بازدید 78493
گزارش تصویری ـ تشریحی از یک فاجعه رو به گسترش؛

«سعید صحنه»، منطقه خودمختار موادفروشان و معتادان در مغز پایتخت!

در روزگاری که اعتیاد به شدت اوج گرفته و هجوم مخدرهای صنعتی، گوی رقابت را از مخدرهای سنتی ربوده است، واکنش مسئولان به ماجرا، بیشتر به سرپوش گذاشتن بر مشکلات می‌ماند که اگر جز این بود، «سعید صحنه» ای بر نقشه نقش نمی‌بست، چه برسد در تهران و در منطقه گران قیمت شهر، همچون تاولی بیرون زده و حتی ترس از ترکیدن آن مانع از جراحی‌اش شود!
کد خبر: ۳۳۵۰۲۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۸ 29 July 2013
«بولدوزرها هم از این دره وحشت دارند»؛ این تیتر گزارشی است به قلم «فرشته هاشمی» درباره فاجعه‌ای رو به تکوین و گسترش در مغز پایتخت کشور که از فرط عجیب بودن، ترجیح دادیم بخشی از آن را بازانتشار دهیم تا شاید اثرگذاری آن فزونی یافته و منجر به کاری عاجل شود.

به گزارش «تابناک»، در روزگاری که اعتیاد به شدت اوج گرفته و هجوم مخدرهای صنعتی، گوی رقابت را از مخدرهای سنتی ربوده است، واکنش مسئولان به ماجرا، بیشتر به سرپوش گذاشتن بر مشکلات می‌ماند که اگر جز این بود، «سعید صحنه» ای بر نقشه نقش نمی‌بست، چه برسد در تهران و در منطقه گران قیمت شهر، همچون تاولی بیرون زده و حتی ترس از ترکیدن آن مانع از جراحی‌اش شود!

«سعید صحنه»، منطقه خودمختار موادفروشان و معتادان در مغز پایتخت!

«سعید صحنه» مختصاتی است در رودخانه اوین ـ درکه‌ در ضلع غربی بزرگراه چمراه، زیر پل ملاصدرا؛ جایی که اگر کمی آشنایی به پایتخت داشته باشید، خواهید دانست که برای تملک آپارتمانی با متراژ بسیار بسیار کوچک و در کلام بنگاهی، نقلی‌ در آن محدوده باید سال‌ها سختی کشیده، به انواع و اقسام وام‌ها دست انداخته و سرانجام دل به امید زنده نگه دارید؛ اما فعلا بخشی از آن در چمبره کسانی افتاده که یا سرخوش‌اند و یا خمار.

به روایت راوی، پل عابر پیاده‌ به ظاهر تنها نشانه‌ای است که می‌توانی سراغ دره [جایی که سعید صحنه در آن واقع است] را از آن بگیری؛ کافی است با بالا رفتن از پله‌های پل، به پیرامون نگاه کنی تا چادرهای پوسیده‌ای که در عمق دره، مفلوک و نیمه‌جان ایستاده‌اند، سپید و سیاه از دور نمایان شوند؛ حالا دیگر جای تاول شناسایی شده و می‌توان با احتیاط به آن نزدیک شد، چراکه ساکنان عفونت مراقب دور و اطراف هستند و سنگ‌پرانی آنها خطر بزرگی است.

«سعید صحنه»، منطقه خودمختار موادفروشان و معتادان در مغز پایتخت!

دهان باز آسمان، سنگ‌هایی که از هرم آفتاب گونه‌هایشان سرخ شده، زباله‌ و سرنگ، آتش و دود و خاکستر، کانالی از گندآب بی‌جان و اجتماع حیرت‌آوری از معتادان باستانی یا همان آخر خطی خودمان؛ اینها همه دار و ندار این دره فراری از چشمان شهر است که برای سکونت دادن ده‌ها زن و مرد کافی به نظر می‌رسد؛ اینجاست که غریبه‌ها زود شناخته شده و حسابی نواخته می‌شوند!

آنچه دیدیم و آنچه شنیدیم حاکی‌ است که امور اهالی این دره با  خرید و فروش و مصرف و تزریق مواد مخدر می‌گذرد. جیب‌ها هی خالی و هی پر می‌شوند؛ جیب‌های خالی برای آنها که مواد افیونی می‌خرند و می‌زنند و می‌روند تا عمق جهنم و معجزه‌آسا باز به زندگی بازمی‌گردند و جیب‌های پر برای آنها که اگر وصفشان کنم، هیچ نسبتی با این دره مخوف نمی‌یابند و رد بوی ادکلن‌هایشان گاهی بر فضای متعفن چندش‌آور آن جا هم غلبه می‌کند.

«سعید صحنه»، منطقه خودمختار موادفروشان و معتادان در مغز پایتخت!

به گفته یکی از اهالی منطقه، «سعید صحنه» حاکم قصه شهر معتادان، آن جا را به چهار بخش تقسیم کرده و هر بخش را به یکی از معتادان سرکرده برای خرید و فروش مواد مخدر اجاره داده و البته هیچ کس حق ورود به قلمرو دیگری را ندارد تا درآمد همه مناطق خط‌کشی شده بماند.

روزها، گروهی که مأمور توزیع مواد مخدر هستند، بر بلندی مخصوص ایستاده و کار فروش مواد افیونی با شیوه معمول خود آغاز می‌شود. همه به کارشان واردند؛ می‌خوابند و می‌خورند و از آب گندیده  کانال خوش می‌نوشند و روزشان را شب می‌کنند. ساکنان‌ به حوادث آن جا هم حسابی خو کرده‌اند: جیب‌زنی، قمه‌کشی، آدم‌کشی، نزاع و همه آنچه‌ لازمه زندگی نکبت‌بار سیاه اعتیاد است.

«سعید صحنه»، منطقه خودمختار موادفروشان و معتادان در مغز پایتخت!

گاهی شده ‌که فریادهای کمک شبانه از لابلای درختان فضا را بشکافد و به گوش اهالی خفته خانه‌ای برسد یا زیر پل عابر پیاده بیرون قلمرو معتادان، لاشه معتادی با دل و روده‌ بیرون زده از نیمه شب تا نیمه صبح روز بعد بر زمین باد کرده باشد و پس از تماس‌های پی‌درپی اهالی منطقه برای جمع‌آوری جسد، بالاخره سر از قبرستان در‌‌آورد .

اهالی منطقه می‌گویند این شهرک دو سه‌ سالی‌ است که ایجاد شده؛ امارت سعید صحنه در مجاورت خانوارهایی که با ترس شب و روزشان را سر می‌کنند. یکی از آنها می‌گوید: معمولا تنهایی بیرون نمی‌رویم؛ گاهی شب‌ها معتادان گرسنه از دیوارمان بالا می‌آیند. گاهی جلوی راهمان را می‌گیرند و گاهی به کابل تلفن می‌زنند. یک شب که برای گذاشتن زباله در مخزن به بیرون خانه رفتم، معتادی زنده از مخزن زباله بیرون آمد و با چشمان وحشت‌زده و چهره سیاه مرا نگاه کرد؛ قالب تهی کردم.

«سعید صحنه»، منطقه خودمختار موادفروشان و معتادان در مغز پایتخت!

برای اهالی منطقه خوف از این دره با وجود همسایگی با آن، هیچ گاه عادی نشده است. آنها این را هم گفتند که نه از دست پلیس کاری برآمده است و نه شهرداری منطقه؛ انگار بولدوزرها هم از این دره وحشت دارند!

شاید پلیس اقداماتی هم کرده باشد و اصلا شاید چندین بار و به چندین روش، هم پلیس و هم دیگر نهادهای مرتبط برای برچیدن این مجموعه اقدام کرده باشند، ولی این لکه هنوز پابرجاست و چه بسا برچیده نشدن آن، مشروعیتش را در ذهن متوهم ساکنانش تقویت هم کرده باشد.

«سعید صحنه»، منطقه خودمختار موادفروشان و معتادان در مغز پایتخت!

اینجاست که وقتی از برخی اهالی می‌شنویم که سعید صحنه پس از گردآوری دره فرحزاد رونمایی شده، این ادعا ترغیبمان می‌کند که بیندیشیم به راستی چاره چیست؟ اقدام مقطعی با هدف زدودن سعید صحنه از نقشه پایتخت کشور یا جراحی عمقی؟ اقدام پلیس، دستگاه قضا یا طراحی طرحی فراگیرتر و کلان‌تر؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۹۹
انتشار یافته: ۷۸
باور كردني نيست مثل داستانهاي وحشتناك ميمونه
پاسخ ها
ممدلی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
حالا کجا شو دیدی
متاسفانه نیمه شبها اتومبیل هایی مشکوک در دور برگردانی که از بزرگراه چمران بطرف جنوب وارد ملا صدرا می شویم مشاهده می شود که کنار مسیر پارک کرده اند و سرنشینان آنها وارد دره (سعید صحنه) شده اند .
من هر موقع از اتوبان همت بعد از چمران از کنار این محله رد میشم همیشه از اینکه با این معتادها تصادف کنم ترس دارم . اتوبان همت در اون قسمت 6 بانده است و معتادها در تاریکی شب بدون ترس عرض اتوبان رو پیاده قطع میکنند . گاها شده وقتی از کنارشون رد شدم تازه دیدمشون . فقط کافیه بزنی بهشون که بدبخت شی .
باید همون کاری که تو خاکسفید انجام گرفت اینجا هم صورت بگیره.اونای شون که خطرناک هستونو همون جا از پا در بیارن بقیه هم ببرن تو یه بیابونی جای نگه دارن یه موشت ایدزیه مریضو
من هر روز 5 صبح از این مسیر وحشتناک عبور می کنم.عکاس محترم واقعا دل شیر داشته که این عکس ها رو تهیه کرده.
اقا ما خیلی ها رو میبینیم موادفروشن یکروزه میرن زندون بر می گردن همون کارو می کنن یعنی چی
من هميشه با ماشين كه از پل ملاصدرا رد مي شدم، افراد ولگرد را در آنجا مي ديدم و اين برايم سوال برانگيز بود

البته در فضاي چمن كنار پل، بطور منظم عده اي فوتبال تمرين مي كنند ! كه ورزش در آن مكان هم برايم عجيب است
قابل توجه پلیس
مسئولین تورا به امام زمان ، تورا به شبهای قدر قسمتان می دهم این مواد لعنتی را از جامعه ما پاک کنید ریشه کن کنید جامعه و خانواده و شخص را راحت کنید بیشتر دزدی ها ، قتلها و فسادها از این مواد لعنتی ریشه می گیرد کمک جوان ها ، خانواده هاشان و جامعه بکنید تا دیرتر و دیرتر نشده که البته خیلی خیلی دیر شده و بسیاری از جوانان ما بیچاره شدند بسیار خانواده ها بی آبرو شدند ولی باز جلوش را تا دیرتر نشده بگیرید التماس می کنم
اين مكان دقيقا اتوبان چمران مسير شمال به جنوب ورودي ملاصدرا وسطهاي پيچ و قاچاق فروش هاي اين منطقه همشان مسلح هستند. تو تعطيلات عيد من رد مي شدم اين صحنه را ديدم و هر كسي يگ گوشه درحال كشيدن بود حداقل ٢٠٠نفر مي شدن
اوضاع در اين منطقه يعني در واقع در دره حاشيه اتوبان چمران تا پل مديريت و كمي هم از آن بالاتر بسيار افتضاح و بحراني است. انواع خلاف ها كه عمده آنها خريد و فروش مواد مخدر و مصرف آن تا زد و خورد و آدم كشي هر روز مشاهده مي شود. شب ها گاهي از فرط ازدياد فروشندگان و خريداران مواد مخدر دامنه اين افراد به اتوبان شهيد چمران و تقاطع آن با شهيد همت و زير و اطراف تمامي پل هاي اين محدوده كشيده مي شود. جالب اينكه شما هيچ نيروي انظامي در اين محدوده نمي بيني و بارها شده كه دامنه فروش مواد مخدر حتي به بوستانهاي اطراف آن مثل بوستان گفتگو . بوستان چمران و فضاهاي سبز كنار اتوبان چمران نيز كشيده مي شود. شب ها مرتب افرادي را مي بيني كه در اتوبان چمران در زير پل هاي ملاصدرا و نيز تقاطع شهيد همت با ماشين و موتور و پياده راهي خريد مواد مخدر هستند و اين روند تا صبح ادامه دارد دريغ از حتي يك ماشين نيروي انتظامي. آنها به راحتي و آشكارا مواد مي فروشند و خريداران هم همينطور گويا مي دانند كسي به كار آنها كاري ندارد.
وقتي با مراكز پليس 110 و نيروهاي انتظامي هم تماس مي گيري قول اقدام مي دهند ولي هيچ اقدامي نمي كنند و وقتي چندين بار تماس مي گيري و يا حضوري مراجعه مي كني بعضي ها جواب مي دهند كه دستگير كنيم كجا ببريم؟؟؟!!!!!!.
فقط اين را مي دانم كه در موقع برگزاري اجلاس كشورهاي اسلامي و نيز اجلاس كشورهاي غيرمتعهدها تعداد زيادي از نيروهاي ويژه در اين مكنطقه مستقر شدند و عمليات ضربتي براي جمع آوري آنها انجام شد و چند روز بعد دوباره به حالت اول برگشت.
به هر حال ما قبول داريم كه مشكل مواد مخدر يكي از مشكلات ريشه دار و كهنه و قديمي كشور ماست و به راحتي قابل مهار نيست ولي گسترش اين چنيني آن در مركز پايتخت حكايت از بحراني شدن وضعيت اعتياد در كشور دارد كه همراه شدن آن با بيماريهايي مانند ايدز و هپاتيت نيز مي تواند قوز بالاي قوز شود. نمي توانيم دست روي دست بگذاريم و شاهد پرپر شدن جوانانمان باشيم بايد دولت برنامه هاي مدون و عملي براي مهار اعتياد اجرا نمايد.
یه روز یگان ویژه بریزه همشون رو آش و لاش کنه!!!!!!!!!!!
این خبر بود یا رمان ؟
پاسخ ها
کیا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
واقعیت بود. شما هم یه خورده از دنیای قصه ها بیرون بیا و واقعیتها رو ببین.
جالب بود ولی بدانید که یکی دیگر از این شهرگهای معتاد نشین در دوربرگردان ازادگان به سمت فداییان سمالی در حال تکوین است چه کسی پاسخگوست ؟ نمیدانم شاید علاج همان باشد که همگی در دریا ریخته شوند تا این بیماری بسدت مسری گریبانگیر دیگران نشود شاید
پاسخ ها
داود
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
علی عزیز باید علت یابی کرد!اتش بجان بخشی از ملت افتاده .اعتیاد - طلاق- بیکاری-فاصله طبقاتی-بی اخلاقی- بی ایمانی- بی مسئولینی افراد زیربط-
متاسفانه معتادانی که از این دره میان تا شعاع چند کیلومتری منطقه پخش هستند ! و در یک سال اخیر بشدت تردد افراد معتاد در مناطق اطراف این دره که منم ساکن یکی از اونها هستم زیاد شده !
لطفاً مسئولان کاری بکنند.
و همونطور هم که به درستی اشاره کردید بسیاری از ساکنین این منطقه مسلح به سلاح گرم هستند و واقعاً وضع وخیمی در منطقه وجود داره.
هميشه وقتي از چمران جنوب كه به سمت ملاصدرا مي رفتم، مي ديدم كه روي همين پل چند موتور و ماشين پارك كردن، چندين معتاد هم در حال عبور ازعرض معبر هستند و اين صحنه بلا استثنا هميشه بود و هست.
به تمام آشنايان هم گفتم هنگام عبور مراقب باشند چون معتادان عزيز يا خمارند و يا نشعه و بي هواتر از جانوران از خيابان عبور مي كنند و خطر برخورد هميشه وجود داره.
عكسها برام خيلي جالب بود چون هميشه مايل بودم بدونم اون زير چه خبره؟ وحشتناااااااك بود
زير پل هاي همت و نيايش بر روي دره هاي غرب تهران هم عينا شرايط مشابهي داره و راننده هاي آژانس خطر مشابهي رو بارها به من گوشزد كردن!
نیروی انتظامی باید عملیات خاک سفید تهرانپارس را در این منطقه اجرا کند. محاصره منطقه ، بستن کلیه راه های خروجی و جمله از زمین و هوا. تک تک افراد و خصوصا فروشنده را دستگیر و در محل اعدام کنید. مطمئن باشید همه مردم تهران از چنین اقداماتی خوشحال می شوند.
نیروی انتظامی باید عملیات خاک سفید تهرانپارس را در این منطقه اجرا کند. محاصره منطقه ، بستن کلیه راه های خروجی و جمله از زمین و هوا. تک تک افراد و خصوصا فروشنده را دستگیر و در محل اعدام کنید. مطمئن باشید همه مردم تهران از چنین اقداماتی خوشحال می شوند.
پاسخ ها
منصور
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
چرا فکر میکنید خاک سفید تهران پارس خوب شد؟اعتیاد که اونجا هنوز موج میزنه فقط تنها فرقی که کرد غربتی هایی بودن که اونجا زندگی میکردن و الان کوچ کردن به ضلع جنوب غربی میدون شوش و هنوز سر چهار راه های کل تهران وجودی کاملا فعال دارند
راه دور نرو داداش، هر شب که دوست داری بیا به خیابان مازندران سر بزن. گوشه خیابان اصلی بساط دوستان جمع، جمعشان گرم و ابزارشان داغ. انگار نه انگار.
باید به جای پاک کردن صورت مساله، یک جایی بیرون از شهر برای این افراد درنظر گرفته شود یا یک منطقه حفاظت شده. اینطور مردم امنیت ندارند.
عجب خوش اب و هما هم هست!
در تهران همه جور خلاف کاری میشه از این منظر این شهر چیزی کم نداره اینم روش!!!
همشونو باید کشت
ینا درست نمیشن
مثه ویروس میمونن
تنها راه کشتنشونه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
اخه این دیگه چه طرز فکریه بابا.ناخواسته گرفتار شدند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
ناخواسته گرفتار شدن غلط کردن خیلی هم خواسته بوده
میلاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
این همه هزینه کن، یه بچه رو به سن 20 سالگی برسون، بعدش به خاطر نبود کار میره به جای اینکه کمک کنه به بهبود وضع جامعه، معتاد میشه و میشه معضل. مشکل در مدیریته. نه در شخص.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
چرا بهونه الکی میارین اعتیاد کاملا خود خواسته هست و هیچ کسی مجبور نیست و بعدشم چرا تا یه مورچه کج راه میره تقصیر رو گردن مدیران میندازید من مدیر نیستم دفاع کنم ازشون ولی خدایی هممون خوب میدونیم اگه کانون خانواده گرم باشه اعتیادم از بین میره ملت خودش باید درست بشه
نمیگم
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
اقای محترم ناشناس که میگی اعتیاد خود خواسته است.تاحالا مگه این زنایی که اسفند دود میکننو ندیدی که همیشه یه بچه همراهشونه؟فکر میکنی چرا این بچه که همش زیر آفتابه خوابه!!به خاطر اینه که بهش با چایی تریاک میدن میخوره.اصلا از اجاره دادن و فروش این بچه ها ی معصوم چیزی شنیدی؟!!!عزیز حالا هم فکر میکنی اعتیاد یک امر خود خواستس؟در ضمن اصلا به فرض خودخواسته بوده و یه اشتباهی کرده.شما تا حالا تو زندگیت اشتباه نکردی؟حالا چون اون اشتباهش از جنس اعتیاد نباید کمکش کرد ؟نباید دستشو گرفت؟
وای وای وای...
حیف این جوونا
حیف...
به خاطر خدا تا از این بدتر نشده باید کاری کرد...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
توبه گرگ مرگه
شرم آوره من خودم بارها از اون محدوده رد شدم و گه گداری حضور و هجوم و پلیسو دیدم ولی با اقدامات مقطعی کاری از پیش نمیتوان برد باید ریشه ای عمل کردو ریشه فساد و خشکوند
موسسه خیریه طلوع بی نشان ها به صورت تخصصی روی کارتون خواب ها فعالیت میکنه.الان خیلی از همین کارتون خواب ها بهبود پیدا کردن و دارن کار میکنند و برگشتن به زندگی عادی.که تو برنامه ماه عسل امسال هم 3 نفر از بهبود یافته ها اومدن.
کاش از این دست موسسات خیریه خیلی زیاد بود.به نظرم تنها چیزی که میتونه این مشکلو حل کنه اینه که به این کارتون خواب ها عشق بورزیم.شاید خیلی از ماها شرایط زندگی اونا رو داشتیم الان کارتون خواب بودیم.!.ممنون بابت گزارش
ممنون از گزارش جامع و خوبتون که حتی در یکی از عکس ها مشخص بود که بیماران که بعضا حالت خطرناکی می توانند داشته باشتد متوجه عکاس شده اند و معلوم است که گزارشگر جسورانه این گزارش را تهیه کرده. به هر حال این بلایا شاخصه های دوران گذار است که امید است با برنامه های کاهش آسیب مثل توزیع سرنگ رایگان و اختصاص مناطقی ویژه برای تزریق در اماکنی تحت پوشش وزارت بهداشت یا بهزیستی دستکم از بیماریهایی مثل ایدز جلوگیری شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
بیمار کدوم بود اینا معتادن و معتاد یعنی کسی که خود خواسته خودش رو نابود کرده دیگه نه مغزی داره نه فکری نه دینی بابا همش میگن بیماری بیماری کدوم بیمار خودش خواسته مریض بشه که اینا دومیش باشن
اینا اگه جمع شن تو سطح شهر پخش میشن و دیگی قابل رهگیری نیستد باید خبلی با مطالعه با این پدیده بر خورد شه
تنها راه وچاره آن این است که همه را جمع آوری و در یک جا دفن کنند
این منطقه من و یاد فیلم "بلوک 13 " میندازه
واقعاازدست کسی کاری برنمیاد؟برداشتن یک توده عفونی که برای تمام مردم ونه فقط اهالی منطقه خطربزرگی هستند کارکیست؟جراح ماهراین قضیه کجاست؟اینهم مانندجراحی های بزرگ به یک تیم نیازدارد..نیروی انتظامی شهرداری آگاهی و... سپاس ازهشداروطرح موضوع توسط شما
شاید خیلی جنایتکارانه باشد اما واقعا خیلی سخت نیست با وارد کردن سم به آب این دره یا پخش مواد سمی در بین این افراد شرشان را هم از سر مردم و هم از خانواده هایشان کم کرد. اینها که نهایت خودشان می میرند چند صباحی زودتر این اتفاق صورت بگیرد برای همه بهتر است.
سلام.ما از ساکنان منطقه ملاصدرا هستیم.از این که درد ما را گفتید ممنونم.
به نام خدا
به نظر من در هر صورت این جماعت بخشی از حقیقت تلخ جامعه ما هستند و شهر وند بیمارِي که قاطی بودن آنها در اجتماع به مصلحت نیست . چاره کار اینست که سه نقطه در کوه - جنگل- کویر مشخص شود و همه ی امکانات مورد نیاز زیستی در آن فراهم گردد و یک ورودی با رنگ سیاه یا خاکستری و یک خروجی بارنگ سفید یا سبز برای هر کدام در نظر بگیرند. افراد معتاد و غیر قابل ترک به انتخاب خودشان به یکی از این سه منطقه جنگلی یا کویری ویا کوهستانی تبعید شوند.شهردار و دیگر مسئولین را خودشان انتخاب کنند و در مشاغل مورد علاقه خود کار و فعالیت کنند.اجازه داشته باشند در درب خروجی با هماهنگی مسئو لین ملاقاتی یا مرخصی بروند. در صورت ترک و تایید کمیسیون یا تیم خاص پزشکی ابتدا ترخیص موقت چند ماهه وسپس دایم دریافت شود . فرد معتاد از شغل دولتی یا صنفی بر داشته و در اردو گاه کار مناسب خودش را پیدا می کند و فرد معتادی که برگه ی ترک دایم گرفت جای او می تواند در جامعه فعالیت آبرومندانه انجام دهد .
خداو کیلی فراهم کردن چنین مکانی و جدا کردن معتادان و ایجاد شرایط زیستی خاص مدیرت شده توسط خودشان برای جامعه ما کم هزینه تر و آرامش بخش تر نخواهد بود ؟
پاسخ ها
امير رضا سيفي
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
فغان جان فيلمعلميتخيلي زياد نگاه ميكني ؟! ياد زامبي ها افتادم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
زامبی رو خوب اومدی
نمي دونستم در اين حده....
به امید اینکه همه اینها وآنهایی که ندیدیم و نمیبینیم از این بلا رهایی یابند خداوندا تنها از تو یاری میطلبیم کمک کن تا نور تو در دل همه ما روشن شود
بنده یکی از ساکنین این محدوده هستم
این مساله پس از پاکسازی اراذل واوباش و معتادین وفروشندگان محدوده فرحزاد در حوالی سال 88 صورت گرفته و باتوجه به عدم ورود و دخالت شهرداری منطقه3 "شرق بزرگراه چمران" و منطقه2 "غرب برزگراه چمران" و همچنین بی توجهی کلانتری های 145 ونک وشهرک قدس ، متاسفانه تبدیل به معضلی در این منطقه شده است .این معتادین وفروشندگان در سال 90 و91چندین بار باعث دستبرد به منازل اطراف وجنوب ده ونک شده و از سرقت ال سی دی گرفته تا ایجاد لکنت برای یکی از خردسالان محلی نیز دیده ایم .
در فروردین 92 عزیزان ناجا بصورت ضربتی با اینها برخورد کردند ولی از بسیاری از نیروهای ناجا شنیدیم که برخی از این معتادین مسلح هستند واین باعث ترس از ورود به مقوله وجمع آوری شان شده است . دست برخی از آنها شوکر وچاقو وگاز اشک آور دیده شده است .
براستی چه کسی مسئول جمع آوری اینهاست ؟
آیا باید شاهد تولد یک خاک سفید جدید در منطقه شمال تهران در کنار بزرگراه اسکورت شصیت های خارجی باشیم ؟
آیا زیبنده پایتختمان است ؟
چه کسی مسئول مالهای دزدیه شده توسط این افراد است؟
حال مالها بدرک.
چه کسی این نازیبایی وناامنی را جبران وبرطرف وتحمل می کند جز ساکنین محدوده جنوب ده ونک و ملاصدرا
بسیاری ز اینها اقدام به جمع آوری وتفکی زباله وفروش به کارگران شهرداری ناحیه1منطقه می کنند آیا شهرداری نظارت دارد ؟
تقصیر یک یا دوناهد نیست !!
شهرداری و پلیس سالی چند بار به اسم پاکسازی مناطق الوده معتادها را جمع آوری می کنند و به اردوگاه هایی مثل شفق (همون شوراباد سابق) در کهریزک و جاهای دیگر می فرستند و به اسم این افراد میلیاردها تومان تابه حال هزینه شده که معلوم نیست به چه مصرفی رسیده اند.درهرحال نتیجه همین است که می بینید.
مدتها بود میخواستم برای یکی از خبرگزاری ها در مورد همین موضوع درمنطقه 2 و در کنار دانشگاه امام صادق (ع) و زیر پل مدیریت واقع در محله اسلام آباد، مطلب بفرستم،
این منطقه علی رغم اینکه تو قسمتهای بالای شهر تهران واقع شده یه منطقه حاشیه نشینی و تقریبا شبیه حلبی آباد است، متاسفانه در بخشی از این منطقه نزدیک استخر پارک ونک تعداد زیادی معتاد و قاچاق فروش مرد و زن ساکن اند که زمستان و تابستان و شب و روز نمیشناسن، کافیه فقط هوا شروع به تاریک شدن بکنه از این موقع تا دم طلوع آفتاب از محدوده ده ونک گرفته تا خیابان علامه طباطبایی و بلوار دریا و بقیه خیابونهای این منطقه شروع به خالی کردن صندوق های صدقات جلو چشم مردم و پرسه زدن کنار سطل های زباله و ... می کنند، نیروی انتظامی هم تا حالا چند باری جمع کرده اما فایده نداشته، یکی از دلایلش هم اینه که محل تجمع و اسکان این معتادها یه جای خالی تاریک و پر درخته که باید فکری به حالش بشه، اساسا امنیت این منطقه رو زدن به هم بعد از غروب تا طلوع آفتاب ما که مردیم جرات تنها بیرون رفتن نداریم چه برسه به زن جماعت، کافیه که چهره وحشتناک یکی از این بنده خداها رو زن و بچه تو تاریکی ببینن و در جا از وحشت سکته بزنن، فکر می کنم شورای تامین شهر تهران باید یه فکر اساسی بکه، الآن برای این مناطق کار موضعی باید کرد، کار عمقی و ریشه ای برای بحث اعتیاد هم که سر جای خودش لازمه
اقا اینجا خیلی وحشتناکه..من ساکن اونجا نیستم ولی مسیرم هست...بعضی از معتادا کنار پل کمین میکنن خودشون بندازن جلو ماشینت اخازی کنن...مراقب باشین...
خیلی صحنه ی غم انگیزی...ای کاش راهی برای سلامت کردنشون پیدا بشه.
یه جایی به اسم قلعه حسن خان هم هست که .... کسی به دادش نمیرسه، آخه مردمش اهل گلایه کردن نیستن شایدم صداشون شنیده نمیشه، امنیت نداره ولی تادلتون بخواد مواد داره، حقیقت اینه که ما چون پایین شهریم برای هیچ کس مهم نیستیم، فقط میتونم بگم متاسفم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
یه جایی هم اطراف پایانه غرب هست...
سلام
ممنون از گزارشتون - ميخواستم عرض كنم براي برخورد با اين معضل بشري بايستي تمام نهاد هاي اجتماعي متحد شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
از جمله سازمان های مردم نهاد
سلام به نظر من ایده جناب (فغان پور گنجی) خیلی خیلی عالی بود چرا چون که به مرور در همچین محیطی طعم زندگی واقعی رو مچشند واینجور انسانهااگر درچنین شرایطی قراربگیرند خودشان نسبت به ترک اقدام میکنند قشنگتر این میشه که به هم دیگه نگاه میکنند و شوق سالم زندگی کردن مثل چشم و هم چشمی در وجودشان تحریک میشودو دیگر این که این جور آدمها چون بعد از چندین سال مزه زندگی بدون مواد رو میفهمند با روحیه عالی وشاید موفق تر از دیگران قدرزندگی وکارشان رامیدانند واین به نفع کشوراست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
حامد خان: ایده قشنگه ولی عملیاتی نیست. فقط قشنگه مثل تو فیلما.
توبه گرگ مرگه. نه اینکه معتادا گرگ باشن ولی برای اهالی دره مذکور چیزی به نام زتدگی سالم وجود نداره و اونا هرگز نه میخوان و نه میتونن که ترک کنن.
اینایی که میگن باید اینارو بکشیم خیلی جالبن . ما داریم لابه لای چه تفکراتی زندگی می کنیم خدایا!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
اقای محترم واقعیت اینه که یک از دلایل اصلی گرایش به اعتیاد در دسترس بودن مواد هست. مدت زمان دسترسی به مواد در تهران تا چند سال پیش حداکثر 12دقیقه بود که الان به دشت کاهش پیدا کرده. به نظر شما این افراد هنوز هم حق زندگی دارن. خدا روزی رو نیاره که بعد از هزار جور مراقبت و تلاش برای تربیت درست بفهمیم بچه یا برادر و خواهرمون صرفا به دلیل در دسترس بودن مواد معتاد شدند. باور کنید اینها به راحتی از شهر بیرون نمیرن. چون طعمه های نان و آب دارشون توی همین شهر هستن. بچه های جوانی که هر روز اینها را می بینن خواه و ناخواه قبح ماجرا برایشان از بین می ره و ممکن است برای امتحان هم که شده یک بار به سمت استفاده برن.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
خدا نکنه ولی یه بار گیرشون بیفتی بعد میفهمی چی میگن
در منطقه فرحزاد اتوبان یادگار امام شمال هر روز شاهد معتادان زیادی که خلاف جهت ماشین ها حرکت میکنند هستم لطفا در خصوص این موضوع اطلاع رسانی کنید چون آنها در منظقه پخش هستند و حال و روز منطقه رو بسیار آلوده کرده اند خدا به داد بچه های ما برسه
اعتیاد فقط شامل مواد مخدر نیست که ما بخواهیم فقط بفکر قتل عام معتاد باشیم بنده معتقدم انسان تحت یکسری شرایط ناخواسته بطرف اعتیاد کشیده میشود کسیکه خود شاهد مرگ دیگری می باشد پذیرفته است که اخر اعتیاد بجز تباهی و فنا چیزی نیست من معتقدم اگر امکانات ورزشی مناسب و مشکل بی کاری جوانان و وضعیت اقتصادی حاکم بهبودی یابد شاید معضل را بتوان تا حدودی از بین برد وگرنه تهدید و کشتار و زندانی کردن معتاد هیچ مشکلی را حل نمی کند به امید داشتن ایرانی پاک و عاری از هر گونه مواد افیونی
دوستان این موسسه(طلوع) هر سه شنبه شب میره برای کارتون خواب ها غذا میبره تا اونایی که میخوان رو ببرنشون ترک.دیشب رفتیم دروازه غار.تا رفتیم 2 تا از همین کارتون خوابا اومده بودن میگفتن ما از دو شب پیش لحظه شماری میکردیم بیاید.من میخوام بهتون قول بدم که پیگیری میکنم تا به این منطقه سعید صحنه هم سر بزنیم و بچه های اونجا ترک کنن اونوقت میبینید چه آدمای خوبی تو اونجا دارن زندگی میکنن (البته نه همشون) بعد دیگه از فکر ریختنشون تو دریا و یا دفن دسته جمعیشون که تو نظرات بالا اومده بود صرف نظر میکنید.!من سوالم از دوستان اینه که اگه پدر و مادرتون معتاد بود و شما معتاد به دنیا اومده بودید و مجبور بودید تو بچگی مواد جابجا کنید مطمئن بودید که الان جای اونا نبودید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
احسنت....نجات هر کدوم از این افراد یعنی نجات زندگی.
اين منطقه را پس از پاكسازي مي توان به پارك خوبي تبديل كرد زيرا داراي درختان زياد و بعضاً قديمي است كه البته برخي از آنها در اثر بي احتياطي معتادان سوخته و شكسته شده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
ماهان جان این طرحی که شما میفرمایید سال ها پیش در دروازه غار اجرا شد و پارک های اون منطقه شد پاتوق زیبا و جدید کارتون خواب ها
با سلام بيشتر مناطق علي الخصوص شرق كشور داراي ذخاير معدني بسيار بالايي است. بهتره با راه اندازي اردوگاههاي كار اجباري در اين مناطق ضمن ترك دادن اين افراد براي استخراج و فراوري اين ذخاير برنامه ريزي شود.
سلام عزيزان اين گزارش سعي كرده در لفافه بگويد مرز فاجعه خيلي بالاتر از اين حرفاس نزديك عصر تشريف ببري
اين جور آدما براي جامعه بيشتر جنبه هزينه دارن چه ترک دادنشون ، چه بردنشون به اردوگاه کار اجباري ، زندون يا هر راه ديگه .... تلاش روي اين آدما يا جواب نميده يا اگر بده به هزينه و صرف وقتش نمي ارزه... آدم بي اراده رو جون به جونش کني بي اراده س....
بايد بريزن بگيرن همه رو يه جا در ملاء عام اعدام کنن......بعضي جاها عفو جايز نيست... اينا به بدبختي خودشون قانع نيستن جووناي سالمم گرفتار ميکنن.... خدا همه رو نجات بده
یک سری هم به فرحزاد بزنید بد نیست اونجا هم همین وضع رو داره
چی میشد اگر قانونی تصویب میشد که مجازات حمل و قاچاق و استفاده از اینها اعدام بود؟
روان درمانی و ریشه یابی و معتاد مجرم نیست و .... همش قصه است.کسی که پای در این راه گذاشت امکان برگشتش در حد صفره.
فقط اعدام.
نمیدونم چرا یاد فیلم تاراج افتادم ییهویی!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
بهترین نظری بود که خوندم.

واقعا از حرفهای نمادین خسته شدیم و تاریخ مصرفشون داره تموم میشه

کاش کمی واقع گرایانه حرف بزنیم نه نمادین و مزخرف.
فعلن اولويت چيزهاي ديگر هستند و اين چيزا مهم نيست.
اقا تو رو خدا یه فکری بکنید
اگر در کشور عربستان یک شخص اقدام به حمل یا مصرف مواد مخدر کند بی درنگ و به صورت آنی اعدام می شود واقعا هم علاج واقعه همین است آیا شما موافق نیستید؟؟؟؟؟؟؟؟
شاهرخ جان با عرض معذرت میخوام بهت بگم دوست داشتم تو تو یه خانواده معتاد به دنیا اومده بودی و از بچگی تو چاییت تریاک حل میکردن و آخرش به خاطر اینکه هیچ امیدی از هیچ کسی نداری و اعتیاد تو رو اسیر کرده میرفتی کارتون خواب میشدی بعد میومدم این کامنتی که گذاشتی رو نشونت میدادم ببینم چه حسی پیدا میکردی.اعدام؟!!! ههه
خوبه حالا تو شبای قدریمو با مرام مولامون آشناییمو داریم این حرفارو میزنیم.واری برما وای بر ما وای برما.شما بهتری بری زندگیتو مکانیکیتو بکنیو و ندونی که برای چی خلق شدی.در ضمن جهت اطلاعت درصد بهبود کارتون خواب به طور متوسط در جهان 7 درصد هست نه صفر درصدی که شما فرمودی.تازه تو ایران به دلیل وجود مسایل معنوی این عدد 15 درصده اقای کارشناس!
لينا كه نوشتيد وما خونديم راسي راسيه يا الكي وفيلمه!!!!!!اصلا تو تهرونوايرون خودمونه!!!1مسؤلين هم ميدونن!!!
اگر مسلمان باشیم تو قرآن نوشته نجات یک انسان نجات کل انسان هاست.کشتن یک انسان برابر است با کشتن تمام انسان ها.چه بسیار ادم ها رو تو ایران دارن میکشن.
کافر هم باشید انسانیت حکم میکنه نجات داد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار