بازدید 71668
۵

ارتش مصر، محمد مرسی را از قدرت برکنار کرد + واکنش مرسی

با پایان مهلت داده شده توسط ارتش مصر به طرفین درگیر در مسائل مصر، خبرگزاری‌های بین‌المللی کودتای نظامی در مصر را قریب‌الوقوع می‌دانند. یک دستیار مرسی گفته است که هیچ کودتایی بدون خونریزی شدید موفق نخواهد بود. در آخرین تحول، ارتش مصر با انتشار بیاینه ای، برکناری مرسی را از ریاست جمهوری اعلام کرد.
کد خبر: ۳۲۹۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۴ 03 July 2013
کودتای نظامیان مصر در جریان است؟

با پایان مهلت داده شده توسط ارتش مصر به طرفین درگیر در مسائل مصر، خبرگزاری‌های بین‌المللی کودتای نظامی در مصر را قریب‌الوقوع می‌دانند.

راشا تودی در خبری فوری از یکی از مشاوران امنیت ملی مصر نقل کرده است که کودتای نظامیان در جریان است.

اسکای نیوز خبر داده است که ارتش مصر تمام راه های منتهی به ساختمان رادیو و تلویزیون مصر را در دست گرفت و این ساختمان را به کنترل خود در آورد. گفته می شود در مصر همواره پیش از هر کودتای نظامی ارتش کنترل رادیو و تلویزیون مصر را به دست می‌گرفته است.

رویترز نوشته است که با پایان ضرب‌الاجل ارتش برای پایان درگیری‌ها، نه ارتش مصر و نه مرسی هیچ یک از مواضع خود به نحو روشنی عقب‌نشینی نکرده‌اند. فرماندهان نظامی که پیش از این از تصمیم خود برای برگرداندن نظم خبر می‌دادند، بعد از خودداری مرسی از کنار رفتن از قدرت، اکنون می‌گویند از ریختن خون تروریست‌ها و احمق‌ها ابایی ندارند.

خودروهای زرهی در بیرون ساختمان رادیو و تلویزیون مصر در ساحل رود نیل موضع گرفته‌اند و از کارمندان غیرضروری خواسته شده است که به خانه بروند. ولی جز این، علامتی از بروز کودتا گزارش نشده است.

 ساعتی پیش و در آخرین دقایق مانده به پایان مهلت 48 ساعته ارتش، دفتر ریاست جمهوری در بیانیه‌ای اعلام کرده که از همه احزاب سیاسی کشور می‌خواهیم به گفت‌و‌گو برای دستیابی به آشتی ملی روی بیاورند. در این بیانیه همچنین اعلام شده که یک کمیته مستقل برای تعدیل قانون اساسی تشکیل شود و قانون اساسی جدید برای تصویب به پارلمان آتی ارائه شود. دفتر ریاست‌جمهوری همچنین بر ضرورت تشکیل دولت ائتلافی موقت به منظور مدیریت انتخابات پارلمانی آتی تأکید کرد.

با پایان مهلت داده شده توسط ارتش مصر، صدها هزار نفر از مخالفان مرسی در میدان التحریر در مرکز مصر با آتش بازی و تکان دادن پرچم‌های مصر دست به شادی زدند. در حالی که همگام منتظر اقدام بعدی ارتش و احتمالا صدور بیانیه از جانب آن هستند، زمان مشخصی برای این کار تعیین نشده است.


ادعای دستگیری مرسی و رهبران اخوان

پایگاه اسرائیلی دبکا در حدود ساعت نه شب به وقت تهران مدعی شده است که کودتا در جریان است. مرسی به بک پایگاه نظامی منتقل شده است و رهبران ارشد اخوان المسلمین نیز دستگیر شده‌اند.

دبکا خبر داده است که بلافاصله بعد از انتقال مرسی از کاخ خود به یک پایگاه نظامی، تانک‌ها در مرکز شهر قاهره مشاهده شده است. بلافاصله بعد از انتقال مرسی از کاخ خود به یک پایگاه نظامی، تانک‌ها در مرکز شهر قاهره مشاهده شده است. هشام قندیل نخست‌وزیر دولت مرسی و باقی مانده وزرای دولت محل کار خود را ترک کرده‌اند و احتمالا ارتش شورایی موقت را برای اداره امور و آماده سازی مقدمات برگزاری انتخابات بر خواهد گزید.

ارتش مصر، محمد مرسی را از قدرت برکنار کرد

شبکه تلویزیونی «المیادین» گزارش داده بعد از پایان ضرب الاجل 48 ساعته ارتش به سیاستمداران کشور برای تحقق مطالبات مردم، «عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع مصر و فرمانده نیروهای مسلح با انتشار بیانیه‌ای نقشه راه آینده این کشور را ترسیم کرد.

السیسی لحظاتی پیش با حاضر شدن بر صفحه تلویزیون مصر بیانیه خود را خطاب به ملت این کشور قرائت کرد.

در این بیانیه آمده است: رئیس دادگاه عالی قانون اساسی مصر عهده‌دار اداره کشور شد.

بر اساس این بیانیه، رئیس دادگاه عالی قانون اساسی تا انتخاب رئیس جمهور جدید قدرت را در دست خواهد داشت. نقشه راه شامل تعلیق قانون اساسی به صورت موقت خواهد بود.

کمیته‌ای عالی برای آشتی ملی شامل تمامی رویکردها تشکیل می شود و منشور شرف رسانه‌ای در راستای تضمین آزادی مطبوعات تدوین خواهد شد.

واکنش مرسی

«محمد مرسی» رئیس جمهور برکنار شده مصر، در واکنش به بیانیه‌ای از ارتش که وی را از قدرت عزل کرد، این اقدام را کودتایی علیه مشروعیت خود خوانده است.

آقای مرسی در صفحه فیس‌بوک خود همچنین نوشته است بیانیه نیروهای مسلح را هر انسان آزاده‌ای که برای استقرار دموکراسی در مصر تلاش می‌کند، نمی‌پذیرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۴۰
انتشار یافته: ۵
از سال 2000 به اینور دنیا آرامش نداره همه جا جنگ و خونریزی خدا خودش رحم کنه
مرسی: چو بد کردی مباش ایمن ز آفات

وقتی برای خودشیرینی شیوخ عرب مرسی دستور قتل شیعه و جهاد در سوریه را مطرح میکند حقشه که خونهای بی گناهان یقشو بگیره
خدا رو شکر تجربه نشون داده لاییکها برای ما بهترند
مصری ها خودشون هم نمیدونن چی میخوان
سلام .
البته این یک تحلیله از عملکرد دبکا تا به امروز
به اخبار اسرائیلی ها نمیشه اعتماد کرد حتی اگر 100 % هم درست باشه ، طوری خبر را ویرایش میکنند که باعث آشوب بیشتر و درگیری بشه دبکا میتونست بگه مرسی را برای محافظت بردن به یک پایگاه نظامی تا شاید قدری آرامش به کشورشون برگرده تا مسلمان کشی دامن زده نشه ، ولی این خبر را به بدترین شکل ممکن اعلام کردند که انگار الان به پاهاش قل و زنجیر زدن تا به این وسیله طرفداران مرسی جریح شوند و درگیری بیشتر شود به راستی که اسرائیل یک غده سرطانیست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر