بازدید 3821

منچستر - چلسي بدون "فرگي"

کد خبر: ۳۴۰۶۲۱
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۳ 25 August 2013
در حساس‌ترين بازي هفته دوم ليگ برتر منچستر يونايتد در اولدترافورد از چلسي پذيرايي مي‌کند؛ ديداري که بدون شک براي هر دو تيم از حساسيت بالايي برخوردار است و مي‌تواند مسير قهرماني را براي آنها هموار کند.
هيجان خيلي زود در ليگ برتر انگليس به اوج خود رسيد. تئاتر روياها دوشنبه شب ديداري بسيار حساس و سراسر هيجان را به خود مي‌بيند و دوستداران فوتبال در سراسر جهان چشم‌هاي خود را به اين ورزشگاه خيره مي‌کنند تا شاهد جدال شياطين سرخ با چلسي باشند؛ ديداري که تنها يک چيز را کم دارد و آن سر آلکس فرگوسن است که بدون شک سايه سنگين نبودن او احساس خواهد شد؛ چرا که اولدترافورد نمي‌تواند مرد محبوب و موفق خود را از خاطره بزدايد.

هفته دوم ليگ برتر انگليس شنبه با انجام هفت ديدار آغاز شد اما بدون شک گل سرسبد بازي‌هاي اين هفته دو شنبه شب برگزار مي‌شود که در آن چلسي در اولدترافورد به مصاف منچستريونايتد مي‌رود.

چلسي با هدايت ژوزه مورينيو فصل را خوب آغاز کرد. شاگردان آقاي خاص در ديدار نخست خود توانستند با دو گل از سد هال‌سيتي بگذرند. آنها به خاطر حضور در سوپرجام اروپا بازي هفته سوم را هم برگزار کردند و موفق شدند در استمفوردبريج با نتيجه دو بر يک از سد آستون‌ويلا بگذرند تا موقتا با يک بازي بيشتر نسبت به ديگر تيم‌ها در صدر جدول رده‌بندي قرار گيرند.

منچستريونايتد با هدايت ديويد مويس در فصل آمادگي تابستاني نتايج خوبي را کسب نکرد و نااميد کننده ظاهر شد اما در ليگ برتر انگليس شروع بسيار خوبي داشت و موفق شد در ورزشگاه خانگي سوآنسي با نتيجه چهار بر يک به پيروزي برسد و نفس راحتي بکشد.

دو تيم در حالي پاي به اين ديدار مي‌گذارند که روي نيمکت خود طرحي نو درانداخته‌اند. منچستريونايتد ديگر فرگوسن را روي نيمکت خود نمي‌بيند. پيرمرد اسکاتلندي پس از 27 سال حضور در اولدترافورد همه را غافلگير کرد و دل از تيم محبوب خود کند تا جاي خود را به مربي هموطن و کم‌افتخارش ديويد مويس بدهد. مويس تجربه زيادي در ليگ برتر انگليس دارد اما کارنامه او خالي است. او يک دهه هدايت اورتون را بر عهده داشت و موفق شد تيمي را که همواره نامزد سقوط بود، به جايگاه‌هاي بالاي جدول رساند. با اين حال بسياري معتقدند که نيمکت منچستريونايتد براي اين مربي اسکاتلندي بزرگ است. مويس در جدي‌ترين تجربه دوران مربيگري خود دوشنبه بايد از چلسي ميزباني کند. اين بهترين فرصت است تا اين مربي اسکاتلندي توانايي‌هاي خود را ثابت کند.

چلسي هم در نيمکت خود دست به تغيير زده است. آبي‌پوشان لندن پس از چند سال دوري از چهره محبوب خود دوباره او را به استمفوردبريج بازگرداندند. مورينيو کارنامه درخشاني در چلسي دارد. او در فصل 2005 - 2004 پس از قهرمان شدن با پورتو در ليگ قهرمانان اروپا هدايت آبي‌پوشان لندن را برعهده گرفت. آقاي خاص در نخستن فصل حضورش در چلسي خيره‌کننده ظاهر شد و توانست با 95 امتياز و اقتدار اين تيم را قهرمان ليگ برتر انگليس کند. چلسي در آن فصل در هر دو بازي رفت و برگشت منچستريونايتد را شکست داد و در طول فصل تنها يک بار بازنده از زمين خارج شد. مورينيو در فصل دوم حضور خود در استمفوردبريج هم خوب کار کرد و توانست از عنوان قهرماني خود دفاع کند. او در آن فصل هم دو بار رودروي فرگوسن قرار گرفت که در ديدار رفت با يک گل در اولدترافورد تن به شکست داد اما در ديدار برگشت فرگوسن و تيمش را در استمفوردبريج تحقير کرد و با نتيجه سه بر صفر شکست داد. با اين حال در سومين فصل حضور خود در چلسي به خاطر اختلاف با آبراموويچ از کار برکنار شد.

خريدهاي دو تيم در فصل جابه‌جايي تابستاني

دو تيم عملکرد متفاوتي در فصل جابه‌جايي تابستاني داشتند. نخستين خريد چلسي آندره شورله بود که با 28 ميليون دلار از لورکوزن به اين تيم پيوست. مارک شوآرتزر، دروازبان تيم ملي فوتبال استراليا دومين خريد چلسي بود که از فولام جدا شد و با قراردادي يک ساله به آبي‌پوشان لندن پيوست. فان گينخل سومين خريد آبي‌هاي در فصل جابه‌جايي بود که از فيتسه‌ آرنهم هلند به اين تيم پيوست؛ بدون آن‌که باشگاه چلسي رقم اين انتقال را اعلام کند. ويليان برزيلي چهارمين بازيکني است که در اين فصل با چلسي قرارداد امضا کرد. او از آنژي‌ ماخاچ‌کالا مي‌آيد و از بازيکنان مورد علاقه ژوزه مورينيو است اما به نظر مي‌رسد که هنوز فعاليت چلسي در فصل جابه‌جايي به پايان نرسيده است؛ چرا که آقاي خاص هنوز اصرار دارد که روني ناراضي را به استمفوردبريج ببرد. او چند روز پيش گفت که بعد از بازي دوشنبه شب پيشنهاد جديد خود را به باشگاه منچستريونايتد ارائه خواهد داد.

اما از چلسي چند بازيکن هم جدا شدند. فلورن مالودا پس از چند سال حضور در استمفوردبريج سرانجام از اين تيم جدا شد و ترابوزان‌اسپور ترکيه را به عنوان مقصد بعدي خود انتخاب کرد. اوريو روميو هم به صورت قرضي از والنسيا سر درآورد. جفري و مارکو مارين از ديگر بازيکناني بود که از آبي‌پوشان جدا شدند و به ترتيب به آيندهوون و سويا پيوستند.

شياطين سرخ بر خلاف چلسي در فصل جابه‌جايي نتوانستند بازيکنان موردنظر خود را جذب کنند. تا الان تنها دو بازيکن به اين تيم پيوسته‌اند. گوستاو وارلاي اوروگوئه‌اي پس از چند سال حضور در آتلتيکو مادريد از اين تيم جدا شد و اولدترافورد را به عنوان مقصد بعدي خود انتخاب کرد. باشگاه منچستر رقم انتقال اين هافبک را اعلام نکرده است. ويلفرد زاها دومين خريد مويس در فصل جابه‌جايي است که 23 ميليون دلار هزينه روي دست اين تيم گذاشت. اما به نظر مي‌رسد که فعاليت شياطين سرخ هم در فصل جابه‌جايي هنوز به پايان نرسيده است. اين را خود مويس هم قبول دارد: "به تغيير نياز داريم اما نمي‌خواهيم در جذب بازيکن عجله کنيم و هيچ فشاري را احساس نمي‌کنيم. از همان زماني که هدايت منچستريونايتد را برعهده گرفتم، فهرست بازيکنان جديد را به باشگاه دادم. اگر بتوانيم بازيکنان موردنظر را جذب کنيم، بسيار خوب خواهد بود. در صورت ناکامي هم از بازيکنان کنوني حمايت خواهيم کرد."

منچستريونايتد پس از خداحافظي پل اسکولز تلاش کرد تا جانشيني شايسته براي او پيدا کند. بارسلونا تيمي بود که مويس گمشده خود را در آن مي‌يافت. تياگو آلکانترا و سسک فابرگاس از چهره‌هاي مورد علاقه سرمربي منچستريونايتد بودند اما در جذب هر دوي آنها ناکام ماند. اولي که سر از بايرن‌مونيخ درآورد و دومي هم با واکنش منفي بارسلونا همراه شد. به نظر مي‌رسد که منچستريونايتد همچنان در تکاپوي جذب يک هافبک کلاس بالاست. روزنامه بيلد آلمان از آمادگي منچستريونايتد براي جذب مسوت اوزيل نوشت و اعلام کرد حاضر است براي جذب هافبک ملي‌پوش رئال‌مادريد 38 ميليون پوند پرداخت کند.

خوان ماتا، هافبک اسپانيايي چلسي از ديگر اسم‌هايي است که شايعه‌هايي درباره پيوستن او به منچستريونايتد به گوش مي‌رسد.

در گذر تاريخ

منچستريونايتد و چلسي از تيم‌هاي قديمي فوتبال انگليس به شمار مي‌آيند. اين دو تيم پرآوازه تاکنون در مجموع 169 بار برابر هم صف‌آرايي کرده‌اند که در آن چلسي 75 بار پيروز و 48 بار شکست خورده است. 46 بازي هم با تساوي به پايان رسيده. در ليگ برتر انگليس هم تعداد پيروزهاي چلسي بيشتر است. دو تيم در اين رقابت‌ها هم 42 بار برابر هم به ميدان رفته‌اند که در آن چلسي 14 بار پيروز و 13 بار طعم شکست را چشيده است. 15 بازي هم با تساوي به پايان رسيده.

عملکرده چهار بازي اخير دو تيم

فصل 2012 - 2011

منچستريونايتد 3 - چلسي يک

چلسي 3 - منچستريونايتد 3

فصل 2013 - 2012

چلسي 2 - منچستريونايتد 3

منچستريونايتد صفر - چلسي يک

وين روني

بدون شک وين روني حساسيت ديدار دوشنبه شب را افزايش خواهد داد. پسر بداخلاق اولدترافورد پس از آمدن ديويد مويس غزل جدايي سر داد و بارها خواسته خود را به طرق گوناگون بيان کرد. او هر چند در ديدار نخست شياطين سرخ برابر سوآنسي به بازي رفت اما در آن بازي هم حاشيه‌هاي زيادي به پا کرد و بار ديگر نشان داد که دلش جاي ديگري است.

چلسي از مشتريان پروپا قرص "گلدن بوي" است. ژوزه مورينيو علاقه زيادي به بازي روني دارد و چندين بار به صراحت اعلام کرد که تنها با يک بازيکن دوست دارد قرارداد امضا کند و او روني است. منچستريونايتد تاکنون دوبار پيشنهاد چلسي را براي جذب روني رد کرده است اما به نظر مي‌رسد که مورينيو با تکيه بر دلارهاي بيشمار آبراموويچ همچنان دست‌بردار روني نيست. او گفت که بعد از بازي دوشنبه شب پيشنهاد ديگري را به باشگاه منچستريونايتد خواهد داد. بنابراين روني اسمي است که حضور او چه در بازي و چه در روي نيمکت به حساسيت بازي دوشنبه شب مي‌افزايد.

اظهارنظر مربيان

مربيان دو تيم در اين روزها بيشتر از آن‌که درباره بازي سخن گويند، در مورد همديگر لب به سخن گشودند. مورينيو گفت: "بعضي از چيزها وجود دارند که نمي‌توان آنها را تغيير داد. مويس مربي باتجربه‌اي است. او به خوبي مي‌داند که تاريخ تغييرناپذير است. فرگوسن همواره باقي خواهد ماند. فکر نمي‌کنم که مويس بخواهد با فرگوسن مقايسه شود. او در بهترين دوران مربي‌گري خود است. احساس مي‌کنم که راه درستي را در پيش گرفته است. اميدوارم به هر آنچه مي‌خواهد دست نيابد و براي ديگران هم چيزي بگذارد."

اما مويس اين گونه درباره سرمربي حريف سخن گفت: "فوتبال انگليس مورينيو را کم داشت. او براي رسانه‌ها و همچنين هواداران چلسي لذتبخش است. مدتهاست او را نديده‌ام. بي‌صبرانه در انتظار ديدنش هستم. مورينيو يکي از بهترين مربيان جوان فوتبال جهان است. او مربي موفقي به شمار مي‌آيد و شايسته ستايش است. بازي برابر چلسي آن هم در اولدترافورد و در هفته‌هاي نخست ليگ برتر برايم بسيار جالب است و بي‌صبرانه در انتظارش هستم.

او درباره روني هم گفت: برابر چلسي از او استفاده خواهيم کرد.

اظهارنظر بازيکنان

پتر چک: بارها برابر منچستريونايتد به ميدان رفته‌ايم. گاهي اوقات پيروز شده‌ايم و گاهي آنها برده‌اند. هرچند در آغاز فصل هستيم اما پيروزي در اين ديدار در ادامه فصل براي هر دو تيم بسيار مهم خواهد بود. پيروزي در اين ديدار مسير را براي قهرماني هر دو تيم فراهم مي‌کند.

رايان گيگز: زماني که مورينيو در چلسي بود، اختلاف امتيازي تيم او با ما بسيار زياد بود. اجازه نخواهيم داد که اين اختلاف بار ديگر تکرار شود. در اين فصل بازي‌هاي نخستين ما بسيار سخت است اما در بازي برابر سوآنسي شروع بسيار خوبي داشتيم. اجازه نخواهيم داد سناريوي مورينيو تکرار شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار