بازدید 3383

حضور کمرنگ زنان در کابینه احتمالی

کد خبر: ۳۳۵۱۸۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۷ 29 July 2013

دبیرائتلاف اسلامی زنان گفت: آن چه از اسامی پیشنهادی برای حضور در وزارتخانه‌های دولت یازدهم منتشر می‌شود نشان از حضور کمرنگ زنان در مناصب تصمیم گیری و تصمیم سازی دارد. این اسامی جدای از صحت و سقم آنها نتیجه کارگروه‌های دولت یازدهم است که جهت گیری افراد ذی نفوذ در کابینه و جای خالی زنان را نشان می دهد.

به گزارش ایسنا، توران ولی‌مراد با بیان اینکه اصرار بر حضور زنان در این کارگروه‌ها دو موضوع مد نظر فعالان حوزه زنان است، اظهارکرد: موضوع اول، حضور زنان در مناصب تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی است تا بتوانند مطالبات زنان را پیگیری کنند و موضوع دوم نیز نظارت بر افرادی که قرار است در وزارتخانه‌ها ذی‌نفوذ باشند.

وی با تاکید بر اینکه لازم است افراد کابینه نگرش و عملکرد عدالت جنسیتی داشته باشند یا حداقل این که نمره منفی کمتری در این ارتباط بگیرند، گفت: در زمان انتخابات دهم ریاست جمهوری نمایندگانی از طرف ائتلاف اسلامی زنان با هر چهار کاندیدا دیدار و مطالبات زنان ازکاندیداها را مطرح کردند که یکی از آن مطالبات مشخصا تعیین وزیر زن بود. بیش از سه دهه زنان از دستیابی به مقام وزارت محروم بودند در حالی که در توانمندی علمی و مدیریتی و توانایی اداره بین زن و مرد تفاوتی نیست و شایستگی‌های فردی است که باید شاخص به دست گرفتن فرصت‌ها باشد. اکنون این سقف شیشه ای باور غلط نسبت به زن که "نمی داند و نمی تواند" و عملکرد مبتنی بر همان نگرش شکسته شده است.

ولی مراد افزود: اصراری نداریم که در زمینه سپردن مسئولیت وزارتخانه‌ها بین زنان و مردان برابری در تعداد وجود داشته باشد ولی طبیعی است وزارتخانه‌هایی مانند بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، فرهنگ و ارشاد، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و از این قبیل از حوزه توانایی زنان خارج نیست.

این فعال حوزه زنان ادامه داد: علاوه بر آن زنان در مناصبی که نیاز به رأی اعتماد مجلس ندارد مانند معاونت‌ رییس‌جمهور، ریاست سازمان‌های مختلف، ریاست سفارتخانه‌ها، استانداری‌ها و ریاست دانشگاه‌ها می توانند حضور داشته باشند. در انتصاب افراد برای پست‌های ریاست و معاونت جنسیت نباید ملاک قرار بگیرد. این در حالیست که تاکنون آن چه در عمل نشان داده شده و ناگفته و نانوشته، جنسیت یکی از معیارهای انتخاب روسا بوده است.

ولی مراد با اشاره به اینکه زنان به علت زن بودن نباید کنار گذاشته شوند، اظهار کرد: این تبعیض است و ظلم آشکار هم به اسلام و هم به زن و هم به جامعه و هم به تصویری که از جمهوری اسلامی به دختران و پسران در داخل و به دنیا عرضه می شود. اساس این ظلم باور "نمی داند و نمی تواند" نسبت به زن است که هم در خانه‌ها باعث کشمکش و تنش است و هم در جامعه اساس تبعیض شده است.

وی تاکید کرد: لازم است یک شاخص مهم و اساسی در مورد مردانی که قرار است کابینه را به دست بگیرند در نظر گرفته شود و آن این که نگاه و عملکرد قیم‌مآبانه نسبت به زن نداشته باشند. تعیین افرادی به عنوان مدیران ارشد به عنوان وزیر و معاونین آنها که به برابری زن و مرد در هویت انسانی و رفع تبعیض از زنان اعتقاد داشته باشند بسیار مهم است، بنابراین "ائتلاف اسلامی زنان" همین نکته را در نامه تبریک به رئیس جمهور منتخب یادآور شده است و اخیرا هم جمعی طی بیانیه ای معیارهایی را بر همین اساس برای افراد کابینه تعیین و امضاء و منتشر کرده‌اند.

"امور زنان" سیاسی کاری نشود

دبیر ائتلاف اسلامی زنان درباره ضرورت دیدار فعالان حوزه زنان با رییس‌جمهور منتخب پیش از معرفی کابینه، اظهار کرد: هر اقدامی که در زمینه تحقق اهداف و مطالبات زنان در دولت یازدهم مفید باشد، باید انجام شود. کسانی که در ارتباط با مسائل زنان صاحب نظر و فعال بوده‌اند از طریق کارگروه زنان، خواسته‌های خود را مطرح کرده اند.

ولی مراد در ادامه افزود: ما واقعیت گرا هستیم نه شعارهای تند می‌دهیم و نه بی توجه به شرایط موجود جامعه. در این شرایط می دانیم که فشارهای متنوع وارد می شود ولی به هر حال در ارتباط با نقش و حضور پررنگ زنان عملکرد همین مدت که زمان تعیین کنندگی است، قابل قبول نبوده است. آن چه برای ما مهم است این است که با "امور زنان" سیاسی کاری نشود. آسیبی که همیشه مسائل مربوط به زنان خورده است چه از داخل و چه از خارج آن است که بسیاری هستند که "امور زنان" را جلو می اندازند تا بازی های سیاسی کنند و سهم خواهی کنند و برای خودشان هم سربازگیری کنند. ما به شدت با این کارها که اجحاف در حق زنان است مخالفیم. این کارها خودش باعث تشدید و تقویت مشکلات زنان می شود چرا که "موج سواری" است به جای پرداختن به مشکلات زنان.

این فعال حوزه زنان گفت: از اعضای ائتلاف زنان در کارگروه زنان دولت یازدهم دعوت شده بود و برخی از اعضای کارگروه از بدنه ائتلاف زنان بوده‌اند و در این جلسات مطالبات را مطرح کرده‌ایم، ولی در حال حاضر به نظر می‌رسد نتایج به دست آمده چندان مطلوب نبوده است.

دبیر ائتلاف اسلامی زنان با اشاره به دیدار بعضی از اعضای ائتلاف اسلامی زنان با برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری از ماه ها قبل از انتخابات به منظور پیگیری مطالبات زنان و حداقل اطلاع رسانی در این ارتباط، اظهار کرد: پیش از برگزاری انتخابات با برخی از افرادی که اعلام کرده بودند که قصد ورود به صحنه انتخابات را دارند، جلساتی را برگزار و مطالبات زنان را مطرح کرد. در همان زمان پروین داداندیش-نماینده امور زنان دکتر روحانی- نشستی را با این کاندیدای ریاست جمهوری ترتیب داد و حاضران که بعضی هم از اعضای ائتلاف اسلامی زنان بودند نگرش‌ها و نقطه نظرات خود را نسبت به جایگاه زن در نظام جمهوری اسلامی و وضع موجود در ارتباط با زنان و مطالبات خود را در این ارتباط با ایشان در میان گذاشتند. نتیجه آن نشست بسیار مطلوب تر از سایر نشست‌هایی بود که به این منظور انجام داده بودیم که می توانم بگویم تقریبا از آن ها خسته و ناراضی بیرون آمده بودیم.

ولی‌مراد در پایان در پاسخ به این سوال که برنامه ائتلاف در ارتباط با دولت یازدهم چیست؟ گفت: برنامه ریزی شده است که جلسه آینده ائتلاف اسلامی زنان پس از شب‌های قدر برگزار ‌شود. ائتلاف اسلامی زنان کمیته های خود را از جمله کمیته‌های حقوقی، بین الملل، قرآن پژوهی، فقه، فرهنگی، رسانه‌ای، دانشگاهیان، کمیته مشترک با مجلس، ارتباطات، و غیره را که متشکل از کارشناسان و فعالین حوزه زنان است تقویت کرده است که می توانند نقش خوبی را ایفا کنند. دستور جلسه آینده ائتلاف تعامل ائتلاف با دولت یازدهم و اقدامات انجام شده در این زمینه و ارتباط با دولت است. در واقع موضوع اصلی جلسه همین است که ائتلاف اهداف خود را که همان پی گیری مطالبات زنان و رفع مشکلات آنان و رفع تبعیض از زنان است را چگونه پیش خواهد برد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار