بازدید 49550
مرور روزنامه‌های آخرین روز (۳۱) مرداد ماه

پيشنهاد حذف سربازي اجباري و گسترش نيروي مسلح حرفه‌ای

پیشنهادهای مرکز پژوهش‌های مجلس درباره برنامه پنجم توسعه و خدمت سربازی، برنامه‌های وزیر کشور برای احزاب و تغییر ساختار وزارت‌خانه، ادامه رقابت بر سر شهرداری تهران همزمان با طرح یک دولت شهر در پیرامون تهران و احتمال انتقال پرونده هسته‌ای به وزارت خارجه، از جمله مهم‌ترین مسائل مطرح ‌در روزنامه‌های امروز است.
کد خبر: ۳۴۰۰۳۴
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۰ 22 August 2013
پيشنهاد حذف سربازي اجباري و گسترش نيروي مسلح حرفه‌ای

پیشنهادهای مرکز پژوهش‌های مجلس درباره برنامه پنجم توسعه و خدمت سربازی، برنامه‌های وزیر کشور برای احزاب و تغییر ساختار وزارت‌خانه، ادامه رقابت بر سر شهرداری تهران همزمان با طرح یک دولت شهر در پیرامون تهران و احتمال انتقال پرونده هسته‌ای به وزارت خارجه، از جمله مهم‌ترین مسائل مطرح ‌در روزنامه‌های امروز است.

پيشنهاد حذف سربازي اجباري و گسترش نيروي مسلح حرفه‌ای

روزنامه اعتماد به چند پیشنهاد مهم ‌شده در مرکز پژوهش‌های مجلس اشاره کرده و‌‌ در خبری در‌باره پیشنهاد حذف سربازی اجباری و گسترش نیروی مسلح حرفه‌ای نوشته است: مرکز پژوهشهای مجلس اعلام کرده است براساس بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده که «تاریخ مصرف سربازان وظیفه‌ای که صرفا به ماموریت‌های خدماتی و نگهبانی و غیر تخصصی می‌پردازند، گذشته است» این مرکز همچنین از بررسی نظام وظیفه در ۱۹۷ کشور جهان خبر داده است. مرکز پژوهشهای مجلس هدف خود از این بررسی را نیز وجود اشکالات و کاستی‌های شایان توجه در وضعیت کنونی سیستم خدمت وظیفه اعلام کرده است و دو الگوی سربازی حرفه و داوطلبانه را مطرح می‌کند.

مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین پیشنهاد داده که برنامه پنج ساله پنجم، چهار ساله شود.

به گزارش اعتماد، تجربه دولت‌های گذشته نشان می‌دهد دولت‌ها پس از استقرار به دلیل عدم انطباق کامل قوانین برنامه در حال اجرا با اولویت‌هایی که در انتخابات اعلام کرده و بر آن اساس موفق به اخذ رأی از مردم شده‌اند، طرحی نو در‌می‌اندازند. حال نیز براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، شیوه مواجهه با برنامه پنجم توسعه، یکی از موضوعات مهم پیش روی مجلس و دولت جدید است. ناکارآمدی ساختاری برنامه پنجم، حجم منابع مالی برای انجام آن (میزان منابع لازم، نحوه تجهیز منابع و سازوکارهای اولویت بندی)، تغییر شرایط جهانی (افزایش تحریم‌ها) و بی‌ثباتی اقتصاد کلان کشور، جزو عوامل تأثیرگذار بر اتخاذ تصمیم نسبت به برنامه پنجم محسوب می‌شوند. به عبارتی، در حالی که در برنامه پنجم همچون برنامه‌های پیشین، کاهش نرخ تورم، کاهش نرخ بیکاری و افزایش نرخ رشد پیش بینی شده بود، دو سال اول اجرای برنامه نشان می‌دهد که به دلیل تغییر شرایط اقتصاد ملی و بین‌المللی، مسیر حرکت اقتصاد توسعه برخلاف مسیر پیش بینی شده بوده است.

نظر روزنامه نزدیک به قالیباف درباره آینده شورای شهر و شهرداری

تهران امروز، روزنامه نزدیک به قالیباف، شهردار تهران، به ارزیابی اعضای شورای شهر چهارم از سرنوشت ریاست شورا و شهردار تهران پرداخته و نوشته است: هرچند به صورت رسمی نظر‌سنجی درباره گزینه‌های مطرح شده انجام نشده است، اما برآیند بازتاب اخبار رسانه‌ها گویای این است که چمران و قالیباف از اقبال بیشتری برخوردار هستند ولی به هر ترتیب باید تا روز موعود صبر کرد.

این روزنامه نوشته است: آن طور که این عضو شورای شهر بیان می‌کند، بهترین گزینه برای ریاست شورای شهر مهدی چمران و مسجد‌جامعی است. در این میان، نام‌هایی هم برای تصدی پست شهرداری تهران مطرح است. در روزهای گذشته، برخی رسانه‌های افراطی از یک جناح خاص سعی در تلقین اسامی خاصی در اذهان عمومی داشتند. این رسانه‌ها همچنین بدون رعایت مرزهای اخلاق رسانه‌ای، تلاش کردند با شانتاژ خبری، مسیر عادی انتخاب شهردار را به سمتی سوق دهند که به نفع جریان همسویشان باشند.

اما در این میان اعضای شورای شهر سوم و منتخبان شورای چهارم شهر تهران، به دور از چنین فضایی تلاش کردند با مشخص کردن معیارهایی تحت تأثیر جو رسانه‌ای جریان تندرو قرار نگیرند. دیروز یکی از اعضای شورای شهر از انتخاب گزینه‌های نهایی برای انتخاب شهردار آینده تهران خبر داد. این در حالی است که در ‌‌نهایت منتخبان شورای چهارم بعد از انتخاب ریاست شورای شهر براساس معیارهایی که با تلاش‌های کارگروه تعیین شاخص‌های شهردار تهران به دست آمده؛ از بین آن‌ها فرد لایق را انتخاب کنند. اما در این میان اقبال شاکری، عضو دیگر شورای چهارم شهر تهران اعتقاد دارد بازتاب اخبار رسانه‌ها حاکی از این است که چمران و قالیباف در صدر گزینه‌های تصدی ریاست شورای شهر و شهرداری هستند.

شاکری با اشاره به گمانه‌زنی‌ها درباره انتخاب شهردار و رئیس شورای شهر تهران، ‌می‌گوید: «۳۱ عضو شورا در بررسی گروهی و فردی گزینه هستند و با یکدیگر مشورت می‌کنند، از نظر بنده و دیگر اعضای شورا، مهدی چمران و محمدباقر قالیباف از گزینه‌های مطرح این دو پست هستند».

با این که این روز‌ها بیشتر اخبار پیرامون انتخاب شهردار پایتخت می‌چرخد، ‌تمامی ۳۱ عضو شورای چهارم پایتخت به خوبی می‌دانند که پیش از انتخاب شهردار تهران، انتخاب ریاست شورای شهر باید انجام شود. در حال حاضر مهدی چمران و احمد مسجد جامعی گزینه‌های شاخص اعضا برای ریاست شورای چهارم شهر تهران به شمار می‌روند.

محسن پیرهادی، عضو شورای چهارم شهر تهران با اشاره به این دو گزینه بیان می‌کند: «باید برای انتخاب این دو فرد تمامی اعضای شورا اجماع کنند». او درباره انتخاب مهدی چمران و احمد مسجد جامعی به عنوان دو گزینه‌ اصلی ریاست شورای چهارم توضیح می‌دهد: «مهدی چمران تجربه و سابقه ریاست شورا را چندین دوره برعهده داشته است و همچنین می‌تواند به دلیل این که معمار است نگاه معماری، اسلامی را در شهر دنبال کند بحثی که تا کنون مغفول مانده است.

همچنین مسجد‌جامعی سابقه فرهنگی دارد و خارج از مسائل سیاسی و جهت‌گیری‌ها از جنبه کار‌شناسی و نگاه فرهنگی او می‌توان استفاده کرد و جایگاه مطلوبی در بین اصحاب فرهنگ و هنر دارد».

پیرهادی اعتقاد دارد به این موضوع نباید نگاه سیاسی داشته باشیم، حتی کمیسیون‌های شورای شهر را هم باید به صورت جمعی انتخاب کنیم. آن طور که این عضو شورای شهر تهران توضیح می‌دهد؛ اعضای شورا ۱۲ شهریور تکلیف ریاست شورا و شهردار تهران را مشخص می‌کنند چرا که باید در جلسات قبلی به جمع‌بندی برسیم و در این روز فقط رأی‌گیری انجام شود. او تأکید می‌کند: «باید در جلسات غیررسمی تمامی بحث‌ها صورت بگیرد تا انتخاب رئیس شورا و شهردار تهران به تعویق نیفتد. همچنین باید تمامی اعضا جلسات رسمی و غیررسمی گروه‌های سیاسیشان را در این مدت تشکیل ندهند و تماماً هم و غم خود را روی انتخاب شهردار بدون گرایش سیاسی قرار دهند».

تهران امروز ادامه داده است: به رغم آن که برخی از رسانه‌ها پیش‌بینی می‌کنند که انتخاب شهردار آینده تهران توسط شورای چهارم با تاخیر و کنش‌های بسیاری انجام خواهد شد در نتیجه تا تعیین شهردار بعدی سرپرستی برای شهرداری تهران انتخاب خواهد شد؛ اما محسن پیرهادی، عضو شورای چهارم شهر تهران با رد این موضوع بیان می‌کند: «به دنبال سرپرست نیستیم و در روزهای اول حتما شهردار تهران را انتخاب می‌کنیم».

نکته قابل تأمل دیگری که در لیست گزینه‌های اصلی شهردار آینده پایتخت وجود دارد، این است که محمد باقر قالیباف، یکی از مهم‌ترین گزینه‌های احتمالی مدیریت شهری تهران به شمار می‌رود. پیرهادی درباره گزینه‌های شهردار آینده تهران به این مسأله اشاره می‌کند که قالیباف یکی از گزینه‌های اصلی است، چرا که در دوره قبل نیز تعامل خوبی با اعضای شورای شهر داشته و با سلیقه‌های مختلف کار کرده است؛ حتی سلیقه‌هایی که امروز بر عملکرد قالیباف نقدی دارند در گذشته با اوکار کرده‌اند».

آن طور که این عضو شورای چهارم شهر تهران می‌گوید، هرچند گزینه‌های دیگری نیز در لیست انتخاب شهردار آینده تهران وجود دارد اما مهم‌ترین آن محمد‌باقر قالیباف شهردار فعلی تهران است. پیرهادی حتی به ارائه برنامه ۵ ساله شهر تهران توسط محمد باقر قالیباف اشاره می‌کند و در این باره می‌گوید: «نکته مهمی که در این میان وجود دارد، این است که محمدباقر قالیباف برنامه‌ ۵‌ ساله‌ای را برای شهرداری تهران ارائه کرده است و این برنامه در حال حاضر در اختیار اعضای شورای شهر است». اقبال شاکری، عضو دیگر شورای شهر تهران نیز با اشاره به این که شهردار کنونی پایتخت یکی از گزینه‌های قوی برای انتخاب شهردار آینده تهران است، بیان می‌کند: «هرچند به صورت رسمی نظر سنجی درباره گزینه‌های مطرح شده انجام نشده است اما برآیند بازتاب اخبار رسانه‌ها گویای این است که چمران و قالیباف از اقبال بیشتری برخوردار هستند ولی به هر ترتیب باید تا روز موعود صبر کرد».

اعتماد نیز به نقل دیدگاه‌ها و گزینه‌های دو جناح شورای شهر تهران اقدام کرده و نوشته: در‌‌ همان زمانی که اعضای آینده پارلمان شهری، مشغول بحث درباره صدر بلدیه دارالحکومه بودند، فراکسیون اصلاح طلب شورای شهر، جلسه‌ای را ترتیب داد و با گرفتن نظرات اعضای خود، به ۵ نام نهایی رسید. برخی از اعضای این فراکسیون مانند محسن سرخو و ولی الله شجاع پوریان با اعلام این که فراکسیون مزبور از این ۵ نفر درخواست برنامه جامع کرده، گفتند رأی گیری در بین این اشخاص نیز نشان داده محسن هاشمی بیشترین اقبال را دارد. این چهره‌ها تأکید کردند فعلاشانس اول رأی اصلاح طلبان در موضوع تعیین شهردار، با مدیرعامل سابق متروی تهران است که بار‌ها گفته اولویت اول کاری او در شهرداری، توسعه حمل و نقل عمومی، به ویژه مترو است. زمانی که اصلاح طلبان در شش و بش تعیین شهردار مد نظر خود بودند، از اصولگرایان خبر رسید که اجماع تقریبی آن‌ها بر سر ماندن محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران، کمرنگ‌تر از سابق شده است.

مجتبی شاکری، از اعضای اصولگرای شورای چهارم به خبرگزاری ملت گفته اصولگرایان ۱۵ کاندیدا را برای ارزیابی شاخص‌های شهرداری معرفی کرده‌اند تا از بین این کاندیدا‌ها هرکدام بیشترین امتیاز را کسب کرد، انتخاب خواهد شد. او از اشخاصی مانند فتاح، زاکانی، بذرپاش، قاسمی، قالیباف و چند کاندیدای دیگر نام برد، ولی درست در‌‌ همان روز اعلام این اسامی، علی نیکزاد، وزیر سابق راه دولت احمدی‌نژاد نیز اعلام کرد برای نشستن روی صندلی شهردار تهران، با اعضای شورای چهارم مشغول مذاکره است. هر چند او گفت مستقل وارد این میدان شده، ولی اخبار رسیده نشان می‌دهد برخی از اعضای اصولگرای شورا، با او دیدار و گفت‌و‌گو داشته‌اند.

رونامه بهار هم در‌باره آخرین گمانه‌زنی‌ها برای انتخاب شهردار نوشته است: «محسن هاشمی» به شهرداری تهران نزدیک شد. بهار نوشته: انتخاب شهردار تهران با اعلام اسامی تازه‌ای از افرادی که برای شهرداری تهران مطرح شده‌اند، وارد مرحله تازه‎ای شد. همزمان با طرح این نام‌ها رسانه‌های نزدیک به اصولگرایان که حالا از پیگیری کابینه دولت فارغ شده‌اند، دیروز پروژه حمایت از شهردار مورد نظرشان را برای شهرداری تهران کلید زدند، درعین‌حال احمد مسجد جامعی، محسن هاشمی را به عنوان گزینه نهایی مورد نظر اصلاح‌طلبان معرفی کرد.

مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران، دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری موج‌ با اشاره به این‌که اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر تهران «محسن هاشمی» را ‌‌گزینه نهایی خود باور دارند، گفت: به احتمال بسیار «هاشمی» گزینه نهایی است. البته هنوز انتخاب بعضی از گزینه‌ها برای شهردار آینده تهران باز است.

وی ادامه داد: «برخی از افراد هستند که به عنوان نامزد شهردار آینده مطرح هستند که در توانمندی‌ آنان هیچ شکی نیست و باید از ظرفیت‌های آن‌ها کمال استفاده را کرد». مسجد جامعی گفته نام مصطفی سلیمی، هم به عنوان نامزد مطرح است و حتی کمک‌هایی نیز در بعضی دوران داشته است. سخنان مسجد جامعی تنها خبر دیروز درباره شهردار آینده تهران نبود. خبرگزاری ایلنا هم در خبری نوشت که معصومه ابتکار، عضو شورای سوم شهر تهران هم قرار است برنامه‌هایش را برای شهردارشدن به اعضای منتخب دوره چهارم شورا ارائه کند. از طیف اصولگرای شورای چهارم هم خبرهای تازه‌ای منتشر شد، پرویز سروری، از اعضای اصولگرای شورای چهارم در مصاحبه‌ای تلویزیونی نام هشت نفر را برای تصدی پست شهرداری تهران مطرح کرده است: «محمد باقر قالیباف، محسن هاشمی، مهرداد بذرپاش، حسین طلا، معصومه ابتکار، صفدر حسینی، رستم قاسمی و محسن مهر علیزاده». آنچه سروری گفته ترکیبی از افراد مطرح برای شهرداری تهران از میان گزینه‌های اصلاح‌طلبان و اصولگرایان هستند هرچند نام بذرپاش و طلا در این بین تازه به گوش می‌رسد اما بذرپاش چندی پیش هر رایزنی را برای حضورش در شهرداری تهران تکذیب کرده بود.

دیروز روزنامه کیهان از شهردار شدن محمد باقر قالیباف حمایت کرد و به منتقدان او تاخت. این روزنامه دیروز با حمایت مستقیم از ادامه شهرداری قالیباف برای سومین دوره پیاپی از اصلاح‌طلبان عضو شورای چهارم به عنوان «اقلیتی» نام برد که «با همراهی جریان سیاسی و رسانه‌ای افراطی» درصدد کنار زدن قالیباف از شهرداری تهران هستند و سعی دارند در میان اصولگرایان شورا انشقاق ایجاد کنند.

انتقال پرونده هسته‌ای به وزارت خارجه: آری یا خیر؟

احتمال تغییر نهاد مذاکره‌کننده هسته‌ای که این روز‌ها به طور جدی مطرح شده، امروز مورد توجه روزنامه شرق قرار گرفته است. این روزنامه نوشته: اگرچه رسانه‌ها از احتمال انتقال پرونده هسته‌ای از شورای‌عالی امنیت ملی به وزارت‌خارجه سخن می‌گویند، اما اهالی این وزارتخانه خبر می‌دهند که هنوز تصمیمی در این مورد گرفته نشده ‌است. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه در حاشیه جلسه هیات دولت، در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود مذاکرات درمورد پرونده هسته‌ای از شورای امنیت به وزارت خارجه منتقل خواهد شد، گفت: «در این زمینه رییس‌جمهوری تصمیم می‌گیرد و هنوز انتقال مسئولیت مذاکرات هسته‌ای به وزارت خارجه ابلاغ نشده است.

این روزنامه دیدگاه‌های سه کار‌شناس و فعال سیاسی را در این باره مورد توجه قرار داده است. حمیدرضا ترقی این کار را نیازمند اجماع نظام دانسته و گفته: در مورد انتقال پرونده هسته‌ای از شورای‌عالی امنیت ملی به وزارت‌خارجه، هنوز تصمیمی گرفته نشده‌ است.

طبیعتا وقتی پرونده هسته‌ای در اختیار شورای امنیت ملی کشور است، به این مفهوم است ‌هر تصمیمی که در رابطه با موضوع هسته‌ای گرفته شود، تصمیمی اتخاذ شده توسط مجموعه نظام و بالا‌ترین بخش تصمیم‌گیری کشور در حوزه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل است که این امر می‌تواند پشتوانه محکم این تصمیم باشد. در این شرایط گروه تصمیم‌گیرنده از قدرت و اقتدار بیشتری در عرصه تصمیم‌گیری برخوردار خواهد بود. اگر هدایت این پرونده به دولت و وزارت‌خارجه سپرده شود ممکن است در مقطعی تصمیمی در آن بخش اتخاذ شود یا قول و قراری گذاشته شود که بقیه بخش‌های نظام خود را به آن تصمیم مقید و پایبند ندانند. در این صورت ضمانت اجرایی چنین تصمیمی کاهش می‌یابد. در این شرایط اگر طرف مذاکره‌کننده غربی، سطح مذاکره‌کننده ایرانی را همسطح خود یا در سطح بالا نداند، امکان نتیجه‌گرفتن از مذاکره کم می‌شود. این نگرانی در مورد شرایط دولت فعلی و با وزارت‌خارجه فعلی نیز وجود دارد. اگرچه دولت جدید می‌تواند ترکیب شورایعالی امنیت ملی کشور و ترکیب هیات مذاکره‌کننده ایرانی را تغییر دهد و ماموریت شورایعالی امنیت ملی در زمینه هسته‌ای را به وزارت‌خارجه بدهد اما این در صورتی موفقیت‌آمیز خواهد بود که تصمیم وزارت‌خارجه، پشتوانه و ضمانت اجرایی نظام را داشته باشد. وزارت‌خارجه زیرمجموعه دولت و شورای امنیت تعریف می‌شود و در سطح پایین‌تری قرار دارد، در این صورت قدرت تصمیم‌گیری و اختیارات در قالب مذاکره کاهش پیدا می‌کند و این موجب عدم موفقیت می‌شود.

منعی برای این وجود ندارد که برای انتقال پرونده به وزارت‌خارجه تصمیم گرفته شود، اما این موضوع نیازمند اجماع مقامات بالای نظام است. طبیعتا زمانی‌که رییس‌جمهوری و مقام‌معظم‌رهبری در مورد واگذاری پرونده هسته‌ای به وزارت‌خارجه تصمیم بگیرند، این وزارتخانه از جایگاه و سطح مناسبی برای مذاکره برخوردار خواهد شد.

امیرحسین زمانی‌نیا، مذاکره‌کننده سابق بهتر دانسته که وزارت‌خارجه و شورای امنیت ملی با هم مسئول این کار باشند. وی گفته: از توافق‌های صورت‌ گرفته در مورد این موضوع خبر ندارم اما نظر شخصی من این است که رویکرد کلی تیم جدید دولت اینگونه است که پرونده هسته‌ای باید با همکاری دو نهاد شورایعالی امنیت ملی و وزارت‌خارجه با یکدیگر پیش برود. وزارت‌خارجه و شورایعالی امنیت ملی، به‌تنهایی نمی‌توانند در مورد این پرونده به نتیجه برسند. موضوع هسته‌ای یک موضوع ملی و مربوط به نظام است که مذاکره در مورد آن باید به‌صورت تیمی و گروهی صورت گیرد. در این مذاکره حتما هم شورایعالی امنیت ملی درگیر خواهد بود و هم وزارت‌خارجه تا هر دو با هم این پرونده را به پیش ببرند.

سیدجلال ساداتیان، استاد دانشگاه هم تجربه کارساز «ظریف» را مورد توجه قرار داده و گفته: به چند دلیل با سپردن پرونده به وزارت خارجه موافق هستم: ۱ـ وزیر خارجه‌ای که رای‌اعتماد گرفته، فرد صالح و دیپلمات توانا و باتجربه‌ای است. ۲ـ ظریف سرپرست گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای بوده که در سایه دبیر شورایعالی امنیت ملی آن زمان کار کرده است. ۳ـ مذاکره در حوزه روابط بین‌الملل جزو وظایف طبیعی و بدیهی وزارت‌خارجه است و استثناهای سابق نباید قاعده شود. ۴ـ تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای دولت اصلاحات تیم قوی‌ای بود که نگذاشت پرونده هسته‌ای ایران امنیتی شود. حال که رییس آن تیم مذاکره‌کننده رییس‌جمهور شده بهتر است پیگیری مذاکرات در وزارت خارجه انجام شود.

برنامه رحمانی فضلی تقویت احزاب حرفه‌ای است

روزنامه‌های اصلاح‌طلب از سخنان وزیر کشور در مورد برنامه‌های خود استقبال کرده‌اند. اعتماد اشاره کرده که برنامه رحمانی فضلی تقویت احزاب حرفه‌ای است و نوشته: رحمانی فضلی، وزیر کشور دولت یازدهم در نخستین حضور خود در جمع خبرنگاران حاضر در حیاط پاستور در حاشیه جلسه هیأت دولت از ایجاد تغییرات ساختاری در وزارت کشور خبر داد و تقویت احزاب حرفه‌ای را از برنامه‌های این وزارتخانه در دولت جدید دانست. وعده‌‌ای که پیش از آن رئیس جمهور در دوران تبلیغات و بعد از آن بر زبان آورده بود حالاوزیر کشور در نخستین روزی که به سر کار رفت افق کاری خود را تحقق این وعده دانست و درباره برنامه‌های در دست بررسی وزیر کشور اظهار داشت: «در حال انجام ارزیابی‌های اولیه هستیم که ان شاءالله بر اساس این ارزیابی‌ها در ساختار باید با توجه به رویکردی که آقای روحانی دارند تغییراتی انجام دهیم و در این راستا تقویت بخش توسعه محوری و پس از آن فعال کردن همکاران جدیدمان در ستاد و بعد از آن در استان‌ها مورد توجه قرار خواهد گرفت». وی در پاسخ به این سؤال که در راستای توجه به احزاب و گروه‌های سیاسی چه اقدامات عملی انجام خواهید داد، گفت: «در جهت قانونمند کردن، شفاف کردن، پاسخگو بودن و ضابطه‌مند کردن احزاب تلاش می‌کنیم. نیت ما این است که در کشور احزاب حرفه‌ای قوت پیدا کنند و ما در این راستا حتما با احزاب نشست‌های دوره‌ای خواهیم داشت». اما نقطه قابل توجه دیگر در اظهارات روز گذشته وزیر کشور، ابراز امیدواری او نسبت به بازگشایی خانه احزاب بود. رحمانی فضلی در این باره و در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا خانه احزاب امیدی به فعال شدن داشته باشد، اظهار کرد: ان شاءالله. این سخن وزیر کشور در حالی بیان شد که مهرماه سال ۹۰، وزارت کشور دولت دهم در اقدامی غیرمنتظره، با تعویض قفل‌های دفتر خانه احزاب، مانع ورود اعضای این تشکل دولتی به ساختمان شده بود.

آذر منصوری هم در همین روزنامه به ضرورت‌های احزاب قوی و شناسنامه‌دار پرداخته و نوشته: موضع گیری وزیر کشور دولت یازدهم درست یک روز بعد از مراسم معارفه درباره احزاب خود گویای رویکرد متفاوت دولت جدید به احزاب است. تأکید بر حضور احزاب قوی و شناسنامه دار در فضای سیاسی کشور با هر هدفی چه پاسخگویی در مقابل رفتار‌ها و چه کارکردهای چندگانه‌ای که در توان احزاب قوی و شناسنامه دار است به ضرورتی غیر قابل انکار در دنیای امروز تبدیل شده است. نمی‌توان از دمکراسی سخن گفت اما برای این این رکن دموکراسی محدودیت و برای فعالان آن محرومیت ایجاد کرد. نمی‌توان شعار دفاع از حقوق مردم سر داد اما به لوازم آن تن نداد: رکنی از جامعه مدنی که در هشت سال گذشته با عدم حمایت و محدویت‌های بی‌سابقه مواجه شده است. در اثبات نقش دولت‌های مستقر همین استدلال بس که دولت احمدی‌نژاد در بدو سکانداری قوه مجریه یارانه احزاب را قطع و از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب برای اعمال بیشترین فشار به احزاب منتقد بهره گرفت. تا حدی که وزارت کشور دولت نهم و دهم بیشترین نقش را در توقف فعالیت و اعلام حکم انحلال دو حزب تأثیرگذار و البته منتقد جدی سیاست‌ها و رویکرد‌های دولت مستقر ایفا کرد. از سوی دیگر خانه احزاب که می‌توانست برای تقویت این نهاد مدنی و تعامل بین جریان‌های سیاسی موثر باشد را به تعطیلی کشاند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳۷۸
انتشار یافته: ۴۴
احسنت بر مرکز پژوهشهای مجلس که حرف دل جوانان و حرف منطق را زد،لطفا هرچه سریعتر سربازی اجباری را لغو کنید تا در همه امور گشایش صورت گیرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
تو رو خدا این طرح هم مثل همه طرحهای کشور نشه که خاک میخوره و بیست سال دیگه میخواد به نتیجه برسه من به عنوان کسی که دارم در بهترین دانشگاه کشور تحصیل میکنم وقتی فکر میکنم بعد از دکتری باید برم و دو سال از بهترین سالهای عمرم رو تلف کنم واقعا زجر میکشم
آفرین بر مرکز پژوهش مجلس،تنها راه چاره مشکلات لغو کامل سربازی اجباری و حرفه ای و داوطلبانه شدن نیروهای مسلح است.
البته باید به این نکته توجه داشت که سربازی اجباری باید کلا لغو شود نه اینکه اسم و مدلش عوض شود که باز مشکلات سر باز می کنند.
من سال 89 رفتم ولی فکر میکنم خیلی بهتره این سیستم اصلاح بشه و سرباز حرفه ای بشه ، مشکلاتی که توی سربازی هست رو خیلی از مسئولین هم میدونن ولی نمیخوان تایید اش کنن ، این تابو که سربازی به صورت حرفه ای در بیاد اگر بشکنه فکر میکنم فواید اش بیش از تصور باشه .
همین سربازیو از 21 ماه برگردونین 18 ماه فعلا جون هر کی دوس دارین
باسلام واحترام بسی جای خوشحالی است که در همین مقطع هم به این موضوع فکر شده. اطمینان خاطر داشته باشید که این خواست همه ملت شریف ایران است که به این گونه مشکلات بطور جد رسیدگی و چاره اندیشی شود. نه فقط در حد پژوهش واظهار نظر باشد . ما از دولت جدید این در خواست را داریم که مشکل سربازی را برای همیشه حل وفصل نمایند.حقیقتآ بهترین راهکار حذف سربازی اجباری وحرکت به سمت سربازی حرف ای است. انشاا... با همت وتلاش نمایندگان این موضوع به ثمر بشیند... ومن ا......
با حذف سربازی اجباری و نیز تبدیل دوره پنج ساله توسعه به چهار ساله کاملا موافقم.دو طرح بسیار منطقی.
ما که خدمت رفتیم 90روزهم اضافی یرامون زدند همچنان بیکارکارتمون داره خاک میخوره ولی بعضی ها با پارتی آشنا داشتند معاف شدندوالان کاردولتی دارن.!!!
من نظر کردم اگه سربازی اجباری حذف بشه و یا بتونم تنها پسرم رو با داشتن 28 ماه سابقه جبهه خودم معاف کنم ( که ظاهرا نمیشه ) .... واقعا عمر تلف میشه الان که زمان جنگ های تن به تن با شمشیر نیست که اینهمه سرباز نیاز باشه واقعا سربازی باید حرفه ای شود .
از وقتی چشممو وا کردم همینجوری دارم کار می کنم . 4 سالم درس خوندیم. الانم 2 سال باید برم خدمت . خنده داره به خدا . زندگی داریم میکنیم ؟
بعد از 6 سال سابقه کاری و اینکه حدود 30 نفر نیروی کار مستقیم داشتم،آمدم خدمت سربازی و فقط وقت تلف می کنم
تمام مشتری هایی که در طول 6 سال تلاش شبانه روزی بدست آورده بودم،به دلیل اینکه نمی توانم وقت بگذارم،از خدمات شرکت ناراضی شده اند.
بعد همه میگن برو سربازی مرد شی،به خدا وقتی می بینم ماحصل تلاشهایم داره از بین می ره افسرده میشم
چرا منی که از نوجوانی دنبال کار و زندگی بوده ام و به جای انواع تفریح هایی که سایر دوستانم انجام می دادند
و تنها هدفم تلاش برای ساختن زندگی ام بوده است،باید در اوج فعالیت های شرکت،21 ماه شرکت را تعطیل کنم
آیا واقعا این کار به مرد شدن من کمک می کنه؟
چرا باید سن کسب و کار تو جامعه دیر شروع بشه؟ اونوقت که دیگه خلاقیت و زمانی برای ریسک وجود نداره و خیلی حرف های دیگه
به امید عاقبت بخیری تمام جوانان گل ایران زمین
پاسخ ها
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
این سربازی اجباری غیرحرفه ای بخدا با روح کارآفرینی مشکل داره، با 30 سال سن و 4 سال سابقه کار و 4 تا نیروی کار اومدم خدمت فکر می کنید چی شده؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
چه قدر شرکت شرکت کردی ؟ چه جوری بدون سربازی رفتن شرکت زدی ؟
خواهشمندیم سربازیحرفه ای شود،2 سال از زندگی جلو می افتیم
الحق و الانصاف مسأله سربازی به شکل کنونی ظلم بسیار بزرگی در حق چوانان این مملکت است و نمی دانم با وجود این که همه به این مسإله واقفند چرا هیچ کسی در این راستا اقدامی نمی کنه.
یعنی میشه ما هم سربازی نریم؟؟؟؟ولی من که چند روز دیگه راهی هستم ولی امیدوارم اینطوری بشه.
می خوام بدونم مگر چی میشه که سربازی حذف بشه.به خدا اگه پول بدن همه تقاضا می دن و میرن سربازی و کسی هم که دانشجو هست ترسی از این موضوع نخواهد داشت.اگه مرد شدن به 4 یا 5 روز حموم نرفتن و دستشویی شستن و خشم شب هست من که دوست ندارم مرد باشم.فقط ترمزی دو ساله هست که طرف هر چیز تو دانشگاه یاد گرفته فراموش کنه.تازه به نظر من بعد از سربازی نمی شه درس خوند.اخه همه چیز که خوش گذرونی سربازی نیست که.بقیه چیزها هم مهم هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
دوست عریر صلاح مملکت دوست داشتنی نیست . اگر لازم باشه باید رفت ولی مدت 2 سال هم ریادیه هم ظلمه
این سیستم نظام وظیفه مربوط به بیش از 80 سال پیش است! زمانی که اکثر مردم بیسواد و یا کم سواد بودند و سربازی برای پسران در کنار ایجاد نیروی آماده نظامی، به نوعی یک دوره فشرده دو ساله آموزش زندگی اجتماعی و قانونمداری بود. در حالی که در عصر تکنولوژی، هدف دوم (آموزش دو ساله) کاربرد خود را از دست داده است. بنابراین هدف نظام وظیفه باید ایجاد یک نیروی نظامی حرفه ای و پیشرفته باشد.
حداقل بکننش 18 ماه
من که سربازیم ۵۶ ماه طول کشید ( البته با ماه های اسارت ) ولی بهتر است که همه دوره اموزشی را بگذرانند
من حاظرم 4سال سربازی بروم ولی حداقل فیلرترینگ رو حذف کنن دهنمون سرویس شد :|
برای آنکه آماری از رای مردم ، در دست مسئولین ، برای رفع مشکلات جوانان باشد:

موافقین حذف سربازی اجباری + بدهند

مخالفین حذف سربازی اجباری - بدهند
واقعا نمیدونم متعجب هستم یک نگاه به وضعیت الان بکنید جوانان 30 ساله شده اند ازدواج نکردند شغل مطمئن ندارند خیلی ها هم که کلا سربازی نرفتن و از همه چیز باز مانده اند چرا جوان ما به 18 سال که میرسد به جایی فراهم کردن آینده درسی یا شغلی و کمک به جوانان فقط به بهانه مرد شدن کلا جهت زندگی یک جوان را عوض میکنن و اون فرصت شروع زندگی خوب را از اون میگیریم من خیلی از جوانان را میبینم که الان 30 سال سن دارند سربازی نرفتن و ازدواج هم نکردن به مشکلاتی که با نداشتن کارت سربازی طرف با آن مواجه خواهد شد اگر کمک نمیکنید جوانان را حداقل جلوی پیشرفت و تعالی آنان را نگیرین.یک نگاهی به جامعه بندازیم میبینیم جوانان سن بالا ازدواج نکرده و آینده شغلی مبهم.
خدمت مقدس سربازی ، برای توانمند کردن نهاد حکومتی یک تمامیت ارضی در رویاروئی با هر گونه بد اندیشی احتمالی بیگانگان به کیان آن می باشد و همۀ آنانی که در آن مجموعه زندگی می کنند (و به ویژه مردان) ، باید با فرا گرفتن آموزه های جنگاوری ، آمادگی لازم را برای "روز مبادا" و پاسداری از میهن و داشته ها ، بیابند؛
بدیهیست هیچ عُذر و بهانه ای از هیچ کس ، برای سر باز زدن از انجام خدمت زیر پرچم ، پذیرفته نیست. از اینروی ، اینکه شماری از پسران ، با هر دلیل و راهکاری!!! از فراگیری فنون دفاعی بی بهره بمانند (و دیگران جور آنان را بکشند!!!) و در زمان نیاز مُلک و میهن به خدمات آنان ، نیز نتوانند به همراه دیگران ، در ایفای نقش و انجام وظایف ملی ، مشارکت داشته باشند ، به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست؛
جا دارد با توجه به بالا بودن زمینه و توان فراگیری سریع جوانان امروز کشور ، موضوع کوتاه کردن دوران خدمت سربازی (همچون بسیاری از کشور های پیشرفته دنیا) ، در دستور کار مسئولین قرار بگیرد و مثلا به عوض آنکه یک جوان مدت 24 ماه از جوانی خود را در شرایط دشوار سربازی بگذراند ، 8 جوان دیگر هر یک به مدت 3 ماه یا 6 جوان به مدت 4 ماه درپادگان ها به فراگیری همه فنون نظامی بپردازند؛ به نحوی که در این راهکار به دلیل بهره وری بهینه از همه مدت دوران سربازی ، در مجموع همه جوانان کشور ، بدون هرگونه استثنائی ، برای خدمت به مام میهن ، به هنگام ضرورت ، آمادگی لازم را بیابند تا در صورت نیاز در کنار اندیشۀ مترقی نوین یعنی " سربازی حرفه ای " ، به کشور خدمت کنند ؛
آیا ذره ای منطق می توان یافت در این راهکار ، که مثلا یک فارغ التحصیل کارشناسی ارشد ( در هر رشته ای که باشد) مأمور شود که درآشپزخانه سربازخونه بر دیگ و قابلمه نظارت کند ، یا در درب پادگان ، آمار ورود و خروج خودرو ها را ، تهیه نماید ، یا در خیابان ها برای رانندگان متخلف ، برگۀ جریمه بنویسد ، یا....... ؟!؟!؟!؟
نظام سربازی باید غیر اجباری بشه برای آنهایی هم که سربازی رفته اند باید مزایایی گذاشت تا در حق آنها هم رعایت انصاف شده باشه .. ما از مردم باید بخواهیم کار کنند و مالیات دهند و با اون پول از کسانی بخواهیم که درست برای امنیت تلاش کنند .. نه اینکه کسانی را مجبور کنیم و آنها هم بی کیفیت خدمت کنند و نتیجه تنزل کیفی همه جنبه های اجتماعی بشود
از هر کسی که نمی خواهد به سربازی برود 12 میلیون بگیرید و 24 ماه به یک سرباز ماهی 500 هزار تومان حقوق بدهید اینجوری حق کسی هم ضایع نمی شود !
من فکر میکنم دوره خدمت به شش ماه کاهش پیدا کنه مناسبتر هست و حتی فکر میکنم برای بانوان هم مناسبه که دوره خدمت شش ماه را طی کنند.یا میشه به عنوان دوره پایان تحصیلی دبیرستان بهش نگاه کرد. با حذف کامل مخالفم
به خدا طرح خوبیه
جوونا امیدوارتر میشن به آینده و اصلا برای یه عده هم شغل ایجاد میشه و آمار بیکاری پایین تر میاد.
یعنی کسی پیدا میشه اصلاحی در این زمینه صورت بده؟؟
حداقل بیش از 30 سرفصل می توان مطرح کرد که مشخص شود بدترین حالت سربازی ،سرباز اجباری هست وصحیح ترین حالت روش سرباز حرفه ای هست که برای هر سرفصل می توان چیزی بیش از20 صفحه نوشت ولی فقط یک جمله کافیه تجربه راتجربه کردن خطاست و وقتی کشورهای دیگه هزینه کردن وبه این نتیجه رسیدن که بهترین روش سربازی ارتش حرفه ای هست چرا ما همچنان باید سرمایه های اقتصادی وانسانی این مملکت رابه صرف یک اعتقاد منسوخ در دنیا بر باد بدیم ( البته چون قبلا این تحقیق رو انجام دادم به راحتی قید کردم 30 سرفصل وهر سرفصل 20 صفحه)
جوری که همه دوستان میگن سربازی نباشه اگه همه نرن پس کی بره؟کارحرفه ای ازنظرمن اینکه اینه که ماخیلی ازکارهای خدماتی را در نیروهامسلح به بخش خصوصی واگذارکنیم و سربازها فقط به انجام کارهای نظامی
اینجا هم اشتغالزای بیشتری خواهیم داشت
هم داوطلب ها فقط میرن سربازی
سلام
یک فکر هم به حال سربازان غایب با سن بالا بکنید 18 سال محرومیت تحمل کردم من
از سایت محترم تابناک متشکرم و تقاضا میکنم یک طوری از مسئولین درخواست بشه این مقاله و نظرات را بخصوص بخوانند . این حرف دل خیلی از جوانان است . دستتان را میبوسم بابت سایت خوبتان .
سربازی اجباری باید وجود داشته باشد ولو فقط 6 ماه ! که سه ماه آموزش نظامی و 3 ماه آموزش مهارتی در یک رشته بخصوص باشه !
به نظر من بهتر است يك دوره اموزش كوتاه بأشد و در زمان صلح سربازي عمومي حذف شود
كاش فكري به حال بچه هايي بشه كه ادامه تحصيل ميدند و فارغ التحصيل مقاطع ارشد و دكترا هستند و البته متخصص.
اين وضعيت افتضاح هستش، سربازي تو اين سن و سال و شرايطي كه همه بايد فكر تشكيل خانواده، ساختن زندگي و آينده و كمك به خود و وطن خود باشيم واقعا دردناكه
من با اینکه سربازی رو پنج سال پیش تمام کردم اما با سربازی اجباری دو ساله به شدت مخالفم. نود و نه درصد کسانی که سربازی رفتن از اینکه دو سال عمرشون تلف شده ناراضی هستند. می گید نه نظرسنجی کنید. به نظر من بهتر آنست که همه مردها ( و حتی زن ها ) سه ماه آموزشی ببینن برای موقع مبادا و دفاع از ممکلت. دفاع همیشگی هم به عهده سربازان حرفه ای , و داوطلبان باشه. به شخصه کیفیت نظامی این سرباز وظیفه ها را در حد صفر می دونم. خدای نکرده اگه جنگی بشه نباید چندان بهشون تکیه کرد و گول تعداد بالای سربازان خودمون رو بخوریم.... به قول معروف : چه یک مرد جنگی چه صد دشت مرد .
چراتک فرزندها رامعاف نمی کنید.ماچه کناهی داریم چراقبلاتک فرزندهارامعاف می کردند تورابخداماراجای خودتان بگذارید.
احسنت بر مرکز پژوهشهای مجلس که حرف دل ما جوونا رو گفتن.چرا باید این همه کشور سربازی اجباری رو حذف کنن اون وقت ما روز به روز مدت سربازیو بیشتر کنیم.مگه ما چند سال عمر میکنیم که 2 سال از بهترین سالهای عمرمون رو سربازی کنیم? !! حداقل مدت سربازی رو فعلا به همون 18 ماه برگردونن...آخه چه معنی میده وقتی اکثر جوانان ناراضی هستن مسولین اصلا توجهی نکنن?!!!!
با حذف سربازی و جایگزینی نیروهای استخدامی،هم عمر جوانان تلف نمیشود و هم نیروهای مسلح تقویت میشوند،همچنین سطح رضایت مردم از نظام بالا میرود.
خواهش میکنم از مسءولین سربازی رو فعلا کم کنن مثل قبل تا بعد. همه سربازهای سال 92 رو مثل قبل در سربازی نگه دارن. الان یه جورایی دارن میگن اشتباه کردی درس خوندی چون هیچ تاثیری در سربازی دیگه نداره. تازه اونی که درسش خوب بوده امریه گرفته به جای تشویق 3 ماه به خدمتش اضافه شده یعنی 24 ماه!
یا خدا مددی
من به عنوان فوق لیسانس بیوتکنولوژی که باید علم خودمو درجهت اعتلای کشورم بکار میگرفتم بمدت 20 ماه از بهترین روزهای جوانیم رو دریک تیپ رزمی و به عنوان افسر رکن 3گردان خدمت کردم و هفته ای دوبار میدان تیر سلاح سبک و سنیگن بودم. چون مسئولیت تمامی آموزشهای گردان به عهده رکن میباشد. البته آموزش نظامی برای همه درکشور لازم است و بنظرم باید خانمها هم آموزش ببینند ولی تمامی مطالب دوره خدمت را میتوان براحتی در عرض دو ماه آموزشی یاد گرفت البته با اصول صحیح. و لذا دیگر نیازی به 20 ماه الافی ندارد. ارتش حرفه ای بهترین راه برای اینکاره
خیلی از جوان های با استعداد به خاطر سربازی نتوانستند ادامه تحصیل بدن!!! خیلی از جوان ها به خاطر سربازی نتوانستند وارد شغلی که به ان علاقه دارند بشن!!! تاثیرات روحی و استرسی خیلی زیادی سربازی به جوان ها وارد کرد!!! سربازی آینده ی خیلی از جوان ها رو خراب کرد!!! یک نمونه از این جوان ها من هستم!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها