بازدید 43851

نوری مالکی فاش کرد: ایران می‌خواهد مستقیم‌ با آمریکا مذاکره کند

نوری‌المالکی نخست‌وزیر عراق، در اوایل ماه جاری میلادی در دیداری که با سفیر آمریکا در بغداد داشته، اعلام کرده که بنا بر ‌پیامی که از مقامات ایرانی دریافت کرده است، می‌گوید‌ ایران مایل به مذاکره مستقیم با آمریکا در مسأله هسته‌ای بوده و در این باره جدی است.
کد خبر: ۳۳۴۴۲۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۶ 26 July 2013
نوری مالکی فاش کرد: ایران می‌خواهد مستقیم‌ با آمریکا مذاکره کندنوری‌المالکی، نخست‌وزیر عراق به باراک اوباما گفته ‌که ایران مایل است در موضوع هسته‌ای مستقیم‌ با آمریکا مذاکره کند.

به گزارش «تابناک»، «نیویورک تایمز» گزارش داده که نوری المالکی در اوایل ماه جاری میلادی در دیدار‌ با سفیر آمریکا در بغداد، اعلام کرده که بنا بر ‌پیامی که از مقامات ایرانی دریافت کرده است، می‌گوید که ایران مایل به مذاکره مستقیم با آمریکا در مسأله هسته‌ای بوده و در این باره جدی است.

وی همچنین اعلام کرده، عراق آماده است که زمینه مذاکرات ایران و آمریکا را فراهم کند.

نیویورک تایمز افزوده است، هرچند نوری مالکی‌مدعی شده ‌با منابع قابل اعتماد در دفتر رهبر انقلاب ایران در تماس است، با ‌وجود این، اشاره نکرده‌ که طرف ایرانی که پیغام را به وی رسانده چه کسی بوده است؟

منابع غربی هنوز در این باره تردید دارند که این مسأله ابتکار خود نوری مالکی است یا رهبر انقلاب ایران از نوری مالکی خواسته است‌ برای چنین کاری استفاده کند.

مقامات وزارت خارجه آمریکا تا کنون درباره ابتکاری که نوری مالکی به دنبال آن است و همچنین در پاسخ به این درخواست، واکنشی از خود نشان نداده‌اند.

‌«پاتریک ونترل» سخنگوی کاخ سفید در این باره گفته ‌که عراق، شریک آمریکاست و دو کشور درباره دامنه وسیعی از موضوعات و به ویژه در مورد ایران با هم گفت‌وگو می‌کنند.

وی ادامه داده است، همان گونه که بار‌ها گفته‌ایم، ما آماده‌ایم ‌‌مستقیم با ایران مذاکره کنیم تا دغدغه‌های جامعه جهانی درباره موضوع هسته‌ای این کشور را برطرف کنیم.

«گری سمور»، که در دولت اول باراک اوباما به عنوان دستیار در شورای امنیت ملی آمریکا فعالیت می‌کرد، در این باره گفت، این ‌باورکردنی است که ایران بخواهد از عراق برای اعلام آمادگی جهت گفت‌وگو با آمریکا استفاده کند.

او ادامه می‌دهد: نوری مالکی کسی است که ایرانیان به وی اعتماد دارند و از طرفی نوری مالکی هم بر این باور است که رابطه ایران و آمریکا نباید این گونه صفر و در حالت انجماد باشد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز در یک اقدام جداگانه ـ که ارتباطی با این خبر‌ ندارد‌ ـ اعلام کرد، فهرست داروهایی را که می‌تواند بدون دریافت مجوز ‌به ایران فرستاده شود، افزوده است.

پنجشنبه «دیوید کوهن»، معاون خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، در کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت: این کار به نیات انسان‌دوستانه انجام می‌گیرد.

تحلیلگران آمریکایی این کار دولت آمریکا را‌ نشانه‌ای از حسن نیت این کشور به حسن روحانی ‌می‌دانستند؛ کسی که تا چند روز دیگر ریاست جمهوری ایران را بر عهده خواهد گرفت.

نیویورک تایمز در پایان می‌نویسد: این تنها نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق نیست که مایل است روابط ایران و آمریکا احیا‌ شود، بلکه عمار حکیم رهبر بزرگ‌ترین گروه شیعیان عراقی هم خواهان احیای این رابطه است.

ایران و آمریکا در دوره جنگ عراق، با هم ‌مستقیم به گفتگو نشستند، اما این گفت‌وگو‌ها تنها درباره عراق بود و به موضوع هسته‌ای ایران، گسترش نیافت.

‌ذکر این مهم لازم است که آخرین بار در سال ۲۰۰۹ میلادی بود که دو مقام ایرانی ‌مستقیم با هم دیدار کردند. در آن زمان، ویلیام برنز، معاون امور سیاسی وزارت‌خارجه آمریکا و سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در حاشیه نشست ایران و ۱+۵ با هم دیدار کردند و به توافقاتی نیز رسیدند که بعدا این توافقات عملی نشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۰۹
انتشار یافته: ۲۹
امیدوارم این مذاکرات هرچه زودتر اتفاق بیفته و اگر قرار نیست صلحی در کار باشه حداقل این تحریم ها برداشته بشه چون دودش فقط تو چشم مردم عادی میره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
قدم اول اینه که تحریم جدید نیاد!
خدا کنه نتیجه بگیرن
چون این فشارها داره ما رو له می کنه
مگر آلمان و فرانسه و هلند و دیگر کشورهای اروپایی نبودند که سلاح های شیمیایی به صدام جنایتکار میدادند و همان موقع با آنها روابط دیپلماتیک داشتیم !!!!!!!! روسیه هم که همیشه کفتار دنیای سیاسته.
با این حساب یعنی آمریکا از آنها بدتره ؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
درست میفرمایید، اما رابطه با امریکا اینجوری شد دیگه!
شما الان نگاه کنید دیپلماسی سیاسی ما با کشورهای دیگه که کم هم اختلاف نظر باهاشون نداریم نسبت معتدل تره
مجید
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
گل گفتی
مذاکره کنید ولی بدانید آمریکای وحشی ارزش رفاقت ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
عزیزم تو سیاست رفاقت معنی نداره
کی میخوایم این چیزا رو بفهمیم؟
خب مذاکره کنه!!!! مگه چه اتفاقی در مذاکره مستقیم میفته؟ بالاخره باید ببینیم اونها چی می گن و اونها هم بی واسطه باید ببینن ما چی می گیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
دوستان اینقدر ساده نباشید . انها دلشان برای ما نسوخته . هیچ مذاکره ای در کار نیست . این حرفها فقط تاکتیک سیاسی است . باور کنید به کمتر از ذلت و دریوزگی ما راضی نیستند . انها اصلا نظام فعلی ایران را به رسمیت نمی شناسند ........
هرکاری که به نفع ملت وکشورم باشد استقبال میکنم نوری مالکی ایران را دوست دارد
چه حسن نیت بزرگی رفع تحریم چند قلم دارو!
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
واقعا!
فقط برای تطهیر خدودشونه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
اون چند قلمم احتمالا خود کفا شدیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
دارم از اولش هم تحریم نبود ولی مشکل انتقال پول که بخاطر تحریمه جلو واردات دارو رو گرفته و امریکا اگه راست میگه یاید اون رو ورداره و الکی ژست حمایت از مردم ایران رو نگیره همینطور تحریم خودرو سازی که هیچ ربطی به هسته ای نداره و عده زیادی از مردم رو بیکار کرده، امریکا برخلاف پزهایی که میدهد بیشتر دشمن مردم است تا نظام.
ما قطعا برای حل مسئله هسته ای بایستی با آمریکا توافق لازم را بنمائیم ، چرا وقتی میدانیم اصل آمریکاست با واسطه های بی ثباتی مثل روسیه و چین و حتی آلمان نامرد که در دوره جنگ با عراق سلاح به عراق میداد وارد مذاکره شویم
بدبختی ما را ببین کارمان بە جایی رسیدە کە عراق دارە برای ما دلسوزی میکنە، نوری مالکی حتی قادر نیست بخشی از مشکلات عراق را حل کنە حالا میاد دایەی مهربان ما مێشە ، بهتر است مسئولان ما اگە میخان با آمرێکا مذاکرە کنند خودشان اعلام کنند کە حاضر بە مذاکرە هستند مثل آمریکاییها کە چندین بار اعلام کردەاند حاضرند با ایران مذاکرە کنند.
مردم در شرایط حساس کنونی انتظار بسیار بالایی از رییس جمهور جدید و تیم مذاکره کننده وی دارند. ایشان باید با لحاظ کردن خواسته ها و انتظارات اکثریت مردم با این موضوع حساس برخورد کرده و با عبور دادن کشور با سلامت از این دوره تاریک نام خود را در تاریخ کشور جاودانه سازند.
حکایت مذاکره نکردن مستقیم با امریکا حکایت پدر و مادری است که در خانه با هم قهرا و پیغام هایشان را از طریق فرزندان خردسال خود یا در حضور فرزندان خود با صدای بلند به گوش طرف مقابل می رسانند
باسلام
هر چه در ابراز نظرات صعف نشان دهید آن ها پاشنه آسیل شما را پیدا می کنند وبر همان نقطه فشار می آورند تا شما را تسلیم کنند ، مذاکره خوب است ولی تحمیل شرایط خیر ، اگر اهل مذاکره هستند باید شرایط را بوجود آورند نه اینکه مرتب بر طبل تحریم وتهدید بکوبند ، در این شرایط بدون هیچ دستآوردی آنچه هم از عزت وشرف داشته ای راهم باید فراموش کنی ،
امریکا چندروزپیش پس از حدود بیست سال تحریم های عراق را لغو کرد بعد از بیست سال و بعبارتی سالها بعداز حضور خودش در عراق
اصولا جمهوری اسلامی شیعی وجودش خط قرمز امریکاست و کشوری که بیش از دوهزار بمب اتمی بسیار پیشرفته دارد نگران این نیست که ایران مثلا بتواند تا چند سال دیگر یک عدد بمب اتمی داشته باشد و این فقط یک بهانه ظاهری برای فشار به جمهوری اسلامیست شک نکنید اگر ایران کلیه اقدامات صلح آمیز هسته را هم کنار بگذارد بعدش نوبت سوژه دیگری مثلا حذف موشک های با برد بیش از شصت کیلومتر یا مثلا آزادی و به اصطلاع مسایل حقوق بشری و امثالهم میباشد و اصولا از نظر آنها ایران بایستی آنقدر ضعیف بشود تا آنها بتوانند فعالیت های تروریستی و جداطلبی اقوام مختلف و تکه تکه کردن ایران را بر اساس سیاست های خاورمیانه جدید اجراکنند واگر کسی احساس کند امریکا شیطان نیست در اشتباه فاحشیست
پاسخ ها
پیمان
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
من با نظر شما کاملا موافقم... کما اینکه در 20 سال گذشته بخوبی حرف شما ثابت شده... اما آیا ماهم باید با نهایت بی تدبیری به تشدید مشکلاتمون با سایر کشورها دامن بزنیم؟ به نظر من ماهم باید هوشمندانه کار کنیم. اصلاحا یکی به نعل بزنیم و یکی به میخ! تا اینطوری بدون فشار بتونیم سیاستهای خودمونو پیش ببریم... سیاست یعنی همین یک امتیاز کوچک بده اما درقبال اون امتیازات بیشتری بگیر، قدرتمند شو و بازم امتیازات بیشتری بگیر! (کشورایی مثل چین و کره رو در نظر بگیرید که طی 50 سال گذشته دنیارو گرفتن) صرفا سر دعوا با سایر کشورها رو باز کردن هیچ سودی برای ما نداره... ما میتونیم با آمریکا رابطه داشته باشیم و از خود آمریکا استفاده کنیم برای تحت فشار قراردادن اسرائیل.. این یعنی سیاست! با جنگ و دعوا بیشتر خودمون رو تحت فشار میزاریم و از دنیا عقب میفتیم.
تصمیمی گرفته شودکه به نفع ملت ایران باشد
امریکا تا کلی امتیاز نگیره یه امتیاز هم نمیده خدا کنه که سایتمدارامون درس رفتار کنن.بخدا من کارمندی هستم با700ت حقوق و600ت کرایه خونه وقسط وام با این وضع اقتصادی.ای وضعو تحمل میکنم تااینکه زیر بارزورگویی امریکا بریم.
چی شد پس؟ کم آوردین؟؟؟؟
:)
دوست عزیز که میگی آمریکا ارزش رفاقت نداره و وحشیه من اصلا از وحشی نبودن آمریکا دفاع نمی کنم ولی یادت باشه که ارتباط کشورها در دنیای امروز مثل دوست شدن یا قهر کردن دو بچه محل نیست که حالا اگه وحشی بود باید باهاش رفاقت بکنی یا نکنی! سیاست یه کم پیچیده تر از این حرفی احساسیه
ما حتي يك لحظه با امريكا كنار نخواهيم امد.
این خبر از بیخ و بن دروغ است. نه ایران چنین مطلبی را به نوری مالکی گفته و نه مالکی چنین مطلبی را به سفیر آمریکا در عراق گفته است. گر این خبرصحت میداشت، به علت حساسیت فوق العاده اش امکان نداشت آنهم فقط ظرف یکی دوهفته به گوش روزنامه نیویورک تایمز برسد. اختلاف ایران و آمریکا به خاطر چند تا بمب اتمی نیست. روابط ایران و آمریکا هرگز حتی یک قدم بهبود نخواهد یافت، مگر اینکه آمریکا تمام حقوق سیاسی و منطقه ای ایران را بدون کم و کاست عملا به رسمیت بشناسد.
بجای مذاکره بی فایده با آمریکا ک بالای میز مذاکره چماق بزرگی بالای سرمان خواهند گرفت باید به فکر اصلاح مدیریت در داخل باشیم . به فکر اتحاد بیشتر ملی باشیم . اگر آنها انسان بودند سی و چند سال دارو را از ما دریغ نمی کردند . بقیه موارد بماند ...........
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی