بازدید 7469
۴

برادرکشی پس از تماشای کشتی کچ

کد خبر: ۳۴۱۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۲ 31 August 2013
 پسری که تحت تاثیر مسابقه خشن شبکه ماهواره‌ای، برادرش را در غرب استان تهران از پا درآورده بود پس از جلب رضایت شاکیان خصوصی به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

به گزارش فرهیختگان، شامگاه پنجم بهمن ۱۳۹۱ جدال دو برادر در خانه پدرشان در «رباط کریم» به خون کشیده شد و یکی از آنان از پا درآمد. سپس پیکر کاردآجین «حسین- م» ۲۲ ساله با هماهنگی قضایی به پزشکی‌قانونی فرستاده شد و برادر کوچکش «حسن» که خود را در اتاق خواب زندانی کرده بود، بازداشت شد.

این پسر ۱۹ ساله گفت: من و برادرم شب‌ها پای ماهواره می‌نشستیم و مسابقه کشتی کچ تماشا می‌کردیم. سپس با مشت و لگد به جان هم می‌افتادیم و همدیگر را کتک می‌زدیم. امشب اما در جریان مبارزه، دعوای‌مان جدی شد و برادرم چاقو کشید. من هم که از کوره در رفته بودم با چاقوی آشپزخانه ضربه‌ای به گردن «حسین» زدم. باور کنید نمی‌خواستم برادرم را به
قتل برسانم.

پس از بازسازی صحنه جرم، کیفرخواست صادر و به شعبه ۷۴ دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد. در آن بین پدر و مادر «حسین» به دادسرا رفتند و بدون هیچ قید و شرطی رضایت دادند. به این ترتیب دیروز «حسن- م» از جنبه عمومی جرم پای میز محاکمه ایستاد. در نشست رسیدگی به این ماجرا که به ریاست قاضی «اصغر عبداللهی» و با حضور چهار مستشار تشکیل شد ابتدا نماینده دادستان تهران، کیفرخواست را خواند. «کاکلی» اظهار داشت: چون جرم «حسن- م» منجر به اخلال در نظم عمومی جامعه شده بود طبق ماده ۶۱۲ قانون مجازات برایش تقاضای تعیین کیفر دارم.

سپس «حسن» در جایگاه ویژه ایستاد و گفت: دانشجوی سال اول روانشناسی بودم. شب‌ها که خسته به خانه برمی‌گشتم با برادرم پای ماهواره می‌نشستیم و کشتی کچ تماشا می‌کردیم. شامگاه پنجم بهمن پارسال پس از تماشای مسابقه خشن، برادرم با من درگیر شد. می‌خواستم برادرم را بترسانم که چاقو به گردنش خورد. من «حسین» را خیلی دوست داشتم اما تحت‌تاثیر برنامه‌های خشن ماهواره‌ای دست به چاقو بردم. حالا عاجزانه از دادگاه تقاضا دارم در مجازاتم تخفیف قائل شود.

در پایان این نشست، هیات قضایی وارد شور شد و طبق ماده ۶۱۲ قانون مجازات «حسن-م» را به ۱۰ سال زندان با احتساب روزهای بازداشت محکوم کرد. هفت سال از این حکم، تعلیقی است. رای تا ۲۰ روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی است.
    
حضور لجام گسیخته ماهواره در خانواده‌ها بارها از سوی پژوهشگران مورد انتقاد قرار گرفته بود. آنان تاکید کرده بودند با آمدن امواج ماهواره‌ای از راه تلویزیون به خانه‌های مردم، الگوهای رفتاری متناسب با وضعیت اجتماعی کشور سست می‌شود و نمی‌توان امیدوار بود نهاد خانواده، دوام و قوام طبیعی خود را حفظ کند.

در حال حاضر قانون، استفاده از تجهیزات دریافت ماهواره را جرم می‌داند و برای مجرمان، مجازات زندان درنظر گرفته است. هر چند در شرایط فعلی قضات به جریمه‌های بدل از زندان برای دارندگان ماهواره قناعت می‌کنند اما برخوردهای اخیر انتظامی با ماهواره نیز نتوانسته است در حفاظت از کیان خانواده‌ها تاثیر قابل ملاحظه‌ای بگذارد.

گفته می‌شود میزان استفاده از ماهواره‌ها در خانواده‌های ایرانی به بالای ۵۰ درصد رسیده است. آمار عجیب کشف تجهیزات دریافت امواج ماهواره‌ای نیز تایید می‌کند مردم زیادی مشتری ماهواره هستند. در این شرایط، کسانی که پای برنامه‌های ماهواره‌ای خوابشان می‌برد دچار مشکلاتی مانند تضعیف خانواده، طلاق و نابسامانی رفتاری در خانواده شده‌اند.

یک مدرس دانشگاه درباره آثار مخرب بسیاری از شبکه‌های ماهواره‌ای بر کانون خانواده‌ها می‌گوید: رسانه‌ها در اصلاح و بهبود رفتار جامعه نقش مهم و اثرگذاری دارند.

«غلامرضا قاسمی‌کبریا» می‌افزاید: در شرایط کنونی ارتباط دو سویه‌ای بین رسانه‌ها و مخاطبان وجود دارد. این در حالی است که برخی از رسانه‌ها به لحاظ جایگاه و اعتبار اجتماعی خود توانسته‌اند اعتماد مخاطبان خود را جلب کنند.  برای آنکه رسانه‌های داخلی بتوانند با شبکه‌های ماهواره‌ای مقابله کنند باید نیازهای مخاطبان را بشناسند و براساس نیازهای آنان برنامه‌سازی و برنامه‌ریزی کنند؛ همانند سفره غذایی که هر چه جذاب‌تر و بهتر باشد، افراد بیشتری به سمت آن می‌روند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۴
به ماهواره چه ربطی دارد؟ وقتی برای هر موضوع کوچکی در خیابان با باتوم می زنید و ..... مگر همین مسابقات رد شکورهای دیگر پخش نمی شود؟
10 سال زندان خیلی ظالمانس! چه بعد اجتماعی؟؟ قاضی باید از خدا بترسه و نجدید نظر کنه! این حکم منصفانه نیست!
به عمد که نکشته! حادثه بوده. کجای کتاب خدا داریم همچین موقعیتی میشه کسی رو زندانی کرد!!!
اگه تابناک توانش رو داره لطفا به این حکم اعتراض کنه. 10 سال عمر یه جوان تو این سن کم چیزی نیست! 10 سال که هیچی 10 ماهم تاثیر غیر قابل جبرانی داره!
حالا بگو چرا سانسور مي كنن!!!
ماهواره جیزه! بشینیم پای برنامه های جذاب صدا و سیما.ماه عسل! هشت و سی! دیروز امروز فردا! و...
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی