بازدید 7975

رابطه عفاف با ماه رمضان

کد خبر: ۳۳۱۳۸۳
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۲ 12 July 2013
یک کارشناس حوزه زنان با تأکید بر ارتباط تنگاتنگ رمضان و تربیت ملکه عفاف گفت: نه تنها زنان در این ماه بیشتر به حفظ حجاب مقید می شوند بلکه آمار جرم و جنایت و بزهکاری در ماه رمضان کاهش پیدا می کند و این نشان می دهد که ماه مبارک رمضان فضایی برای به کنترل در آوردن شهوات و خواسته های نفسانی بشر است.

مریم معین الاسلام مدرس حوزه و دانشگاه درباره رابطه عفاف با ماه رمضان به خبرنگار مهر گفت: ماه رمضان ماهی است که ملکه عفاف در انسان پرورش پیدا می کند و انسان مؤمن در ماه رمضان در شرایطی قرار می گیرد که خود به خود به این سمت می رود؛ چون عفت در معنای لغوی یعنی مبارزه با فزون خواهی نفس و شهوات و خود ماه رمضان یک برنامه تربیتی است تا انسان با فزون خواهی نفس و شهواتش مبارزه کند.

رئیس مؤسسه زنان منتظر افزود: اینکه ما در یک زمان خاصی غذا می خوریم و در یک زمان خاصی از خوردن و آشامیدن و برخی از کارهای متداول دوری می کنیم در واقع با شهوت خوردن، آشامیدن و ... مبارزه می کنیم، پرورش و تربیت ملکه عفاف در وجود انسان را به همراه دارد و هرچیزی که مرتبط با شهوت است تحت تربیت و کنترل قرار می گیرد و در اینجا انسان به این باور می رسد که می تواند با شهوات و فزون خواهی نفس مبارزه کند کما اینکه در ماه رمضان می تواند خوردن و آشامیدن و یا مسائل جنسی را تحت نظم و یا تحت یکسری مقرارت شرع بیاورد و نهایتا اگر عید فطر می گیریم شاید یکی از دلایل اش این باشد که توانستیم با فزون خواهی و بی حد و مرزی و بی کنترلی شهواتمان مبارزه کنیم. به کنترل در آوردن مسائل شهوانی که باعث رشد عفاف می شود در نهایت باعث شکوفایی فطرت انسانی می شود به همین دلیل جشن عید فطر می گیرم.

مریم معین الاسلام در مورد رابطه بین عفاف و حجاب نیز گفت: نفس زنان به گونه ای است که آنها را به سمت تبرج و خودنمایی می کشاند و اگر ما بتوانیم بر این خواسته نفسانی غلبه پیدا کنیم در آن صورت ملکه عفاف در ما پرورش پیدا کرده است. اگر بتوانیم عفاف را به دست آوریم یعنی بر فرزون خواهی های نفسانی و شهوانی خود غلبه پیدا کردیم و دارای حجاب شدیم چون در واقع حجاب یعنی کنترل تبرج خواهی زنان. حجاب یعنی اینکه زن باید یک حد و حدودی را برای در معرض دید قرار گرفتن در نظر داشته باشد و شرع چارچوبی را برای تبرج زنان مشخص کرده است و اگر ما بتوانیم این چارچوب را رعایت کنیم یعنی دارای عفاف شدیم و ملکه عفاف در ما رشد پیدا کرده و اصلا خود این ملکه ما را به سمت حجاب می کشاند لذا واژه عفاف و حجاب دو واژه در هم تنیده هستند و در واقع میوه عفاف و حیا حجاب است و نمی توانیم بگوییم کسی عفاف دارد اما حالا عیب ندارد حجاب نداشته باشد اصلا نشانه وجود عفاف در فرد وجود حجاب است و الا اگر حجاب نداشته باشد معلوم است که نتوانسته است بر این زیاده خواهی نفس تسلط داشته باشد و هنوز ملکه عفاف در او شکل نگرفته است. حجاب و عفاف هر دو همراه هم هستند و وجود حجاب نشانه عفاف است و عفاف خود عامل رعایت حجاب است.

این کارشناس حوزه زنان با بیان اینکه ماه رمضان فضایی است که همه مسلمانان را به سمت نیکی ها می کشاند، افزود: نه تنها زنان در این ماه بیشتر به حفظ حجاب مقید می شوند بلکه آمار جرم و جنایت و بزهکاری در ماه رمضان کاهش پیدا می کند و این نشان می دهد که ماه مبارک رمضان فضایی است برای به کنترل در آوردن شهوات و خواسته های نفسانی بشر. وقتی این خواسته ها تحت کنترل قرار می گیرد طبیعتا تمایل فرد به سمت زشتی ها کم می شود که یکی از زشتی ها پوشش های نامناسب است و خود افراد در این ماه گرایش به خوبی ها و زیبایی و پاکی ها پیدا می کنند و این به خاطر ویژگی های این ماه است که در عالم یک تغییراتی ایجاد می کند از جمله در تمایلات بشر که تمایل و سلیقه و میل آدمها به سمت خوبی ها حرکت می کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار