بازدید 10036
۴
در آستانه حمله احتمالی به سوریه:

دیدگاه سابق اوباما نسبت به مداخله خارجی چه بود؟

در حالی که بحث حمله آمریکا و متحدانش به سوریه، این روزها بیش از هر زمان دیگری جدی شده و اکنون حتی بحث از ساعات و دقایق باقی مانده تا چنین حمله ای به میان می آید، بررسی مواضعی که باراک اوباما پیش از رسیدن به ریاست جمهوری درباره مداخله نظامی خارجی بیان می کرد، خالی از لطف نیست.
کد خبر: ۳۴۱۵۸۹
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۵ 30 August 2013
دیدگاه سابق اوباما نسبت به مداخله خارجی چه بود؟در حالی که بحث حمله آمریکا و متحدانش به سوریه، این روزها بیش از هر زمان دیگری جدی شده و اکنون حتی بحث از ساعات و دقایق باقی مانده تا چنین حمله ای به میان می آید، بررسی مواضعی که باراک اوباما پیش از رسیدن به ریاست جمهوری درباره مداخله نظامی خارجی بیان می کرد، خالی از لطف نیست. 

به گزارش «تابناک»، باراک اوباما در شرایطی در سال 2008 با کسب رأی مردم آمریکا به عنوان رئیس جمهور این کشور انتخاب شد که حامیان دموکرات وی، جرج بوش و مجموعه جمهوری خواهان را به جنگ طلبی و جنگ افروزی در عراق و افغانستان متهم کرده و مدعی پایان عصر ماجراجویی های خارجی ایالات متحده بودند.

بر همین مبنا بود که آن ها توانستند بر موج انزجار از جنگ که در میان مردم آمریکا به وجود آمده بود سوار شده و همین موضوع، یکی از مهمترین عواملی بود که پیروزی اوباما را در انتخابات ریاست جمهوری تسهیل کرد. با این حال، نه تنها طی سال های اخیر اوباما با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین و دیگر ساز و کارهای غیرمستقیم، سیاست مداخله جویانه آمریکا را ادامه و آن را گسترش داد، بلکه اکنون به طور جدی قصد دارد وارد جنگی جدید در خاورمیانه شود.

اما توجه به مصاحبه ای که اوباما در سال 2007 و در دوران مبارزات انتخاباتی خود کرده و در آن، درباره امکان انجام اقدام نظامی خارجی بدون تأیید کنگره سخن گفته بود، در این زمینه بسیار جالب توجه است:

مصاحبه گر: بر اساس قانون اساسی، رئیس جمهور در چه شرایطی از این قدرت برخوردار است که بدون تأیید کنگره، اقدام به حمله به ایران کند؟ (به ویژه درباره بمباران تأسیسات هسته ای این کشور، در شرایطی که بحث جلوگیری از یک «تهدید فوری» در میان نیست). 

اوباما: بر اساس قانون اساسی، رئیس جمهور این اختیار را ندارد که در صورت مطرح نبودن موضوع جلوگیری از یک تهدید فوری، به صورت یکجانبه فرمان حمله نظامی را صادر کند. 

به هر حال، با گذشت شش سال، به نظر می رسد اوباما به کلی سخنان گذشته خود را فراموش کرده و در شرایطی کاملاً مشابه با موضوع سوال فوق (امکان حمله نظامی در حالی که تهدید جدی و فوری علیه آمریکا مطرح نیست) قصد دارد به صورت یکجانبه فرمان حمله به کشوری خارجی را صادر کند. 
اما موضوع مهمتر از فراموشکاری اوباما، این است که اقدام وی به طور کامل بر خلاف قانون اساسی ایالات متحده است؛ زیرا همان گونه که خود وی نیز اشاره کرده، رئیس جمهور به هیچ وجه از این اختیار برخوردار نیست که در شرایطی مانند آنچه در حال حاضر وجود دارد، نسبت به صدور فرمان حمله نظامی اقدام کند. 

در بخش 8 از ماده 1 قانون اساسی آمریکا که به وظایف کنگره این کشور اختصاص دارد، اعلان جنگ و همچنین صدور فرمان تصرف قلمروهای آبی و خاکی، از جمله وظایف این نهاد عنوان شده است. اما این موضوع هم اکنون به هیچ وجه مورد اشاره مقامات آمریکایی و همچنین رسانه های جریان اصلی این کشور قرار نمی گیرد.

به هر حال، واضح است که این بار نیز آمریکا در صورت اقدام به حمله نظامی به سوریه، به اقدامی دست زده که نه تنها نظر مقررات و قواعد حقوق بین الملل، بلکه حتی از منظر قوانین داخلی خود این کشور نیز ممنوع است. 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۴
بنظر من حمله ای صورت نمیگیره
در تصمیم گیری برای جنگ در خاو میانه ، بوش و اوباما هیچ کدام تعیین کننده نبودند و نیستند . سیاست خاورمیانه ای آمریکا بوسیله رئیس جمهور تعیین نمی شود. رئیس جمهور آمریکا فقظ مجری است.
میزان نفوذ صهیونیست ها بیشتر از قانون اساسی آمریکاست
اما نکته جالب در این مورد بحث حمله به ایران بوده که ش سال از آن مطلب میگذرد و این موضوع همیشه در مخیله آمریکا بوده و هست
با سلام
این اقدام جنگ طلبانه امریکا ومتحدانش نشان می دهد که اگر می خواهی در نقشه جهان بمانی باید قدرت مند باشی ،همان چیزی که آنان اجازه نمی دهند چون هر وقت از کسی خوششان نیامد باید آن فرد یا کشور نباشد پس زبان زور به سبک خودشان تنها راه ماندن است ، جالب است کشوری که استفاده از دو بمب اتم در کارنامه اش ثبت است وهزاران نفر را در عرض یک ساعت وکمتر به کام مرگ فرستاده برای استفاده از سلاح شیمیائی که آن هم مزدوران خودش انجام داده اند سینه چاک می کند و می خواهد کشور بی گناهی را قربانی کند ، زور داری دروغ بگو وحمله کن بلاخره دست خدا بالای دست توست ، به موقع تنبیه می شوی شاید اکنون زمان آن باشد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر