بازدید 27563

رأي اعتماد مجلسي‌ها به ده کابینه پیشین

10 دولت بعد از پيروزي انقلاب اسلامي شامل دولت‌هاي ابو‌الحسن بني‌صدر، محمد‌علي رجايي، آيت‌الله خامنه‌اي، اکبر هاشمي رفسنجاني، سيد محمد خاتمي و محمود احمدي‌نژاد براي کابينه‌هاي خود آراي مختلفي از مجلس شوراي اسلامي گرفتند.
کد خبر: ۳۳۷۷۹۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۳ 12 August 2013
دولت بعد از پيروزي انقلاب اسلامي شامل دولت‌هاي ابو‌الحسن بني‌صدر، محمد‌علي رجايي، آيت‌الله خامنه‌اي، اکبر هاشمي رفسنجاني، سيد محمد خاتمي و محمود احمدي‌نژاد براي کابينه‌هاي خود آراي مختلفي از مجلس شوراي اسلامي گرفتند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، 10 دولت بعد از پيروزي انقلاب اسلامي شامل دولت‌هاي ابو‌الحسن بني‌صدر، محمد‌علي رجايي، آيت‌الله خامنه‌اي، اکبر هاشمي رفسنجاني، سيد محمد خاتمي و  محمود احمدي‌نژاد  براي کابينه‌هاي خود آراي مختلفي از مجلس شوراي اسلامي گرفتند.

کابينه اين 10 دولت به همراه آراي نمايندگان به وزاري پيشنهادي به شرح زير است: 

همزمان با پيروزي انقلاب اسلامی ایران طي بهمن ماه سال ۱۳۵۷، دولت جدید نیازمند قانون اساسی جدید بود، بنابراين "حضرت امام خمینی(ره)" بنيان‌گذار جمهوري اسلامي ايران، دستور اجرای انتخابات را برای مجلس خبرگان صادر کرد، سپس با تشکيل اين مجلس، هیئت آن، موظف به نوشتن قانون اساسی جدید شدند؛ این هیئت، قانون اساسی را در روز چهارشنبه دوم آبان‌ماه ۱۳۵۸ به امام(ره) ارائه کردند و نخست وزیر دولت موقت "مهدی بازرگان" آن را به تأیید رساند.
 
قانون اساسی سال ۱۳۵۸، رهبر را به عنوان رئیس دولت، و رئیس‌جمهور و نخست وزیر را به عنوان رؤسای حکومت معین می‌کرد؛ اگرچه سمت نخست‌وزیری در سال ۱۳۶۸ لغو شد.
 
اولین "انتخابات ریاست جمهوری ایران" در روز سه شنبه ۲۵ دی‌ماه سال 1358 برگزار شد، که نتیجه آن پيروزي "ابوالحسن بنی‌صدر" با ۷۵ درصد مجموع آراء بود.

 
 *نخستين رئيس‌جمهور جمهوري اسلامي ايران 

"ابوالحسن بني صدر" در همدان متولد شد، پدرش از روحانیون با نفوذ همدان بود، وي در "دانشگاه تهران"، در رشته‌های اقتصاد و حقوق اسلامی تحصیل کرد، بنی‌صدر نماینده دانشجویان دانشکده حقوق دانشگاه تهران در سال ۱۳۴۱ در کنگره جبهه ملی ایران و مسئولین سازمان دانشجویان جبهه ملی در دانشگاه تهران بود.
 
وي همچنين رهبري گروه کوچکی از دانشجویان مخالف رژیم‌شاه مخلوع را به‌عهده داشت که به دليل فعالیت‌های سیاسی‌اش عليه رژيم ديکتاتوري دستگیر و روانه زندان شد.   
 
 بني‌صدر در روز دوشنبه ۱۵ بهمن‌ماه ۱۳۵۸ کار خود را به عنوان اولين رئيس جمهور ايران آغاز کرد؛ اين درحالي است که وي در روز یکشنبه ۳۱ خرداد ماه سال ۱۳۶۰، توسط پارلمان (مجلس شورای اسلامی) و نهایتاً تأیید امام(ره) به دلیل عدم کفایت سیاسی، از مقام خود عزل شد.
 
دوران ریاست‌جمهوری وي با حاشیه‌های فراوان برای انقلاب اسلامی همراه بود که مهمترین آن انتخاب نخست وزیر، درگیری با حزب جمهوری اسلامی، مجلس و فرماندهی جنگ، بود.


* وزراي کابينه "بني‌صدر" چه کساني بودند؟ 

نخست وزیر: محمد‌علی رجایی
 
وزارت کشاورزی: محمد سلامتی
 
وزارت آموزش و پرورش: محمد‌جواد باهنر
 
وزارت بهداشت: هادي منافی
 
وزارت اقتصاد و دارایی: حسين نمازي   
 
وزارت دادگستری: ابراهيم احدی
 
وزارت‌خارجه: میر حسین موسوی
 
وزارت دفاع: جواد فکوری
 
وزارت بازرگانی: کاظم پور اردبیلی
 
وزارت راه: موسی کلانتری
 
وزارت صنایع: محمد رضا نعمت زاده
 
وزارت فرهنگ و آموزش عالي:حسن عارفی
 
وزارت ارشاد: عباس دوزدوزانی
 
وزارت کار و امو اجتماعي: میر محمد صادقی
 
وزارت کشور: مهدوی کنی
 
وزارت مسکن: محمد شهاب گناآبادی
 
وزارت نفت: جواد تندگویان   
 
وزارت نیرو: حسن عباسپور   
 
 
"شهيد رجايي" چه‌کساني را براي تصدي وزرات در کوتا‌ه‌ترين دولت به مجلس معرفي کرد؟
 
دوران رياست‌جمهوري ابوالحسن بني‌صدر، که به دليل عدم کفايت سياسي وي پايان يافت ورق تازه‌اي براي نظام جمهوري اسلامي ايران رقم زد؛ به دنبال آن " محمد علي رجايي" دومين رئيس دولت نظام جمهوري اسلامي در تاريخ دوم مرداد ماه ۱۳۶۰ رياست کشور را بر عهده گرفت.

" شهيد رجايي" در روز دوشنبه ۱۲ مردادماه ۱۳۶۰ وارد دفتر ریاست جمهوری شد، اين درحالي است که شهيد رجايي کمتر از یک‌ماه در دفتر ریاست جمهوری ماند و در روز یکشنبه ۸ شهریورماه سال ۱۳۶۰، همراه با نخست‌وزیرش "محمدجواد باهنر" ترور شد.   
    
با به شهادت رسيدن شهيد رجايي شورای موقت ریاست جمهوری بار دیگر دفتر را به عهده گرفت و تا روز جمعه ۱۷ مهرماه سال ۱۳۶۰ که "حضرت آيت‌الله خامنه‌ای" برای ریاست جمهوری انتخاب شد، دفتر را به دست داشت.  

محمدعلی رجایی در ۲۵ خرداد ۱۳۱۲ در قزوین متولد شد. پدرش عبدالصمد نام داشت و از کسبه و بازرگانان قدیم قزوین و تهران بود. وي تحصیلات ابتدایی را در قزوین به پايان رساند و در سن ۱۳ سالگی به تهران رفت و از روی خودساختگی، که در شخصیت والاي وي بود به کار و فروشندگی (که در آن دوران بسیار مرسوم بود)، در جنوب شهر مشغول به کار شد.  

رجايي در ۱۷ سالگی به آموزشگاه گروهبانی نیروی‌هوایی رفت و هم‌زمان با تحصیل با احزاب و گروه‌های سیاسی مخالف شاه مخلوع ايران (همچون فداییان اسلام) آشنا شد، در جلسات "آيت‌الله سید محمود طالقانی" شرکت می‌کرد و از طرفداران طالقانی بود و ضمن حضور در ارتش، مخفیانه با فداییان اسلام فعالیت می‌کرد.  
 
رجايي پس از ماجراهایی از ارتش بیرون آمد و یک سال در شهرستان بیجار به معلمی پرداخت و سپس در سال ۱۳۳۵ برای ادامه تحصیل به دانش‌سرای عالی رفت و در ۱۳۳۸ از آنجا فارغ‌التحصیل شد؛ وي همچنين با انجمن‌های اسلامی دانشجویان نيز همکاری داشت.
 
شهيد رجايي در سال ۱۳۳۸ پس از اتمام تحصیل در دوره کارشناسی ارشد آمار به قزوین بازگشت و با عضویت در نهضت آزادی ایران به فعالیت‌های سیاسی خود ادامه داد و در جریان فعالیت‌های سیاسی و پخش اعلامیه دستگیر شد و ۵۰ روز را در زندان گذراند.؛ وي پس ‍ آزادى از زندان با "شهيد باهنر" به سازماندهى مجدد هيئت‌های موتلفه اسلامی پرداخت.
 
رجايي همگام با فعاليت‌هاى سياسى به خدمات فرهنگى از جمله تدريس در مدارس "كمال و رفاه"، همكارى با بنياد رفاه و تعاون اسلامى با همكارى شهيد "آيت الله دكتر بهشتى" و "شهيد دكتر باهنر" و "آيت‌الله هاشمى رفسنجانى" نیز مشغول بود.   
 
در سال ۱۳۵۳ رژیم ديکتاتوري سابق، وی را دستگیر و چهار سال در زندان با شدیدترین شکنجه‌های ساواک گذراند؛ قراردادن او در قفس طوطی و کشیدن ناخن‌های پا تنها بخش کوچکی از زندگی رجایی به‌عنوان با سابقه‌ترین زندانی سیاسی زمان خود است.    
 
رجايى در سال 1357 با اوج‌گيرى انقلاب اسلامى همراه ديگر زندانيان سياسى آزاد شد و بلافاصله وارد مبارزات سياسى و فرهنگى شد و به اتفاق عده‌اى از همكارانش براى بسيج و سازماندهى مبارزات مخفى معلمان مسلمان تلاش كرد و موفق به ايجاد انجمن اسلامى معلمان شد.     
 
*اعضای کابينه دولت شهید رجایی                                                                             
 
وزارت آموزش و پرورش: محمد‌جواد باهنر،157 راي موافق   
 
وزارت ارشاد اسلامی: عباس دوزدوزانی،169 راي موافق
 
وزارت اقتصاد و دارایی:حسین نمازی، 150 راي موافق
 
وزارت امور خارجه: میر حسین موسوی، 126 راي موافق
 
وزارت بارگانی: حسین کاظم‌پور اردبیلی، 114 راي موافق
 
وزارت بهداری: هادی منافی، 169 راي موافق
 
وزارت پست و تلگراف و تلفن: محمد قندی، 169 راي موافق               
 
وزارت دادگستری: سید محمد اصغری،134 راي موافق
                                            
وزارت دادگستری: ابراهیم احدی،129 راي موافق   
 
وزارت دفاع: جواد فکوری،169 راي موافق     
 
وزارت صنایع و معادن: محمدرضا نعمت‌زاده، 169 راي موافق             
 
وزارت فرهنگ و آموزش عالی: حسن عارفی،169 راي موافق
 
وزارت کار و امور اجتماعی: محمد میر محمد صادقی، 156 راي موافق
 
وزارت کشاورزی: محمد سلامتی، 169 راي موافق       
 
وزارت کشور: محمدرضا مهدوی کنی، 169 راي موافق
 
وزارت مسکن و شهرسازی: محمدشهاب گنابادی، 169 راي موافق
 
مشاور در امور اجرایی: بهزاد نبوی، 169 راي موافق
 
مشاور و سرپرست سازمان بهزیستی: محمد علی فیاض‌بخش، 169 راي موافق
         
مشاور و سرپرست سازمان برنامه و بودجه: موسی حبیب اللهی، 162 راي موافق
 
وزارت نفت: جواد تندگویان، 155 راي موافق
 
وزارت نیرو: حسن عباسپور، 169 راي موافق
 
وزارت راه و ترابری: موسی کلانتری، 169 راي موافق
 
مشاور و سرپرست شرکت ملی فولاد: محمد احمد زاده، 169 راي موافق

 
* راي اعتماد خانه ملت به کابينه "رهبري" چگونه بود؟

سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در ۱۰ مهر ۱۳۶۰ برگزار شد، این انتخابات مصادف با حمله عراق به كشورمان بود، در این انتخابات ۴۶ نفر ثبت‌نام کردند که ۴۲ نفر یعنی ۹۱ درصد نامزدهای ثبت نامی توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شدند.
 
"حضرت آيت‌الله خامنه‌ای"
، "سید علی اکبر پرورش"، "حسن غفوری‌فرد" و "سیدرضا زواره‌ای" نامزدهای این دوره از انتخابات بودند و در نهایت "حضرت آيت‌الله خامنه‌ای" (رهبر معظم انقلاب)، با کسب ۱۵ میلیون و ۹۰۵ هزار و ۹۸۷ رای (۹۵٪) از مجموع ۱۶ میلیون و ۸۴۷ هزار و ۷۱۷ رای ماخوذه رئیس جمهور ایران شدند و مير حسين موسوي به عنوان نخست وزير سومين دولت منتخب جمهوري اسلامي ايران منصوب شد.  

"حضرت آيت‌الله سیدعلی‌ خامنه‌ای" در ۲۴ تیر  ماه سال ۱۳۱۸، در مشهد مقدس متولد شد. ايشان سومین رئیس‌جمهور ایران از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۸ در دو دوره پیاپی هستند.
 
رهبر معظم انقلاب اسلامي تا ۱۹ سالگی تحصیلات خود را در حوزه علمیه مشهد و حوزه علمیه نجف فرا گرفتند و پس از آن برای تحصیلات عالی به حوزه علمیه قم رجعت کردند، ايشان در این حوزه با معمار کبير انقلاب اسلامي آشنا شدند؛ حضرت آيت‌الله خامنه‌ای در جوانی با جنبش‌های مخالف حکومت پادشاهی پهلوی همراه و نخستین بار پس از حادثه ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ دستگیر و به زندان انداخته شدند.
 
با اوج‌گیری اعتراضات مردمی در سال ۱۳۵۷ و آزادسازی تعدادی از زندانیان سیاسی از سوی حکومت به منظور گسترش فضای سیاسی، حضرت آيت‌الله خامنه‌ای پس از واپسین دوره تبعیدشان به مشهد بازگشتند.
 
به دنبال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در بهمن همان سال، رهبر فرزانه انقلاب به عضویت شورای انقلاب درآمدند و در سال ۱۳۵۹ به نمایندگی مردم تهران در نخستین مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند.
 
ايشان پس از رحلت بنيانگذار کبير انقلاب اسلامي در سال ۱۳۶۸ به عنوان دومین ولی فقیه به رهبری ملت ایران منصوب شدند.
  
*اعضای کابينه اول میرحسین موسوی          
                     
وزارت آموزش و پرورش: علی اکبر پرورش،146 راي موافق
 
وزارت ارشاد اسلامی: عبدالمجید معادی‌خواه،137 راي موافق
 
وزارت ارشاد اسلامی: سیدمحمد خاتمی، 121 راي موافق
 
وزارت اقتصاد و دارایی: حسین نمازی، 148 راي موافق
 
وزارت امور خارجه: علی اکبر ولایتی، 155 راي موافق
 
وزارت بازرگانی: حبیب الله عسگراولادی، 131 راي موافق
 
وزارت بازرگانی: حسن عابدی جعفري، 134 راي موافق
 
وزارت بهداری: هادی منافی، 124 راي موافق
 
وزارت پست، تلگراف و تلفن: مرتضی نبوی، 153 راي موافق
 
وزارت جهاد سازندگی: بیژن نامدار زنگنه، 110 راي موافق
 
وزارت دفاع: محمد سلیمی، 102
 
وزارت راه و ترابري: هادی نژادحسینیان، 146 راي موافق
 
وزارت سپاه: محسن رفیق دوست، 139 راي موافق
 
وزارت صنایع سنگین: بهزاد نبوی، 125 راي موافق   
 
وزارت فرهنگ و آموزش عالی: محمدعلی نجفی، 135 راي موافق
 
وزارت کار و امور اجتماعی: ابوالقاسم سرحدی زاده، 121 راي موافق
 
وزارت  کار و امور اجتماعی: احمد توکلی، 105 راي موافق
 
وزارت کشاورزی: عباس علی زالی، 107 راي موافق
 
وزارت کشاورزی: محمد سلامتی، 120 راي موافق
 
وزارت کشور: علی اکبر ناطق نوری، 174 راي موافق
 
وزارت کشور: محمدشهاب گنابادی، 132 راي موافق
 
مشاور در امور اجرایی: بهزاد نبوی، 134 راي موافق
 
مشاور در امور اجرایی: غلامرضا آقازاده، 117 راي موافق
      
مشاور و سرپرست سازمان بهزیستی: محمود روحانی، 154 راي موافق
 
مشاور و سرپرست سازمان بهزیستی: محسني اژه‌ای، 121 راي موافق
 
مشاور و سرپرست سازمان برنامه و بودجه: محمدتقی بانکی، 158 راي موافق
 
وزارت معادن و فلزات: حسین موسویان، 113 راي موافق
 
وزارت معادن و فلزات: حسین نیلی، 102 راي موافق
 
وزارت نفت: سیدمحمد غرضی، 141 راي موافق
 
وزارت نیرو: حسن غفوری فرد، 108 راي موافق 
 
*اعضای کابينه دوم میرحسین موسوی
 
وزارت آموزش و پرورش: سید کاظم اکرمی، 122  راي موافق
 
وزارت ارشاد اسلامی: محمد خاتمی، 158 راي موافق
 
وزارت اطلاعات: آيت‌الله محمدی ری شهری، 176 راي موافق
 
وزارت امور اقتصادی و دارایی: حسین نمازی، 106 راي موافق
 
وزارت امور خارجه: علی اکبر ولایتی، 166 راي موافق
 
وزارت بازرگانی: حسین جعفری، 156 راي موافق
 
وزارت  بهداری: علی رضا مرندی، 174 راي موافق
 
وزارت  پست، تلگراف و تلفن: مرتضی نبوی، 140 راي موافق
 
وزارت جهاد سازندگی: بیژن نامدار زنگنه، 161 راي موافق
 
وزارت دادگستری:حسن حبیبی، 176 راي موافق
 
وزارت راه و ترابری: هادی نژادحسینیان، 190 راي موافق
 
وزارت سپاه: محسن رفيق دوست، 154 راي موافق
 
وزارت صنایع: غلامرضا شافعی، 187 راي موافق
 
وزارت صنایع سنگین: بهزاد نبوی، 106 راي موافق
 
وزارت فرهنگ و آموزش عالی: ایرج فاضل، 178 راي موافق
 
وزارت کار و امور اجتماعی: ابوالقاسم سرحدی زاده، 162 راي موافق
 
وزارت کشاورزی: عباس علی زالی، 141 راي موافق
 
وزارت کشور، علی اکبر ناطق نوری ، 170 راي موافق
 
مسکن و شهرسازی: سراج الدین کازرونی، 174 راي موافق
 
وزارت معادن و فلزات: حسین نیلی، 106 راي موافق
 
وزارت نفت: سید محمد غرضی، 154 راي موافق
 
وزارت نیرو: حسن غفوری فرد، 179 راي موافق
 

راي اعتماد خانه ملت به کابينه دولت "سازندگي" چگونه بود؟

پنجمين دوره رياست جمهوري پس از ارتحال جان‌گداز بنيان‌گذار انقلاب اسلامي در 6 مرداد ماه 1368 برگزار شد، اين در حالي بود که چهارمين رئيس‌جمهوري عملا تا 17 مهر آن سال بايد در سمت رياست جمهوري ايفاي وظيفه مي‌کرد، اما به دليل ارتحال بنيانگذار انقلاب اسلامي، "حضرت امام خميني(ره)" در تاريخ 14 خرداد 1368، انتخابات جمعه ششم مرداد برگزار و اين دوره يک ماه و نيم زودتر از موعد مقرر آغاز شد.
 
در فاصله ارتحال رهبر کبير انقلاب و انتخابات پنجمين دوره رياست جمهوري، امورات مربوط به رئيس‌جمهوري را رهبر انجام مي‌داد در اين انتخابات 30 ميليون و 138 هزار و 417 نفر واجد شرايط شرکت شدند، که از اين تعداد 16 ميليون و 452 هزار و 562 نفر شرکت کردند (59/54 درصد).
 
درصد واجدين شرايط در اين دوره تا حدودي افزايش داشت همچنين در پنجمين دوره از 79 نفر داوطلب صرفا دو نفر تاييد صلاحيت شدند که عبارت بودند از آيت‌الله هاشمي رفسنجاني (رئيس مجلس شوراي اسلامي) با 15 ميليون و 550 هزار و 528 راي (5/94 درصد) و عباس شيباني (نماينده مجلس) با 635 هزار و 165 راي (86/3 درصد)، جامي(نماينده وقت تربت جام) از چهره‌هاي شاخصي بود که در اين انتخابات ثبت‌نام کرد اما در اين رقابت وارد نشد كه آيت‌الله هاشمي رفسنجاني توانست با کسب بيش از 15 ميليون راي به عنوان رئيس‌جمهور انتخاب شود.
 
" آيت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی" در سوم شهریور ۱۳۱۳ در روستای بهرمان شهرستان رفسنجان متولد شد، وي در سن ۵ سالگی تحصیل را از مکتب‌خانه‌های در نوق آغاز كرد و در سن ۱۴ سالگی به قم براي تحصیل علوم دینی پرداخت. اساتید وی در حوزه علمیه قم سید حسین طباطبایی بروجردی،امام خمینی (ره)، سید محمد محقق داماد، محمدرضا گلپایگانی، سید محمدکاظم شریعتمداری، عبدالکریم حائری یزدی، شهاب‌الدین نجفی مرعشی و محمدحسین طباطبائی بوده‌اند.   
 
وي تحت تعلیمات بنيانگذار جمهوري اسلامي به سیاست روی آورد و به مخالفت با حکومت ديكتاتوري شاه پهلوی پرداخت. 

* اعضای کابينه اول آیت‌الله هاشمي رفسنجانی
                                     
وزارت نیرو: بیژن نامدار زنگنه، 245 راي موافق    
 
وزارت نفت: غلامرضا آقازاده، 231 راي موافق
 
وزارت معادن و فلزات: حسین محلوجی، 150 راي موافق
 
وزارت مسکن و شهرسازی: سراج‌الدین کازرونی، 145 راي موافق
 
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: سید محمد خاتمی، 246 راي موافق
 
وازرت صنایع: محمدرضا نعمت‌زاده، 217 راي موافق
 
وزارت راه و ترابری: محمد سعیدی‌کیا، 222    
 
وزارت آموزش و پرورش: محمدعلی نجفی، 160 راي موافق
 
وزارت تعاون: غلامرضا شافعی،147 راي موافق
 
وزارت اقتصاد و دارایی: محسن نوربخش، 195 راي موافق
 
وزارت امور خارجه: علی‌اکبر ولایتی، 213 راي موافق
 
وزارت بازرگاني: عبدالحسین وهاجی،147 راي موافق
 
وزارت دادگستری: اسماعيل شوشتری، 209 راي موافق
 
وزارت دفاع و پشتیبانی: اکبر ترکان، 242 راي موافق
 
وزارت صنایع سنگین: محمدهادی ‌نژاد حسینیان، 230 راي موافق
 
وزارت فرهنگ و آموزش عالی: مصطفی معین، 237 راي موافق
 
وزارت کار و امور اجتماعی: حسین کمالی،224 راي موافق
 
وزارت کشاورزی: عیسی کلانتری، 186 راي موافق
 
وزارت کشور: عبدالله نوری، 224 راي موافق
 
وزارت جهاد سازندگي: غلامرضا فروزش، 221 راي موافق
 
وزارت اطلاعات: علی فلاحیان، 158 راي موافق   
 
* اعضای کابينه دوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی             
 
وزارت نیرو: بیژن نامدار زنگنه، 202 راي موافق
 
وزارت نفت: غلامرضا آقازاده،134 راي موافق
 
وزارت معادن و فلزات:حسین محلوجی، 166 راي موافق
 
وزارت مسکن و شهرسازی: عباس احمد آخوندی، 193 راي موافق
 
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: سید مصطفی میر سلیم، 178 راي موافق
 
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: علی لاریجانی، 219 راي موافق
 
وزارت صنایع : محمدرضا نعمت‌زاده، 194 راي موافق     
 
وزارت راه و ترابری: اکبر ترکان، 176 راي موافق
 
وزارت آموزش و پرورش:محمدعلی نجفی، 147 راي موافق
 
وزارت تعاون: غلامرضا شافعی، 229 راي موافق
 
وزارت اقتصاد و دارایی: مرتضی محمدخان، 151 راي موافق
 
وزارت امور خارجه: علی‌اکبر ولایتی، 207 راي موافق
 
وزارت بازرگانی: يحیی آل اسحاق، 222 راي موافق
 
وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی: علی‌رضا مرندی، 246 راي موافق
 
وزارت پست و تلگراف و تلفن: سید محمد غرضی، 192 راي موافق
 
وزارت دادگستری: اسماعیل شوشتری، 233 راي موافق
 
وزارت دفاع و پشتیبانی: محمد فروزنده، 233 راي موافق
 
وزارت صنایع سنگین: محمدهادی ‌نژاد حسینیان، 231 راي موافق
 
وزارت فرهنگ و آموزش عالی: سید محمدرضا هاشمی گلپایگانی، 220 راي موافق
 
وزارت کار و امور اجتماعی: حسین کمالی، 222 راي موافق
 
وزارت کشاورزی: عیسی کلانتری، 215 راي موافق
 
وزارت کشور: علی‌محمد بشارت جهرمی، 225 راي موافق
 
وزارت جهاد سازندگی: غلامرضا فروزش، 152 راي موافق
 
وزارت اطلاعات: علی فلاحیان، 204 راي موافق

  
 * راي اعتماد خانه ملت به کابينه دولت " اصلاحات" چگونه بود؟

"سیدمحمد خاتمی" زادهٔ ۲۱ مهر ۱۳۲۲، پنجمین رئیس‌جمهور ایران است كه در هفتمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري در سال 1376 با كسب ۲۰٬۱۳۸٬۷۸۴ راي بر رقباي خود پيروز شده و رئيس دولت هفتم ايران شد.   
 
مجلس شوراي اسلامي پس از بررسي اعضاي كابينه معرفي شده از سوي رئيس‌جمهور منتخب ملت، در تاريخ 29 مرداد 1376 به همه وزاري پيشنهادي راي اعتماد دادند.   

* اعضاي کابينه اول سيد محمد خاتمي

    وزارت آموزش و پرورش: حسین مظفر،  145 راي موافق  
 
    وزارت اطلاعات: قربانعلی دری نجف‌آبادی، 238 راي موافق  
 
    وزارت امور اقتصادی و دارایی: حسین نمازی، 249 راي موافق  
 
    وزارت امور خارجه: کمال خرازی، 241 راي موافق  
 
    وزارت بازرگانی: محمد شریعتمداری، 199 راي موافق  
 
    وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: محمد فرهادی، 216 راي موافق  
 
    وزارت پست، تلگراف و تلفن: محمدرضا عارف، 246 راي موافق  
 
    وزارت تعاون: مرتضی حاجی، 182 راي موافق  
 
    وزارت جهاد سازندگی: محمد سعیدی‌کیا، 256 راي موافق  
 
    وزارت دادگستری: اسماعیل شوشتری، 255 راي موافق  
 
    وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح: علی شمخانی، 251 راي موافق  
 
    وزارت راه و ترابری: محمود حجتی،  156 راي موافق  
 
    وزارت صنایع: غلامرضا شافعی، 244 راي موافق  
 
    وزارت فرهنگ و آموزش عالی: مصطفی معین، 211 راي موافق  
 
    وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: عطاءالله مهاجرانی،  راي موافق 144  
 
    وزارت کار و امور اجتماعی: حسین کمالی،  222 راي موافق  
 
    وزارت کشاورزی: عیسی کلانتری، 178 راي موافق  
 
    وزارت کشور: عبدالله نوری، 153 راي موافق  
 
    وزارت مسکن و شهرسازی: علی عبدالعلی‌زاده، 172 راي موافق  
 
    وزارت معادن و فلزات: اسحاق جهانگیری، 182 راي موافق  
 
    وزارت نفت: بیژن نامدار زنگنه، 213 راي موافق  
 
    وزارت نیرو: حبیب‌الله بیطرف، 202 راي موافق 

* اعضاي کابينه دوم  سيد محمد خاتمي
 
 سيد محمد خاتمي در هشتمين دوره انتخابات رياست جمهوري در سال 80 با كسب ۲۱٫۶۵۴٬۳۲۰ راي بر رقباي خود پيروز شده و  رئيس دولت هشتم ايران شد.  
 
مجلس شوراي اسلامي پس از بررسي اعضاي كابينه معرفي شده از سوي رئيس‌جمهور منتخب ملت، در تاريخ 30 مرداد 1380 به همه وزاري پيشنهادي راي اعتماد دادند.  
 
    وزارت آموزش و پرورش: مرتضی حاجی، 155 راي موافق  
 
    وزارت اطلاعات: علی یونسی، 219 راي موافق  
 
    وزارت امور اقتصادی و دارایی : طهماسب مظاهری، 193 راي موافق  
 
    وزارت امور خارجه: کمال خرازی، 201 راي موافق  
 
    وزارت بازرگانی: محمد شریعتمداری، 205 راي موافق  
 
    وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشک: مسعود پزشکیان، 168 راي موافق  
 
    وزارت پست و تلگراف و تلفن: احمد معتمدی،  175 راي موافق  
 
    وزارت تعاون: علی صوفی، 148 راي موافق  
 
    وزارت جهاد کشاورزی: محمود حجتی، 173 راي موافق  
 
    وزارت دادگستری: اسماعیل شوشتری، 195 راي موافق  
 
    وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح: علی شمخانی، 195 راي موافق  
 
    وزارت راه و ترابری: احمد خرم، 186 راي موافق  
 
    وزارت صنایع و معادن: اسحاق جهانگیری، 191 راي موافق  
 
    وزارت علوم، تحقیقات و فناوری: مصطفی معین، 169 راي موافق  
 
    وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: احمد مسجدجامعی، 184 راي موافق  
 
    وزارت کار و امور اجتماعی: صفدر حسینی،  221 راي موافق  
 
    وزارت کشور: عبدالواحد موسوی لاری، 203 راي موافق  
 
    وزارت مسکن و شهرسازی: علی عبدالعلی‌زاده، 153 راي موافق  
 
    وزارت نفت: بیژن نامدار زنگنه، 166 راي موافق  
 
    وزارت نیرو: حبیب الله بیطرف، 190 راي موافق  
 
 
راي اعتماد خانه ملت به کابينه دولت " عدالت و مهرورزي " چگونه بود؟
 
"محمود احمدی‌نژاد" متولد ۶ آبان سال ۱۳۳۵ در بخش آرادان از توابع گرمسار در استان سمنان،  ششمین رئیس‌جمهور ایران است که  در نهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با شعار "می‌شود و می‌توانیم" وارد عرصه انتخاباتی شد و در رقابت با اکبر هاشمی رفسنجانی با کسب ۱۷٬۲۸۴٬۷۸۲ رأی در مرحله دوم به پیروزی رسید و دولت خود را دولت مهرورزی نامید.  
 
احمدی‌نژاد در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۸۴ کابینه پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کرد که یکی از شروط گزینش وزرا از سوی احمدی‌نژاد موافقت آنان با مفاد میثاق‌نامه‌ای تحت عنوان «میثاق‌نامه دولت اسلامی» و امضای آن بود.   
 
بررسی کابینه محمود احمدی‌نژاد از تاریخ یکشنبه ۳۰ مرداد ۸۴ با حضور ۲۸۴ نماینده آغاز شد و ۴ روز ادامه یافت و نهایتا در 2 شهریور 1384 به پایان رسید..  
 
کابینه معرفی‌شده احمدی‌نژاد از چند جهت حایز ویژگی‌های منحصر به فرد بود: تقریباً هیچ یک از وزرای معرفی شده از سوی احمدی‌نژاد سابقه وزارت یا معاونت در وزارتخانه را نداشتند و از سویی این کابینه تنها کابینه بعد از انقلاب بود که موفق به دریافت رأی اعتماد برای تمام اعضای خود از مجلس نشد.  
 
نمایندگان مجلس آقایان علي‌اکبراشعری، عليرضا علی‌احمدی، سيد مهدي هاشمی و علي سعیدلو که به ترتیب برای وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، تعاون، رفاه و تأمین اجتماعی و نفت پیشنهاد داده شده بودند را فاقد صلاحیت احراز پست وزارت تشخیص و به بقیه رأی اعتماد دادند، در مجلس آن دوره حد نصاب جهت دریافت رأی اعتماد ۱۴۲ رأی بود.   
 
دومین جلسه مجلس برای بررسی وزرای پیشنهادی برای 4 وزراتخانه باقی مانده، 18 آبان 84 با حضور 260 نماینده برگزار شد و 3 وزیر آموزش و پرورش، رفاه و تعاون توانستند رأی لازم را به دست آورند. اما وزرات نفت همچنان بدون وزیر ماند. احمدی‌نژاد "صادق محصولی" را به عنوان وزیر پیشنهادی نفت معرفی کرده بود كه با مخالفت نمایندگان وقت مجلس قبل از رأی‌گیری برای رأی اعتماد، انصراف داد.    
 
پس از آن محمود احمدی‌نژاد "محسن تسلطی" را به‌عنوان سومین گزینه خود برای وزرات نفت معرفی کرد که وی نیز نتوانست نظر مثبت بهارستان‌نشینان را بدست آورد؛ چهارمین گزینه وزارت نفت نیز "محمدکاظم وزیری هامانه" بود که بالاخره توانست از نمایندگان رأی اعتماد بگیرد.

* اعضاي کابينه اول محمود احمدي‌نژاد
 
وزارت آموزش و پرورش: علي اکبر اشعري با 73 راي، موفق به کسب راي اعتماد از مجلس نشد  
 
وزارت آموزش و پرورش: محمود فرشيدي، 136 راي موافق   
 
وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات: محمد سليماني، 220 راي موافق  
 
وزارت اطلاعات: حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسين محسني اژه‌اي، 217 راي موافق  
 
وزارت اقتصاد و دارايي:  داوود دانش‌جعفري، 216 راي موافق  
 
وزارت امور خارجه: منوچهر متکی: 220 راي موافق  
 
وزارت بازرگاني: مسعود ميرکاظمي، 169 راي موافق  
 
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي:كامران باقري‌لنكراني، 169 راي موافق  
 
وزارت تعاون: عيرضا علي‌احمدي با 105 راي، موفق به كسب راي اعتماد از مجلس نشد.  
 
وزارت تعاون: محمد ناظمی اردکانی، 174 رای موافق  
 
وزارت جهاد کشاورزی: محمدرضا اسکندری، 214 رای موافق  
 
وزارت دادگستري: جمال کریمی راد، 191 رای موافق  
 
وزارت دفاع: مصطفی محمد نجار، 205 رای موافق  
 
وزات راه و ترابري: محمد رحمتی، 214 رای موافق  
 
وزارت رفاه و تأمين اجتماعي: سيد مهدي هاشمي با 131راي، موفق به كسب راي اعتماد از مجلس نشد.  
 
وزارت رفاه و تأمين اجتماعي: پرویز کاظمی، 178 راي موافق  
 
وزات صنايع و معادن: علیرضا طهماسبی، 182 رای موافق  
 
وزارت علوم، تحقيقات و فناوري: محمد مهدی زاهدی، 144 رای موافق  
 
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي: محمدحسین صفارهرندی، 181 رای موافق  
 
وزارت کار و امور اجتماعی: سید محمد جهرمی، 197 رای موافق  
 
وزارت كشور: حجت‌الاسلام مصطفي پورمحمدی، 153 رای موافق  
 
وزارت مسکن و شهرسازی: محمد سعیدی کیا، 222 رای موافق  
 
وزارت نفت: علي سعيدلو با 101 راي و محسن تسلطي با 77 راي، موفق به كسب راي اعتماد از مجلس نشدند   
 
وزارت نفت: نفت کاظم وزیری هامانه، 172 رای موافق  
 
وزارت نيرو: پرويز فتاح، 194 رای موافق  

 
* دولت دهم و راي اعتماد مجلس به وزراي پيشنهادي  

 
محمود احمدي‌نژاد در دهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري در سال 88 با كسب ۲۴٬۵۹۲٬۷۹۳ راي، بر رقيب خود، ميرحسين موسوي پيروز شد و رئيس دولت دهم جمهوري اسلامي ايران شد.   
 
احمدی‌نژاد در تاريخ 28 مردادماه 88، در نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس شوراي اسلامي، وزیران پیشنهادی را به مجلس معرفی کرد و اين نامه در جلسه علنی اول شهریورماه مجلس اعلام وصول شد.  
 
جلسات بررسی رأی اعتماد کابینه دوم محمود احمدی‌نژاد از 8 شهریور 1388 آغاز و روز 12 شهریور ماه پایان یافت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، پس از 5 روز بحث درباره کابینه پیشنهادی 21 نفره احمدی‌نژاد، به 18 وزیر پیشنهادی وی رأی اعتماد دادند، اما سوسن کشاورز وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، فاطمه آجرلو وزیر پیشنهادی رفاه و تامین اجتماعی و محمد علی‌آبادی وزیر پیشنهادی نیرو نتوانستند، اعتماد مجلس هشتم را کسب کنند.  
 
پس از عدم رای اعتماد به این 3 وزیر پیشنهادی، حمیدرضا حاج‌بابایی، صادق محصولی و مجید نامجو برای تصدی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، رفاه و نیرو از سوي رئيس‌جمهور به مجلس معرفی شدند و بهارستان‌نشینان در جلسه علني  روز يکشنبه، 24 آبان 1388 مجلس  به آن‌ها رای اعتماد دادند.  

* اعضاي کابينه دوم محمود احمدي نژاد
 
وزارت آموزش و پرورش: سوسن کشاورز با 49 راي، موفق به كسب راي اعتماد از مجلس نشد.  
 
وزارت آموزش و پرورش: حميدرضا حاجي‌بابايي، 217 راي موافق  
 
وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات: رضا تقي‌پور، 197 راي موافق   
 
وزارت اطلاعات: حجت‌الاسلام و المسلمین حیدر مصلحی، 194 راي موافق  
 
وزارت اقتصاد و دارايي: سید شمس الدین حسینی، 224 راي موافق  
 
وزارت امور خارجه: منوچهر متکی، 173راي موافق    
 
وزارت بازرگاني: مهدي غضنفري، 158 راي موافق   
 
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي: مرضیه وحید دستجردی، 175 راي موافق  
 
وزارت تعاون: محمد عباسی، 163 راي موافق  
 
وزارت جهاد کشاورزی: صادق خليليان، 200 راي موافق  
 
وزارت دادگستري: مرتضی بختیاری، 225 راي موافق  
 
وزارت دفاع: احمد وحیدی، 227 راي موافق  
 
وزارت راه و ترابري: حمید بهبهاني، 167 راي موافق  
 
وزارت رفاه و تأمين اجتماعي: فاطمه آجرلو با 76 راي، موفق به كسب راي اعتماد از مجلس نشد  
 
وزارت رفاه و تأمين اجتماعي: صادق محصولي، 149 راي موافق  
 
وزارت صنايع و معادن: علی اکبر محرابیان، 153 راي موافق  
 
وزارت علوم، تحقيقات و فناوري: کامران دانشجو، 186 راي موافق   
 
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي: سید محمد حسینی، 194 راي موافق  
 
وزارت کار و امور اجتماعی: عبدالرضا شیخ الاسلامی، 193 راي موافق  
 
وزارت كشور: مصطفی محمد نجار، 182 راي موافق  
 
وزارت مسکن و شهرسازی: علی نیکزاد، 219 راي موافق   
 
وزارت نفت: سید مسعود میرکاظمی، 147 راي موافق  
 
وزارت نيرو: محمدعلی آبادی با 137 راي موفق به كسب راي اعتماد از مجلس نشد.  
 
وزارت نيرو: مجيد نامجو، 210 راي موافق
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر