بازدید 3682

مرگ سالانه 6 هزار عابر پياده در کشور!

کد خبر: ۳۳۶۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰ 05 August 2013

بررسي‌ آمارهاي سازمان پزشکي قانوني نشان مي‌دهد که در ايران طي سال‌هاي 85 تا 89، بيش از 29هزار عابرپياده در تصادفات جان خود را از دست داده‌اند که اين تعداد نزديک به يک چهارم (24.2 درصد) کل کشته‌هاي ناشي از حوادث رانندگي است.

به گزارش ابتکار، بر اساس نتايج به دست آمده از بررسي زمان فوت عابران‌پياده قرباني تصادفات رانندگي، نشان مي‌دهد که در سال‌هاي 85 تا 89 بيشترين عابران کشته شده در ماه‌هاي شهريورماه با 2812 تن (9.7 درصد)، آبان‌ماه با 2762 تن (9.5 درصد) و مهرماه با 2721 کشته (9.4 درصد) در صدر ماه‌هاي داراي بيشترين فوت عابران پياده ناشي از حوادث رانندگي قرار دارد و اين در حالي است که کمترين تعداد کشته‌هاي عابران پياده به ماه‌هاي بهمن با 1885 تن (6.5 درصد)، دي‌ماه با 2007 کشته (6.9 درصد) و اسفندماه با 2194 تن (7.8 درصد) اختصاص دارد.

آمارها نشان مي‌دهد به طور کلي فصل تابستان با 7952 تن (27.4 درصد) بيشترين و فصل زمستان با 6086 تن (20.9 درصد) کمترين کشته‌هاي عابرپياده را به خود اختصاص داده که بر همين اساس استان‌هاي يزد و کردستان هر کدام با 28.5 درصد، هرمزگان (27.8 درصد) در فصل بهار و استان‌هاي اردبيل با 33.3 درصد، کهگيلويه و بويراحمد 32.6 و خراسان‌شمالي 31.9 درصد در فصل تابستان و استان‌هاي ايلام، خوزستان و مازندران در فصل پاييز و استان‌هاي خراسان‌جنوبي، بوشهر و قم داراي بيشترين درصد کشته‌هاي عابران را در فصل زمستان به خود اختصاص دادند.بررسي جنسيت عابران‌پياده قرباني تصادفات رانندگي نشان مي‌دهد که 72.9 درصد عابرين پياده کشته شده سال‌هاي 85 تا 89 مرد و 27.1 درصد زن بوده‌اند و اين در حالي است که در اين مدت بيشترين درصد مردان عابرپياده قرباني حوادث‌رانندگي از استان تهران (79.7 درصد)، قم (76.3 درصد) و قزوين (76 درصد) بوده و استان‌هاي چهارمحال و بختياري، خراسان‌شمالي و ايلام بيشترين درصد زنان عابرپياده قرباني حوادث‌رانندگي را به خود اختصاص داده است.همچنين بررسي گروه سني عابران پياده قرباني تصادفات رانندگي نشان مي‌دهد که سن حدود 50 درصد از عابران‌پياده کشته شده در حوادث رانندگي در سال‌هاي 85 تا 89 بيشتر يا مساوي 50 سال بود و اين در حالي است که 13.5 درصد اين کشته‌ شده‌ها 10 ساله و کمتر از آن سن داشته‌اند و همچنين سن 4.8 درصد آنها 11 تا 17 سال و 7.9 درصد 18 تا 24 سال، 5.5 درصد از اين کشته‌شده‌هاي تصادفات 25 تا 29 و 9 درصد 30 تا 39 سال و 9.8 درصد 40 تا 49 سال داشته‌اند که اين نتايج نشان مي‌دهد که بيشترين قربانيان حوادث‌رانندگي در بين عابران پياده افراد مسن و کودکان کمتر از 10 سال هستند.

 بر اساس نتايج به دست آمده سازمان پزشکي قانوني استان گيلان با 60.9 درصد، همدان با 57.8 درصد و مازندران با 56.4 درصد بيشترين نسبت عابران پياده 50 سال به بالا را داشتند و استان‌هاي سيستان و بلوچستان با 30.7 درصد، کهگيلويه و بويراحمد با 26.1 درصد و کردستان با 24.3 درصد بيشترين عابران کشته شده 10 سال و کمتر را به خود اختصاص داده‌ است.

بررسي سطح تحصيلات عابران‌پياده قرباني تصادفات رانندگي در افراد 18 سال و بالاتر نشان مي‌دهد که در ميان 44.9 درصد بي‌سواد، 23.2 درصد داراي تحصيلات ابتدايي، 12.3 درصد داراي تحصيلات راهنمايي، 9 درصد داراي تحصيلات دبيرستان، 6.5 درصد داراي تحصيلات دانشگاهي بوده‌اند که بالاترين درصد عابران پياده بي‌سواد قرباني در بازه زماني سال‌هاي 85 تا 89 متعلق به استان‌هاي کردستان با 62.1 درصد، چهارمحال و بختياري 62 درصد و گلستان 59.8 درصد بوده و در اين ميان کمترين درصد متعلق به استان‌هاي تهران،‌ خوزستان و قزوين بود.در بين عابراني که داراي تحصيلات دانشگاهي بوده‌اند، استان‌هاي کرمان 10 درصد، بوشهر 9.4 درصد و تهران 8.7 بيشترين و استان‌هاي گلستان 3.1 درصد، خراسان شمالي 3.2 و چهارمحال و بختياري 3.5 درصد کمترين درصد قربانيان را داشته‌اند.

بر اساس نتايج به دست آمده در بررسي نوع فعاليت (شغل) عابران پياده قربانيان حوادث‌رانندگي مشخص شده که 19.2 درصد داراي شغل آزاد،‌ 18.2 درصد زنان خانه‌دار، 14.2 درصد کارگر، 8.9 درصد کودکان زيرهفت سال، 8.1 درصد دانش‌آموز، هشت درصد بازنشسته، 7.3 درصد کشاورز، 4.1 درصد بيکار، 2.8 درصد کارمند، 2.3 درصد راننده، 1.5 درصد دانشجو، 0.6 درصد سرباز و 1.7 درصد ساير مشاغل را داشته‌اند که در اين ميان بيشترين عابرپياده قرباني حوادث رانندگي داراي شغل آزاد از استان‌هاي تهران، سيستان و بلوچستان و آذربايجان‌شرقي گزارش شده است.

همچنين زنان خانه‌دار که در حوادث رانندگي قرباني شده‌اند بيشتر در استان‌هاي ايلام، چهارمحال و بختياري و مرکزي بوده‌اند و همچنين کارگران در استان‌هاي هرمزگان، تهران و بوشهر بيشترين عابران پياده قرباني حوادث رانندگي را شامل مي‌شوند. بر اين اساس کودکان زير هفت سال بيشتر در استان‌هاي سيستان و بلوچستان، کهگيلويه و بويراحمد و آذربايجان‌غربي جان خود را از دست داده‌اند و بيشترين عابران پياده قرباني حوادث رانندگي دانش‌آموزان در کردستان، سيستان و بلوچستان و چهارمحال و بختياري گزارش شده است.

براساس گزارش پزشکي قانوني بيشترين عابران پياده قرباني حوادث رانندگي که بازنشسته بوده‌اند به استان‌هاي اصفهان، تهران و خراسان‌جنوبي تعلق دارند.

همچنين نتايج بررسي پنج‌ساله محل فوت عابران پياده قرباني حوادث رانندگي نشان مي‌دهد که بيش از نيمي از عابران.751 درصد‌ در بيمارستان، 37.6 درصد در محل حادثه، 8.8 حين انتقال به مراکز درماني، 1.9 درصد در منزل جان خود را از دست داده‌اند که در اين ميان استان‌هاي زنجان 62.2 درصد، يزد و خراسان‌جنوبي بيشترين درصد قرباني را در بيمارستان داشته‌اند و استان‌هاي سيستان و بلوچستان (48.8 درصد)، خراسان‌شمالي و تهران بيشترين درصد مرگ در محل حادثه را به خود اختصاص داده و بيشترين ميزان کشته‌ها در حين انتقال به مراکز درماني از آن استان‌هاي لرستان (15.4)، چهارمحال و بختياري و کردستان بود.

بررسي علل اصلي فوت عابران‌پياده نشان مي‌دهد که 52.3 درصد آنها به دليل ضربه به سر، 26.6 درصد به دليل شکستگي‌هاي متعدد، 6.4 درصد به دليل خونريزي و 0.1 درصد به دليل سوختگي جان خود را از دست داده‌اند که لازم به ذکر است علت فوت 8.8 درصد عابران‌پياده چند علتي بود که از اين ميان استان‌هاي سيستان و بلوچستان 69.9 درصد، آذربايجان‌شرقي 67.1 درصد و کردستان 62.2 درصد بالاترين درصد مرگ ناشي از ضربه به سر را به خود اختصاص داده‌اند و استان‌هاي مازندران، قم و قزوين بالاترين ميزان ناشي از شکستگي‌هاي متعدد را داشته‌اند.بر اساس آمارهاي سازمان پزشکي قانوني در سال‌هاي 85 تا 89، 55.8 درصد عابران پياده در راه‌هاي برون شهري و 33.6 درصد در راه‌هاي درون شهري و 7.6 درصد در جاده‌هاي خاکي و روستايي دچار حادثه رانندگي شده‌اند که بيشترين ميزان قربانيان عابران در راه‌هاي درون شهري از آن استان‌هاي يزد، تهران و اصفهان بوده و بيشترين ميزان قربانيان در راه‌هاي برون شهري مربوط به استان‌هاي گيلان، قزوين و لرستان است و در اين ميان استان‌هاي خراسان‌شمالي، آذربايجان‌غربي و بوشهر در راه‌هاي خاکي و روستايي بيشترين درصد عابران متوفي را به خود اختصاص داده‌اند.همچنين بررسي آمارهاي پنج ساله (85 تا 89) بيانگر اين است که بيش از نيمي 56.5 درصد از عابرين پياده قرباني حوادث رانندگي به دليل برخورد خودروي سواري، حدود 12.1 درصد به دليل برخورد وانت بار، 10.7 درصد به دليل برخورد کاميون و تريلر، 10.1 درصد به دليل برخورد موتورسيکلت، 2.7 درصد به دليل برخورد اتوبوس و ميني‌بوس، 2.4 درصد به دليل برخورد تراکتور جان خود را از دست داده‌اند که در اين ميان استان‌هاي گيلان، کرمانشاه و اردبيل بيشترين درصد عابران‌پياده قرباني در برخورد با خودروي سواري را در بين خودروهاي درگير به خود اختصاص داده و استان‌هاي سيستان و بلوچستان،‌ کردستان و چهارمحال و بختياري بيشترين درصد عابران‌پياده قرباني در برخورد با وانت‌بار را به خود اختصاص داده‌اند.

براساس آمارهاي سازمان پزشکي‌قانوني در بررسي نوع وسيله‌نقليه درگير با عابران پياده قرباني حوادث رانندگي، استان‌هاي هرمزگان،‌ قم و خراسان‌رضوي بيشترين درصد عابران‌پياده قرباني در برخورد با موتورسيکلت را به خود اختصاص داده‌اند و استان‌هاي مرکزي، قزوين و سمنان بيشترين درصد عابران پياده قرباني در برخورد با کاميون و تريلر را در بين خودروهاي درگير به خود اختصاص داده‌اند.

 مرگ 29 هزار و 54 عابرپياده در بازه زماني تنها 5 سال نشان مي‌دهد که اين حجم بالاي قربانيان حوادث‌رانندگي نيازمند توجه ويژه مسئولان امر در اين زمينه هستند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج