بازدید 25822
در حاشیه واگذاری بکرترین بخش تالاب بین‌المللی توسط متولیان حفاظت؛

آشوراده 44 سال پیش منطقه حفاظت شده اعلام شد تا امروز هبه شود؟!

بدین ترتیب، منطقه بکری که به مرور و طی سالهای متوالی ارزش بی نظیر آن بیش از پیش معلوم شده و بر ممنوعیت دست درازی بر آن تاکید می‌شد، امروزه چند گام برای واگذاری قلب آن به بخش خصوصی را طی کرده است؛ هرچند مسئولان محیط زیستی معتقدند که واگذاری رخ نداده و ورود بخش خصوصی به جزیره، ویرانی به همراه نخواهد آورد چراکه این تفکرات شوم در اثر ناصبوری خبرنگاران ایجاد شده است!
کد خبر: ۳۴۱۷۸۹
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۶ 30 August 2013
کافی است کمی به پیگیری اخبار محیط زیست علاقمند بوده و یا دست کم داستان عجیب و غریب سالهای اخیر درباره واردات ببر سیبری به کشورمان برای احیای نسل ببر مازندران(!) را مطالعه کرده باشید؛ همین اندازه آگاهی کافی است تا نام «میان‌کاله» برایتان آشنا باشد؛ منطقه‌ای به غایت زیبا و استثنایی که به تازگی از باب نقل یک خبر تلخ، بار دیگر نامش بر زبان‌ها افتاده و سرنوشتش نامعلوم شده است.

به گزارش «تابناک»، اخبار ریز و درشت زیست محیطی در هفته سپری شده را که زیر و رو کنیم، بخش بزرگی از آنها به واگذاری جزیره آشوراده در پناهگاه حیات‌وحش میانکاله و حاشیه های ریز و درشت آن ارتباط خواهد یافت؛ واگذاری عجیبی که این بار نه با مصوبه دولت، بلکه مستقیما از طریق سازمان محیط زیست انجام شده تا شدت تعجب از انجام چنین اقدام متناقضی با وظایف این سازمان، کاری کند که فراموش کنیم چگونه قرار است یک شرکت لبنی (شرکتی که آشوراده را با همکاری استانداری گلستان هبه گرفته!) زیر ساخت های گردشگری را در آن منطقه بکر فراهم آورد؟!

پر واضح است که نقل چنین خبری با حاشیه‌های فراوان روبرو خواهد شد؛ همین طور هم شد تا از سویی منتقدانِ شگفت زده صف کشیده و در نکوهش واگذاری بکرترین بخش تالاب بین‌المللی میان کاله، آن هم توسط نهاد متولی حفاظت از این میراث، قلم فرسایی و البته روشنگری کنند و از سوی دیگر، مدیران برجای مانده از دولت دهم از اقدام خود دفاع کرده و بی پولی و کمبود اعتبار را عامل اصلی شکل گیری این تصمیم ذکر کنند.

آشوراده کجاست و ویژگی‌های منحصر به فرد آن چیست؟

آشوراده یا به زبان ترکمنی، آشیرآدا (به معنای جزیره آشور از ترکیب دو کلمه آشیر=آشور و آدا=جزیره) در حقیقت قسمت کوچکی از انتهای شبه جزیره دراز میان کاله است که پیشروی آب دریای خزر در گذشته های بسیار دور، آن را از خشکی پهناور جدا کرده و خلیج زیبای گرگان را پدید آورده است.

آشوراده 44 سال پیش منطقه حفاظت شده اعلام شد تا امروز هبه شود؟!
پناهگاه حیات وحش میان‌کاله از سه بخش شکل گرفته: شبه جزیره میان‌کاله (محدوده مشخص شده با رنگ مشکی)، جزیره آشوراده (محدوده مشخص شده با رنگ قرمز) و خلیج گرگان

این جزیره که تنها جزیره ایرانی دریای خزر به شمار می‌آید، در حقیقت با حفر کانالی در سده‌های گذشته از شبه جزیره مجاور (که آن هم در سالهای نه چندان دور، آشوراده نامیده می‌شده) جدا شده تا از تمامی مناطق دور و اطراف خود بکرتر مانده و جزیره ای شکل بگیرد که در شمال به دریای خزر و در جنوب همسایه خلیج گرگان بوده و از شرق به آبراهی باریک موسوم به «تنگه چپق‌اوغلی» و از غرب به کانال طبیعی خزینی منتهی شود تا تمام و کمال این مجموعه در کنار شبه جزیره میان‌کاله و خلیج گرگان، پناهگاه حیات وحش میان‌کاله نام بگیرد.

تالاب بین‌المللی و پناهگاه حیات وحش میانکاله طبق مصوبه شماره ۱۲ مورخ ۱۳۴۸/۸/۱۲ شورای عالی سازمان شکاربانی و نظارت بر صید وقت، به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد تا در ادامه و به دلیل اهمیت اکولوژیک منطقه، بر اساس مصوبه ۷۸ مورخ ۱۳۵۴/۵/۲۱ شورای عالی حفاظت محیط زیست با وسعت ۶۶,۹۳۳ هکتار به عنوان پناهگاه حیات وحش میانکاله ارتقا بیابد.

آشوراده 44 سال پیش منطقه حفاظت شده اعلام شد تا امروز هبه شود؟!

همچنین مجموعه تالاب‌های میانکاله، خلیج گرگان و لپوی زاغمرز به دلیل تنوع کم‌نظیر اکوسیستم‌ (در برگیرنده ۹ تیپ از ۴۲ تیپ تالاب شناخته شده جهان) و دارا بودن معیارهای حائز اهمیت کنوانسیون تالاب‌های بین‌‌المللی (حائز ۶ معیار از ۸ معیار مربوط به شناسایی تالاب‌های با اهمیت بین‌المللی)، در سال ۱۳۵۴ در زمره اولین دسته از تالاب‌هایی بوده که در فهرست کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و علاوه بر آن، در زمره یکی از ۹ ذخیره‌گاه زیست‌کره در سال ۱۳۵۵ به کمیته برنامه انسان و کره مسکون یونسکو (MAB) معرفی و انتخاب گردیده است.

واگذاری جزیره دست کم از دو سال پیش آغاز شده است

اکنون که ویژگی های منحصر به فرد پناهگاه حیات وحش میان‌کاله را بار دیگر برشمردیم، دشوار نیست که حدس بزنیم جزیره واقع شده در بطن آن، تا چه اندازه خاص تر بوده و به جهاتی می‌تواند قلب منطقه باشد؛ جزیره‌ای که از دیرباز مورد طمع بسیاری بوده تا روزگاری توسط صفوی ها به شکارگاه تبدیل شده، روزگاری به اشغال روس ها در آمده و مناظر ناب آن، چشم انداز اشغالگران شود، 44 سال پیش ناب بودن آن کشف شده و حفاظت شده خوانده شود ولی همان روزگار نیز استحصال چهال درصد خاویار کشور از اطرافن آن کاری کند که سردخانه شیلات در حاشیه آن تاسیس شود و خلاصه به جایی برسد که یک روز نهاد متولی پاسداری از آن، به خاطر مشتی پول حاضر به واگذاری اش شود.

گوشه‌هایی از حیات وحش آشوراده (منبع: پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران)

بدین ترتیب، منطقه بکری که به مرور و طی سالهای متوالی ارزش بی نظیر آن بیش از پیش معلوم شده و بر ممنوعیت دست درازی بر آن تاکید می‌شد، امروزه چند گام برای واگذاری قلب آن به بخش خصوصی را طی کرده است؛ هرچند مسئولان محیط زیستی معتقدند که واگذاری رخ نداده و ورود بخش خصوصی به جزیره، ویرانی به همراه نخواهد آورد چراکه این تفکرات شوم در اثر ناصبوری خبرنگاران ایجاد شده است!

این در حالی است که با برملا شدن نیت شوم مسئولان استانی با همراهی سازمان محیط زیست، آشکار شده که واگذاری جزیره به بخش خصوصی خیلی پیشتر کلید خورده و دست کم دو سال پیش با واگذاری 50 هکتار از مجموع بیش از 600 هکتار وسعت جزیره به شرکت لبنی موافقت شده تا گردشگری در آن رونق بیابد ولی گویا رونق شدیدتر گردشگری مسئولان را مجاب کرده که خیلی بیش از این مقدار را به شرکت لبنی خاص واگذار کنند!

واکنش مسئولان محیط به انتشار خبر این رسوایی چه بود؟

فرهاد فلاح، مشاور عالی رییس سازمان محیط زیست در واکنش به این اخبار، با رد هرگونه واگذاری جزیره آشوراده گفت: اساسا مالکیت این جزیره با سازمان محیط زیست نیست که بخواهد آن را واگذار کند اما از حدود یک سال و نیم پیش طرحی برای واگذاری مدیریت این جزیره به بخش خصوصی مطرح شد که از طریق استانداری و میراث و فرهنگی استان گلستان از سازمان محیط زیست استعلام شد و ما با رعایت الزامات زیست محیطی با آن موافقت کردیم.

وی در پاسخ به اینکه سازمان محیط زیست بدون مصوبه دولت حق ندارد که چنین واگذاری انجام دهد، اظهار داشت: این بحث واگذاری را تنها رسانه ها مطرح می کنند؛ سازمان محیط زیست تاکنون حتی یک سانتی متر از اراضی تحت مدیریتش را واگذار نکرده چون اساسا چنین اختیاری ندارد اما با توجه به کمبود اعتبارات در این سازمان، مانند هر سازمان دیگری واگذاری مدیریت به بخش خصوصی طبق اصل ۴۴ هیچ منع قانونی ندارد.

فلاح در ادامه توجیهات دیگری هم به بهانه کمبود اعتبارات افزود و گفت: در حال حاضر به دلیل نبود امکانات گردشگری در جزیره آشوراده اگرچه گردشگران زیادی به آنجا مراجعه می‌کنند، وضعیت این جزیره اصلا مناسب نیست و ما امیدواریم با همکاری بخش خصوصی بتوانیم امکاناتی که سازمان قادر به ایجاد آنها نیست را برای گردشگران فراهم کنیم تا از این طریق بتوان الزامات زیست محیطی را که هم اکنون در آنجا رعایت نمی شود، اعمال کرد.


سازمان محیط زیست، جای سازمان گردشگری را گرفت!

بدین ترتیب آشکار می‌شود که ظاهرا مسئولان سازمان محیط زیست محدوده های تحت اختیار خود را به سان ابزار کاری می‌بینند که گاه می‌توانند با به مزایده گذاشتن اقلام مستهلک شده آنها، تامین هزینه های سازمان را به انجام برسانند که اگر غیر از این چنین تفکری بر سازمان حاکم بود، واگذاری منطقه حفاظت شده و بخشی از یک تالاب بین المللی در راستای مجوزهای صادر شده در اصل 44 تفسیر نشده و جنبه ملی و حتی جهانی ماجرا، دست کم در ظاهر حفظ می‌شد.

از این نکته عجیب که بگذریم، قرار گرفتن مشاور سازمان محیط زیست در جایگاه مدافع حقوق گردشگران و ایفای نقش سخنگوی سازمان گردشگری، ابهام دیگری است که در سخنان فلاح به چشم می‌خورد که از دید وی، تعامل با دیگر دستگاه ها و نگاه صرف نکردن به مجموعه تحت امر خود توصیف می‌کند چراکه به گفته وی: در کل دریای خزر همین یک جزیره وجود دارد که متعلق به کشور ایران است و نمی توان تقاضای گردشگران را برای حضور در آن نادیده گرفت!

البته این تمام سخنان عجیب و غریب این مقام نیست چراکه وی بعد از این همه دفاع از حقوق گردشگران برای تفرج در یکی از استراتژیک ترین زیستگاه های کره زمین، موافقت سازمان خود را منوط به یک شرط دانسته است: اینکه همه زیر ساخت ها باید طبق موازین زیست محیطی ساخته شوند؛ به عنوان مثال اجازه ساخت هتل های بلند مرتبه و یا جاده ای درجه یک در این جزیره داده نمی شود.


بدین ترتیب نه تنها کرامت وجودی سازمان محیط زیست آشکار می‌شود، بلکه معلوم می‌شود که همه چیز آنگونه که به نظر می‌رسد هم دچار بی قانونی و قانون شکنی نیست چراکه ظاهرا می‌توان یک منطقه با ظرفیت های بالای اکولوژیکی را تبدیل به منطقه گردشگری کرد، به گونه ای که ضوابط هم رعایت شده باشد!

البته فلاح به این توضیحات بسنده نکرده و در اقدامی پیش‌دستانه، در پاسخ به این ابهام که تجربه سازمان متبوعش حتی بدون حضور گردشگران چندان موفق نبوده، می‌گوید: ما چنین تجربه ای در هیچ یک از مناطق حفاظت شده نداریم. از سوی دیگر تمام کشورهای دنیا تجربه موفق حضور گردشگران در مناطق حفاظت شده با رعایت موازین زیست محیطی را دارند اما شما رسانه ها هرگز اجازه تجربه کردن این موضوع را به سازمان محیط زیست نداده‌اید!

از واکنش خیلی ملایم مجلسیان تا سکوت دولتمردان

بدین ترتیب ماجرای عجیب این واگذاری در حالی شاخ و بال یافته و حتی گفته می‌شود که به اخراج مدیر کل دفتر امور زیستگاه ها هم به دلیل مخالفت با این واگذاری منجر شده که رییس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر ویژگی های منحصر به فرد آشوراده، در واکنشی به شدت خنثی، این اقدام را «بدسلیقگی» خوانده و اضافه کند: ما هم اعتراض خود را نسبت به این مسئله اعلام کرده‌ایم؛ البته اعتراضات فراکسیون محیط‌ زیست تنها راجع به آشوراده نیست بلکه برکناری چند مدیر در یکی دو هفته اخیر اتفاق افتاده و خیلی پسندیده نیست و جامعه هم تایید نمی‌کند.

از این واکنش آهسته بهارستان نشینان که بگذریم، هنوز اعتراضی از جانب دولت مردان به ماجرا در دسترس نیست که شاید علت آن، انتخاب نشدن رئیس سازمان محیط زیست باشد. بدین ترتیب چه بسا با انتخاب رئیس جدید این سازمان و تعیین آخرین معاون تعیین نشده رئیس جمهور، واکنش به غائله آشوراده در روزهای آینده ابعاد دیگری به خود گرفته و حتی پای اظهار نظر سازمان گردشگری هم به ماجرا باز شود.

همین موضوع امیدوارمان خواهد کرد منطقه‌ای که 44 سال پیش منطقه حفاظت شده اعلام شده، امروز به راحتی و با کوتاهی مسئولان هبه نشده و به بهانه کمبود بودجه یا اعتبار، چوب حراج بر آن زده نشود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۱
انتشار یافته: ۴۹
هر چه بگندد نمکش میزنند وای به روزی که بگندد نمک
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
عزیزم ، خیلی وقته نمکه گندیده شما خبر نداری !
ما یک هفته پیش با خانواده رفته بودیم اونجا!
یکی از بهترین تجربه های زندگیم بود!
این جزیره پتانسیل گردشگری زیادی داره!
به نظر من اگر امکانات گردشگری اونجا افزایش پیدا کنه بد نیست اما باید منحصر به همون بخش جزیره آشوراده (همون بخشی که الآن هم یک سری تأسیسات و ساختمون داره) بمونه و بقیه آشوراده و میانکاله دست نخورده باقی بمونه
تازه اگر بخش خصوصی هم میخواد کاری کنه میتونه در همون بخش خلیج گرگان به دلیل عمق کم آب جزیره های مصنوعی بزرگی درست کنه !
پاسخ ها
محسنی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
راستشو بگو شما که رفتین اونجا چند تا آتیش روشن کردین و چقدر زباله ریختین؟؟؟ راستشو بگو
بگو ببینم آقای ناشناس شما با چه وسیله ای به اونجا رفتین و چقدر آلودگی آب و آلودگی صوتی و آلودگی های دیگر درست کردین؟
حالا شما با فرهنگ و گردشگر واقعی هستین ولی به نظر شما اگه پای یه عده افراد مثل من اونجا باز بشه چی از این ذخیره گاه زیست کره باقی میمونه؟
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
دقیقا همین طوریه. ما هم هفته پیش اونجا بودیم. تقریبا متروکس و این عکس ها مال میان کاله هست نه آشوراده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
به نظر میرسه عکس های بالا به تالاب بین المللی میانکاله مربوط هست که در غرب شبه جزیره میانکاله و 10 کیلومتری شمال بهشهر قرار داره.
من از خواندن خبرهای ناخوش درباره محیط زیست ایران غصه دار می شوم .
به آب و خاک و هوا و گیاه و حیوان باید احترام گذاشت چرا که اینها هم مخلوقات خداوند مهربان هستند.
سازمان محیط،زیست دولت آقای احمدی نژاد،هربلایی که تونست سر طبیعت استان گلستان آورد! ساخت موزه دفاع مقدس در اعماق جنگل ناهارخوران، ساخت جاده در وسط جنگل ابر و جنگل گلستان دقیقأ در امتداد بستر سیلاب،و حالا هم آشوراده! از گلستان دیگه چیزی باقی نذاشتن که دولت بعدی ازش حفاظت کنه!
ننگ بر انیرانیان دشمن محیط زیست
وقتی آدمهای غیر متخصص سالیان سال در سازمان گردشگری و... بوده اند بهتر از این نمی شود
در مورد چیزی که اطلاع کامل ندارید اظهار نظر نکنید. جزیره آشوراده یک جزیره بکر که پای آنسان به آن باز نشده باشد نیست. در این جزیره ده ها خانواده زندگی می کردند تا این که بعد از آب گرفتن جزیره، مجبور به ترک آن شدند و جزیره تبدیل به یک مکان متروکه گردید. حساب میانکاله و طبیعت آن جداست. جزیره آشوراده قابلیت آن را دارد که ضمن رعایت اصول زیست محیطی رونقی دوباره گیرد تا ضمن آبادانی و ایجاد اشتغال، هموطنانمان از آنجا بازدید نموده و از محیط و آب و هوای آن لذت ببرند. یک سرمایه گذار پیدا شده که بومی استان است و با تعصب به استان خود، می خواهد بخشی از سرمایه خود را برای آبادانی جزیره و ایجاد اشتغال برای هم استانی های خود صرف کند. به قول خود شما دو سال روند قانونی و اداری کار طول کشیده است. حالا بفرمایید آیا تداوم این متروک بودن بهتر است یا آبادانی، ایجاد اشتغال و آشتی مردم با محیط زیست و بهره بردن از این هدیه الهی؟
پاسخ ها
حافظ
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
دوست من سلام در خصوص مطلبی که گفتید میخواستم بهتون یاد آور بشم که در سرزمین ما و بخصوص در دهه های اخیر چیزی به نام رعایت اصول زیست محیطی وجود نداره( به استانهای ساحلی شمال ایران نگاه کنید. به جان دادن دریاچه ارومیه نگاه کنید). راستش رو بخوای از این سرمایه گذارهای متعصب بومی که آسیبهای زیادی به مناطقی اینچنینی زدند زیادند. آسبیهای جبران ناپذیری که با هیچ فرمولی نمی شه منافع اون سرمایه گذاری رو توجیه کرد. اون هم برای سرمایه گذاری در محیط زیست بی رمق ایران که هر کسی از راه رسیده ( چه دولتی و چه غیر دولتی)قطعه ای از اون رو نابود کرده. و کلام آخر اینکه سرازیر شدن این سرمایه گذارها به این حیطه جز تخریب وباز هم تخریب و سوء استفاده و منفعت طلبی هیچ منفعتی برای محیط زیست ایران نداره. اگه کمی بهتر به وضعیت اسف بار محیط زیست نگاه کنید بهتر متوجه میشید.
علیرضا
| Germany |
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
این جناب حافظ اصلانخونده ردکردمطلب آقاشهاب رو.بقیه هم که کلاهمه شدن دوست دارمحیط زیست.اکثرادارن ندونسته وباکمترین شناخت از اوضاع واقلیم این جزیره واسه طبیعتشون دل میسوزونن.شماهمون کیسه زباله روکمتراستفاده کنین طبیعت این لطفتونوفراموش نمیکنه.
دکتر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
آقا شهاب اگر زیر ساختها از عالی ترین ها بهترینها باشن بازم فایده نداره چون گردشگرهارو باید آموخت
دوستان برادران خواهشا محیط زیست ایران هم جزو خط قرمز ایرانیها هست بازیچه نکنیدش
با سلام جزیره آشوراده که روزگار نه چندان دوری محل سکونت و فعالیت عده کثیری از هموطنان بوده و رونق داشته هم اکنون به ویرانه تبدیل گشته و معضل بزرگی به مشکل بیکاری استان گلستان و شهرستان محروم بندر ترکمن با آن همه ظرفیت گردشگری افزوده است و هر وقت زمزمه های ایجاد منطقه گردشگری به گوش می رسد مخالفت اشخاصی که به این استان تعلق ندارند بدون منطق بلند می شود.لطفا گزارشی از گذشته و وضع موجود این جزیره و قابلیتهای آن تهیه فرمایید
با تشکر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
دقیقا حرف دل منو زدی.من ساکن بندرترکمنم
خدا خیرتون بده شمال که میروید اصلا دریا رو نمی بینید چون یا برای اشخاص حقیقی شده یا حقوقی یا سپاه یا بسیج یا ارتش یا بانکها یا ارگانهای دیگر
هیچ مسئولی هم حرفی نمی زنه
واقعا خنده داره
باسلام موضوع آشوراده از چند سال قبل و با مصوبه هیات دولت در خصوص فعالیت گردشگری و کشاورزی در این شبه جزیره و با تفویض اختیار به استانداری استان برای تصمیم گیری شروع شده و در ادامه کمیته ای متشکل از تمام دستگاه ها با محوریت استانداری تشکیل شد . در ادامه نصمیم گرفته شد که فعالیت کشاوری منحصر به فعالیت های شیلاتی و پرورش آبزیان از جمله ماهیان خاویاری گردد . جدا شدن جزیره از منطقه میانکاله پیشنهاد مورد تایید نماینده محیط زیست بوده است که در کمیسیون امور زیربنایی دولت هم مطرح شده است در هر صورت استفاده اقتصادی در این مناطق با ملاحظات زیست محیطی بخصوص پرورش گونه های در معرض انقراض نمیتواند در تضاد با محیط زیست باشد .
فقط تاسف
اگر خبث نیت درپس این کار نباشد و خصوصی سازی با نظر حقوقدانان خبر ه صورت گیرد مفید است.جزیره از انفال است با تصمیم حتی مجلس هم قابل واگذاری نیست. اگر اراده قوی وواقعی باشد مفید است.باید هشیار بود. خاطر ه خوبی دارم.
طبیعت ایران را کلا بفروشید خیالمان را راحت کنید!!!!!!!!!!!!!!!
تخریب و واگذاری تدریجی اعصابمان را خرد کرده...........
اگر هم می دانید سرعت تخریب طبیعت پایین است به پیمانکارهای چینی واگذار کنید چون نیرو زیاد دارند سه سوت جنگلهای شمال را به ابر شهری از ویلاها تبدیل می کنند!!!!!!!!
سلام نمی دونم حالا که واسه تنها جزیره شمال کشور یکی پیدا شده می خواهد ابادش کنه ایجور سنگ جلوی پاش میندازن.
چرا این همه را تا کیش بریم.....
تو هر کشوری اکه این جور جایی داشته باشن انجارو بهشت میکنن ولی حالا مارو باش.......
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
آره واقعا دوست عزیز.
واقعاتاسف میخورم وقتی عکسای کشوری مثل فرانسه رومیبینم که ازدل یه جنگل بکر راه وپل ساختن ودرکنارش یه راه ومعبرهم واسه عبورحیووناساختن.
بجای محروم کردن منطقه ازاون همه اشتغالزایی یه فکری کنین که هم حیووناآسیبی نبینن هم مردم محروم منطقه.
اکثر ملی کردن ها برای بخشیدن به نور چشمی هاست اما ما کسی برای دادرسی نداریم
محمدی زاده محیط زیست را نابود کرد.
تنها میشه گفت متاسفم
در هیچ جای دنیای متولیان محیط زیست تیشه به ریشه خود نمی زنند آنها بایستی پاسدار و حامی محیط زیست باشند اما ......
تنها میشه غبطه خورد بر این جفا که بر منابع می رود.
تابناک از اطلاع رسانی ات ممنون و سپاسگزار
همین که پیش پیش فروخته نشده خدا رو شکر.
مواظب آشوراده باشید
باید عوامل این فاجعه رو برای همیشه از پست های دولتی کنار بذارن. این تنها بخش کوچکی از شاهکارهای مربوط به مدیران بیکفایت است !!!!!!!!!!!!
این جزیره به شرکت لبنیات صباح واگذار شده.شما بهتر راجع به کل این شرکت تحقیق کنین نه فقط این جزیره
تا زمانیکه مردم به محیط زیست خود بی تفاوت هستند این اتفاقات عادی بنظر میرسد !
متاسفانه ما تا زمانیکه چوب بی تدبیری خودمان را نخوریم به هوش نمی آیم !؟
واقعا متاسفم.
خلیج ترکمن نه خلیج گرگان آقا تابناک که واقع در دو کیلومتری اسکله بندرترکمن هستش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
دیگه این رو قومیش نکن دوست عزیز. خلیج استرآباد بوده که اسم امروزیش میشه گرگان. به نقشه تاریخی توی خبر هم دقت کنی همین رو میگه. اسمش ترکمنی است که گفته شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
من قومیش نکردم دوست عزیز.خودم ساکن اینجام بهتر از شماها میدونم که جایی که زندگی میکنم اسمش چیه و چجور جاییه
Ingadar gand zadin ke nimetonem bizarem ab az ab begzare beshinem gose bokhorem
کجای ایران دیدید که پای گردشگران باز بشه و کثیفی به همراه نیارن؟کجا دیدین که آب و زمین رو پر از آشغال و زباله نکنن؟ وقتی توانایی حفاظت از محیط زیست رو نداریم بهتره پای گردشگران به اونجا باز نشه.نهایت کاری که اونجا می کنند ایجاد بازارچه پر از اجناس چینی خواهد بود و تعدادی رستوران و آلودگی و ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
برای پاک نگه داشتن محیط باید فرهنگ سازی کرد، حالا یا با زور و جریمه یا با روی خوش و راهکارهای آگاهی دهنده. اگه بخوایم همه چیز رو پای توریست بذاریم الان پاریس و لندن و شهرهای توریستی دنیا باید آشغال دونی باشه.
با سلام جزیره آشوراده که روزگار نه چندان دوری محل سکونت و فعالیت عده کثیری از هموطنان بوده و رونق داشته هم اکنون به ویرانه تبدیل گشته و معضل بزرگی به مشکل بیکاری استان گلستان و شهرستان محروم بندر ترکمن با آن همه ظرفیت گردشگری افزوده است و هر وقت زمزمه های ایجاد منطقه گردشگری به گوش می رسد مخالفت اشخاصی که به این استان تعلق ندارند بدون منطق بلند می شود.لطفا گزارشی از گذشته و وضع موجود این جزیره و قابلیتهای آن تهیه فرمایید
با تشکر
می توان پیش بینی نمود که مانند تمامی بخش های ساحلی دریای خزر
این جزیره منحصر بفرد بتدریج
به محل انباشت انواع و اقسام زباله ها و پش ماند ها تبدیل شود و دیگر اکو سیستمی باقی نمی ماند.
اگه آشوراده توريستي بشه ايرادي نداره ولي متاسفانه ديده شده هر جايي توريست داخلي زياد شده اونجا از نظر بهداشتي به حد افتضاحي افت كرده .دريا وطبيعت آشوراده بكر وتميزه "اميد وارم مثل بابلسر نشه كه نشه كنار درياش حتي نفس كشيد.
من حدود 6 سال پیش اونجا رفته بودم و بجز رستوران شیک و قیمتهای بالای غذتی دریای چیزی ندیدم!
فعالیت بخش خصوصی خوب است. اما متاسفانه در کشور ما کاملا برعکس است. ضمنا من سوالی دارم. چرا در خصوص واگذاری این جزیره می گویید بخش خصوصی خوب است. محض اطلاع شما عرض کنم که در فاصله 5 کیلومتری همین جزیره و در ساحل دریا، قرار بود که بخش خصوصی بندر احداث کند که سال هاست مسکوت مانده!
بندر و اسکله بهتر است و یا گردشگری ای که اصلا نیت متولیان آن معلوم نیست! بنده به عنوان یک اهل استان خواهشمندم که شما هم به وظیفه رسانه ای خود عمل کنید و با اطلاع رسانی جلوی این فاجعه را بگیرید. اکوسیستم آن منطقه بسیار آسیب پذیر شده و تاب تحمل دیگر ندارد.
با تشکر
سلام. بنده دکتری محیط زیست و ساکن استان گلستان هستم و سالی یکی دو بار هم میریم جزیره. با احترام به نظر دوستان متاسفانه اکثرا" غیر کارشناسانه است. مداخله انسان در محیط زیست به معنی ازبین رفتن اون نیست. مثلاً اگر جنگلها توسط نگهداری نشوند خود بخود از بین خواهند رفت. این جزیره هم اگه در همین وضع موجودش رها بشه از بین خواهد رفت. خانه های مخروبه و آب گرفته و ظاهر نا مناسب که نه جای حیوان است نه انسان، ضرورت اصلاح و بهینه سازی اصولی و زیست محیطی را روشن می نماید. لازم به ذکر است که جزیره کوچک آشوراده از منطقه بکر میانکاله که در مورد اون هیچ حرف و حدیثی نیست جداست.
پاسخ ها
رجب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
آقای دکتر! شما که دکتر هستید انتظار می رود که حافظ منافع محیط زیست باشید و نه حافظ منافع سرمایه گذاری! محض اطلاع جنابعالی عرض کنم که جزیره آشوراده از ابتدا ساکن داشته و بعد از بالا آمدن آب دریا خالی از سکنه شد. در ضمن در جزیره ای که خالی از سکنه است مگر وضعیت ظاهری خیلی اهمیت دارد؟ نیز محض اطلاع شما عرض کنم که خوشبختانه در سال های اخیر وضعیت محیط زیست این جزیره برای حیوانات و پرندگان بهتر از گذشته شده بود و حال چه لزومی دارد که بخواهیم وضعیت محیط زیست آن را برای انسان ها بهتر کنیم؟ شما که دکتر محیط زیست هستید و حتما در دانشگاه منابع طبیعی گرگان تحصیل کرده و یا میکنید فاصله شما از پارک جنگلی ناهار خوران فقط چند کیلومتر است چرا در خصوص تخریب و قطع درختان آن پارک حرفی نمی زنید! فاصله شما با پارک گلستان که اوازه جهانی دارد و یا جنگل ابر فقط یک ساعت و نیم است، بروید در خصوص نحوه احیا آن جنگل ها تز بدهید و یا کنفرانس بگذارید! شاید منظور شما از احیا جنگل ها این باشد که یک روزه بیایند و در جنگل ابر که در دنیا بی نظیر است دستور ساخت جاده بدهند؟!
متاسفانه یک تناقض اساسی بین اظهار نظر شما در خصوص وضعیت محیط زیست آن جزیره و نحوه واگذاری (هدیه) این جزیره به بخش خصوصی وجود دارد! شما ادعا دارید که واگذاری این جزیره به بخش خصوصی باعث حفاظت محیط زیست این جزیره خواهد شد. اما آنچه در اخبار آمده این است که دولت این جزیره را به یک بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در زمینه گردشگری داده است . مسلما این بخش خصوصی برای جلب توریست و مسافر بیشتر نمی آید که درختان جزیره را احیا کند و یا محیط امن برای حیوانات اهلی و پرندگان مهاجر فراهم کند. بلکه بیشتردر فکر احداث هتل و رستوران و ویلاهای خصوصی و اشغال ساحل جزیره خواهد بود.
شما دکتر هستید و بواسطه این که دکتر هستید دیگران را متهم به بی اطلاعی از وضعیت پیش آمده می کنید، اما بنده هم به محیط زیست کشورم علاقمندم و مطالعاتم در خصوص مخیط زیست کشور کمتر از شما نیست و بیشتر از شما و حتی سالها پیش که آن جزیره سکنه داشت به آنجا رفت و آمد داشتم . آن جزیره واقعا پتانسیل تبدیل به یک قطب گردشگری ندارد.
توسعه گردشگری در یک منطقه باید همزمان و موازی با توسعه بخش های دیگر مانند حمل و نقل و دسترسی، امنیت و... باشد. اما شما که چندین بار احتمالا از طریق جاده بندرترکمن به آن جزیره رفته اید واقعا چه جاده خوب و یا چه امکاناتی در شهر بسیار محروم بندر ترکمن دیده اید؟ هیچ فکر کرده اید که اگر بخواهید برای اتومبیل های ورودی به آن جزیره بخواهید پارکینگ بزنید چقدر باید فضا اختصاص دهید و چقدر آلودگی ایجاد می شود ؟ هیچ به فکر پرندگان مهاجر به آن منطقه هستید؟
این که وضعیت این جزیره به گونه ای است که نه حیوان و نه انسان به آنجا نمی رود، صحیح نیست و بعد از خروج سکنه وضعیت حیوانات آنجا بهتر هم شده است. و شاید منظور شما وضعیت آلودگی آن جزیره باشد که این یک راه حل دیگر دارد که راه حلش مطئنا هدیه دادن این جزیره به بخش خصوصی نیست!
چرا این سرمایه گذار محترم، شبه جزیره میانکاله را برای سرمایه گذاری انتخاب نکرده است که هم بزرگتر و هم سرسبز تر است و هم این که به استان مازندران که قطب توریستی است راه دارد و می تواند از امکانات آن استان استفاده کند؟
همچنین امروزه احداث جزایر مصنوعی در دنیا رونق گرفته است. عمق خلیج گرگان در حوالی اسکله بندر ترکمن و نزدیک جزیره آشوراده بسیار کم است. چرا نمی رود و در آنجا جزیره مصنوعی احداث نمی کند؟
به هر حال متاسفانه امروزه محیط زیست در کشور ما به سخره گرفته شده است و هر روز اخبار بدی از تخریب محیط زیست به گوش می رسد و مسئولان و برخی کارشناسان هم در مقابل اعتراض عده ای، آنها را متهم بی اطلاعی میکنند و هیچ وقت هم خودشان نیامدند در این زمینه اطلاع رسانی و شفاف سازی کنند. امیدوارم که اطلاع رسانی این سایت بتواند مانع از تحقق این تصمیم واگذاری شود.
با تشکر
جزیره آشوراده یکی از بکر ترین نقاط کشور می باشد در حال حاظر. من یادمه بچه که بودیم دردهه 50 و60 برای شنا کردن و تفریح به آن منطقه می رفتیم و گروهی از مردم در پناه صلح وآرامش در آنجا زندگی می کردند ولی با بالا آمدن آب دریا تمام خانه های آنها را آب گرفته وساکنین آن منطقه به داخل شهر بندرترکمن مهاجرت کردند و از آن پس آنجا متروکه ای بیش نشد و محیط زیست هم فقط در حد شعار منافع آن مناطق می باشد در حالی که هیچ کار مفیدی انجام نداده است.چندین سال پیش که برای پایان نامه خودم کار می کردم هرچه اطلاعات در مورد جزیره بود رو تهیه کردم تا این منطقه رو به هم وطنان خویش شناسایی کنم وتحقیقی انجام بدم تا هموطنانمون بدونن چنین مکانی وجود دارد. واقعیتش در مراحل تحقیق یک گروه سرمایه گذار و شرکت مهندسی دست به کار شده و یک منطقه توریستی را برای این مکان طراحی کردند که واقعا" بی نظیر بود.که هم شرایط زیست محیطی و هم شرایط اکوتوریسم منطقه نیز در نظر گرفته شده بود ولی متاسفانه نگذاشتند کاربکنند واز اونجا رفتن. حالا یه شرکت که چیزی نمیدونه باید سرنوشت یه شهر ومنطقه رو به دستشون باید بدیم نه از اکوتوریسم می دونن نه از محیط زیست سردر میارن. به خدا رحم کنین به این منطقه. کشورهای همسایه مون رو یه نگاهی بکنیم چه پیشرفت هایی کردند. من امسال یه ترکیه رفتم یه جزیره ای بود که واقعا" دیدم کیف کردم . تو جزیره همه با درشکه اسب و دوچرخه بودن و هتل ها وسوئیت هایی بود که واقعا" همساز با محیط بود و اولین چیزی که مهم بود ساختار زیست محیطی اون منطقه بود و چقدر به حفظ محیط زیست و پاکیزه گی محیط توجه می کردند . اگه براساس معیارهای اصولی و متخصصان این رشته باشه به نظر من اشکالی نداره . تو رو خدا رحم کنید. کارشناسان این رشته تو مملکت خودمون خیلی زیاده . بیاییم کارهای اساسی رو به اهل همون کار بدیم با دید آینده نگری هم منطقه رونق پیدا کنه وهم محیط زیست پایدار باشه. به خدا مردم اون منطقه خیلی صبورهستن به اون مردم رحم کنید واصولی حرکت کنید.
من چند وقت پیش رفتم جزیره رو برای اولین بار دیدم. اینطوری براتون بگم که جز یک رستوران غذاهای دریایی که تازه اون هم چنگی به دل نمیزنه چیز به درد بخوری نداشت . ساحل کثیفی که بهش رسیدگی نشده بود و چندتا کلبه خرابه که به نظر روزی رختکن پلاژ بوده . واقعا تاسف آور بود که یک جاذبه گردشگری مثل جزیره آشوراده، اینطور بدون توجه باقی بمونه !!! این خبر میگه که بخش خصوصی اومده ولی من که نشانی از بخش خصوصی و سرمایه گذاری برای جذب توریست ندیدم،
آقای کارشناس محیط زیست لطفا دانش اکولوژی تان را بروز کنید. جنگلها خودبخود ازبین نمی روند. جنگلها دوسط انسان های زیاده خواه ازبین می روند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی