بازدید 15913

میزان فروش‌نفت توسط خاتمی‌ و احمدی‌نژاد

کد خبر: ۳۳۰۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۹ 08 July 2013
سخنان چند شب پیش رئیس‌جمهور در رسانه ملی درباره درآمدهای دولت، حاوی نکات جالبی بود؛ دکتر احمدی نژاد در این گفتگو و در پاسخ به سوالی که درآمد دولت های وی را نجومی و غیرقابل مقایسه با دیگر دولت ها توصیف می کرد، از رسانه ها تقاضا کرد این درآمد را بر مبنای ارزش پول ملی، دلار و طلا سنجیده و سپس در مورد آن قضاوت کنند.

سایت خبرآنلاین در گزارشی با محاسبه درآمد دولت ها بر این مبنا به نتایج جالبی رسیده است که شاید چندان با اهداف نویسنده این گزارش همراستا نبوده باشد.

میزان فروش‌نفت توسط خاتمی‌ و احمدی‌نژاد
بر مبنای جدولی که در این گزارش منتشر شده است، دولت اصلاحات با توجه به کاهش ارزش دلار، درآمدی همسان با دولت نهم و دهم داشته است و این در حالی است که در زمینه اجرای فعالیت‌های عمرانی، اقتصادی، صعنتی و تولیدی در کشور، این دو دوره اساسا قابل قیاس نیستند و حجم عظیم فعالیت‌های سازندگی در کشور در هشت سال اخیر چندین برابر مدت مشابه گذشته بوده است.

محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه تلویزیونی خود با اشاره به اینکه گفته می‌شود درآمدهای نفتی این دولت بیشترین درآمد در ۱۰۰ سال گذشته بوده است، گفته بود: «در جلسه سران اوپک در ۵ سال پیش قیمت نفت ۸۰ دلار بود که پادشاه عربستان سخنرانی کرد و گفت این قیمت معادل قیمت نفت در سال ۱۳۶۰ هجری شمسی است و درست هم می‌گفت. ارزش دلار طی این سال‌ها در جهان سیر نزولی داشته و قدرت خرید سابق خود را ندارد. لذا این‌ها تحلیل‌های ساده انگارانه از اقتصاد است و باید درآمدهای نفتی با ارقام واقعی مقایسه شود.»

نگاهی به آمار و ارقامی که در این زمینه وجود دارد، ثابت می‌کند که اگرچه درآمد ارزی دولت در هشت سال اخیر بیشتر بوده است اما به دلیل کاهش ارزش دلار، میزان درآمد دولت بر پایه طلا تقریبا برابر با هشت سال دولت اصلاحات است؛ یعنی میزان درآمد هر دو هشت سال تقریبا به یک میزان بوده است.



این مساله از آنجایی قابل توجه است که در سال‌های اخیر همواره درآمد بالای دولت نهم و دهم در زمینه ارزی و فروش نفت، مورد توجه برخی کار‌شناسان اقتصادی بوده و مسئولان دولت اصلاحات برای توجیه اقدامات نامناسب خود در دوران مسئولیت، کم بودن درآمد را بهانه می‌کردند و با اشاره به آمار، دولت نهم و دهم را دارای بالا‌ترین درآمد ارزی در تاریخ انقلاب معرفی می‌کردند.

اکنون با توجه به آمار فوق که نشان می‌دهد درآمد دولت اصلاحات با معیار طلا، تقریبا برابر هشت سال اخیر بوده است – آن هم با دلاری که ارزش بالاتری داشته است – بد نیست مسئولان اقتصادی وقت پاسخی برای عملکرد خود در آن دوران داشته باشند؛ چرا که دولت نهم و دهم نشان داد با همین درآمد می‌توان کشور را به یک کارگاه سازندگی تبدیل کرد و فعالیت‌های عمرانی را تا دورافتاده‌ترین روستاهای کشور نیز پیش برد.

از سوی دیگر دور خیز برخی وزرای دولت خاتمی برای حضور در دولت جدید روحانی این نگرانی را به وجود آورده است که با وجود ضعف مدیریتی در دوره مذکور، این روند در دوره جدید نیز تکرار شود. موضوعی که البته با چینش کابینه ای متفاوت می تواند مرتفع شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر