بازدید 18201

وقتی حیثیت کارگر ایرانی برای 10 هزار تومان بر باد می‌رود!

در حالی کارگر ایرانی بر سر تنها ده هزار تومان با نمایندگان کارفرمایان و دولت مشاجره می‌کند که نگاهی به آمار پرداخت حقوق در ایران و میانگین جهانی، نشان از واقعیتی دارد که بیان کننده این‌ است که کارگران ایرانی بر سر حداقلی برای زنده ماندن می‌جنگند!
کد خبر: ۳۳۱۸۴۳
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۷ 14 July 2013
وقتی حیثیت کارگر ایرانی به خاطر 10 هزار تومان بر باد می‌رود!در حالی کارگر ایرانی بر سر تنها ده هزار تومان با نمایندگان کارفرمایان و دولت مشاجره می‌کند که نگاهی به آمار پرداخت حقوق در ایران و میانگین جهانی، نشان از واقعیتی دارد که بیان کننده این‌ است که کارگران ایرانی بر سر حداقلی برای زنده ماندن می‌جنگند!

به گزارش «تابناک»، تعیین دستمزد کارگران و مشمولین قانون کار برای سال ۹۲ در حالی انجام پذیرفت که هنوز نمایندگان کارگری بر سر میزان افزایش دستمزد‌ها و همچنین تسهیلاتی چون حق مسکن کارگران درگیر بوده و با نمایندگان کارفرمایان در این زمینه چالش‌هایی دارند.

این در حالی است که باید گفت، کارگران ایرانی در حالی بر سر دریافت تسهیلاتی چون حق مسکن و افزایش چند درصدی حقوقشان، درگیر مشاجرات چند ماهه هستند که نگاهی به وضعیت پرداخت حقوق حداقل در ایران و مقایسه آن با میانگین جهانی، نشان از آن دارد که کارگران ایرانی برای حداقلی از حقوق برای زنده ماندن تلاش می‌کنند!

بنا بر آخرین آمار منتشره از سوی سازمان جهانی کار‌ و نیز بر پایه بررسی‌های انجام‌ گرفته ‌روی ۷۲ کشور، میزان حداقل دریافتی حقوق کارگران در این کشور‌ها، برابر با ۱۴۸۰ دلار در ماه است. در این گزارش، کشور لوگزامبورگ از میان کشورهایی که مورد مطالعه واقع شده‌اند، با پرداخت متوسط ۴۰۸۹ دلار در ماه به کارگران در صدر جدول و تاجیکستان با ۲۲۷ دلار ماهیانه در پایان جدول قرار دارند.

در این مطالعه برابری قدرت خرید افراد در کشور‌ها و همچنین نرخ ارز آن‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتور‌ها برای مطالعه مقایسه‌ای مورد استفاده قرار گرفته است.

هرچند در این گزارش روی ایران مطالعه ‌نشده، با معیار قرار دادن کمترین حقوق مصوب وزارت کار، یعنی ۴۸۷ هزار تومان در ماه‌ و همچنین لحاظ کردن نرخ ارز رسمی ۲۵۰۰ تومان، میزان حداقل حقوق دریافتی در کشور برابر با ۱۹۵ دلار در ماه است.

همچنین با تقسیم میزان دریافتی سالیانه هر کارگر ایرانی بر تعداد ساعات کار در ایران یعنی ۴۴ ساعت، مشخص می‌شود که میزان دریافتی هر کارگر ایرانی تقریبا در هر ساعت برابر با ۱ دلار یعنی‌‌ همان ۲۵۰۰ تومان است!

این وضعیت دریافت حقوق در ایران، در حالی است که متوسط دریافت حقوق در کشورهای مورد مطالعه سازمان جهانی کار، نشان می‌دهد که متوسط پرداخت ماهیانه حقوق در سطح جهانی برابر با ۱۴۸۰ دلار در ماه است!
وقتی حیثیت کارگر ایرانی به خاطر 10 هزار تومان بر باد می‌رود!همه این‌ها باز‌ در حالی است که نرخ تورم ایران در سال گذشته به ۳۲ درصد رسیده ‌‌(بنا بر آمار رسمی) و ایران‌، سومین کشور دنیا با تورم بالا رده‌بندی شده است!

حال هنوز با این شرایط، کارگران ایرانی به دنبال افزایش چند درصدی ‌حق مسکن و خواربار خود هستند؛ موضوعاتی که با توجه به قولی که وزیر کار پیش از این داده بود، هنوز و با فرا رسیدن ماه رمضان، هیچ نشانی از عملی شدن آن نیست و کارفرمایان به شدت با این امر به مخالفت برخاسته‌اند.

فاجعه این جریان در اینجاست که این همه سر و صدا و تعطیلی جلسات و وعده و وعید و مخالفت، تنها برای افزایش ده هزار تومان در حق مسکن کارگران است!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۹۸
انتشار یافته: ۶۱
اي بابا كي دلش براي كارگران بيچاره مي سوزه
اتحاديه كارگري هم اگه تيغش مي بريد تا حالا حق و حقوق كارگران بدبخت را گرفته بود .
پاسخ ها
من
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
پس کارمندای بدبخت چی؟
مسئولان کمی هم به فکر کارگر باشند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
باشه، چشم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
فقط کارگرها این مشکلو ندارن. این مشکل مشکل کارمندا هم هست. من تو شرکتی که کار می کنم حتی منو بیمه نمیکنه!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
زودتر چرا نگفتی برادر...
دقیقا حرف دل ما رو زدی صدا و سیمای مثلا ملی که از اینجور حرفها بلد نیست
سر برنامهریزها بسلامت کارگر کیلویی چنده؟
ای کاش برخی مسئولین دهان مبارکشان را می بستند و وعده های توخالی نمیدادند. آنها فقط باعث شرمندگی سرپرست و نان آور خانه جلوی همسر و فرزندانشان میشوند.
اینروزها همه چیز به قیمت جهانی و حتی چند برابر قیمت جهانی الا دستمزد کارگران !!!!!!
مسئولینی که نمیتوانند به حرفهاشون عمل کنند خواهشا وعده تو خالی ندهند.
این مسئولین فرقی با کسی که چک بلا محل صادر میکنه ندارند !!!
با مدرک لیسانس 17 ساله کارگر موقتم حقوق حداقلی میگیرم گفتتند صبر کنید تا قیامت هم صبر میکنیم خونه نداریم مستاجریم یک بچه داریم برای هفت جد ما هم بس است ایا با 10هزار تومان مشکلی حل نمی شود این هم یک سرگرمی است اگر میتوانید پیمانکاری را جمع کنید در غیر اینصورت حرفی بیش نزنید
راستي يه مقايسه اي از حداقل حقوق دريافتي آقا زاده ها هم ميزاشتي در كشورهاي مختلف !!!
تازه در ایران مالیا ت بر حقوق کارگران 2برابر کارمندان است
خدا به داد برسه
با سلام
دوستان عزیز که در رابطه با واگذاری نمایشگاه با هم درگیرند صدا و سیما که سریع و با شدت به اظهار نظرها پاسخ می دهد آقای مطهری که چند روزیست زمان و زمین رو به هم دوخته ، کمی دغدغه و مشغولیات خود رو به اوضاع نا به سامان و ناگوار گارگران اختصاص دهند
وقتی افزایش حقوق نمایندگان مجلس برابر با بقیه مردم یعنی 25 درصد باشه
و اگر حقوق آقایان را 2 ملیون برآورد کنیم این افزایش میشه 500 هزار تومان
حالا حقوق کارگر چقدره کلا 500 هزار تومان
افزایش آقایان برابره با کل درآمد بنده

معلومه که آقایان فشاری احساس نمیکنند
پاسخ ها
حافظ
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
سواره کی کند یاد از پیاده
روحانی گفته .....من درستش میکنم کلیدش دست منه


حقوق زیر یک میلیون تومان مصداق بارز فقر است
کی دهد این باده ها کفاف مستی مارا
آقا شما رو به این ماه مبارک قسم میده که این نامه را برای مقام معظم رهبری و همچنین برای مسئولان فعلی و آتی و همچنین نمایندگان مجلس و به هر کسی که میتونه در این قضیه تصمیم گیر و تصمیم ساز باشه بفرستید.
گرچه هیچ کسئولی نیست که از این قضیه آگاه نباشه ولی کو گوش شنوا و عدالتی ما مسلمانان به تاسی از امام علی ( ع) از ان دم می زنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
فکر کردی نامه بدن درست میشه
بله اینه عدالت متوسط ماهیانه جهانی با دلاری3500 معادل پنج میلیون یکصدو هشتاد هزارتومان و بعد حداقل دستمزد در ایران آنهم اگر کار باشد برای کارگری!!!!!!!! سیصد هزار تومان !!!!!!! علاوه بر آن به تورم کمر شکن توجه نموده اید !!!!!!!!!! فقط خداوند به داد این کشور سیاست زده بدبخت برسد؟؟؟؟؟؟؟؟
...این همه ناحقی در حق محجور ترین قشر این سرزمین . خدا حق کارگر ها رو از اونایی که حق رو ناحق میکنند بگیره . به حق همین دهان روزه و ماه مبارک وصاحب این ماه
یه تحقیق کنید ببینید تا حالا نمایندگان کارگران ایران در ILO (سازمان جهانی کار) چه کسانی بودند (نمایندگان انتخابی کارگران یا نمایندگان انتصابی دولت)؟
10هزار تومن!!هه.پول 1 ساندویج
ببین به کجا رسیدیم که کارگر مملکت برای 10 هزار تومن باید چقد کش و قوس داشته باشه
ازون بدتر اینکه تحصیل کرده هایی که بعد عمری درس خوندن مجبورن کارگر بشن و جواب این همه درس خوندنشون و اون همه عرق ریختنه کارگری 195 دلاره!!!!
روابط کارگری و کارفرمایی در این مملکت روابطه ارباب رعیتی و برده داری است . کارگر در این کشور جایی از اعراب ندارد و واقعیت هم همین است با این وضع اقتصادی که آقایان درست کرده اند سالهاست که کارگر برای نان شبش محتاج است و فقط در آمار جمعیت ...حساب می آید. متاسفم که واقعیت کمی تلخ است .
به خدا قسم جلوي زن بچه ام شر منده ام داخل يك ادارهاي كه همه حقوقهاي ميليوني ميگيرند شب عيد با انكه قانون بود دو تا حقوق عيدي به كار گران تعلق ميگرفت يكي را حذف كردند.حالا همين مدير محترم موقه نماز استين بالا ميزنه وصف اول نماز ميخوانه ايا اين رواست ما دم از اسلام ميزنيم چرا بايد اينگونه رفتار بكنيم به قران دگر خسته شده ام تا كه بايد شر منده زن وبچه باشيم راهي جز خوكشي نمانده است مگر ما انسان نيستيم از كره ديگري نيامداي كه مال همين كشور هستيم به خدا دندان بچه ام را نتونستم درست بكنم يك هفته درد مكشيد سرم را نميتوانستم بلند كنم اخر اين دردها را ادم به كي بگه خسته شدام از اين همه بي عدالتي خدايا خودت به داد ما مستضعفان برس يا مرگ ما را زود برسان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
خدا نكند
خدا فقط بهت رحم كند واقعا سخته !!!!!!
سرشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
.. خدا !!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
من بعنوان یه هموطن شرمنده شدم . امیدوارم که خدا هیچ کسی رو جلوی خانوادش شرمنده نکنه ، دوست داشتم کاری ازم ساخته بود و برای شما انجام میدادم ولی منم یکی مثل شما هستم .
آدم هر چی نگاه می کنه به رقم 487 پیش خودش می گه واقعا کسی که پایه میگیره چطوری میخواد این مدیریت کنه.

کاش کسانی که این حقوقا رو تعیین می کردن 1 سال خودشون هم همینطوری حقوق می گرفتن ببینن میشه زندگی کرد یا نه.ای کاش!!!!!!
بله،با رسیدن بعضیا به قدرت(همونایی که بحث قراردادی و پیمانی کردن کارگرا رو در دولتشون راه انداختن وباعث بدبختی کارگرا شدن)همین یه ذره آبرو هم خواهد رفت
پول گارگرای ساده توی جیب امثال فوتبالیستاس که میلیاردی از بیت المال پول میگیرند و باز میگویند که قراداد ما که نجومی نیست!
خدایا توی این ماه رمضان هیچ پدری رو شرمنده اهل و عیالش نکن.
مسئولين يادتان نرود : وجودتان و مقامتان را مديون زحمات همين كارگران هستيد و بدون حمايت آنان هيچ نيستيد
من با فوق لیسانس مکانیک از دانشگاه امیرکبیر به صورت حق التدریس دانشگاه ازاد درس میدم. ساعتی 6 تومن بهم مبدن. با روزی 10 ساعت تدریس میشه روزی 60 تومن. با کسر نزدیک 20 درصد مالیات و بیمه از اون میشه روزی حدود 45 تومن که اون رو هم هر 6 ماه یه بار بهم میدن. اعتراض هم میکنم میگن هری چیزی که زیاده استاد. توی صنعتم که جای امثال منه کشاورز زاده بی پارتی نیست. دوستان یه لطفی کنن اگه کاری سراغ دارن اطلاع رسانی کنن تا منم یه کار ابرومند داشته باشم. 12 تا مقاله دارم معدل 17.5 و کلی گواهینامه مهارتی
مسئولین وقت داشتین یه فکری هم به حال کارگران کنید . البته اگه وقت داشتین !!!
سیستم مالیاتی کشور ما درست نیست ...
باید تعادل میان اقشار مختلف جامعه برقرار بشه ...

نباید این همه فشار روی قشر ضعیف باشه ...
سلام همه اونایی که دارن در رابطه با افزایش حقوق دعوا میکنن حقوقشون با میلیون و شاید چند میلیون باشه اونا چه میدونن با 500000 هزار تومان چه جوری میشه یه خانواده رو تا سر برج سیر نگه داشت . و اگه یه اتفاقی لبیافتد وای به حال ما پس زیاد گیر ندین با 10000 هزار تومن هم نمیشه کاری کرد
ای عزیز چرا محاسبات رو با دلار 2500 حساب کردی نمیگی الان دلار 3500 هست. یعنی همون تاجیکستان که از همه بدتره بیاد تو ایران خرج کنه ماهیانه 800 تومان داره میگیره. ببین ما چقدر بدبختیم.
البته این در مورد بازنشستگان هم صدق میکنه...
اگربه کارگران هرروزهم ده هزار تومان اضافه بدهندبازهم مشکلشان حل نمی شود
شما فکر می کنید حقوق اضافه بشه مشگل حله اون کارفرما باید بتونه تولید داشته باشه که حقوق بده برادر خود من بعد از 10 سال کار بیکار شده کار فرما در مرز ورشکسته گی یه مشگل از جاهای دیگه باید حل بشه اضافه کردن حقوق دردی رادوا نمیکنه 50 اضافه بشه 100 باید هزینه کنی
پس اینکه میگن اروپایی ها دارن از گرسنگی میمیرن چیه؟
اینا که چند برابر ما حقوق میگیرن!!!
تازه اینو هم لحاظ کنید که تو تاجیکستان با ماهانه 100 دلار اجاره خانه میتوان با بقیه حقوق زندگی نرمالی داشت ولی تو ایران حداقل اجاره خانه حاشیه نشینی 200 دلاره ، 5 دلار هم کم میاریم حالا زنده بودن هیچ !!!!!
با سلام وتشکر از تابناک.به نظر شما چاره چیست؟
من به نمايندگي از طرف همه کارگرا از تابناک به خاطر همدردي با کارگر جماعت تشکرميکنم.
در شرایطی که قیمت اکثر محصولات داخلی حداقل سه برابر شده است چرا حداقل حقوق فقط 25% افزایش داشته این برخلاف عدالت است .
دولت محترم هم حداقل کاری که می توانست انجام دهد این بود تا سقف معافیت مالیات را تا 2000000تومان افزایش بدهد که نکرد !
من یه بار فیش حقوقم را به بخش نگاه شما فرستاد م که منتشرش نکردین.خواهش میکنم حق خواربار 80 تومنی ر و از فیش کارگران حذ ف کنن تا از بار تحقیر این قشر کاسته بشه
صورت كارگران با سيلي هم سرخ نمي شود. اميدي به حل مشكل كارگران و بازنشستگان نيست. با من با ريتم 3 ضرب بخوانيد : اي مرگ بيا كه زندگي ما را كشت . بلند تر ... جواب بده ...
از ماست که بر ماست
از اینکه سایتی وجود دارد که در دل کارگران را می گوید خوشحالم و امیدوارم که ادامه داشته باشد .
توی این موندیم که دلمون رو به چی خوش کنیم...
بعداز گذشتن از هفت خان رستم مدرک لیسانس کامپیوتر رو گرفتم و با هزار پیج و خم تونستم توی یه سازمان بسیاااار بزرگ کشور تحت عنوان قرارداد ماده 20(کارگر)استخدام بشم.
یک ساله متاهل شدم اما خدا میدونه که بخاطر نداشتن لوازم منزل نتونستم برم سر خونه و زندگیم...
اخه با حقوق 641500میشه چکار کرد...؟؟؟
بعد میگن چرا جوانان ازدواج نمیکنن!!!
به خدای احد و واحد ما که دو نفریم توی خرج و دخلمون موندیم
همیشه دارم میگم کسانی که سه چهار تا بچه و دانشگاهی دارند دیگر نباید به رویاهاشون و آینده ی خودشون و سفر و لباس تازه فکر کنند
بنده که حالا حالاها تصمیم به بچه دار شدن ندارم
مگه اینکه سرم به جایی بخوره
من از کلیه مسوولین کمال تشکر دارم آقا دمتون گرم من موندم با این همه پول (487) چیکار کنم ویلا بخرم ماشین بخرم نه نه اصلا میرم نون میخرم......
آقا ما ناچارا به اينم راضيم
حداقل حقوقا رو سر موقع پرداخت كنند
ما هنوز حقوق ارديبهشت و نگررفتيم!!!
بنده ده ساله تو یک شرکت شخصی کار میکنم با پایه حقوق دولتی به خدا قسم جز پایه حقوق هیچی اضافه بهم ندادن الان نزدیک سه ساله اضافه کار نداریم دیگه کمرم زیر بار فشار گرونی برنج.مرغ.روغن.... داره میشکنه همیشه خدا شرمنده زن و بچم بودم. همیشه با خودم این فکرو میکنم که من با یه برده چه فرقی دارم
تورا به خدا پیمانکاری رابردارید .
من یک کارمندم 36 سال سن دارم 15 سال سابقه ما فکر می کردیم در اوج محرومیت و جنگ نسل سوخته ایم به فرزندانمان امید زیادی داشتیم اکنون به میانه سنوات کاری رسیده ایم تهیه سه وعده غذای روزانه برایمان سخت تر از هفت خان رستم است هیچ پس اندازی برای رفاه باقی نیست حقوق 600 هزار تومان دندان بچه ها ، بینایی سنجی و ... برایمان رویاست . بله بچه های ما نیز نسل کباب شده اند و فرزندان آنها نیز بدتر .
کارگر بایدفقط کارکندکارفرمابایدارامش داشته باشداستخرسوناوجاگوزی داشته باشد
شماها كه مرد هستين و يه جاهايي بهتون اهميت ميدن - حداقل در قبال كارتون حقوق ميگيريد. ما زنان سرپرست خانوار چي بگيم كه همه داريم جون ميكنينم ولي حداقل حقوق رو هم به ما نميدن- ما مونيدم با اجاره خونه و بچه و زندگي ، چه جوري كنار بياييم. هم سركار و هم تو خونه كار سخت ميكينيم ولي بدون حقوق مكفي- هم خودمون و هم بچه هامون سوء تغذيه گرفتيم تا كي نون و سيب زميني بخوريم. ايشالا اين ماه يا ماه بعد شده جواب بچه هامون- ولي هيچوقت اون ماه ايده ال كه قولشو ميديم نمياد و هر ماه بدتر از ماه قبل ميشه. از پوشيدن كفش و لباس كهنه و پاره حتي براي حفظ آبرو هم گذشتيمو بيخيال شديم فقط سير كردن شكم بچه ها هدف شده.
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی