بازدید 9239
۲

دمپسی: مداخله در سوریه به نفع آمریکا نیست

از‌‌ همان ماه‌های نخست آغاز درگیری‌ها در سوریه، گروه‌های مخالف و شورشی این کشور، پی‌درپی خواستار مداخله نظامی آمریکا علیه دولت بشار اسد بوده‌اند و آمریکا نیز هرگز احتمال استفاده از این گزینه را رد نکرده است؛ اما روز گذشته برای نخستین بار، یک مقام ارشد آمریکایی از ضرورت ‌مداخله نکردن آمریکا در سوریه سخن گفته است.
کد خبر: ۳۴۰۰۶۳
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۱ 22 August 2013
دمپسی: مداخله در سوریه به نفع آمریکا نیست
از‌‌ همان ماه‌های نخست آغاز درگیری‌ها در سوریه، گروه‌های مخالف و شورشی این کشور، پی‌درپی خواستار مداخله نظامی آمریکا علیه دولت بشار اسد بوده‌اند و آمریکا نیز هرگز احتمال استفاده از این گزینه را رد نکرده است؛ اما روز گذشته برای نخستین بار، یک مقام ارشد آمریکایی از ضرورت ‌مداخله نکردن آمریکا در سوریه سخن گفته است.

به گزارش «تابناک»، ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اظهار داشته، اعتقاد ندارد‌ در صورت کمک آمریکا به شورشیان سوری برای براندازی دولت اسد، این گروه‌های شورشی از منافع آمریکا حمایتی بکنند.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» می‌نویسد: دمپسی سه روز پیش در نامه‌ای که برای «الیوت انجل»، از نمایندگان کنگره آمریکا فرستاده، اشاره می‌کند که ارتش ایالات متحده از توانایی لازم برای نابود کردن نیروی هوایی سوریه و تغییر موازنه در جنگ داخلی سوریه برخوردار است؛ اما وی تردید دارد که توجیه لازم برای چنین کاری ‌باشد.

در این نامه آمده است: «استفاده از نیروی نظامی آمریکا، می‌تواند توازن نظامی را تغییر دهد، ولی این کار نمی‌تواند موضوعات زیربنایی تاریخی، قومی، مذهبی و فرقه‌ای که آتش این منازعه را برافروخته، حل و فصل کند».

انجل یکی از مدافعان افزایش حضور نظامی آمریکا در سوریه است. وی در نامه‌ای که در تاریخ پنجم اوت برای دمپسی فرستاده بود، خواستار استفاده از موشک‌های کروز و دیگر انواع تسلیحات علیه پایگاه‌های هوایی دولت اسد شده بود. در طرف مقابل، دمپسی پی‌درپی به دولتمردان این کشور نسبت به مداخله نظامی در سوریه هشدار داده و توجه آن‌ها را به تجربه منفی عراق و افغانستان جلب کرده است.

دمپسی در نامه خود برای انجل، ضمن اشاره به فرقه‌گرایی و اختلافات موجود ‌میان مخالفان سوری، تأکید می‌کند که همه آن‌ها با دیدگاه آمریکا درباره آینده سوریه موافق و همراه نیستند.

دمپسی می‌نویسد: «امروز، سوریه با انتخاب میان دو طرف روبه‌رو نیست، بلکه با انتخاب یکی از میان شمار زیادی از طرف‌ها روبه‌روست. من بر این باورم طرفی که ما انتخاب می‌کنیم، باید آماده باشد ‌در زمان تغییر موازنه نیرو‌ها، منافع خود و منافع ما را تأمین کند.
امروز، چنین وضعیتی وجود ندارد».

وی درگیری‌های سوریه را «تراژیک و پیچیده» خوانده که تحولات اخیر در این کشور، به آن دامن زده است.

دمپسی پیش از این نیز در مقاطع گوناگون مخالفت خود را با اقدام نظامی آمریکا در سوریه اعلام کرده بود؛ مثلا هنگامی که در ماه ژوئیه، کمیته‌های اطلاعات مجلس نمایندگان و سنا موافقت خود را با مسلح کردن مستقیم شورشیان سوری اعلام کردند، دمپسی با ابراز بدبینی نسبت به این کار، درباره هزینه‌های گزاف استفاده از گزینه نظامی در سوریه هشدار داد.

وی در نامه اخیر خود با تکرار نگرانی‌های پیشین می‌نویسد: «این یک درگیری عمیق و بلندمدت میان فرقه‌های گوناگون و جنگ قدرتی خشونت‌آمیز است که حتی پس از کنار رفتن اسد نیز ادامه خواهد یافت. ما باید در این چهارچوب، به ارزیابی میزان تأثیر گزینه‌های نظامی محدود بپردازیم».

دمپسی در پایان این نامه ضمن حمایت از سیاست کنونی دولت اوباما مبنی بر فرستادن کمک‌های غیرنظامی و برخی کمک‌های محدود نظامی به گروه‌های مخالف میانه رو، راه کنونی را «بهترین چهارچوب برای ادامه یک راهبرد کارآمد نسبت به سوریه می‌خواند».
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۲
آمریکا فقط در یک صورت مداخله خواهد کرد آنهم حمله جدی به خاک اسرائیل است
اين مردبه مسئله عاقلانه توجه ميكندچون درعقبه پشتيباني سوريه روسيه وچين 2 قدرت مهم اتمي وايران وبعضي قدرتهاي ديگرقراردارند كه هرگونه عمل غيرعاقلانه احتمال درگيري منطقه اي وجهاني رادرپي خواهدداشت امريكا وغرب زيركانه درسوريه دوستان قديمي خودرا (القاعده و...)بدست سوريها ميكشدوازسويي سوريهانيزدرمقابل اسراييل بادادن تلفات تضعييف ميشونددراين بين امريكا ودوستان غربي اوواسراييل ازاين برخوردسودميبرندچون درطرح وبرنامه خود بنظر ميرسد كه طرح وبرنامه اي براي بر خوردهاي نظامي بزرگ منطقه اي را در دست دارندكه حال به بسترسازي مشغولند كه لازم است جبهه طرفدارسوريه نسبت به آناليزتحركات سياسي ونظامي دقت بيشتري رانموده تاقبل شروع واقعه توطئه ها مزورانه درنطفه خفه شوند
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی