بازدید 16995
به پیشکسوت تئاتر دارو نرسید و درگذشت

سرطان مسئول و غیرمسئول نمی‌شناسد!

این هنرمند که مدت‌ها با بیماری سرطان کبد مبارزه کرد، به دلیل شرایط نابسامان دارو، در یک ماه گذشته نتوانسته بود داروی بیماری‌اش را مصرف کند. نکته جالب اینکه قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد به روالی که از وی سراغ داریم، در پیامی بلندبالا درگذشت این هنرمند را نیز همچون درگذشت سعدی افشار تسلیت گفت و به نوعی رفع تکلیف کرد...
کد خبر: ۳۳۴۱۹۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۴ 25 July 2013
محمود استاد محمد، نمایشنامه‌نویس و کارگردان باسابقه تئاتر ایران سحرگاه امروز سوم مردادماه در سن 63 سالگی در بیمارستان جم و در حالی که حداقل پیگیری‌های مسئولان فرهنگی برای تامین نیازهای دارویی این پیشکسوت هنرهای نمایشی نیز صورت نپذیرفته بود، بدرود حیات گفت.

به گزارش «تابناک»، شامگاه دوم مرداد حال استاد محمد نویسنده و کارگردان تئاتر رو به وخامت رفت و دخترش او را به بیمارستان جم منتقل کرد و به دلیل شرایط نامناسب جسمانی در بخش I.C.U بیمارستان جم بستری شد. سرانجام صبح امروز (پنج‌شنبه) این هنرمند تئاتر صحنه زندگی را ترک کرد اما در نهایت پس از 2 سال مبارزه با سرطان صبح امروز پنجشنبه 3 مرداد ماه درگذشت.

این هنرمند که مدت‌ها با بیماری سرطان کبد مبارزه کرد، به دلیل شرایط نابسامان دارو، در یک ماه گذشته نتوانسته بود داروی بیماری‌اش را مصرف کند. این در حالی است که طبق نظر پزشک معالج این هنرمند نبايد حتی وقفه‌ای چند روزه در مصرف داروها ایجاد مي شد.

هدایت هاشمی بازیگر مطرح سینما و تئاتر سال 1390 در صفحه اش نوشته بود: محمود استادمحمد، هم او که در شهر قصه نقش خر را بازی کرد، هم او که آسیدکاظم را نوشته است و آخربازی را و دیوان تئاترال را و... استاد و مشوق من و امثال من در تمام این سالها بوده است، در بیمارستان جم با سرطان دست و پنجه نرم می کند. از مسئولان فرهنگی بپرسید مگر ما چند استاد محمد داریم که این چنین با او بی مهری می کنید و حتی هزینه های درمانش را متقبل نمی شوید؟ واقعاً چه جوابی برای این همه بی مسئولیتی دارید؟

سرطان مسئول و غیرمسئول نمی‌شناسد!

محمود استادمحمد در سال ۱۳۲۹ در محله دروازه دولاب تهران به دنیا آمد. وی فعالیت نمایشی خود را در نوجوانی پس از آشنایی با استادش محمد آستیم و سپس نصرت رحمانی و عباس نعلبندیان و با بازی در نمایش های بیژن مفید آغاز کرد. وی در سال ۱۳۵۰ به بندر عباس سفر کرد و در آنجا گروه نمایشی "پتوروک" را تشکیل داد و در سال ۱۳۵۱ دوباره به تهران برگشت.

استادمحمد پس از نوشتن نمایشنامه های متعدد، در سال ۱۳۶۴ به کانادا مهاجرت کرد. وی در سال ۱۳۷۷ دوباره به ایران بازگشت و فعالیت هنری خود را از سر گرفت. تولید و اجرای نمایش‌های "بنگاه تئاترال"، "تهرن" و "کافه مک ادم" در سال‌های بازگشت به ایران انجام شد. نمایشنامه "آسیدکاظم" یکی از مطرح‌ترین نمایشنامه‌های تئاتر ایران است که توسط استادمحمد نگاشته شد.

مراسم تشییع پیکر این هنرمند پیش کسوت تئاتر ایران روز شنبه - 5 مرداد ماه - ساعت 10 صبح از مقابل تالار وحدت برگزار خواهد شد.

استاد علی نصیریان با ابراز تاسف از درگذشت «محمود استاد محمد»، او را فردی تلاشگر و تأثیرگذار در تئاتر ایران توصیف کرد و عنوان نمود: ایشان را در گروه بیژن مفید شناختم و برای اولین‌بار او را در اداره‌ پیش‌آهنگی که مشغول تمرین یک نمایش بودند، دیدم. به نظرم جوانی کارآمد و با استعداد رسید و بعدها کارهای بیشتری از او دیدم.  حتی زمانی که ما هر دو در کانادا بودیم، او همیشه از بچه‌های تلاشگر و مستعد تئاتر ایران بود. محمود استاد محمد در زمینه‌ شناخت تئاتر ایرانی و شخصیت‌های ایرانی فردی بسیار قابل بود و آثار خوب و تأثیرگذاری از خود برجای گذاشت.

محمد یعقوبی با اظهار تأسف از درگذشت محمود استادمحمد، این اتفاق را متأثر از بی‌توجهی به مسائل درمانی هنرمندان دانست، گفت: در خبرها آمده که محمود استادمحمد به‌خاطر عارضه‌ی سرطان درگذشته و گویی این یک اتفاق طبیعی است، در حالی که درگذشت او به مرگ طبیعی نبود، بلکه این اتفاق به‌دلیل بی‌توجهی به درمان هنرمندان و رسیدن دارو رخ داد. متأسفانه رسیدگی به وضعیت دارو و درمان هنرمندان، شرایط نامناسبی دارد و در سال‌های گذشته بارها شاهد بیماری و درگذشت هنرمندان بوده‌ایم.

داود فتحعلی بیگی نویسنده و کارگردان تئاتر آئینی و سنتی نیز در خصوص زنده یاد «محمود استادمحمد» اظهار داشت: بسیار متاسفم که او را از دست دادیم،‌نمی‌دانم چه بگویم. او یکی از بهترین درام نویسان کشورمان بود، کسی که هم زبان و هم ذهن پاکی داشت. استادمحمد توجه زیادی به نمایش ایرانی داشت و دیالوگ نویس خوبی بود؛ او در دوره‌ای «ترنا بازی» را که یکی از آئین‌های بود که در دست فراموشی قرار گرفته بود را به واسطه نگارش نمایشنامه «آسید کاظم» احیا کردو باعث شد تا توجه لازم به این گونه آئینی سنتی بیشتر شود.

نکته جالب اینکه قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد به روالی که از وی سراغ داریم، در پیامی بلندبالا درگذشت این هنرمند را نیز همچون درگذشت سعدی افشار تسلیت گفت و به نوعی رفع تکلیف کرد حال آنکه انتظار می‌رفت این مسئول و بالادستی‌هایش حداقل پیگیر تامین دارو برای این هنرمند باشند و فراموش نکنند سرطان مسئول و غیرمسئول نمی‌شناسد.

«تابناک»، ضمن امیدواری برای تغییر رفتار مسئولان حوزه فرهنگ و توجه ویژه به هنرمندان در دوره حیات و نه پس از آن، فقدان این هنرمند را به اهالی فرهنگ تسلیت می‌گوید.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶۱
انتشار یافته: ۱۱
روحش شاد
روحش شاد و یادش گرامیباد
بله روح همه رفتگان شاد ولی خدا کنه به برکت این ایام مبارک شرایط طوری تغییر کنه و سیاسیون ما به فکر ملت باشند تا همه بیماران در دریافت خدمات درمانی مشکلی نداشته باشند و علی رغم داشتن درد بیماری، درد مضاعفی را در این روزهای سخت تجربه نکنند!
اين اقا بازيگر نقش يدلله يه گوش تو در چشم باد نيست؟؟؟
روحش شاد.
چشم مدیران امور دارویی کشور هم روشن!!!
ن هنرمند مدت‌ها با بیماری سرطان کبد مبارزه کرد. به دلیل شرایط نابسامان دارو، او در مدت یک ماه گذشته نتوانسته بود داروی بیماری‌اش را مصرف کند."جای تاسف دارد"
روحش شاد، و یادش گرامی باد.
روحش شاد- باز خدارو شكر اين بنده خدا معروف بوده چندين نفر خبر فوتشو توي سايتا ميبينن با علت فوت و ميگن روحش شاد-هزاران نفر به علت مشكل دارو در كشور يا فوت ميكنن يا در حال اين كارن- بنده خداهامعروف يا پولدار هم نيستن يعني بدونه سروصدا دارن ميرن، و كسي هم نيست بهش بگه روحشون شاد.واقعا كسي هست جوابگو باشه،در كل روح همه مخصوصا بي كسان و بي پولان و مظلومان شاد.
روحش شاد و یادش گرامیباد
پدر من هم مرد. چون داروهای وارد شده به آنژیو از کیفیت درجه یک برخوردار نیست. چون اگر دارویی را که خواسته بودند اگر دو روز زودتر قبل از اینکه پلاکتهایش کم بشود بهش تزریق کرده بودند لخته از بین می رفت. ... من به آقای روحانی رای ندادم ولی ان شالله بیاید و بساطی را که دوستان راه انداخته اند جمع کند.
روحش شاد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار