارد که در گذشته در مورد آن بسیار غفلت شد.

معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این سؤال که چرا در گذشته با وجود برنامه، عزم جدی در اجرای آن وجود نداشت، گفت:‌ این‌که چرا بین بخش بودجه، با بخش عملیاتی ما که وزارت جهاد کشاورزی،وزارت نیرو و استانداری بودند هماهنگی وجود نداشت، موضوعی است که در سازمان محیط زیست هیچگاه به آن پی نبردیم اما آنچه در حال حاضر نشانه‌های امیدوار‌کننده‌ای به دنبال دارد، وجود عزم راسخ و بلندی است که در دولت جدید برای گذر از این بحران بزرگ مشاهده می‌کنیم.

اولویت‌ها برای نجات از مرگ

باقر‌زاده کریمی علاج دریاچه ارومیه را در اجرای برنامه‌های اولویت‌دار نظیرلایروبی کانال‌های منتهی به دریاچه، مدیریت منابع آب حوزه، تغییر الگوی کشت، تغییر و بالا بردن راندمان آبیاری با اختصاص بودجه مناسب، محدود کردن چاه‌های غیرمجاز حاشیه دریاچه و رها‌سازی آب در کنار اجرای این طرح‌ها به عنوان پازلی است که باید به اجرا درآید تا در کوتاه مدت بتواند تا حدودی وضعیت دریاچه را از بحران نجات دهد.

توقف هر نوع ساخت و ساز سد در دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه با وجود داشتن 102 جزیره‌ای که از سوی سازمان یونسکو به عنوان ذخیره‌گاه طبیعی جهان به ثبت رسیده است، این روزها حال خوشی ندارد.

این ناخوشی به قدری است که با عبور از کنار دریاچه ارومیه شاهد احداث دکل مخابراتی در وسط آن خواهید بود، بی‌تردید غفلت چند ساله مسئولان از این دریاچه آب شور باعث شده مسئولان استانی نیز با احداث دکل مخابراتی آب پاکی بر دست مردم ارومیه بریزند.

به هر ترتیب بحران این دریاچه به قدری است که هیأت وزیران در دولت یازدهم در اولین نشست خود به وضعیت این دریاچه پرداخت و تصمیماتی جدی در این حوزه را در دستور کار
قرار داد.

باقر‌زاده کریمی افزود:‌ در حال حاضر تعداد زیادی سد در دست مطالعه در دریاچه ارومیه وجود دارد، براین اساس مقرر شده است در نخستین اقدام، دستور توقف همه ساخت‌و‌سازها در سدهای نیمه تمام و در سد‌های در دست مطالعه صادر شود.

با وضع فعلی تا 3 سال دیگر دریاچه محو است

در حالی که از 5هزار و 400 کیلومتر مربع، وسعت، 3هزار و 400 کیلومتر مربع از این دریاچه خشک شده و تنها 2هزار کیلومتر مربع از آن باقی مانده است. یعنی بیش از 60 درصد این دریاچه خشک شده است. بنابراین اگر اقدامی برای نجات دریاچه ارومیه صورت نگیرد تا حداکثر 3 سال آینده دریاچه ارومیه‌ای وجود نخواهد داشت و سونامی نمکی که پیش‌بینی شده بود با تبدیل منطقه به یک کانون ذرات معلق نمکی اتفاق خواهد افتاد.

این‌ها بخشی از اظهارات علی محمد شاعری معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست است، وی در ادامه می‌افزاید:‌ بی‌تردید این اتفاق اثرات جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد شد. این موضوع بنا بر اهمیتی که در منطقه داشت در دولت یازدهم و در اولین جلسه هیأت دولت مورد توجه قرار گرفت و امیدوار هستیم با محوریت وزارت نیرو این دریاچه و سایر تالاب‌های بین‌المللی که به حال و روز دریاچه ارومیه افتاده‌اند نجات پیدا کنند.

3 برابر شدن نیاز مالی نجات دریاچه

به گفته باقرزاده، معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست و در سال 1389 بودجه پیش‌بینی شده برای اجرای طرح‌های 24 گانه در یک دوره 5 ساله مبلغی در حدود 1300 میلیارد تومان برآورد شده بود، اما براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته بی‌شک برای اجرای این طرح‌ها از سال‌جاری به رقمی بین 2 تا 3 برابر بودجه قبلی نیاز خواهیم داشت.
وی درباره اختصاص بودجه دولتی به اجرای طرح‌ها، خاطرنشان کرد: با اهتمامی که دولت یازدهم به موضوع نجات دریاچه ارومیه گذاشته است، در اولین جلسه هیأت دولت به این موضوع با اهمیت کشور پرداخته و در راستای آن نخستین جلسه کارگروه ویژه در وزارت نیرو برگزار شده است و به‌طور قطع با وجود برنامه، بودجه نیز اختصاص خواهد یافت.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی