بازدید 49837

ذکاوت حسن روحانی یا کمای نهادهای نظارتی جمهوری اسلامی ایران؟!

کنترل و تعادل؛ دو کلمه‌ای که عموما برای تنظیم روابط قوای اجرایی، قانونگذاری و قضایی در یک کشور به کار می‌روند تا از توسعه قدرت همدیگر به نحو فائقه خودداری کنند و یک تعادل در بین ارکان قدرت برقرار شود.
کد خبر: ۳۳۷۵۷۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۳ 11 August 2013
کنترل و تعادل؛ دو کلمه‌ای است که عموما برای تنظیم روابط قوای اجرایی، قانونگذاری و قضایی در یک کشور به کار می‌روند تا از توسعه قدرت همدیگر به نحو فائقه خودداری کنند و ‌تعادلی در میان ارکان قدرت برقرار شود. مجلس‌ و دیوان محاسبات بر دستگاه‌های اجرایی و قوه قضائیه با سازمان بازرسی و شأن قضایی خود بر دولت و مجلسیان و سایر ارکان نظارت می‌کنند، سازمان حسابرسی نظارتی درون دولتی دارد، دولت با تصویب کردن و نکردن ‌لوایح قضایی، نظارتی هر چند محدود بر قوه قضائیه دارد و... همه این نظارت‌ها برای کنترل و تعادل قدرت و همچنین جلوگیری از فساد است!

به گزارش «تابناک»، اما در این میان، رؤسای دستگاه نظارتی قوه قضائیه، یعنی رئیس سازمان بازرسی و رئیس دستگاه نظارتی مجلس (دیوان محاسبات) آهنگ دولت کرده‌اند و در فهرست پیشنهادی دولت حسن روحانی هستند؛ به عبارت دیگر، رؤسای نهادهای نظارتی که ناظر بر دولتند، خود رفته‌اند که بخشی از دولت باشند و کیست که نداند هر دو‌ی این رؤسا، یعنی مصطفی‌پور محمدی رئیس سازمان بازرسی که برای وزارت دادگستری و همچنین رحمانی فضلی رئیس دیوان محاسبات که برای وزارت کشور، کاندیدا شده‌اند، رأی مجلسیان را خواهند گرفت؛ پس تعلل در انتخاب جانشین‌های آنان برای چیست؟

با‌ وجود این، تردیدی نیست که در روزهای اخیر، دغدغه این رؤسا، پوشیدن ردای وزارت است و رایزنی و لابی‌گری بسیاری ‌از وقت آنان را می‌گیرد و شاید هم بخشی از نیروهای این دو نهاد نظارتی در خدمت این رایزنی‌ها قرار خواهد گرفت. چه این که افرادی را که این رؤسا در کسوت معاون و مدیر با خود به این نهاد نظارتی برده‌اند، احتمالا به وزارتخانه‌های متبوع آینده رؤسا خواهند رفت و آنان هم در این نقل و انتقال باید ایفای نقش کنند و یحتمل به کارهای نظارتی نخواهند رسید؛ پس لازم است‌ هر چه زود‌تر، هم مجلس و هم قوه قضائیه تکلیف نهادهای نظارتی جمهوری اسلامی ایران را مشخص کنند؛ نهادهایی که با ثبات و آرامششان‌‌ جلوی تخلف‌ها و فسادهای گوناگون کم می‌آورند، چه برسد به اکنون که بلا‌تکلیف مانده‌اند!

به نظر می‌رسد که حسن روحانی هم ذکاوت به خرج داده ‌و رئیس دو نهاد نظارتی را به استخدام دولت خود درآورده است؛ مسأله‌ای که شمشیری دو لبه است. از یک طرف اشراف این دو رئیس به قانون و نظارت بر قانون، می‌تواند به دولت کمک کند تا کمتر شاهد قانون‌شکنی باشیم و از ‌سوی دیگر، ‌نفوذ آنان در این دستگاه‌ها‌ هم ممکن است روند نظارت را کْند ‌و هم‌ راه‌های دور زدن قانون را به دلیل اشراف آنان‌ برای دولتیان هموار کند.

اما با همه اوصاف، موضوع اصلی این نیست، بلکه موضوع بلاتکلیفی نهادهای نظارتی جمهوری اسلامی است. پیشتر مصطفی‌پور محمدی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری هم مرخصی گرفته بود!

و سرانجام این که باید مجلس و قوه قضائیه‌ پاسخ دهند‌ اگر مدیران فنی حاضر در این دو نهاد برای اداره امور این دو نهاد نظارتی کفایت می‌کنند و رئیس تنها نقش مدیریت را بر عهده دارد، بهتر است جانشینان این دو از میان مدیران فنی باشند که در غیاب رئیس هم سازمان‌ها را بدون خلل اداره می‌کنند.

اما اگر رئیس در این سازمان‌ها از مدیران فنی مهم‌تر است، به گونه‌ای که مدیران فنی نمی‌توانند ‌بدون آنان اوضاع را مدیریت کنند، پس دو نهاد نظارتی که اکنون هم و غم رؤسایشان گرفتن رأی اعتماد از مجلس است، چگونه اداره می‌شوند؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸۷
انتشار یافته: ۲۶
مرسي تابناك تحليل دقيقي بود...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
اصلا هم دقیق نبود
یکی از علایم ذکاوت آقای روحانی میتواند با انتخاب وزیر از میان اقلیتهای سنی و مسیحی و زرتشتی و ... بروز نماید.این کار موجب همبستگی بیشتر در کل کشور و تبلیغ خوبی برای دموکراسی ایران در جهان باشد.
پاسخ ها
محمدرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
الان اونی که منفی داده چی میخواسته بگه ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
اونیکه منفی داده میخواد بگه با این نظر موافق نیست . این پیشنهاد الزاماً نه ربطی به ذکاوت اثبات شده آقای روحانی دارد و نه مورد دوم را ثابت میکند .
دورنگر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
اونی که منفی داده نظرش اینه که انتخاب باید بر اساس لیاقت و توانایی افراد باشه. نباید به بهانه ایجاد همبستگی بین اقشار مختلف شایسته سالاری رو از یاد ببریم. هر کس که شایسته یک مسند است باید بر آن بنشیند. حالا از هر مذهب رسمی یا قومی از ایران باشد فرقی نمی کند. احساسی فکر نکنید!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
و وزیر خانم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
ربطی نداره. هرکی کاربلدتر باشه باید بیاد.
سینا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
تو رو خدا این بحثهای بی پایه و اساس رو توی ایران مطرح نکنید. ایرانی ها مردمان متمدن و با فرهنگی هستند و وقتشون رو با این بحث ها تلف نمی کنند، در ایران همه با هم برابر و برادریم دین و مذهب برای ایرانی ها جدایی نمی آورد، هر کسی لایق تراست بیاد وزیر بشه با هر دین و مذهبی فقط به ایران و بزرگی ایران در جهان پایبند باشد بقیه موارد فرع مسئله است و کم اهمیت.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
كاملا موافقم ... اين موضوع در وجهه ما در زمينه حقوق بشر در دنيا خيلي تاثيرگذاره.....
مهمترین کاری که دولت باید بکند این است باهماهنگی با مجلس به وضعیت اقتصادی مردم رسیدگی کند که یه عده از جمله کارگران عزیز و زحمت کش زیر بار تورم کمرشان خم شده به داد مرم تورو خدا برسید
تحیلیل منطقی نبوده چرا که انجام کار نه توسط روسا ومدیران دستگاههای نظارتی که در حال نقل وانتقال هستند بلکه توسط کارشناسان خبره دستگاه انجام می پذیرد که در جای خود باقی می مانند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
پس جایگاه برنامه ریزی و سیاستگذاری و هماهنگی و سایر کارکردهای مدیریت کجاست؟ نکند جنابعالی نیز در زمره کسانی هستید که خودتان را کارشناس ارشد همه علوم می دانید و از جمله علم مدیریت؟
ابوذر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
به شرطی کارشناسان نخبه از اول در جای خود بوده باشند تا باقی بمانند. شما چی پیش خودت فکر کردی که انتظار داری از کارشناس نخبه تو این بخشها استفاده بشه؟
یکی از ویژگیهای دکتر روحانی اینه حداقل خوب صحبت میکنن انسان متشخصی هستن...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
سخنران خوبی است البته با سخنان منطقی اما اگر این مدت طول بکشد اسباب دلزدگی خواهد شد نیاز به عمل فوری به شدت احساس می شود .
مثل همیشه تحلیل درستی بود
با تشکر از دقت نظر تابناک وتاسف از سکوت ویادرک سایر رسانه ها
تحلیل خوبی بود.
اميدوارم كه آقاي روحاني بتونه با ذكاوت ودرايت كشور رو از اين بحران خارج كنند
حداقل در مورد وزیر دادگستری نمی‌تواند صددرصد درست باشد چون طبق قانون وزیر دادگستری توسط رئیس قوه قضاییه به رئیس جمهوری پیشنهاد می‌شود.
اين هنر مديريت دكتر روحاني را اثبات مي كند
تحلیل چندان دقیقی نیست ! اولا باید توجه داشت که تعیین جانشین افراد دعوت شده به کابینه ربطی به آقای روحانی ندارد و توسط قوای دیگر نعیین و منصوب میشوند .ثانیا بدون نیت خوانی در باره این انتخاب آقای روحانی باید اذعان داشت که برای مقابله و جلوگیری از فساد مالی / اداری داشتن افراد با تجربه از سازمانهای نظارتی در سطح کابینه میتواند در اصلاح ساختار ها و پیشگیری از جرایم موثر باشد .
این تحلیلها رو دقیقا چه شخصی مینویسه؟
چرا اسم نویسنده ذکر نمی شود؟
چه عجب يك تحليل با محتوا ديديم
زکاوت یا ذکاوت؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار